16 Şubat 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

Temirtaş paşanın vefatı Kahireden yazılıyor: Geçen sene yüz bin İngiliz lirasından fazla sarfile fukaraya mahsus bir. hastane inşa eden hayırkârı şehir Abdürrahim Te- Mirtaş paşa geçen Çarşamba gü- Hü vefat etmiştir. Merhum bu sene hastanenin ittisalinde bir yetimhane inşası- na karar vermişti. Vefatı hasebile bu arzusunu bizzat icra edemiyen paşanın bu hususta vasiyyeti olduğu tahmin ediliyor. İngiltere ve İrak arasında Bağdaltarı yazılıyor : İngiltere ile İrak arasında ak- tedilecek yeni Muahedenin mü- zakeresine başlanmak üzre Fev- kalâde Komiser Sir Hem- friz Londradan talimat bekliyordu. Haber alındığına göre bu tali- mat gelmiştir. Komiser gelecek hafta İngiliz noktal nazarını İrak hükümetine tebliğ edecektir. Yahudilerle Araplar barışmış!!! Niyorltan yazılıyor : İngiltere Parlâmentosu yahudi azasından olup buraya gelen M. Damiyel Haptın, kendisile görü- şen gazetecilere, Yahudilerin Fi- listinde vücuda getirdikleri islâ- hat ve tetakkıyattan, günden güne arada Yahudilerin çoğalma- sından, memlekete bu yüzden hasıl olan faideden bahsettikten sonra : — Yahudilerin memleket için hayırlı ve faideli bir unsur oldu- ğunu son günlerde Araplar tak- dir eylemeğe başladıklarından ar- tık aralarında müessif vak'alar olmayacaktır. demiştir. AT Gelen iâne nekadar Kudüsten yazılıyar : Buradaki siyonist muavenet cem'iyetinin takririne nazaren Filistin vak'asından sonra dünya- 'nın her tarafından 240000 İngiliz lirası iâne gelmiştir. Bundan 65000 lirası müsta- meratın tamirine, 25000 İirası Safet kasabasında yahudi mahal- lesinin tamirine, 50,000 lirası Kudüste yeni muhacirelerin inşa- sına, 109,000 lirası da arazi İşti- rasına, ikrazata tahsis olunmuştur. Asi nehrinden elektrik Hamadan bildiriliyor Asi nehrinin sularını bir ka- nal ile tazyik edip hasıl olacak şiddetli cereyan vasıtasile elekt- rik kuvveti istihsal etmek için ameliyat bir müteahhide veril- miştir. Kanalın hafriyatı hitam bul- duğundan fabrikanın tesisine baş- lanmıştır. İstihsal edilecek 4000 beygir kuvvetindeki elektriğin bir kısmı ile Hama ve Humus şehirleri tenvir edilecektir. Bu sene 2500 yahudi daha Kudüsten bildiriliyor : Dünyanın her tarafından Filis- tine Yahudi muhacereti devam 1 ediyor. Amerika Liyanist cemiyeti bu | sene 2500 Yahudinin arzı mev'u- da azimetleri için tedarikâtta bulunmakta olduğunu Filistin Li- yanist merkezine iş'ar etmiştir. Almanya ve Filistin Berlinden yazılıyor: Almanya hükümeti, bu sene iptidasından itibaren İngiltere ile aralarında mün'akit hukuk ve ti- caret davalarına dair olan Mua- hedenin Filistinede şamil olmasına muvafakat etmiştir. Türkiye - Fransa arasında yeni; bir muahec_iî_ imzalandı Paris 8 şubat-Fransa ile Türkiye arasında bir dostluk, uzlaşma ve hakem muahedesi (imzalanması için birkaç aydanberi girişilen müzakerat bugün neticelenmiştir, Hey'eti Vekile, Türkiye ile bir dostluk, uzlaşma ve hakem mua- hedesi imzalaması hususunda M. Aristida Briand'a müsaade etmiş ve öğleyin M. Aristide Birant ile Türkiye'nin Paris Sefiri Fethi Bey imzalarını işbu siyasi vesikanın zirine vaz'etmişlerdir. Dibacesinde umumi — sulhun idamesine ayni derecede merbut olan Fransa ve “Türkiyenin bu hususta mü bir itimat zih- niyeti dahilinde teşriki mesaiye mecbur olduklarına kani bulun- dukları yazılı olan ve Fransa ile Türkiye arasında tahaddüs edebi. lecek ihtilâfların sulhen tesviye- sini derpiş ederken (iki devlet arasında tahaddüs edecek Ihti- lâfların evvel emirde, tarzı hare- keti inceden inceye tanzim edilmiş olan daimi bir uzlaşma komisyo- Nuna arzedilmesi hususunda müş- terek bir anlaşma olmadığı tak- dirde La Haye Beynelmilel Daimi *.:;: İîlvnıııı arzedilmesi ta- hhüdü ) gibi Jahkâmı esasiye- sinde Lokarno — muahedesinden bir halka daha ilâve etmiş oluyor. Diğer cihetten muahede Türk Fransız dostluğunu sıkılaştırıyor. İşbu muahede, iki memleketin Mütekabil bir itimat zihniyeti dahilinde bir senedenberi aktet- tkleri, ( Türkiye Suriye hududu- nun tahdidi, Fransız Türk ticaret mMuahedesi gibi ) mühim siyasi ve iktisadt — mesaili hallü tanzim eıdeıı:: takim muahedeleri tet- viç ediyor; hulâsa denebilir 1921 Ankara itilâfındanberi ı—',:lı nsa İle Türkiye Arasında vuku- bulan bazı anlaşamamazlıkları kat'iyyen tasfiye eden bu ü muahe- 'wy:lm #arkın bir sulh rehine- — rrenbdttmsğes Yıldız işleri MSIHM Maryo Seranın yıldız- #şyasının icra” marifeti; satılığa çıkarıldığı ıııılmııdııgq Sarayda mevcut olup emane- te ait bulunan eşyalardan bazıla- rının da icra tarafından satılığa çıkarıldığı emanelçe habar alın- mış ve bu satış Men'edilmiştir. Fırka grubu Vilâyet umümi meclis fırka grubu dün bir içtima aktederek vilâyete ait bazı mes'eleler hak- kında görüşmüştür. YARIN Resimli ay : Dava 27 Şubata - kaldı | Türklüğü tahkir etmekle maz- nun Resimli ay mecmuası mes'ul müdürü Behçet ve muharriri Emin Türk Beylerle sahibi Sabi- ha Zekeriya H.ım muhakemeleri- ne dün devam edilmiştir. Avukat Musliheddin Adil, muharrir 'peya- mi Sefa ve Sadri Etem Beyler dünkü celsede Sabiha H. ile Beh- çet |(Beyin Mehmet ve Hüsnü Beyler de Emin Türk Beyin mü- dafaa şahidi olarak dinlenilmiş- lerdir. Şahitler, maznunların haya- tı neşriyelerinde dürüstlük ve vatanperverlikle tanınmış olduk- larını beyan etmişlerdir. Diğer müdafaa şahidi Hakkı Tarık ve Yunus Nadi Beylere tebliğat icrası için mahkeme 27 Şubata bırakılmıştır. Toros ekspres Avrupa-As;:îı—atlı bışladıl Avrupadan Asyaya, ilk doğ- ru hattın faaliyete başlaması şe- refine dün yataklı vagonlar şir- keti tarafından Tokatliyanda mü- kellef bir öğle ziyafeti keşide edilmiştir. ziyafette Hakkı Şinasi Pş. ile erkânı hükümetten bazi zevat ve bazı meb'uslarla, Devlet demir yolları idaresif rücsası ha- zır. bulunmuşlardır. “Toros ekspres, namile işli- yecek Olan bu ekspres, Misir, Iran, Hlndlıua,!rık ve Suriyeye gidecek yolcular için en kısa hat- tır. Çok samimi geçen bu ziyafette birçok noktalardan ehemmiyati halz bulunan bu yeni hat hak-a kında nutuklar verilmiştir. Ziya- fetten sonra birçok zevatın ve ziyafele med'iv bulunanların hu- zurile Toros ekspreslerinin küşat resmi yapılmıştır. Memleketimi- ze mühim menfaatler temin ede- ceği, kaviyyen tahmin edilen bu battın küşat resmi, gene nutuk- lar irad edildikten sonra saat 18 da yapılmış ve 16 yı 8 geçe ilk tren hareket etmiştir. Bu trenle yataklı Vagonlar müdürü Sadık ve Devlet Demir yolları hareket reisi Nüzhet beyler de hareket eylemişlerdir. Bu zevat, yeni hat- tı teftiş edeceklerdir. Bu ekspresle Londradan ba- yeket eden bir kimse tam İl gün sonra Hindistana vasıl olmuş bulunacaktır. Ekspres — Cuma, Pazar, Salı şehrimize gelecek; Cumartesi Pazartesi Çarşamba buradan hareket edecektir. ŞA AĞA Emanet encümeninin evler hakkında bir kararı met encümeni dünkü iç- dmaa ae e belmizdeki kâgir dük- kânlar zemininin tuğla veya beton olmasına ahşap- ve yahut mermer ların — ise gee öeli bulunmasıaa karar verilmiştir. Defterdarlık Emanet ihtilâfı ait binalardan alina- ukE:::.k':ılıl vergisi mes'ele- sinden — dolayı defterdarlıkla emanet arasında tahaddüs eden davayı takıp için Ankaraya giden emanet hükük işleri müdürü Mubhlis B. dün şehrimize avdet etmiştir. Devlet şurası bu dava hakkındaki |kararını henüz ver- memiş ise de emanetin haksız olduğu anlaşılmaktadır. 5.00 Kişi açıkta kalmıştır. Maliye vekâletinin emirleri veçhile Tütün inhisar idaresinin 929 senesi Tütünlerinin Herman- tspleer Tütün Kumpanyasına - sa- tıldığı telgraf haberi — olarak yazılmıştı. Tütün inhisar idaresi tarafın- dan, İzmir, Ayvalık, Muğla, Ay- dın ve Manisa havalisinden mübayaa edilen tütünlerin mez- kür kumpanyaya teslim muame- lesine başlanmıştır. Tüötünlerin teslimi — muamelesine, Umum müdürlük ikinci şube A. Müdürü Nazmi bey nazaret etmektedir. İnhisar idaresi tütünlerin satıl- ması — hasebiyle — deposundaki işlemeyi tatil etmiştir. Fabrikada çalışan amelenin adedi 500 e yakındır. Haber alındığına göre inhisar idaresi açıkta kalan bu amele için iş temin — edilmesini kumpanya Müdürlüğünden rica etmiştir. Müdür Nazmi bey bir hafta daha burada kalacak ve Ankara- ya avdet edecektir. Ücret badema kilodan alınacak İzmirde Mezbahada kesilen hayvanlardan mezbaha ücretinin şimdiye kadar hayvan başına a- lındığı malümdur. Belediye bu resmin bundan sonra kilo üzerin- den alınmasını muvafık görmüş ve dünden itibaren kilo üzerin- den mezbaha resmi alınmasına başlanılmıştır. d Bu hale göre Koyun ve ların beher kilosundan 7 buçuk Keçi ve oğlaklardan 5, sığır ve Vazifeyi sui istimal yapan- lar ağır cezaya verildi Urla hâkimi İhsan Beyin katli hadisesi — etrafında vazifelerini sul istimal eden Urla müddei umumisi ile müstantiğine işten el çektirdiği yazılmıştı yeniden alı- nan habere göre bu hâkimler, wazifelerinde gösterdikleri ihmal ve kusurdan dolayı ağırceza mahkemesinde muhakeme edile- n 6 Orduda faaliyet duda günün en yeni hadi- “u?" memleketin — Elektrik ;ile tenvir ve dere yolunun başlanma- dır. h Ordu Vilâyeti istikbalde Ka- -adenizin Samsundan sonra ikin- ci derecede parlak bir şehir ol- mağa namzettir. Ki Havasızlıktan ölmüş namazgâhta, kahraman ıokî::ıı;ı 44 numaralı hanede mukım Nesim efendinin üç hafta- lık çocuğu yatağında yorgan al- tında sırt üstü, ölü olarak bulun- muştur. Müddel umumilik hadi- diseden haberdar olmuş ve der- hal tahkikata başlanmıştır.Tabibi adli Şakir bey, çocuğu Muayene etmiş ve havasızlıktan öldüğüne dair rapor vermiştir. İzmirde ölenler ikinci kânun ayı zar- fında memleket hastanesine 377 hasta kabul edilmiş, 320 kişi kişi tedavi edilip çıkmış ve 57 kişi vefat etmiştir. Mücadele İktısat vekâleti yeni bir vazife ihdas etmiş İktısat vekâleti tarafından “Müca- dele müfettişliği, ünvaniyle yeni bir memuriyete ihdas olunmuş ve bu memuriyet eski Diyarıbekir nümune çiftliği müdürü Nadir bey tayin edilmiştir. Nadir bey İzmire gelmiş ve ziraat başmüdürlüğünü ziyaret eylemiştir. Müfettiş beyin mücadele mınta- kası İstanbul, Kocaeli, Çanakka- le Balıkesir, Manisa, ve İzmir vi- Tâyetlerindeki bağ ve tütün har- lıklarıdır. Nadir bey, Manisaya gidecek ve bağlara ârız olan Ko- gilis ve Ödemiş haşerelerinden husule gelen hastalıklarla müca- deleye başlıyacaktır. Bu müca- dele Nisan nihayetine kadar de- vam edecek ve Nadir bey İzmir mıntakasına avdet edip, yapıl- makta olan akdamar mücadele- #*ine nezaret edecektir. Üzüm, incir İzmirde bulunan Müskirat in- hisar müdürü Asım bey, refaka- tında Başmüdür Abdülkadir bey olduğu halde borsa sarayına git- Miştir, Borsa komiseri Mahmut bey Asım beye iktisadi mintakanın Incir ve üzümleri hakkında ma- lümat vermiş ve üzüm tüccarla- rından tgetirttiği hurda incir ve üzüm nümunelerini göstermişler- dir. Asım bey, başmüdür. Abdür kadir ve borsa komiseri beyler Müteakiben borsanın üzüm kısmı- na 'geçmişlerdir. Asım bey ıdare simsarına her masadan kâfi mik- tarda üzüm mübayaa edilme- sini emir vermiş ve 1700 çuval ıslak üzüm mübayaa edilmiştir. İngiliz lirası —rkarge — E Dün de ikikuruş yükseldi İngiliz lirası, dün, kambiyo borsasında, 1037 kuruşta açılmış bir aralık, 1048 kuruşa kadar yükseldikten sora 1089 kuruşta kapanmıştır. Türk altını, borsa haricinde 932 kuruşta açılmış, 935 te ka- Ppanmıştır. ö Mustafa Arif ve Mehmet beyler Dahiliye Vekâleti teftiş hey'- eti relsi Mustafa Arif ve lskân umum imüdürü Mehmet beyler dün Ankaradan şehrimize gelmiş- lerdir. Bunlar takân işlerinin tetkik ve hazirana kadar intacı için ted- bir almak üzre bı di lerdir. ÜST NS Sekteden ölmüş Üsküdarda Paşa — kapısında oturan hamal Hamdi dün kadı- köyünde lekele caddesinden ge- çerken ani olarak sektei kalpten ölmüştür. zabita tabibi cesedi muayene ederek defnine ruhsat vermiştir. Bir çiftlik satılığa çıkarıldı Defterdarlık Üsküdar yaka- sındaki mühim bir çiftliği satılığa çıkarmıştır. Bu - çiftlik meşhur Hekim başı çiftliğidir. Defterdarlık çifliğe 58 bin lirakıymet koymuştur.