4 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

4 PERŞEMEE Sıyasi Takvim İstirahat Başvekil İsmet Pş. bir kaç gün istirahat etmek üzere | İstanbula geliyormuş. Kurban bayramında da W intihap sırasında böyle yo- rulmuştu. Şimdi de bihakkın yonıl—W muştur. Bu kadar tasarrufu yapmak; bu kadar çıkarmak, koymak, oradan oraya nakletmet epice mü- him bir iştir. Elhak istira- hate mühtoçtır. Fakat bize memur öyle geliyor ki müşarünileyh burada kâfi derecede başı boş kalıp istirahat edeme- | yecektir. Evvelâ sokakta ken her boynu bükük görse çıkarılan memurlârdan biri midir- di- ye üzülecek. Evine gitse kapısının ö- nünde bir çok insan toplan: mış bekleşiyor görecek, mec- buren istidalarını alacak ve bu memurları yeniden ta- yise imkânı olmadığını dü- şünerek yorulacak. Velhasıl görecek ki İs- tanbulda hattâ Kurban bay- ramındaki kadar bile neş'e kalmamış. Bu son haberler, son işler İstanbulun, memle- ketin neş esinde de tenkihat yapmış. Bunun iyisi mi gözden irak gönülden de ivak, Ne gelmeli ne görmeli ! yürür- *A Değişen darbımesel Allem edildi kallem edilk di nihayet şu müstakil yer- lere Fırkanın tekrar namzet göstermesi temin edildi. Bak biç aklımıza medi ki kara iş ak gün için- dir. Olur a, mutlaka her dar- bimeseli babadan olduğu gibi kabul etmek doğru de- ğgildir işte şu müstakiller işi böyle Lir darbı meselin kaili oldu. Müdahale oldu, olmadı Cevdet Kerim Bey gülünç dedi, üstünden basıldı, al- tından itildi ve hemen de tarihe karıştı. Şimdi o gün- lerin hatırası - yadediliyor demektir. Ne Çolduysa oldu, mür- takillere külâh kaptırılmadı Gördün mü şimdi Vehbinin hangi bir. adam | Afet H. | Vâsıf Beyi ev- leniyormuş Ankara 3 (Telefon)— İz- mir mebusu — Vâsıf Beyin muallim Afet Hakkı Hanım- * la evleneceği rivayeti gittik- çe şayi olmaktadır. Suiistimal evrakı W Ankara, 3 (Telefon) — Düyunuumumiye sulistima- line ait evrak bir tomar halinde karar hâkimliğine inde edilecektir. Bu iş aylara mütevek- kıf görülmektedir. Cenevre, 2 (Anadolu Ajansınnı — hususi muhâbi- birinden) : Uyuşturucu mad- deler imalinin tahdidi kon- feransı “müzakerata başla. madan evvel Amerika mu- rahhası Mr. Kaldwell - ile Portekiz —murahahsı — Mr. Vaskonselesko — konferınsa ikinci Reis intihap edilmiş lerilir. Reisin teklifi üzerine kon- ferans mesal komitesinin Rus- ya ve Türkiye dahil olduğu halde 15 devlet mümessilin- den mürekkep olması kabul edilmiştir. Arjantin ve Ro- manya murahhaslarından sonra Türk murahhassı Hasan Bey sözalarak berveçhi ati beyanatta bulundu: "“Türkiye Cümhuriyeti hükümeti — şimdiye kadar Cemiyeti Akvamın beynel- milel sahada varfettiği yük- sek mesai ve faaliyete elin- den geldiği kadar iştirak ve hizmet —etmeği şlar edinmiştir. Bu defa da bu- gün — heyeti — beşeriyenin menafini alâkadar afyon ve mevaddı muhad- dire meselesini yeni — icap- lara göre tetkik — etmek maksadile Cemiyeti Akva- Bain teşkiline delâlet ettiği afyon konferansına da ayni his vealâka ile iştiraki bir vazife bilmiştir. Türkiye heyeti murahha- sası, muhterem konferansın edeceği eden müzakere mesall Muharriri : Hüseyiıı Zeki Evlenmeği kabul etme- miş.. Öldüğü zaman mira- sın hepsini ona bırakma! teklif etmiş... tabık kalmışlar... Faziletin ne kadar ça- bük kırıldığını bilen Sadık yavrusunu — Erenköyündeki bir köşke götürmüş ve son saateni kadar orada yaşa- miş.. İşte gördüğünüz, dul, zengin, genç ve şu kadın. Cevat Bey atıldı: — Dostlarımıza verdiği heyecana nazaran, pek boş kalmaz ! Nihayet mu- | | Sabri Efendi öğrenece- | ğini öğreünmişti. Muhavere- | yi çok uzatmadı. Paltosunu aldı. Ve Koluvarda sigara içerek gezinen Enisle, Ad. nâan Salime doğru yürüdü. Genç adam sordu: — Gidiyor musunuz,am- cacığım? — Evet. misin ? — İsterteniz gelirim. Seninle — konüyüca- giım... — Peki, Salim, Hiçran Hanımı otomobiline kadar Sende gelir. | İstifa | | Ankarada çok BBirmenmiür 3800İ fena tesir yaptı Ankara 3 (Telefon) — İzmir Halk fırkasıtidan istifa eden İzmir mebusuVâsıf Beyin kardeşi muallim Esat Beyin fası burada çok fena tesir bırakmıştır. Bu vaziyet İzmirin Halk fırkasına mensup mebusla- rinin — kendisine tamamile merbut kimseleri, hattâ kar deşlerini bile Fırkada tu- | tamıyacak bir hale geldiği şeklinde telâkki ediliyor. Afyon konferansı Murahhasımız Hasan bey afyonlar hakkında beyanatta bulundu salâhiyettar organları tara> fından ihzar edilmiş olan vesaik ve projelerden an- ladığına göre takip edilen esas ve gaye mevaddı. mu- haddire ticaretinin milletle- yalnız tibbi. ve fenni ihtiyaçlarına hasir ve tâhsis etmek suretile insaniyet için bir afet manzarası arzeden rin nin tevessü ve intişarına mâni olmak ve heyeti içti- mâiyeyi bu iptilâdan kur- tarmaktan ibarettir,, diyerek ezcümle şunları söylemiştir. “Afyon meselesinin insari, bir ihtilâf, hiçbir noktai na- zar farkı mevcut olabileceği- ni zannetmiyorum. — Faka meselenin iktısadi cephesine temas edilince birçok müş- külât, birçok — menfaatlerin tesadümü karşısında kalmak ta muhakkaktır. İstişari afyon komisyonu tarafindan ihzar olunan mu- kavele projesi gayri meşru mevaddı muhaddire ticare- tini ortadan kaldıracak en | Iyi çareleri mevaddı'mezkü- re imalâtını tahdit, — teftiş ve mürakâbe esasında ara- maktadır. Bu esase tenims eder etmez, gerek müsteh- lik gerek âmil yeya addı. — iptidaiye — mustah- Galli büçok — memleket- leriu derece derece mü- him iktisadi menfaatlerini Bteklif etmek ahenktar bir Eniile amcası çıktılâr. Konuşmadan bir zaman yü- rüdi Genç yeğen, süal sozmaktan çekiniyordu. Sab- ri Efendi de, söz söylemek- te tereddüt ediyordu. İkisinde de bir yvardı. Nihayet Enis: — Amcacığım,dedi,Hic- ran Hanımı nasıl buldunuz? | Hoşunuza gitti mi ? — Oo00! Çok 1lâtif. — Değil mi? — Evet, Mâddeten itiraz | edilecek bir şey yok... — Manen de yoktur. — Buna pek emin de- | gilüm. Enis, birden durdu, sa- rardı, gmcasınin — kolunu sıkti ve boğük bir sesle : sıkıntı — Ne demek istiyorsu. | ten titriyordu. İhtiyat asker, | unavans suretile verilmesi İbakkında verdiği emre bakılır- nuz? Açıkça söyleyiniz. hakkında cemiyeti Akvamın | mevaddı muhaddire iptilâsı: | içtimai çephesi üzerine biç | me- | hale koymak müşkülâtı baş | İhtilâs lira almış Ankara, 3 ( Telefon ) — W Maliye taktildarlarından E- sat Efendi isminde birinin (3800) lira ihtilâs ettiği anla- şılmış ve hakkında tahkikat be şlanmıştır. Elçilikler İlga haberleri yalandır.! Ankâra3 (ALA)— İstih- büratımıza nazaran bütçe rin ilgası hakkında Bir ka- rar yoktur. Vaki olan şey, şair vekâletlerde olduğu gi- bi hariciye — Bütçetinin de | mühtelif maddelerinde ya- pilmiş tasarruflardan reitir. gösterir. Bu zerinde kaldıkça konferansın mesai- sini akametten — kurtarmak için her memleketın büyük gayret ve bazan fedakârlık iktiham etmesi zaruteti aşi- kârdır- Bütün'bu müşkülâtım ne dereceye kadar kabili ikti- ikam olduğunu başladığımız mesainin inkişafile hörece- ğiz. Mevaddı muhaddire imalâtının miktarlarını tah- dit etmek bizi zaruri olarak bu mevaddın fiatlarını da | tanzim elmek gibi iktısaden daha müşkül mesal ile de iştigal etmeğe sevkedecektir Türk heyeti murahhasa- sının âciz kanaatine göre konferansın mevzuu müza- | kere — önümüze mulâk meselenin iltiva et- tiği müşkül şeratti iktısadi- ye içinde takip edilen ga- yenin azami derecede istih- sali bütün — memleketlere tahmili zaruri görülen fedakâr- hıkların tam bir adalet ve hakkaniyet dairesinde her- kese tevzi etmekle kabil olabilir. Bir taraflı hareket bazı memleketler lehine, di- gerlerini fedakârlığa davet- | ten ibaret bu hal şekillerinin aranılan gayeye irişmek hu- susunda bizi ümitsizliğe sevk edileceğini kabulde ittifak edebiliriz zannındayım., Yeğeninin şaşkınlık ve halecanından müteessir olan ihtiyar asker : — Zavallı yavrum, De- di, ne kadâr tutulmuşsun ! Niçin bunu daha evvel ititaf etmedin ? — Daha evvel veyi ha sonra,ne ehemmiyeti var Şayet Hicran bana yalan söyledise, bir daha- yüzüne bakmam. Belki ıstırap çeke- ceğim fakat bana ve aileme lâyık olmiyan bir kadını lâ almıyacağım. — Şimdi, inat etmeli... İstiyormusu- nuz, amuca, nakaşa edilemiyecek deliller isterim. — Pek âlâ! Öyle ise, bildiklerinil anlatacağım. Enis, teessür ve biddet- (Devamı var) münasebetile Buzı elçilikle- | ibas | ——— —— £ koyduğu | üzerinde mü- | Her tarafta sefaleti mi art! de iflâsa ı Mandıra sahipleri ve Belediyenin asri ahırlar mesölesi son derece fena bir şafhaya girmiştir. Şeb- rimizde mevcut mütecaviz mandıra Belediyenin asri ahır talebi karşısında iflâsa mahküm bir vaziyette kalmıştır. Çün- kü en küçük asri bir ahırın inşası için en az 5 bin kü- sür İira İâzımdır. Halbuki her sınıf esnaf gibi bubranı iktısadiden son derece muztarip “olan man- | dıra sahipleri, değil beş bin Hra, 500 lira bile sarfedecek kudrette değildir. Mandıra- ların muayyen müddetler zarfında asrileştirilmesi me- selesi hayli yolsuzluklara da meydan vermiştir. Çünkü bir çok “mandıra - sahipleri vaziyetlerinin icap ettirdiği yeden kısa müddetlerle izin- almak 1mecburiyetindedir. İşte bu yüzden evvelki gün bötün mandıra sahip- (Birinci sahifeden devam) ve vilâyet vardır. Yeni dadroya nazaran (37)Başmüdiriyet(20)ye tenzil edilecektir. Ve ayrıca Başmüdi- riyet lerin kudrolarında da "/, 15 nisbetindetensikat ve fen- kihat yapılımıştır. | Tütün idaresi Başmüdiriyete tahvil olunmaktadır. Müdiriyeti umumiye de iki kısma tefrik edilecektir. Bunlardan biri antrepo, muha- sebedir. Diğeri mubayaa ve imalâttır. Bunlar Müdiriyeti umumiyeye verilmiştir. Mubayaa müdirinin açıkta kaldığı anlaşılmaktadır. Neşriyat müdiriyeti fen müdiriyetine rabtedilmiştir. Kadroya nmazaran fen ' müdiriyetinde de bir müdür açıkta kalmaktadı. Matbaa müdiriyeti levazım müdiriyetine rabtedilmiştir. Matbaa müdiri bu suretle açıkta kalmıştır: Müdiriyeti umumiye- yenin diğer şubelerinde V, 15 nisbetinde tenzilât vardır. Müdüriyeti umumiyede üç memur kadro harici kal- mıştır. Hariçte açıkta kalan ime: | murların mikdarı (400) dür. Taşrada da bir çok münbal ler kalmaktadır. Bu münhallâta tensikata uğrayan! memurlar — tayin edilmektedir. Henüz hangi Başmmüdür- lüğün lâğvedildiği tebliğ edil. memiştir. Ankara, 3 (Telefon) Ankâra vilâyetine merbut nahiyelerin hemen hepsinde Tapu memurlukları lâğve- dilmiştir. Evvelce vilâyet tarafın- dan gerek mülkiye ve gerek maliye dalrelerinde ifayi hizmet eden mülâzim me- murların işlerinden çıkarıl- ması için Dahiliye ve Maliye vekâletlerine müracatte bu- Tunulmuştu. Bu müracaate vekâletler her ne kadar ce- vap vermemişlerse de vilâyet bu kabil memurların hiç 'birine işten el çektirmemiştir Mülâzim memurlar el yevm vazifeleri başinda bu- hmmaktadiır. Maliye vekâletinin maaşla- müdürlükleri Vekâletlere müracaat altı yüzü | sahibi | müşkülât karşısında Beledi- | Tütün inhisarı ve Gümrü kadroları geldi İstanbul | * memurlara v'vvors:ınıız! KA SanıDı mahküm | Belediyeyi protesto ediyorlar leri toplanarak müzakeratta | bulunmuşlar — ve Belediyi protesto etmeğe karar ver- mişlerdir. Mandıra sahipleri mandıra inşa edecek kuüd rette olmadıklarını, esasen şgal ettikleri Mandıraların kâffesinin icarları altında bulunduğu ileri sürerek her medeni memlekette: olduğu gibi İstanbul belediyesinind. asri mandıralar inşa ettire- rek kendilerine icar edil- mesini istiyeceklerdir. Man- dıra sahipleri bundan başka daha mühim bir noktaya da temas etmek'edirler. Bu- da 600 güsur mandıra in- yarım milyon tötmasıdır. — Halbuki memleketimiz — büyük - bir para buhramı geçirmektedir. | Değil yarım milyon, fuzuli yere yarım lira bile şarf- | etmek doğru değildir. Man> dıra sahipleri bu protesto- nun birer nüshasını da Da- hiliye ve İktısat vekâletlerine ebliğ ettireceklerdir. X | sa Zirent, Orman Defterdarlık vilâyet ve Maarif | lerinden hiç bir memur açıkta kalmamaktadır. Bu dairelere ait kadrolar bir iki güne kadar gelecektir. Posta ve teligraf müdür- lüğünün kadrosu gelmiştir. Bu dairelerden biç bir me mur açıkta kalmamıştır. Yalnız 30 seneyi dol- | düran memurlar. tekaüde sevkedileceklerdir. Adliye kadrosu da henüz gelmemiştir. Ankaradan ge- len bazı haberlere göre ad- liyede tenkihat yapılmıya: cak, yalaız bir çok memur- lar tekaüde sevkedilecektir. Dün matbaamıza 97 Gümrük muhafaza memur nümzetleri namuna bir heyet | gelmiştir. Bu heyetin bildirdiğine göre Gümrük muhafaza me mur namzedi olan 97 kişi açığa çıkarılmıştır. Bu emir evvelki gün Maliye — vekâletinden gel miş ve derhal namzetlere tebliğ olunmuştur. Memurin kanununun ahkâmı mahsusası mucibin ce namzet memurluğun müddeti altı aydır. Bunun bıtaminda daire- nin şefi eğer namzedi muvaf- fak olmuş addederse memu- riyete inha eder. Eğer daha ehil görmezse tekrar lüzumu dahilinde bir başka şubede istihdam eder. Bu 96 memur içinde xit ay namzetliğini yapmış olan: lardan sarfınazar iki sene namzetlik yapmı: vardır. | Vine namzet olduğu söy- lenen beş memuür da bira |kılmıştır.Bilhassa bu 97namzet bunun sırrını anlayamamıştır. Şikâyetleri yalmız kadro harici bırakılmalarından de- ğil, paralarının da verilme- diğinden de ayrıca şikâyet etmektedirler. Bu namzetlerin alacak- ları paraları vardır. Maaştan biriken bu paralar da kadro bariçi çıkarılırken verilmemiş tir.Bunun tçin Gümrük müdürü me şikâyet ettikleri halde bir cevap almamışlardır. Bu hiç — olmazsa istihkakları olan pars verilmesi İâzım gelir. dalre | ı ! i 4 $ olanlar