17 Mart 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Mart 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

'ggh_ası başladı M “" Ifadei külliye.. Va Ticiharı al oyunu.. derken.. Yelmez mi! Kizun Sekiz kişi de şeş yek oynadık. tan gonra beyazlar namına zar a, tılıyor: — Pencü se.. Hemen ekseriyet içeride kapı alıyor, bazıları bir pulu dışarıya çıkıyorlar.. Ve mavi zarlar boş tavlada a. tılarak oyuna devam — olunuyor.. Sırasını savan başını uzatıp ku. lak kesiliyor, mukabil tarafın za. rını bekliyor.. Kırmızı müttasıl şeş yek atı. yor, Beyaz da habire iki bir.. Arada bir fısıltılar: — İki birden kurtulma.. Herkes başka türlü oynayor. Bu sebeple bazı çiftin oyunu ileri, bazısınin geri.. Zarlar atıldıkça Oyun kızışıyor.. C. 3 numaralı rakibile müthiş Çekişiyor.. Ha gayret kırmızı, Şevkinin * pulu kaldı.. Rakibin. de de iki pul,. İkisi de dü hane. sinde,, Zar beyazlarda.. Derken: — İki bir.. Atılmaz mı? Şevkinin bir alıp bir sallayor., Şimdi sıra kırmızıda, fakat Şevki ümitsiz, dört pulu var.. Kırmızıtın — zarı yüksek.. Haydi kırmızı göreyim seni.. Şevki kalabalık bir sinema. gda film seyreder gibi boynunu u. zatarak rar atana bakıyor.. — Dört çahar.. “Dört çaharın kandedir!”.. Ve bu dört çahar Şevkiye oyunu ka. zandırıyor. Şevkinin yanında oturan Kes. kin de rakibini kıstırmış, boyuna toplayor.. Nihayet eline tebeşiri aldı ve bir zarp işareti çekti.. Bu marsı gösteriyor.. Rakibi şen bir adam.. — İlk oyun aceminin, diyor.. Sen. heni yenemezsin.. Ben- üç ündür tayla, astık YA rum, '“v_ ;kîâ’cî“ğâı"iı&'ı BAA Ka tırınca: — Yazık oldu, acırım şimdi ha. Hne.. Diye eğleniyor, fakat Keskin bir yolunu bulup ikinci oyunu da alınca neşesi kaçıyor. öyun oynanmış, rakipler biribirlerine sigara ikram ediyor. lar,, Bizim eski şampiyon Ali Dönmeze bakıyorum.. Genç raki. bi İhisana iki oyun vermiş.. Maamafih Üzülmeye mahal yok.. Mağlüplar mağlüplarla, ga. Hpler de galiplerle yeniden kar. pılaşacaklar. Sekiz nisana kadar Çök vakit var.. Bugün için müracaat altmış ki. şi kadar.. Bu adet günden güne artacak.. Tavla merakı da muhak. kak ki bir zevktir, Fakat bence bu müsabakalara istirakle duyu. lacak olan zevk çocuk — esirgeme kürumuna yapılacak olan yar. dımdır. Çocuk esirgeme kurumu hem zevklerini tatmin, hem de insani vazilelerini yapmak için müsa. bakaya iştirak eden tavla merak. klarını ihmal etmiyecek, şampi. yon çıkan ustaya fildişinden gü. zel bir tavla hediye edecektir. Mu - Zu rakibi Fırtına devam edecek Devlet meteoroloji istasyonu dün Hmanlara gönderdiği rasad Taporiyle Ege ve Marmarada lo. daş fırtmasının devam edeceğini bildirmiştir. Karadenizde -poyrar fırtması başlamıştır. Ereğli ve Zonguldakta tahmil ve tahliye Kötü bir tabiatımız var: Mamız. Yunan medeni kanunu Hazırlanan proje nazırlar meclisinde tasvıb olundu Bazı İngiliz köpekleri zekâ ve sadakatları dolayısiyle bilhassa pek müstait oldukları muhtelif harp hizmetlerini ifa etmek üze. re terbiye edilmektedir. Onları bu maksatla terbiye et. mek vazifesini tanınmış — İngilir köpek miltehassısı Albay Riçard. $ön Üzerine almıştır. Mumaileyh büyük harp esnasında gerek garp FAKRTİCTİ| Harpte köpeklerden nasıl istifade edilir ? Kısa bir talimle köpekler her türlü hizmete elıştırılıyor BT ğ y VAKİIT ' M Ankara telefonu: Almanyada bulunan talebelerimiz Ayda beş kiloyu geçme- mek üzere gıda maddesi göndcrilebilecek Ankara, 16 (Telefonla) — Al. manyaya tahsile gitmiş olan Türk talebelerine gönderilecek — gıda maddeleri hakkında Almanya ile bir anlaşmaya varılmıştır. Bu gibi talebelere ayda beş kiloyu geçmemek üzere yiyecek gönde. d, Kübek bir dela gideriği e| a. öğrendi mi, her ne pahasına olur. sa olsun oraya mutlaka varır, Meselâ, güvercinler sisli bir ha. vada veya karanlıkta salıverile. mez. Köpekler ise her türlü hava. da ve her zaman varife görebi. lir.. Bundan maada, biribirinden u. zak ve tenha mevkilerde bulunan Iskenderunda yumurta kontrol merkezi kuruluyor Ankara, 16 (Telefonla) — Ti. caret Vekâleti gördüğü lüzum ü. zerine İskenderunda bir yumurta kontrol merkezi ihdas etmiştir. Pamuklu mensucat hakkında bir karar Ankara, 16 (Telefonlay — Gümrük ve inhisarlar vekâleti cephesinde ve gerekse sair ar. möbetçilerin düşman — harekâtı | kert harekât sahalarında vazile hakkında gerideki karargüâha gön Alina, 16 (A A.) — Elen me- | Çörmek üzere binlerce köpeğin — dermek İstediği malümatı mahal. deni kanununün hazırlanmasına | terbiyesiyle tavzif edilmişti. line ulaştırmak bakımından da 1846 da başlanmış, fakat, bu te. | — Londradan kısa bir mesafede köpekler nöbetçiler için son de. gebbüs yarıda bırakılmıştı. 1856 da yeniden faaliyete geçilmiş ve 0 zaman, bugün dahi mer'i — bulu, nan birkaç hükmün toabiti İle ik. tifa olunmuştu. Modenl projesinin hazırlanmasına, stra ile 1874 de, bilâhare 1888 de ve 1896 da yeniden başlanmış, fakat her kanun hangi bir müspet netiso — çıkma.- mıştı. 1911 de başlıyan yeni hir teşebbüs de harpler dolavısile a. kim kalmıştı. 1930 da kurulan ye. ni komlsyon da bu eseri bilüre. memişti, Nihayet, başvekil Metaksasın | mutabakalı ile - bugünkü adliye naztrt Tambakopules, yeni Elen medeni kanunu projesini hazırla- mağa üniversite — profesörlerinden Balisi memur etmişti. 1938 kânunuevvelindenberi, Me- faksas ve Tambakopulos ile dalmi bir iş birliği halinde çalışan profe, söt Balis, Elen * medeni bPtejeelni bitismiş. e. tu. proje, dün nazirlar meclisi tarafından kat'i surette tasvib olunmuştur. Gazeteler, Yunanlatana, herke « kanünu | rece büyük bir kıymeti haizdir. İşitme ve koku alma hassaları i. yi inkişaf etmiş bulunan köpek. ler düşman — kıtalarının yaklaş. makta olduğunu ileri karakollar farketmezden birkaç dakika evvel haber verir. Daha iri cüsseli bazı tip kö. pekler karla örtülü veya buz tut. muş arazi üzerinde yüklü kızak. lar çekmeye alıştırılabilir. Harp şeraitine alıştırılmak maksadiyle, köpekler gayet güç. tecrübelere tâbi — tutulmaktadır. Pek yakınlarından manevra mer. mileri atılır ve köpekler tutuşan bir saman yığınına ancak birkaç metre kala sakverilmektedir. Kı. sa bir talimden sonra, köpekler tereddüt etmeksizin ateş ve du. manın içine atılmakta ve istenilen yere doğruca gitmektedir. Köpek terbiyesinin arzettiği başlışa müşküllerden biri onları kendi aralarında — dövüşmekten menedebilmektir. Köpekler kıs. kanç hayvanlardır ve haber getir. me veya çit ve sair yüksek mani. alar atlama talimlerinde bazı “vu. kuat” olur. bulunan Surrey - eyâletinin. Vo. king şehrindeki — müesşesesinde, Albay Riçardson erkek ve kadın mütehassıslardan mürekkep bir kadrosfun yardımı ile köpekleri her gün muntarzaman talim etti mekte; ve köpeklerin artık hiz. mete hazır olduklarını beyan et. mezden önce önları güç imtihan. lara tâbi tutmaktadır. Köpeklere azami anlayış ve sa. bırla muamelede bulunmak zaru. ridir, zira her ne kadar talimlere bir çocuğun yeni bir oyuncaktan duyduğu şevk ve heyecanla başlı. yabilirlerse de, sonradan bıkkın. hk gelir ve en fazla ümit veren köpekler dahi evsafını kaybede. bilir. Ea faydalı olan talimlerden bi. risi ilk yardım malzemesinin t şıitılmasıdır. Bir köpeğin filli hi met esnasında karşılaşacağı raiti takriben haiz açık bir arazi. ye talim maksadiyle götürülme. sinden Önce sırtındaki çanta: sargi ve tendürdiyot yerleştiril. melldir. Koku alma hassaları faz. la inkişaf etmiş olan köpekler kaybolmuş veya yaralanmış asker leri aramaya ve askerf sıhhiye he. terkibinde yüzde 25 pamuğu geç. meyen mensucat hakkında yeni bir karar almıştır. Bu gibi mensucat eskiden ipek tarifesine tâbi iken şimdi daha düşük olan pamuk tarifesine tâbi tutulacaktır. İngiltere ve Fransadan ithal edilecek mallar Ankara, 16 (Telefonla) — İn. giltere ve Fransa ile bunlara bağ. h bulunan müstemleke ve domin. yonlardan gelip de diğer bir ü. güncü memlekete sevkedilecek malların ihracının men'ine dair Ticaret Vekâletinin teklifi İera Vekilleri Heyetince kabul ve tas. dik edilmiştir. Kızılay Ankara merkezinin yıllık toplantısı Ankara, 16 (Telefonla) — Kı. zılay Ankara merkezi vilâyet meclisi bugün yıllık - toplantısını yapmıştır. Bu taplantıda, teşek. kül eden yeni merkez heyeti reis. liğine Malatya mebusu Emrullah — Kısaca: Kötü bir tabiatımız Meselâ: Bütün istihlâk maddeleri hakkın. yetine mensup sıhhiye müfr lerini yaralıların bulunduğu yere götürmeye alıştırılabilir. Kısa bir talimden sonra köpek. ler yolda katiyen oyalanmadan doğruca tayin edilen yere koş. maktadırlar. Harp hizmetlerinde köpek kul. Janmanın büyük bir faydası var. Belediye bütçesi bir milyon eksik Belediyenin yeni yıl bütçesi. nin hazırlıkları tamamlanmıştır. Bu yalki bütçe 11 milyon lirayı bulmaktadır. Geçen yılki bütçe 12 milyon lira idi. Bu yıl bir mil. yon eksik tânzim edilmiştir. Bu. | nun sebebi de Mezhaha ve Oktar. | va resimlerinin eksik olmasıdır. | Bütçe yakında tasdika gönderile. çektir. sin istediği büyük bir ihtiyaç - Tan kendine has bir medeni ka - nun vermiş bulunmasının Metak - Suş hükümeti için ne büyük bir muvaffakıyet teşkil eylediğini te barüz ettirmekte ve haklir olarak yeni Elen medeni kazununun vil. €uda getirilmesini muasır Yuna - nistanın en büyük ve en mühim adii hukuku hâdisesi olarak telâk- ki etmektedir. Bir tenvir plânı hazırlandı Yeniden bazı semtlere lâmbalar konuyor Şehrin muhtelif yerlerinin ten. viri için İstanbul belediyesi bir plân tanzim etmiştir. Hazırlanan plâna göre, yeniden; Bakırköye 20, Fatihe 122, Adalara 176, E. minönüne 178, Beyoğluna 184, Beşiktaşa 16, Sarıyere 60, Üskü. K Kömür satışları için hazırlanan talimatname Kömür satışları etrafında Eti. barık bir talimatmame vücuda ge. dara 140, Kadıköyüne 160, Bey. | tirmiştir. Talimatname birkaç koza 8 elektrik lâmbası konacak. | güne kadar şehrimize gönderile. tır. cektir. Buna mukabil Beykozda 247, Yeni talimatname hükümleri Sarıyerdeki 284, Üsküdardaki 143, Adalardaki 53 lüküş lâmba. siyle Beşiktaştaki 58 hava gazı lâmbası kaldırılacaktır. bir hazirandan itibaren meriyet mevkiine girecektir. O tarihe kadar husus! depo sahipleri faali. yetlerine devam edebileceklerdir. Yeni talimatnameye göre şehrin bir yıllık kömür ihtiyact olan 76 bia ton kömür depo edilecek güçlükle yapılmaktadır. puarlar limanlara sığınmışlardır. cisinin şişesi 16 kuruştur. Hele bira bir hükü. met malıdır da.. Buna rağmen esnafın bir kısmı bu 16 kuruşluk şişeyi 20 kuruşa satmakta hiç bir mahzur görmüyor; ve biz de alıyoruz. Ni. Çok hovarda ol. a hükümetin aldığı sıkt tedbirler malüm. Muh. tekire şiddetle ceza veriliyor. Fakat, herhangi bir gebepten mevcudu kalmıyan bir madde için bizden fazla para isterlerse hemen tediyeden T R ! T lıyız | gekinmiyeruz. İ spirin ve bira bir misall, — Küçük hâdiseleri mühimseyelim ve biraz sinirli irincisinin bir adedi 100 para; ikin. — olalım, liyor. Gelmemeli; bu hovardalığı yapmamalıyız | i çin? Çünkü işimiz oluyor ya? Bu bize kâfi ge. ] A K el GE e Güvercinlerin - salıverilecekleri mahalle kadar nakledilmeleri işi de köpeklere tahmil edilebilir. Albay Riçardson köpekleri gaz maskesine alıştırmanım arrettiği müşkülâtı da yenmek mecburiye. tinde kaldı. Sadece köpeklerde mevcut ve belki cetlerinin ağızlık Barkan seçilmiştir. Iş Bankasının İseknderun şubesi Ankara 16 (Telefonla) — Tür. kiye İş Bankasının İskenderun şgubesi önümüzdeki cuma günü takmış — olmasından — mütevellit | merasimle açılacaktır. Merasimde mevrus bür sevki tabil Albayın bu | banka umum müdürlüğünü u. husustaki mesaisini teshil etmiş. | mum müdür muavinlerinden Fe. tir. rit Durniz temsil edecektir. Görüp üşündükçe Büyük Bilânço! Eski bir davadır, insanlar gibi milletler de biribirlerini çekemezler. Devletler arasındaki açık, kapalı rokabetlere ba, kanız, bunu, kendi semtinizde, komşularınız arasında da gö- rürsünüz. Garpts Muharebe başlamadan önce ortaâya — alılınış bir dava vardı. Almanlar, kendi ırkdaşlarik» dolu memleketleri istiyorlar ve milliyet prensipine bürünüyorlardı. H başladıktan sonra da bu terane dillerden düşmedi. “Danzig", “Südot”, “Çekosloyakya”, “Polonya” topraklarımn. da hiç şüphesiz küçük birer Alman topluluğu vardır. Fakat bugün oradaki asıl ana varlıkların hakkından eser görülmü, yor, ğ Sovyet - Fin barışı vâkın haline gelince, artık — milliyet düsturu ikinci plâna atıldı. Atalyada yükselen seslerin akordu değiştli, Yeni tarihi rollerden, Milli, medeni vazifelerden, rejim ve ideal ufukla, rından bahisler edilmeğe başlandı. Bir taraftan küçük millet. ler tehdid ediliyor, bir yandan da cihan varisliklerinden ko. nuşuluyor. Açıkçaşı şu; İngiliz İmparatorluğunu parçalamak ve paylaşmak sevdası, unsurların son çarpıntısı haline gel- mişlir. a “gu kadar nüfusla dünya hâkimIyeti klmsenin elinde bi- rakılamaz. Biz onun iki misliyiz, bu işe daha lâyık, daha el. yerişli sayılmalıyız!" Diyorlar. Yabut demiyorlarsa bile dillerinin — altındaki baklada bu düşüncelerin saklı bulunduğunu anlıyoruz. Dünyada yine bu dava kadar eski bir. başka şey daha vardır. Kemiyet ve keyfiyet davası. Kemiyetin mânası olsay. dı, bütün Avrupa, bütün Afrika, tekmil Amerika “Çin” In boyunduruğu altına girmesi Jâzımdı. Halbuki tam aksino boyundurukların beşi onu birden Çinin ensesine çöükmüştür. Eğer açılan mücadele bir milletler hürriyoti bayrağını taşısaydı, 0 zaman belki işin su götürür tarafı olurdu. Fakat bugün İngiliz hâkimiyeti altımda bulunanlara: “Sizi artık biz sömüreceğiz!” diyenler uzandıkları yerlerde silâhla karşır Tanacaklarma şüphe yoktur. Müstemlekecilik bir sanattır. Bunu bir yığnıı:'l.ılıi ı.:k- Jinde görüp düşünenler, bu gafletten yumruk ve tekme iİle u. yanırar, HAKKI SUHA GEZGİN