6 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

6 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

« R BSahife 2 Boğaziçi harabeleri | Şair Ahmet Haşim, vak- tile yazdığı bir neşrinde Boğaziçinde yaptığı bir oto gezintisinden — bahsetmişti. Üstadın öyle bir yazış tar- zı vardi ki, kari, muhayyel bir cennet tasvir ediliyor zaânedeekti. _İ;!e, ne zaman Boğaz- içine gitsem, hep Ahmet Haşimin tasavvuri âlemini düşünür ve gayri ihtiyari gülerdim. Üstat, gözlüklerinin si- hirkâr tesirinden bir lâhza kurtulsa, ne kadar engin bir hayal zevkile aldandığını anlıyacaktır. Görmekten zi- yade düşünen bir zekâyı taşıyan — büyük şair, eğer, Boğaziçini tekrar ilhamının pençesine geçerse, bilmem, gene aynı şakrak — edayı kullanabilecek midir? Bilmiyoruz. Fakat, gör düğümüz bir hakikat varsa © da bugün Bosfarun can çe- kiştiğidir. Diyebilirizki, se nelerden beri, hayat o mu- azzam sahilhanenin temel- lerini çürütmüştür. Artık, İstanbulun metrük bir kö- şesi olan Boğaziçinin ma- ziden gelen hatıralarından bile demvurulmasını — iste- miyoruz. Harap, denize, yas- lanmış yalılar dünkü mü- reffeh İstanbullâ bugünün farkını anlatan ne canlı mizallerdir. Belki, zamanın değişme- mesi, hayatın pahalılaşması, hattâ, halkta ki zevkin baş: kalaşması, Bosforun çökme- mesinde birer sebep olmuş tur. Lâkin, resmi ve husu- si bazı makam ve müecssese- lerin de, bu hususta, omuz- larına yüklendikleri bir ta- kım mesuüliyetler yok mu- dur? Var! Hem de, maale- sef pek fazla olarak ! İhtimal, şirin Boğaziçinin şereflendirilmesi için bu da bir ümitlir! tedbirler alına- cak. Amma, o vakte hadar da Bosfor tarihi biz hara- be haline gelecek... Ve, biz gene bu sütunlarda edebi- yat yapacağız. Tıpkı Bâle- bek harabelerini anlatır, gibi, seri seri makaleler ya- zacağız: Boğaziçi harabeleri diye... ** Sofya Elçiltgi Tevfik Kâmil Bey tayin ediliyor İstanbul meb'usu ve muh- telit mübadele Türk başmu- rahhası Tevfik Kâmil Beyin sofya elçiliğine tayini karar altına alınmıştır. Karagöz — Almanyaya &l[y'ıcek yok. Fabrıkaların dumanı tütüyor. da demek, doktor ? Dr. — Orası öyle. malları satabilmek için müstemleke mak lâzım. (Yarın)ın Halk Diplomatı Ancak, bu fazla ŞEHİR Liman Şirketi Temettü veriyor İstanbul Liman şirketi geçen gün, bir umumi he- yet toplantısı yaptı. Vaziyet görüşüldü. Neticede anlaşıldı ki, şirket 930 senesinde his sedarlarına yüzde altı faiz verebilecektir. O da parası olursa, Ayrıca safi kârı da tesbit edildi: (360) lira. (500) bin liralık bir şir: ket olan Liman müessese- sinin geçen sene aldığı bu netice — umumi bir hayrel uyandırdı. Buna mukabil kıyıdan kıyıya nakliyat yaparak Li- man şirketinin adeta artığı ile geçinen Tahmil ve Tah- İiye şirketinin sermayesi 150 bin !liradır. O da bir heyeti umumiye içtimar yaptı ve bu sene hissedarlarına yüzde dokuz temettü dağıtabilece- ğini ilân etti. Tahı il ve Tahliye şirke- tinin sermayeşi evvelkine nisbetle dörtte bir derecesin- dedir. Buna rağmen yüzde dokuz faiz verebiliyor ve onun artığı ile geçiniyor. Şu vaziyet, resmi teşeb- büslere nazaran hususi te şebbüsleri muvalfakiyetini açıkça ı:'ulerlyor. İşsizlik Bir cerh hâdisine sebep oldu Haliç şirketi işletme mü- dürü Celâl bey, Ayvunsaray iskelesinden çıkıp vazifesine giderken önüne bir hafta evvel işten çıkartılan me- murlardan Çerkes Sait çık- mıştır. Sait: — Beni işten çıkardınız, neye paramı vermiyor sunuz. Diye üzerine hücum etmiştir. Bundan sonra sol kolu- nun üç yerinden yaralan- mıştır. Bu husustaki ilerlemektedir. Bütün tahkikat bu işte işsizliğin âmil olduğunu gös- teriyor. Odasına girenler yakalanmıştır. Zülfükâr oğlu Ahmet, karagümrükte — tercüman Yunus mahallesi bekçileri Aptullah ile Hamdinin oda- sına girerken yakalanmıştır. tahkikat Karagöz — eti yolun- M. Br. — sözü vardır : bul- santime kadar YARIN H | Kimler Avukatlık yapmıyacak? ' Tefsiri Kanuni Ankaradan Gelmiş ve Müddei- o* v .. : et umumiliğe gönderilmiştir Heyeti mahsusaca haklarında karar verilenlerle evvel- ce memur bulundukları vekâletlerden cevazı istihdam kararı almamış bulunanların Avukatlık yapamıyacak arı hakkındaki tefsiri kanun Ankaradan gelmiş Vilâyet ta- rafından müddeiumumiliğe gönderilmişti. Müddeiumumi- lik keyfiyati Baroya bildirmiştir. Baroda bugü lerde fevkalâde bir içtima ahtedilecek çı: karılacak olan Avukatların Histesini hazırlacacaktır. Haber aldığımıza göre barodan çıkarılacak Avukatlar şunlardır; Sabık Beyoğlu Sulh Hakimi Ekrem, Üsküdar İdarei bususiye Avukatı kadri, Esbak üçüncü ceza reisi Maz har Beyler Katil Kerim l | Alit—ıanyaya Muhakemesi dün bitti |İhraç edilecek tütünler Bir müddet evvel bir kavga neticesi yoldan geç- mekte olan Kâniye H.mı katleden Kerimin muhake- mesi dün ağırcezada niha- yet bulmuştur. Vak'a şöyle cereyan — etmiştir: Kerim Behçet, Maksut isminde üç arkadaş kahvede iskambil oynuyorlarmış. Oyundan aralarında bir kavga çıkar . Maksut otur: duğu — sandalyayı tutunca Behçete fırlatır. Diğer taraf- ta duran Kerim de taban- Peasını çekerek — Behçetin üzerine ateş eder. Fakat tabancadan çıkan kurşun Behçete isabet etmiyerek yoldan geçen — Kâni'ye H.ma isabetle öldürür. —| Heyeti hâkime müzake- reden sonra Kerimin 15 sene hapsine fakat yaşı yü- zünden cezası Gsene 6 gü- ne indirilmesine ve verese- ye 2000 lira tazminat ver- mesine, Maksudun da — bir sene dört ay hapsine diğer maznunun da beraetine ka- rar vermiştir. Eski kibrit inhisarının tasfiyesi bitti Mülga kibrit inhisar ida- resinin tasfiye —muamelesi Abitmiştir, İnhisar idaresin den alacaklı olan bir çok tacirler vardır. Bu borçlar vadeyle verilecektir. Rakı fiatları Müskirat inhisar idare- , sinin rakı fiatlarını indire- ceği yazılmıştı. İdare erkâ- nından bir zat bu haberin doğru olmadığını söylemiştir. Dünyanın parasını Parise de- po ettiniz. Fakat, bu para doğurmaz ya... Fransızların meşhur bir ata Sağlam faiz bulunca, son borç vermek — doğrudur! Alman hükümeti mem- lektlerine —ihraç edilecek tütünlerin gümrük resmi- Dİ artırmıştır. Bu münase- betle memleketimizden ya- pilan tütün ihracatı azal- miştir. Yalnız ucüz nevi tütünlerimiz üzerine mua- mele yapılmaktadır. Buna mukabi! Ruslar Hanburga 87 bin 300 balya tütün göndermişlerdir. Berlin sigara fabrikası da vergi zararından kurtul- mak maksadıyla paketler- deki 10 sıgarayı 9 za indir- mişlerdir. Aynı zamanda kullanılmış paketleri topla- yıp yeniden doldurduktan sonra tekrar piyasaya çıkar: maktadırlar. Şoförlerin intihabı Şoförler cemiyetini idare heyeti Intihabatı ekseriyet olmadığından 18 nisana kal- mıştır. Fakat bu defa yeni idare heyetinin seçileceği muhakkaktır. Türk İktisatçıları Türk iktisatçılar cemiye: H, 2 nisandafikinci içtimamı aktedecektir. Bu içtimada idari hususat müzakere ©o- lunacaktır . Bundan başka müderris Hamit Sadi Bey Türk ticaret tarihi, Nizamet- tin Âli (B.de son cihan buhranının âmilleri/ hakkın- da birer konferans verecek- lerdir. Sekteden Ölmüş Yenişehir'de kömürcü Ali ağa sektel kalpten vefat et- miştir . Karagöz — Londra bu. Bütün cihanın malları buraya gelmeden olmuyor ki... Bu City ile bir anlaşmak kabil olsa, işlerimiz yoluna girecek ammal!... ABERLERİİ | Ambarlı Civarında Feci bir cinayet Bakırköy kazası dahi- linde geçen gün esrarengiz bir cinayet olmuştur. Bakırköy kazası ile Am- barlı kariyesi arasında bü- yük bir çiflik vardır: Raşit paşa çifliği... Bu çifliğin kâhyası Meh- met ağa Çarşamba günü atına binerek İstanbula in- miştir. Akşam olunca tam — sa- at yirmi buçukta Mehmet kâhyanın atı başı boş olarak çifliğe dönmüştür. Bu vaziyet karşısında çiflik halkı büyük bir telâşa düşmüştür. Yapılan muaye- nede atın üstünde kan dam- Tası görülmüştür. Bunun üze- rine hemen civar aranmış ve Mehmet kâhyanın cesedi çiflik hududundaki derecde yüzü koyun yere uzanmış bir vaziyette bulunmuştur. Mehmet kâhyanın vücu- dünde müteaddit kurşun ya- raları vardır. Bunun üzeri- ne yapılan tahkikat netice- sinde Mehmet kâhyanın İs- tanbuldan dönüşte, saat on dokuz buçukta Ambarlı kar- yesinden geçerken öldürdüğü anlaşılmıştır. Katiller - çifli- ğin hududunda deniz ke- narında pusu — kurmuşlar ve 3 metreden Mehmet kâhyaya ateş etmişlerdir. Kâhya aldığı yaraların te- sirile attan — düşmüş ve vefat etmiştir. Katiller Meh- met Ağanın yanındaki 140 lira para ile tabancasını al- mışlardır. Katillerin kimler olduk- ları henüz anlaşılamamıştır. İstanbulun — yanıbaşında böyle bir €inayet olması ve faillerinin anlaşılama- ması şayanı dikkattır. Cam kırmışlar Cihangirde Uluköy mek- tebi muallimi Melahat Ha- nımın evine Kemal ve Mek- ki isminde iki kişi giderek taş atmak suretile camla- rını kırmışlardır. Pirinç fiatları düşüyor Pirinç — fiatlerinde düp künlük devam ediyor. Güm- rük resminin yüksek olma- sına rağmen İtalyan pirinç- leri piyasaya hâkim olmuştur. Bu vaziyet karşısında pirinç tacirleri aralarında bir birlik yapmışlardır. Karagöz ve Sermayedarlar Amerikalı — Dostum Karagöz. larımızda ahn, fabrikalarımızda akıllarımızda iş gırla.... Bize, bir it yarım saat sonra başlarır. Yalnız it © Meb'usluk Peşinde Meb'usluğa teşne ze hakkında düne kadar famızın içinde yalnı istifham işareti d Acaba kimler, numzet! rini, koymuşlar diye, rast geldiğimiz dostla nuşmak: — Nasrisın, iyimisin Demek gibi bir adet h Müne girmişdi. Sade tahminden ibe olan bü mesele, bugün tık bir madde halinde şıimıza çıktı. * Bir akşam gazetesi; ihtimal sekiz'e birini o! duğum isimler, bana an ti Ki, memlekette “mob'i luk hevesi, bir moda ğını kadar hüküm sürü Meslek nev'inin büti nümunelerinden sayısız üplerin isimlerini okur! bu kanaat bende sarsil, bir hale geldi. x Dün neşredilen iki ismin içinde on tane ka uzaktan veya yakından nıdığım zevat vardı. Namzetler arasında, kileri, kazançları ve siyetleri itibarile çok metli isimlere de — tesa ediliyordu. Buna mukabil pek da gölğe şeklinde beli isimler vardı. Muallim, avukat, mel dis, mütekaitlik gibi *Tite, taşıyan bu beyl — “Meb'us olmak — iÇ sade isim yazdırmak kİ gelseyidi, nufus, kayıtlar! olduğu gibi fırkaya göni rirlerdi, dersem bana K mazlar değilmi? BÜRHANETTİN Â Fatma hanımın | muhakemesi Bundan bir müddet vel Fatma H. isminde kadıncağızın - yolda ne çıkarak kama ile ve hayasız sözlerle baj masına — sebebiyet — vi ve koynundan 15 çalan Abidinin muhake dün ağır cezada nih bulmuştur. Heyeti hâki maznunun Üç sene ağır sine karar vermiştir. Polis binaları Eminönü kaymaka Sirkecide polis 4 üncü müdüriyetide, 4 üncü müdüriyetine eski binasına nakletmişlerd