26 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ik a aşi “dukları zannolunarak muhakeme- “ağır ceza mahkemesinde muhake- “le alâkadar olmadıkları anlaşıla - © Ankara radyosu | Ikinci Teşrinin birinde cazip bir programla faaliyete geçiyor | İkinci teşrinin birinci günün - den itibaren faaliyete başlıyacak | olan Ankara radyosu cazip. bir programla işe başlıyacaktır. Rad- yo şimdilik 19.30 dan 21 e kadar çalışacaktır. Bu müddet içinde fikir ve kültür hareketlerine ehem miyet verildiği gibi, çok güzel ve cazip bir musiki programı da ha- zırlanmıştır. Musiki programı içinde Necdet Remzi, Ulvi Cemal ve Ferhunde Cemal, Nurullah Şevket beyler gi- bi musiki muallim mektebinin de- ğerli üstatları icin yerler ayrılmış- tır. Genç sanatkârlar Ankara rad yosu çin yeni eserler hazırlamak- tadırlar, Radyoda fikirleri, müta- leaları, klâsik şekildeki nutuklar halinde işitmiyecekler, cazip mu- havereler, diyaloğlar şeklinde se- ve seve dinliyeceklerdir. Gülünç. fıkralar, Türk edebiyatının en güzel manzum ve mensur parçalâ- rını Ankara radyosunda dinliyebi- leceği gibi, hocaları, talebeleri, kızları, kadınlar - ve yaşlıları da cidden alâkadar edecek mevzular “Ankara radyosunur işgal mevzu- unu teşkil edecektir. Radyoda yalnız münevverlerin değil, bizzat halkın da sesleri din- İenecektir. Nitekim birinci hafta- nm mevzulsrı arasında Mehmet- siği radyo başında dinliyenler kış- | lanın Türk halkımın ruhunda One kadar büyük tahavvüller yaptığını kolaylıkla dinliyeceklerdir. Üç kardeş beraet ettiler Akhisara bağlı Selendi köyün - de bir cinayet olmuş, muhtar Kın - dir oğlu Fabri efendinin ölümiyle neticelenmişti. A “Katiller yakalanarak hakların- da takibata başlanılmıştı. Ayni köyden Mus, Haci Mehmet ve A- li beyler isminde üç kardeşin de bir şikâyet üzerine, cinayete tah- vik ve teşvik yöliyle alâkadar ol- lerine lüzum görülmüş, Manisa meleri yapılmıştı. o Uzun zaman devam eden muhakeme neticesin- de bu kardeşlerin mezkür cinayet- rak beraetlerine karar verilmiş ve kendileri serbest brıakılmışlardır. Bu da yollanır, bir başkası ya- Pişir: © —Sengazetecisin yahu bilirsin, sen muharrirsin yahu © çakarsın! Bu sene kış çok mu olacak, az mı? — Fatin Beye yanaş birader! O da dümeni kırar; başka biri rampa eder: — Sen gazelecisin yahu, bilir- sin, sen muharrirsin yahu çakar - sm! Belki duymuşsundür, ben ev- lenmek istiyorum, (o lâkin kız mı alsam rahat ederim, dul mu? Zen- gin kadın mi alsam daha iyi, fakir mi? — Onu git çöpğalanlarm birine danış, o pek derin meseledir, kes- tiremem! Bu da bir başkası: — Sen gazetetisin yahu bilir. sin, sen muharrirsin yahu çakar - sın! Acaba şu İspanya ihtilâli bi - zim pandispanya fiatlarına bir te- sir yapar mi, yapmaz mı? — Onu da git Mazhar Osman Beyden sor azizim! İşte tanrının günü yolda, kah - vede, tramvayda, otobüste “bana sorulan sorguların bir kısmı! Ga- getecij ve muharrir olduğun için | gel de çık bakalım işin içinden! © Osman Cemal i tir. Bu iş için lâzım gelen sarfiyat | betiyle şehrimizde ! ve orta mekteplerde bayram gün- Yumurtalar İhraç, kontrol ve muz | ayene işleri Türk ofisi tarafından kolaylık olmak üzere İskenderiye ve Pire seferini yapan vapurların İzmire gelmeden evvel muayene edilme- sini gümrük muhafaza baş mü - dürü Hasan ve gümrük başmüdü- rü Seyfi Beyler ileriye sürmüşler- di. Ve bu teklif üzerine tecrübele- re başlanmıştı. | Haber aldığımıza göre bu tec- rübe iyi neticeler verdiğinden bu usulün devamına karar verilmiş ve muayenenin İzmirden evvel .yapılması lâzım geldiği alâkadar- i lara bildirilmiştir. Türk ofisi tarafından yapılan yumurta ihracı nizamnamesi yir- mi iki Teşrinden itibaren tatbik mevkiine girecektir. Bu nizamna- meye göre Türkiyeden ancak İs- tanbul, Trabzon, Samsun, Ordu, Fatsa, İnebolu, Bartın, Antalya, ye Mersin limanlarından yumur- ta ihracr yapılabilecektir. İhraç limanlarında harice gön- derilecek yumurtaların kontrolü - nü yapmaş üzere bir komisyon teşkil olunacaktır. Yumurtaları : kontrol edecek olan heyete lâzım olan, lâmbalar, | damğalar, defterler ve ölçüler hakkında lâzım gelen o malümatı bu kontrol işiyle alâkadar ticaret odalarına göndermek vazifesi İs- tanbul Ticaret odasına verilmiş - şimdilik İstanbul odası tarafın - dan yapılâcaktır. Yumurtaların kontrolünde üc- retli eksperler bulunkcaktır, Türk Ofisi olan yerlerde ofis memur - ları olmiyan yerlerde ise Ticaret odasının göstereceği bir memur İ- le yumürta tacirlerinin gösterece- ği zat ve Ticaret odasının göste- receği ücretli memurlar ihraç e - dilecek yumurtaları muayene e -| deceklerdir. | Şükrü Naili Pş. Balikesir kolordu kumandanı ! Şükrü Naili Paşa tekaütlüğünü is- tomiş ve-bu isteği Milli müdafaa Vekâletince kabul edilmiştir. Balıkesir askeri mahfelinde ükrü Nail Paşa şerefine bir veda müsameresi verilmiştir. Evvelce de (o yazdığımız gibi Şükrü Naili Paşanın Halk fırka - sınca açık mebusluklardan birine namzel göslerilmesi mubtemel « dir. Mekteplerde halka müsamere verilecek Cümhuriyet bayramı münase « bulunan lise | leri ve geceleri halka müsamere verilecektir. Müsamerelerde oy - nanacak piyesler mekteplere gön- derilmiştir. 1,5, 10, 15, 29, 36, 44 üncü ilk mekleplerde de bayramın ikinci günü halka ve talebe velilerine müsamereler verilecektir. Yeni ölçüler damgalanması Yeni ölçülerin damğalanması isine ehemmiyetle (o devam edil - mektedir. Damğalanma işi bu u- yın sonunda ( bitecektir. İkinci Teşrinin birinden itibaren ölçüle- rini damgalatmıyan esnaftan ceza alımacaktır. Kadıköy ESEMEMER Çor Kamaz mumu (Haberleri TAKAS İŞLERİNDEK! YOL. SUZLUKLAR — Kereste takas işle- | * rindeki yolsuzlukların tahkikat fezle- kesi bu ay sonunda mahkemeye verile- cektir. Fezlekede bazı maruf zevatın i- simleri de geçmektedir. Sulistimal mevzuu olan para mik- darı dört milyon liradır. Tiftik ve tü- tün takaslarında da yolsuzluklar oldu- ğu teftiş heyetine ihbar edilmiştir. $ NÖBETÇİ KALACAK ECZA- NELER — İstanbul sıhhat müdürlü- ğü eczanelerin 21 den sonra kapanma- si mükrrer olması dolayısıyla halkın nöbetçi eczaneleri bulmakta müşkülâ- ta uğramaması için bütün polis mev- kilerinde, nöbetçi eczane İistelerinin bulundurulmasını bir tamimle kayma- kamlıklara bildirmiştir. $ ESNAF BANKASI — Tasfiyesi- ne karar verilmek üzere olan Esnaf bankası, memurlarına maaşsız olarak bir müddet için mezuniyet vermiştir. Müessesenifi tasfiyesine karar ve- rilirse bü işin İş bankasına tevdi edil. mesi muhtemeldir. $ GÜMRÜKTE YENİ KADRO — İstanbul gümrüklerinin teşkilât kad. roları tesbit edilmiş ve vekâlete gön- derilmiştir. Teşkilât kanununda fazla memur bazıları ehliyet dereceleri göz önünde tutularak teşkilât kanunile terfi ede- ceklerdir. İstanbul gümrüğünün yeni kadro. suna göre yüzde beş derecesinde me- İ murun açığa çıkarılacağı tahmin edil- mektedir. $ TALEBE YURDU — Maarif ce- miyeti İstanbul subesi, talebe yurdu- nu geğişletmek için teşebbüslere giriş- miştir. Yurda ait harap opaviyonların tamirinden sonra daha yüz talebenin. yurda alınabileceği umulmakladır. Yurtda ayda 6 Vira ücrete tabi tutulan talebeden de 3 lira alınması düşünül- müştür. ? $ TÜTÜN PIYASASINDA İNHİ- SARIN ROLÜ — Ege mintakasında bu yıl tütün mahsulü az olmakla bera- ! ber çok iyidir, Bu tütünlerin mühim bir kısmı büyük ihracat müesseseleri tarafından peylenmiştir. İnhisar idaresi, bu #ene tütün pi- yasasmda gerek zürrüm, gerekse ihra- catçıların zarar görmetmeleri ve tütün- lerimizin iyi fiatlarla satılabilmelerini temin için nazımlık vazifesini dikkatle yapabilmek üzere tedbirler almıştır. $ KÜMESTE TECAVÜZ — Hik- met İsminde biri Ayşe isminde 13 ya- şmda bir kıza, tavuk buldurmak ba- hanesile soktuğu kümeste tecavüz et- tiği için tevkif edilmiştir. $ HALKEVİNDE — Halkevi mer- kez binası bahçesinde bir kütüphane ve bir sinema inşa edilecektir, $ İSTANBUL LİMANI UMUM MUDURLUĞU — Limanlarımızda tahmil ve tahliye, kontrol, rrhtım, İla» vuzluk ve Köprüler işlerinin bir idare tarafından tedvir olünması için bir lâ- yiha projesi hazırlanmıştır. Bu projeye göre bir İstanbul lima- nw umum müdürlüğü teşkili ve rıhtım işleri de dahil olduğu balde limanımı- | za ait bütün muamelâtın bu müdüri- yet emrine verilmesi mevzuu bahistir. İSKÂN İŞLERİ — Mübadele, tef- viz, harikzede, şark mültecisi ve âdi iskân işlerinin 31 birinci kânun 1934 akşamına kadar bitirilmesi Dahiliye vekletince alâkadarlara bildirilmiştir. $ RUAM MÜCADELESİ — Ruam mücadelesine deram edilmektedir. 24 gün zarfında Fatih hayvan hastane- sinde 4588 hayvanım kanı alınmıştır ve 1700 baş katır ve merkep te mua- yene edilmiştir. $ NAKİT İŞLERİ UMUMİ MÜ. DÜRÜ — Yeni gümüş paraların ba- silması işlerile meşgel olmak üzere, Maliye vekâleti nakit işleri umumi mü - dürü Halit Bey şehrimize gelmiştir. $ KAÇAKÇILIĞA KARŞI — Güm- rük muhafaza, kumandanlığı, kaçakçı» | | sergisine iştirak eden Sovyet res- değil az ve dolgun maaşla iyi memur | samlarının ve hekeltraşlarının 80 alınması esası takip edilmektedir. Güm-| kadar eseri İstanbula rük idarelerinde calışan memurlardan | Bunlardan on iki tanesi heykeltraş Kurbağalı derede oluran:| lar da tramvay istiyor Kadıköy O tramvaylarının 29 Teşrinievvel Cümhuriyet bayra - mında açılma merasiminin yapı - lacağmı dün yazmıştık, Pazartesi günü saat 15,50 de Köprüden kalkacak Akay vapuru davetlileri Kadıköyüne O götüre - cektir. Kadıköyünde merasim ya- pılacak, * davetliler tramvaylarla Bostancıya Kadar gidip gelecek - serdir. Diğer taraftan Kurbağalıdere- de oturan dört bin bane halkı na- mına belediye reisliğine yeni bir mazbata verilmiştir. Bu mazbatada kendi semtleri- ne de ttamvay (o hattı uzatılması istenmektedir. Belediye bu müra- caati tetkik etmektedir. Güzel san'atlara ait Sovyet eserleri Venedikteki beynelmilel sanat gelmiştir. İ eseri, diğerleri resimdir. Resim - | ler, en modern görüşlerle yapıl - | mış bir çok tabiat mahsullerini ih- | tiva ettiği gibi, bugünkü Sovyet ricalinden bazıların portreleri de bu resimler arasında o bulun- maktadır. Venedikte büyük takdir kazan» mış olan bu eserleri şehrimizde de teşhir etmek ünülmektedir. Fa- kat henüz nerde gösterileceği bel- li değildir, ” Sovyet ressamları arasında şu isimler göze çarpmaktadır: Diyenka, Brodski, Kerazimof, Petrof, Voltk'in, Vilyams, Sara- yan... Eserleri şehrimizde teşhir edi- İccek olan Sovyet helkeltraşları i- se Çaykof, Muhina Vera ve Lebe- ta isimli pek tanınmış sanatkâr- lardır. Güzel yurdumuza : . ait resimler Türk Ürologi cemiyetinin bu senç- liklerile aktüaliteye ait Türkiyeden gönderilecek resimler fransızca “Ap- kara” gazetesinde meşredilebilecektir. Neşredilen resimler için iki liradan başlıyarak layık oldukları kıymet ve- rilecektir. Arzu eden resim #ahipleri- nin isimleri de neşrolunacaktır. Ticaret Odası Umumi Kâtipliği - İstanbul Ticaret Odası umumi kâtipliğine, Türk Ofisi İstanbul şubesi müdürü Cemal Beyin tayin edildiği haber verilmektedir. Ce- mal'Bey dün bu tayininden haber» dar olmadığını söylemiştir. e lığa karşı bazı yeni tedbirler düşünmüş tür, Bütün muhafaza teşkilâtı âmirlik- lerine bir tamimle bildirilen bu tedbir- lere göre, bütün vapurlar motörler, yel kenli veya yelkensiz nakliye kayıkla» rının hareketlerinden evvel gümrük muameleleri ikmal edildikten sonra, evrak bu gibi deniz nakil vasıtalarının murlarına tevdi edilecektir. Muhafaza memurları alâkadar sefnin, - motğr ve kayıklarda icap öden tetkikat ve mua- yeneyi yaptıktan sonra mevcut ' eşya gümrük kâğıtlarile karşılaştırlacak- tir. Bu suretle kaçak eşya olmadığına kanaat hasıl edilen deniz nakil vasıta- larının hareketlerine izin verilecektir. tramvayı! , kurultayın okunan rap” Diş tababeti kurulta$!, bah onda Etibba salonu” mağa başlamıştır. Cels€* Ismail “Şevket Bey'ri miştir. İlk olarak Pro Esat Beyle Şevket Israil : müştereken hazırladıkla” cuklayla ri zerine tesiri” mevzulü kunmuştur. Kâzım Esat Bey bizat” okumuş, ayrıca izehat İkinci rapor ( doktor" gi Burhanettin Bey tarafın zırlanan “Diş entanlar! < ahval üzerine tesiri” m Bu rapor çok münakassif yi Profesör Ziya Cemal, * za, Halil İlyas Beyler *9 mişlerdir. ta İkinci celse öğleden at on dörtte Kâzım reisliği altında açılmıştı” Şemsettin Nüzhet ““w çenede dikkate değer gizli vakası” isimli tezini izah © tir. Sonra Tevfik Salim * ii fokal enfiksiyonlarının taki ehemmiyetini anlat Tevfik Salim Paşa, ©" talrkların hemen bir 69 entanlarının mühim bir ” & dığımı söylemiş o ve dikkate değer malümat © Paşa sön olarak, gis f bir çok dahili hastalık! dana çıkması için heki tabiplerinin o muha a müşterek çalışmaları lâ” ğini söylemiştir. Kurultay bü sabah © 14 cak, Profesör Ziya C: çent Feyzullah Rasih liğatta bulunacaklardır. Uyuşturucu mad” inhisarında çalı” Uyuşturucu maddel: tarafından Ankarada afyon. fabrikası bşlanmıştır. Bu hususts eski makinelerden isi mesi düşünülmektedir. Avrupadaki karteli” mamak yolunda (o ver© mukabil (o tedbirler tır, Bu müesseelerin dan alınmaması bu te“ sında sayılmaktadır. Gümrüklere alına" murlar için imtihan netic© Gümrüklere alına€ ra maaşlı memurlar arasında müsabaka on dört kişi imtihan! “ tır. v Kazananların € ; tasdika gönderilmiştir. çe Evrak tasdikten , dar imtihanda mu lebeler gümrüklerde caklardır. 15 Yıl Evvelki “ “26 tinci T İngilterede buhran! LONDRA — Kömü" pi yakında halledileceğin* Kanast gitükçe' beriya Şimdilik umumi tatil bertaraf edilmiş — net mümessilleri İamıştar. M, Lloyd Ger, nikbindir. Fakat c dabire tevessül etmek * eği tedabiri fevkalâde ittih*” ; <