3 Kasım 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

3 Kasım 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 8 — VAKIT 3 'Veşrinisani 193. Daimi konseyin tebliği | üniversite Şarkı,gazel devrinin (Baş tarafı 1 inci sayfada) di Konsey müttefikan şu neticeye varmıştır ki yalnız sulh Balkan - larda bir tehlikeye maruz olma - makla kalmıyacak, fakat eğer başka bir tarafta böyle bir tehli - ke çıkarsa Balkan itilâfı, (Okendi faaliyetinin diğer sulhperver ana - sırın faaliyetiyle telifi neticesi o - | larak, kendi muhitinde vaziyete hâkim kalacaktır. Daim! konsey, Balkan iilâfı azası olmıyan Balkan devletleri - nin Balkan itilâf; ile olan müna - sebetlerindeki devamlı terakkiyi ve Balkan itilâf, azası devletler tarafmdan komşu Balkan devlet- leriyle muallakta bulunan bütün meseleleri her taraf için © şayanı memnuniyet bir surette helle te - vessül etmek için oalman kararı memnuniyetle kaydeylemiştir. Daimi konsey, bundan sonra Balkan itilâfr statüsünü © vücuda getirmiştir. © Balkan itilâfı, şimdiye kadar olduğu gibi bundan böyle de ida- re edici heyet olarak dört devlet hariciye nazırları konseyine ma - lik olmakta devam edecek ve bundan başka yardımcı teşkilât olarak da bir daimi kitabeti Ove bir istişari iktisat konseyi buluna - caktır. Iktisadi konsey, her dört dev - letin her beri tarafmdan tayin o - lunan murahhaslardan (teşekkül edecektir. Bu konsey, 1935 mayı - smdan evvel Bükreşte aşağıdaki meseleler üzerine müdellil bir rapor takdim edebilmek (üzere, önümüzdeki beş ay zarfmda bir kere Atinada, bir kere de Anka « rada içtima edecektir. A — Balkan itilâfına vaziyül - imza devletler arasmda iktisadi ve ticari münasebetlerin kvvet - lendirilmesi, B — Balkan arası (omünakele yollarının, hassatan, Tuna ve Ka- radenizden istifade ederek Bak kan ve merkezi Avrupa devletle- rinin Asya ile olan mübadelelerini faalleştirecek yollar ile diğer bah- yi irtibat yollarının inkişafr, C — Ecnebi memleketlerde bir Balkan Bankası ihdası imkânt, E — Alelmum turizm. Diğer taraftan daimi konsey, i#tilâf azası olan devletleri alâka- dar edebilecek haberlerin taati e- dilmesine ve Balkan itilâfı azası- nın emniyet servislerinin teşriki mesailerini kolaylaştıracak ted « birleri teklif eyliyecek bir komis - yonun tayinine karar vermiştir. Aynı zamanda, daimi knnsey, Balkan itilâfı azası olan devletle » rin kanunlarından bazıların he - mahenk kılmması ve hattâ müm - kün olduğu takdirde tevhit edil - mesi gayesine vasıl olmak için ta - kip edilecek usulü kendisinin tet- kik mevzuunu teşkil edecek olan 4 bir komisyon ihdasına karar ver - miştir. Nihayet, Arjantinin teşebbüsü üzerine 10 Teşrinievvel 1933 tari « hinde Rio de Janelroda imza edil- miş olan Saavedra Samas ademi tecavüz ve uzlaşma muahedesinin temsil ettiği sulh eserine karşı sar , mimi takdirini izhar eylemek mak- sadiyle, itilâf azası devletlerin, milli menfaatlerine harfiyen ria - yet edilmek şartiyle, bu muahe - döye iltihak etmelerine müsaade bahşolacak formülü tetkike karar vermiştir. Mesaisine nihayet vermeden ev- vel, daimi konsey mazideki mesa - isiyle Balkanlar arasmda bir an « laşma zihniyeti yaratmağa medar olmuş bulunan Balkan konferan- sma teşekkürlerini bildirmek iste.r Balkan itilâfı daimi konseyinin gelecek alelâde içtima, Romen milli bayramı vesilesiyle, 10 ma - yıs 1935 te Bükreşte olacaktır. E- ğer hâdisat lüzum gösterirse, heli- hazırdaki reis bu müddet arasm - da fevkalâde bir içtimaa davet €- debilir, / İKİ SATATÜ İMZALANDI Ankar, 2 (A.A.) — Balkan iti- lâfı konseyi, öğleden sonra işlerini bitirdikten sonra murahahslarla maiyetleri büyük salona geçerek orada hazırlanmış olan iki vesika dört hariciye nazırı tarafından imza edilmiştir. Bu vesikalar iki statüdür. Birisi Balkan itilâfı teş - kilâtmmn diğer de istişari iktisat konseyine mütealliktir. M. Titülesko ve M. Puriç geliyorlar “© “Ankara, 2 (A.A.) — Şehrimiz» | de bulunan Romanya Nazır mu - avini M. Puriç ve maiyetleriyle Yunan hükümetinin Belgrat ve Bükreş sefirleri M, Melas ve Kolas bu akşam husust trenle saat 22 de İstanbula hareket etmişlerdir. İstasyonda bir askeri kıt'a ta - rafından selâm resmi ifa edilmiş ve mızıka milli marşları çalmıştır. Reisicumhur Hazretleri namma Umumi Kâtip Vekili Hasan Rıza ve Servayer Celâl Beylerle Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzrm, Baş - vekil İsmet Paşalar Hazeratı, Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, Sovyet Elçisi M. Karahan, Çekos - lovakya sefareti Müsteşarı ve El - çilikler heyetleri teşyi merasimin * de bulunmuşlardır. M. PURIÇ, TİMÜRLENK HAR - BİNİN GEÇTİĞİ YERLERİ GEZDİ. 'Ankara, 2 (A.A.) — Bugün Yu- goslavya Hariciye Nazır Muavini M. Puriç vaktiyle Sırp ordusunun da iştirâkiyle Timürlenge karşı yapılan meşhur muharebenin cere- yan ettiği yerleri gezmiş ve ken « disine bu hususta lâzrm gelen iza- e IM. İbrahim HoyiBey tarafmdan çevrilen.« — YARASA Kitabı satışa çıkarıldı. Dünya edebiyatından | özlü hikâyeleri içinde bulunduran bu kitabım fiyatı: 30 Kuruştur Tevzi merkezi: Vakit Matbaası — İstanbul Tamam neşrediyoruz —de Vaktinde girilmiyen derslere kaç dakika geç girildiği de bu cet» velde gösterilir. Her ay başında fakültenin ders itibariyle devam vaziyetini gösteren bir cetvel tam zim ile rektöre verilir. Madde 49 — Her ordinariyüs, profesör ve doçentin fakültesinde bir fişi vardır. Bu fişe bir tahsil yılmm bütün vakaları kaydolu- VL. TEDRİS HEYETİNİN YARDIMCILARI Madde 50 — Tedris ve yardımcıları unrumiyetle ta ve ilmi araştırmalarda ib dukları kürsülerin mesaisine yar- dım etmekle mükelleftir. Madde 51 — Tedris heyetinin ve istihdam yolları ayrı talimat ile tanzim edilmiştir. VI. TALEBE Madde 53 — Talebenin üniver- siteye yazılması, çalışması, deva- mı ve vazifesi vekâletçe ayrı tali- matlarla tespit edilir, Madde 54 — Talebenin imti - hanlara girebilmesi, (harçlarını vaktinde vermesine, dil mektebi - ne devam ile muvaffak olmasına veya bu mektebe devamdan istis- na vesikası almış bulunmasına bağlıdır. Diploma alabilmek için son sr- nıfta inkılâp tarihi derslerine de- vam ile, bundan sertifika almak Tâzımdır. Madde 55 — Üniversite tahsili tıpta doktora ile diğer fakülteler- | de lisans veya doktora ile nihayet bulur. Her fakültede imtihan, lisans ve doktora şeraiti bunlara mahsus ta” limatnamelerle tespit edilmiştir. VII. FAHRİ PROFESÖRLÜK VE DOKTORLUK Madde 56 — Fakülteler, mem- lekete veya insaniyete yahut men- sup oldukları ilim şubelerine bü- yük hizmeti görülmüş olanlara Maarif Vekâletinin tasvibj ile hu- susi talimatnamesi hükümlerine göre fahri profesörlük ve fahri doktorluk unvanmı tevcih edebi» lir. IX. HESAP İŞLERİ Madde 57 — Üniversitenin He- sap işleri Maliye Vekâletine bağ» kr bir müdürlük tarafmdan görü lür. Madde 58 — İta âmiri rektör » dür, Umumi kâtip tarafından tet - kik ve imza edilmedikçe sarf ev - rakı ita âmirine götürülemez. Madde 59 — Bankadaki o cari hesap muamelesi (O umumi kâtip, hesap işleri müdürü ve veznedarın müşterek imzalariyle yapılır. Madde 60 — Her fakültede he- sap İşleriyle uğraşan birer hesap memuru ir, muamos lâtı umumi kâtip tarafmdan kon- trol edilir. Madde 61 — Arttırma, eksik « me ve pazarlık işleri merkezi ko * İİ misyon ile fakültelerdeki tali ko - misyonlarca yapılır. Madde 62 — Merkezi komisyon rektör veya onun namma umumi kâtibin riyasetinde dekanlar he - sap işleri müdüründen ve tali ko - misyonlar dekanm reisliğinde fa * külte hesap memuru ile dekan » AŞ” (Baş tarafı 1 inci sayılamızdadır) şeklinde inkişaf ediyordu. Bu in - kişaf Büyük Önderin yeni bir in - kılâp hamlesile kat'i ve yaratıcı safhasına girmiş bulunuyor: Artık şarkı, gazel devrini 10 Teşrini - sani 1934 den itibaren maziye ka rışmış sayabiliriz. Çoban kavalla - rmda, köy meydanlarında utan - gaç ve kısır inzivaya çekilen, bu yüzden de ilerlemeden yaratıcılık- tan, dirilikten kalan kendi milli musikimize şimdi modern san'atin bütün teknik kabiliyetlerinden kanat takacağız. Onu ince san'atin takdis edildiği toplantılara male - deceğiz. Musikimiz Türk medeni- yetinin Gazi devrimi uluslara du - yuracak en canlı, en gür ses ola - cak. Genç musikişinasımız Necil Kâ- zım, geçen ağustosta (Vakıt) da tercümesi a bir yazısında di - reyanı içinde kendi yolunu bulmaya © hrzla akış mecrasmı derinleştirmeye mecburdur.,, Höcresine İzapanıp da üç nağme et- rafında titizlenen san'atiârlık devri yir- inci asır ve bilhasan İzültür, san'at in » kılkbr içerisine giremez. Bu boş titizlik» ten değil midir ki bugün şark musikisi MAmIŞİIr., Hakikatte dünkü başlığımız yanlıştır: Alaturka musikiye pay- dos değil, yavan şarkı, yavan ga - zel devrine paydos! Şimdi şayi manasile değil fakat asıl manasile alaturka musiki, kendi modern milli musikimiz serpilip genişliye- ceği milli ve modern hayata ka - Eski gazel, şarkı devrimi yaşa » tp uzatacak, milli musikimizin in- kişafmı, halkm musiki zevkini ge- riletecek, san'at değeri olmıyan şeyleri dünyaya Türk rmusikisi diye gösterecek neşriyat karşısında devletin teşvik veya müsaade edi- ci bir vaziyette kalmasmı artık beklememelidir. Musikimizin in - kılâp ve tekâmülü hızmı alacaktır. Bu münasebetledir ki dün kendi - İleri bu mühim mevzu üzerinde ça- lışıp yetişmiş genç musikişinasla » rırrmızdan bazilarımn duygula - rını, düşüncelerini sorduk. Bunları okuyucularımıza arzediyoruz: Hasan Ferit Bey diyor ki: Şehir Orkestrası Şefi ve Kon » servatuvar muailimlerinden Ha - gil yerinde saymak, o kadar gerilemiş ve o kadar kötülemişti ki. Bugün çalman ve hâlâ manttesssüf birçok kimselerce usulüne göre sarfolunmak üzere 25 liraya kadar avans verilir. Bu avansın sarf evrakı verilmedikçe ikinci bir avans istenemez, —BİTTIi— Muhittin Sadık B- “|, Konservatuvar ri den ve maruf viyolofi den Muhittin Sadık B€” p