20 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

20 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Japonya'da zelzele Halk dehşette, , Yokahama'da zelzele gece yarısı vuku bulmuştur Tokyo, 18 (A.A.) — Dün akşamki zelzele esnasında iki kişi yaralanmıştır. Tiyatro ve sinema binalarının sarsılması halkı büyük bir dehşete- düçar etimişr. Yokahama'da ze'zele gece yarısından biraz evvel olmuş, elekirik kabloları kesildi- Ginden çehir derin bir koımlık ı#ıde kalmışlır. Mısırda Matbuat Susturuluyor Kahire, 18 (A.A,) —Kahine tarafından kabul edilip imza- lanmak — üzere kırala tak dim edilmiş olan yeni matbur at kanunu, gazetelerin adedini iadirmekte bir takun tedabir we ahkâmı ihtiva etmektedir. Arapça garetelefin başmu- Muharrirleri Mısır'lı we azı 25 yaşında olacaklar, eyi bir şöb- zete malik bulunacaklar ve parlamente azasından olmuyar gaklardır. Haftada üç defadan ziyade kalişar eden gazeteler 300 Masır İlrası, diğerleri 150 M> sar Uirası depozito akçesi ya- tıracaklardır. Kanunda tatü edilmiş bir gazeteyi başka nam ile neşredea tâbiler için de Bir takum cezalar tayin edilmiştir. Ray üzerinde zepelin Berin, 18 ( ALA ) — Ray üzerinde zepelin namı verilen vskurlu yenl bir Tokomotifin seyer ve sür'at tecrübeleri Cu- martesi, pazar gecesi Berlin ile Hambourg aramnda icra edilccek ve bu esnada bütün şümendifer münakalâtı — tatil edi «ceği gibi bütün ;eçııknk | İs!ıkmz!a İşsizliğe Çare bulunur mu? Londra, 18 (A.A.) İşsizliğe Kkargşi Glgotta sermayesi için yeniden 25 milyon İngiliz li- ralık bir istikcaz aktedilecektir. Bu yeni istikraz ile bu husus için yapılan istikrazların ye” künu 115 milyama baliğ ola- gaktır. Bu istikrazın — akdi keyfiyeti maliye nazırı tarafın- dan Avam kamarasına tevdi edilmiş olan karar suretinde münderiçtir. Almanyada kasırga Berlin, 18 ( ALA ) — Plet- tenberi namındaki küçük ka- sabada bir tayfun almuştur. Kasırga, birçok evlerin dam- larını alıp gölürmüş ve birçok ağeçları söküp çıkarmıştır. 3 kişi ölmüş, 40 kişi yaralanmış- tır. Hasar, bir. milyon Mark tahmin olunmaktadır. Arnavut kıralının Sıhhi vaziyeti Tiran 18, (A.A.) — Arna> vutluk matbuat idaresi kıral Ahmet Zogo'nun sihbhi vaziyet - min gayri müsait olduğuna da- ir olarak maksadı mahausa müs teniden ifşa edilen haberlerin asıl ve esastan âri — olduğunu ve müşarünileyhin hali hazırda Bürres namındaki kaplıcada ikamet etmekte bulunduğu bik dirilmektedir. ineesunemeeseraraessreaen İş kanunu (Başmakaleden dmnu kazma sallıyanlar, — rutubetli depolirda güneş yüzü görme- mek süretile şafaktan guruba kadar el emeği — ve göz nurü dökenler — geceleri çalışmağa mecbur tutulanlar gibi., İkinci derecede gebe ka- dınlarla — seşit olmayan — ve tahrül çağında bulunan çocuk. Tar gelmektedir. Muaşır cemi- yelte hayvanlara merhamet edip acıyan nizamlar varken, hatıâ Türk ceza kapunu bile hayvanlara eza edilmemek hasusunda maddeleri ihtiva ederken, İnsanların — etraflıca düşü ülmemesi doğru ve in- safır hareket olmaktan çok uzak değil midir ? Biz de, toprak İşçileri vardır. ki, bu kasım kendi sesini işittir. mek ten şümdiye kadar tamamen âcz bulunduğu için, &deta cemiyet harici — gibi kalımış bulunuyor: Köylerdeki ziraat ameesi bunlardır. Ne çalışma saatleri vardır, nede, muay" yen — ücretlerile — teşkilâtları. Yapılacak kanunda, her şey- den evvel bu kütlenin nizam altına alınması icap ediyor. Yapılacak İş kanununda bunların yeri bulunması lâzım geliyor" Zaten şimdiye kadar ihmal edilmeleri böyük hata- tardan — başlıcasını teşkil edi- yardu, İakâr edilmek neye yarar ki, eiyast, içtimal inkılâplar yapmakta ilerlemeğe çalışan Halk fırkası, kendi sınıfı di- gada kalan en büyük sınıfları mğwkü» mertebe geriletmeğe, tepkilâtsızlığa mahküm bırak- mağa çalışmakta fayda urm- ll esuşlür: keler; çiltçiler, memur ve müstahdem kütleleri bu gınıfları teşkil etmektedirler. Ne birlik şeklinde sindika- lar yapılmasına müsaade e! . miş, nede başka kolaylıklar gösterilmek İstenmiştir. Halk fırkasına göre, böyle yınıflar filan da mevcut bulunmamak- tadır. Halbuki, iktisadi buhran- lar, bütçe tasarrufları vesair ilcaat, memlekette bir de işsiz- ler sınıfı yaratmağa başlanış- tır. İşsizlerin miktarı arttıkça, iş buhranı da başlıyacak, yev- miye ve ücretlerle müstahdem aylıkları günden güne düşe- gektir. Sermaye ile iş arasında ahenk ve muavenet tecssüs etmiyan bir memlekette, şu zaruretlerin iyi, memnuniyet. bahş netiçeler veremiyeceğini kayde lüzum yoktur. Icra - vekilleri hey'etinin yakında tetkik ederek Meclise sevkedeceği haberleri gelen Iş kanunu müzakere edi'mez- den evvel, Türkiyedeki işsizle. rin ve bundan sonra bazı zaruretler ilcasile işsiz kalma. ları mühtemel — bulunanların anlaşılması, esaslı istatistikler yapılması lübüt idi, Işsizler neden iş bulama. mışlardır? Tasarruf dalaysile işsiz kalacaklara iş bulmak imkânı olacak mıdır? Ana vatanda | kaç işsiz vardır? İş kanunu bunları bazı şartlarla hima ye edemez mi? Sermayeye dahi — yıkım almamak şartile, kazanç üze- rinden yevmiyeler takdir edil. mek süretile, iş saatleri ki- saltılıp işci münavebesi tat. Rum mütevellileri la geldi! Bugün toplanıyorlar Protesto mahiyetinde içtima etme- yen heyet aklını başına aldı Bugün, Türklüğü - tehkir tezaletindenberi içtima etmi yev Balıklı heyeti müteevlliyesi içtiman dah vet edilecektir. - Aradan — bü kadar zaman geçüği halde heyeti mütevelliyenin mutat toplantıları — yapılmamasının meden mütevellit olduğunu yazmıştık. Bu, şundan ileri geliyor: Türklüğü tahkirle zannal- tanda bulunan iki azanın içti- malara girmelerinin menedilk mesinden! Yani Rum Beyeti mütevelliyesi aklı wra baklı bir protesto — yapıyor. Fakat doktor Manueloğlu ile tüccar dan Karamanoğlunun beyeti mütevelliye içtimalarına gire- memcleri Türklüğü tahkir gibi ağır bir itbamdan ileri geliyor. Bu vaziyet karşımınlda hey- eti müteveliye retsi Kömürcü oğlu “Stilyanos, efendinin iç- timaları teehhür ettirmesine na- tal cesaret ettiğine bayret edi- yoruz ! Acaba, Kömürcüoğlu Stilya- not efendi, (Apayevınatini) nin tavsiyelerine mi ittıba ediyor? Diğer taraftan, heyeti müle- velliye azaları sıksak ve toplu olarak - reisleri Kömürcüoğlu Stilyancs efendinin yazbhane- sinde buluşuyorları Halbuki, — dün akşamki Apoyevmatini gezetesi de ha- rıl harılk heyeti mütevelli- yevin — içlima — etmemesini tavsiye ediyor. Hemde kime, biliyormusunuz? Kömürcüoğ- hu Stilyanos efendiye! Bu da söylediğimizin elle tutulur bir gahididir, kanatındayız. * » Dün intişar eden “Avyi, hastanasi - Rum ; ı' güzetesi de Apoyewmatini nin | kuyruğuna takılmış, ekalliyet: *ler meselesindeki neşriyatımışı hayretle karşıladığını yazıyor. Busdan maada, ge bakla Rumların ailevi glerine karış- şıladığımızı soruyor? Biz bu 'guale cevap mekten kendimizi müstağni addediyoruz. Yalnız Avyil gabibi izah etşin bi, tabanı kaçmak - için yağlanmış bir glarnatör gibi, bü mevzua “kapıdan kovulan bacadan düşer!, hesabile ne- den girdi? Osun için Avyi sahibi efendi ya sussun; ya sonra onun da kulaklarını çe ver. keriz! Apoyevmatiniye gelince: Muhalefetinden ısrarla babı- setmesi meye delâlet eder, bu aşikârdım Casashuğa! (Yazın)ın maalsine gelince, Bu nöktada Apoyevmatını sahibine —biç söz söylemek düşmez. Çönokü, bu arahın şuratını beyaz demesine ben der. Biz, bu gibi güler, geçeriz. 'küsmüş, dağın Haberi olma- aeiş besabi! Apoyuvmatini sâhibine şu- u söylüyelim kiz Kendisi, dün yazdığımız “kuşa benzelmek, kışsasını anlıyam3 mış! Korka- Kizki bu zatta vekiksiz * Sud- menagementale , alâilmi baş göstermesin! Ona ay aşığı alk tında biraz istirahat etmesini tawsiye ederiz! — Şunu da söyliyelim, ki bu wapiriyi, Apoyevmaliniden öğ- tendik. Meğer, katoolık dü- şönenler, yari aydınlıkta da tasavvur edilebilirmiz! $ telmihtlere aa keke Te w»»———»..——w.—..—mw—.—m»—.-s Baro gazanç vergisi için toplanıyor Bugün saat 18 te Baro he- yeti umumiyesi içtima ede- çektir. Bu içü'mada avukatlar kazanç vergisi muse eşini tek- rar görüş-c: klerdir. Malüm olduğu üzere avu- katlar da doktorlar gibi. ka- zanç vergisi üzerinde hükü- metçe yapılmak istenen tadi- İâi tasavvurundan fevkalâde müşteki bulunuyorlar. — Hattâ avukatlar arasındaki çereyan- lara nazaran onlar da doktor. lar gibi Ankaraya.bir heyet göcdereceklerdir. Bir gazetecl Validen 50.000 lira zarar istiyor İzmir — Müheyyiç neşri- yat davasından beract eden Yeni asır gazesl mes'ul mü- dürü Abdurrahman Şeref B. kendisini mahkemeye verd ği | için vali Kâziım Paşa aleyhine bir dava açmıştır. Abdurrah. | man Şeref B. 50.000 lira ma- vevi zarar istemektedir. biki imkânları yok mudur? Hafta tatilleri arasında işsiz- lere iş taksimatı yaplmak thtimal'eri yok mudur ? Nihayet, umumi hizmet ve tesisatında yaban- c kullanmayıp, Ayni kararın, şiddetli bir-ka- nunla hususl — mürcaseselere bihakkin tatbiki mümkün de- ğil midir ? Devlet | memleket | evlâtları istihdam edilemez mi? | Biribirlerine gir- meye başladılar ? h[ılıinu sayfadan devam) Blin şekilindeki ukalâ “diye Ağge oğlu Abmet Beyi kastet ağek istemiştir. Bundan sonra Mazhar Mü- fit Bey de hükümetin kanuna mügayir hareket edemiyeceği- Eniğbildirza ştir. Şiddetli hücumlar karıısın- da kalan Akçora oğlu Yusuf B. keadisinin Türk olduğuuu, İ- tanbulda doğduğunu, Aptülha mit zamaçında nefyedildiğini Söylemek mecburiyetinde kal- Tpuşlır. Fakat buna da; * Seni de, babanı da bura; ya getiren açlıktı, vözlerile ce- vap verilmiştir. Bu şayıta bura siyazi meha- filigde deveran etmektedi! İ; arıyorum Yeni ve eski türkçeyi iyi- cebiliyorum. Sabah saat 9 daan | akşam 7 ye kadar çalışımak için Mmüessesat ve ticaretha- nelerde ayda 30 lira maaşla çalışabilirim. Sihhatim — tam olup henüz askerliğimi yap- madım. Her iş elimdea gelic. Bani kabul edecek zevatı Mühteremeyi memnun edeçe- gimi sözümle temla ederim! Sultan Ahmet A cuudar sineması yazıcısı — M. Kadri * Satılık Cihangirde Komrulu çad- desinde 343 arşın arsa sahibi tarafından satılıktır. Müracaat Beşiktaşta Azi- ziye caddesinde 132 numaralı dükkânda Aum Beye mü- racaak Pare dağa | Galatasaray — İstanbulspor berabere, Vefa mağlüp. Dün şilt maçlarına devam edildi. Galatasaray — İstanbul. | sporla karşılaş! İlk devrede muvaffakiyetsiz *bir oyun oynâyan İstanbul spor L, Mehmedin golüne mani ol- madı. Bir kaç dakika sonra bir de aleylerine penaltı. Artık İstanbulsporun — kuvvel maneviyesi kırılmıştı. Necdet penaltından ikinci göllerini de att. Fakat çok suürmedi. İstanbul canlandı. Galatasaray aleyhine olan aporlular — biraz zatta topu ilk dela Galatasaray ağlarına taktı. Bu ilk devre- de Galatasaray çok sert oyna- yordu. Hattâ bazı yakışık alma- yan hareketleri ile de karşıla- şgayordu. — Her ne işe birinci devre bu şekilde bitiyor ikinci devre hemen hemen İstanbul sporun hâkim, canlı oyunu ile Sağ açıkları Salâhaddin bir biri arkasına yaptığı akınlar Galatasaraylılara bir — haylı tehlikeler geçirtti. n Nihayet çok sert oynıyan Galatasaray aleyhine bir fri- kik daha. Bunuda Salahattia attıyor. Sefa da beraberlik sayısını ku- lubü lebine kaydediyor. Oyun bu süretle bitiyor. İstanbul apor takımı ikinci derece de İstanbul şampiyonuna - karçı çok güzel bir oyun oynamıştır. Bu süretle maşa başında mağ- lüp edilmek istenen bir takım sahada her zaman galip gele- bileceğini kendilerini çekeme yenlere anlatmıştır. Biz masa başı hikâyelerime yakında temas edeceğiz Vefa - Beşiktaş Bilmeyiz nedendir. bu. gibt mühun müsabakalara haddin- den fazla ehemmiyet verilmiyor? Verilmediğinin sebebi ha. kemin teyininde pek alâ an laşılıyor. Daha kaleyi terk. eden bir kalecinin yetine ay gı takımdan — diğerleri oyun gunün yer a'ıp almıyacağını bilmekten âçiz bir hakem sa- haya çıkarsa oyun ne - türlü idare edilir bilmeyiz. Bereket versin Yusuf Ziya B. ia Oyunu seyre gelmiş bulunma- sdır ki meseleyi halletti. Ya aksi olsaydı, Yusuf Ziya Bey orada bulunmamış olsaydı ne alacaktı ? İte böyle mühim maçlarda tayin edilecek hakemlere çok dikkat etmek lâzımdır. By da futbol beyetinin vazifesidir. İşte bu şekil idare ile Be- giktaş birinci devrede bir gol yapabildi. Vefa kalecisi muhakkak bir gol kurtarırken müthiş bir tekme yedi Sakat sakat yine oyuna devam ekti. Birinci devre — bu şekilde ikinci devrenin heş altı daki- kasında Hüsamettin yok. Vefa birlaci devrenin başlangıcında oynadıkları — güzel — oyunu yine — eynuyorlardı. — Muh: teşem beraberlik sayışını yap- tu Oyunun bitmesine gn da- kika var. Beşiktaşlılar ikiaci göllerni de yaptıları B gölden sonra — Vefa .e VAA - Brovol.spora Sarı siyahlılar dün çok güzel bir oyun oynadılar.. çok güzel bir oyun oynadıysa de neticeyi değiştiremdiler. Hilâl sahasında Her hafta muntazam maç- lar yapan Hilâllilar dün de | Moda Rum kulübü ile oyna- dılar neticede 5-1 gibi güzel bir netice almışlardır. , * Çukurbostan halk stad- yomu dünkü maçlar Az zamanda büyük muvaf- kiyeltler elde eden Karagümrük idman yurdunun gayretile vü- çuda gelen yeni stafta dün de her h: ftaki gibi pek heyecanlı lar olmuştur. Sekiz ilâ dokuz bin kişi huzurunda yapılan maçların bir frik ki Salâhaddin altı. Nev- |©a mühimmi Karagümrük idman yurdu ile yeni Şişli kulübü ara. sında olan maçtır. Karagümrük-Yeni şişli Mutat merasimle başlıyan an Jik * dakikasında yeni hâkimiyeti ele almış biribiri ardardına Karagümrü- gü sıkıştırmağa başlamiştı. Fakat tarfeynin eyi oyna- ması bütün akınları durduru- yerdü. Birinci devre 0 - Ola bilti İkinci devrede Kragümrük güzel bir akınla topu yeni Şiş- li kalecisine yolladı, bek gol yapmmamak için topo elile do kundu! Yedinci dakikada şekjin Pon altıda Karagümrükliler” gali- biyet sayısını kaytettiler. Şişliler paspasa bir çak defalar üeriyerek Kara gümrü- ğe pek tehhkeli şütlerler yok: lamışlarsada kaleci he det'a- şında topu tutarak alkışlar ara. şında ortalanmışdır. nihayete — kadar Karegümrüğün hâkimiyeti al- ada geçmiş ve geticede 10 galip gelmiştr. . Karagümrük idman yurdu oyunlarını tebrik ederiz. Fatih idman Altınhi-âl dür €a iyi oyunlarından — birini oynamış'ı. İik dak kala da ka- keinn açılmasından İstifade eden Fatih idman ilk ve son goü-ğ yapmıştı. Fakat Altıa. büğlliler kendilerini Lap iya- madı beraberlik sayısını yap- maşlar, ve bilâhare dört gol gaha atarak S 1 gelip gelmiş- r. Boks maçları Dün T pebaşı bahçerinde Moladoviç -Frankımartea kar- pleşması yapılacaktır. Bir çok5 reklâmlar netice Bir takım yeni yelişen gençler kargılaştıktan sanra başka maç yok sadaslle kar- gılaştık. Herkesi toplayıpta böyle mühim bir maçın yapılması çok ıyıptır Şımendıfercıler galip Bıkırkoyü 4-2 yendiler Savatya'da Şark şimem diler sahasında ü1 mühim #por cankük art olmuştur. Bi sinçi maç, Şorkş imendiferleri Z mci taktarile Kazlıçoşme 5. K. 2 inc! takımı arasında elmuüş ve 2-2ye berabere kalmıştır. inci maç, binlerce seyircl hazır olduğu hs'de Şırk şimen- dilerlerinin geniş — ve temiz #abasında yapılmıştır. Bakır küy ümit spor kulubile şimen: difer takımları karşılaşmışlar ved.-2ile Ş. şimendilerleri takımı galip gelmistir. K L ABİMRİLZ