17 Mart 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

17 Mart 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

'D Ma vt l er için dün hazin Mluhtifal Yapılmıştı r. davetliler ) 2 bi N M n Kht Üler j yapıldı lin | dan bahseden bir nutuk göyle- ... © miş, onu Halkevl: nm heyecanlı sözleri miştir. Nutuklardan sonra bando mı. zıika matem havaâını çalarak a- ziz şehitlerin hatırasmı taziz i- çin bir dakika sü arkasından bir böl takip et den sonra merasim nihayele er- miştir. tırasını yad için musahabeler yapılmıştır. izlar> yeni Rame — Tni d ) xl!_jşıg İltihak ettiler » S Röre sski Demir muhafızlardan mürek. sabah Başvekâlete tevdi odilen beyan- XMM"“ Ve daha kuvvetli bir Romanyanın miicascs K Sdeki Nn M ?Nııı ee demir muhafızlat hareketinin Ceki şeflerin- Yla Kralm omrina , âmade bulundukları bildi- Tütbuat mümesalllerine beyanatta — bulunan Muhafızların yeni siyasi rejime iltihakları. Siyasetinde bir değişiklik busule getirmiyece. halde demir muhafızlar devlet hizmetinde Mebus bile seçilemiyeceklerdir, incide ) ::""er'.nde | Romadaki temas'arı zakerelere başlanmıştır. Bu mü- zakereler, bu haberlere göre, j Berlinden von Ribentrop ile pa- | panin mümcesili Orienigo ara - sında yapılmaktadır. ALMANYA BİR CERMEN SULHÜU DİKTE ETMEK HULYASIND. Londra, 16 (A. A.) — Deyli Telezraf razetesinin diploma . tik muharriri bu sabahki maka- lesinde divor ki; *“Vela'in Romadan, Almanya tarafından bir tavassut veya | müzakorat neticesinde kabul & dilccok sulh şartları hakkında malümat alacak olması ihlimal dahilindedir. Müttefikler muva- fakat ettikleri takdirde sulhün tesisi mümkün olduğu, aksi takdirde Alman askeri kuvvetinin müttefikleri ezmesi muhakkak bulunduğu zannmı uyandırmağa calışmak nazi te - lâkkilerine uyvundur. Esasen, Ribentropun —Romada izahma nokta söylendiğine gö. re, Almanvanım ağfustosta bir Cermen mulhü dikte edecek ka- dar tâhribkâr bir taarruza ya - krada gececeti iddiasıdır... Muharrir, buma mukabil Vel- | sin Pariste ve Lomdrada görlüş- tüğü devlet adamlarının mütte. fikler tarafımndan “sulhü dikte edecek vazivete gelinceve ka - dar,, mücadele etmek husustır - da karar verilm!« olduğuna Vel. si kat'i surette İkna ettiklerini teharüz ettiriyor. Devli Telecrafın muharriri makalesine şöyle devam etmak- tedir: “Övle zannedivorum ki, Vels Landradan avrılırken bu kara rın kuvvetli tesiri altımda bu- hinuvordu. Binaenaleyh halen tavassut tecebbüslerile neticeler elde etmek ihtimalini pek zayıf sürüvorum. Vels, si anlamır bulunmalıdır - ki, mlüttefikler hanei Alman sahsivetlerile mil- zakere — edeceklerinden zivade 'stihenline axzmettikleri gartlar » 'a Alâkadardırlar... MÜSOLİNİ İLE GÖRÜŞTÜ Roma, t6 (AA.) — Sumner Vels saat 19,10 da Venodik sa- Tayr$flan ayrılmıştır. Ciyano ve Amorika elcisi de hazır ol- düğa halde Düçe İle yantığı MülAkat bir saat 10 dakikan slilrmüstür. Bursa Valisi - Şehrimizde Burta Valisi Refik Koraltan Dahiliye Vekiliyle vilâyet iş . lerini görüşmek üÜzere dün ak. Şam şehrimize gelmiştir. ; fakat, | | Tekirdeğnlli | cınayet ı Tekirdağ (Hususi) — Bu hafta, Tekirdağ merkezine bağlı (Köse ilyas) ile Gazloğlu) köyleri arasın | daki yol üstünde ve deniz kenarın: * da köylüler tarafından bit — ceset | | görülerek müddeiumumiliğe haber | b iye ve zabıtadan müteşekkil bir heyet derhul cesedin bulundu ğu maballe ek — tahkikatırı yapmış, cesedin ihbar — gününden birkaç gün evvel meçhül şahıslar | tatafından kesici bir âletle birkaç | yerinden delinmek süretile Öldü i rüldüğü neticesine varılmışlır. Hüviyetini tayine yarıyacak hiç bit ipucu mevcut olmadığından, ce | set Civardaki bütün köylülere göz terilmişse de kime ait olduğunu an amak mümkün olamamıştır. Bilâ- hare bu meçhül ceset — Tekirdağı na getirilmiş, burada da bütün hal | xa iki üç gün teşhir olurznuş, fakat ceset sahibini tanıyan bir — kimse çıkmamıştır. Nihayet ceset teles- | süh etmeğe başladığından adliye- | nin müsaadesiyle belediye tarafın: dan defnolunmuştur. Cesede ait elbise ve çamaşırlara | göre bunun muhacir ve çobaâ ol | duğu, Silivri veya Etreğli tarafla cından Tekirdağına gelmekte bu landuğu tahmin olunmaktadı. Adliye ve zabrta; Tekirdağında büyük bir heyecan uyandıran bu | | esrarengiz cinayeti meydana çıkar- mağa çÇalışmaktadırlar, Cesedin fotoğrafları bütün müd. dejumumilere ve zabıta teşkilâtına | gönderilmiştir. Adanalıların bayramı Adana, 16 (A.A.) — Atatür. kün Adanaya ilk gelişlerine tesa. | düf eden on beş Mart gününü A dana halkevi gençleri dün büyük | bit törenle kutlulamıştır. Gençlik şaat 16 da halkevi ö. nünde toplanmış ve oradan Öönle. rinde bando olduğu halde Ebedi Şefin Adanada ikamet ettiği” ev olan Ticaret binasına gitmişler ve heyecanlı hitabelerde bulun. muşlar, binaya bu tarihi hâdişeyi tesbit eden levhalar asmışlardır. Mütcakıben Atatürk — parkında aynı surette içten tezahüratta bu. lunmuşlardır. Gece halkevinde tertip edilen bir toplantıda da Atatürke ait ba. tıraları yaşatan bir film gösteril. miştir. ingı terenin Belgrat elçisi Belgrat, 16 (AA) — İngilte- retin — Belgrad sefiri Campbell dün sabah Zağrebe gelmiştir. Se fir, istasyonda İngilterenin Zagreb konsolosu ve konsolosluk memur 'arı taralından karşılanmıştır. Sefir Belgrada gitmek üzere pa: var günü Zağrebten hareket ede- cektir. | Fransız amiralı Muren dün Başvekil tarafından kabul olundu Ankara, 16 ÇA, A.) — Pran- ) gız şehirlerinin pasif korunma | tertibatını hazırlamış olan kontr amiral Mouren Başvekil Dr. Refik Saydam'm daveti üzerine bu sabah şehrimize gelmiş ve öğleden sonra Başvekil tarafın- dan kabul edilmiştir. Amiral Mouren bir. müddet | sehrimizde kalacak ve mütea- kiben İstanbul ve İzmire gide. rek tetkikatta bulunduktan son- ra bu şehirlerimizin pasif mü - dafaasma aid Taporunu Başve. kile verecektir. Entresan bir cer- rahi tecrübe Moskova, 16 (A-A.) — Bir ki. linikte çok en!crfı—ann:;ıı:öhl bir tocrübe yapılmıştır. peğin | bir bacağı kalçadan kesilmiştir. Arneliyat bir saat 45 dakika sür, | müştür. Kemikler, sinirler ve da. marlar tamamen kesildikten son. ra yeniden yerlerine konulmuş ve damar dikilmiştir. Ameliyat. tan sonra alçıya konulan bacak sıcaklığını muhafaza etmişse de hissis ve bareketsir. kalmıştır. His ve hareket dört hafta sonra tekrar tecasüs etmiş ve iki ay sonra köpek yürümüştür. Har Londra, 16 (A.A.) — Londrâda öğrenildi. ğine göre, B. Daladye pek yakımda Fransa ka. binesinde bazı tadilât yapacaktıl. Bu münase. betle htriciye nezaretini terkederek kendisinde yalnız başvekâlet ve milli müdafaayı bırakacak ve başkaca beş veya altı nazırdan mürekkep bir harp kabinesi kuracaktır, Nevyork, 16 (A.A.) — Müttefiklerin, en kabinesi son sistem askeri Amerikan tayyareleri satın almaları için bir müddettir Nevyorkta yaptık. ları müzakereler dün inkıtaa uğramıştır. Öyle zannediliyor ki, buna sebep, Avrupa müuharip devletlerine tayyare matışı meselesi hakkında tahkikat yapılmak için mebusan mec. Hsinin verdiği karardır. Tahkikat önümürdeki hafta başlıyacaktır. — Türkiye - Rusya Amsterdam, 16 (A.A.) “Saat 1” — Reuter: B. Hitlerin Stalinle Musolini'yi uzaklaştırmak için gayretlerini arttıracağına intişar edilmek. tedir. Zira böyle bir uzlaşma Nazilerin Doğu « Cenup Avrupasındaki plânlarımın tahakkuku. nu kolaylaştıracaktır. Bu hususta, pek yakında Berline gidecek olan Almanıyanın Moskova büyük elçişine mat verilecektir. Berlinde iyi malümat alan bitaraf ma lerde söylendiğine göre, Hitler Rusyanın ya da Romanya ve Türkiye ile ademi teca paktları imzalıyacağın; ummaktadır. 3 Nazi mahfillerinde, Sovyet ve Romen hü. kümetleri arasındaki görüşmelerin çek — İlerle. diği bildirilmekte ve fakat Sovyetler birliği ile Türkiye arasındaki görüşmelerin İlk safhadan dışarı çıkmadığı teslim edilmektedir. Şimdi beyan ediliyor ki, B. Fon Ribbent. rTop son Roma görüşmeleti esnasında Duçeye Almanya ile Rüsyanın Romen topraklarını ga- ranti etmeye âmâde olduklarını bildirmiş, B: Musölini ise daha kat'i teminat istemiştir. İşte Almanyanın Romanya ile Rusya arasında ade. mi tecavüzs paktının imzxaşsını temine çalışması. nın sebebi budur. Hitler, Türkiye ile Sovyetler arasında ak. tedilecek bir ademi tecavüz paktinin başkaca ehememniyeti olacağı, zira böyle bir paktın Türk » Franşız . İngiliz itifak 1 bir terazi va. zilesi göreceği fikrind Romen . K Münasebetleri Londra, 16 (A.A.) — Londradaki Romen ri Uumumiyetle iyi malümat almaktadır. ahfillerde şurası kaydedilmektedir ki, Ro. politikası münhasıran bir Orta Avrupa avı değildir. Bu politika Romanyanın inj Karadeniz ve Akdenizde seyrise. faln serbestliği İle telif eden bir politikadır. Her halde Romanyanın menfaatleri Balkan milletle. rinin menfaatlerine dayanmaktadır ve bilhassa Romanyanın Türkiye ile münasebetleri hiç bir zaman şimdiki kadar samimf ve dostane olma. mıştır. Bir Alman ! propagandası | aktetmesi Moskova hükümetinin kendi kendine aldığı bir teşebbüs | eteri olması ile bu teşebbüsün | Berlinden gelmesi araşında bü. yük fark vardır. ı Kırılordunun taarruza geçme. si ile berabor Ryus - Fin hududu | üzerinde Terijoki İsminde bir na. hiye merkezinde Finlandiya hü. kümeti namına faaliyote başlıyan Otto Kucsinen Komitcen azaşın. | dan olup 1918 senesinde Bolşevik Finlandiya hükümetinin reisi idi. Moskova hükümetini Finlendiya dizerine harekete sevk huşusun. da bu adamın şahsan büyük bir vol oynamış olması ve kızılordu. nun taarrubuncan birkaç gün son. ra bütün Fislandiyanın kızıl bir ihtilâl ile ayaklanarak Helsinki hükümetini devireceğine inandır. mış — bulunması muhtemeldir. Moskova bükümeti Komitern'de mevki almış bir takım unsurların tahrikleri ile aldanmış, harp baş. | ladıktan sonra Finlandiyanın gös. terdiği kahramanca mukavemet. ler ile bu tafriklerin bir iğfalden başka bir şey olmadığını anlamış olabilir. Herhangi bir şekilde yanlış bir barekette bulunan bir hükümetin bir gün hatasını kendi karerı ile tashih etmesi acı bir tecrübe olsa da yine tabil görül. | mek özmgelir, Halbuki Almanların iddia et. tilderi gibi bu tashih krrarının teşebbüsü Berlinden çelince işin rengi değişir; çünkü bu takdirde Moskovanın umumi siyaseti üze, rinde Berlinin icabında hâkim bir rol oynıyabi! lur, Finlandiya işinde Moskova hükümetine şu veya bu tarzda sulh aktetlirmeye müvalfak olan bir Almanyanım icabında bu hü. kümeti, meselâ, Besarabya, yahut Kafkasya tarafmda hacp hare. ketlerine dea vkettir.Dileceği anlatılmış öler! Hakikaten bu. böyle midir? Yoksa Finlandiya sulhundan sonra Almanyanın Türkiyeyi İn. giliz ve Fransız ittifakmdan ayı. racağı, yahut'ayırmaya çalışaca. ğı yolundaki rivayetlerin de bu | türlü bir nüfuz davası ile alâkası mı vardır? Acaba Maoskova hükü. | meti Alman reopagandasının bu | alttan alta böbürlenmelerine kar. | gı ne diyecektir? | Almanların garp cepbesinde | tecavüz veya müdafaa imkânları. ! nt tamamen Sovyetler birliğinden görecekleri yardım vantlarına is. tinat ettirdikleri böyle bir sıvada Moskova üzerinde bü şekilde nü. fuz ve tesir iddinlarına kalkıştık. ları gözönüne getirilirse giriştik. leri hırpı:——fırnııııhıl——yı._ rın Mmuvaffak — olduldarı zaman dünyaya tahakküm — bakımından isveç ve Norveçle - korku Stakholm, 16 (A. A.) — Finlândiya dahil olmak üzere, şi- mal memleketlerinin aradlarında tedafül bir ittifak yapmak üzere aktedecekleri konferansın tarihi yakmda ilân olunacaktır. Kan- feransın Osloda inikadı çok muhtemeldir, Finlândiya hariciye hazırı Tanner, Aftonbladet'e verdiği beyanatta demiştir ki: “— Bu tedafüf Ittifakm akdine hiçbir cihetten engel bulun. madığı muhakkaktır. İsveçle Norveçin de milli müdafaa teşebh- büzlerini kuvvetlendirmek üzere faaliyetlerini teksif ettiklerini nazarı itibara almak lâzımdır.,, * Aftonbladet, İsveçin harb tayyareleri adedini arttırdığını hâbher veriyor. Ameryikaya saatte 610 kilometre sürat yapan 144 tane Vultee tâyyaresi sipariş edilmiştir. Harbin, Finlândiyaya takriben 75 milyon ingiliz lirasına mal olduğu, bugün Stokhölmde hesab edilmiştir. Bugün Finlândiya ile İsvoç arasında yolcu vapurları sefer. lori tamamen başlamıştır. Losangeles, 16 (A A.) — Norveç hava ordusu bir Ameri- kâ firmasma, bir buçük milyon dölar kıymetinde 24 bombardı- man tayyaresi ve yedek aksam siparişi vermiştir. Sipariş mev. zuunu teşkil eden tayyareler sa- atte 400 kilometre yapabilecek deniz tayyareleridir. Lemdra, 16 (A, A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Telegraf gazetesinin Kopethag muhabiri, şimal mem leketleri arasında tedafül bir | İttifakım akdi fiktini Almanla « tin Aarzularına uygun ola__mk Hitler, Avrupa (Baş tarafı 1 incide) | navyada veya yakın şarkta yeni bir-harbe girecek olurşa bir Ber. lin . Moskova - Roma cephesi kurmak isteyen Almanların bu plânı saya düşmüş olacaktır. Emin bir membadan öğrenildi. ğine göre, Almanlar, askeri bir muvaflakıyet elde edemedikleri takdirde pek kuvvetli bir Avru. pa bloku vücuda getirmek sure. tiyle diplomatik bir muvaflakryet kazanmak istemektedirler. Bu blok sayesinde elde edilecek olan kararsız bir sulh Polonya ve tavsif etmektedir. Bu muhabi - rin Berlinden aldığı haberlere , Alman hariciye nezareti, giliz ablokasını yarmak ve | bu ablokaya karşı bir silâh elde |etmek maksadile, bu ittifakm Alman himayesi altımda yapı! - masıma çalışmaktadır. Muhabir İsveç ve Norveç efkârı umumi. yesinin büyük bir kısmı bu fik- re muarız bulunduğunu ve İs. kandinav siyasi mahfillerinde ğmadan öleceği bloku yapacak! Çekoslovakyanın Almanyada kal. masını temin edecektir. İngiliz ablukasını yarmak ve ona karşı elde bir silâh bulundur. mak maksadiyle Alman diplo. matik mahfilleri Almanyanın hi. mayesinde şimal memleketleri a. rasında tedafüi bir ittifak akdine yardım etmektedirler, İyi haber alan mahfillerde söy. lendiğine göre İsveç ve Norveç efkârrumumiyesinin büyük bir kasmı şimal memleketleri arasın. da tedafül bir ittifak akdine mu. arızdır. Moskova, 16 ÇA, A.) — Salâhiyetli mahfeller, Sovyet mat- bustının Fin . Rus harbi neticesi hakkındaki tefsirlerine istina- den Stalinin harici siyasetinin yeni bir safhaya girdiği hükmü- nü vermektedirler. Bununla beraber şu cihet de ilâve edilmektedir: Bir “Stalin sulhü” programı, bu siyasetin en hâkim prensipi olmak mahi- yetini muhafaza etmektedir. Bu sulh programı, cenupta, cenubu şarkide garpte ve şimali garbide Sovyetler Birliği emmniyetini muhafaza hususunda Kremlinin hissettiği lizumdan mülhemdir. Sovyet Rusya, Romanyadan istek- lerde bulunmiyacak Bern, 16 ÇALA.) — Taviçra ajansının Romadan öğrendi - gino göre, hükümet halen Ber- Hade bulunan Romen deloge. lerine Rüsyünin Romanya ile 16 senelik bir ademi tecavüz paktır aktetmek ve Macarista . ara da ön sene İçin Romanya eee cüretkârlıklarını me derecelerde arttıracakları kolaylıkla tahmin ohunabilir. ASIM US hudutlarında tasbih istemek « ten ferağat eylemek niyetle - rinde bulunduğunu bildirmiş . tir. Kopenhag, 16 (A.A.) — Ber. Haska Tidende — gaüzetesinin Berlin muhabirine göre, Sov- yet Birliği, Romanyadan istek- lerde bulunmamayı Almanya . ya karşı tanhhüt eylemiştir. Bu suretle Almanya, Roman . yadan petrol almakta devam edecektir.