1 Kasım 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 8

1 Kasım 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 8

Dersimin her tarafı böyle kaylıktır. Pertek kalesinin uzaktan görünüşü NİYAZİ AHMET Dersim kayalıklarından başka bir görünüş. Yazan . DERSİMDEN BİR RÖPORTA ye dağlarını iki ay dolaştım. Tabiatın bütün haşmeti ve insan» liğın son vahşetini, muhalefet devam üm. Dersim, bambaşka bir âlemdir. Sayfalar üzerindeki kargacık imla yazılar, bu tabiat parçasının ne ne de asırlardır mağaralarda ini ıyan insanlarını, oraları görmeyenle- n gözleri önünde, canlandırabilir Dersimli, gözlerinin derinliklerinde kin, hırs ve yırtıcı bir, kaplan azgınlığı taşıyan insandır. Harikulâde cesurdur ve tasavvurun fevkinde tabiatın binbir müşkülâtına mukavimdir. İnkişaf etme miş iri ir zekâya mâliktir. ahşi, bu mağara ii kadar cahil varlığını görürken, su katılmamış bir Türk evlâdı olduğu" nu düşünmek, her Türk için büyük bir ıstıraptır. Ben, başları bulutların ara sında kaybolan dağları dolaşırken, bu ıstırabın altında kıvranıyordum. Hayret ve dehşetle onları tetkik ettim. ersimden ayrılırken, iki aylık ses ederken görd devri Muratsuyu üzerinde bir tek köprü 6 Hozat çarşısında Dersimin az çok medeni köylüleri yabhâtimden edindiğim intibalar, sonsuz bir gurur ed Türk Cumhuriyeti, tarihe en büyük inkilip- ları başında, en büyük bir inkılâp daha ilâve ediyordu. Vahşi bir insanlığı me- deniyete sokuyor, asırlardır mağaralar” da yaşayan insanlığı Cumhuriyetin fe- yizleri ile aydınlatiyordu. duyuyordum. Çünkü, Salta idaresinin aczi yüzünden asırlarca vahşet içinde kalan Dersimli Türk, ağanın ve seyidin elinde hir kö. pek sürüsü gibi idare ediliyordu. Ağa emrederdi; — Git filân adamı öldür.. Bu emrin yerine gelmemesi için, kâ- inatta hiçbir kuvvet rol oynayamazdı. Çünkü ağa Dersimlinin herşeyidir. Al- lahı, peygamberi, hâmisi herşeyi.. Ve Dersimli, ağanın emrini yerine getir. mekten başka insanlar için mevcut hiç- bir zevki tanımaz. Yegine zevk bilâ- kaydüşart itaattır. Köle gibi, köpek gibi, ita : Bir Dersimli kız Karakteristik nok talar : Bunlar, tarihi hakikatlerdir. Düşman, İstanbulu istilâ edecek ka. dar paytahta sokulunca sadarâzam Der sime haber göndermiş: — Düşman RR, geliyor. Pay. tabt ve padişah tehlikededir. Bize yar. dım edin.. demiş. Dersimliler şu cevabı vermişler: — Paytaht tehlikede ise burası w mindir. Padişahın başımızın üstünde yeri var. Ürada korkuyorsa buraya gel. sin, burada otursun. r orduları Erzurumu istilâ edecek kadar ilerlemişler. Erzurum paşası Der | sime baber göndermiş! akit ge ine bize yardıma Selizizi yoksa esir olac; DB buraya gönderiniz, onları biz burada keser, haklarından geliriz. Dersim yolunda çalışan Dersimliler li simli mi yö