1 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

'lNııı'î__ Sahife 2 adllkir E d aan ee z-—köşSi| ŞEHİR HABERLERİ |- - ELEEKÖŞESİ ——— BAKIŞİ Dilenetlis Avrapa Sakın Sokaklara Tükürmeyin! Asri ahır ilenciliğin Edebiyatı Avrupa edebiyatı, mü- him simalar ve nümuneler (Rönesanı) Müellifi: Yusuf Şerif Yusuf Serif B. karileri- mize meçhul olan bir sima değildir. Muhtelif makale- leri ve evvelce neşredilmiş müteaddit eserlerile etrafın- da kıymetli bir şeref halesi Uyandıran sevimli müderris, yeni bir kitap daha neşretti. İşte, Darülfünun garp edebiyatı larihi müderrisi son telifile, irfan hayatımız- daki — boşluklardan - birini daha duldurmuş oluyor. Tük gençliği, Avrupa edebiyatını hiç — olmazsa umumi hatlarile bilmelidir. Garp, ilim hayatımız için açılmış bir kaynak, hudut- suz bir membadır. Bilginin güneşi, o ufukta doğuyor ve lisan bilmeyen gençle- rimiz, fikri bir kutpan buz- ları içinde kayboluyorlar... Gençliğe tercümede olsun, telifte olsun salâhiyetli bir rehber vazifesi görebilecek mütefekkirlerimizden biri de, şüphesiz, Yusuf Şerif B. dir. Muharrir, Rönesans devri ediplerinden bahseden bu eserle de, garpten bir par- çayı bize tanıtmak gibi büyük bir hizmeti yapmış bulunu- yor. Kitapta muhtelif millet- lere mensup muharrir ve şairlerin edebi karakterlerile zamanlarında yaptıkları ve milletlerin maşeri vicdanına işleyen tesirler sarahatle gös- teril miştir. Hele bunlardan (Villon, Hans Sache, Marlowe, Calderon, Kuevedo, Men- doza, Montaigne) gibi sima- lur bizce tamamen meçhul- dür. Sevimli müderrisimize, memleket irfanı namına ne kadar teşekkür etsek, azdır. Gazetede, bana tahsis edilen şütunların azlığı ol- masaydı, karilerimize, “Av- rupa edebiyatı, mühim sima- lar ve nümumneler, den uzun uzadıya bahsedeceklik Yıkılacak 'evler Yıkılacak halde bulunan zv_l-e_rkıııî .yıklırılımııı için , belediye bu kabil ev sahip-; lerine tebligatta bulunmnmuştur Tebligata rağmen evle- rini yıktırmamakta — ısrar edenler belediyece mahke- meye verileceklerdir. Talebe birliği Dün toplanarak inti- hap yaptı Milli talebe birliği idare heyeti dün akşam toplandı. İdare heyeti âzüları arala- rından harici işler müdür- lüğüne hukuk fakültesinden Şükrü, dahili işler müdürlü- ğüne mülkiyeden Hikmet , iktisat işleri müdürlüğüne yüksek iktisat mektebinden Vebhap, hars işleri müdürlü- ğüne edebiyat fakültesinden Niyazi, yardım işleri müdür- lüğüne mühendislen Şevkı, yazı fişleri müdürlüğüne de dişçiden Mahir beyler Inti- hap edilmişlerdir. İhtilâfa sebep olan reit- lik meselesi de yukarıdan sıra ile beş vazife müdürü tarafından ikişer ay müd- detle ifa edilmek üzere hal edilmiştir . Yataklı vagonlar Müdür muavini Beynelmilel yataklı va- gonlar şirketi umumm mü- dür muavini M. Morgo, bu ay içersinde İstanbula gele- cek, bilâhara, yataklı vagon- lar servisini tetkik etmek üzere Tahrana kadar gide- cektir . Beynelmilel yataklı va- gonlar şirketi kongresı , bu sene, Teşrinlevvelde Londra da aktedilecektir . Belediye müdürleri Belediyenin mezat, oktur: va ve fenni nezafet müdür- lori arasında nakkiller icra- sı takakkrrür etmiştir. Mezat müdürü Ramiz B. nezafeti fenniye müdürlüğü- ne, Okturva müdürü Osman B. mezat dairesi müdürlüğü- ne, Fenni Nezafet müdürü Mehmet Ali B. de Oktur- va — müdürlüğüne — nakil ve becayiş edilmişlerdir. Yeni Belediye bütçe ve kadrosuna göre de, vize mü- dürlüğü lâğvedilmiştir. Vize dairesi müdürlüğün- den açıkta kalan Osman B. Belediye müfettişliklerinden birisine tayin edilmiştir. Fareleri teftiş Asmaaltı ve Balıkpazarı civarındaki (fare istilâsı şa- yliası üzerine , belediyenin bir. sıhhiye müfettişini tah- kikata momur ettiğini dün yazmıştık,, Müfettiş, mahal- linde yaptığı tetkikatta, ya- lınız bir dükkânda farelerin biraz zarar yaplığımı gör- müştür , | (Yarın)ın Halk Diplomatı Kaçakçı — Kaçak Bulgor şigarası beğim, yirmisi ona ! Karagöz — Köprü üzerinde de mi kaçak sigara? Hey efendi, b kaçakçının sigara- milletine hiyanet ettiğini düşünmüyormusun, yazıklar oleun ' sını almakla vatanına, Ke- Cezalar Başladı Yüzden Fazla —Sîkağa Tüküren- lerden Belediye Ceza Aldı Yerlere tükürenlerden 2 şer lira ceza alınacağı yazıl- mıştı , Bu husustaki kararın tatbikına, evvelki günden iti- baren başlanmıştır . Evvelki gün ve dün köşe başlarına ikame edilen belediye polisleri, yüzden fazla kimseyi ceza- landırmışlardır , Sokaklara tükürenler , 2 lirayı verdikleri taktirde, polislerce, bir makbuz kesilerek kendilerine veril: mektedir. Derhal vermiyenler karakola celbedilmekte ve adresleri alınıp zabıt tutularak , ceza sonra - tahsil edilmek üzere serbes bırakılmaktadır . Bu suretle cezalandırılanların adedi , dün de, epey bir yekün tutmuştur . Belediye, yerlere tükürenler hakkında takibat yapıl- masını polis altıncı şübe müdürlüğüne bildirmiştir . Bundan başka ev ve sokak lâvhalarını kıranların tec- ziyesi için de, Belediye zabıtası talimatnamesine bir mad- de ilâve olunmuştur . —orr . Açık neşriyat Müddeiumumilik iddi- asını hazırlıyacak Bazı gazeteler açık neş- riyatta — bulundukları için aleyhlerine dava ikame edil- diğini yazmıştık. Bunlardan *Bıldırcin, hakkında — tah- kikatta bulunan dördüncü amüstantiklik tahkikatını ik- mal ettiğinden dün evrakı müddelumumiliğe — gönder- miştir. Müddetumumilik — iddia- namesini hazırlayacaktır. Cilveli Mehmet Bursada tevkif edildi İstanbulda müteaddit kimseleri cerh eden Cilveli Mehmedin firar ettiğini yaz. mıştık. Zabıta burada yaptığı taharriyata rağmen bir türlü bu carihi bulamamıştı. Dün Cilveli Mehmet Bur- sada tevkif edilmiştir. Pek yakında muhakemesine baş- lanacaktır. Dairelerde Yaz mesai saati bugün başladı saatları bu tatbika Yaz mesai günden — itibaren başlanacaktır. Bu karara nazaran da- ireler saat 9,5 ta açılacak saat 12 ye kadar mesai de- vam edecektir. Saat 12 den 1,5 ğa kadar tatil yapılarak 1,5 tan 4,5 ğa kadar tekrar mesaiye devam olunacak- Karagöz — Meyhanede de mi, bu kaçak Bulgar sigarasil çının Hey efendi kılıklı kalpazan, bu haçak- sigarası — pis piyasada geçmeyen tütündür, bunun için ucuzdur, Fakat, devlet hıfinoıfnden para tütünden — yapılmıştır, Şehir meclisi Nisan devresi içtimaı başlıyor Şehir Mmeclisinin Nisan içtimar bugün aktedilecektir. Azaya ruzname tevzi edil- miştir. 931 bütçesi müzakeresine bemen başlanacak ve bu devrede ikmal edilerek tat- dik edilmek üzere dahiliye vekâletine — gönderileccatir. Kredi kesildi mi Ziraat bankası müdürü ne diyor Dünkü sabah gazetele- rinden birinde intişar eden bir habere göre, bankalar tütün zürrama krediyi kes- mişlerdir. Gene ayni haberin anlattığına — göre. — yalnız Akhisar ve civarındak!i tütün zürramın, bu yüzden 1 bu- çuk milyon lira kadar zarar göreceklerdir. Bu haberin doğru olup olmadığını öğrenmek ilzere zitaat bankası müdürü Cevdet beyle görüşen bir muharririmize, banka mü- dürü demiştir ki : * — Benim böyle bir şeyden hiç haberim yoktur. İdare merkezinden de, buna dair bir emir almadım - Muamelâtımıza, evvelce ol. duğu gibi, devam etmekte- YİZ . » Şöförlerin intihabı Şoförler cemiyetinin ye- ni idare heyeti intihabı. on on beş gün daha tehir edil- miştir. Karagöz — Bu ne hal Teuntakasının sokaklarından böyle Belediye yeniden tebligat yaptı İnek ahirlarının asri bir hale getirilmesi — için geçen seneden'beri çalışmaktadır. Verilen bu karar yavaş yavaş tatbik edilmekte olduğundan yakında; İstanbulda eski inek ahırlarından hiçbirisi kalmı: yacaktır. Belediye, Erenköy ve Bostancı civarındaki ahırların da asrileştirilmesi için, bura- lardaki inek — sahip'erine tebliğat yapmıştır. Bu civar inekçileri, müş. terek bir istida ile beledi- yeye müracaat etmişlerdir . Bu istidada, kendilerinin küçük Mmikyasta iş yaptık- ları için istenilen alurları inşa etmek kudretini haiz olmadıklarını bildirmişlerdir. Belediye, inekçilerin bu müracaatını tetkik etmek- tedir. Adalar Elektrik imtiyazı Anadolu yakası ve Ada- lar elektriğinin mukavelesi evvelce yazdığımız gibi imza edilmiştir. Belediye riyaseti de, itilâfin son şeklini Nafla vekâletine bildirmiştir. Elektrik şirketi müdürü M. Hanses Devlet bankası müessisler heyeti içtimaına iştirak etmek üzere dün An- karaya gitmiştir. Bu seyahat- ta M. Hansesin elektrik mu: kavelenamesini imza'aması da mümküüdür, Son İitilâf aame ile şirket Anadolu yakası imtiyazını —30 sene daha temdit etmiştir. Bu da ne? Elektirik şirketi türk- lere iş vermiyor mu? Elektirik tesisatı şirketin- den iş alan Nafiz ve Emin beyler dün malhaamıza mü- racaat etmişlerdir. Nafiz ve Emin beyler bu müracaatlarında şirketin türk- lere karşı gösterdiği muame- leden acı bir lisanda bahset. mişlerdir. Ezcümle Gayri türk lere günde sekiz on lira çıka- racak iş verildiği halde türklere iş verilmediğini ifade etmit- lerdir. Hatta bu arada yato işminde bir yunan tebalının da ismini zikreylemişlerdir. Alâkadarların dikkatini cel- bederiz. Karagöz Karagöz — yahu ! Cenup’l ka- çak kervanlar geçiyor da kimse bu hırsızları yakalamı, or mu? Bu milletin sacdeti, kaçakçı denilen bu namüussuz kafilesinin kafasını kırmak değil sarfeder ! sa, hem siz iki misli tütün satarsınız, hi Devlette vergisini alır, memleket imarına İncelikleri Yolumun üstünde bir di- lenci vardır, beni her görü" şünde! — Allah sevgilini bağış- lasın... diye elini uzatır. İstanbulda Hamsi balığı kadar bollaşan bu sermaye- siz tacirlere ne söyleseler pa" ra değil, günahımı bile ver- mem. Benden sağlam, ben- den dinç bir vücudun bir Aktör lavrile karşıma çık- ması nedense - sinirlerimi bozar. » Herkesin merhamet da- marlarına göre ayrı ayrı söz söyleyen bu politikacı herhalde Belediye relsine e pohpohlu bir dua et miş olacak ki, senelerden- beri ayni yeri muhafaza etmiştir. » Bana bir sevgili yakıştı- ran kahraman, çok merak ediyorum acaba başkalarına neler münasip görüyor. Her halde katmer enseli, göbekli kellifelli — birini görünce mutlaka — meb'usluk duası eder. Şık, muntazam yürüyüş- lü bir hanım efendiye te- mennisi, Kadın birliği reisli- ğinden başka ne olabilir. Tayyörlü, Podösuet el divenli, serzt adımlı bir kadın görünce Şehir meclisine aza- lık dilemezmi dersiniz? Çıtıpıtı bir genç kız, ya- hut kübik omuzlu bir delikanlı görünce ilk duası hayirli ve zengin kısmettir. x Başka aklın'za geliyorsa bu misallere kıyas edebilir- siniz. Dilenciliğin de bu ince- Hği olmasa , bu buhran da kimse kolay kolay kesenin ağzını açmaz . Varidatın azalmasına sebep nedir? İstanbul Liman şirketinin varidatı 930 senesinde, 929 senesine nazaren 667,551 Hra azdır. Buna sebep te, 930 senesi ithalâtmın 929 senesinden - ton itibarile - /640 noksan olmasıdır. Li- man şirketi, tuttuğu gayeye irişmiş ve vaz'iyeti bir ra- porla neşretmiştir. Liman inhisarı, 930 da gümrük tarifesinin değişme- sinin ve umumi buhranı iktısadiyi varidatını azalma- sına sebep dııw ve Kaçakçılar Kiminiz tütün zürraısınız, ki” miniz tütün ticareti yapıyorsunuz. Biliniz bu kaçakçılık denen hiyanet ortadan kalkar- emde r (