20 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

20 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

dimi ge— LABITA MUHARRİRİMİZİN MÜŞAHADELERİ: —- Esrarkeşler arasında BİR ALEM... j Yazan: Ahmet Süleyman Afiyetle kirlenin! Japon Mehmet tatlı uykudan uya- nınca bir de ne görsün? .. — 14 — Adamakıllı yıkanıktan son- ra tekrar dışarıya çıkarak elin- de büyük bir şişe kolanya ile geldi. Tepemden tırnağıma kadar kolanya sürerek o şişeyi bitirdi". Bitirdikten — sonra da tekrar bir iki tas su döktü. Böktükten sonra da güzelce bir kuruluyarak beni yine bir &z evvel oturttuğu göbek taşının Üzerine oturttuve: — Saatı afiyetlerle güle güle kirleniniz efendim, diye- rek yerden afili bir temen na çaktı ve beni bırakarak çıkıp gitti. Ösümüzde görmediğim © canım fiyakalı havlularla sarılı o'duğum halde ben de, olapın üzerinde oturmuş, kendi kendime dalga geçiriyordum. O asa kapı açılarak benim gaco, bir çok gacolarla birlik- te içeriye girerek — yanıma geldi. Evvelâ benim, — sonra da #teresesesasesseca : Neler ist iler: Bu sütunlarımıza a Altın tavuk öteki gacolar birer birer yer- fından birer — Saatlar olsun civan de- likanlı, demeğe başladılar. Ben de afallamış enayiler gibi: —Eyvallah, eyvallah abla- cıklarım, dedim (Bunun (üze- rine benim gaco yanıma otu- rarak öteki gacolara hitaben: — Haydi bakalım kızlar, siz havuzlu daireye giriniz, dedi. Çilyavrusu — gibi ka- çışan güzelim aynalı aynalı parçalar gülerek ve oynayarak oturduğum göbek taşının kar- gesndaki — bir kapıdan içeri: ye girdiler. Onlar gire dusun. Biz gelelim benim gacoya. Havlulara adamakıllı sa- rılmiş, elim ayağım tir tir, titrerken gaconun yanıma s0- (Devamı - var) iıorsuııuı? 8 istediklerinizi bildiriniz. yumurtlayan ölecek! - Ecnebi ameleye böyle müsaade edilirse aç ecnebi amelesi memlekete üşüşecektir Bir nakkaş amelesinin haklı sözleri T A L ee n LAİ Biz Türk nakkaş işçisiyiz. umümiyetle yazın çalışır, kışın #Otururuz. Kışın pek ender, bir kaç günlük iş zuhur eder. Bü- tün yaz hiç bir gün oturmadı- Bımızı farzetsek yevmiye üçer liradan 450 lira eder. Bu pa. Tanın içinden bir senelik iaşe- Miz, kira, su elbiseye ve has. talıklara verdikten sonra ay- yıca kazanç; tarik ve cemiyet parası vermek mecburiyetin- deyiz. Diğer taraftan pek bü Yük müşkilâtla iş bulmaktayız. Sebebide şudur: Birtakım Macar, Lehli, Avustaryalı vesair ecnebi ame- İçnin memleketimizde - çolış- Toalarına müsaade edilir. Hiç bir ecnebi millet kat'iy. Yen yabancı bir kimsenin memleketlerinde — çalışmacına Müsaade etmemektedir. Ne. Bey sizi seviyor; Onun kıs- kançlığını teskin için, Enisin, &izin için bir .. — Nasıl di- Bunu, aranızda aşk gibi bir BY olmadığını - söylediniz. g bi Ne güzel uy- uruyorsunuz. Bütün söyledik- ” 4 içinde bir tek kelim: ıqu. r e — Siz, bu Ş sesliliziğ haydudun met: artık hiç şüphem Hicran deli gibi haykırdı: — Ben mi? Ben mi?.. Ken- Ş Aciz bulun- “uğum bir ande, yelim? Ciddi bir hâmi .u.[ rağbet edilmemesi ve yerli malı tercih etmemiz hüküme- timizce tavsiye edilip dururken bu gibi meseleler nazarı itibara alınmıyor? Yoksa bu ecnebi amelenin kazandıkları Türk parası — değil midir?.. Neden hükümet merkezi olan Anka. rada umumiyetle İşler ecnebi san'atkârlarına viriliyor? Yok- sa bizler yapmağa muktedir değil miyiz?.. Eğer bunun önü alınmazsa İ amelenin atisi vahimdir, çünki ı kıvranırken ve ecnebi mallara Türkiyenin müsamahakâr dav- randığını gördükçe bütün ec- nebi aç amele buraya dolmak- tadır. Eğer böyle devam ede- cek olursa vergilerimizi bile veremiyeceğiz. Bu suretle altın yumurtla- tavuk ölecektir! Büyüka, Mahmut Hasan Muharriri: Hüseyin Zeki le hakaretler etmekle ne kadar alçakça hareket etmiş olduğunuzu biliyor musunuz?... Adnan Salim gülümsedi : — Ne münasebet? Bakı: nız, kendinizi ne güzel müda- bu işi daha iyi yapabilir..: Hieran, şüminenin önünde, ayakta dürmeş; korkü ve helecanla Adnan Salime ba. kıyordu. Kalbinden — başma müphem kan dalgaları çıkıyor, BAA AAA YA İşçi mebuslardan fan ediyorsunuz! Hele Yusuf B. İntihar AÂç ve yurtsuz kendi- sini zehirledi Taksim su hazinesi arka- sındaki boşlukta yatıp kalkan serseri güruhundan Âziz ismin- de biri dün, hercoin içmek su- retile intihar etmiştir. * Şık gezmenin çaresi Eyüpte Camlikıbir — ittisa- Hinde60 numaralı manifaturacı Zeki beyin dükkânına hırsız girmiş 78 gömlek 30 metre Rodif 60 çift çorap 15 metre poplin ile 24 adet ipekli men- dil çalarak (firar etmiştir. Za- bıta bu hususta tahkıkata| baş- lamıştır. Paralar sahte makbuzla havalandı Taksimde kabristan soka- ğında 28 numaralı bakkal Dimitriye dün, üç şahsı meç- bul dükkânına gelerek sahte makbuz ibraz ile Ticaret odası kaydiye ücreti diyerek üç lira- “nı dolandırmıştır. Polis, bu dolandırıcıları aranmaktadır. Yaralanan çocuk Galatada — Bostanbaşında Kolonya sokağında 26 numa- ralı apartımanın kapıcısı Or- man efendinin 7 yaşındaki kerimesi Ferhunde dün kap- nın önünde oynarken 2489 numaralı otomobilin sademe- tine maruz kalarak iki aya- ğından yaralanmıştır. Şoför firar etmiş; aronmaktadır. Dükkân, esrar deposu olmuş! Dün Üsküdar zabıtası şüp- heli bir ihpar üzerine Üskü- darda Balaban caddesinde 13 mumaralı aşcı Osmanın dükkâm ile yanında bulunan topal nazmiye ait diğer bir dükkânı taharri etmiştir. Neticede aşci Osmandan 7 buçuk dirhem esrar ile &. Manisa, — Manisa hapis: hanesinden kaçanların takiple- rine devam ediliyor. Firariler. den Sumalı Cuma — oğlu İs- mail Menemende — yokalanıp getirildi. Jandarma kumanda- nı Ziya, vilâyet maiyet me- muru Zeki beylerden mürek. kep tahkik heyeti hapisha- nede tetkikat — yapmaktadır. Kaçanlardan üçü 15, diğerleri 7,8 seneye mahkümdur. Kaçtıktan sonra tekrar ya- kalanan palabıyık Mehmet ede Efelerin, şrirçin titriyordu. Gözleri şim- şek gibi çakabilmiş olsaydı, Ad. nan Salim, muhakkak ölürdü. Lüâkin, o, heyecansız, sakin sa- kin gençkadına doğru yürüdü. Yakınına gelince, yavaşça sordu. Suzan hanımı, ona mı öl- dürltünüz? i Hicran cevap veremedi: Gözleri büyüdü, büyüdü, göz: bebekleri sabit kaldı, dudak. ları aralandı. Boğuk bir fer- yat çıktı; kollarını, dua eder gibi havaya kaldırdı ve vurul: muş gibi döndü, halının üze- rine yuvarlandı. Adnan Salim, genç kadını düşerken biraz tuttu, yere şid- detle di mani oldu. lüşmesine Zavallı kadının, vücudunun, ihtilâç içinde soğuduğunu, tit- rediğini ve gerilediğin ihissetti. Lâhtif ağzı büzüldü. Bir göz yaşı ve hiçkarik - tufanı, Hicranı kendine getirdi. Genç müellif, yaklaştır. fakat | terazi, Nazmiden de 200 on Harici ofğs te: ——————EM”“ Tütünler Samsunda ne kadar tütün stoku var? Harici ticaret — ofosinden aldığımız malümata mazaran son bir hafta zarfinda Sam- tun İimanı mıntakasında şu miktarda tütün stoku mevcut- tur? Samsunda 4,100,697, Baf- rada 450,000, Çarşambada 530,000, Tokatta 370,000 Zile- de 580,000 kilo, ki cem'an 6909,461 kilo Samsun limanı mıntakasında külli miktarda yumurta sevkiyatı yapılmıştır. Bu ihracatın yekünu 5,300 sandıktır. ve 832 sadık ta sevk halindedir. iki buçuk dirhem esrar ile bir Karadağ tabancası ve beşte fişengi çıkmıştır. Müsadere edilerek haklas rtında tahkikat ve takibata baş'anılmıştır. Sarhoş kahraman Birinci datrei Belediye temiz lik kantrol memuru Nedim Efendi dün, Beyazıt cümhuri- yet caddesinden geçmekte iken sarhoşlukla 5 el silâh atmıştır. Yakalanmış ve hakkında tah. kikata başlanmıştır. Şoför dalgaya düşmüş Kurt çimento fabrikası di- rektörü Mösyö Maks dün Ida- resindeki 1086 numaralı hususi otomobilile Tophaneden Ka- bataşa gitmekte iken Kolordu önlerinde 13 yaşında Mehmet oğlu Ahmede çarpmış baca- gandan yaralamıştır. Dayaktan kolu kırılan adam Kumkapı önünde balık *tut- makta olan Mişon ile Kostiyi orada bulunan — dalyanı tatfelerinden hüviy-ti anlaşıl. Manisa hapishanesind:n kaçanlar Takibat ;şiddetlendi Firariler birer birer yakalanıyor mayan iki kişi dövmüş, *Kos- tinin kolunu kırmışlardır. kestiklerini, para vermeyenle- rin ekmekleri kesilerek aç br rakıldıklarını, — şikâyetlerinin nazarı dikkate alınmadığını töylüyorlar. Tabkik heyeti bu iddiaların ne derece doğru ol. duğunü tetkik ediyor. Akhisar - Mânisa hapishas nelesinden kaçan mevkufları yakalamak ıçin Gördes, Kırk- ağaç ,Soma jandarma müfre- zeleri civar koylere sevkedil. miitir. Şidletle takibata devam Hiçran, ürkek bir hareketle dtti. — Vadettiğim şeyi unut- funuz mu? Bürada söylenen sözler, kat'iyyen dışarıya çık- mıyacak... Sizi temin ediyo- rum, Böyle basit bir sual iç'n bayılıyorsunuz. Halbuki, İzmir- de, hâkim huzuruna çıktığınız zaman, itidalinizi daha iyi muhafaza etmiştiniz. Orada da, bugünkü gibi olsaydınız kapı- dan çıkmzdan - tevkif edilir- diniz! E, kimbilir belki gene masumsunuz ? — Belkide her şeyi hazırlıyan bu hayduttur. — Asla! Fakat mademki , işkencelerinizden — kurtulmak için izahat vermek icap edi- yor, anlatıyorum: Ta küçük- tenberi beraber büyüdüğümüz bu çacuk, uzun zamandanberi beni seviyor. Evlendiğim za- man çok üzüldü... Bununla beraber yaşamak — lâzımdı... |Halbuki Yusufun, amele ma- “aşından başka bir şeyi yoktu. Sütn'nem! ve onu sefalet- ea Pahval ve harekâtı ile takip ten kurtardım, yanıma aldım, Çiftçi ve İşçi Fırkası 'Yazan : Ahmet Fürkan' Fransa'da ilk çiftci fırkasını kim teşkil etti? Fırkanın çiftçiye ne bu fırkanın Geçenki musahabelerimizde çiftçe ve işçi hukukunun Fran- sa'da nasıl taazzüv ettiğinden, bu varlıkların senelerce kırak lar ve derebeyler tarafından ne müthiş cefalara maruz bı- rakıldıklalırından, 1867 ka- | nununun Fransa hükümetince kabulünden sonra bu insanla- rın biraz geniş nefes almağa başladıklarından bahsetmiş ve Fransa hükümetince çiftçi ve işçi hukuku tanındıktan sonra flk çiftçi ve ilk işçi farkalarının 1870 harbini muteakip teşek- kül ettiğini de bu musahabe- lerimizde zikretmiştik. 1870 Fransa — Rusya harbini müteakip — Fransa'da teşekkül eden Çiftci ve İşci fırkaları, Fransa'da teşekkül etmiş ilk fırkalar değildir. Bu tarihten çok evvelleri dahi (Fransa'da bir takım si- yasi fırkalar mevcut idi. On altıncı Lüt'nin tdâmın- dan sonra, ilk kırallık fırka- ©1 zuhur etmiştir ki, zamanın | ihtilâl ve inkilâpçıları karşı: sında uzun müddet bu fırka hafi olarak faaliyet göster- miştir. Diğer taraftan on altıncı Lül'yi Idam — edecek kadar frat gösterenler ise bittabi krallık taraftarlarına <zandan hasım kesilmişlerdir. Bunların dahi müfrit veya mutedil olu- şuna göre muhtelif fırkalar mevcutlur. Söz buraya gelince, fırka denildiği zaman bundan anla- şılan —mananın ne olduğunu araştırmak lüzumsuz addedil- mez fikrindeyiz: Fırka demek; taazzuv et | miş bir teşekkülün efkâr, el'al, ettiği gaye aleyhinde teşekkül etmiş bulunan bir hey'etin tesis ettikleri birliktir. Bu birliğe dabhil olanlar arasında sıkı bir tesanüt mev- cuttur. Birliğiin hey'eti umumi: yesinin fikrinin muhassalası, fırkanın programıdır. Ve fır. kanın programı ise kendi azası için tahkkuk elzem addedilen ve bu gayeye yürümekle mükellef olan müttehit insan- ların mefküresidir. Bu tafsılâtı verdikten aonra Fransa'da ilk Çiftçi Fırkasının ne gibi avamil ve esbap tahtı tesirinde zuhura kli kelâm edelir Küçük bir sermaye tedarik et. tim. Lâkin Yusuf B. çalışkan bir adam olmadığı için muvaf- fak olamadı. Böyle o'du diye hiç alâkadar olmamak mı lâ- zım?.. Benim akrabam yok: Bu iyi kalpli adamların, pa- raları yok diye yüzlerine bok- mamak mı icap ederdi? Ara sra, Yüsuf bana gelir, bera- ber gezeriz. Beni görür gör- mez tanıdığnız için, gizlen- mediğimi anlamışunızdır, ek bet. Siz bütün bu alelâde şeylerden mana - çıkartarak, beni bir cinayetle bile — iti- hama kalkışıyorsunuz. Bugün bana ettiğiniz hakaretin ce- zasını mutlaka çekeceksiniz. Ve bu cezanın birincisi olarak yardımıoldu? Fransa mebusanında rolü nedir? 1870 harbinden sonra, uzun senelerdenberi — inkilaptan in- kilaba yuvarlanan ve idarele- rin her çeşidini tecrübe edlen Fransa halkı, ihtilâlikebirin bidayetinden — beri teşekkül eden siyasi fırkalar haricinde biraz da kendi menfcatlerini gözetecek mesleki teşekküllere lüzum görmüş ve ancak bu ta- rihten sonra muhtelif meslek- ler erbabı iktisadi ve içlimai fırkalar tesisine başlamış'ardır. Geçen musahabelerimizin birinde arzettiğimiz gibi Fran- sa çiftçisi 1867 kanunil halka aldırılan nefese mukabil mül- tezimlerin elinden senelerce el'aman çağırmıştır. İşte (Pot-de- vin — Şarap bahşişi) nden bizar olan Çift- çiler aralarında anlaşırak ilk defa olarak bugünkü asri ma- nası ile 1873 de “Çiftçiler fır« kası, nı teşkil etmişlerdir. Bu fikir etrafında topla- nanlar ahvalin bozukluğunu kendi hukuklarınmı dalma çiğ- nendiğini ileri sürmekte bulun- muşlardı. Her gayri memnun çiftçinin — şikâyetlerini — tasnif ederek bu şikâyetlere meydan vermiyecek tarzda ilk progra- mı tanzim eden (J. Nenot ) olmuştur. Fırkanın teşekkülünden ton- ra bu zat fırkanın umumi retsliğini üstüne almış Ve çifl- çinin menalüne ait buzusatı ömrünün sonuna kadar kema- | mali - cesaretle müdafaa et- miştir. Çiftçi Fırkası, Fransa mec- lisi mebusanında sol bir va- ziyet almıştı. Çiftçi fırkasının meclis müzakeratı esnasında yökselttiği ses, bugünkü mü- refleh Fransa çifiçisini — vü- cude getirmistir. Ferdin hekuku — menfaat- lere göre iİnkısama uğramış olduğu için Fransadaki bugün- kü çiftçi gene halinden ve vaziyetinden memnun değil. dir. İşte Türkiyede kurulmak üzere bulunan “Çiftçi ve İşçi, fırkası çifiçiyi ve İşçiyi müş- terek menfant ve — mefküre etrafında birleştirecektir. Gelecek musahabem'zde işçi hakkında bazı ma'ümat daha verdikten sonra bu lir- kaların çalışma tarzlarından bahsedeceğiz. Ahmet Fürkan hâkimdi. Çok soğuk kanlı bir tavurla konuşuyordu. Ad- nan Salim, düşündü ki, bu kadından hakikati öğrenmek ihtimali yoktur. Bir zaman, her şeyi itiraf edeceğine hük- metmişti. Halbuki genç kadin şimdi inanılmaz bir tahav- vül ile hücam edilmez bir vaziyete girmişti" — Hanımefendi, diye ce- vap verdi. Halâsa edelin : Bo- ni kovuyorsunuz. Lâkin, ku- lağımla — işittiğim — şeylerden sonra, arkadaşıma bir fenalık gelmemek ürere, Yusuf beyi, bir #aat sonra Lapsettireceğim. Bunu, 1”f genç kadım itiraf ettirmek için söylemişti. Fakat Hicran, aynı soğuk kanlılıkla mukabele etti; Cevap vormedi. bundan «sonra evime ayak basmamanızı tavsiye ederim, Siz dişarıya çıkar — çıkmaz, derhal hizmetçilerime, bir da- ha sizl içeriye almamaları için emir vereceğim. - Hlcran tamamile kendine Adaan Selim, kapndan çı. kar çıkmaz, HHicran da olduğu yerden fırledi. File bastı. İçeri- ye giren bizlsetçi kıza — hay-