18 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

18 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife v İrmak Kilyos Hattında İlk tren Ankara, 17 (A. A.) — lIr- mak - Kilyos hattında ilk lokomotif dün Apsari istas- yonuna varmıştır. 23 Nisan da Çangırı istasyonu ma merasimi için yun açık hazırlık. lar yapılmıştır" Civar köy- lüler merasime iştirak ede- cektir. Avukat mı olacak ? Bandırma Ağır ceza reisi Hikmet B. yin bu vazifeden istifa ederek Avukatlık ya- pacağı söylenmektedir . Talebeye yardım Maarif vekâletinin em- talebeleri velilerinden mürekkep hi- maye heyeti teşekkül edil- diğini yazmıştık. Bu heyet- edilecek talebeyi seçmeğe başlamış- tır. Dün; de İkinci ilk mek- riyle ilk mektep ler iaşe ve ihata teplerin himaye tihap olunmuştur. Bu mü- nasebetle dün İstanbul kız orta samere verilmiştir. Bir menba kapatıldı Mersine iki saat mesafe- de Mazı hastalıklara şifa- dır. Diye bir çokları tarafın- dan ziyaret edilen içme, suyu mazarratı anlaşıldığın- dan hükümetçe kapatılmış- tır. Muallimler gide- medi Şehrimizde bulunan Bul- gar muallimleri dün akşam Bulgaristana hareket edeceklerdi. gidememişler ve hareketl. rini bu akşama!' tehir etmiş- müteveccihen lerdir. Dün geceyi erkek mu- | Belediyede Ihtilâf Çıktı Belediye reisi Muhiddin B. ve belediye erkânı ara- sında ihtilâf çıkmıştır. Buna sebep — şudur: Beş senelik imar programında Muhiddin B. şunları teklif ediyor: 300 bin lira ilebir verem hastanesi Cerrab paşa has"- tanesinde yeni tesisat için 80 bin, Haseki hastanesi için 700 bin, yeniden tesis edilecek bir doğum evi için 700 lira... Halbuki bu parayı belediye muhtelit encümen azası çok görmüş ve kabul etmemiştir. İhtilâfta bu nok- tadan çıkmıştır. | Evkafın bir senelik heyeti in- | mekteplerinde bir mü- | varidatı Yapılan son tetkikat ne- ticesinde evkafın elinde bir buçuk milyon lira varidat mukabil 1413 ev 125 buna | atel 169 hamam 9118 dük- Eakat | kân ve mağaza 6 fabrika, 198 değirmen 1117 iratlı ar- sa 257 bağ 139 fırın 3387 tarla bulunduğu anlaşılmış- tır. Şark demir yolları tarifasi Trakyadaki ticaret oda- ları son odalar kongresinde şark demir yollarından ve tarifelerinden şikâyet etmiş- lerdir. Pulluk satanlara prim verilecek Pullak kanunu vilâyete tebliğ edilmiştir. allim mektebinde geçirmiş- | | olanlara prim verilecektir. lerdir. Kambiyo kanunun- | da tadilât Sabah biri: Türk tüccarlarının bade- ma Türk parasile ecnebi, memleketlerine — serbestçe gazetelerinden | Bu kanuna nazaran sene. de 250 pulluk satan ve va- sıfları fenni şartlara uygun Şoförler cemiyeti intihabı Şoförler cemiyeti idare | heyeti Çintihabına bu gün gidebilmeleri için kambiyo | kanununda tadilât yapıldı - ğını haber veriyordu. Maliye teftiş heyeti reisi Âdü Bey | bu mesele hakkında demiş: | tir ki: * — Bu esasen evvel. denberi serbestti. Yalnız ih- racat İşlerinde ufak bir kayıt vardı. Eğer mevzuu bahis tadil bu kay- dın - kaldırılması henöz lâmat gelmiş değildir., ise bana buna dair | bu hususta bir ma- | tekrar başlanacaktır. Fare mücadelesi Tekirdağ ticaret odası yeniden farte mücadelesine kuvvetle devam etmeğe ka- rar vermiştir. Balıkçıların derdi Balıkçılar cemiyeti tek- rar Maliye ve İktisat vekâ- letine müracaat etmiştir. Bunun sebebi şudur: Bir takım balıkçılar bom- bala ile balık tutmaktadır. Bu şekilde avcılık Boğaz- içinde avcılığı azaltmıştır. Çünkü balık sürüleri da- gılmaktadır. l (Yarın)ın Halk Diplomatı Karagöz — Aman paşam, âman'l.. 'Bu me keyif böyle.. I —» Alah, | YARIN “SEHİR HABERLERİ Baremin mühleti bitiyor Hakkı miktesepler kâmilen kalkıyor! Ankara, 17 (Telefon) — Barem kanununun mevkii meriyete girdiği tarihte fazla maaş alanlar için iki senelik bir kakkı müktesep müddeti kabul edilmiş ve makam tahsisatı, muhtelif suretlerle alınan zamlara dokunulma. mıştı. Bu müddet, bu Eylülde hitam bulacaktır: Bu takdirde fazla maaş hakkı müktesep- Vekâlet- cihete alanların kesilecektir. şimdiden — bu göre bütçelerini hazırlamak- tadırlar. Ezcümle Dahiliye vekâ- leti memu:zları bundan çok müteessir olacaklardır. leri ler Toplu Tedrisat Muallimler birliğinde toplu münakaşasına de- vam edilmiştir. Muallimler bu münakaşalarda şu fikir- leri serdetmişlerdir. İlk üç sınıfta tatbik olunan toplu tedris usulü dördüncü sınıfta terk edilirse talebeyi hiç balınmadığı — bir bulundurmaktadır. Sigorta - şirketlerinin teftişi Sigorte şirketleri komiser- leri, şirketlerde teftiş yap- mışlardır. Teftişte bilhassa sigorta ücretlerinin halktan alımıp'alınmadığı tetkik edil- miştir. Bu İktisat — vekâletine rapor göndereceklerdir. Belediye daireleri Belediye dairelerinin mü- temadiyen taşınması halkın tikâyetini mucib olmakta- dır. Gelen Vapurlar Son bir ay zarfında lima- nımıza şu kadar vapur gel- miştir : Yekün 600 bunlar- dan 238 i transit olarak geç- miştir . Liman harekâtında birinci dereceyi İtalya işgal etmektedir. Yalnız İtalyadan limanımıza son bir ay zar- fında 144 vapur gelmiştir . İkinci derecede İngiliz va- purları gelmektedir . Bunla- rın da yekünu 83 tanedir. Ayni ay zarfında 81 Yunan 76 Türk, 35 Romanya , 33 Alman vapuru gelmiştir. tedrisat muhitte komiserler birer hususta ahlah... Seni böyle neşeli görenler de, mecliste yalnız kaldığını zannede Müfettişi Umumilik 'me- murlarının resmi (maaşları da epice tenzil edilecektir. Resmen kanunun kabul ettiği terfi müddeti de Av- rupada tahsil etmiş memur- lar için iki senedir. Bazı da- ireler hakkı müktesepleri- ni kaybedecek memurlardan kanuni ehliyeti haiz olan- ların terfiini inha edecekler ve bu suretle maaşlarda bir tevazün teminine çalışacak- lardır.) Eylülden sonra ücret alan- larm memur kadrolarına ithali için de vekâletler ha- zırlanmaktadır, Irak Tayyarecileri Şehrimizde bulunan Irak? tayyarecileri dün İstanbulu gezmişlerdir. Misafirler tayyare cemi- yeti Parapalas oteline yerleştirilmişlerdir. Bugün şereflerine — bir ziyafet verilecektir. Yarın akşam — haraket etmeleri ihtimal dahilindedir. Yunanlı Talebe Şehrimizdeki — Yunanlı talebeler dün ," İstanbulun muhtelif semtlerini gezmiş- lerdir. Dün gece saat 20,30 da Tokatlıyan otelinde, Yunan talebeleri şerefine'bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafet çok samimi olmuş ve tarafeyn tarafından arasında hararetli nutuklar taati edilmiştir . Ferit Bey gitti Şehrimizde bulunan Ad- liye müsteşarı Ferit Bey buradaki- teftişatını ikmal etmiştir. Mumaileyh, dün Ankaraya hareket etmiştir. Tarla farelerile müca- dele ediliyor Adadolunun her — tara- fında tarla farelerile mü- cadele devam ediyor. Ek- ser yerlerde çiftçiler tarla farelerini öldürmek — için hariçten tabanca getiriyor- Hükümet hariçten fare öldürmek — için getirilecek iabancalardan gümrük resmi lar. almıyacaktır. Bu cihet ru- sumat idarelerine — bildiril- Miştir. —.. Al pafam şu gazetelere göz gezdir bakalım ! İrtişa Tahkıkatı Son safhada! Ankara, (Hususi) — İrtişa davası evrakı müstantıklikce ikmal edilmiştir. Takkikat dosyası tamamile tekemmül etmiştir. Bu hususta alınanların ve Ankarada bu- lunmıyanların istinabe evra- kı gelmiştir. İstanbuldan sorulan Ne- ölü- zan altına sim Mazliyan efendinin müne dair suale cevap gel- memiştir. Bu cevapta gel- dikten sonra tahkkikat hâ- kimi kararını verecektir. İrtişa meselesi ev heyecanlı safhasına girmiş bulunmak- tadır. Tasarruf cemiyeti sergisi Milli tasarruf cemiyeti- nin açtığı sergide bilhassa fazla kumaş satıldığı söylen- mektedir. Adana hükümet konağı Adana hükümet kona- hâlâ eski harflerle levha bulunmasın- ğinin — üstünde dan mahalli gazeteler şikâ- yet ediyorlar. Ocakların devri bitti Halk Firkasına ilhakı üzerine — başlıyan tesellüm muamelelesi dün bitmiştir. Halk Fırkası İstanbul Türk ocağını kayden tesellüm et- miş bulunmaktadır. Ocağa ait eşya tesbit olunmuştur. Bundan sonra ocaklar Halk — fırkasının bir hars şubesi halinde faaliyetlerine devam edeceklerdir- Hey'eti idareleri de hars nin faal azaları olacaktır. Telgrafçılar mah- küm oldu Telgraf —muhaberatında arzu edilmiyen yanlışlıklara sebebiyet vermekle maznun Malâtya telgraf memurla- rından Hakkı ve Sıtkı Bey- ler üçer ay hapse mahküm edilmişlerdir. Güzellik kiraliçesi radyoda Güzellik kraliçesi Naşide Saffet hanım, yarın akşam radyosile müsaba- hey'etleri- İstanbul ka seyahati anlatacaktır. Karagöz ve intibalarını ve Avrupa safahatını — halka diğimiz gibi Yeter! Bu para haksızdır | — Halk ile temas edenesnafın | sıhhi muayeneleri için beledi- | diyenin ihdas ettiği cüzdan işi esnafın şikâyetlerini mu- cip olmaktadır. Esnaf, tâbi bulundukları cemiyet cüz- danlarını alıp muayenelerini yaptırmadıkça cezaya uğratıl: maktadırlar. Sıhhi muayene bittabi lüzumlu bir şeydir, ancak (25) kuruş mukab- ilinde alınan bu cüzdanların belediyeye maliyeti kuruştur. Belediyenin, zaten muh: telif vergilere ve ayrıca ce- miyet aidatına bağlanan es- naftan ayrıca (18-19) ku- ruş kadar cüzdan kârı alın” ması bittabi doğru değildir Esnaf ayııca bu cüzdanın üzerine her muayenesinde (15) kuruşluk pul yapıştır: maktadır. Hemen üzerinde (100.150) kuruşluk - pul ik sak edilmemiş cüzdon yok gibidir. Halbuki cemiyetler- den bazıları, mensubinine maliyet fiyatile cüzdan ve- rebileceğini söylemektedir" Esnaftan her hangi biri sinden matlup olan muaye* ne edilip edilmediğine dair vesika olduğuna göre cüzda" | nin mahiyet ve mecburiyeti veznesinden kalmıyor demektir. Lâalettayin bir kâğıt ü rinde sıhhi raporunu ibra$ eden esnaftan behmehal cüzdan aramanın manası v€| hikmeti nedir? Bundan sar" fınazar cemiyetlere bu if/ bırakmayarak - Belediyenif üzerine almasındaki kast nedir? Eğer varidat temini l4f böyle haksız alınan ve tic” ret mahiyetinde olan parf” ya istinat doğru mudur? Ef nafın bu hususta fırka islâf hey'etine şikâyet ettikle: söylediler. Bizce de bu noktada © naf temamen haklı Beledif” temamen haksızdır. Belediye — doktorlarım” cüzdandan başka bir üzerine sıhhi raporunu yf maması da pek gariptir. iş halledilmelidir. Esnafa nahtır. M. Krol Dün şehrimize ge'J Dün, şehrimize A turya sefiri M. Krol miştir. Malüm olduğu #4 re sefir Cenapları bir yef o dit met hastahanesinde t / edilmiİşti. Şimdi tama' iktisabı afiyet etmiş b maktadırlar. geçirmiş ve Ankara H Müstakiller İsmet »PaşaJ— Eyvahl!iDemek bi at oynatamayacağız *”