4 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

4 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

İzmir, 3 (A.A.) — Yarış ve ıslah encümeni âlisi İz- mir ilkbahar at koşularının ikinci hafta koşusu bugün | Bucaca icra edilmiştir. Geçen haftaya nazaran hava daha müsait ve daha | la olması sıcak olduğundan koşu ma- | hallinde kesif bir kalabalık vardı. Yarışlara sant 14 te bap- lanmış ve 16 da hitam bul muştur. Koşular pek hara- retli ve heyecanlı olmuştur. Birinci koşu, 3 yaşındaki yerli ve arap erkek ve dişi | taylara mahsus idi. İkrami- | yesi 400 lira olan bu koşuda | birinciye 300 liradan maada | bu koşuya giren hayvanlar için verilen duhuliye ücret- lerinin mecmuu verilmiştir. Mesafesi 1000 metre olan bu koşuya 7 tay iştirak et- miştir, Birinci celep Riza Efen- dinin Ze beği, ikinci yüzbaşı Hilmi Beyin gubri üçüncü Hüseyin efendinin yeganesi gelmiştir. İkinci koşu hendikap, kopısu idi, 3 ve daha yu- karı — yaştaki halis kan ingiliz at ve kısraklara mahsus olan bu koşunun 700 lirada - maada ikramiyesi birinci 600 bu koşuya giren hayvanlar lra - olup için verilen duhuliye ücret- lerinin mecmuu verilmiştir. Mesafesi 1400 metre olan bu koşuya 5 kısrak iştirak etmiştir. Birinci; İzmir meb' usu Celâl Beyin Veragosko- nu , ikinci; Akif Beyin An- drinikosu , üçüncü Tahsin Beyia Nonası gelmiştir. Üçüncü koşu, 4 ve daha yukarı yaştaki yerli arap at ve kısraklara mahsustur . İkramiyesi 500 lira ve mesa- fesi 2000 matre olan bu koşuya 6 kısrak iştirak et- miştir. Birinci Tevfik Beyin sadalı, ikinci Kâmi! Efendi- nin Naşibi, üçüncü Fikret Beyin Maltayı gelmiştir . Dördüncü koşu, 3 ve daha- yukarı yaştaki haliz kan İngiliz at ve kısraklara mah- sustur . İkramiyesi 1000 lira olup birinciye 800 ada bu kosuya vanlar için verilen duhuli- ye — ücretlerinin. mecmuu verilmiştir. Mesafesi 2000 metre olan bu koşuya 4 kısrak işlirak — etmiştir. Bi- rinci M. Yantesin Jon Tür- kü, ikinci yaver Ahmet Beyin — Rokurtu, — üçüncü Evliya zade Refik Beyin Mispikeri gelmiştir . Beşinci hendikap koşusu olup 4 ve daha yukarı yaşta- ki yerli ve arap at ve kurak- lara İkramiyesi 300 lira ve mesafesi 1200 metre olan bu koşuya 9 kı- rak iştirak etmiştir. Birinci Kemal Efendinin Dervişi, ikinci Hüseyin Efen- dinin — Gümüşü, üçüncü Şükrü ağanın Kısmeti gel miştir. mahsustu. " - YA Muğla tütünleri Muğla, 2 (A.A) — Geçen sene tütünlerin İyi para et- mesi yüzünden bu sene fazla miktarda tütün ekmek için hazırlıklar vardır. Kışın faz- ve yağmurların devamı fidanlara tahribat yaptığından fazla miktarda tütün ekilmiyecektir . Aşı | fidanlarında hiç bir hastalık yoktur . Tütünlerimiz. bu sene yene eski nefasetini muhafa- | za edecektir . Muğ'a, 2 (A.A.) — Şeh- rimizde tütün piyasası açıl- dığı — vakit fiatları dun gö: rerek elden çıkarılmıyan tü- tünlerden daha 30,000 ok- ka tütün kalmıştır. Bundan başka tüccar tarafından - karta edilmiş bir tötün daha vardır. Ankara lik macları Ankara, 3: — (A A.) — Lik maçlarına bugün de de- vam edilmiştir. Öğleden evvel müsaba- ka yapımaları lâzım gelen Çankuya - Gençler birliği ikinci takımları sahaya gel- memişlerdir. miktar Öğleden sonra iki mü- sabaka yapılmıştır. Biri Al. tın Ordu - İmalâtı Harbiye diğeri Muhafız gücü - Çan- kara arasında idi. Altın Or- du-İmalâtı Harbiye günn en mühim müsabası idi. Her iki takım birinci haftayım- da birer sayı yapmışlar, Al- tın Ordu ikinci haftayımda bir sayı daha yaparak ga- libiyeti temin etmiştir. İma- lâtı Harbiye oyun bitmeden sahayi terketmiştir. Muhafızgücü - Çantaya maçında hakem — İmalâtı harbiyeden Naim Bey Idi. Muhafızgücü birinci haf tayımda 4-1 gayı yaparak galip gelmiştir. Önümüzdeki Cuma günü lik maçlarına devara edile- cek, aynı zamanda 4,000 metre dahilinde bir kır ko- şusu yapılacaktır. Edirnede Bisiklet müsabakaları Edirne, 3 (A. A) — Mın- taka bisiklet sür'at müsaba- kaları binlerce halkın mü- vacehesinde büyük alâka ile yapılmıştır. Karaağaçla Meriç köprüsü arasındaki mesafede, yapılan bu müsa- bakada Yavuz klubünden Albert birinci, garp hududu sporcusu — Kenani ikinci ve Paşaeliden Sadık Beyler ü- çüncü gelmişlerdir. , Yavuz klubü mıntaka reisi İhsan Bey spor hakkında bir kon- ferans vermiştir. Denizli mahkemesi Denizli, 2(A. A.) — Be- lediye intihabatı* maznunla- rının muhakemesine bugün Türkocağı salonunda devam edildi. Duruşma saat 14,5ta başlıyarak fasılasız yirmiye kadkar devam ettii Antalya- da dinlenen hukuku umu- miye şahitlerinin mazbut ifadeleri okundu. Suçlular iftiraylarını der- meyan ederek — müdafaa şabitleri gösterdiler. Muha- kem2 20 Nisana bırakıldı.? ! Dünyanın ; i Ticareti ( Birinci sahifeden devam) | bu işi idare ederler. “High | Finance, ziyan kabul etmez. Bunun için, bu İşi idare ile banka- vermiyecek emtiasını eden — tüccarlar lar da ihracat ziyan ararlar ve fenni bu emtiayı mali nezaretleri altına alırlar. İhracat memleketlerinin K bankaları ve müstahsil- leri de ayni zihniyeti takip ederek malları etmeğe ve “High Finance, ile daimi standardize temasla bulun- mağa çalışırlur. Rusyanın Dumping siya- i, kapitalizmin bu — siste- yıkmak, bu sermayeyi dağıtmak iştiyor!? Çünkü, bu günkü medeniyetin di- siplin kuvveti, bu manivele- dedir. Bu medeniyeti mü dafaa eden her millet, bu sis- teme iştirak etmek mecbu- riyetindedir. Bu - teşkilât, de vardı. Fakat, ecnebi tüc- Türkiyede carlarla ecnebi bankaların ellerinde idi. Tür- kiye İhracat emtiasını ziyan- z bir haline getirmek için teşkilât yap- Harmanlarda ar- Bunlar, kazanç mışlardı. paları ayıran, tarla kenar- larında fasulyeleri trle eden, köylerde yumurtaları tat- nif eden ihracat tuccarla- rinı unutacak kadar bir za- man geçmedi. Ecnebi ban- kaları ise, memleketlerinde- ki — relskont banknalarına istinat ederek “High Fi- nance,in parasını dağılıyor- lar, her sene, yalnız İzmir Hmanına 200 milyon Luiz altını getiriyorlardı. Bu vaziyet, Türklerin le- hine değildi. Türklerde Ame lelik ücreti kalıyor, ecnebi- lerle onların vasıtaları olan gayri müslim unsurlar da kârın refah getiren kıszmını alıyorlardı. Lozan muahede- sinin mübadele faslı, bu me- seleyi millileştirdi. Çünkü, gayri müslim teşkilâtına kar- gı ne rekabet mümkündü, nede bunları millileştirmek kabik | di! Yalnız, ecnebi yesini — naturalize etmek | Londra, Paris, Berlin, ! Nev-Yorku idare eden yahu- dilerin mevkiine getirmek icap | ediyordu. Zira, ne bu serma- yenin yerine geçecek serma- yemiz, ne de “High Finance, ile münasebatı olan bir teş- kilâtımız vardı. Liman inhi- hisarı, bu sermayeyi ve bu serma- | bilgiyi kaçırır kaçırmaz, ihracat | eşyamızın cinsleri de, piya- | ” Taşra Gazeti MÜJ Ingilizşairi gında konferans | Ver li (Birinci sayfadan devam) ğimden bir dolayı derin | Mmemnuniyet içindeyim. Bu- 1806 saratıcı bir kutval karşısında olduğumu hisse- diyorum. Türkiyede * herke- ili erke yeni bir millet vücude getirmeğe çalıştığını gördüm. Biz de Dgilterede yenl bir İngiltere yaratmağa ge y I ret — ediyoruz. Devrimizde | felâket seneleri gördük. Bu 'uâneler, hepimizin — ruhu | özerinde büyük tesirler yap mıstır. Binaenaleyh her yerde yenilikler doğmaktadır. Ümit ediyorum ki, buradakilerin aşayıp vücuda getirreğc çalıştıkları yeni Türkiyenin mes'at insanları yeni İngil- tereyi görebileceklerdir., Şatrin şerefine dün gece İngiliz m aslahatgüzarı tara- fiadan bir ziyafet ve bir balo verilmiştir. -Zıyafette Maarif vekili Esat Bey de bulunmuştur. Bu gün de memleketimiz namıma M, Masefieid refikası şerefine matbuat umum müdürü Ercüment Ekrem Bey ve refikası tara- findan —bir öğle verilecektir. Şair Ocakta — verilecek çaya iştirak edecek, sonra İstanbul'a hareket edec ve yemeği ektir. buhran başladı. Bugün, bu işler olmuş bitmiştir. Şimdi, yeni vazi- yete göre bir. siyaset takip etmek İâzımdır. Bunun için, milli bir uzviyet halini alan İş bankasının *High Finance, ile temasa gelmesi, Türkiye ihracat mallarına para yatıran milyonerları harakete getire- cek ve bunların işlerini idare edecek bir kombinezon bul- ması İcap ediyor. Ezer bu işler yapılınaz, bu kontakt lemin edilmezse, pazar- larımızı kaybeder buhranı ziyadeleştiririz. Bu işler, ne müstahsilin ve ne de tüccarın bilgisi da- hilindedir. Yalnız, dünya ser- mayesinin hareket siyase- tini bilen ve bilmeğe mec- bur olan rmmilit bankaların vazifesidir. İktısat Vekâleti, bu meselenin akademik ci- hetini tetkik ederek halka bildirmeğe ve iktısadi siyase- | timizi beynelmilel sermaye ile telif ettirmeğe çalışma- hdır, ki müstekir bir ihracat ticaretimiz olabilsin! Naocl İSMAİL 2 Bayilerine DE İstanbulda intişar eden bilümum yevmi Gazete ve Mecmuaların Siparişlerini tam ve muntazam irsalâtını seri olarak en müsait şerait tahtında kabul eder. Umum Gazeteler Müteahhitliği İstanbul: Ankara caddesi Orhan B. Han dairei mahsusa hi d Türk tarihinde Sahife 8 ddi BÜ Ze ae — ZU w & bracat — | Anlara Türkoca #YUNAN İHTİLALIE Etniki Eterya teşk ilâh B Tp Mıılıaı'ı'ı'rı':;4 Arif Oruç avoyP Anlaşılan — Rusl Sırp beyliği için (İpsilanti)leri ile- nazarı diks kati celp etmiş olmalı idi ki Eflâk voyvodası ( Konstantin İpsilânti ) az!- riye sürmeleri derakap edildi. Bu adamın mahiye- t ötedenberi idi. Sırp eşkıiyasını tahrik etti- malüm kendilerini Sırp beyliğine namzet gös- termeleri ile de tahakkuk ediyordu. Buğdan voyvo- Aleksandr. Morozo B. Istifa ettiğinden oda azil edildi. Eflâka (Drako oğlu Aleko ) Buğdana ( İskerlet Kalımaki) Beyler tayin edil- dil yun tercümanlığına da (Han çerli oğlu Aleko) kayrıldı. Bu işler olup bitivermiş- ti. Eflâk ve Buğdan Beyle- rinin — teptili — meselesinde yeni Fransız elçisi ( Sebas- tiyan ) an parmağı olduğu savhakkaktı (1). Beyler az- ledilir edilmez Rusya sefa- retine malümat verildi. Ev- Babıâli - tarafından taahhüt senedinde: “Voyvodaların bir cürümleri ğini — Rusların dası » Açılan divanı huma- vele verilen olmazsa yedi sene azledil- memeleri, fıkrası vardı. Fa- kat azledilen kabahati varsa mesele Rus sefirine bildirilecekti. Babı- âli bu taahhüde riayeten azil keyfiyetini Rus elçisine bildirmişti. Yeni beyler İs- tanbuldan hareket ettiler. Fakat, (Kostantin) İpsi- lânti İstanbula dönmekten korktu. Rusyaya kaçtı. Bun: dan başka Selimişnlis Fran- sız sefiri Sebastiyaniyi ka- bül etti. Voyvodaların azil ve Sebestiyaninin Padişah terafından kabulü bin ma- naya yorulup çekildi. İstan- buldaki Rüs ve İngiliz se firleri, Sebastiyaninin huzu- râ kabu! hâdisesini Türkle- rin Fransızlarla anlaştıklarına hamlettiler. (2)| Rus sefiri, olup bitenle- ri — Petresburg'a Aldığı cevapta — azledilen Eflâk ve Buğdan beyleri yerlerine iade edilmezlerse sefirin İstanbuldan hareket bildirilmişti . Elçi yi sıkışlıraıştı. Hattâ voyvodanın yazmıştı. etmesi Pa Rus tabüiiyetinde olan tüc- | carm hesaplarını katederek harekete hazırlanmaları lâ zımgeldiğini Beyoğlunda tel- lallarla ilân ettirdi (3) . İn- giliz sefiri de İngiliz donan- masının Akdeniz boğazından içeri girip İstanbul İimanı- | na demirliyeceğini söyledi . | Fransız sefirinin İstanbuldan uzaklaştırılmasını istiyorlar- | dı , Vaziyet yine karışıyor- du . Selimisalis şeyhülis- lâma müracaat etti, fetva istedi. Şeyhülislâm : Mademki Eflâk Buğdana dair evvelce Rusya devletine senet verilmiştir. | Şu halde iki (Zimminin)fazli yüzünden harp çıkmasına mesağ yoktur . Fetvasını verdi. (4) Eflâk ve Buğdan beyleri tekrar memuriyoljerine iade edildi- ler. ve Napoleonun İstanbuldaki elçisi Sebastiyaninin maksa- dı Tüzkiye ile Rusya arasın- da bir harp çıkmasında idi . Sebastiyani müttehiden bu sebeple Eflâk ve Buğdan beylerinin azillerine savaş: mıiştı. Emeklerinin boşa git- tiğini görünce — Babı âliye koştu. Fransız elçisi boş de- gildi. Napoleondan büyük bir zaferin müjdesini almıştı: Napeleon Prosyalıları perişan etmiş, 28 bin esir ve 200 top alnıxş!ı. Fransızlar (Leh) arazisi- nede girmişti. Sebastiyani Türk - ricalinden mürekkep aktedilmiş olan mecliste bu haberleri vermekle beraber “Eflâk ve Buğdan beyleri meselesi Türklerin istedikleri gibi halledilmese Napoleonun silâhını elinden bırakmıya- cağını, anlattı. İş ancak Se- Timisalisin — Napoleona bir mektup yazarak (mazereti) anlatmasına karar verildif5). Voyvodaların azil'eri ve tekrar yerlerinde bırakılma- Tarı hâdisesi üzerinden iki buçuk ay geçmeden Rusla- rın (Hotin), (Bender),(Kiğı), ve ( Akkerman ) kalelerine girdikleri Hotin muhafızı Kara Mehmet paşa tarafın: dan bildirildi. Halbuki, Ba- biâli meselelere savuşturul.- müş nazarile baktığından , hududa takviye kıtaatı ve erzak — göndermeğe görmemişti(!). (Devamı var) lüzüm (1) Cevdet Paşa Sebastiyaninin bazı ricala dürt beş bin keste ka- dar para verdiğini kaydeder Maazafih Ası: Selim salisin — Napoli yaztığı mektap hulâsasını kayidederken, bu bülâsada Sepastiya Eflâk ve Bugdan Beylerinin « diğini — Silimsalis ağzı İsl keza kaçakçılık Amerikada 2 milyon İiralık afıyonun Amerikada federal | memurları tumfm-; | dan musaderesi Nevyork, 2 ( A.A ) — Federal memurları bu güf ik! tondan fazla Afyon mi? sadere etmişlerdir. Bu mif | sadere edilen malın kıymı takriben 2 milyon dolardi" Bir kumusyoncunu” marifeti Yorgi isminde hirg::ı rük kumusyoncusu, "ıw bir kaç tüccarı 5—6 İlra kadar dolandırdll | sonra, Selâniğe kaçınışt!”” Papelcilikle almışi&” Dün saat 9,5 da - Tol neden geçen Asımın 8 İif9 ,, ni papelcilik suretile bal | mut almıştır . Tahkikat lamıştir .