17 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

17 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

jwilı"—'._M K $ Ce Sıhıhl ERKEKLER ouummz KADINLAR OKUSUN— Erkek Kadına Arkadaş Olabilir mi ? Hayatınızda şimdiye ka- dar bir erkeğe karşı haki- ki, samimi, tıpkı bir kadın arkadaşınıza karşı duyduğu- nuz dostluğu hissettiniz mi? Bütün mazinizi gözlerinizin önüne getirerek buna bir cevap veriniz... Evet şüphe- siz daha çok küçük bir ço- cukken bahçenizde beraber oynadığınız arkadaşlar ara* sında bir taneden çok daha fazla erkek çocuğu vardır. Onlarla beraber top oynar- dınız. lp atladığınız. zaman ipi çevirir ve sonra sizinle beraber kaoşmaca oynardı değil mi?.. Evet daha küçük bir çocukken bile sizin mini mini bir erkek dostunuz var- dı.. Ve siz onu hiç birzaman kız arkadaşlarınızdan tefrik etmezdiniz, Halbuki 'ne ol du? Yirmi yaşlarınıza daha girmeden neden onunla bo- zuştunuz. Çünkü o ne kadar medeni de olsa ne kadar yeni fikirlerle büyümüş olsa sizin yanmızda — günün birinde birdenbire yahut tedricen erkek olduğunu hatırladı.. Ve sizin kadın olduğunuzu sezdi. Kadın — yani öbür cephenin insanı Bu- nu farkettiği günden iti- baren size karşı olan eski muamelesi — değişti. Artık karşınızda samimi, tabif bir insan görememeğe Gayrim düşman | duniz. Etvarı değişti, bir takım cali haller edindi. Si- ze hiltap ederken sesinin ahengini değiştirdi. Fikirle- rine derinlik vererek - sizi hayran etmek istedi Sizi tes- hir, bir. kelime ile si- zi kendine esir ve tâbi et- mek için bütün fikir, his kuvvetlerile sizinle mücade- leye girişti.. Sonra sizin kendisini halen eskisi gibi | bir arkadaş olarak gör- menize tahammül edemedi ve gitgide size karşı sert, asabi davranmağa başladı, arkadaş olarak çok benğe- diği — fikirlerinizin, ahvali- nizin müthiş bir münakkidi oldu. Eskiden tatlı tatlı ay- nayıp anlaştığınız bu arka- daşın bu sağuk ve manasız halleri sizin hoşunuza git- medi, onunla kavga etmeğe geçinememeğe başladınız ve nihayet ne oldu. Nihayet darıldınız.. Veya birbirinize kırılarak — uzak- laştınız. Belki şimdi onu uzaktan relâmlar veya gör- düğünüz zaman başınızı çe- virerek hiddetli geçersiniz. Yok bana bumun aksini söy- lemeyiniz. Erkek arkadaşlı- ğinin mahiyet ve samimiyeti budur... Erkeğin hiç bir şeyine imanılmaz batta arkadaşlı- SIRDAŞ übadiller Ne Halde ? (Birinci sayfadan devam) bunlar mallarına mahallen * kıymet takdirini "istemişler ve ait olduğu makama mü- racaat Jetmişlerdir. Maliye vekâleti bu mü- him meseleyi nazarı dikka- te alarak bu gibi kimsele- ria Mmüsakkafatlarına ma- hallen kıiymet takdir edil- mek üzere 10 Şubat 931 tarihine kadar müracaat et- melerini bildirmiştir. Bu müddetten — ancak İstanbul'da bulunanların bir kısmı istifade edebildi" Ha- riçte bulunanların müracıa- ati 10 şubat tarihine ka- dar yapılamadığından vaki | şikâyetler üzerine Moliye vekâleti bu müddet! 28 şu- bata kadar uzatmıştı. Fakat bu husus takdiri kıymet komisyonlarınca ilân dilemediği gibi 10 haziran 930 tarihinden sonra gayrı mübadillikleri tesbit edilmiş edilmekte olanlarında musak- kafatla rina mahallen kıymet takdiri lâzumgeldiği halde bu cihet hazinemin menfaati uoktasından nazarı dikkate alınmıstır. Garbi — Trakyalılar umumiyetle mahallen kıy- met takdirini isteyorlar. Buradaki iakdiri kıymet ko- misyonu ise tapu senedinde- ki kıiymeti nazarı dikkate alarak elindeki talimatname mucibince bir iki misil zam ve piyasa üzerinden evrakı ise geee naktiyeye tahvil İle birer mazbata ita etmektedir. İkinci bir noktada Mali- ye vekâletinin garbi Trakya hariç olmak üzere bunların yalınız musakkafatları için mahallen takdiri kıymet em- rint verdiği halde arazisahiple- ri bu haktan mahrum bırak- maktadir. Üçüncü nokta ise, 10 Haziran 930 tarihinden sonra gayrimübadillikleri — tesbit edilmiş ve edilmekte bulu- muş olanların mahallen tak- diri kıymet hakkından mah- rum birakılmış olmalarıdır. Şirketlerde: Sigortalarda Tarifeler yeniden değişiyor Sigorta tarifelerinde fi- atların yüksek olduğundan şikâyet edildiği malümdur. Bunu nazarı itibara alan İktsat vekâleti tarifelerin yeniden yapılması için ti- cüret müdiriyetine emir ver- miştir. Sigorta tarife komisyonu yakında faaliyete başlaya- caktır. Komisyon toplanma. dan evvel sigorta komiser- leri ayrıca — tetkikat " yapa- saklardır Yeni tadilâtta yangın ve deniz tarifelerinin değişe- ceği tahmin ediliyor. | eden facialardan . . . Şehitlerimiz (Birinci sayfadan devam) Ahmet, Avni beyler de hu- susi motörle Eyube gitmiş- lerdir. İ Evvelâ şehitlerin ruhuna müftü Fehmi efendi tarafın- dan dua edilmiştir. Bilâhara darülfünun namma Ekrem ve Ahmet beyler nutuk söy- lemişlerdir. Ekrem bey Bulğar har- binden sonra biribirini takip sarayın gönüllerde acılar bırakan ihmallerinden bahs etmiş ve 16 mart faciasına kadar sü- ren günlerin kısa bir tarihçe- sini yapmıştır. Ekrem bey bundan sonra uutukuna şöy- lece devam etmiştir: Arkadaşlar: Bundan tam 10 sene evvel 16 Mart 336 da şe- refsiz galibiyetin habis ruh- lara sunduğu neş'e ile mest olan kan ve ölümü saadet telâkki eden impeyalistler birdenbire delirdiler. Ahitle- rini bozdular, namus ve şe- refleri üzerlerine verdikleri sözü çiğniyerek ana vata- mnın bu köşesine kudurmuş köpekler gibi hücum ettiler* Bir hırsız gibi Şehzade- *başındaki 10 uncu Kafkas karargâhına girerek uyuyan Türk askeri üzerine çulla- nup kahbece süngülediler., dedikten sonra nutkunu şu süretle bitirmiştir : Muazzez şehitler huzu- ru rabbülâlemine yükselen asil ruhlarınız önünde genç lk namına söz veriyorum. Aziz vatana bakaret edenleri sizler gibi kamı bahasına olsa da parçalıya- cak ve mahvedeceğiz., Bundan sonra gene Da- rülfünun namına Ahmet B. nutuk söylemiştir. Ahmet B. nutkunda : Güzel İstanbulumuza me- deniyet iddiasında bulunan canavarlar gelmişlerdi. İşte bu canavarlığı, medeniyet bilen- ler yatandaşlara mezalim yapmışlar, kahraman ordu- muzun şerefli askerlerinden bir kısmını süngülerle namussuzca “şehit etmişler diyerek başla- dıktan sonra şöyle nihayet vermiştir: Mukaddes şehit, bu vatan bu aziz cümhuriyet için se- nin eserini, senin şehrahlını Htakip edecek yüz binlerce genç vardır. İşte onlardan bir kısmı seni takdise geldi. Senin rubun önünde sükran ve minnetle serfüru eder., Bunları müteakip şehir namına Avni ve Halk fırkan — mutemedi. - Ceydet Kerim Beyler birer nutuk söylemişlerdir. Bilâhara Halıcıoğlu li- sesi talebesinden — bir grup havaya şehitlerin ruhlarını | taziz için üç defa manevra fişeği atmışlardır. Müteaki- ben Halıcıoğlu lisesi bando- su tarafından matem havası çalınmıştır . Bilâhere resmi geçide başlanmıştır .. Ordu namına Aılr paşa resmi geçide iştirak edenleri se- lâmlamıştır . Bir balık Dün bir sandalı devirdi Dün sabah marmarada balık tutmak üzre laz Hü- seyin Aarkadaşları Ali Os man ve Dursun Zeytinbur- açıklarına — geldikleri na müracaatları ilân olunur. | ihtarı Fransada Demir yollar idareleri tenkit olunuyor Paris, 14 ( A.A ) - Büyük demiryolları'cumpanyaların. dan beşinin idare meclisleri relsleri idare tarzları hak- kında meb'usan meclisinde yürütülen tenkitlere cevap mahiyetinde — olmak üzre nafia müşterek bir mektup göndermişlerdir. Bu mektupta ,bilhassa yol- culara mahsus tarifelerin ci var — memleketlerdekinden daha aşağı ve harpten evel- ki zamanlarda tatbik edi- len tarifelerden, altın kıy- metine nazaran, üçte bir nisbette dun bir mevkide olduğu kaydedilmektedir. Diğer taraftan muamelât vergisi 1913 senesindenberi 23 misli artmış olduğu halde demiryolları varidatı ancak 8 misli tezayüt etmiştir. Bu müşterek — mektubu imza edenler 1921 senesindenberi masarifin! ehemmiyetli su- rette azaltmış oldukları de- miryollar bütçesinde muva» zene Umini çarelerini ara- mak için ellerinden gelen yardımı göstermeğe hazır bulunduklarını temin etmek- tedirler. İmza sahipleri hükümet- le demiryollar — idarelerini bir takım teahhüdatla bir- birine bağlamakta olan 1921 tarihli mukavelenamede doğ- rudan doğruya veya dola- yısile bir tadil yapılması ta- savvuruna şiddetle muarız bulunduklarını ve bu mu- kavelenamenin onu imza etmiş olanların ittifakile ta- dil edilebileceğini hatırlat: mışlardır. ... Feci bir yanlışlık Wilmington, 16 (A.A.)— İçki menmiyeti ahkâmını tatbik ile muyazzaf 5 memur, bir posta kamyo- nunu ispirtolu içkiler nak! eden kaçakçılara ait oldu. ğu zannına düşerek mezkür kamyonu durdurmağa teşe- büs ederler. Diğer taraftan kamyo- nun şoförü de memurları yol kesen hırsızlar olduğu zan- nile üzerlerine ateş etmiştır. Bu yüzden başmemur telef olur. Maamafih kendisi de diğer memurların mukabe- lesi netiçesinde maktul dü- şer. Jaca davası divanı- harpte JACA, 17. -(A.A.) Divanıharp, dün Jaca garni: zonu âsilerinin müdafaaları- nı dinlemişlir. Müdafaa ve- killerinden — birisi — şiddetli lisan kullandığından dolayı maruz ki Odalar kongresı Ticaret odaları kongresi Nisanın on dördünde Ticaret odası caktır. salonunda toplana- denizden önlerine birden bire bir köpek balı- ği çıkmıştır. Balık sandalı devirmiş,içindekilere hücum etmiştir. Bu esnada etrafta bulunan diğer kayıklar ta- rafından görülerek güçlük. le kurtarılmıştır. Bu güne kadar olan siyaseti ne dir ? Paris, 15 (A.A.) — Bu gü- ne kadar 11 defa başvekâ- let mevkiline geçmiş, 16 de- fa hariciye, 3 defa adliye ve iki defa maarif nazırlı- ğında bulunmuş olan M. Briand'ın nazırlık hayatının 25 inci yıldönümü müna- sebetile dünyanın her tara- fından hariciye nezaretine tebrik ve temenni telgraf- ları gelmektedir. Temps gazetesi bu münasebetle yazdığı bir makalede M. Briand'ın siyasi hayatının bir tarihçesini yapmıştır" İtalya mebuslar meclisinde Roma (A.A.) — Hariciye Bütçesinin mecliste müza- keresi müstemlekelere ait idari vekâletler mes'elesinin mevzuubahsedilmesine — ze- min hazırlamıştır. Bir çok meb'uslar müteaddit protes- tan misyonerlerinin Afrikanın orta kısmında bilhassa Ke- nia havalisinde faaliyetlerde bulunduklarını haber vermiş- ler, İngilterenin mandaya tabi müstemlekelerin idare- sinde yaptığı sul istimalleri bildirmişler, İngilterenin bu müstemlekeler üzerinde baiz bulunduğu mandayi geniş bir. himayeye kalbetmek maksadile bilhassa Tangani- ka ve Ugandayı Kenyaya raptetmeği — düşündüğünü söylemiştir. Bu meb'uslar İngilterenin ve Fransanın gayet vâsi ara ziyi idareleri altında bulun- durmalarına karşı müvaze- neyi “Londra misakına tev- fikan, İtalyan lehine olarak yeniden tesis ve iade etmek lâzumunu ileri sürmüşlerdir. Bir aydır Sürekli zelzele olan bir yer Santiago, “Guatemala,, 15 (A.A)— Amtitnan mıntaka- sında bir aydan beri sürekli zelzeleler - olmaktadır. 12 Martta zelzele şiddetini art- tırmış ve civardaki şehirler- de ehemmiyetli hasarat yapımıştır , Amatitnan'da — dün sarsıntı kaydedilimiştir . Rus - İran Bitaraflık muahedesi Cenevre, 15( AA ) — İran hükümeti bir Eylül 1927 tarihinde Sovyetlerle akdetmiş olduğu teminat ve bitaraflık muabedename- sini teşcil ve neşredilmek üzre Cemiyoti Akvama gön- dermiştir. Fransa hükümetinin mevkii Paris, 12 (A.A.)— Akşam gazetelerini bir çoğu meb'nusan meclisinde dün cereyan eden müzakerelerin hükümeti tu- tan ekseriyeti artırıp kuvet- lendirdiğini beyan etmekte- dir Amerika Reisicümhuru Vasbington, (A.A) — Ri- yaseti Cümhur dairesi, M: Hoover'in bu hafta zarfında Arizona zırhlısına binerek Antinlere kadar bir seya- hat icra edeceğini ve bu seyahatın 10 gün kadar sü- receğini bildiriyor. 60 Prensipsiz — Insanlar (Birinci sayfadan devam) Mahallelere asılan cetveller 15 gün asılı kacaktır. Bu müddet zarfında cetvellerde isimlerini bulamıyanlar veya yanlışlık görenler bir istida ile teftiş ederek itirazatta bulunacaklardır. Cetveller üzerinde yapı: lan tetkikat netlcesinde tanbulda — 300 küsur bin müntehip olduğu anlaşılmış- tır . Tanzim edilen cetvel- lerde ufak tefek hatalar görülmüşse de teftis hey'e- tince tashih edilmiştir. Bu hatalar, bazı ma- halle heyetlerinin 1329 te- vellütlüleri 18 yaşını dok- durmamış gibi - göstemele- rinden ileri gelmiştir. Bun- dan başlıa bazı — isimlerin ittisalindeki “İhtiyat zabiti, unvanı — teftiş heyetini te- reddüde düşürmüştür. Silâh altına — alınanlar — intihap haklarıniı kullanamamakta olduklarından isimleri ya- nına ihtiyat zabiti diye gör terilenlerin isimleri — defter lerden çıkarılmıştır. İşte bu yüzden birçok çetveller tashih - edilmiştir. Bunun - ileride de bir hayli itirazlara meydan vermesi muhtemeldir. Çünkü inti- hap haklarını kullamıyacak olanlar yalınız — orduda bulunanlardır. Halbuki ihtiyat — zabitleri elyevm orduda vazifedar bulunma: dıklarından haklarını istimal edebilecekleri kanaati umu* midir. Bu noktada teftiş hey'etinin zühul ettiği yüz de yüzdür. Kaç meb'us Çıkarılacak? Cotvel tetkikatından alıe van neticelere göre münte" hiplerin miktarının 300 bin olduğu anlaşılmıştır. Şuhale göre 20 bin kişt nin bir meb'us intihap ede ceği nazarı dikkate alınırsâ şehrimizdeki müntehip mik: tarına göre İstanbuldan an' cak 16 meb'uş çıkarılacak' tır. İsviçre'de meb'us adedi Cenevre, 16. - ( ALA. ) ârayı umumiyeye müracaâ! neticesinde İsviçre mebusla* rının adedi 204 ten 187 iy€ indirilmiş isede teşril vekâ” letlerin müddeti 3 senedef 4 seneye çıkarılmıştır. Deniz ihtilâfı ve Amerika Londra. 15 (A.A.) Amerika hariciye nazırı Stimson fransız italyan)deni? itilâfı karşısında Amerikâ* nın alacağı vaziyeti Londtâ hükümetine sarih — surett? bildirmeğe Amerikan âyt” nından M. Dvight Morrov, W" memur edildiğini haber vef” miştir. Fransız - Alman fuiwı maçı Paris, 15 (A.LA) — Fraf sızlarla Almanlar arası! icran - kararlaştırılmış olaP futbol maçlarından bi yarın öğleden sonra Colof” bes'da binden fazla Almü” hazır olduğu halde yapıl caktır. ıl İ=1 nndılliıınlııyı ullru:ııllın lâzımdır. 'I