4 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 -— Muasır Cümhuriyetlerde Dünya cümhuriyetlerinde Teşkilâtı esasiyeler nasıldır? —AARAİ Teşkilâtı esasiye: SaA— Amerika Cümhqriyetinde ğ Amerikada Ali “divan ve Adli kuvvet ... | — 16 — | Üçüncü bap mücrimin bizzat' - itirafile Birinci fasıl l bit kimsenin hiyanetine | 1 — Müttehit hükümetle- | kanaat hâsıl olacaktır. rin adli kuvveti bir Âli di- 2 — Kongrede hiyanet | vana tevdi — olunacaktır. Kezalik kongrenin ihdas ve tesisine lüzum göstere- ceği mahkemelere — tevdi olunacaktır. Divanı âli ve madun divanlar bâkimleri hüsnü halleri devam ettikçe mevkilerini muhafaza ede- ceklerdir. Hizmetlerine mu- kabil muayyen zamanlarda tahsisat alacaklardır. İşbu tahsisat vazifelerinin devamı zarlında tenkis olunamıya- caktır. İkinci fasıl 1 — Adli kuvyet, işbu Teşkilâtı esasiyeden, Mütte- hit hükümetlerin kanunla- rından, onun emri altında aktolunmuş — ve olunacak muahedelerden — mütevellit bütün ahvale; - Büyük el çilere ve diğer sefirlere ve şehbenderlere ait havale; - Bahriye nezaretine ve bahri hukuka dair bütün ahvale;: Müttehit hükümetlerin tara- feyden birini te kil eden bütün nizalara ;- İki veya müteaddit hükümetler ara- sında hâdis nizalara ; - Bir hükümet ile diğer hükümete mensup bir vatandaş ara- sında ; * Muhtelif hükümet- lere mensup vatandaşlar arasında ; - Bir hükâmetin diğer hükümetler tarafından | verilmiş araziye talip olan vatandaşları arasında ; - Bir, hükümet veya onun vatan- daşlarile diğer hükümetler, ecnebi — vatandaşlar — veya tabea arasında hâdis olan ihtilâflardan mütevellit ah- vale şamil olacaktır. 2 — Büyük elçilere, se- firlere ve şehbenderlere ait ahvalde, tarafeyden biri bir hükümet olan ahvalde, bida- yeten Divanı âlü hâkim olacaktır. Berveçhibalâ zik- rolunan — diğer — ahvalde, kongre — tarafından — tayin olunacak - istisnalar ve ni- | zamlar dahilinde, Divanı | âli istinaf mahkemesi hiz. metini görecektir. 3 — İthamdan — maada bütün cürümler bir Heyeti | udul tarafından hükmoluna: | caktır. Hangi — hükümet dahilinde cürüm irtikâp olun- muş ise orada hüküm veri- lecektir. Fakat cürüm hükü metlerden hiç biri dahilinde irtikâp olunmamiş ise; hü- küm kongre tarafından bir kanun ile tayin olunan mahalde verilecektir. Üçüncü fasıl 1 —Müttehit hükümetlere karşı hiyanet, yalnız ona karşi bir harbi teşvik etmek, onun düşmanlarına iltihak eylemek, çonlara — yardım etmekten — ibarettir.. Aym wakıs üzerine şahadet eden iki qhhüı şahadetile, veya Divanın aleni — içtimamnda cezasını tesbit etmek — salâ- | hiyeti vardır. Fakat hüküm mücrimin zürriyetine veya emvalinin müsaderesine teş- mil olunamaz. Dür düncü bap Birinci fasıl 1 — Her hükümet diğer Ghükümetin senedatı umumi- yesine, zabıt ceridesine ve usulü adiisine — tamamile itimat edecektir. Kongre,” umumi kanunlarla, bu sene- datın ve usulü muhakeme- lerin ve bunlara merbut neticelerin kuvvei müsbite- sini tayin eyleyecektir. İkinci ,fasıl 1 — Her hükümetin va- tandaşları diğer hükümet- lerdeki vatandaşların haiz oldukları — imtiyazlara ve muafiyetlere istihkak peyda edeceklerdir. 2 — Her hükümet dahi- linde hivanet veya diğer bir cürüm ile müttehim olup | adliyeden saklanacak'di | ğger bir hükümetin hududu içinde bulunacak her fert, kaçtığı hükümetin talebi üzerine bu hükümete teslim olunacak ve hüküm giymek üzere oraya sevkedilecektir. (Devamı var) Ü <e İşte buiyi! Yalnız başına yaşayan bir adam Yassı adaya giden bir tenezzüh kafilesi buradan tek başına yaşayan — Vasil isminde birile karşılaşmış- lardır. Vasilin birkaç koyunu vardır. ve civardan geçen balıkçılardan tedarik ettiği öteberile geçinmektedir. Hayvanı himaye Cemiyetine 1000 dolar verdiler Hayvan meraklısı bir Amerikalhı Himayel Hayva- nat cemiyetine 1000 dolar vermiştir. Cemiyet heyeti idaresi yarın fevkalâde bir içtima yapacaktır. Bu para cemiyet lehine propaganda için sarfedilecektir. Cemiyet ayrıca belediyeye müracaat ederek köpeklerin öldürül. memesini, öldürülecek köpek- lerin kendilerine verilmesini Istiyecektir. Esnaf cemiyetlerinde tasarruf Esnaf cemiyetlerinde de tasarruf yapılacağı yazılıyoz. Yalnız, bu tasarruf geçen * senelere nisbetle varidatın azalmasından ileri gelme- mektedir. Masarifat fasılla- rından yapılacak — tasarruf asıktarı cemiyetlerin teavün ::Iılıılırını zammedilecek. Ticaret odası esnaf müra- kıpliği de bu hususu - teyit etmektedir. | ta Posta | ucuz fiatlarla Yılan hikâyesi Halâ bu telefon işletilecek! Dün Sofya ile İstanbul arasında açılacak olan tele- | fon hattının tecrübesi yapıl- mıişlır. Maamafih daha bir kaç tecrübenin yapılmasına lü- zum görülmüştür. Bu husus- müdürü Hüsnü B. muharririmize atideki iza- hatı vermiştir: — Bu tecrübeden tamamen müsbet netice alınamaması mın sebebi, bazı levazımatın noksanlığından ileri gelmiş- tir. Bunların da ikmalinden sonra, hat işliyecektir. Ara- daki mesafe 700 kilometre. dir. Tellerin kutru da 3-4şan- timetredir. — İstanbul-Sofya hottının açılmasında esasen fenni hiç bir müşkül yoktur. Vilâyet |Bu sene neler yapmak istiyor? Vilâyetin bu sene şunları yapması tekarrür etmiştir. 3Ü bin Hrahk ziraat alâtı, 50 bin lirahk damızlık boğa mubayaa ederek köylüye verecektir. Fidanlık için de 23 bin lira verilecektir. Belediye bütçesi tastik edilince 36 mektep için mü- nakasa açılacaktır. Bundan başka bir kısım yolların da ikmaline çalışıacaktır. Sekiz amele Zehirlendi ve hasta- neye kaldırıldı Rıhtıma siyamür, fıçıları çıkaran sekiz amela zehir lenmişlerdir. Bunlar Senjorj hastanesi- ne nakledilmişlerdir. Şirket bunlara doktor gön- dermediği gibi yevmiyele- rini de vermemiştir. Ziraat bankası Avrupaya memur gön- dermiyormuş Ziraat bankasının Av. rupaya 40 memur göndere- | ceği ve bunlara günde seki- zer İngiliz Ulrası verileceği tekzip ediliyor. Gayri mübadillerin taksitleri Garbi Trakya ve Teselya adalarile alâkadar gayri mübadillere on beş gün sonra ikinci taksitleri verilecektir. Mahpuslara yemek verilecek İstanbul Müddeiumumi- liğinin mahpuslara yemek verilmesi ve” bunun Ev- kaftan — temini için bir teşebbüste bulunmuştur. Bu- gün öğrendiğimize göre Ev- kaf; Müddelumumiliğin bu arzusunu kabul etmiştir. Bu- günden sonra mahpuslara yemek verilecektir. Taksim meydanı Taksim meydanının te- mizlenmesine başlanmıştır. Hazinei evrak tahkikatı inkişaf ediyor Satış rezaletinin iç yüzü nedir? Kıymetli Evrakın satıldığını baber veren Ibrahim zinei evrakın tahkikatı de- vara etmek- tedir. Dün hazinei evra- kın satıldığı- nı meydana- çıkaran — İb- rahim efendi müfettiş Ce- İal Sait Bey tarafından is- ticvap edildi İbrahim efen- di şunları söy- — ledi: 12 Mayısta Maliye hazine evrakı dahi- linde 160-200 okkalık balya kâğıdı Sirkeci istasyonuna nakledildiğini gördüm Balyaların birinden ç- kardığım bir kitap ta, bul- duğum İaalettayin bir. kâ- ğıtta Silistire, Tuna, Varna gibi eski Osmanlı vilayetle- rine ait maliye ve nüfus hesapları mühtelif kalelerin talimlerini 'gösteren vesika- lar, saray masraf İisteleri olduğunu gördüm. İşte bu evrakın kilosunu 3 kuruş 12 paraya müteca- hit İzzet Halim beyin satın aldığını söylediler. Hemen defterdara gittim. asıl Satılan kâğıtların kıy- | metli eserler olduğunu izah ettim. Şerif B. mümeyyizine | telefon etti. Mümeyyiz Bey şu cevabı verdi. — Mabhzende çürüyecekti de onun için satıyoruz. Ayni günü Vali muavini Fazlı Be- ye gittim, Ona söyledim. Tahkikat yapıyoruz dedi. Halbuki o gün henüz kâğıt- lar sirkeci istasyonunda idi. Abkoymak kabildi. İkinci Çöpçüler Vazifelerinden çıkarılmadılar Belediyede tasarruf yapı- | lıyor diye üçyüz çöpcü ame- lenin açığa çıkarıldığı habe- berini dün tahkik ettik. Belediye Reis — muavini Hamit B. dediki: — Bu meseleyi bende sizden işitiyorum. Belediyene 300 ameleyi acığa çıkarmış vene de böy- le bir gey konuşulmuştur. Kartal rıhtımı Kartalda yapılacak olan rıhtımın temel atma mera- simi icra edilmiştir. —— Tashih 2 Haziran 931 - tarihli nüshamızdaki Asliya 3 üncü bukuk ilânının ilk satırında- ki(Refik) kelimesinin(Vefik) olduğu tashib olunur. Efendi mühim Üşeyler söyliyor —— — - Satılan kıymetli evraktan biri günü köprülü zade Fuat Bey, — İstanbul — meb'usu Halil Beye, tarih encü- menine ve İnkılâp müzesi er- kânına vaziyeti teşrih ettim. Müttefikan işte bir suikast olduğunu söylediler. Bu evrakı ilk gördüğüm gün evrakın başında bulu- nan gayri müslim — bir zat “İzzat Halim ve Mösyö Takforyan elinde iki zatın temsil ettiği bir şirket bu evrakı satın aldığını söyle- di Bulgaristana gönderiyo- rüz. dedi, bu mahzenin anahtarını senelerce bir oda: cı muhafaza etmiş, avukat | Abdürrahman Âdil Bey de | bir maliye memurunun bu- radan arasıra 300 — 400 senelik vesikalar, çıkararak | şuna buna verdiğini söyli- | yorlar. | Bulgarlar Maliye vekâ- letinin böyle bir evrak sa- tişinı duymuşlar ve bunu elde etmek için de Tüzum- suz kâğıt verdirtmişlerdir. Çünkü medeni memleket- lerde bu gibi vesaik satılır- ken müze ve tarih encü. menleri haberdar edilir. | Maaş 'Tevziat ayın ye- /| disinde bitecek Birkaç gündenberi Ma- liyece mütekait Eytam ve Eramil maaşlarının tesviye edildiği malümdur. Yapılan cetvele nazaran her şube günde 400jkişiy maaş ver- meğe mecburdur. Dün bu hususta malümat almak için bir — muharri- rimiz Bir kaç — Maliye şubesini zizaret ederek şu- na #ahit olmuştur: Cetvele nazaran her gün 400 kişiye maaş vermek — mecburiyeti varsa da ancak 150 ilâ 200 kişinin muamelesi intaç edi lebilmektedir. Bu yüzden bütün şube- lerde izdiham pek fazlaleş- maktadır. Zavallı kadınların sabahtan akşama kadar bekletilmesi günahtır. Çabuk elli memur-' lara bu işi vermek lâzımdır 4 Haztrari Ce Entes / Bir mani Duydunuz mu? Piyasaya | yen bir şarkı, yahut destan çıkmış. Kafesli mahallelerda çatlak seslerile okuya oku- ya geçenlerden aldım. Kimin yazdığını bilmiyorum, fakat kadro haricti kalan bir me- murun eserine benziyor, çün- ki pek içten geldiği belli. Şür şudur : HAZİRAN'DIR. HAZİRA İnsanları inleterek, yolduran, Çok kimseyi aç koyarak solduran, Memurlara tırpan gibi saldıran, Hep uğursuz Hazirandır, Haziran!. a n Tüccarlara, iflâs topu attıran, Piyasadan bereketi kaldıran, Esnafların çileşini dolduran, Şu kudubet Hazirandır, Hazirant. Her belâyı her cefayı yaratan, İnsanlara beş parayı, aratan, I*jler yıl gelen, gidemiyen aradan, Şu belâli Hazirandır Haziran!.. & & | Zalim ayın yok mu acap ilâcı? | Ölümüne milyonca halk <uacı! Çacukları korkutan bir umacı, Şu müsibet Hazirandır Haziran! . n Ön iki ay, on bir aya inmeli ! Haziramı takvimlerden silmeli !.. Her ne olsa bu zalimden bilmeli, Rızıkların düşmanıdır Haziran,.. Hazirana dahi, kadro yapmalı ! Hesabını Kesip baştarı satmalı, Hattâ hudut haricine atmalı, Zararı çok bir mikroptür Haziran.. Nasıl beğendiniz m:? Münekkitler, harıl, harıl edebiyatımızın günden gü- ne bulutlandığından, — silik bir renk olduğundan bahs- edip duruyorlar, Yukarıdaki eser, — hiç şüpbe yok ki edebiyatımız- da yer tutacak bir eserdir. Aruz ve hecenin elele vererek sıraladıkları bu ke- Hmelerin Mmanasını zamanin şairleri belki |biraz güç an- larlar. Eğer dikkatli okunacak olursa bu mısraların mana- larmı ne eski “Lirik, ler anlatabilir. ne de, şimdiki “Fütürist, İer... Öyle değil mi? BÜRHANETTİN ÂLİ sesssasasesen »e Verem sanatoryomu B;ı sene açılacak 'eremle mücadele cemi- yetinin bu sene şehrimizde sanatoryom tesisi-için Sıh- hiye vekâletinden istediği 30 bin liralık yardımın ifası Vekâletçe kabul edilmiştir. Yeni bütçe çıkınca bu para | Sıhhiye Vekâletinden alına- i rak derhal faaliyete geçi- leceğinden cemiyet, şim- diden — sanatoryom — tesis edilmek üzere münasip bir bina aramaktadır. Bunun için adalardan ziyade şeh- rin Anadolu yakası muvafık görülmüş, Suadiye ve Eren” köy taraflarında bir kaç bina bulunmuştur. Bunlar- dan'biri tercih edilecek ve ==:r10llı bu sene açıla- Evler nasıl aranacak? Müskirat kaçakçılığında; şüphe edilen evler en lly-& mahalli mülkiye memurla- rının emrile ancak arana- bilecektir.