10 Kasım 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 VAKİT 10 Teşrinisani 1934 Amerikada cumhu- jiyetfırkası öldümü İngiliz - Japon ittifakımı? Vaşington muahedesi | | < TELGRAF kaldırılacağa benziyor M. Hitler, Londra deniz görüşmeleri üzerinde malümat toplatıyor Vaşington, 9 (A.A.) — İngi- Hizlerin Japonya ile bir anlaşma i- çin gayretler sarfettikleri hakkın - da gelen haberler üzerine Lon - drada iptidai deniz görüşmele - rinin kurtulabileceğine dair res- men ümitler izhar edilmiştir. M. Filips, M. Norman Davisin sükünet fakat metanetle Kulis - malümat toplamak istediği bil » dilrilmektedir. M. Fön Ribbentropun Londra- da olduğu ve orada bir kaç gün daha kaldıktan sonra şimal İngil. teresine gideceği teyit ediliyor. Alman mehafiline göre, bu i- kamet deniz mükâlemelriyle mü « nasebettardır. lerde çalıştığını söylemiş, bu ça- (Bir şartla, Almanya Millet- İışmanın müsbet netice vereceği ümidini izhar etmiştir. Bu beyanat bazı mehafilde, A- merikanın, müzakerelerin akim kalmasma mani olmak için şim - diye kadar ifşa edilmemiş bir plâ- nı olduğu hissini uyandırmıştır. Anlaşılan Vaşington deniz mukavelesi ilga edilecek Londra, 9 (A.A.) — Japon murahhas heyeti ile Tokyo ara - sında, İngilizlerin © Japonyaya prensip itibariyle denizlerde mü- ler cemiyetine dönebilir Londra 9 (A.A.) — Deyli He- rald gazetesine nazaran M. Hit. ler fon Ribbertropu Londraya Sir Con Saymene aşağıdaki plâ- nı teklif için göndermiştir: 1 — Almanya Versay mua- hedesinin beşinci kısmından kur- tulacaktır. Buna sebep silâhla - rın ümumi bir surette (tahdidi gayretlerinin akim kalması ve $i - lâhlarım (Omüsavatı hakkımdaki mahut 1932 Kânunuevvel beyan- savat verdiği söylenilen plânm | namesinin bâtıl bulunmasıdır. hakkında müşavereler yapıldı - ğı haber veriliyor. Plânn, göre devletleri birbiri. ne karşı hağlıyan bir muahede yerine devletler azami inşaat pro- gramları ile projelerini birbir - lerine bildireceklerdir. M. Hitlerin deniz görüş- melerile alâkası Londra, 9 (A.Aâ.) —M.Hit- İerin hususi surette gönderdiği bir şahsiyetin, cereyan etmekte olan deniz görüşmeleri hakkında 2 — Birinci madde temin edi- lince, Alman hükümeti omillet- ler cemiyetine ve silâhsızlanma konferansma avdete amade ol - duğunu bildirecektir. 3 — Eğer Fransa bu tarzı ka- bul ederse, Almanya emniyet mi- sakma iltihakı ciddi surette der- piş edeceklerdir. Bu işçi gazetesi, Fon Ribben- trop'un, Londrada müsait cevap alırsa, Parise gitmesi muhtemel olduğunu ilâve etmektedir. Nazırlar meclisi M. Ti- tüleskoyu tasvip etti Bükreş, 9 (A.A.) Bugün öğle- 'den-sonra toplanan nazırlar mec- Beinde M. Titülesko harici siya - set ve son hadiseler hakkında geniş bir izahatta bulunmuştur. Başvekil M, Tataresko memle- | Kete yaptığı hizmetlerden dolayı M. Titüleskoya hükümetin min » etarlığına bildirmiş ve icraatiyle tamamen mutabık olduğunu söy- lemiştir. Mısıtdaki değişiklik ve İngilizler , andra,9 (A.A) — Resmi me- hakkında tef « iseler de, Londrada efkârr umumiye vazi «- yetin memriüniyet verici bir tarz » da inkişaf ettiği ve son tayinle kı- raİm saray ile harici mahafil ara - sındaki rabratayı lüzumu veçhile tekrar tesis etmiş olduğu merke « zinde bulunmaktadır. Yunanlılar kadınlara “intihap hakkı vermiyor! Atina, 9 (A.A.) — Ayan mec- Mei, kadmlarm belediye meclisine intihap edilebilmek hakkını ret etmiştir. Nazırlar meclisi başvekile itti- fakla iştirak ve hariciye nazı- rınm icraatını tasvip etmiştir. Titülesko Kral Karolun « — huzurunda Bükreş, 9 (A.A.) — Kral, M. Titüleskoyu kabul etmiştir. Bu mülâkattan sonra M. Titülesko Avusturyanm yeni Bükreş orta elçisini Krala takdim etmiştir. Muğlada tütün fiatı Muğla, 9 (A.A.) — Tütün pi - yasasma iştirâk etmiş olan tüccar. lardan başka Ostroş Türk şirketi de piyasaya girmiş ve 400 balye tütün almıştır. Halen fiyatlar 60- 75 arasmda değişmektedir. Sar meselesi Roma, 9 (A.A.) — Alman se“ firi Fon Hassel dün hariciye müs- teşarı M. Suviçe Sar meselesi hak- kmdaki Alman © noktai nazarını izah etmiş ve Fransız kıtatmın Sar kında itirazat ve kuyudu ihtirazi - Md 2 eylemiştir. KISA Haberleri $ ANKARA — Sıhhiye Vekâletin- de bir zehirli ve boğucu gazlar ve ha- va bücumlarından korunma şubesi mü. dürlüğü ihdasma lüzum gösterilmek- | tedir. Lâyihada, bu şubenin 1934 bütçesi- nin (B) cetvelinin sıhhat ve içtimsi muavenet faslına ilâve olunacağı ve İç“ tümai muavenet umum müdürlüğüne bağlı bulunacağı işaret edilmektedir. $ ANKARA — Medlise iki yeni Vâ- yiba verilmiştir: 1 — Kaçakçılığın men ve takibine dnir olan 1918 numaralı kanunun 7i inci maddesiyle tayin olunan müddet 1937 yılı mayısmın sonuna kadar uza takmıştır. 2 — Adliye Vekili, adli ihtisas mahkemelerinden lüzum görülenleri İe- ra Vekilleri kareriyle kaldırabilecele- tir. $ ANKARA — İcra Vekilleri He- yeti Yalova belediye relsliğinin belediye kanununun 94 üncü maddesi hükmüne göre kaymakam uhtesine verilmesini kararlaştırmıştır. ” $ BURSA — Emniyet müdürü Yusut Ziya Bey, Zevk sineması merdivenle rinden inerken düşmüş, ağır surette yaralanarak hastaneye kaldırılmıştır. $ ANKARA — Cumhuriyet bayra- mındanberi tiyatrolarda tulüat tarzın- da oyunlar oynamak menedilmişti. Matbunt kanunu hükümleri mucibince, her temsil edilecek tiyatro eseri, mat bust müdüriyeti tarafından tetkik olu- nacaktır. Türkiyenin muhtelif . yerlerinde temsil verecek tiyatro heyetleri, eser! lerini matbuat müdüriyetine gönder- mektedirler. Şimdiye kadar matbunt müdüriyetine 180 piyes gönderilmiştir. 8 ANKARA — İktsat o Vekâleti mahtelif eşyanm standardize edilmesi için Holandadan bir mütehassıs getirti- yor. Mütehassıs İzmirde çalışacaktır. Tarifeler için da bir mütehassıs getir & ANKARA — Ankarada bir sergi Necip Ali Beye müracaat ederek Tür- iöyede on hir senedenberi yapılan İş- leri resim sahasında canlandırmak için, Halkevleri teşkilitma Bağlanmalarını evleri idaresinde bir ücretle çalışmak teklifini ileri sürmektedirler. Genç ressamların teklifi, Halkevleri muhitinde iyi bir tesir (o bırakmıştır. Halkevleri relsi Necip Ali Bey, ressam- ların tekliflerini prensip itibariyle ka- bul ettiğii kendilerine bildirmiştir. Diğer taraftan öğrendiğimize göre, Halkevleri, ressamlardan bir grabu bu işler için çalıştıracak, Türk inlelâbma dair yapılan resimleri, Türkiyenin di. ğer şehirlerinde teşhir edecektir. $ ANKARA — İnhisarlara ait rakı, Mkör, şarap, ispirto, sigara fabrika. ları ile tuz memliha ve değirmenlerinin Sümer Banka geçmesine dair bir tasav- vur vardır. Bu suretle devlet fabrika- larmın bankacılık usulleriyle daha mo- dern bir surette idare edilmesi faydalı görülmektedir. $ ANKARA — Ticaret odaları kon- gresi yakmda Ankarada toplanacaktır. İç ticaret müdürlüğü toplantı nizâmna- mesini tanzime başlamıştır. Ruzname- deki maddeler arasmda ticaret odala- rına verilecek yeni şekil vardır. Italyanın Ankara büyük elçisi değişti Roma, 9 (A.A.) — İtalyanm erazisine muhtemel sevkiyatı hak- | Ankara büyük elçisi M. Lojacono, Nankin büyük elçiliğine tayin edil- Pe SE A (ya Z e a > A LL, EA ğ İM. Titulesk9 icraatı tasvip * “İngilterenin en b ülküsü sulhtür!y Fakat.. Akın kamarası, işçilek hususi silâh fabrikalarının kaP ması teklifini reddediyor Londra, 9 (A.A.) — inle As | vam kamarasında silâh ticareti müzakerelerine devam ederek hu- | | sust silâh fabrikaların kaldırı! « ması ile mühimmatın devlet tara - | fından yapılmasını ileri sürmüş « lerdir. Muhalif liberallerden M, Senk- ler silâh ticareti hakkımda bir tah- | kikat yapılmasını teklif etmiştir. | M. Östin Çemberlayn işçi takri- rinde bir tadilât yapılmasını iste - miş, beynelmilel bir anlaşma ve müşterek bir hareket elde etmek i- çin hükümetinin gayretler sarfet « tiğini ve hükümete itimadı oldu - ğunu bildirmiştir. Bu zat, silâh ih- | racatı hususunda bir anlaşma yapı labileceğini ve Amerikanın da bu- na dahil olacağını zannetmekte - dir. Londra, 9 (A.A.) — Avam ka » | marasmda işçilerin takriri 69 re- ye karşı 279 reyle reddedilmiştir. Celse kapanmadan söz «lan M. Baldvin işçilerin takririne şid- detle muarız olduğunu söylemiş ve demiştir ki: “- Hükümetin yegâne gayesi İlngiltere için | silâhları te - darik olmuştur. Hükümetin elinde bulunan bir silâh fabrikası mu - Yeni bir dörtler mi?| İtalya — Almanya — Macaristan — Lehistan Roma, 9 (A.A.) — M. Göm- böşün M. Musoliniye yaptığı zi - “ | yaret hakımda gazeteler tarafm- dan yapılan tefsiratın hulâsası şu- dur: “Hiç bir şey değişmemiştir. Mükâlemeler evvelce malüm olan vaziyeti teyit etmiştir.,, Matbuat, Macaristanın Fransa ile yaklaşmak ve küçük itilâfla münasebatı ıslah etmek yolunda ki İtalyan siyasetinden endişeye düşmemiş olduğu tasrih edilmek - tedir. Halbuki Budapeştenin Ber- lin — Varşova siyasetine doğru temayül ettiği zannedilmektedir. Nihayet İngilizler şahsi hürriyet prensibini tahdit ettiler Londra, 9 (A.A.) — Lordlar sabah saat dörtte on iki saat mütemadi bir içtimadan sonra a- sayişin ihlâline ve isyana karşı yapılması istenilen kanun lâyihası maddelerini tesbit etmişlerdir. Bu kadar uzun bir içtima 1887 senesinde yapılan İrlanda müza- kerelerinden beri yapılmadığı zan olunmaktadır. Muhalefetin yir- mi dört takriri reddedilmiştir. Bir vapur battı Tokyo, 9 (A.A.) — Sado adası civarında imdat işareti veren Ra- nanman yük vapurunun aranma « sudan vaz geçilmiştir. 43 tayfanın fırtınada boğuldukları zannedil « mektedir m“ hakkak silâhların 82! bl de etmez. İşçilerin edil bir anlaşma kabul €d silâh yapmayan meml&* ziyetleri ne olur? M. Baldvin bundan terenin 1935 de Ceni nelmilel silâh ticaretini” ması için bir mukav6 ğmı fakat bunu imz” bir çoğunun mukavele?” mediklerini ilâve etmi “ Bu meseleyi teki, vede mevzubahs etmeğ? ğız ve filt bir mukavele ğe karar vermiş bulun” hususta M. Henderson! # kız. Bugünkü bütün m” 4 geçen senenin cesaret * selerine rağmen, inin metinin başlıca gaye i muhafazası olduğunu ” gözden uzak tutmadık: "5 hu arar ve onu temin © hiç bir kimseye hücum “4 beraber, müdafaa mec” olduğumuz harikulâde sahip olduğumuzu kati mamalr ve her ne sur İ «m bu vazifeyi ihmal * İ YİZ., Zongultakta Mehmet ba Zonguldak, 9 (A.A zl lide Köşe ağzı mevkii kömürünü bulan ve bu kiyenin ilk maden kö olan Uzun Mehmedin” luşunun yüz beşinci gün Zonguldak baliğ dan parlak bir ihtifalle” tır. Şehir baştan başs di tır. Bütün fırka ve bs tile memurlar, izciler; cemiyetler ve esnaf maden ocakları işçileri eti katılmışlardır. Cumu" “N nında toplandıktan Mehmet âbidesine #" kevi, muhtelif ir den müesseseleri yas çelenkler km) ir > ii my SR fmdan talebeye Uy rafından kömürün bel mürün evrensel değefi yi tır. Memleket Di çindedir. Çav halkevi büyük bir müsamer€ ranslar ye de de Uzun Mehmet yük bir ihtifal yapi Mehmedin köyüne si runları balkevi namı? ddilmiştir. İzmirde önle piyasa” İzmir, 9 (A.A. vr” -N günden sekizinci kadar borsada be$ Edi kuz kuruşa de cir ve yedi buçt kuz buçuk kuruşa yad İva üzüm satın Pe g g diği