3 Kasım 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Kasım 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 7—VAKIT Buliraki 3 “Teşrinisani 1934, ga Pm | Eski vakıflar kanufi Meclisin ii toplantı yılında çıkacak Kanun lâyihasının aldığı son ş€* 4 Teşrinievvel 1926 yani kanu- | vakfedenlerin füruundi”. önüne gemi Fransız kabinesi bugün (Rasicamkur Hiz. toplantıya çağırıldı Mebusan meclisinin feshi meselesinde, başvekille Radikâl nazırlar arasında ihtilâf Paris, 2 (A.A.) — Bir itilâf zemini bulmak için alâkaderlar tarafmdan sarfedilmekte (olan fevkalâde faaliyete rağmen me « busan meclisinin feshi meselesin - de âyan meclisinin müdahale hak- mı tahdit bahsmda M. Doumer- güue ile radikal sosyalist nazırlar | İ arasmda ihtilâf vardır. Reisicumhur M. -Löbrön ile M. Doumergue arasmda (O bumesele hakkımda müteaddit görüşmeler olmuştur. Reisicumhur, M. Mar - chandeau ile M. Herriot'yu kabul etmiştir, Gazi Hz.nin Kabine, yarm saat 17 de top « lanmağa davet edilmiştir. Bu top - lantıda münaziünfih metin hak - kında bir itilâf vücuda getirmek | veyahut büsbütün başka bir metin tanzim etmek imkânları araştırı » lacaktır. Parlâmento mahafili, kabine - İ nin yarın için içtiman (davetini müsait bir surette (karşılamakta ve bu toplantı hükümet erkünmm her hangi bir buhranm önüne geç- mek için muhali mümkün kılmak arzusunda olduklarmın bir delili addedilmektedir. hitabeleri ve Yunan gâzeteleri Atina, 2 (A.A.) — Bütün gaze- teler, Gazi Mustafa Kemal Haz - retlerinin hitabesini hararetle tef- | sir etmekte müttefiktirler. Proia gazetesi diyor kit “Bu hitabe, her fırsatta sulha olan imarimı izhar eden büyük 1#- lahatçının bütün faaliyetini akset- tirmektedir. Türk — Yunan dostluğu, bu - nun en büyük misalidir, Hitabe, Balkan milletlerinin vicdanmda ihtizazlkı bir akis uyandırmıştır. Kathimerini gazetesi diyor ki: “Gazinin hitabesi, dört Balkan devletinin sulh ülküsüne olan sar- sılmaz imanlarmı ve bu devletle - rin Balkan dostluklarını artırmak hususundaki azimlerini teyit et - mektedir, Türk milletinin Büyük Şefi, Bal- kan itilâfmı — dostluğu ve teşriki mesaisi sulhün tarsini için ciddi bir mesnet teşkil edecek olan Bul- garistanm iştirakile — tamamlan- mak arzularını hatmlatmıştır. Bükreş 2 A.A.) — Rüün ga - zeteler Ankara konferansı ve Tür- kiye Hariciye Nazırı Tevfik Rüştü Bey tarafmdan verilen ziyafette irat edilen nutuklar hakkında u - zun makaleler neşretmektedirler. Selânik sergisinde Türk pavyonu en büyük mükâfatı kazandı Sergi reisliği, bu münasebetle Türk pâvyohunun kazandığı bü - yük muvaffakiyetten dolayı hara- 'retli tebriklerini ifade etmekte ve tevcih edilen mükâfatm berat ve Ankara; 2 (AA) — Beyne - milel dokuzuncu Selânik sergisi reisliği sergiye resmen iştirâk e « den devletlerin pavyonlarmı tet - kika memur sergi jüri heyetinin Türk pavyonuna serginin büyük mükâfatını tevcih ettiğini resmen Türkofis relsliğine bildirmiştir. Sümerbank Avrupayâ yollayacağı talebeleri seçti "Naliea, Şi “CALAİ — Avrabe da okutturularak ihtisas kespet- tikten sonra bankanın idare ettiği muhtelif sanayi şübelerinde çalış- tarılmak için Sümer Bank tarafm- dan açılmış olan müsabaka imti- İ hanmda kazanan namzetler anla- şılmıştır. Bankanın açmış olduğu bu im - tihana girenlerden kazanan nam - setlerin fazlalığı karşısında Sü - mer Bank evvelce on olarak tes - pit ettiği talebe adedini on beşe çıkarmıştır. Kazanan nameztlerin isimleri ve ihtisas yapacakları sanat şube - leri şunlardır: Mucahit Bedi işletme mühen - disliğine, Ömer Hayri işletme mühendisliğine, Osman İsmet iş - etme mühendisliğine, Burhan A - imalini müteakip ini bildirmektedir. nişanlarının gönderileceği Atlas Okyanusunda balonla posta Vaşington, 2 (A.A.) — Doktor Eck- ner, posta nezaretine müracaat ederek kabili sevk balonlarla Atlas Okyanusun da bir posta servisi yapmak (teklifinde bulunmuştur. Bu balonlar, dört günde bir kalkacak ve Okyanusu 50 saatte ge- geçecektir, Baron Roçild öldü Paris, 2 (A.A.) — Baron Edmon Roçilt, vefat etmiştir. Kendisi Enstitü ve güzel sanatlar akademisi ve şark de- miryolları kumpanyası idare meclisi a- zasından ve bütün dünyanm tanıdığı koleksiyonculardan idi, li kimya mühendisliği, o Mehmet Fehmi izabe mühendisliği, Sahir i Nedim pamuklu mensucat mü- hendisiliğine, Tuğrul (Seramik, Necati Sabri kâğıt, Sadık Atıf pa- | muklu mensucat, Necmi Cevdet Pamuklu mensucat, Süheyl İzzet elektromekanik, Mehmet Nail mensucat kimyagerliğine, Tebrik telgraflarına cevap verdiler Ankara, 2 (Hususi) — Rei- sicumhur Hazretleri, Cumhuri- yetin on birinci yıldönümü mü» nasebetiyle İtalya Kralı İkinci Emanuel Hazretlerinden, Bul gar Kralı Üçüncü Boris Haz- retlerinden, Romanya Kralı İkinci Karol Hazretlerinden, Yugoslavya (Saltanat (Naibi Prens Pol Hazretlerinden al- dıkları tebrik telgraflarına ce- vâp vermişlerdir. Başvekil İsmet Paşa Hazret- leri de, M, Molotof ile M. Uzu- noviçten almış oldukları tebrik telgraflarına mukabele etmiş- lerdir. Deniz görüşmeleri kaldı Londra, 2 (A.A.) —DünA- merikalılar ile Japonlar arasında” ki görüşmelerin yeniden akamete uğramsı Üzerine bahri murahhas heyetlerin bütün faaliyetlerini ta » til etmiş oldukları zannedilmek - tedir. M. Norman Davis, dün Sir Jon Simon ile görüşmüş ise de bu mü- lâkat neticesinde yeni hiç bir te » şebbüs yapılmış değildir. Bu mü - lâkatm umumi surette noktai na - biri, mevzuu malüm olan müzake- ratı yeniden açmağa mütemayil bulunmamaktadır. ER a Bilmece Ahmet Bey NEDEN SEÇİLDİ ? NEDEN ÇEKİLDİ? Kara Mustafa zade Ahmet Bey Vi- lâyet Umumi Meclis azalığında Fır- kanın nameztlerinden biriydi. Seçim- de kazandı. buyrultusu verildi. Dün- kü (YAKIT) ta okumuşsunuzdur, meclisin ilk toplantısında da geldi. A» ma, gelmesiyle gitmesi bir oldu. Ah- met Bey yeni seçildiği bu aazlıktan istifasını verdi, Ahmet Beyin bu hizmetten bu isti- fası ilki olsaydı, türlü türlü tahmin lerle tefsirlere yol açabilirdi; işi çok- | muş? denilirdi. Falân işte fikir birli seçilmedi de ondan Falân (falânlarla bir çalışmak ( İstemiyormuş (denilirdi. Hasılı bir çok şey denilirdi. Fakat öyle değil: Geçen devrede de seçildiği vazifeden tıpkı buna benzer bir istifayla ayrıldı idi. Ahmet Bey, defaisaniye, neden te- çildi, neden çekildi? Fırkanın, kendi muvafakatini almadan adını namzet ilân edeceğinde şüphemiz yoktur. Ma- dem daha ilk toplanışta “beni affedin, bir daha pelemiyeceğim,, diyecekti; neden bunu namzet gösterildiğini öğ- renince yapmadı? İstanbul O halkının teveccüh ve itlmadını yoklamak için mi ? Ahmet Bey İstanbul halkınca tanınmış, sevilmiş bir zattır. Bir işte bulunmıyacak ol duktan sonra bu yoklama külfeti ni- çin? Halka boş yere rey verdirmek neden? bu reydeki emir manasını an: lamamazlığa gelmek neye? Hele bili- niz, bakayım! “e a Ny yg kendisine nu medeninin meriyete girdiği ta- rihten evvel mevcut vakıfların ida- resine dair çıkarılması gene ka - nunu medeninin tatbik maddeleri icabmdan olan bir kanunun bir müddettir lâyihası üzerinde mü - zakereler cereyan ettiğini biliyo - ruz, Öğrendiğimize göre kanun lâ - yihası şimdi Mecliste Dahiliye ve Maliye Encümenlerinden mürek - kep muhtelit bir encümenin ruzna- mesinde bulunmaktadır. Bu top - lantı yılında bu encümenden ge - çerek heyeti umumiyeye gelmesi ihtimal dahilindedir, VAKIFLARI KIM İDARE EDER Lâyihanm son şekline göre 4 Teşrinievel 1926 dan önce mevcut yakıflardan ilk maddede vasıf ve kayıtları gösterilenler kısmen Ev- kaf Umum Müdürlüğünce, kısmen mütevellileri veya intihap heyet - leri tarafından idare olunur. Mü » tevelliler Evkaf Umum Müdürlü - ğünün ve Umum Müdürlük İdare Meclisinin mürakabesi altmda - dır. Evkaf Umum Müdürlüğünce idare olunacak vakıflar şunlar- dır: a) Halen mazbut bütün vakıf - lar, b) Halen idaresi mazbut va - flar, €) Tevliyeti bir makama meşrut olan vakıflar, e) Tevliyeti larına meşrut olan V d Mütevellileri veya e yetleri tarafından vakıflar da şunlardır! «4 a) Tevliyeti vakfede ruuna meşrut vakıflar, yn” atça idare olunan vakıf. zı san'at sahiplerine kıflar. İDARE Mecli Vakıflar İdare el ile iki azadan toplansa" ve azalar hukuk veya” zunlarından, ihtisas v8 rile tanınmış zatlar vekâletin teklifi üzerin? killeri Heyetinin karar! ” cumhurun tasdiki ile t caktır. İdare Meclisinin v8” | mum Müdürlüğün ve hesabı kati kanun tetkik, tadil, ikmal, 2) rine ait lâyihaları tetkik." Kanun ve nizamnamel© vazifeleri ifa; 4) Umur ğün vereceği umumi ve” ler hakkında mütalea ”” mektir, “a (Lâyihanm vakıf msi kıf şartlarını değişti daki hükümlerini yarı ğız.) m ee sean ti e — imtihari May” (Baş tarak 1 inci iz) A... M.İ sekizi öldürene Hümava alırsa kanaat imtihanında bir dahi alsa smıf geçebiliyordu. Şimdi, Maarif Vekâleti bu şekli değiştirmiştir. Bundan sonra talebe, iki tah - riri imtihanda ne not alırsa alem, kanaat şifahi imtihanında üçten az numara aldığı takdirde sınıfı geçemiyecektir. Sekizinci ve on birinci smıflar- da yapılan bakalorya imtihanla - rmda ise bu sınıf talebeleri de di- ğer smıflar gibi yıl içerisinde ay - nı şekilde iki tahriri imtihan ge - giriyorlar, fakat yıl sonunda bu imtihanlarda aldıkları notların bakalorya imtihanları sınıf geç - mek hususunda hiç bir hükmü ol muyordu. Bundan sonra sekizinci ve onbirinci sınıf talebelerinin ba- kalorya imtihanma girebilmele » rinde, yıl içinde aldıkları tabriri imtihan notları da müessir olacak- tır, Yıl içinde tahriri imtihanlarda miuvaffak olamıyan talebe baka « lorya imtihanlarma girmek hak - kını kaybedecektir. Bütün hususi, ecnebi ve ekal - liyet mektepleri de resmi mektep- ler gibi, aynı kayda tâbi olacak - lardır. Yeni imtihan şekli yakm- da bütün mekteplere bildirilecek - tir.,, Haber aldığımıza göre, Maarif Vekâleti aynı zamanda hususi ayl talebe yazımı hakkm- Ford, bul bittiğini söy” saab AA) ri natta bulunarak kendi # besi için buhranın nih olduğunu söylemiştir. Otomobil sanayii şefi€. YA si de önümüzdeki sen€ ! 1 nikbin iseler de hiç dj retle sarih beyanatta b tır. 4 Londrada bir ko” 4 Londra, 2 (A.A) — kümetinin silâh ticareti gul olmak üzere rana toplamak tasa söylenmektedir. zi vi yeni bir elim” lamaktadır. Diğer taraftan bi7€ yi” lâmata göre, imtihan * “4 bundan evvelki usulü” : şünülmektedir. YA iri BEÇİN tihan ve yıl sonund# * iç han geçiren talebe, iade cektir. Orta mektepli lerden mezuniyet dırılacaktır. Yani sekizinci V€ ik nıf talebeleri, diğe” ç yi la ri gibi yıl içinde gi” 5 da birimtihan ver! pe, 4 gi i ni bitireceklerdir. A ci sınıfı bitiren ve ni; veon birinci 419” lebe Düm ber esi tedikleri takd geceyi görmek fırsatını kaçırmamak istiyorsanız, Pi Zi yanında neşrettiğimiz kuponları kesip *