21 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

21 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

ÂAydin doktorları Kazanç vergisinin ağırlığından dolayt Mec- lise, Vekâlete müracaat edecekler Aydm, (Hususi) 20 — Ka- zanç vergisinin ağırlığı muzta- rip fakir hasta köylüyü tedavi ile geçinen Aydın mülhakatı Doktorlarını şiddetle müteessir etmiştir. Vekâlete, Millet mec. lisine müracaat edeceklerdir. Sıcaklar Etem Yassaf fazlalaştı Ankara, 20 ( Telefon ) — Sıcaklar ton derecededir. Tenis maçlarını seyreden bir İngiliz sıcaktan bayılmıştır. BererrerAARAAERAALALAAELARAALALARARARAAEAEAARAAAKAAARLAA Abidat harap oluyor! Yine yüz binlerce lira ayrıldı, yine projeler yapıldı, ortuda iş yok! Evkaf müd.[l’îytu umumül- yesinin yeni bütçesinde cami lerin tamiri için de tahsisat vardır. Halen tamire mühtaç olan camilerin adedi pek çoktur ve içlerinden senelerdenberi de bir türlü tamir edilemiyen- leri mevcuttur. Bu meyanda Lâleli, Şehza- de ve Muralpaşa — camileri- ni zikredebiliriz. ” İşte yeni bütçeye — mevzu tahsisatla bu ihtiyaç kısmen tatmin edilmiş oluyor. Pihassa — senelerdenberi tamir yüzü görmeyen Lâleli camlinic — keşfi — yapılmıştır. Mezarlıklar . rezaleti (Birinci sahifeden aevam) kim, Süleyman bey, muharri- rim'ze atideki beyanatta bu- Tunmu;tur: — * Mezarlıklardan sirkat edilen kemikler hakkında ya- pilon polis tahkikatı henüz neticelenmemiştir. Tabil, bir cevepta verilmemiştir, Neti- cöye İnlizar ediyoruz., Süleyman bey, Evkafın mezarlıkların devri teslim mi ameliyesindeki vaziyetine de temas etmiştir. Mumaileyh, mezkür nok- tada çöyle bir kanaat 1ızhar ediyor: —“Evkaf mezarlıkları sa- hibi aslisine teslim etmemiş mevkiündedir!, Bu sarih bir — ithamdır. Diğer taraftan, kanunun Be- lediyenin Tehine tefsir - edile- cek şekilde olduğu söyleniyor. Velhasıl. iki dalrenin de me- zarlıklar meselesinde anlaşa- madıkları ve anlaşamıyacak- ları da belli oluyar ! Hakikaten bu mezarlıklar zeselesi hem Evkaf hem de Belediye için bir yılan hikâ- yesine döadü ve efkârı umu- miyeyi cidden alâkadar ede- cek bir mahiyette oldu. Biz, halen mezarlıklar işinin ne gibi safhat gösterdiğini not ediyoruz: 1 — Evkafla Belediye ara andeki ihtilâf, 2 —Mezarlıklarda yapılan kemik - sirkati, 3 — Eşhasa ait mezar likların ticarethane gibi işle- tilmesi, 4 — Mezar kazmak ücre- tinin müuayyen ulmayışı ve 5-50 Hira arasında tehalüf et. mesi, 5 — Belediyeye kanunen geçen mezarlıklardan mezar- cıiların maddi istifade temin etmeleri, 6 — Cingenelerin mezar- lığı olmayışı ve ölülerini ne- reye gömdükleri meçhul: ol- ması. Piz, bunları iyice tetkik Neticei keştfte (27.000) liralık bir hesap meydana çıkmıştır. Temenni olunur ki keşfin ya- pılmasını tamir takip eder! Bu sene tamir edilecek olan büyük abidattan biri de Edirnedekti Sultan Selim ca- mildir. Sultan Selim camtinin ta- miri içinde bütçeye ( 64 000 ) lira tahsisat konmuştur. Ayni zamanda Lüleburğaz camilnin tamiri içinde (17.000) lira sarfe- dilecektir. Bu camilerden maada tamir edilecek olan camilerde şunlardır: Üç şerefeli, Eskicami, Muradiye, Beyazıt, Süleyma- Osmanlı borçları ( Tinci sahifeden devam ) susa ile gidip avdet eden Ö manlı — borçları hâmillerinin murahhaslarını — dinledikten sonra bu — murahhasların tarzı hareketini tasvip etmiş ve 13 Haziran 1928 tarihli mu: kaveleden feragati ret ile an- eak halihazır vaziyetinin hak- h veya meşru gösterdiği mu- vakkat hafifletme tedabirini kabul edebileceğini ilâm ey- lemiştir. Konferans, hâmillerinin te- mayülâtı hakkında şimdi daha doğru malümata malik Türkiye hükümetinin yukarki esaslar dahilinde Osmanlı borçlarile münasebettar bütün menfaat- lerin bimaye ve tiyaneti na- mma şayanı arzu — olan bir uzlaşma vusulü temin maksa- dile yakın bir atide müzaka. rata tekrar |başlanmasına ka- rar vereceği ümidini izhar et. miştir. Birlikler Osmanlı borçla- rındaki hisselerini henüz ka- bul etmemiş olan Yugoslavya, Bulgaristan — ve Yunanistanı bu işi daha — ziyade ge- ciktirmemeğe — sevk ve ikna için metbu — hükümet- leri ve mensup oldukları mem- Jeketler efkârı umumilyesi nez. dindeki mesailerini taz'ife ka- rar vermişlerdir. Nihayet bazı bükümetlerin O:smanlı borçlarındaki hissele- rini, resülmal şeklinde esham iftası süretinde ödemek niye- tinde bulunduklarını — nazarı Sübara alan konferanı, vere- cekli — memleketlerin — mev. cut mukavelât ve muahedatı tatbik etmemelerinden doğan borsalarda esham ve tahvilât fiatlerinin düzüklüğü ile teza- bür eden şimdiki gayritabli ahvalden dolayı bu tarzda bir uzlaşmağa — yanaşılamıyacağı mveticesinde karar kılmıştır. evarereseesevermeeeeenne nn sererereenene d Yeesnnen ediyoruz. Karilermizin önle- tinden mezarlıklar faciasının bülün esrarımı kaldıracak ve mevzuun içinde gizli kalmış olan acı hakikatleri ortaya atacağız. TErer Sayıklıyan adam (Baş makaleden devam) türlü kin ve hasedin pis ko- kusunu teaşıyor. Bütün mukaddes kiymet- lere dokunulmuştur: Vatan, İstiklâl, Dumlupı- nar, Lozan, ideal ve şeref hepsi, gündelik politikanın azıdişleri arasına atılmıştır!,, Yukarıya aynen alman fılıs ralarla cümlelerden bir mana çıharan ince zekâlı zevatın, akıl erdiremiyenleri tenvir et- mek için, anladıklarını lütfen bildirmesi rica olunur. Bozğun havası nedir? Va- tanın her köşesine yayılıp da- gıltığı söylenen bu havayı ya- ratanlar kimlerdir? Doymıyan hırslar, alınmiyan öçler, kı- rılmış menfaatler ve — bütün bunların sahipleri kimlerdir? Kimden öç almak - istiyorlar? Hangi hırsızları doyurulmamış, tatmin edilmemiştir? — Kırılan menfaatler denilen nesne ne- dir? Yoksa Halk firkası erkânı ile hükümet mensupları, ken- dilerine öçlü vatandaşlar te- vehhüm edip ürküyorlar mı? Yoksa, bir çok vatandaşların işleri bozulup menfaatleri alın. mış, taksim edilmiştir de, şim- di de, endişe mi ediliyor? Böy. le bir şeye ihtimal verilmemek doğru olabilirse de, fırka ga. zetesindeki telâşlı ihtarlara ne mana verilmelidir ? İşte bu cihetleri keşfeden. lerden malümatlarını diriğ et. memeleri rica edilmek müna. sip görülmüştür. Durup durürken Dumlupi. anar ve Lozandan hararetle bahsetmek, vatan, istiklal ve idealle şerefin mahvine çalışı. dını söyliyebilmek için ortada makul sebepler bulunmak lâ. zım gelirdi! Yoksa : Vatan yoktur. Kahrol: sun istiklâli Dumlu piner, Lo- zan, istiklâl ve şeref yera | batsınl.. & Diye, vatandaşlar arasında yeryer haykırıp propaganda şapanlar mı vardır? Şu derece manasız'ıkların, ciddi, —ağır, başlı — olması, beklenen yevmi gazeteler sü- tunlarına — geçirilebilmesi, bü- tün vatandaşların akıl zâfına, akıl astalığına müptelâ olduk. larını kabul etmekle müsa- vi değil midir ? p Şayet, hükümet gazetesi Wle merhamete şayan olduğu, gün geçtikçe bir parça daha iyi anlaşılan muharriri, İsöyle: mek - istediklerile — Halk fır. kan siyasetine muarız gazete. lerin — neşriyatımı - kastetmek istiyorlarsa, büsbütün mana. sızlıklara — düştüklerini — ilân etmiş olmuyorlar mı acaba? Muhalif gazetelerden ne va tansızlık lehine ve ne de istiklâl aleyhine herhangi fikir yürü. tülmüş değildir. Bilâkts onlar düne kadar valanın ıstırapla. rına sızlanmaktan başka bir şey yapmış da bulunmuyorlardı. O itibarla ortalığı şuurlulukla telif kabul etmiyen yaygarala. ra boğmaktan ne faide bekle. niyor, kestirilememektedir. İdeal, şeref, vatan, istik. lal, Devlet otoritesi diye diye, kendi öz menfaatlarile içinde gevşedikleri istirahatlerinin bo zulmamasından başka düşün. celeri olmıyanlanlar, elbet bây. le hareket edecek, elbet şuurlu guursuz sayıklıyacaklardır. Mük. tesep hak olarak kabullenil. miş menfaatler mevzuu bahs. olduğu zaman, telüşa düşüle- rek asabiyet — gösterilmekte tabil görülebilecek hallerdendir. Bu gibilerin, — etraflarını düşmanlar, daha bilinmez nelerin sardığı vehimlerile hareketlerini şağı- - rverek kendi kendilerini israf - ettikleri çok defa vaki olmuş, gürülmüş bakikatlerdendir. Ne hazin maceradır? — —— cular — ve | Kooperatif - İMuhaf (Birinci sahifeden depam) mak için herşeyden evvel ilmi bir mefküre yaratmağa ihti- yaç vardır. Bu vazife darülfü- nuna ait olduğu halde ilimsiz mefkürecilerle mefküresiz ilim- ciler elinde bulunan darülfü- nun şimdiye kadar vazifesini yapmamıştır. İçtimat mahiyeti haiz en küçük bir hareket bile yaratmağa müktedir olamıyan bu! bürokratik — müstehlikler müecssesesi bu hale kaldıkça, 'Türkiyede şuurtlu ve imanlı bir kooperatif hareketinin can- lanması gecikecektir.. Bu satırlarla hem Darük fünuna çatılmakta; hem de Darülfünunla - kooperatiflerin münasebet veçheleri karıştırıl. maktadır. Kooperatif mesele- sinde Darölfünunun zâfı varmı- dır? Yok mudür? - Alâkasının derecesi — nedir? Eğer, bu »alâka mevcutsa Darülfünunnun hatalarile ne nisbette menfi bir tesir mahsus olur? V. S. İşte, bu istifham işaretlerile bağlanan fikirlerin cevapları. m açtığımız bir anketle karl- lerimize bildiriyoruz. Dün, — İstanbul — Ticaret müdiri Muhsin ve Zahire bor. san kâtibi umumisi Nizamet- tin Âlı B.lerle görüştük. Fikirlerini atiye dercediyoruz: Muhsin B. ne diyor? —Gerek Darülfünunun ve gerek resmi ve gayriresmi a âkadar devair ve makamat memlekette kooperatifçiliğin tecssüs ve Tnkişafı için elbir: liğile çalışmakta oldukları gö- rülmektedir. Yakında bunla- rin netaylel iktitaf | oluna- cağı şüphesizdir. Binaenaleyh, memleketin yüksek bir müceşesesile ves- leli vesilesiz. hücum etmek doğru değildir!, — | Nizamettin AÂli B. ne diyor? — Darülfünunun Türkiye kooperatifi hareketindeki rolü füli bir rol değil, —irşatkâr bir roldür. Kooperatifi asil yapacak” ve işletecek olanlar, Darülfünun kenarına — hile — sürünmeyen kimselerdir. Onun için Darül: fütun haricinde tecrsüs ede- cek, inkişaf edecek, tekemmül edecek Türk Kooperatifçiliği, bu Feyzini Darülfünuna med: yun olmayacaktır. Diğer taraf- tan da şayet Türk Kooperatifçi- liği sağlam bir curette tecssür edemezse bundan mesul de Da rülfünun olamaz. Darülfünun nihayet vak'ala vi tesbit edebilir. bunları tllm gözile tetkik edebilir. ve bul: duklarını neşrö ilân edebilir: ler. Darölfünun baricinde bu: lunan kooperatif dünyasının bu neşirlerden istifade etmesi mümkündür. Ancak Darülfu. nun hariçteki kooperatif ha- yatını tahakkümü altına ak ması veona icbari surette is tikamet vermesi Türk koape- ratifçiliğinin yaşayan ihtiyaçtan doğan — hareketini, inkişafını ve tahammülünü tas'ip ede- bilir. 10,000 lira daha! Adanadada bir memur ihtilâsta bulundu Adanada da — Zihaij Ef, is- minde biri 10,000 liraya ya- kın ihtilâs yaparak kaçmıştır. gücüne ziyafet Eski Türkocağı binasında 21 Mu- ( fız gücü atlılarına çay verildi Dün Edirneden dönen mu- hafız gücü atlıları şerefine H. F. &ı İstadbul idare heyeti tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir. Bu kafilenin reisi yüzbaşı Mustafa B. şunları söylüyor: — Ankaradan Edirneye on iki hündehayvanla yürüye- rek geldik ve #por maksadile bir yürüyüş yaptık. Altı ay evvel binicilik mek- tebi müdürü Cevdet B. kuman- dasında ilk defa Ankaradan İstanbula gelinmiştir. Güç atlıları bu iz üzerinde yürüyüşlerini Edirne - Kırklar- eline kadar temdit etmiştir. Dün Mecliste arazi ver- gisi kanunu görüşüldü (Tinci sahifeden devum) kanun lâyihası kabul edilmiş- tir. Şimendifer — inşaatından mütevellit taahhüdatın Hazi- ran ve Temmuz ayları karşı- Hıkları olarak Nafia bütçesine altı milyon lira munzam tah- sisat verilmesi kabul olumn muştur. —— Tayyare cemiyctinin hava kuüvvetleri — işlerine — sarfolun- mak üzere Milli Müdafaa Ve- kâleti emrine vereceği meba- liğin bir taraftan varidat büt- çesine irat kaydı ve diğer ta- raftan hava bütçesine tahsisat olarak ilâvesi ve Haziran Tem- muz ayları içinde hava büt- çesine 341 bin lira verilmesi hakkındaki kanun lâyihası ka- bul edilmiştir. Bundan sonra arazi vergi- *! kanun lâyihasının müzake- resine geçilmiştir. Satt Nazmi B. (Kayseri), kanunun heyeti umumiyesi üzerinde beyanatta bulunarak arazi ve bina irat- ları kanunlarının tanziminde eski devrin hukuki tesirlerin den uzak kalınmış olmasına nazarı dikkati celbederek ka- nunu medeninin tanıdığı bir pevi gayri menkul dahilinde her iki kanunun birleştirilme- sinin kolaylıkları mucip olaca- ğinı söylemiştir. Maliye vekili -Abdülhalik Bey cevap vererek ıddia olun- duğu gibi her iki kanunun es ki ruhun hâkim olmadığını, bu vergi kanunlarile gidilen yolun — iradısafi — üzerinden vergi almak olduğu halde ha- len bir çok sebepler dolayısile arazide bunun teminin müm- kün olmadığını söylemiştir. Bütçe. encümeni reisi Ha- san Fehmi B. arazi vergisinin de kakiki irat esasına İstinat etmesinin doğru ve — fakat şimdilik bunun bir gaye ol duğunu işaret ettikten sonra bunun ancak kadastronun ik- mal ve tapo sicillerinin sabit kiymet olarak tesbit edilme- sinden sonra mümkün olabi- leceğini söylemiştir. Hasan Fehmi Bey beya- natında devam ederek, şimdi- lik dört yüz kazadan ancak 12 Zihni Ef. Posla ve telgraf | A A a basit bir surette kadastro tdaresi havale tevdtat memi- rudur. Müddetumumilikten ginden: İstanbulda olduğu an Jaşılan ve fakat adresi meçhul bulunan İnebolu Müddetumu- mumelesinin ikmal edildiğini ni tahrir tecrübe kanununun tatbikile iştigal olunduğunu kaydederek bütün bu vaziyet- ler karşıtında yeni arari ver. gisi kanununun arzu ve ga- yeyi tamamen temin edecek bir derecede değilsede mu-. eç M PSi Günde — 70:80 - kilometro katediyorduk. Bu — yürüyüş “Göynük, den Sapancaya kar dar devamlı yağmurlar altın- da yürüdük. Her uğradığız yerde H.F. « relsleri ve halkın coşgun tezahürlerile karşılandık. Üsküdarda birincilik mektebi müdürü ve heyeti talimiyesi ile «por kulüpleri tarafından karşılandık. Anadolu spor ku- lubünde bir çay ziyafeti ver- diler. Evvelki günde Sipahi ocağında davetli idik. Muhafız güclüler dün ak- şam trenile Ankaraya hareket etmişlerdir. vermem nu ve bugünün ihtiyacına uyğun olduğunu söylemiş ve kabulünü istemiştir. Bundan sonra madderelere geçilerek kanunun birinci mü. zakeri ikmal edilmiştir. Kanun lâyihasile Türkiye kududu — dahilinde bulunan arazi, Kkaymetleri üzerinden arazi vergisine tâbidir. Devlet ve bahuses bütçe- lerle idare edilen teşekküllere ve belediyelere ve umum menfaatine hizmet eden ce- miyetlere ait olup —mücerret keazanç maksadile tesis edik miş olmıyan ve icar edilmi- yen, ziraatin Islah ve inkişas fina matof nümuüne fidanlık- ları ve çiftlikleri, spor saha- ları, umuma mahsus meccani parklar, — çocuklara mahsus bahçeler devlet ve — mahalli idareler veya belediyelere ait her nevi yollar, meydan ve pazar yerleri, köylerin icar olunmıyan mer'a — mahalleri ile köylere nit gayri menkul orta malları, istifade edilmk miyen taşlık, bataklık ve furr dalık arazi hususi kanunlar veya mukavelenamelerle mu- afiyeti kabul edilmiş veya edilecek arazi ve arsalar ve hükemet tarafından tasarru. fu menedilen arazi ve arsalar vergiden muaftır. Bu sonun- cuların muafiyeti memnulye. tin deyamı müddetincedir. Şa arazi de tayin edilen müddetleri zarfında vergiden muaf tutulacaklır : Yeniden vucuda — getirile- cek bağlar, güllükler altı se- ne, meyvalıklar 8 sene, aşla. lama suretile vücuda getirile. cek zeytinlikler 10sene, yal. den vücuda getirilecek zey- tinlikler ve fındıklar 12 sene, bükünetçe müayyen bir mın- takaya tekân edilccek aşiret- lere ve muhacirlere tahsis edilen arazi üç sene, hususi kanunlar ve — üsüllere — göre yeniden zirante elveri;l. bir hale getirilen arazi üç sene ormanlar 20 sene, dutluklar 10 sene. Meclis Pazarlesi günü tep lanacaktır. Nişan merasimi Kıymetli arkadaş'arımızdan Adliye meslek mektebi me- zunları cemiyeti reisi Ferdi Beyle Selçuk orta mektebi mezunlarından Hayrünnisa Ha. mımın nişan merasimi akte- dilmiştir. Tarafeyne saadetler temenül ederiz.