28 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

——.— VAKİT 18 Teşrinlerel 1994 De ia (> > 7 EŞ İİ A Radikal S İlmi —— Fransız hükümetinde islâhatı kabul ediyor Nant, 27 (A.A.) — Radikal sosyalist kongresi, ruznamenin #- şağıdaki maddesini, 4 rey müstes- na olmak üzere ittifakla kabul et- miştir; “Kongre, hükümette istikrarı ve devletin en iyi işlemesini temi- ne matuf bütün islâhata iştirake amade bulunmaktadır. Fakat, is - tikbalde şahsi iktidarm cumhuri - yet hürriyetlerine karşı teşebbls - lerini kolaylaştırmak (tehlikesi gösterebilecek tedbirlere muva - fakat edemiyecektir.,, Öğleden sonraki celse (| sabık nazır M. Pier kot'un, fırkanm ha- riçi siyaseti ve halen dünya üze » rine çöken harp tehlikeleri hak - kmdaki raporuna tahsis edilmiş » tir. Raporda, milletler cemiyeti ie- raalının milletler nezdinde kuv - vet ve itibarmı kaybettiği bildi - rilmektedir. Sabık nazır, Almanyanın hali hazırdaki iktisadi müşkülâtr ve | diplomatik tecerrüdü O sebebiyle yakın bir harbin muhtemel olma - dığı kanaatinde bulunmakta ve ih- tilâf ihtimali dolayısiyle hararetli hazırlıklar tezini kabul etmeksizin bütüngayretlerin sulhun teşkilât- landırılmasma'matuf olması lâ - müsayatma taraftar olarak Fran - sız — Sovyet mukarenetini ta - haluk ettirdiğini (o kaydettikten sonra diyor ki: “M, Meriyo, Pol Bonkur ve Da- ladiye, Briyan'ın (Obüyük eserine devam ettiler. Bu siyaset, ölünci - ye kadar, sulh davasma hizmet et- miş bulunan M, Bartu tarafmdan da takip edilmiştir.,, M. Piyer Kot, bundan sonra, milletler cemiyeti itkidarmın tevsi ini istemiş ve misakm tevsii bey » nelmilel büyük meselelerin halle, silâh yarışını kırmağa ve ihtiyar Avrupanın daha evvelki ve devrimizin iktisadi icabatma da - ha uygun formüllere doğru isti » halesi temine kâfi olmadığını bil - dirmiştir, Sabık nazıra göre, mahdut da olsa her türlü silâhsızlanma mu - kavelesinin kontrol hükümlerini de ihtiya etmesi (o icap edeceğini söylemiş, oo Avrupa devletlerinin hava emniyetini temin için beyne milel bir kuvvet ihdasın istiyerek bunun için mükemmel O bir harp tayyaresinin kâfi geleceğini bil - dirmiştir, M. Kot, barp silâhlar ticaretini ve bunların serbest (o surette isti - zn geleceğini bildirmektedir. M. Kot, fırkanm, beynelmilel ! bir cemiyet için elzem olan hukuk | tedricen millileştirilmesine matuf hükümet kontrolu tesisini istemiş- tir.. Japonyanın, tahdidini muvafık gördüğü harp gemileri Londra, 27 (A.A.) — Japon mehafilinin zanna göre, Japon | deniz murahhas heyeti, dünkü mü- kâlemeler esnasında, tecavüzi un- surlardan saydığı bazı sınıf gemi- lerin tahdidi muvafık olacağmı işaret etmiştir. Bu gemiler, şunlar- dır: 1 — Tayyare gemileri, 2 — Saffı harp gemileri, 3 — Sekiz pusluk toplarla mü- eshhez 10:000 tonluk kruvazörler. Müzakerelerin (ilerlemesine başlıca mani teşkil eden sebepler- den biri: deniz altı gemilerinin te- cavüzt silâhlardan madut olup ol- madığı hususunda Japon ve İngi- İfa noktaj nazarlarındaki müba - yenettir. Koyter alansınm istihbaratma | şimdiye kadar hiç bir muvafık ce- | vap alamamıştır. Önceden, satış inhisarınm ye - rine kaim olacak bir "Mançuko petrolları işletme şirketi,, tesisi mevzuu bahsolmuştu. O zaman, | İngiltere, Tokio hükümeti nezdin» de itirazlarda bulundu. Bilâhare, ağustos ayı içerisinde, İngiltere, faza edileceğine dair olan beya - natını hatırlattı. İngiltere'nin bun- | dan maksadr, Japon tasavvurunun Japonya'ya “açık kapı,, nın muha- faza edileceğine dair olan beya - | natımı hatırlattı. İngilterenin bun» ! dan maksadı, Japon tasavvurunun vehametini açıkça anlatmıştı. Bu tasavvurun mevkii tatbika konma” dığı ileri sürülmektedir. İngiltere hükümeti bu husus - göre, İngiltere hükümeti, Mançu - Ko petrolları meselesi hakkında | Japon hükümeti ile mütemadiyen | hali temasta bulunmuş ve fakat! ta, Amerika ve Hollanda hükü - metlerile de temasa girmiş ise de, hiç bir müşterek harekete gçilme - miştir, a e — İngilterenin Hindistan siyaseti Londra, 277 (AA) — M. Nevil Çemberleyn irat ettiği bir natukta, hü- kümetin Hindistan siyaseti sleyhin- deki sağ cenah müfrit hucumlarma ce- vap vermiştir. Bu cevap müfritlerin Hindistan si- yasetini itibardan düşürmek için yap- | &kları gayretlere mukabele için hükü- met tarafından açılmış geniş bir mü- cadele başlangıcıdır. Filbakika M. Nevil Çemberleyn ile ayni zamanda 0 Barak, adliye nazırı M. Antoni, Lir - ningtonda irat ettiği bir nutukta, müd- Gekimümi M, Tomas İnskip, Parte- ot de Britonda bü temayülâtı tenkit “ii asgğ —i MEP 2 Bombardman tayyareleri Londra, 27 (A.A.) — İngiliz bombardıman © tayyareleri kule toplarile teçhiz edileceklerdir. İn- giliz Hava Nezareti, İngiliz icadı olan bu tayyarelerden bir mikdar sipariş etmiştir. Bu tayyareler bü- yük süratle hareket esnasında atış müşkülâtımı bertaraf etmekte ve saatte 200 mil süratle giderken tam atışı temin eylemektedir. Atış | tayyarenin içinden idare ve hare- kette olan tayyarenin mevki ve va- ziyeti ne olursa olsun hedefe isa - beti temin edilmektedir. Harekât, zırhlı kulelerden yapılan atışlar gibi tamamen otomatiktir. mallerini tenkil ederek © imalatın | ©B. Millet Meclisi Ankara, 27 (A.A.) — Büyük Mik let Meclisi bugün reis vekili Esat Be- yin relaliği altında toplanmıştır, Celsenin açılmasını müteakip Ya- kup Kadri Beyin Tiran orta elçiliğine tayininden dolayi Manisa mebuslu - undan çekildiğine dair istifanamesi olunmuştur. Rels Esat Bey, müzakere edilecek başka bir madde bulunmadığını söyli- yerek: — Bugünkü toplantı ile dördüncü devrenin üçüncü içtima: nihayet bul muş oluyor. Teşkilâtı esasiye kanu - nunun 14 üncü maddesi Böyük Millet Meclisinin her sene teşrinisani başın- da davetsiz olarak içtima edeceğini zikreder. O gün perşembeye tesadüf ediyor, Yeni içtima devresine girer- ken heyeti celileye muvaffakiyetler te- menni ederim. Demiş ve içtimam nihayet buldu. ğumu bildirmiştir. Bütün memlekette belediye seçiminin verdiği netice Ankara, 27 (A.A.) — Dahiliye Vekâletinden resmen tebliğ olunmuş- tar: Belediye kanununa göre, bu sene eylül we birinci teşrinde yapılması lâ- zın olan belediye intihabı bitmişter. 519 belediyede belediye kanununa göre intihap hakkım: haiz 1.765.404 hemşeriden 1.058.758 kişi reye iştirak etmiştir. Reye iştirak nisbeti, dört sene ev- welkine göre çok fazladır. Mar minen, İma kekediyeterde Mir kara, İstanbul, İzmir, Adana gibi bir çok şehirlerimizde dört misline çık- mıştır. Rey verenlerin yarısı kadım- dır. Reylerin hemen hepsi Cumhuriyet Halk Fırkasma verilmiştir. Bütün be- lediyelerde Cumhuriyet Halk Fırkası- na mensup olmıyanlara verilen bütün reyler yüzü geçmemektedir. Her vilâyette rey hakkını haiz o- lanlarla rey kullananları listesi, taf- silâtr resmi gazete ile Hakimiyeti Mil. liyeye verilmiştir. San Fransiskoda sun'i göl San Franşisko, 27 (A.A.) — Siera dağlarında, meşhur Yosemit vadisine yakın bir yerde tesis edi- len 9 mil genişliğindeki suni gölün sularını San Fransisko'ya sevke - decek 150 mil uzunluğunda bir bendin küşat resmi yarın yapıla » caktır. Bubendin inşası, 20 sene sür - müş ve 100,000,000 dolara malol- muştur. İnşaat esnasında, 35 kişi ölmüştür. Su kıtlığı, San Fransisko'nun inkişafma daimi engel olmuştu. Altın arayıcılarmın bu havaliye a- İ kın ettikleri sırada suyun bir leğe- ni, bir dolara satılırdı. Yeni bent, elektrik istihsalinde de kullanılacaktır. Bendi inşa eden, İrlandalı mü- hendis Moris Oşang - Nessi, eseri- | nin hitammdan bir gün evel öl - müştür, Firdevsinin bininci yıl dönümü münasebetile Berlin, 27 (A.A.) — Alman talebe cemiyetinin daveti üzerine, Türkiye, Suriye, Arabistan, Mısır, Irak, İran, Hindistan, Türkistan, Çin, Japonya ve Cava'dan 40 ta - lebe, İran şairi Firdevsinin binin » ci yıldönümü münasebetile Berlin. | de tertip edilen şenliklere iştirak içinburaya gimişlerdir.. | İ rü olan Hintliağır yaralanmıştır. rilmektadir Hangi memleketlerden gelen 7 kontenjan dışında girebilecek Ankara, 27 (Hususi) ——- Birin- ci teşrinin birinden itibaren tat - bikine başlanan kontenjanı karar» namesinde Türkiye döviz esaslı klering anlaşması ya- pan memleketlerle, iktısadi muva- zene vaziyeti lehimize olup Türki- ye ithalâtına karşı hususi hiç bir çember koymamış memleketler » den getirilecek eşyanm kontenjan dışında memleketimize girebilece- ği İktısat Vekâletince gümrükle - re bildirilmiştir. Listede adları geçen memle » ketler şunlardır: Almanya, Avus - turya, İspanya, İsveç, İsviçre, İtal- ya, Macaristan, Norveç, Yugos - ile mal veya lavya, Yunanistan, Filistin. Suri- sokulmasma izin verim” 4 ye, Mısır, Amerika Birlei metleri, Gümrük Vekâletini? si almmadan kontenis” girilebilecek eşya hakki" letin verdiği bir emre # leri tarfından gümrükle N len ve kanunen satılmat” len eşyanın, kazaya uğ lerin yüklerinin, vey# antrepolarında zedele nın; kokacak, bozulacak. | içecek maddelerin mutl | Vekiletten izin air İ batası yapılarak doğ ya kontenjan dışında ii, Ankara Hukuk fakültesi dekanl! Mahmut Esat Bey getirilecek, Ankara, 27 (Tususi) — Hukuk Fakültesi Dekanlığınm mebusluk- la birleştirileceği hakkında Baş - Vekâlet tezkeresini tasdik etti, Esasiye encümeni bugün top - landı ve bu işi görüştür. Meselenin halli bir ikinci teşrine bırakıldı. Dekânlığa Mahmut Esat Beyin ta- iktısat Vekâletinde bir toplantı Ankara, 27 (Hususi) — Per - şembe akşamı İktisat Vekâletinde rullah Esat B. in iştirakile bir top- lantı yapılmıştır. Bu toplantıda 5 yıllık sanayi proğramile, Kayseri fabrikalarınm işletilmesi işleri ve yeniden kurulacak Nazilli, Ereğ - li dokumacılık kombinelerinin kıs- men sipariş edilmesi, sipariş edi - lecek makinelerin fiatları görüşül- müştür, Samsunda Belediye intihab! Samsun, 27 (Hususi) — Bele « hisarı Baş Müdüriyetinden çekilen Nazif Bey Reisliğe, azadan Lâz oğlu Rahmi, Zühtü oğlu Şevket, ve Sarı oğlu Rıza Beyler daimi en- cümen azalığına seçilmişlerdir. Açık mebusluklar Ankara, 27 (Hususi) — Mec - lisin önümüzdeki toplantılarmdan birinde açık azalıklar için teklif yapılacaktır. Münhal dört azalık - tan birine sabık Posta Telgraf U- mum Müdürü Edip Beyin namzet- gösterileceği söyleniyor. Şükrü Naili Paşa Ankara, 27 (Telefonla) — Te- | kaüt edilen kolordu o kumandanı Şükrü Naili Paşanın merhum Ke- kalettin Sami Paşadan açık kalan Berlin büyük elçiliğine tayin edi- leceği kuvvetle söyleniyor. Yarış tayyarelerinden biri yandı Allahabat, 27 (A.A.) — Pan- der ismindeki Hollanda tayyaresi bugün tamiri bitip te Avusturalya yarışmı ikmal için havalandığı an- da ot yüklü bir otomobile çarpa « rak ateş almış ve bir kaç dakika içinde kül olmuştur. Pilotlar za - manında tayyareden mucize kabilinden hafif yaralarla kurtulmuşlardır. Otomobilin şöfö- atlıyarak Sitem Bimel Hera MHz Mü | diye seçiminde 21 reyle Tütün İn- | yini kuvvetler söylenm? Fakültenin ikmal ” yarın bitecek ve İkinci * kisinde derslere başlı İlk haftasında mutat ei mezunlara şehadetnam” | tılacaktır. Ankarada Cümtt bayramı hazır Ankar, 27 Hususi) Sy huriyet bayramı merasi R rak atmek 54 leri Ankara Erkek ve #* ne yerleştirilmişlerdir. Sokakların donan?" yi) trik taklarmmn kurulma bitirilmiştir. & Balo Halkevinde v8 di Nafıa Vekâleti t4f” Ankara, 27 (Hususi) | fıs Vekâleti yarm Yenii İ yeni binasma taşmmı# Küşat resmi için parla ram hazırlanmıştır. Haydarpaşadaki hast” ) sinin de Ankaraya nakli mıştır. Bu dairenin Mi v bir hafta zarfında ank! cektir. J dirne nafra baş mü hurrahman Osman .. mum müfettişliği er > mak üzere nafıa MÜ tayin edilmiştir. Yeri” il baş mühendisi Kemal Tunmuştur. pr Erzincan meb Samsun, 27 Gr zincan Mebusu A717 z yarın Ankaraya sideci” oi Yugoslavya, oi meclisi 'Y ' Paris, 27 (A.A) “ye Yugoslavya niyabet ii beyannamesini çok m rette karşılamıştır. G bilhassa Pöti Pari” 4 Yugoslavyanm dahilde olduğu gibi kalms' ğini yazmaktadır. elt, 1 1 M. Ruzv Vaşington, 27 e | Ruzveltin Upoon sine lesiyle alâkadar ol0A”