23 Ocak 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

B a D Üa Mütefarrik Tayinler İzmir Polis müdürü Ömer Efendi Eniniyeti umumiye bap müfettiş iğine tayin edilmiştir. Gelen gideni aratmasın Terkos şirketinin mukave- besinin fezhi haberi şehrimiz. de memnuniyet'le karşılanmış- tir.Eğor mukavele feshedilirse İslanbul ber dakika karşıla- şacağı tehlikelerden — kurtuk Mmuşo'acaktir. Su işlerini fesihten sonra Yalarz belediye idar edecektir. * Anadoluda kar ve soğuk Aldığımız haberlere — göre Anadolunun muhtelif yerlerine kar yağmıştır. Halâ devam eden kar B- Tada kalınlığı elli santimi geç miştir. Kastamonu ve Ankara arstında Mmüuvamla kesilmiş, Adapazarı postası da Düzce ile Hendek arasnda kaybol Mmuştum. Tasfiye istiyorlar Bazı gşirketler İktsat ve- kâletime müracaat ederek tat- fiyelerini istemişlerdi. Fakat şirketler ikinci bir müracaatta bulanâarak tasfiyeden feragat edilmesini rica — etmişlerdir. Ancak vekâlet tulistimal tep kil etmemesi için tekrar tas- fiye Tüzumunu bildirmiştir. Bir. komisyoncu hak- kında tahkikat yapılıyor Gülata paket gümrüğünde Anastas isminde bir. Rum ko- mlsyoncu bakkında tahkikat , yapılmaktadır. Anaslas noksan resim vermek için yanlış fatura tanzim etmekle maztıundur. Komlsyonculuk karnesi elinden alınmıştır. Tahkikata devam edilmektedir. bapılı Eczaciların içtimar Bu gün eczaciılar kongresi top'anacaktır. Kongrede Etib- Ba odasına eczacılar tarafın- dan gösterilecek bir asli ve Mhltyât axzayı seçecektir. Hürriyet gazetesi (Baş darafı 1 inci sahifede) Ömer de yakalanarak Mene- mene sevkedilmiştir. Ramazan için müsaade İzmir, 22 Yarın) — Mene- mende geceleri Ramazan mü- nasebotile saat yirmi dörde ka- dar ha'ka gezmek, eğlenmek “için müsande ve. ilmiştir. Hidayet B. meşgul Menemen 22 (Yarın)— Di- müddelrmumisi Hi vanıbarp dayet bey yarın İzmire hare- — ket edecektir. Hüsdayet B. muhakeme ev. Tak m tetkik ile meşguldür. — İzmir 22 ( Hususi ) — Bu- gün Cümaovadan üç şeyh ııı:' rildi ve istiçvaptan sonra memene sevitedildiler, İzmirde Kalafat hatibi Hacı Hasan da 0 tevi edilerek — Menemene gönder'ldi € Bektaşileri de İktisadi haberlar; Kömür ve odun fiatleri Havaların biraz — setinle- mesinden kömür ve odun fi- atleri yükselmiştir. Könürün okkası 10 kuruşa satılmaktadır. Bu gibi firsatlardan tetifa: de ederek ihtikâr vapan kö- Büür ve oduncuları acaba be- lediye görmüyor mu? Borsa faaliyeti Dün bortada İngiliz 1030,5 Dolar 212,5, 20 Fransız frangı 168/ Altın 916, Meekiiye 52,5 Düyuünn muuahhide 97 kuruşa satılmıştır. Düyunu muvahh'de ©n gün evvel 69 kuruştu. Bu da Düyunu muvahhide satışlarının hararetlendiğini göstermektedir. Denizciler top'andı Denizciler komisyanu dün Ticaret odasında fevkalâde içtima aktetmişlerdir. Toplan- tıda vaputların ptatika alıp vetmeleri görüşülmüştür. Bu mühim mes'ele etrafında ha- raretli münakaşalar o'muştur. Pratika — mes'elesi yüzünden vapurlar epeyce vakit hayip etmektedirler. Bunu nazarı dikkata alan komisyon vapurların ancak ik ve son iskelelerde pralika bozmalarına karar vermiştir. Yazi şimdiden sonra vapurlar fik ve son iskelelerde temiz- lk muayenesine tabi — tutula- eaktır. Çünkü otomobil — gibi berri vesaili »nakliye zaten yakın binalar arasında — iş'i- yerek vapurlara tahmil edi- len pratika mecburiyetini h- lâl etmektedir. Komisyonun bu kararı zartesi celsesinde Ticı oda- ©1 idare heyet'ne bildiri'ecek- tir. Bu musip kararın kabul Dediteceği küvvetle zaunolün: maktadır. İnhisarlarda Müskirat İnhisarı Mü- dürü Ankaraya gitti Dün âakşamki trenle Mü:- kirat İnhisarı Müdürü Asım Bey idari işler hakkında Ve: kâletle temas etmek Üzere Ankaraya gitmiştir. € . . . Tayyare ihtifali ( Baş tarafı birinci sahifede) bayraklar yarıya kadüryave $ yavaş indirilecektir. Bütön fabrikalar ve gemi- ler düdüklerini çalarak selâm merasimini yapacaklardır. Ve- salti nakliye de hürmet için bir dakika tevakkuf edecektir Bubir — dakikalık — sükütten sonra hitabeler başlıyacaktır. Evvelâ Ordu namına hava zabitlerimizden bir zat, bilâ- bare tayyare cemiyetinden sonra halk namına şehir mec- Tisinden üç bitabe irat edile- cektir. Hitabelerden sonra muzika matem havası çalacaktır. Bun- dan sonra Harbiye mektebi talebesinden bir. manga ma- nevra fişeğile üç defa havaya ateş edecektir. Bunu müten- kıp merasim geçisi yapılarak merasime nihayet verilecektir. —— Yeni münakasa kanunu Ankara, 22(Yarın)—Maliye vekâletince hazırlanan müza- yede münakasa kanunu ya- kında Millet Meclisine sevk- edilecektir. Belediyede : Acaba doğru mu? Belediye memurlarınan ba- zılarının süitetimallerde bulun- dukları anlaşılmıştır. Meselâ bazı mücsseselere muhtelif za- mahlarda ceza kesilerek tahell edildiğine dair de makbuz ve- riliyor. Aradan bir müddet geçtikten sonra bu mücsrese. lere tekrar müracat edilerek tahsil edilen meblağ kikata başlatniştIr. Numarataj dolandırıcılığı Şehrimizde numarataj ya- pıldiği malümdur. Açık göz- lerden bir kaç kişi hane va- hiplerine müracaatla bu nu- maratajlar için para istiyerek bazı zavallıları da kandırmış- lardır. Şikâyetler üzerine be- lediye tahkikata tevessül et. miştir. Afyon tahkikatı Türkiyenin aiyon ihracalı hakkında Avrupa hükümet- lerine yalan ihbarlar yapan şebeke hakkındaki tahkikat ikmal edilmiştir. Dosya vilâ- yete verilmiştir. Elde edilen evrak — arasında — Salamon Eskenazi Ef nin Parise çek- üğl bir telgrafın sureti de vardır.. Hükümet — mese'eye çok ehemmiyet vermektedir. Bir gazete Türkiyede bir Fransız afyon febrikasının ka- pâlıldığını yazmışta da Tür- kiyede Fransızlara ait Alyon fabrikası yoktür. ve hiç bir afy m fabrikası kapatılmam (- tır. Üç fabrikadan biri ja- ponlara alttir. Diğer ikisi ise biri Limted, ölürü Anonim olmak üzere yirket halinde idare edilmektedir. Bu şirket- Terde bir miktar Fransız ser. mayesi de vardır. Mazrifte ——— Millet mektep'erinde Millet mekteplerine devam edenler iki ay sonra diploma alacaklardır. K Talebeler eş elbise giyecekler Aldığımız haberlere göre Lise, Orta ve İlk mekltep tale- belerinin yeknesak bir elbise giymeleri için çalışılmaktadır. Talebenin bu resmi ell ise- ri ve müallimlerin - elbiseleri yerli malından olacaktır. Muallimler kongresi Şehrimiz Muallimler birtiği senelik köngresi kânunu sani 25 pazar günü Sultanahmette birlik merkezinde toplanacak- tır. Yarından — itibaran Kavuklu Pişekâr Bu başlıkla çıkacak olan yazılarımız okuyucularımı za hoş dakikalar geçirtecek ve çok ince, zarif nükteler taşıyacaktır. Tanınmış bir kalem ta- rafından yazılıyor. tekrar alınmağa çalışılıyormuş. Bu yolsuzlığı gören belediye İahı Fırtına (Baş tarafı birinci sahifede) edilen dalgaların irtifar bir metreyi geçmiştir. Fırtına âyni zamanda Tel. graf mubaberelerinin de inkıtas uğratmasına sebep — olduğun- dan vapurlarından haber al- mıyan ve vapurlarda yolcu- ları bulunan halk büyük bir endişe geçirmişlerdir. Vapur- lardan ancak dün doğru ha- berler almabilmiştir. Bu malümata mazaran Alemdar zadelerin Bülent ve Millet vapurları — firtinanın büyük bir kısmını Sinop V- manıinda — atlattilfan — sonra yollarına doevama başlamışlar. dır. Bülent vapuru bu gece ve yahut yarım İstanbula ge- lebilecektir. Ayni kumpanyanın Yeşil- irmak ismindeki şilepi Zon- guldakta karaya olurmuşlur. Fakat nüfusça zaylat olma: miştir. — Yelkenci — zadelerin Samsun vapuru Giresondan Pulâthaneye iltica ederek bü- tün fırtına Mmüddetince Pulât- hane limanından ayrılmamış- tır. Rize vapuru Ereyliye, Sebat Zonguldağa, Aydın, İn- tepe, İnkişaf, Bozcaada vapür ları Amasra limanına — iltica etmiş'lerdir. Rize, İnkişaf, İnte- pe, Bozcaada, vapurları halifçı karaya öturmuşlardır. Vandezze kumpanyasına alt Hendi vapuru iste Zongul dakta karaya oturmuştur. Ayni sahilde Foskoloman- go kumpanyasına mensup Ba- ron dökâtlen vapuru kâmilen parçalanmıştır. Köstenceden hareket etmesi. lâzım gelen Prenses Morpo ve Loran Repul kompanyası- va ait olan on bin tonlük bir vapur hareketlerini tehir etmişlerdir. Karadenizde Amerika pos ta sını yapan Ekstanya vapuru &lâ Karadenizden gelmemiş: Ur. Böütün — fırtımaesnasında Seyrisefain idaresine mensup vapurlardan hiç biri kazaya Uğramamıştır.” Liman dalresinden aldığı- miz malümata göre Bukarest vapurundan hâlâ haber ala- mamıştır. Akibetinden endişe adilmektedir. Nazım va Vefa vapurları salimen Zonğuldağa vasıl o'muşlardır. Çarşamba günü İstanbulda : hareket eden Vatan vapuru bildarıza seferine devam et- mektedir. Hâüdise etrafında Zongul- daklan son olarak şu telgrafı aldık. Zonkuldak, 22 (Yarın — üç gündenberi fasılasız. devam eden fırtına en ziyade telgraf hatlarının bozulmasına ve bir çok — vapurların batmasına sebebiyet — vermiştir. İki üç vapur kaybolmuş- tur. Hati Zade vapuru da batan va sındadır. Zararı dar olduğu henüz tesi igtir. Her halde yalnıl Zonğul dak İHimanının masrafız bir milyon Hradan fazladır. Men- direği aşan dalgalar iki vinçi Hman fenerini, iki vegon ve bir tokometifi almıştır. Liman etvarındakt demiryolları hara» bolmuştur. Sahillerdeki evler- den bir kısmiıı tehlikededir, Bunlardan bir çoğu tahlie ye edilmiştir. Avrupanın işsiz kalan hal- kı, hayatlarını bedeni sailerile kazanan kısmıdır. Bun!'ar da memleketin nüfusuna nisbeten yüzde beşi asla geçmez. Bizde bu günkü işelz'er yalnız ameleye inhisar etmi- yor. Memleketin bedeni ve fikri bütün İşçilerinin ekserisi boş ve atıl bulunmaktadır. *Bu keyfiyeti nüfusumuza nisbet ederek kemmiyellen: dirmeğe imkân yoktur. Elde itatirtik olmuş olsa idi belki bu rakkam bizi korkutacak bir yekân teşkil edebilirdi. * Otuz Pra aylıklı bir me- mur bulmak için bir. Ucaret- hanenin — gazetelere — verdiği küçük bir Kân, yeymiye mü. baligasız otuz gencin müra- caatmı mucip olmuştur. Genç, dinç ve tahsil gör: müş gençler tanıdığım in: sanların içinde öyleleri var ki bunlardan genç ve okur yazar olanlarına ayda on lira verecek bir yer, bunlardan itimat kazanmış güçlü ve kuv- vetli olanara da bağaztaklu» ğuna bir iş bulamıyoruz. Dost: larımızın ve tanıdıklarımızın çokluğuna rağmen... Köylerdeki çiftçiler, şehir. erdeki işçiler, münevver İn- sanlar, devlet memuriyetinden mütekatt zevat kendilerine ekmek parası çıkaracak bir meşgale bulamiyorlar. * Bu acı bakikatın bir ce ters tarafı vardır. Bazı devlet müesseselerinde, bazı Türk daire'erinde, bazı hükümetin kontrolu altındaki inhisarlar ve idarelerda iş bulan in- sanların aldığı paralarda bu memleketin bütçesi ve bu memleket halkının çektiği 1- wrap'a istihza eder mahiyet- tedir. En büyük bir ecnebi ban- kasındaki iki, üç yüz İira alan bir muhasebeci bu müessese- lerde beş yüz lira alıyor, İçlerinde bin lira, hattâ iki bin lira maaş alan memurlar d: vardır. Bunların iktidar ve eh- Üyetleri herhalde resimi devlet devairinde mütevazı bir maaş- la çalışan emekdide memur- Balkanlarda—ı;î);i_e*îekluplar ( Baş tarafı 1g inci sahifede ) ayni zamanda Sofya avukatlar cemiyetinin ve barosunun reisi idi, İki gündür Peşefin vefalı mü- nasebetile bulgar malbualın- Ja harbi umumi halıratına te- maseden yazılar intişar ediyor. Bilhata müteveffa Peşelin hurbimunide Avrupa devlet. lerinin Sofyada çevirdikleri entrikaları günü gününe haber veren hatıraları, bir tarih şek> linde tabedilmiştir. Bu eter | şayanı hayret esrarı ile malidir. Harbiumumide Türkiye ile ittifakı imzalıyan Raduslavuf kabinenin en mühim erkânın- dandır. Balkan konferansının arifesinde Bulgar gazeteleri Bulgar gazeteleri Atineda in'kat edecek Balkan konle- rapsından ebemmiyelle bahse bBaşladılar. Hattâ geçen gün Bizdeki işsizler ve iş sahiplerir takdiri kıymet! kızin icmi “Düzdbet, Üür. Te enret odası bi tuhaf teklife ların iktidar'arından dü> ebirleri de onlardan fevkalâdı azdır. Bun'lardan maada birl aç S büyük müessesede meclisi idı azası ve yahut” inhisar veya imtiyazlı idarelerde çok yük: aylık alan insan'ar vardır. Ba idarelerdeki hademelerin ay- hkları bile duvlet memurlare nn İidem ve rütbe sahibi o lardan bir kısmınin fevkindedir. * Mem'eketimizin öyle ecn bi müeseseleri varki bun! | ecnebi ve Türk memurları iki kısma ayırmışlardır. Birinci- ler imtiyazlı ikincller zozakl istihdam edilenlerdir. Ecaebi- leria temin ettikleri menfaat ile yerliler arasındaki kazanç biribirinden çok farklıdır. Ha buki komşumuz Bu'galislanda keyfiyet böyle deği'dir. Orada imtiyaz yoktur. Orada çalışan yerli ve ecnebi mücsseseler te- smül ve ehliyetin fevkında kimseye istisnal muamele ya- pamazlar. Halâsa: Bizde çalır şanlar az, iştizler çoktur. İş sahibi olanlardan bir kısını ele geçirdiği menfaat diğer iş sahiplerinden bir kas çının ve işsizlerden de bilâmü- balâçatan biliriz ki yüz insa- nın geçinme imkânina müsa- vidir. Böyle (feykalâde hal'ere hiç bir yerde hiçbir hükümet bigâne kalamaz. Dünya hükümetlerinin bü- tün te'â; ve himmetleri mems leketin çalışkan insanları ara« sında itidal ve müzavat tes'si ve İşsiz'eri doyurup iş sahibi etmek — noktasında — tekâsüf ediyor. * Biz de bundan böyle yirmi münevver ve muktedir İnsanın ve binstice bir kaç ailentin ekmeğini bir şahsa kaptırmağa — ve tabiati'e Bbir kısım vatan: daşlarımızın tefaleti içtimak yelerine mani - olmağa çalışı maliyiz. Bu vazile şimdiye ka- dar ehemmiyeti nisbetinde hiç tevakkuf etmedi. Fakat bun- dan senra arla ihmal edemz- yeceğimiz eu büyük — mes'uli- yetle en büyük vatan vazile- sidir. Covat Rifet Sofyada “Pays ittihadı, firma: sını taşıyan Makedenyalların cemiyeti bir İçtimamda nü- mayiçkârane — beyanalta bu- Kmuldu, ve büür Bulgar gazelelerine bu hutusla ma- Tâmat verildi. j Bu Cemiyet beyanname- sinde (Balkan konferansı Bai- kan milet'erinin tesanüdünü teminini düşüneccek ise Yuna- nistan>, Sırbistana, Romanyaya hattâ Türkiye avrupasına ka- lan iki milyon Bu'garın mek- lerini, kiliselerini, ve bütün medeni hak'arını İade etme- ldir. Başka suretle bu itilâfın imkânı yoktur.) Diyor. Oyuncak istiyen kız Dünkü nöshamızda Ame- rikalı mektepli bir kızza Ticak ret odasından oyuacak - İste. diğini yazarçtık. Bu hanım bazı Cvvm nt köndermek — süretile C-vay vereektir,