18 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

18 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

İkide birde yem barusu Cinayet Nasıl Olmus? barusu İlyas lğ'ansını Kesmiş, İlyası dî ! Esnaf bu hercümerç- j Dayısı Münir vurmuş! L Çiftçiler! hazırlanınız!... 1 Çiftçiyi uyandıralım! Kırk sene evvel Ayıntapta çiftçiye pulluk kabul ettiremedim! Memleketimizde pek çok Bayret ve ehemmiyetle ça- lışmağa mecbur bulunduğu- muz şey çiftçiliği ilerletmek- tr. Türkiyede bir çiftçi yurdu olmak için lâzım olan her şey vardır. Memleketi- Miz geniştir, bakılmak şar- i tile toprağımız kuvvetli ve Yetiştiricidir. Sularımız çok, çayırlarımız , — otlaklarımız boldur. Ormanlarımız niha- yetsizdir. Havamız ne pek sıcak ve kavurucu, nede pek toğuk ve dondurucu değil, iklimimiz mutedildir. Tabi- atın bu kadar cömertliğine rağmen bizim en büyük su- çumuz, kabahatimiz bilme- mezliğimiz, cahilliğimizdir. Daima *“ Biz bir çiftçi milletiz, memleketimiz ekin memleketidir, deyip duru- ruz. Fakat — babamızdan, dedemizden gördüğümüz es' kimiş, kıymeti kalmamış u- süllerle ekip biçmeğe uğ- '| raştığımızdan, mahsulümü- | zü çoğaltmak' ve saklamak yollarını bilmediğimizden şu ' koca memleket, seyrek olan İ halkını bile besliyemiyor. ; Birkaç senedenberi, çift- 4 çiliğe büyük bir ehemmiyet vermeğe, ekseri — yerlerde makineler kullanılmağa, fen- ni çiftçiliğe başlamış isede bukadarı kâfi değildir. An- cak, daima ileri gitlmek şar- tile şimdilik gösterilen bu uyanıklık ta şükre lâyıktır. Hiç unutmam, — kırk sene evvel Ayintapta bir || Pulluk kullanmazı çıftçilere 4| Kabul ettirememiştim. Şimdi ise traktörler, har- Mman makineleri bile kullan- Maktan imtina etmiyorlar. Halkımızda uyanan bu 'e& ve arzuyu, hüküme- tin, ziraat memurlarının, yer Yer açılan çiftçi mektepleri- tin himmet ve gayretlerini Siftçilik — işlerinden — anla- Yaâan kalem — sahiplerinin de kitaplar risaleler, gazete- ler Çıkarmak suretile artır- Maları, ekip biçmek, toprağı t""'llıııdlı'moll. hayvanla- Ta bakmak, cinslerini düzelt Mek sayılarını — çogaltmak koyun beslemek, süt, yün, d—" boynuz, tırnak ve saire Fibi şeylerden fazla kâr çe usüllerini ve kolay: iklarını öğretmeğe çalışma- |e bir vazifedir , Çünkü a du et kendi yurdumuz- ** Onun mamur, zengin, | li ve şen olmasından k &'hmnı . Mahsulü- alnak ile kendimizi yaban: MAD esiri olmaktan kur- H Ş'.fl'îi kadar çiftçiliğe, Bie *i | san'atlarına — dair H_u:'" kitaplar — yazılıp KI * Büzeteler çıktı, heP" P.,_."Um görüp satıldı - İK lardan beklenilen İşte bu sorgunun ceva- bını verecek faide görülme- mesinin sebehini söyleye- ceğim. Memleketimizin he- men her tarafında, yirmi beş seneyi geçen seyahatle: rim, köylüler ve çiftçilerle görüşmelerim sayesinde elde ettiğim doğru bilgiye daya- narak bu sebebi anlataca- ğım. Uzun asırlardan beri hü- kümetin halkı ihmal ve teseyyübü neticesi olarak bizde okur yazar okuduğunu anlar takımı azlığını herkes bilir. Köylülerimizin büyük , bir kısmı okumak ve yaz- mak bilmez, kalem sahiple- rinin dilinden bile anlamaz halbuki biz, yazdığımız şey- lerde halkın — dilile söyle- mekten ziyade, karşımıdza kilerin bizi tamamile anlar olduklarını hesap ederek yazarız. İşte bunun içindir. ki kitaplarımızdan, — risaleleri- mizden, — gazetelerimizden, halkımızın ancak pek azı bir şey anlar. Bize ilk önce lâzım olan halka halkın dilile söyleye- bilmektir. İşte bu yazılarımı- da herkesin, köylülerin köy- lü kadınların bile kolayca anlayacağı dille yazacağım. Giftçilik sanatlarına dair yazılarında ilk önce süt ve sütten yapılan şeyleri yaz- mama sebep olan şudur: Ceçenlerde memleketi- mizin kulağı delik tüccarla- rından birile — görüşüyor- dum. Bu zat memleketimize dışarda senede en az altı yedi milyon İiralık yağ, peynir ve süt getirildiğini söyledi. Kendi kendine dü- şündü: Türkiyenin bir çok yer- lerinde — alınan — sütlerin yarısı beyhude yere telef olup gidiyor. Sütlerinden büyük bir kâr alamadığımız için ko- yün, keçi, inek, mandaları- miz bakımsızlık yüzünden ehemmiyet vermemekten ya- vaş yavaş azalıp mahvolu- yor, otlaklarımızın, çayırla- rımızın bir çoğu bomboş du- ruyor. Son senelerin felâket ve musibetleri memleketimizde hayvanları yarı yarıya azalt- mış isede bugün elimizde bulunan sığır ve davarları: mizin — sütlerini — yolunda kullanmağı — bilsek — Tür: rkiyeye — dışardan — yağ, peynir ve süt getirilmesine ihtiyac kalmayacağı I"î' bir ayda satar ve mem kete para getirebiliriz, bu hesizdir. mı.ı. bu düşünce beni ilk önce sütten bahsetmeğe doğ- ru sürdü. Maksadım, vatan: daşlarıma bilmedikleri İşeY" leri en kolay ve kârlı bir surette öğretmek, bilmemez- lik yüzünden mahvolup gi- den servetimizden, bir kıs- mini olsün kortarmağa ça- lı.-ılllr. YA Karagümrükte Molla aş- kı mâhallestinde Beşir Gazi sokağında 6 numaralı hane- de bir karı ve koca arasında olan cinayetin dün elde et- tiğimiz tafsilât ve manzam malümatını yazıyoruz. Su şehrinde doğan İlyas ile Kâmile çocuklarile bir- likt İstanbula gelip yerleş- mişlerdir. İlyas, hayli müd- det işsiz. gezdikten sonra Galatada bir apartıman ka- pıcılığına girmiştir. Bunlar, apartımanın kendilerine tah- sis edilen bir odasına maaile sokulmuş eyi ve kötü geçin- niyorlardı. Yeni teklif Birgün — akrabalarından Kır namında biri İlyasa ge- lerek: — Annem öldü, yalnız- lıktan sıkılıyorum, parasızım, Benim eve gelinde parasız oturun, demiş. Münütün teklifi yalnız ev için olmamıştır. İlyasa kapıcılık işinden daha iyi biriş bulacağınıda ilâve etmiştir. Bunun üzerine' İlyas ile karısı Kâmile apartmandan çıkarak Münirin evine gel- mişlerdir. Münürin evi, Karagüm- rükte hâdisenin ceryan et- tiği orta yapıda bir evdir. Taşındıktan sonra Bunlar eve gelmişler bir müddet hep birlikte güzel geçinmeğe başlamışlar. Fa- kat bu müddet zarfında İl- yas efendi Münürün vadine rağmen işsiz kalmıştır. Kocasının işsizliğini gö- ren Kâmile bu sefer komşu- larının delâletile tütün de- polarında çalışmağa başla- mıştır. Bu bal ile de bir müddet geçmiş İlyas, bazı arkadaş- larından ve tanıdıklarından karısı hakkında bir takım dedikodular duymağa bay lamış ve şüphelenmiştir. İlk şüphe İlyas Efendi bunlara & hemmiyet vermemiş fakat, tevali eden dedikodular e- hemmiyet kespedince İlyaz Efendi işitakip ve tahkike lüznm görmüştür. İlyas Efendi karısı Kâ- mileyi gözetlemeğe başla- mıştır" Dört gün evvel Nihayet bundan dört gün evvel Kâmile her sabahki gibi giyinmiş, koşanmış “ İşe gidiyorum , diye — evden çıkmıştır. Arkasından Mü- nirde takip etmeğe başla- mıştır. Buuu gören İlyas karısnı ve Müniri takip etmek iste- miş fakat kalabalıkta kay- bulmuştur. Bir kaç saat dolaştıktan sonra evine dönerken arka- daşlarından birine raslamış- tır. Arkadaşı İlyasa: — Yahu İlyas, karmı gördünmü Münirle gidiyor. Demiştir. Bundan büsbütün kuşkula- nan İlyat artık akşamı zor yapabilmiştir. Akşam olmuş, eve geldi- ği zaman karısı Kâmileyi ye- mek hazırlarken bulmuştur. O günnerede olduğunu, nerelerde ve kiminle gezdi- ğini sormuştur. Kâmile cevap vermeyince İlyas hiddetini yenemiyerek kadını dövme- ge başlamıştır. Bıçak: Bu öfkesini yalnız döv- mekle de alamamış hemen eline geçen biçakla karısı Kâmilenin yüzünü, dudak- larını ve yüzünün bir kaç yerini kesmiştir . Bunun üzerine eve ge- len Münir de bu hali götün- ce İlyas Efendiye vurmağa başlamıştır. Bu sefer İlyas karısını bırakarak Münirle kavgaya tutuşmuştur. Münir bir ara- lık eline geçirdiği bir tok- makla İlyasın kulak arka- larını ve başının bir kaç yerini ağır surette yaralamış kaçmıştır. Ana ve babasını odanın bir kenarında kan içinde yuvarlanmış gören çocukları hemen zabıtaya haber vermişlerdir. Zabıta iş başında Zabıta Bu ağır yaralı karı ve kocanın ifadesini al- mağa çalışmışsa da muvaf fak olamamıştır. Yalnız İlyas Efendi güç- hal ile beni ve karımı Mü- nir vurdu diyebilmiştir. Bunun üzerine — zabıta mecruhları Balat hastaha- nesine kaldırılmıştır. İlyas Efendi ilk isticvap: ta: vurdu demişti., Fakat, bilâhare ifadeye muktedir olan kadın: — “Beni kocam vurdu., Demiş İlyas ta: — “Beni dayım Münir vurdu, demiştir. Hâdisenin tenviri üzeri- ne polis nan İlyasın dayısı Müni yakalamıştır. Tahkikata devam olun- maktadır. Poliste: Esrar içenler tutuldu Aksarayda Murat paşa mahallesinde Cezor namın- da biri, bir odadan ibaret olan evini esrarhane olarak açmıştır. Haberdar olan zabıta burasını basarak cürmümeş- hut halinde kabak çekenler- den Kadri, Kemal, Avni, Mehmet ile Kadriye ve Nermin ismindeki şahısları yakalamıştır. Y Feridiyede madam Hı- rıstiyanın evinden yangın çıkmış fakat derhal itfaiye yetişerek söndürmüştür. kıymetli küpe Bebekte oturan Emine hanım, merkeze müracaatla hizmetcisi Zehranın 80 lira kıymetinde bir. elmas küpe çaldığını iddia etmiştir. Eski dost düşman olurmuş Hayli — zamandan beri meires hayatı yaşıyan Fatih- te kurabiyeci Mustafa ile zeyrekte oturan İnebolulu Muharrem hanım kavğa ederek birbitferinden ayrıl- ten elâman diyor! Esnaf — cemiyetleri işi | but olduğu yerler" muhtelif- — “Beni ve karımı dayım bir türlü yoluna konulamadı. Gümhuriyet Halk fırkası islah heyeti bir aralık e& naf cemiyetlerinin vaziyeti- ni tetkik etmiş ve keyfiyeti Fırka teşkilât intihabatının sonuna bırakmıstı. Bilâhere müntehibi sani intihabatının gelmesi ve mebus intihabı işlerinin çıkması esnaf umu- runun gene tehirini mucib olmuştur. Son günlerde Berber- ler cemiyeti heyeti idare- *i arasında çıkan ihtilâfat yine bu ıslahsızlığın bir ne- ticesidir. Berberlerin ihtilâfı Cuma tatilindendir. Arala- vanda bir türlü uzlaşamayan berberleri bu ihtilafları he- men dördüncüsüdür. Berberlerin, cemiyet he- yeti idaresine karşı vaziyet- leri yalmız aidat vermekten ibarettir. Cemiyetin kendi- lerini temsil edilmediklerini ve esnafın çalışma - işlerini dahi tanzim edemediklerini söylenmektedir. Filhakika umumiyetle es- şikâyet etmektedirler. Evvelce mektep mes'e- lesinden ve bilâhare heye- ti idare zimmetinde kalan paradan ve ahiren de cu- ma tatilinden ihtilâf hasıl rü, Recep ve Kemal Bey- lerin — istifasını leyman, Adem, Ziya, Meh- met ve İbrahim Kemal B. ler geçmişlerdir. Maahaza bu . değişiklik ile ihtilâfın halledildiğini kabul etmek doğru değildir. Son zamanlarda hazır: lanan mufassal, Esnaf ce- firarda bulu- h hali firarda ııl;ı irişütleri künce Nbu henüz vekâlete gönderilmiş- tir. Muhtelif esnaf cemiyet- leri nezdinde — yaptığımız tahkikat, bütün cemiyetle rin tam bir islâha muhtaç olduğunu göstermiştir. Ce- miyetlerin islaha muhtaç noktaları — şöylece hülâsa edilebilir. 1 — Esnaftan muhtelif suretlerle alınan aldat çok yüksektir. Ve aidat aşağı yukarı bir vergi mahiyetin- de alınmakta ve esnafın canını sıkmaktadır. 2 — Cemiyet hey'eti ida- releri esnafın hukukunumu- hafaza edemiyen ve esnafı temsile muvaffak olamıyan bir haldedir. 3 — Cemiyetlerin mer- olan kurabiyeci Mustafa , Mükerrem hanımın evine giderek mezbureyi bir kaç yerinden yaralamış ve kaç. mıştır . İntihar mevsimidir Aristidi - Paşanın kızı, Arnavutköyünden geçerken asabi bnhran neticesi ken- dini denize atmak - istemlş- sede kurtarılmıştır. kız ortada yok Eyüpte ccza fabrikasın- da çalışan 17 yaşlarında Safiye namında bir kızın ©n gündenberi ortadan kay- bolduğu iddia olunmaktadır. Zabıta bu hususta takibata başlamıştır. naf gerek aidattan ve gerekse aralarındaki tesanütşüzlükten Felmçştur. İsmail Hakkı, Şük- imüteakip yerlerine yedeklerden Sü- GÜÇ L mıştır. Bu ayrılıktan muğber tir. Ticaret müdüriyetinden başka bir taraftanda bele- diyenin idaresinde bulunan cemiyetler ayrıca ve mun- zam olarak kâtibi umumlleri vazıtası ile fırkaya da bağ- hdırlar. Bazen kararların, tatbiki istenilen şeylerin te- A&ruz ettiği görülinektedir. 4 — Kâtibi umumt! üc- retleri çok yüksektir. ve faydaları da bu güne ka- dar hemen hemen görülme- miş gibidir . Bunlar cemiyetlerin müz- min dertleridir. Cemiyetlerin islâhı için kat'i tedbirler alınmadıkça esnaf daima böyle tesanütsüzlüğe uğr- yacak ve dalma ihhtilâflar: dan Nasrattin hocanın yor« ganı bahasına çıkacaktır. Küçük İlânlar Evlenmek istiyorum Yirmi bir yaşırdayım, Ayda asgari 100 sira kaza- nıyorum, oldukça yakışıklı- yım. Güzel keman — çalma: sını ve iyi Fransızea ko: nuşmasını bilen 20 yaşla- rında sarışın bir kızla ev« lınıııek'lıtlyorum.“Yınn.dı (SADIK) adresine müracaat. x Yakışıklı bir genç Yirmi altı yaşınnaylım. Varidatı yerinde dul bir ha- mumla evlenimek — istiyorum. (Yarın) da K. Ş.rumuzuna tahriren müracaat. * Kiralık köşk Acıbademde Kızlarağası çeşmesinde Ali Fuat Beyin vâst bahçeli köşkü kiralık- tır. İçindekilere müracaat ediniz. * Acele satılık arsa Kadıköyünde Yoğurtçu Çeşme caddesinde mütend- dit meyve ağaçlarını havi arsa ehven fiatla satılıktır. Gazetemize M. Z. rümuzuy- la tahriren müracaat ediniz. * Satılık — ev Eyüpte izkele yanında suyu ve elektriki içinde iki katlı kârgir bir ev acele sa- tılıktır. (Yarın)da SUAT ru- mınzuda müracaat ediniz. * Daktilo Türk müesseselerinin bi- risinde çalışmak üzere iş * arıyorum. “Yarın,da (DAK- TİLO) rumuzuna müracaat. * İş arıyor 23 yaşında Orta mek- tep mezunu — Fransızcaya aşina bir genç akşam ve- ya sabahları çalışmak üze- re herhangi bir 1ş arıyor. (Yarm) da T. C. rumuzuna müracaat ediniz. — Mektuplarınızı —alınız Gazetemizi adres olarak göstermiş olan keriler. mizden A2 -K.D Namlarına gelen mektup- ları idaremizden alınız. ,