30 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 a M:lLıi -a. d Paşa 4 hazretleri...Paşa paşanın Âdi l . ©ot S sa mlere Muharırı A'a"'"' hazretleri... vrreriheesee Bir Padişahı celilüşşanı şehit ettik- leri kifayet etmiyormuş gibi envai fesat ve tahrikâttan çekinmezler. Babil vapuru İstanbuldan ge- ce yarısı hareket etmişti. Niha- yet 1298 senesi zilhlece ayında Ciddeye vara bilmişti. Hertaraf- ta dehşetli kolera vardı. Edirne- den alelacele celbedilerekfvapu- ra bindirilmiş olan asker kolera- dan kırıla kırıla yarısından zi- yadesi denize dökülmüştü. Beş yüz altı yüz kişilik bir tabur me- veudunun yarısına endiği görül- müştü. Osman paşa “Ciddey? çıkar çıkmaz, bir dakika bile durma- miş, hemen “ Mekke , üzerine yürümüştü. Vali Saffet paşanın tabii azlinden haberi yoktu. Saffet paşa, Sultan Azizin hal'i için fetva vermiş olan Şeyhislam Hasan Hayrullah efendile bir- likte, “Mekke, de vakit geçiri- yor, efendiyi himaye ediyordu. Osman paşa, Mekke de kış- laya İinmişti. Az sonra Şerif Abdülmuttalip efendi tarafından ziyaret edildi. Şerif Abdülmut- talip doksan yaşında olmakla beraber, cin fıkirli, şeytan gibi bir zat idi, (Osman paşanın gele- ceginden mabeyin vasıtasıle daha evvice kaberdar edilmişti. Osman paşaya ilk sözü: — Ah! paşa hazretleri.. Halifel müslimin efendimizin evamiri seniyelerine itaat edilmiyor. Din ve devlet hainelri farmasoalar, sureti haktan görünerek vali pa- şaya kadar nüfuz ettiler. Vallah efendimiz, en ağır pranğalara wurulmağa müstahak olan Hasan Hayrullâh hainini, Haremi şerifte pervasız gezinirken — görmeğe tahammül edilmez. Cennetmekân efendimiz Ab- dülaziz han aleyhirrahmeti vel- ğgufran hazretlerinin şehadetle- rine sebep olanlardan biri bu- lunan zahit kılıklı habis devletli vali paşayi bile igfale muvaffak olmuştur. Allahteala encamını hayreyleye.., Dedi. Osman paşa, Şerifin ellerini öptü. Psdişahin Hicaz kıtasında emniyet ettigi bir adam oldugunu bildiği için Şe- Â rifle halvet oldular. Uzun uzadi- ya görüştüler. Osman paşa, Vali Saffet paşa nin azlini müjdeledi. Şerif Ab- dülmuttalıp sevincinden çildirmiş gibi olmuştu. Ellerini kaldırmış, düalar etmişti. Öyle yemeğini Osman paşa ile yediler. Yemekten sonra Os- man paşa vali Saffet paşanın ziyaretine gitti. Çünkü, vali daha evvel kendisini istikbale gelmişti. Osman paşa, vali Saffet paşa- yı hükümet konağında buldu. Saffet paşanın tabiatilejj bir şey- lerden haberi yoktu. — Ah paşa hazretleri,, Dera- liyeden bizlere safalar getirdiniz... Diyerekten izzet ve ikram edip duruyordu. Osman paşa ile İstanbuldan, ; Sait paşanın tekrar Başvekil ol- masından, Mısır işlerinden gö- | rüştüler. Zaten Mısır mes'elesi de yatışmış gibi bir şeydi. Osman paşa, Saffet paşanın süallerine kaçamaklı cevaplar veriyordu. Sıra Taifte bulunan Mithat paşa ve arkadaşlarına gelmişti. Saffet paşa mahkümlara acıdığıni ima eder gibi olduğu zaman, Osman paşa gözlerini degirmileştirmiş , haykırmıştı : — Paşa hazretleri .. Paşa hazretleri .. bir Padişahi celilüş- şanı şehit ederler. Buda kifayet etmiyormuş gibi envai fesat ve tahrikatta bulunmaktan çekin- mezler... yine velinimet efendi- mizin merhametlerine payan yok- tur ki gu habis melunları kahret- mediler... Hainleri!. Demişti . : Saffet paşa birdenbire şaşır- miış kalmıştı. — Yal.. Öyle... Diye mırıldanmış susmuştu. Bunun üzerine Osman paşa ağız aramak maksadile dedi ki: — Paşa hazretleri.. Hıyrullıh efendi hazretleri için Hasan olsa hir dereceye kadar mütees- sir olmamak ihtimali yoktur. Bu'zati şerif ulamayı benamdan bulunuyorlar. Bahusus Meşihati islamiye makamı celilini işğal buyurmuşlardır. Zati şeriflerine hurmet ve riâyet — vecibeizim- mettir. Nerede bulunduklarını bilmiyoruz. Zanni çakeraneme göre, Taifte bulunmaları iktiza ediyor. Elbet ziyareti alilerine şitap ile mübarek destini pus etmek fırsatı kaçırılmayacaktır. (Devamı var) Dayak! — Dün gece Taksimde sıra ka- nepleerin üzerinde sarhoş olarak sızan G0 yaşında karanlı pey- nirci Bodos yanından geçen 20 yaşında matmazel Frosonun ipe- kli fistanının etekinden tutarak çekmiş, matmazelin fistanı yır- tılmıştır. Fistanının yırtıldığını gören matmazel Bodos agayı bir te- miz dövdükten sonra taşla ba- şını yarmıştır. Dükkan kapıaları hakkı- nda karar Dükkünların ön tarafların- da alt kat mahzenine sokaktan açılan kapıların kapatılmasına Emanet tarafından karar veril- miştir. Emanet, bu kapakların taşla ördürülmesini de dükkân — sahip- lerine bildirmiştir. Mahzen sa- j hipleri bu karara itiraz etmiş- " lerdir. | | | YARIN İbret! — rmom44 — Yunanlılar nas çalışıyor ? Selânik serbest mıntakası hakkında şayanı ibret rekkamlar İstanbul limanında bir serbest mıntakanın nerede yapılması lâ- zım gekdiği haklımda kömlsyon” lar senelerden beri içtima ede dursunlar, Yunanlılar Selânikteki serbest mıntakalarını çoktan te'sis etmişlerdir. Buradaki faaliyet nazarı dik- | kati celbe değer. | | | Aşağıda dercedeceğimiz rek- kamlar, bu mıntakadaki faali- yete dair tam bir fikir verebilir: Mezkür mıntakalardaki ant- repolar, 1928 senesinde: deniz tarikile — şömendöferle 428. 538 ton 58. 870 ton 1929 senesinde: 457. 279 ton 180. 209 ton emtia ithal edilmiştir. 1928 senesindeki ithalât ye- künu 483. 370 ton olmasına karşı 1929 senesinde, bu miktar 587. 6578 tona baliğ olmuştur. Yani, 104. 208 tonluk bir fazlalık! Buna karşı, bu - antröfarlar- dan bu iki sene zarfında Ihraç emtia miktarı şudur. 1928 1929 Deniz tarikile 32.287ton 39.169ton Şömendöferle 50.818 , 62.022 , Şelire 388.705, 481.492 , 471.355ton 582.688ton Yeni 111-828 tonluk bir faz- Talık! İthalâtta müşahede — olunan 104.208 ve ihracatta müşahede olunan 111.328 tonlük fazlalık, serbeet mıntakamnın faaliyetini tevazünü hakkında bir fikir vere- bilir. — <-rrroiheasna Ne güçmüş ! Berberler reislerini değiştiriyor ! Berber esnafı her esnafın ken- dine cemiyetlerine intisabı hak- kında yeni mecburiyet dolayısiy- le bir müddettenberi cemiyete tahakküm etmekte olan reis İs- mail Hakkı beyi deyiştirmek için yeni teşebbüslerde bulunumak- tadırlar. Bu hususun temini için son günlerde ticaret müdüriyetine de bazı müracaatlarda bulunul - muştur. Ayrıca berber esnafi kendi aralarında toplanarak bu ay başında intihabı muhtemel ye- ni heyeti idare için aralarında namzetler kararlaştırmaktadırlar. Yeni intihapta cemiyet rıya- setine Sirkeci maruf . berberle- rinden Âdem beyin tayini kuv- vetle muhtemeldir. salbitem Teşekkür Refikamın doğum hasebije ani vafatından dolayı bir çok ehib- ba ve dostlarımızdan almakta olduğumuz taziye mektup ve tel- graflarına ayrı ayrı teşekkürata bulunmak arzusunda isek te, bu- na keder ve teessürümüz mani olduğundan — muhterem — gaze- tenizi tavsit ederiz. efendim. Üsküdarda İhsaniyede Sultaniye sokağında 22 Numarada : mer- humenin zevci: Mehmet Nuri Hemşire — zadeleri; Fikriye ve Haandan. Fukarya müjde ( Birinci sahifadan devam ) Zeytin yağlı her yemek pi- şer. yaprak dolması, enginar, bakla , kabak, taze fasulya, patlican, bezelye, domates, bam- ya gibi yaz sebzelerinin hepsin- denzeytin yağile güzel yemekler yapılır. Yaz sebzelerinin pehlivanları Yaz sebzeleri içinde ğıda kuvveti en ziyade olanlar : Taze'yabrak, bakla, taze fa- sulya , bezelye , pancar , semiz- otudur . Digerleri taami — boş ve hazmı kolaydir . Az çok vitamini ile faideli sayilir. lâkin evvelkilerle kıyas kabul etmez derecede az muğaddidir. yaz meyveleri de/ mükemmel gıda- lardır. Meselâ : vemişle tedavi! — sıcak günlerde ekmek peynirle kiraz, çilek, Kayısı, elma, armut, incir pek alâ ye- nir ve insanı adamakıllı besler. Hele üzüm başlı başına mükem- mel bir gıdadır. Mevsiminde bol özüm yemekle| hem vücut bes- lenir, hem de zayif ve sinirli vücutlar bir hususi tedavi gör- müşcesine istifade eder. Herkes vücudunu eyi besle- mek ister. Nekadar kuvvetli ve bol gıda yenilirse — vücuta o kadar — istifade eder santlır. Anlaşılmıştırki vücuda ihtiyacın- dan fazla gıda yükletmek doğru bir şey değildir, Hele eyi tağad- di etmek endişesile et, havyar, yumurtaya fazla düşmek nafile yere —vücudu yormak, hatta zehirlemektir. Vücudun albominli, proteinli maddelere o kadar çok ihtiyacı yok. Pek genç iken ne ise .. La- kin yaşlandıkça fazla yemek, kuvvetli yemek vücudu zehir- lemektir. Vücuda rakı, tütün zarar ver- diği gibi gıdaların içindeki Faz- la albomin ve paretoidler de za- rar verir. Kırkından sonra İnsan kırkından sonra müm- ( Birinci sahifeden devam ) yardım yoktur. Acenteler yalnız anbarlarındaki malı anbardan vinç İle kayığa — vermektedir. Acenteler anbarlardan malları vibce sapan yapıp kayıta ver- mektedirler. İşte bunun için amele - istih- dam etmektedirler ki sözde şir- ketin acentelere verdiği bu para amele hakkı imiş! Bu galati hakikattır. Bir defa şirketin buna lüzum bırak- maması lâzımdır. Sonra vapur vinçleril eacenteler bunu kendi- leri yapmakla esasen mükel- leftirler. İşte tahmil ve tahliye ücret- lerindeki fuhuş buradan başla- maktadır. Bu para, yâni acen- telere verilen bu haraç tabii milletin sırtından çıkmaktadır. Bu mes'ele için şirket meclisi idaresince de vaktile çok gürültü- ler olmuşsada gene her zamanki gibi liman şirketi müdiri olan Montakarlo prensi hazretlerinin © esrarıenğiz nüfuziyle mes'ele yatışmıştır. vapurların | ! 1 Masar OsmanB.in izahatı kün olduğu kadar sebze ve mey- ve ile besleninelidir, bir az yağ ve hamur işleri de ilâye edilebi- lir. Meyveye bugünkü Hekimlik ehemmiyet veriyor, Herkesin ve her ne yaşta olursa olsun bol meyve yemesini tavsiye ediyor. Zengin çocukların midesi bozulacak diye meyve yememe- leri, güneş vuracak diye güneş görmemeleri çelimsiz ve sıska ol- malarına sebeptir: İnsanı cesur eden meyveler Meyveyi — kabuğile yiyen, güneş ye ruzgâr altında kararan fakir çocukları ise daha semiz ve daha kuvvetli oluyor. Sinirle- ride öyle ... Kibar çocukları mis- kin, korkak, azimsiz, berikiler cestur, metin, müteşebbis oluyor, fazla yemek ve bunun neticesi şişmanlamak damar sertliği, ye- ker hastalığı, kalp hastalığı hep fazla yemekten ileri gelir. Heraile her fert sıhhi ve idari yemek yemesini bilmelidir. Lükse haddü payan yoktur. Lâkin insanın ihtiyacı cidden (bir lok- ma nandır.) Bir çok orta halli aileler kuvvetli yemek tedarik etmek niyetile havyara, balık yumurtasına İstakoza, kaymağa Pastırmaya, sucuğa avucla, pa ra verirler Safralarıda bolca et yemeği, sabahleyin bir kaç yu- murta ve süt bulunmazsa ken- ğılennı pek bedbaht sayarlar Peynir ekmek yemekle- rin şahi Bize cetveller gösteri- yorki peynir ekmek — mükem- mel bir gıdadır. Ekmeğin elli iki kömürü ve yedi albomini, peynirin hiç bir gıdada olma- yacak derecede yüksek albo- mini ve yağı bir birine in- zimam edince insanın karnı pek alâ doyar. Son nazariyelerce buna | marul, hiyar veya sair meyve gibi vitamin de ilâve olunursa kâfi derecede insan beslenir. Limannasıl öldürülüyor Betbaht limanımız — tahmil ve tahliye ücretlerini fahiş derecede artıran diğer fuhuş sebebi de (Supalan). denilen — muamelatın bu gün aldığı feci haldir ki bu husustaki pek şayanı dikkat tahkikatımızı yarın yazacağız. serrojteeeea—— Raşit riza ve arkadaşları - geliyorlar Bundan bir buçuk ay evvel kara deniz seyahatine çikan Raşit Riza B. ve arkadaşları bugün Ankara vaburıyla şehrimize ge- liyorlar . Raşit Riza beyin istan-. — bula gelir gelmez kâadrosunu tensik ve islah edeceği söylen- mektedir. ç ğ Çalan kim! Unkapanında Arap çeşme so- , kagında bir kulubede — oturan sebzeci İlyas oğlu Vicdanın oda- sına hırsız girmiş bir kat elbise palto ve saireyi çalmıştır. Şüphe üzerine Ali namında birisi hakkında tahkikata başlan- mıştır.