30 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

2 miştir. tün satışı rraemede— Borsa salanunda yapılacaktır Ticaret zahire borsasında uü- ilâve edilecektir . » Şimdiye kadar tütün borsaya girmiş bulunmiyordu . Barsada dahil olan maddeler bugday , tiftik ve mümasili şeylerdi. Bor- saya bir malın alınması demek © malın borsada fiatının tekarrür Petmesi ve hariçte ııhhııııııı demektir . Borsa heyeti tütünün lıiıdı en çok istihsal edilen bir mal oldugunu nazarı itibara alarak bu kararı vermiştir. Bu hususta daha evvelce borsa tarfından bir de tetkık yaptırılmıştır. Yal- nız tütünün borsaya alınması için borsa ralonu müsait değil- dir. Diğer malların borsada mu- amele görmesi için ancak salon kifayet etmektedir, Bunun için borsa satış salununun genişlet- Ürilmesi düşünülmektedir. -Kimin? Fenermeydanı yüzünden ihtilaf çıktı! — Haliç (|fenerindeki meydan deftarlık tarafından bir ruma sa- tılmiştı. Bu. meydanlığın halka ait oldugu iddia edilmektetir. Şehremaneti bunu nazarı dıkkate alarak mahkemeye müracaat et- Mahkeme birkerre tapu dairesinde meydanlıgğın kaydını tetkik etmek luzumunu — his let miştir. Eğer burasının sahibsiz oldugu tebeyyün ederse Evkaf vaziyet edecektir. | | ı 4 Dün bu mesele hakkında Ev- | kafa mürecaat ettik; meseleyi ga- zetede gördüklerini, mamafih tet- kikat yapacaklarını söylemişlerdir. ŞŞ bir tezkere yazılmıştır. Bu tezkerede İmparator haz- retlerinin eski meslek arkadaş- larından... bir beyin maa aile Hopaya kadar meccanen azimet ve avdetleri “tasvibi âliye ikti- ran eylediği, beyan buyurulmuş- tur. Bunun üzerine, ber mu- cibi tevsibi âli, muma ileyh ve ailesine kamaralar tahsis edil- Mmiş ve icrayi seyyahat ve tenez - zühleri temin olunmuştur. Halbuki vapurlarda laşeleri diye bir mes'ele vardır: Mevcut zabitan ve efrad için idare mu- kannen bir tahsisat verir. Yolcu- ların yemek yemek bususuda suvariler tarafından yapılan ku- manya ile te'min edilir. Suvarilerin yaptıkları kumanya mesarifıne mukabil yemek yiyen yolcu bulunursa Mmesarif etlafi edilir. ve ekseri defa bu işte şu- variler zarar görmekte olduk- ları; esasen söylenip durmakta- dırlar. Binanaley İmparator hazret- lerinin meslekdaşları... Beyin ve ailesinin Hopaya kadar azimet ve avdetlerinde hiç bir tediyatta bulunmıyarak — sefineyi terk et- mişlerdir. Tensibi âliye iktiran eden bir meccani seyyahatin her biri esa- Cinayet! amele gören maddelere tütün de Arnavutlu kta bir İtalya mülâzımı katledildi! , Tiran 28 (A.A) Motosikletle İşkodraya gitmekte olan bir İtal- yan mülâzım, meçhul bir şahıs tarafından revolver kuürşunile öl- dürülmüştür. Romadan alınan bir telgrafa ,göre bu katil haberi duyulur duyulmaz Arnavütlük hariciye nazırı - İtalyan sefarethanesine giderek Arnavutluk |hükümeti nâmına tcessür ve teessüf beyan etmiştir. (Nazır, ayrıca İtalya hükümetine de gönderdigi bir tel- grafta “Arnavutluk ahalisinin bu | cinayetten pek ziyade müteesir l olduğunu ve italyan n»ılnlil.çılı—lı rının Arnavutlukta vücuda getir- dikleri büyük eserlerden dolayı Arnavutların derin bir minnettar-, hık duymakta olduklarını bildir- ! miştir. lta_l_ya— Askeri büçeyi artırıyor! —-ramiı Roma: 29 (ALA)- — Nazırlar | maclisi askari bütçeyi tamam- | lamak için 1 temmuzdan itibarene mübadelâttan alınacak olan resmi bir buçülk milyon Üiret nisbe- tinde artırmağa karar vermiştir. 1980 senesinde bharbiye büt- çesi 8300 bahriye bütçesi 100 tâyyarecilik bütçesi 80 ve milis kuvvetleri bütçesi 20 milyon raddesinde tezyit edilecektir. sen dalma açık veren yolcu, kumanya masrafı 200 - liraya balig olmuştur. . lecektir. Yeni kadroda kimlerin * Tuhaf bir hadise de olmuştur. uflarında ipka edilecekleri he- Vapurun bu seferinde vaçş ur müfettiş olarak idare tarafından Süreyya ve İsmail Hakkı efendi- | Meseleden . ler bulundurulıyordu. haberdar olmiyan — müfettişler * mumalleyhimin — işgal ettikleri kamaraların biletlerini sormuş- Ş lar, fakat suvari ve kâtibin em- ri ile tahsis edildiği cevabını altuışlardır. Mes'elenin sefine kâtibinden tahkiki neticesinde “ Tesvibi âli- ye , iktiran eden emirnamei âli- yi görünce bittabi akan sular durmuştur. ” | Tırabzon hattına hareket et- tirilen vapurların azim mesrafla- rına mukabil varidat temin ede- miyen ve ekseri defa zararla av- I det eden vapurlarımız bu suret- le de birinci İmparator hazretle- rinin tenezzüh ve sefahatlerini haberini ver- tatmin eylemesi mekle mübahiyiz. Güya vasi selahiyet sahibi ve fevkalkanun icraata nazım Amiş gibi anlaşılmaz bir muamma olan bu İmparatorluğun Ferman ferma olmasına daima olduğu gibi duracağız. | komünist | aları Beynelmilel vazıyetler Moskova: 26- (A. A) Stalin fırkası kongresinde Sovyet Rusyanın dahili ve harici siyaseti ile beynelmilel vaziyeti uzun uzadiya izah eden bir rapor okumustur. M. Stalin bu rapo runda Sovyet Rusya iktısaden yükseldiği halde kapitalist dev- letlerin gerilediğini ve bu gerile- menin sebebi harpten sonraki fazla istihsal olduğunu zikret- mekte ve bu buhrana maruz ka lan hükümetlerin başında Müt- tehiddi — Amerika ve İngiltere bulunduğunu kaydederek bu iki hükümet Aarasındaki rekabetin müttehideif Amerika lehine inki- şafta olduğunu zikretmiştir. M. Stalin büyük devletler arasındaki menafi - tezatlarına işaret ederek Mmevadı iptidaiye ve sermaye için mahreç bulmak mücadelesinin gayri kabili içti- nap bir senrette artacağını ve bunun harp tehlikesini tesril edeceğini söylemiştir. M.Stalin Çinin vaziyetine temas ederek burada cereyan eden kanlı mu- harebelerin Sovyetlerin tahrikâtı neticesi olduğu hakkındaki iddi- redderek bu harekâtın Darülbedau'de Enidiet üü mü rakabe encümeni toplandı İstihbaratımıza nazaran Da- rülbedayi rejisörlüğü Mürakaba : encümenine yeni sene kadrosunu , wermiştir. Mürakaba encümenini ıqkıl eden zevat, bu kadroyu yeni sene bütçesine göre tetkik ederek Şeh- remininin nazarı tasvibine arze- z malum degildir. Yarın — Darülbedayile hey'" e' edebiye meselesi: efkârı umumi- yeyi yalnız bu nokta — etrafında meşgul etmek için uçurulmuş bir balondur. Günün birinde belki bu müessesenin başına bir edebi hey'et gelebilir. Ve bütün selâ- hiyetleri Rejisörden nez'eder. Bu Zamanın hallettiği bir meseledir. Mecburi mesai kabul edildi! Fakat tiyatroya ait hiç bir esaslı vukuf ve ihtisasa ma-> ; lik olmıyan müessese müdürü Suphi beyle müecssesenin mukadde- ratını elinde tutan encümenin İ€- raatını mürakaba eden kimdir ? Bütçeye ilâve edilen tahsisat sanatkârların maaşlarına kimin kontrolu altında zam ediliyor ? Bu zamlar yapılırken Rejisör ve müdür sanatkârların kıymet dereceleriniaçık ve dürüst bir bitaraflıklamı tayin ediyorlar? Bunlar şimdiye kadar efkârı umu- miyenin dikkatinden bilhass& u - zak tutulmuş meselelerdir. Bu - hususta Emanette yaptığımız tah- kikata maalesef müsbet bir ne - tice vermedi. oit T müstemlikeci devletler tahrikâ- tından olduğunu zikretmişti. M. Stalin Sovyet Rusyasının beynelmilel — vaziyetini — tetkik ederken hariçte bu hususta iki ! temayül mevcut olduğunu, bun- lardan birinin kapitalist ve em- peryalist devletlerden geldiğini ve tecavüz temayülü olduğunu diğerinin ise Rusyaya karşı mus- Hbane siyaset takibi temayülü olduğunu — söylemiş ve raporuna nihayet verirken Sovyet Rus- yasının siyasetinin bütün mem- leketlerle sulh ve iktısadi mu- karenet tesisi — siyaseti — oldu- ğundan ve bu siyaset neticesi olarak bir çok memleketlerle münasebatın iyileştiğinden, kel- loğ misakına iştirakinden Lehis- tan, Romanya, Litvanya ile pro- tokoller imzalandığından, Tür- kiye ile mün'akit dostluk ve bitaraflık muahedesi ahkâmının temdit edildiğinden bahsetmiştir. M. Stalin Rusyanın ecnebi topraklarından bir arşın bile yer almak istemediğini ve kendi top- raklarından kimseye bir karış yer vermiyeceğini söyliyerek — bitir- miştir . ' Sıcaklar! Yenl kadro Golgedehararet 30 güneşte 5l! Allah denizi olmayan kara şehirlerine insanlara acısın. Nemutlu biz İstanbullularaki tepemizde gü- neşin yakıcı hararetini hisseder etmez hemen kendimizi sahillere atıyoruz. Alayların kalabalığını görüpte denize imrenmemek ka- , bilmi? İşinden boşalan dükkâninı kapa yan soluğu denizde alıyor. Bu sıcaklar İstanbula geç geldi amma pir geldi. Deniz banyolarına rağbetin fazlalaştığını gören Banyo sahip- ; leri belki daha fazla celbetmek | için Plajlara yeni yeni eğlence vasıtaları icat ediyorla. I Bütün bu eğlenceler iyi güzel | ya birde yarın bu bunaltıcı gün- leri gemi kazanlarında maden ocaklarında geçirenler var on- lara ne diyelim ?. Dün en fazla hararet gölge- de 30 güneşte 51 dereceyi bul- muşlur. Cenevre 28 —(A.A.)— Bey - nelmilel mesai konfaransı, cebri veya mecburi çalışma hakkın - daki mukavele lâyıhasını 2 mu - halif reye karşı, 90 rey ile ka- bul etmiştir. Fransa, Belçik, por- takiz ve Hint hükümetlerinin mü- messilleri de dahil olduğu halde 50 kadar murahhas müstenkif kalmışlardır. Kömür madenlerinde çalışma Mmüddeti hakkındaki Mmukavele yıhası son defa olarak reye kon- mMmüş, fakat hiçbir netice elde edilmemiştir. Konferans, bu meseleyi gele- cek içtima devresine bırakmıştır. Cenevre, 28 — (A.A) — Beynelmilel mesai koferansı, Iş- *çilerin ve müstahdemlerin çalış- ma müddetleri hakkındaki mu- kaveleyi 43 muhalif reye karşı, 868 rey ile kabul etmiştir. Kon- feransın on dördüncü içtima devresi nihayet bulmuştur. ve bu şehişlerdeki | P Kurtuldu Tahliye |masra- fında ihtilaf var! Bir kaç gün evvel Karadenizde Kalas limanından 507 vağon kereste yükleyerek limanımızdan geçen Yunan bandıralı “Yakoti» vapuru Marmarada — Lapskide *“Berğoz, koyu önünde karaya düşmüş derhal limanımıza malü- — mat verilmiştir. Yunan — vapuru — 9000 tomn hacmında olduğundan kurtarıl- ması için limanımızdan Kalka- vanzadelerin “ Kalkavanzade . vapuru gönderilmiştir. Kalkavanzade vapurunun kap- tanı İbrahim kaptan derhal kaza mahalline gitmiş “Yakoti, vapu- rundaki keresteleri tahliye edcı'ık vapur kurtarılmıştır Vapurun altında kaza neti- cesi — sakatlık olüp — olmadığı anlaşılmak üzere muayene edil- miş isede sağlam olduğu anla- şılmıştır. Kazazede Yakoti vapu- runun tahlisine muvaffak olan Kalkavanzade vapur idaesi ile *“Yakoti, vapurunu siğorta eden *Loyit, İngiliz siğorta - şirketi arasında tahlisiye ücreti mes'ele- sinden ihtilaf çıkmıştır. Siğorta ücreti ve tahlisiye masrafı bahriye müdiriyeli ile tarafeynin tayin edecekleri ha- kem heyeti tarafından — tayin edilecekti. Kazadan kurtarılan “Yakoti,Yunan vapuru AÂmeri- kaye azimet ede cektir. polis Bir sandalcıyı öldürdü! Evvelki gece yarısından bir saat sonra Fındıklıda Salı pazar iskelesinde bir biç yüzünden çıkan kavga bir sandalcının ölü- mü ile neticelenmiştir|. Yaptığı- mız tahkikata vazaran hadise şöyle cereyan etmiştir. Salı pazarı iskelesinde san- dalcı Kara Hüseyin ile sandalcı Bahaeddin arasında, bir müşteri almak meselesinden kavga çıkmış, birbirlerini dövmeğe başlamışlar, kavgayı gören rüsumat muhafaza memurlarından Mehmet Ali ve Fındıklı mevkiine mensup polis Ahmet — efendiler kavgacıları ayırmağa gelmişlerdir . Kavganın fevkalâde şiddetle- diğini ve bıçak çekildiğini gören Mehmet Ali efendi imdat talep etmek için kavgaya bir kaç el silâh atmış ve bu aralık sandalcı Kara Hüseyin bıçağını Bahaet- — tinin alnına saplamıs ve kaçma- ğa başlamıştır. Kara Hüseyinin kaçtığını gören polis Ahmet efen- di tabancasını çekerek ateş etmiş ve çıkan kurşun isabet ederek Kara Hseyni derhal öldürmüştür- Bıçakla vurulan sandalcı Ba- hattinin yarası hafiftir. Tahkikata vaziyet eden müd- delumumi muavini Apturrahman Şeref bey, hem rüsuMAt memu- runu hem de polisi tevkif ettir- miştir. Ceset morğa nakledil- /