2 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

2 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 1931 senesi Şubat ayında Sofya ile İstanbul arasında nasıl seyahat ettım? —e — — Meoraklı bir seyıhıt hikâyesi — Size anlattığım seyahat hikâyesine ben kendi mü- ilâve — etmiyorum. Siz bunu sonuna kadar okuduktan sonra — yataklı vagon ve şimendifer kum- panyası için istediğinizi dü- şünmekte serbestsiniz. Bu yazının yalanı ve mübâlağası yoktur. Bunun böyle olduğuna feyzan zamanı bu seyahati yapmış. olan yolcular seya- hat eden bilir. * Sofyaya bir saat kala kondüktör geldi ve hepi- mize treni terketmek - için hazırlanmamızı söyledi. Ne olmuştu?.. Bütün yolcular biribirine merakla soruyordu. Ne olacak bir nehir taş- mış, Bulgaristanla Türkiye hududu arasındaki havaliyi ta Edirneye kadar su basmış tren Bulgar hududuna ka- dar gidiyor, daha ileri gide- miyormuş. Esasen Çekoslovakyada- kikar yüzünden sekiz saat kar içinde kalmış ve bir gün de Peştede beklemiştik. Şim di gece yarısı yeniden treni terkedip Sofyayamı inecek- tik? Trenin içinde 'geceyi ge- çirmek isteyen — yolculara kaza korkusu olduğu için gecenin büyük garlarda ka- lan yagonlarda yolcuların gecelemesinin yasak eldu- ğunu söylediler. Eşyalarımızı bir hamala verdik ve o geceyi geçirmek için bir otele gittik. Ertesi sa- bah erkenden yataklı vagon şirketine telefone edecek ve o gün trenin gidip git- meyeceğini — anlayacaktık Ertesi gün trenin hareket etmiyeceğini öğrenin ce yataklı vagon şirketine mü- racaat ederek yatak numa- ramızla bize ilk kalkacak trende yer reserve etmeleri- ni istedik cevap olarak han- gi seyahat etmek istediğimiz soruldu — biz ilk — işleyen trene bilet istedik onlar hangi vagonun ilk seferi bilmediklerini, bizim birgün intihap etmemizi, intihap etliğimiz gün eğer henüz tren işlemiyorsa biletlerimi- zin arltık volalle olmuyaca- ğinı ve yalaksız olarak se- yahat edeceğimizi, bize İ tanbula kadar yalaklarını satmış olan yataklı vagon şirketinin isterse #özünde duramıyacağını töyiediler. Eğer tetadüfen yalaklı vagon direktoru orada olma” yıp ta kendisi bizim hiletle- rimizle ve yataklarımızla meş- gul olmasa idi biz Sofyadan hududa kadar olan yolculu- ğu yatak parası — vermiş olduğumuz halde ya yatak- sız olarak) geçirecek yahut bir ikinci defa olarak yatak bileti alacaktık. İki gün Sofyada bekledik sonra şimendifer idaresinin hatların bozuk kısmında yo- licuları otobüslerle naklettiğini duyduk ve buna güvenerek yola çıktık. Geceyi Svilengrât istas- yonunda trende geçirdik. Sabahleyin otobüsta gelip yolcuları alacaktı yedi de vagonu terkettik. Allahın bir dağındayız. İki üç köy evi sisli ve soğuk bir hava eşyamızın başında kaldık. Otobüsler nerede, su- taleamı & S Suat Derviş H. alimize, ne otobüsü ? Cevabı birkaç otomobil bu hattan işliyor belki genegelir, bura- dan hududa 200 leva ve Türk hududunda da birer lira adambaşına verecek- siniz. Nihayet bir iki saat sonra kırık dökük otomobil geldi.200 leva mı?.. Negezer pazarlık başladı şoför fiatı beğenmiyor, eşyayı fazla buluyor. — Bu kadar eşya götü- remem, diyor. Ne yapacak- sınız ya eşyanızdan, ya ca- nınızdan vazgeçeceksiniz. Si- ze Berlinden İstanbula kadar bilet veren eşyanızı ve sizi Berliaden İstanbula naklet- meği taahhüt eden şimen- difer şirketl nerede ? Şoföre fazla para vere- rek eşyanızın naklini temin edebilirseniz. Allaha şükre- diniz. Biz de öyle zaptık Bul- gar hududuna kadar bu suretle geldik, hudutta şoför pazarlık üç mislini istiyor. İster ya Allahın dağı, kime müracaat — edersiniz. Keşke yalnız para ziyan ederek' bu belâdan kurtul- sanız onada memnuün olunuz. Bulgar — otomabillerinin terkettiği yer bir dağ başıdır. İki kulübe iki gum- tuh memuru bir de jandar- ma Türk otomobillerini sor- dunuz mu bu cevabı alırsınız: — Türk hududuile Bul- ı arasında iki kilo: yer bitaraf ara- zi, ne Bulgarlara nede Türk- lere aittir. Bu yere ne türk nede Bulhar otomabilleri ge- çer. — Ne olur. Dört valis bir tuvalet. Çantatı, bir şapka kutü- sa, iki kadın, iki kilemet- relik yol, Bu muadelenin balli nasıl olacak? Yollar bozulmüş,yolcula. rını yol üstüne bırakanlar bununla meşğul değil. Eğer bir mucize olması gibi bir Türk otomobili ora- ya yolcu getirmeseydi kim bilir kaç saat daha dağ başlarında — soğukta bekli- yecektik, Türk saatlik lırn İstiyor. İstanbula kadar - bilet verdikleri halde — hatlar bozulunca yatakların nakelet- mek mecburiyetinde olmadı ğını zannedtyorsa hi çolmazsa bu yolcuları hayatı, sıhhat edilmiş paranın sizi otomobili bir yol yarım için yirmi | ŞEHİR HABERLER! | Berberlerin ıCuma Tatili Berberlerin cuma tatili meselesi de gitgide arap sa> çına döndü. Çünkü zahiren basit görünen bu iş hakikat- te mühim bir içtimaj hâdi- sedir. Cuma günkü bir baloya veya her hangi bir eğ- lence salonuna yeni traşla istiyen kimse per- şembe” günü tıraş olmayı unutmuşta arzusu hilâfına bu gibi salonlara saç tıraşı bozuk bir halde gidecektir, Hele dışarda traş olacağı için eyinde tıraşı dahi olma- mışta ve vakitte yoksa (ç gönlük sakalıyla salona gire- çektir. Kim bilir salonlarda e kadar sakallı dervişlere raıi geleceğiz. Maamafih Berberler ce- miyeti kat'iyyen Cuma tatili yapmağa karar vermişlerdir. Herkes gibi, Cuma tatili bizimde hakkımızdır, demektedirler. Cemiyetin idare heyeti bu hususta faaliyetini arttır- mış ve son 'kararını vermiş- tir. Bu karara göre berber- ler muhakkak |cuma - tetili xnpıcıklırdır Ancak fev: kalâde olan bu kararın umu- mi heyete arzedilmesi İâzım gelmektedir. İdare heyeti reisi, heyeti umumiyeyi yarın saat ikide Beyoğlunda Jale evkaf kı- aatkanesinde içtimaa da. vet etmektedir. Kongrenin küşadı için isap eden ka- nunt — müameleler ikmal olunmuştur. Heyeti umumiyenin tatil kararını kabul edüp etme- yeceği ket'iyetle muayyen değildir. Heyeti umumiyenin vereceği karar son karar olacaktır. Bu nasil i iş Türk ve ecnebi vapur- ları şimdiye kadar kendile- rine lâzım olan malzemeyi istanbul veya muhtelif ecnebi Henanlarından tedarik eder- lerdi. Ancak gemilere lazım olan bahri malzemeden İs- tanbul Limanında gümrük resmi alınmaktadır. Bu mü- nasebetle ecnebi ve hatta Türk Vapurları kendilerine lazımı olan bahri malzeme- leri gümrük Fresmi olma- şan ecnebi Limanlarından tedarik etmeğe başlamışlar- dır. Bu ise bahri malzeme gatışımız üzerinde fena te- sirler yapmaktadır. Denizcilik komisyonu ge- lecek Pazar günü Ticaret Odasında — toplanarak bu resimin ilgası meselesini gö- tuşecektir, girmek ve malları tahtı emniyette olarak nakletmek için bir yasıta temin etteydi olmaz- mıydı? Yeni bir pazarlık, bin kavga, bin heyecan trene gelen yocuların bütün günü Edirne'de geçirmek mecbu- riyetinde olmuşsada ayrıca şayanı taacecüp değilmidir? Acaba bu kadar zahmet- le seyahat eden yolcuları nakledecek treni tam on iki Psaat Edirne — istasyonunda bekleten — idare mantığını ben anlamadım. SÜAT DERVİŞ l Bune iş? Dua ile fare ölür mü? Çeklrge şeyhi — namile maru? Yabanabatlı Tahir ve Yunus Efendiler İva ilç tarla farelerini itlâf ede- ceklerini söyliyerek halkı kandırmışlarsada Merzifona giderken yolda yakalamış- lardır. Şeyb pamını taşıyan bu adamlar müddelumumi- Hiğe sevkolunmuşlardır. --. Miliyede: Kömürcü Ali Beş sene hapis yatacak Dün Ağırcezada Şişhane karakolunda sevgilisi kılera- yı dört yerinden ağır suret- te yaralayan komürcü Ali- nin muhakemesi neticelen- miştir, Heyeti hâkime müzake- reyi mütsakip Alinin on beş seneye mahküm olduğunu fakat — filin teşebbüsütam derecesinde — kalmasından cezanın 10 seneye indiril- diğini, kezalik 21 yaşını bitirmediği içinde beş senesi tenzil edilerek beş sene ağır hapse — konulmasına karar — verildiğini — tethim etmiştir. Ne kadar? Üsküdar Müddetumumi- liğince yapılan bir, istatis- tike göre Üıküdır Hapis- hanesinin 20 si mevkuf 94 mahküm olmak üzere 114 mevcudüu bulunduğu anla- şılmıştır. Öldüren tokat Bayramın birinci günü akşamı / Fenerde Kılburnu gazinosunda verilen baloda Rüm heyeti mütevelliye re- isi Dimitrokara Bodos efen- diyi bir tokat atarak öldürmek- le maznun Taceddin Efendi kefaletle tahliye edilmiştir. Yapılan jlk tahkikatta Taceddin Efendinin Dimit- ro Ffendiyi dısarı çağırarak orada tokatladığı iddiasile karşıleşilmiş işe de o sırada Taceddin Efendinin tokat attığını gören kimse çık- mamıştır. Diğer taraftan Di- mitro Efendi baloda birden- bire düşmüş ve eyine kak: dırılmıştır. Dimitro ef, eve gittikten iki saat sonra vefat etmiştir. Bu itibarla istintak hâkimli- ği Taceddin efendinin kefa- letle tahliyesinde mazbhur görmemiştir. Hayvan hastalığı tet- kik edilecek İktisat vekâleti ziraat müsteşarı İhsan Abidin bey yakında şark vilâyetleri ci- varında hayvan hastalıkla. rını yakından takip için bir tetkik seyahatı yapacaktır. Komisyoncular Komisyoncular dün top- lanmışlardır. Bu toplantıda kefalet Mmes'elesi etrafında mukarrerat ittihaz edecek- lerdi. Ancak bazı komit- yoncuların Iştirak edeme- meleri kararın teahhuruna sebep olmuştur. Merekz bankası Merkezi Cümhuriyet ban- kası tesis heyeti dün An- karada toplanmıştır. İş, Em- lâk, Esnaf sanayli, ve Maa- din, Ziraat bankasına hisse- dâr kaydetmeye başlamış: lardır. Alı Ticaret Mektebmm İsim meselesi Âli Ticaret mektebinin kışımlarının isim — meselesi nihayet halledilmiştir. Heyeti müderrisinin ver- diği karara göre Ulğmu âli- yel tüccariye kısmına “Yük- sek ticaret ve iktısat mek- tebi,. Yüksek Ticaret kışmına “Orta Ticaret ihtisas mek- tebi, ,Orta Ticaret kiğmına da “Ameli Tiçaret mekte- bi, ismi verilmiştir, Her üç kısmın ismi İk- tısat vekâletine bildirilecek- U, Vekâletinde kabüölinden netice isim meselesini ta- kibeden Ulümu âliyei tica- riye tale »e cemiyetine tefhim olunacaktır. Bu üç mektebin idari vaziyeti henüz malüm de- ğildi. Eskiden Âli ticaret mektebi namı altında üç her kısım birleştirilmişti. Ve bir müdür tarafın- dan idare olunurdu, Şimdi ise mektepler isim itibariyle tamamen ayrılmışlardır. Za- ten Avrupadaki mümasille- ri olan mektepler de ayrı ayrı idare edilirler. Haber aldığımıza göre Talebe cemiyeti idari mese- le ile de alâkadar olacak ve ber âli tahsil mektebi gibi kendi mekteplerinin de ida- ri istiklâlini temin edecektir. Hattâ bu yaziyet karşı- sında 'mekteplerin binaları- nın ayrılması lâzımgelmek- tedir.” Cemiyet bu mes'ele ilede uğraşacaktır. Halen Sultan- ahmette bulunan eski bi- nada yalhiz yeni “yüksek Ticaret ve İktısat mektebi kalacaktır. —— Borsata: “Borsa haberleri Dün borsada İngiliz 1030 Dolar 212,25, 20 Fransız Franğı 168, Altın 922, Dü- yunu muvahhide 95,5 ku- ruştan — satılmıştır. Manifestolar Denizçiler — kamisyonu dün ticaret odasında topla- narak dahili beyannameler yerine ihdaş edilen mant- festo usulünü — müzakere etmiştir. Manifesto mes'elesi yüzünden yapurların sefer- leri gecikmektedir. Çok kere yapurlar manifestolarına da- hil malları alamıyorlar. Bu- mes'ele hakkında komisyon bir rapur hazırlamıştır. Bu raporda manifesto usulü- nün ilgası mümkün olma- dığı takdirde ihraç iskele- sinde verilmesi mecburiye- tinin konulması istenilmek- tedir. Rapor Ticaret odası vasıtasile İktısat vekâletine gönderilecektir. -Müteferik : Fesane idare heyeti eski yerine gidiyor Bundan bir sene evvel Bahçekapıda birinci vakıf hana taşınan Feshane men- sucat şirketi İdare merkezi fabrika ile birbirinden uzak bulunmanın mahzurlu oldu- ğunu anlamıştır. Bu sebeple idare mer- kezini gene Haliçteki eski merkezine nakli takarrür etmiştir. S >3anms .— Telefonu sektey? | uğradı Geçen gete Ankara * | telefon muhaberatı kesil! tı. Bunun sebebi Ankarâ Eskişehir arasında bir gin yıkılmasıdır, İcap tamirat yapıldığından haberat tekrar başlı Hamallar Hamallar cemiyeti cumti” tesi günü toplanarak sene idare heyetini inti İv edecektir, Hava Yeşilköy Rasat istafli nundan alınan malümatâ re hava bugüne kseriyetlt! palı ve kısmen yağmurlu çecektir. Rüzâr garp vt nup arasında kuvvetli cektir. Sıcaklık düne değişmiyecektir. Dün vasati ııcılîllk en fazla hararet 12 d idi. Hava Karadenizde gün kısmen açık kısmen ” lutlu, rüzgâr şark ile © arasında mutedil olacı Rüzgâr Adalar denisi bugün csecek, sema ekseriy! lutlu geçecektir. Değirmencilerin t lifi yeddedildi | | Ticaret borsasında menci'er idare hey'etin€? raçaat ederek mubayf lara — ihtiyaç hissel yaptikları Un satışı mu$”) lelerinin borsadan ü mesini istemişlerdir. f) yi Borsa nizamnameşint | halif olan bu teklif hey'eti tarafından miştir. Nuamele ve için müzak Sanayi erbabının F” mele — vergisinden #f ettiklerini — yı mesele üzerine liği umumi heyeti bi dan seçilen komisyon ladiğı raporun tab'ı ni? bulmuştur. Nazmi NU yin riyasetindeki be! râberinde rapor ol: de yarın Ankaraya hi? edecektir, Rapordada zikro üzere heyet, alâkadüf $ kamlardan muamele * sinin kaldırılmasını * gektir. Bütçede 40 luk — tasarruf yapı srada ancak 1,5 mil: tutan bu verginin W* ması muhtemeldir, / Heyet ayrıca İkti kâletiyle temasa Teşviki “sanayi kanu kında bazı kolay! yecektir. ) Bahusus Avrupa' '_, malzeme ve iptidal getiren fabrikatörleri” rükte maruz kaldıklari muamelelerin — basit mesini ve fabrikatöf” | depozito mecburiyet? dırılmasını teklif e© Belediyenin elek! atlerine yaptığı 40 sınal müeşsese İ ağır geleceğinden ht? zammın reddini de " ten istiyecektir, —— 'a 5İ cenuptan — kuytli