18 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

18 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

18 Nisan Isyan! 1İngiliz 8 Ame- nkalı 20 yerli öldü Nikaragua'da kıyamlar Bluefielde, 16 (AA.) — Puerto - Cabezas'te isyan hâdiseleri :ııhıır etmiştir. Guatemalteğucs 'te bir İngi- liz ile sekiz Amerika'lı ve 20 kadar yerli telefolmuş- tur. Capo- Graelat mıntakası asilerin elindedir. an bahriye kuvvetlerine men: sup - tayyareler buraya 14 bomba atmıştir. Nevyork, 16 (AA.) — Şikago'da — intişar etmekte olan Harl - tribun, gazetesi hükümetin alâkadar daireler bahriye erkânı ile müşave- reden sonra Nikaragua 'daki siyasetin! tadile karar ver- miş olduğunu yazmaktadır. Bu memlekette bulunan Amerikan kuvvetleri büyük bit dik katle kullanılacaktır. İtalya ticareti Roma, 16 (A.A.) — 1931 senesi mart ayı - ithalâtı 1,032,638,300 lirete baliğ olmuştur. 1930 senesi Mart ayına ait ithalât ise 1,506, 307,202 İiret idi. İhracat ise, 1930 Mart'ında 1,041, 594,605, 1931 Mart'ında da 828,829,467 litrettir. Serbes Fırka ( Birinci sahifeden devam) ken, diğer taraftan (Ankara) (İzmir) ve (Aydın) a da git- mek istiyordu . Belediye intihabatına hazırlık Yeni fırka faaliyetini ve müsmir bir sahada — isbat etmek için yeni bir mücade- leye — girişmek istiyordu » Bu — mücadelede malâm olduğu üzere belediye inti- habatı idi. Fethi Bey intihabata iş- tiraki kuvvetle arzu ediyor: du. Yeni fırka, bu intihapta bütün müsavi hukuklardan istifade edeceğine kani idi hattâ,bir beyanatında vatan an kendi kanaat ve vicdanlarının emrettiği şekil- de rey vermelerini ricada etmişti. Fethi Bey, rey ver Menin vatandaşlık hukuku- Nun en başlıca evsafından olduğunu, binaen'aleyh hiç şeyden çekinmeden her arzu ettiği şekil ve Mahiyette rey'ine sahip obk Masını istiyordu. Rey vermek istemiyenler için de diyordakt: ! SON Avustralya î İçindedir Cıınlnrıı. W CA.A) - Avastralya burçlarının itfası hususunun iki sene müd- detle - tehirine İngilterece muvafakat edilmesinin sebe- bi, Avustralya'nın kambiyo- sunun düşüklüğü ve mali ve iktısadi vaziyetindeki buhran olduğu haber veri- liyor. İngiltere'nin bu hareke- ti, Avusturalya'nın 2 milyon İngiliz lirası tasarruf elme- sine müsaadebahş olmaktır. M. Sçullin, federal hükü- nıeunlıı bu dostane maddi muavenet teklifinin kiyme- tini taxdir etmekte olduğu- nu beyan etmiştir. ——— Cemil Paşa Teessüt Ediyor Ayasofya ile Sultanah- Şmet arasındaki meydanın? çocuk bahçesi yapılması hakkında sabık Şehremini Cemil Paşa şunları söyle- mektedir. Şehrimizin bir çok yer- lerinde ezcümle Sultanahmet meydanının biraz aşagısında Cinci meydanı ve yangın yerleri gibi hali, geniş yerler varken bu güzel meydanın bu işe tahsis edileceğine fevkalâde teessüf ettim . HABERLER dampıngmın darbesi Ingılız Kabinesi Düşmek üzere Londra, 16 (A.A.) — Bütün siyasi fırkalar, hükümeti muahazeye matuf olarak muhafazakârlar tarafından veril. miş' olan takririn reye konulması münasebetile bütün aza- larının Avam kamarasında bulunması için ellerinden geldiği kadar gayret sarfetmektedir. Fırka reişlerinin sou günler mekte oldukları görülmüştür . kamarasında görülmemiş olan draya gelmektedirler . Siyasi de pek ziyade faaliyet sarfet. Uzun müddetten beri Avam bir çok meb'uslar bugün Lon- mehafildeki mütalaalara göre hükümet, işin içinden ufak bir ekseriyetle çıkacaktır , Vazi- yetin anahtarı liberallerin elindedir . * * Avam kamarasında şiddet'i münakaşalarda ne söylendi? İngiliz amele fırkasının mevkii Londra, 16 (A.A) Avam kamarası, ağız ağıza dolu ve müzakere pek heyecanlı ve hararetlidi. Muhafaza- kâıların şiddetli alkışları, a- mele fırkasına mensup aza- nin sık sık vukubulan muü- dahaleleri, müstehziyane el şakırtıları arasında M. Bal dvin, vermiş olduğu takririn reye konulmasını talep etmiş ve hükümetin intihabat en nasında iştizlik hakkında ya- pmış olduğu vaitleri yerine getirmemiş olduğundan do- layı kamaranın itimadına İâ- yık olmadığını beyan etmiştir. Bu takdirde ayni zaman- da, amele fırkası hükümeli- nin işsizlik buhranını izale Bundan 17 sene ovvıl4 için girişmete olduğu toşebi buügünkü para farkile BO bin | Hra sarfile açtığım ve Pari- sin meşhur Konkm meyda- nıma muadil olmak üzere | *eriye , yaptırmak — istediğim — bu meydan çocukların oyun oynamalarma ve — spor yapmalarına asla ve kat'â tahsis edilmemelidir. Bana kalırsa buradaki hamam , Sultan Ahmet camii civa- rındaki medrese ve yanin- daki duvarlar da kaldırıl. malıdır. Fikrimce bu meydana, ağaç ve çiç şartile tıpkı Paris 'teki kon- kor meydanı halina koymalı. büslere bir nihayet vermesi de talep edilmektedir. Macdonald kabinesi, ek- kazanmadığı takdir- de istifa edecek ve umum! intihaplara başlancaktır. Münakaşalar... Londra, 16 (A.A.) — Avam kamarasında muha- fazakârların tevbih takririni tevdi eden M. M. Baldvin, bütün memlekette hükümetin işsizlik — meselesini — ballü fasledeceğine — inanmadığı için hükümete karşı itimat mevcut olmadığını beyan etmiştir. Bizzat hükümet, ek dikmemek | kendi kendine olan itima- dını kaybeylemiştir. Muma- ileyh, işsizler iş bulmak için hükümetin yapmış olduğu Bu yere asfalt döşemeli, mey-| . fi işlerinden bahsetmiştir. danın — ortasına da büyük Gazinin son senelerde yapma- ga muvaffak olduğu eserlerden mülhem bir âbide koymalı- yız. Bu Abide 4 cepheden ibaret olmalı. Bu cephelerin birine arap harflerinin, di- gerine fesle'in, üçüncüsüne kadınların peçelerinin kal dırıldığına, dördüncü cephe- sine de kanunu mederinin ıınlıkeuılıdı tatbik edil- tasvir etmeli. dw:ıydıııı ismine de İn. kılâp meydanı demeli, Gö- receksiniz ki nisbeten &Z masrafla vücude gelecek bu meydan hber iki ucundaki muazzam camilerimizle birlikte dünyanın en muh” teşem ve güzel bir meydanı olacaktır.. Kadın meb'usta hararetli Ledi — Aster, M. Johns- ton'un sözünü kesmiş oldu- gunda süküta davet edilmiş ve bu hareketinde devam ettiği takdirde meclisten çı- karılacağı kendisine ihtar edilmiştir. M. Johnston'un nutkundan - sonra, liberaller takip edecekleri hattı hare- ket hakkında bir karar ver mek üzere toplanmışlardır. Bu toplanma neticesinde aralarında 28 liberallerin tevbih takririne tamamen alehtar olduğu yedisinin bu takrir lehinde rey verilmesi mütaleasında ve yedi libe- ralin de müstenkif kalmak fikrinde bulunduğu anlaşık- mıştır. Bu 1 hükümetin ekseriyet temin etmesi muhakkak bulunu- yordu. Müzakereler esnasın- da söz alan M. Lloyd Geor- ge, muhafazakârlar tarafın- dan tevdi edilen tevbih tak: ririnin bagünkü ahval ve şerait altında haksız olduğu- nu ve bunun aleyhinde rey vereceğini söylemiştir. Mu- maileyb, işsizlik meselesinin halli hususunda — sarfedilen faaliyet ve elde edilen neti- celerden memnun olmadı" ğını ve bunları kâfi bulma- dığını ve fakat bundan daha eyi ve daha fazla bir şey yapılmasının mümkün olma- dığını ilâve etmtişir. MAKDONALDIN CEVABI Nihayet M. Makdonald söz alarak amele fırkası ile liberal fırkanın işsizlik buh buhtanına karşı mücadele etmek için müşterek bir pi- lân hazırlamış olduklarını #öylemiştir. Mumaileyh sözüne de- vamla demiştirki: Şayet mu- hafazakârların tevbih takri- ri kabul edilecek olursa bu, başka başka bir siyasi re- cülü iktidar mevkiine çağı- rılması manasını tazammun etmez belki milletin reyine müracaat edileceğini ifade eder Yani eğer hükümet mağlüp olacak olursa umu- mi intihabat yapacak ve ancak — intihabat neticesi kendi aleyhine çıktığı za- man istifa edecektir, M . Macdonald, Avam kamarasının amele fırkası hükümetine mesaisine de- vam etmek müsaade ve im- kânını bahşedeceğini ümit eylemekte bulunduğunu ve bu akşam iyi bir ekseriyete muhtaç olduğunu ilâve eyle- miştir. M. Lloyd George ile M. Macdonald'ın nutukların- dan sonra müzakeratın şid- det ve ehemmiyeti zail ol- muştur . Çünkü umumiyetle muhafazakârların tevbih takri- rinin reddedileceği tahmin edilmektedir. Reylere takri- ben gece yarısından evvel müracaat edilecektir. Bir istifa Londra, 16 (A.ÂA.) — M. Neville Chaamberlain, istifa eden M. Churchillin yerine mali komite reisi intihap vaziyete — nazaran edilmiştir. Mısırlılar Mümessilleri —| Çıkarıyorlar Kahire, 16 ( A.A.) — | Maliye müsteşarı, Sovyet | ticaret mümessilleri ile gö- rüşerek satın almakta ol- dukları pamuk — miktarının kâfi olmadığını ve bu hare- ketlerinin evvelce yapmış oldukları vaitlere tavafuk etmemekte — bulunduğunu söylemiş ve bin — netice Mısır'da — ikemette — de- vam elmelerini : manası kal- maınış olduğunu ilâve etmiş- tir. Sovyet mümessilleri ma- l — vaziyetlerinin * matlüp veçhile tensik edilmiş , ok madığını beyan etmişler ve fakat itilâfname ahkâmının tamamen icrasına gayret et- mek vadinde bulunmuş- lardır. Hava nazırı geziyor Dakar, 16 (A.A.) — Fran- sa hava işleri nazırı M. Duuesnil'e refakat eden ha- va filosu saat 11 - 30 da “Aua -Kam, tayyare mey- danına inmiştir, Kıral İyileşiyor Londra, 16 (A.A) — Kıralın sihhi - vaziyetindeki salâh tedrici bir surette ve memnwmiyeti calip bir e- kilde devam etmektedir. Bundan sonra artık bülten neşrine lüzüm görülmiyece- ği tahmin olunuyor. Hava postası Detrolt, 16 (A.-A) — Bir transatlantik bava postası ihdasına — müteallik — teklif mektuplarının otuz gün son- ra açılacağı haber veriliyor. Rangoon müsademe Rangoon, 16 (ALA ) — Âsilerle polisler 'arasında vukua gelen bir mücadelede | yedi âsi telef olmuştur. Sahife 3 | Domerg Aceba Tunusa . . ..4* niçin gitti?” Bizerte, 16 (A.A.) — M. Doumergue, bir torpito ile buraya gelmişlir. Müşarün- ileyh, saat 11-45 te karaya çıkmış ve halkın — alkışları arasında — otomobille şehri gezmiştir. Belediye dairesinde ve- rilen bir ziyafette bir nutuk söyliyen M. Doumerguc, memleketin refahını temin yolunda Fransız'larla yerliler arasında yapılan teşriki me- salden dolayı memnuniyeti- ni izhar etmişlir. Saat 15,30 daTunus beyi ile na- zırları tarafından teşyi edilen Reisicumhur Colbert kru- vazörüne binmiş ve kruva. vazör hemen Fransaya mü- teveccihen hareket etmiştir. —— BAn HaRila Kabine düşmedi! Londra, 17(A.A.) — Avam kamarası, kabineyi muahazeye mâni — olarak muhafazakârlar tarafından verilmiş olan takriri reddet- miştir. Kumar Cinayete götürdü Diyarbekir gazetesinin yazdığına göre Malazgritli olup Diyarbedirde mukim kalabalık ismile tanınmış Murat namında bir serseri beş kuruş kumar alacağından dolayı arkadaşı Vanlı oğlu Haçıyı — hâmil bulunduğu sustalı çakı ile kalbinden vurmuş ve Hacı derhal öl- müştür. Katil firar etmek iste- mişsede polisler tarafından derdest edilerek ciheti Adli- | yeye terlim edilmiştir. ——— 10102 Gazeteciler uçtu! Dün Istanbul üzerinde uçan tayyarede gazeteciler vardı Dün beynelmile nakliyatı )bakışı gördüler. Fevkalâde ve hövalye — şirketi, — İstanbul gazetecilerini, tayyare ile İ tanbul üzerinde bir cevelâna davet etmişti. Gazeteciler, bir kısmı oto- büsle bazılarıda trenle Yeşilköy tayyre karargâhmna gittilerr. Potez markalı, beşer kişilik tayyareler hazır duruyordu. Şirket — müdiri şirket binasında gazetecilere birer fato ve pasta ikram etli, şir- ketin faaliyeti hakkında iza- hat verdi. Bu ayın 20 sinden itiba- ren “Şark Oku, isimli bir servis açılacak, sabahleyin 1s'anbuldan kalkan bir yolcu Sofya yahut Bükreş, Belgrat Peşte, Viyana, Prag ile ayni günün akşamı #snat 22 de Parise vası| olacaklardır. Günü gününe ıüılrühnck üzerede İstanbul postanele- rinden mektup kabulüne de başlanmıştır.. BN A Gazeteciler İstanbulu kuş hakikaten yegâne bir man- zara. Yukardan İstanbulun şe- bir ve yol pislikleri kay- boluyor, Bogaz, Haliç, Ada- lar, Kadiköy ve cami kub. beleri ile Galata, Beyazit kvleleri pek nefis bir şekilde görünüyorlardi" Otobüsle yeşil köye gi- den gazeteciler teyyare de hissettikleri emniyet ve ra- hatlık — bislerini, otobüste duymamışlardı. Yollar o ka- dar feci, pis, ve kanbur idi. Esasen işin tuhafı İstanbul- dan otomobille Yeşilköy is- tasyonuna gidip gelmek için sarfedilen zamanda tayyare ile Yeşilköyden Bükreşe git mek kabil oluşudur. Dün gazeteciler her za man pisliğinden ve bakım- sızlığından çikâyet ettikleri gözel şehirlerini kısa bir an için bile olsa yukardan gö- rerek bu teselliyi duydular, — ĞA ea | Wi d