24 Mart 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

24 Mart 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

. ' düy Vüydlar pasif Lorunma ve yangım teerie “Sİnden iki intiba Bi u::. %Umnm, 'Ktenmi, YA büşeil 8 .!’“Nlınm ara ta çocuklar oyun oynar gibi cid. diyetle tecrübeyi yapıyoruz. Al. lah bunun hakikisini oynamaktan bizi muhafaza etsin!... Bu ara ikinci kat taşlıkta yan. gin çıktı. Dışarda olan bir yangın buraya sirayet etmişti. Hemen it. falye ekipi bunu haber aldı. Taşlığın ortasına konulmuş talüşlar ve tahtalar hakikaten tu. tuşturulmuştu. Bir yangın — sön. dürme cihariyle pek kısa bir za. man içinde alevler söndürüldü. Fakat aynı zamanda itfalye de yangindan haberdar edilmişti. Pek kısa bir zamanda hakik! yan. gın, müdüriyetin yangın ekipi ta. rafından söndürüldükten sonra it. faiye de dışarda binaya girmiş bulunuyordu. Tünel başı epey — kalabalıktı. 'Tecrübeden haberi almıyan halkı canavar düdükleri ve itfaiyenin gelişi epey heyecana düşürmüştü. Halk meseleyi öğrendikten sonra | da yine tecessüsünü yenememiş ve tecrübelerin sonunu, - bir şey görmediği halde, dışarda bekle. miştir. H. H. Şaht Amerikaya mı kaçıyordu? Londra, 28 (A.A.) — Havas ajanar bildiriyor : Sumner Vels'in bindt#i Conte di Savola vanurunda, Cebelültta. rıkta bir araştırma vapılmıştır. Diplomatik mahfillere göre, bu araştırmanmn sebebi, sahte bir vasavortla seyahat ettikleri ha. ber verilen bi,rtakın sahsivetle- Sn hüviyetlerini tesbit etmek Londra, 23 (A.A.) — Röyter ajfanaı bildiriyor: Amerika membalarından ve diğfer membalardan gelen bazı haberler Conte di Savola vanu. runda yapılan araştırmanın Dr Saht'ı bulmak üÜzere yapıldığın' bildirmekte iseler de. resmi ma- hafilde bu haberleri teyit eder maimat voktur. Fazla olarak, nvnt mahafil İnsiliz makamatmı, bu arastır Mavr yanmafa sevkeden sebeb' de ifan etmemektedirler. Nevwork, 29 (A.A.) — Nev vork Devli Nivuz mazetesinir Cabelitttarıktan haber aldı?ma Pöre, Sumrer Vals'in bindiği ? Eatvan bandıralr Cnnte di &- Völa vaheri, İneilizler tarafım dan 19 sant tevkif editmistir. Br tevkife saban Alman devlet ban: basr saki direttörü Dr. Saht'ım vamide bulunduğuna dair çıkan H gevtadır. İneilizler, ocak — datrelerini fahlisiye kavıklarıır. hava ma Ninlarmı, direklerin tenesine va Fmmcaya kadar her tarafr tama. mMen aramışlardır. Yakat, Dr. | detli surette Almanya Romanya ya nola vermiş ! (Baş tarafı ! incide) Alman hükümeti, Alman eko, nomli eksperi doktor Klodiyus vasıtasile Romanya hükümetine bir nota tevdi etmiştir. Doktor Klodiyusun son aylar | zarfında mütcaddit defalar Bük reşe gelip gittiği malümdur. Bu ziyaretler, ekonomik imtiyazlar almak için Almanyanın Roman. ya Üzerinde tesirler İicra'” ettiği şeklinde tefsir edilmişti. Romanya hükümeti bu ana ka dar Almanyanın mübalâğalı ta leplerine — mukavemet — etmeğie muvaffak olmuştu. Almanların düşüncelerine gö. re, sabık başvekil ve halen milli kalkınma cephesi relsi bulunan Vayda Vovod, Alman taleplerini Tatareskodan daha iyi karşıla mağa mütemayil bulunmaktadır. Öğrenildiğine göre, Almanyı Romanyaya verdiği bu notada Romanyanın — harict ticaretinder yaptığı mütemadi — değişiklikleri ve yabancı dövizler esası Üzerin. den İiş yapması sistemini artık müsamaha ile karşılamıyacağım | bildirmekte ve Romanyanın - bir kaç hafta evvel tatbikine başla. dığı yeni Ticaret sistemini — şid. tenkit eylemekte. dir. NOTADA NELER VARMIŞ? Bükreş, 23 (ALA.) — Havas; Klodiyusun riyasetindeki Al man iktısat heyeti, Romen hükü. metinden bazı taleplerde bulun . | muştur. İyi haber alan mahfel. lerde bu talepler aşağıdaki 5 maddede hülâsa edilmektedir: 1 — Rayşmarkın Leye nazaran kiymetlendirilmesi sutetile iştira kıymetinin arttırılması, 2 — Romen ihracat mallarına konan resimlerin indirilmesi, 3 — Almanyaya gönderilecek Romen malları fiyatlarının indi. rilmesi, 4 — Alman . Romen klerinp sistemine Bohemya ile Moravya. nın da ithali. $ — Tunadaki Alman romor. körlerile gaz vapurlarına Alman. yaya her ay ayrılan petrol mik tarı haricinde mahrukat temini. Klodiyus, Romen iktısad ne. zaretinin murahhaslarile görüş. melerine yarın da devam edecek ve bu görüşmeler büyük bir ih. timalle pastalya — yortularından sonraya kadar sürecektir. Romenler tekzip ediyor Bükreş, 23 (A.A.) — Romen telgraf ajansı bildiriyor: Alman elçiliğinin veya Bükreş. te bulunan Alman iktısad heyeti. nin Romanya hükümetine ult. matum mahiyetinde bir nota tev. di ettiğine dair verilen haber, resmi Romen mahfellerinde tek. zip edilmektedir. Alman heyeti relsi Klodiyü. sün henüz Romen ticaret nazırı ile temasa gecmediği ayni mah fellerde tasrih edilmektedir. Şaylayı Almanlar çıkarmışlar Bükres, 23 ÇA.A:) — Havast İyi haber alan 'mahfellerde söylendiğine göre, Almanyanın Romanyava bir ültimatum gön. derdiğine dalr dolaşan haber Nlodiyüa, Romen iktısat nezare. tinin murahhaslarile — temasa haşladığı zaman Göbelsin afan- 'arr tarafmdan Işan edilmistir. Halbuki alâkadar menbalardan alman haberler, vaziyetin bu merkezde olmadığını göstermek tedir. İyi haber alan mahfellerde kaydedildiğine #öre, Almanya vın Rrvnen petro) kontandanı av. da 180 bin ton idi. Fakat altı ay leinde Tunanım donması yü:- zünden Almanva bu miktarır ansak yarrsmı âlab'lmistir. Bu müddet zarfında müttefi» ter valnız kendi hisselerini de I, Almanvanın da hissesini al mrg'ardır ve, Yunanittan veva Ynroslav, va son itilâflar mucibince da. ha cok miktarda vetrn! almış - 'ardır. Romanva #İmdi İtalva | aln de bir kontenlan avırmıştır Almanlarım asafı Timşda mil him hububat stokları varsa dr hunları naktetmek İsin ellerin de vesalt woktur, Almanlar gon hahar retnitesine kadır ellerin deki vağir tohıum kontenlanm: 3a hemen kâmilen bitirmişler - dir. ——— ——— — ——— — Şaht vapurda bulunamadığından r&w beyhude olmuş- Bundan baska Türki- | Ankara telefonu: Ankarada garip bir husızlık Bir kadın, 27 kuruş için * A ay hapis yatacak (Telefonla) — Bu kit Ankarada olduk ça garip bir hırsızlık vakası ol muş ve hüdise — cürmü meşhut nöbetçi mahkemesinde netice - lenmiştir. Daha yodi sekiz gün evvel yi. ne bir bırsızlrk suçundan dola- yı mahküm olduğu bir buçuk a. yva yakmn hapis cezasını çekerek hapisaneden çıkan Aslı adlı bir kadın, buzün Altmdağ mahal- lesinde Keziban isimli bir kadı. nin evinden kıymeti ehlihibre tarafından takdir ettirilen ve ancak hepsinin değeri 27 kuruş tutan bir barça yemeni pulu, bi- rer parça siyah ve beyaz iplik ve nihayet bir. avuç kadar da kuru üzümü, Kezibanın bir işle meşgul olmasından istifade ile çalarak koynuna sokmuştur. Keziban hirsızlığın çabuk far kıma vararak müdahalede bu - lunmuş, görültüye polis yetiş . miş ve keyfiyet cürmü meşhut yapılarak hemen mahkemeye in- tikal ettirilmiştir. Neticede suç tesbit edilmiş, ceza kanununun hareketine u . yan 491 inci maddesile altı av hapsine karar verilmiş ve cür- mün tekerrürü dolayısile bu ce. za altıda bir arttırılarak 7 aya gıkarılmıştır. Aslı, bundan baş- ka mahkome masrafı olarak ta 850 kuruş ödeyecektir. O, cezasını çekmek üzere ha. bisaneye giderken, mahkeme ko ridorunda birisi göyle diyordu: “— Bence meslekdr “ırı bu kadar cüzi bir şey için hırsızlığı göze aldıfından bu kadın hak- kırda meslekten ihraç cezası ver melidir.,, . Merkez Bankası hisse- darlar umumi heyeti toplantısı Ankara, £3 ( Telefonla) — Cumhuriyet Merkez Bankası i. dare meclisi, hissedarlar umum? heyetini 25 nisan perşambe gü- nü Ankarada banka idare mer. kezinde alelâde içtimaa davet etmeğe karar vermiştir. Italya ordusunda yeni teşkilât Roma, 23 (A.A.) — Stefani bildiriyor : Karâ ordusunun yeni teşkilâtı. na müteallik olan kanun lâyihası Faşyo ve Karporasyonlar meclisi. ne verilmiştir. Anavatan ordusu, 6 ordu ku. mandanlığı, 18 kolordu, bir mo. törlü kolordu, bir zırhlı kolordu, bir seri kolordu, bir le kıtalar başkumandenlığı, 54 piyade fır. kası, 2 motörlü fırka, 3 zırhlı fır. ka, 3 seri fuka, S alplı fırka, bir Zara . İstetya kıtaları kumandan. hğı, oli Rila adası kıtaları ku. mandanlığı, 16 kara miıntakaları kumandan'ığı ve 16 kara fırkaları kumandanlıfından müteşekkil o. lacaktır. Ordu cüzütamlarının bu suret- 'e arttırılım ası neticesinde, yük. sek rütbeli subayların da arttı- rılması icabetmektedir. 'Topçu alaylfarının sayısı 123 e çıkarılacak, yani, 1914 . 18 harbi başındakine nazaran bir misli <. lacaktır. Fransız harp komitesi (Baş tarafı 1 incide) nazırı, müstemlekât nazırı, tesli. bat nazırı, General Gamlen, — ve Amiral Darlan iştirak — etmişler. dir. Daladye, içtimaa — gitmeden evvel General Gamlen ile uzun u. zadıya görüşmüştür. Framsada Yeni Bir Avcı Tayyaresi Paris, 23 (A.A.) — Fransa ye. ni bir âavcr tayyaresi kazanmıştır Harbin bidayetinde kendi sınıfın dan tayyarelere tefevvuk eden ve cephede müteaddit muvaffakı. yetler kazanan 406 Morane tip' tayyareyi, şimdi bu yeni avcı tay. yaresi geride brrakmıştır Veni tay yare son derece kullanışlı ve se ridir. Çok mükemmel evsafa ma. lik ve kuvvetli silâhlarla müceh hezdir. Ve en modern usllere gö. re, büyük seriler halinde İnşa e- dilmektecir, (Ankara umumi kütüphanesi 55 bin ciltlik kıtapla dün açıldı Ankara, 23 (AA.) — Maarit Vekilliği binasının zemin katın. da muhafaza edilmekte bulunan 55 bin cild kitaptan Ankara hal. kının, münevyerlerinin ve tah gençliğinin istifadesini temin et mek maksadiyle Maarif Vekilli. gince üç aydanberi tanzimine ça. lışan “Ankara umumi ha- nesi” bugün saat 11 de Maarif ai. lesi ve matbuat mensupları huzu. runda Maarif Vekilimiz Hasar Ali Yücel tarafından açılmıştır. Mütevazı bir binanın altına sı. Bınmiş olan bu kütüphane ile bu. gün Ankara 55 bin cildlik muhte. lif dilde ve mevzuda kitaba ka. vuşmuş bulunmaktadır. Birçok yazma ve basşma kiy. metli eserleri ihtiva eden bu kü. tüphanede bilhassa Hacı Bektaş. tan getirtilen yazmalarla — tarihi askerli esmani müellifi sadrazam Müşür Cevad Paşa ve Mısır fev. kalâde komiser muavini Şevki Paşanın umümi istifadeye vakfet. tikleri garbin fikir, fen ve edebi. yat mahalledatı bilhassa büyük bir ehemmiyet taşımaktadır. Er. zincan felâketinden memurinir gaytetiyle enkaz altından beşte dördü kurtarılmış olan şehir kü- tüphanesinin kitapları da muvak. katen buraya konulmuştur. Ana. sını, bir çocuğunu ve iki kardeşi. ni zelzelenin elinden aldığı bir fe- lâketzede memurun, Hamdi Ha. tunoğlu'nun, manevi ve maddi yaralarını unutarak gösterdiği vazife severlik cldden takdire de. ğer görlülmüştür. Cumhuriyet merkezimizin ge. nelerdir özlediği “Millt kütüp. hane” idealine bir nüve teşkil e. decek olan bu mütevazı kütüpha. menin de Ankaranın büyük bir ih. tiyacına cevap vereceği muhak. kaktır, Kütüphane cumartesi ve pazar günleri de dahil olmak Ü. zere her gün saat 10.14 ve 15.19 arasında umumun İstifadesine a. çık bulunacaktır, Bir büyük âiimi- mizi kaybettik (Bas taratı 1 intide) fazileti cisimlendiren nuran! yü. zü İle dalma vazifesi başında bulur ve belki kütüphane kitap- larından ziyade canlı kütüphane olan merhumun nihayetsiz vu - kufundan istifade ederlerdi. Bir çok müşkülleri ancak merhumun izahile çözebilirlerdi. O, bilgisin. den hiç bir şev saklamıyarak kendilerine uzun uzun İzahat ve. rir; lâzım gelen yeni mehazları gösterir ,vardım ederdi. İsmail Saip Sencer uzun bir müddet te İstanbul üniversite - sinde müderrislik yapmıştır. Merhum bir müddet evvel te. kaüt edilmiş olmakla beraber, yüksek ihtisasından istifade e. dilmek Üzere Keşfüzzünun'un yenideh tabı için Maarif Vekâ- letince vazifelendirilen heyete mütehassıs müşavir tayin edil. mişti, Bu değerli ilim adamrmızm velatı memleket için telâfisi ka. bil olmıyacak zıyalardan birini teşkil eder. Merhumun cenazesi dün sant on üç buçukta Kocamustafapa- şadaki evinden kaldırılarak ken disini sevenlerin ve ilmine hay. ranlık duyanların omuzları üs - tünde Bevazıt camilne getiril . miş; İkindi namazını müteakip kalabalık bir cemaatle yine ta- butu eller Üzerinde taşmarak Merkezefendi kabristanındaki a. ile makberesine gömülmüştür. Cenazede Üniveriste, Maarif | ve illm muhitine mensup bir çok devat bulunmuş! Merhum ilminin kuvvetile ne kadar Üstün temizliği ile de insanı kâmil mef bir zat idi. E sevdifi de kedi idi. Kediler büyük fazılm en va kınları arasında bulunmak ni - metine eren bir zilmre idi ve ver sekten bir zilmre halinde idi. Ri wayet olurdufuna göre merhur- 80 kadar kedi İcin guret! mah susada bir vor, bir hizmetçi tut. muş ve belki kendinden evvel bunların vevip içmelerini temin law «n büyük zevk edinmiz - idiyse, ahlâkının | © (A Devlet yarcımı ile zral ıslıhsalın arit rılması : (Baş tarafı 1 incide) getireceği harman — makineleri çiftçilerin harmanlarını münasip bie üeret mukabilinde kaldırma. ya yardım edince 50 dönümlük yerin buğdayı 2 gün içinde çıka. rılır, harman edilir. Anadolu köylüsü toprağa to. hum atarken ve tarlasını işlerken hep harman iş selâ 100 dönüml hum att ğı surette harmı şinin en aşağı iki ay süreceğini, buna imkân balamıyacağını hesap ede. vek fazla ekmekten nir. H iki ayda ancak başarabileceği bir işi dört baş günde bitireceği gü köylü mümkün olduğu kadar f»x. la toprak işlemeye heves eder. Şimdi en çok SO dönüm toprak e. ken çiftçi 100, hattâ 150 dönüm toprağı işke, tohum atar, Harman işleri harman makine. sinin yardımı ile kolaylaşınca köylülerimiz yalnız şimdikinden daha fazla toprak ektikten başka nadas işine de vakit bulurlar, Zi. ra bugün harman işinin çok ezi. yetli olması ve haftalarca zamana ihtiyaç göstermesi neticesi olerak köylüler buğdayı biçer biçmez a. mız bozmak denilen nadas yan. mak, yani toprağı işlemek — işine vakit bulamamaktadır. Toprağın verimini arttırmak — bakınımdan çok mülem olan bu ameliyeye im. kân brlunabilmesi de tabii olarak Ayrıca ziraj islihsalin artırasına yardım etmek dernek olacaktır. Köylüler ehkseriya hacman işini toplu sımyak yaparlar, Muhtelif köylülere ait olan harmanları mu. ayyen bir sahaya toplarlar, Onun için oir hoeman makinezi bir köy. lünün bocmanımı — kaldırdıktan soncn vakit kaybetmeksizin ikin. ci, sonra Üçüncü... ilâ köylimün harmanını kal hcabilir. Ziraat Ve, kâlotine ait ölan makinenin bu süretle yapacağı hizmete mukabil köylüler kilo başma nakden, ya. hut aynon bir miktar ücreti seve seve verirler, Hüksa çiftçilerin kendi vasıta, lariyle temin edemedikleri har. “man ve hasat makinclerinin dev. let eli ile tedarik edilmesi muhak, kak surette zirai istihsalin art. masına yecdım edecektir ve şim. diki halde devlet eli ile tedarik e. dilecek olan bu makineler zaman ile köylüler arasında benimsene. cektir, Hiç olmazsa demiryolu güzergâhi olan mmntakalardaki tamirbanclerden istifade olunarak ziraat makinclerinin kullanılması. na alışılacaktır. İşte şimdi b'e tecrübe mahiyetinde olarak zirai hayatımıza girmek üzere bulunan makine vasıtası asıl o vakit millt istihsalin kıymetli bir yardımcısı haline gelmiş bulunacaktır. ASIM US isveç müdafaa hazırli | yapıyar /Baş tarah © incide) 4 — İsveçin, Baltıkta kâin Gotland mevkii eskisinden daha fazla tahkim edilmiştir. $ — Bir'nci cede sev. külceyşi ehemmiyeti haiz Bo. eden istihkâmı, İsveçin salâ. hiyetli askeri şahsiyetleri ta. rafından inceden inceye tet. kik edildikten sonra, raptedi. lemiyen bir kale olarak tavsif olunmuştur. Fazla olarak, dikenli tel ör. güler, yer altı istihkâmları yet büyük hava dafi ba. gel i$ eserleri saklarına kendi adını bile koy. n cenazede bulunup n zatlardan biri u. Bu zatın teyit et. Edebüddünyâ ved- imi ahvâli i ashabi gü- ndir. Etfal mr ktile çıka, rılan üç cilt sa'nemede İbrahim ıdıyla çıkan ve Türk İslâm ta- babetine dair olan makaleler de kendisi tarafından yazılmıştır. Merhuma rzhmet diler kan ve fikir ailesine taziyetlerimizi BUunDarız