4 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Hocamın Şairi Nev'i şahsına münhasır ve çok nazik bir dow tum vardı: Bahaettin Emin B. Bu zat, bana lisede &- debiyat muallimliği yapmıp u. Ve ilk edebi zevkimin inkişafının amili olduğunu unutamam! İşte, bugün tenkit ede- ceğimiz (Bakışlar) şairinin nazımlarından, — Bahacttin Emin B. sitayişle öteden beri bahsederdi. Bu sütu- nun muharriri de hürmetkâr bir espiri yapmak isteye- rek, Haydar Cemil B.c: — Hocamın şairi, deye hitap edecektir. Şairin is- mini yazarken, kendisinden özür dileriz. Çünkü, adlarının telâfk fuzunda herkes, gibi ben de (e) harfı yerine (a) kulla- nacağım. Ne — yapayım ki tarikat salkbetim, kuvvetli olmak! çşöyle dumuün — hiç yoktur. Bakışlar, kocamaa bir kitap ve Gküsma ayrılmiş: Parçalar, koşmalar, gazeller, nefesler, şarkılar, kıt'alar. Parçalar umumi edebiyet çerçevesine girebilecek de- recede mütenevvidir. Fakat diğer manzumeler hep mis- tik ve zümrevi bir şekilde- dir. Vakıâ, şairin karakteri ilk mısramdan son mıscaına kadar kendini belli ediyor. Lâkin, hiç olmazsa kitabın birinci faslında mevzu yek- masaklıktan; yahut ta mev- zusuzluktan kurtulmuştur! Bakışların içinde (Ağla- yan ay, Baharın nefesi, Ba- kışın, İskelatim) gibi içten gelen ve aksaksız nazımlar mevcut. Halbuki, Haydar Cemil B. in bazı kelimelere — ço- cuğu olmadığı — için mi, nedir? — bir baba muhab- betini andıran dikkatsiz bir züfı var. Gölgeyi ele alalım. Bu kelime, Tnci sahifeden 33 üncü sahifeye kadar birkaç kere tekrarlanıyor! Yazıyı uzatmıyacağım. Çünkü, pek sevdiğim hocaın Bahaettin Emin B. in, bana ilk tesadüfünde: — Sana Haydar Cemil B. i methettimse, böyle hak- &Z yere tenkit etmen için söylemedim ya, a canımım | Deye serzenişte buluna- cağından hiç şüphem yok ! ŞE Haliç | 5 | | Vapurları | Şirket içtimar İdare heyeti rapo- runda neler var? Haliç yapurları şirketi heyeti umumiyesi, * senelik içtimaını aktetmiştir. İdare heyeti raporu, son sene hasılatının çok azalmış olduğunu — bildirmektedir. Son zamanlarda yolcu nak- liyatının azalmasına sebep, evvelce — yazdığımız — gibi, Eminönü-Balat otobüslerinin ihdası, işletilmesidir. Beyanname vermiyenlerden 64 ü yakalandı Han, Pansiyon ve müce seselerin vermeğe mecbur tutuldukları tetkiki hüviyet beyannamelerini , bazı kim- seler, muayyen vakti zarfın- da vermemişlerdir. Zabıta , bu kabil pansi- yon ve müessese sahiplerin- den, muhtelif semtlerde 64 tanesini tesbit etmiş , haklarında — zabıt tanzim etmiştir . Bu zabıtlar, sulh mahkemesine havale olun- muştur. Muayyen zamanı fında beyanname vermiyan- ler, bir gün hapis ve en açağı Slira para cezasına mahküm edilecektir'. Binbirdirek'te Bir Cerh hadisesi oldu Dün akşam Binbir direk- te Arabacı Enver ile zevcesi Sultanın biraderi Mahmut arasında bir kavga çıkmıştır. Bu kavgada Enver Mahmudu bıçakla yaralamıştır. Mecruh tedavi için Cerrahpaşa has- tanesine kaldırilmıştır . Iki gecede 19 kadın yakalandı İki gece içinde Glavani ve Devriş sokaklarında 19 kadın yakalanmıştır. Poliste nakiller Polis altıncı şubesi, Gala- tada, eski borsa hanına, ü- çünçü ve dördüncü şubeler de — vilâyet civarında eski hariciye nezaretinin bina- sının bir kısmına taşınmış- lardır. Altıncı ve dördüncü şu- belerden inhilâl eden Gül- benkyan hanıma, Eminönü zar- İktısat Vekâleti Tetkikat Yaptı Çimento Trostu İstanbulda Ruslar Dampıng Yapıyorlar mı? Tüccarların Fikri İktısat vekâleti Rusların, Türkiyede de Damping yap- tıklarını tetkik etmiş ve neticede, bu şaylaların niçin ve kimler tarafından çıkarıldığını öğrenmiştir. Salâhiyettar zevat ve çimento tüccarlarının söyledik- lerine göre, hu şayialar, büyük işlerle meşgul olan ikti- sadi gruplardır. Bunların gözettikleri maksat şudur: Türkiyede, genişce sermayeli bir çimento tröstü var- dir. Bundan başka, Türkiyenin muhtelif yerlerinde çi- mento fabrikaları açmak isteyen ikinci bir grup daha var- dir ki, Almanyaya çimento fabrikaları makineleri sipariş etmiştir. Yalnız bu ikinci grup, İktısat — vekületine müracaat ederek fabrikaları tesis etmeden, Türkiye çi- mento gümrük tarifesinin 15 sene müddetle değişmiye- ceği hakkında teminat istemiştir. Çimento tröstü, çimento istihsaline hâkim olduğu gibi satışa, ecnebi' çimentolarile yerli çimentoların piyasadaki rekabetine de hâkimdir . eılar, çimento tüccarlarının en belli ba: Zira, tröstü tesis eden fabrika: rı bulunan Mehmet Rüştü, Hasan Rami, Pehlivanyan, Frevkyan, Değirmenciyan, Atlas, Lankas ve Foti ef. lerle bir anlaşma yapmışlardır. Bu anlaşma ve ittifakla, çimento tüccarları, dükkânla- rında tröstün çimentosundan başka mal satmamağı ta- ahhüt etmiş bulunmaktadırlar . Bu şekilde vaziyetini sağ- lamlamış olan tröst, yerli çimentoların çuvalını 140 kuruştan yukarı olarak evvel tesbit etmiştir. Halbuki, biraz piyasaya arzedilen bir parti İtalyan "'çimentosu zaman gümrük, nakliye vesaire gibi masrafları 58 kuruş tuttuğu halde - 120-125 kuruşa satılmıştır. O zaman, bazı gaze- teler de, çimentoda ihtikâr yaptığını yazmışlar, halk ta, bu ihtikârdan şikâyet etmeğe başlamıştı . Hattâ, bunun üzerine, İktısat ve Nafia vekâletlerile belediye tektikata başlamışlardı. Şimdi, tröstçüler, bu tetkikat ve şikâyetlerin yaptığı menfi tesiri izale etmek makşadile Rus çimentolarının rekabetini mevzuu bahsetmektedirler. — Halbuki, şimdi, piyasada Rus çimentosu hiç yoktur. Tröstçülerin bu şayiaları işaadan maksatları, trüst aleyhindeki menfi fikirlerin izalesi ve gümrük resminin biraz daha yükseltilerek daha fazla kazanmalarının te" minidir. Öğrendiğimize göre, işin içyüzü bundan ibarettir. ——— rorm— — — 20 Nisan Darülfünunun Hukuk fakültesinin 50 inci yıldönümü 20 Nisan, Darülfünun hukuk fakültesi teessüsünün 50 inci yıldönümüdür. Bu münasebetle, hukuk talebesi bir program hazırlamakta. dir. 20 Nisanda, Darülfünun konferans salonunda mera- sim yapılacak, İstanbuldaki hukukçu ve hukuk - talabe- leri merasime iştirak ede- cektir. Bu münasebetle, hukuk Et Fiatları Yükseliyor Yüunanistan koyun alıyor Et fiatları, günden güne yükselmektedir. — Gittikçe ğokıelccıödı söylenmekte- ir. Son tereffua sebep ola- rak bu mevsimde yalnız İzmirden — kesimlik koyun eldiği, halbuki, bu sene mir koyunlarının da yük- sek fiatlarla Yunanistanda satıldığı gösterilmektedir. diye kadar mezun olanların ve müderrislerin resimlerini EHİR HABERLERI N ! Son ' Sistem Transatlantik Gelecek ay mehtap gezintisi yapılıyor Gelecek ay, Karadeniz- de bir mehtap gezintisi yap- mak üzere, son sistem tran- satlantiklerden Karnitya va- püuru, İstanbula gelecektir. Bu vapurun İstanbal acentesi, bir istida ile vilâ- yete müracaat ederek, ge- zintiye İstanbuldan da bir- çok kimselerin iştirak etmek istediğini, buna müsaade e- dilmesini istemiştir. İstidada bunun, kabotaj işile hiçbir alâkası bulunmadığı da zik- redilmektedir. Vilâyet, vaziyeti tetkik etmeğe başlamıştır. Vakıf mahlülleri Vakıf mahlüller idare- since irat getirmiyen mahlül arsaların darhal satılması bundan sonra da — mahlül kalacak arsaların mahlüli- yeti tebeyyün eder etmez müzayedeye konulması te- karrür etmiştir. Eski harfler Bunları hâlâ kullanan- larmı var ? Bazı eczanelerin , hâlâ eski harflerle matbu otiket- leri kullanmakta oldukları yapılan- bir teftişten anlaşılk: mıştir. Bunları ” kullanan eczacılara, derhal imha et- meleri için tebligat yapıl- mıştır . Eczane Sahipleri memur olabilir mi? Eczane sahip ye mes'ul müdürlerinin resmi memu riyetlerde kullanılmaları memnudur . Yalnız haftada on iki saati geçmemek üzere mekteplerde ders vermeleri- ne cevaz vardır. Vapurcuların müracati Ereyli kömür şirketi Dev- let demiryollarile Havagazı ve Elekirik şirketlerine sat- tığı kömürlerin nakliyesini bir vapur şirketine hasret- miştir. Bazı milli vapurcular, kendilerinin de bu nakilden Bazen iki satırlık — bir havadis gözünüze ilişir: Zabıta yeniden dört ku- marhaneyi basmıştır. Tahkikat başlar, takibat ilerler, kumarbazlar mah- kemeye verilir, oynanılan yer kapatılır. * Birgöün eğer işiniz çok ol- mazda şöyle birkaç kahveha- neyi dolaşırsanız, zabıtanın gizli —yerlerde aradığı bu salgınla — karşılaşacağınıza hiç şüphe etmeyin. Dört köşe — masaların üzerine serilen yeşil çuhalar üstünde bu “filli memnu, r “füli meşra, halindedir. * Kumar salgını muhak- kak ki İstanbulda bir facla hadini almıştır. Eskiden yük- sek ailelerin danslı çayları, şimdi yerini poker masala- rına terketmiştir. Haftanın günleri büyük bir çiddiyetle taksim — edilmiştir. Mutlak sürette ve muayyen saatte “Kare,, tamamdır. * En yüksek ailelerden baş- lıyarak, mektep talebelerine kadar sirayet eden Kumar kulüplerden kahve köşele- rine kadar kök salmıştı. Bilhassa Poker iptilâsına bir aşk — sadakatile bağla- nanlar vardır. Temiz havayı, güzel fil- mi, enteresan kadını, tatlı uykuyu, — ve nihayet — işi, Kumar için unutanlara acı» malıyız. * Cizli kumarhanelerden ziyade aşikâre olanlarile mücadele etmek lâzımdır. K BÜRHANETTİN ALİ Tükürenler hakkında tamim Sokaklara — tükürenler hakkında takibat yapılması için, Belediyenin, polis al- tıncı şübesine — müraçsat ettiğini yazmıştık. Polis a tıncı — şübesi, —merkezlere, yerlere tükürenlerden 2 lira Belediye cezası a ımnmasını vebu işle ciddi surette meş- gul olunmasını tamim etmiş- tir, Bu tamimde haftanın muayyen günlerinde bütüd polislerin grup halinde bu gibi adamları takibe çık” maları da bildirilmektedir. Şimdiye kadar cezalar” | i istifadeleri için hükümete müracaat etmişlerdir. havi bir albüm de neşredi- çai b dırlanların adedi, 150 y? baliğ olmuştur. Karagöz ve Bir...... l S kaymahamlığı taşınacaktır . | (Yarın)ın Halk Diplomatı | fakültesinin tarihçesile, şim- Karagöz — O bazrı —. ÂN Karagözüm dip, bir sigara telien: aman efendim aman? « Sekiz silindirli faytonlar mn ... v Sökiz katlı apartıma İ D 'te göylebir. gözlerini y atlı apı nlar mı, d.ıî Karagöz — Şu halde, namzet keılı banknotlar mı, dahâ nelerde, neler,| daha uzun bir müddet ilân edilme! ayalinde canlandırdı... canı gönülden dilersin!..