5 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Encümeni Lâtin harflerinin kabu- lündenberi seneler —geçti . Bu müddet zarfında, binler- ce vatandaş okuma, yazma öğrendi . Yeni harflerle ba- sılmış yüzlerce kitap çıktı . Velhasıl , bu sahadaki yeni- Hk hareketinin neticeleri az çok kendini gösterdi . Yalnız, faaliyet şekli sır halinde kalan bir müestese var: Dil encümeni ! İşitiyoruz ki, (içtimalar bolbol — yapılıyormuş. Tet- kikat, kılıkırk — yararcasına devam ediyormuş. İmlâ mer- elesi hakkında yeni bazı mukarrerat ittihaz edilmiş. Netice — itibarile bir ça- lışkanlık, bir çalışkanlık ki sormayın ..| Fakat, şurası şayanı dik- kat : bütün bu gayretlerin mahasalını ne biz, ne de hiç kimse göremiyor ! Hal- buki , Dil encümeninin ka- rar ve vazettiği kaldelerin, ilmi bir kıymet kisvesine bürünerek |(imlâ tarzımıza müeccir olması icap' etmez miydi” Lâkin, mavaka, bu- nun temamen zıddı: Kor- kunç bir imlâ keşmekeşi devam edip gidiyor. Münev- ver diyebileceğimiz her fert, kendine göre yazıyor, ken- dine göre kaldeler icat edi- yor. Yakın bir istikbali dü- şünelim. Bu gidişle az za- man sonra, Türkçe muayyen ve mazbut alfabesi olmayan bir lisan haline girecek ! Ve, tabil yine Dil encümeni faa- liyetinde berdevam buluna- cak ! Mademki Dil encümeni- nin ameli bir faidesi yok. Ohalde lâğvi doğru bir ha- rekettir! Darülfünun, pek- Alâa, bir bey'eti istihlâf ede- bilir. Müderrisler arasından ihtisas ve ilmi salâhiyet sa- hibi zevat intihap edilerek, onlar aynij vazife ile tavzif edilebilirler. Herhalde,| Dil encümeni yasyanmalı; ya büsbütün ölmeli ! * * Meyva enstitüsü açılıyor Vilâyet ve Belediye, bu sene, İstanbul'da büyük bir meyva enstitüsü açılınasını kararlaştırmıştır. Bu sene bütçesine, meyva enstitüsü için 120 lira tahsisat kon- muştur . Enstitü için Yeni bahçede ve Kadıköyünde Kurbalıdere'de münasip ar- salar bulunmuştur. J ŞEHİR | | Esnaf Belediyeden Şikâyet Ediyor Simitciler şikâyet ediyor Simitciler belediyenin koy- duğu narha itiraz ediyorlar. Simitcilerin itirazı umu- mi mahiyettedir. Diyorlar- ki. Belediye simitlere koy- duğu narhı memleketimizin iktisadi — vaziyetini nazarı dikkate almadan koymuştur. Bu narh uzun müddet devam ederse simit satışı azalacak. Bu mesele encümende simitçilerle — konuşulduktan sonra tekrar tetkikf edile-f cektir. . Belediye Bahçelerinde yetişen çiçekler Belediyeye ait olan park ve bahçelerde yetişen çi- çeklerin tohumları, ihtiyaç: tan fazla olduğu zaman imha edilmektedir. Halbuki bu park ve bahçelerdeki çiçekler, ekseriyetle muten? ve nadir şeylerdir. İstanbulda bir çok çiçek meraklısı bulunduğunu dü- şünen Belediye, Beyoğlunda bir çiçek meşheri açmağa karar vermiştir. Meşherde; çiçek, tohum ve fidan satılacaktır. Meşherin nerede ve ne zaman açılacağı henüz ka- rarlaştırılmamıştır. Istanbulun çöpleri Bir Alman — grupunun, Belediyeye müracaat ede- rek, İstanbulu fenni şekil- de temizlemeğe ve çöpleri imhaya talip alduğunu yaz- miştik. Bu grup, Geçen ve- ne de bir teklif yapmış, fa- kat, Belediyece, tetkik e- dildikten sonra, kabul edil- memişti. Alman grupu, bu sene, geçen seneki şartlarını belediye lehine olarak biraz değiştirmiştir. Yeni teklif, Belediye fen heyetince tetkik edilmek- tedir. Kilise eşyaları Yumnanistana firar eden Rumlar tarafından kaçırı- hrken pollis tarafından ya- kalanan ve müsadere edilen kıymettar birçok kilise eş- yası vardır. Ozaman polis bunları defterdarlığa devir ve teslim etmişti. Bu eşya elyevm def- terdarlıktadır. Defterdarlık bunları sat- mıya karar vermiştir. I (Yarın)ın Halk Diplomatı Karagöz — Beşiktaşta bir fırın cadde- ye tecavüz eder... x SA süyla YARIN HABERLERIİ Şehir meclisi toplanıyor lkıncı içtimada Çok hararetli münakaşalar olaca- ğı tahminler arasındadır Şehir meclisi bugün Nisan ayına ait ikinct içtimamnı yapacaktır. X. eclisin bu içtimamda uzun münakaşalar ola- cağı tahmin ediliyor. Bu münakaşaların daha fazla şehrin beş senelik imar proğramı etrafında cereyan edeceği söy- Jeniyor. Bundan başka bütçenin ikmal edilen kısımları da mü- zakere edilecektir. Bu meyanda kara ağaç mezbahası da mevzuu bahis olacaktır. Darülbedayi'de | İl llgrayı öldüren Dünkü birinci devre |Yakubun muhakemesi imtihanları Darülbedayi tiyatro mek- tebinde dün birinci devre imtihanı olmuştur. İmtihanda (/Hile ve sev- ği ) isimli piyesin birinci perdesinin birinci , ikinci tabloları oynanmıştır . İmtihana girenlerden bir Hanım ve bir Bey çok eyi muvaffak olmuşlardır. Bu imtihanda muvaffak olanlar teşrinievvelde başlı- yacak olan ikinci devredede muvaffak olurlarsa darük- bedayi'in 'üçüncü sınıf ar- Usti olacaklardır. İtfaiye resmi Sigortacıların bir teşebbüsü Sigorta şirketleri , Bele- diyeye , itfaiye resmi diye bir vergi vermektedir. Bu vergi şimdiye kadar, sigorta şirketlerince, halktan tahsil edilmekte idi. İktisat vekâ- leti, İstanbul ve İzmir tica- ret müdürlüklerine bu ver- ginin, badema halktan alın: maması iİçin emir vermiştir. Bunun — üzerine sigor- tacılar Ankaraya bir heyet göndermişlerdir. Bir hafta kadar evvel, İktısat vekâ- leti nezdinde teşebbüsatta bulunan bu heyet, müsbet netice almadan dönmüştü. Nihayet, evvelki gün, bütün sigorta şirketlerinin mümessilleri, sigorta dairei merkeziyesinde toplanmış ve bu meseleyi yeniden müza- kere etmişlerdir. İtfalye resmini halktan almamağı kabul eden si- gortacılar,|Belediyenin prim- lerden aldığı yüzde 51 fazla görmektedirler. |Bu meblâ- #ın daha azallılması için te- şebbüslerde bulunulması ka- rarlaştırılmıştır. we Şehrin zerafetin bozan binaların bü- yük binalara bitişik yapılmasına ses çıkarıl- İ SÜAREĞ Ve | ÖGG "” eillünü Bundan bir kaç ay evvel Balıkpazarında meyhaneci İlyayı öldüren Yakubun mu- hakemesi dün ağır cezada nihayetlenmiştir. Vak'a şöyle cereyan etmişti: Yakup eskiden babasını öldürdüğü Eftimden iki lira ister. Meyhanede içmekte olan İstamat da Eftime Rumca : * Borcun mu varki bu adam senden para istiyor , diye sorar, Bu muhavereden sinirle- nen Yakup palasını çekince İstematın üzerine atılır. ve onu pala ile döğmeğe baş- lar. İşte bu kavgayı gören meyhaneci İlyı bunları ayır mak İster. Bu sefer Yakup daha fazla sinirlenir ve meyhanecinin yakasına yapışır ve palasını yerine koyduktan sonra ta- bancasını çekerek İlyanın kalbine üç* el ateş ederek öldürür. Müddelumumi Ya- kubun on beş sene tecrimini talep etmiştir. Heyeti hâkime müdafaa için muhakemeyi talik et- miştir. Devlet ormanları Devlet ormanlarının, ce man 8.500.000 hektar tut- tuğu tahmin edilmektedir. Bu ormanların muhafa- zası için bekçi yetiştirmek üzere Anadolunun muhtelif yerlerinde mektepler açıl- ması için, hükümet, bir ta- Hmalname kabul etmiştir. İkraz işleri Emlâk ve Eytam ban- kalarında ikrazat işlerinin daha faydalı bir şekle s0- kulması — düşünülmektedir. Maliye vekâletine bu husus- | e ee ” Baro 25 Nisanda Toplanacaktır İstanbul barosu heyeti umumiyesi 25 Nisanda top- lanacaktır. Bu içtimada, ba: ro inzıbat meclisi âza ve reisleri intihap — edilecek, teavün sandığı hakkında ba- zı erasat müzakere edildik- ten sonra, bütün avukatla- rın teavün sandığına iştirak- leri temin edilecektir. Baro mecmuasının wlâhı ve daha faydalı bir hale getirilmesi için icap eden tedabir ittihaz olunacaktır. Her sene mayıst ayında yapılması mutat olan baro tenezzühü müzakere edile- cek tenezzühe, her seneki gibi, avukat allelerinin de İştirakl — temin edilecektir. Baro meclisi kararlaştırırsa tenezzüh,! mayıs sonlarında yapılacaktır. Bütün bunlardan başka, muhtelif sebeplerle barodan çıkarılan — avukatların son kanun icabatına göre aldık- ları vaziyetde bu içtimada görüşüleceğinden, — içtimaa fazla ehemmiyet — atfedil. mektedir. Fuat 10 sene hapse mahküm oldu Galatada Şeftali soka- ğında Ali Rizayı öldüren Fuatın muhakemesi dün a- ğır ceza da nihayet bulmuş- tur. Mesele sudur : Ali Riza, Bekir. Fuat bu üç arkadaş beraberce Şeftali sokağındaki bir mey- baneye giderler. Oradaki kadınlardan birini de masa- larına çağırırlar. Bu üç ar- kadaş adamakıllı — serhoş olduktan sonra meyhaneden çıkarlar. Masalarına davet ettikleri kadından aralarına rekabet girer ve münakaşaya başlarlar. Maktul Ali Riza fena hal- de kızarak Fuade bir tokat atar. Bunun üzerine Fuadde bıçağını çekerek Ali Rizanın kalbine dayar Heyeti'hâkime müzakereden sonra Fuadın 10 sene hapsine karar — ver- nilştir. Yunan masonları Önümüzdeki hafta içeri- sinde İstanbula gelmeleri mukarrer olan Yunan ma- sonları, hareketlerini tehir ta bir rapor gönderilmiştir. Ü etmeği kararlaştırmışlardır . »e Arabeların geçemiyeceği kadar dar sokaklar açılacağına yeni binalar yapılması- edilir... İstanbul Beyoğlu İstanbul — tarafında akşam eğlenmek istersenl gideceğiniz yer, ya bir ( gılı gazino, yahut ta iki ©| sinemadır.Bunlarda on iki? sonra, derin bir karanlıl derin bir süküta bürünür. Çünki burası İsta buldur. Buralarda çalışan Türk! Türk çalğıcılarıdır. ve ni yet Türktür. . x Daha köprüyü geçerl bir şaşaa , bir canlı haj sizi kargılar.. Biraz çıkın , bu canlılık çılğın! halini alır. İstanbul tarı daki karanlığa mukabil V rada, elektrikler nur halii sokağa taşar. Çalğının , — eğlencenli| binbir nev'i, kulâkların!! ahenkler, beyninizde şimi ler doğurur. Buradaki zevk yerle ancak yüzde biri Türki Sahibi, çalğıcısı, gı bizden olmıyan bu yerlet! hayat gittikçe taşan coşkunlukla sabahlara dar sürer. Çünki burası Beyoğl! * On parasız bir Ruı' bulda zengin olur. ; İzmaritçi Yunanlı bulda zengin olur. ğ Beli kuşaklı Bulgar tanbulda zezgin olur. * Hepimizi birer kuk! bi Ooynatan ve soyduk! sonra gülen bu külâh gi ricilere mukabil - bizir) günden güne iflâs eden carımız vardır, lmhır lim. BÜRHANETTİN * gi " Ş. Cün Beye: Mektubunuzu büyük hürmetle okudum. Te hünüze teşekkür ederim: Baykuş resmi için bu ğunuz fikirler çok asil makla beraber itiraf ki bilemediniz. ,'B. ) Vilâyet bütçesi Umumi vilâyet ıııodâ tarafından hazırlanan 32 bütçeri esasları, Dabilf vekâletine .ındeııl/ başlanmıştır . Dahiliye vekâletinde ' ğer vekâletler mümesti nin de iştirakile lqkllığ cek olan encümen, yi bu bütçeler üzerinde * kata başlıyacaktır. p: ». Bütün bu intizamsızlığın önüne mek için plân lâzım iken Belediye ram neşretmiş, hayret ?