19 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Alman buhranı en hat devrinde Kredi tecdit edılıyor Sendikalar hükümete şayanı dikkat müracatta bulundu Nevyork,18 (A.A.) Londra bankalarile müştereken hare- ket etmekte olan Neyork ban- kaları Almanyaya ait kısa va- deli kredileri, mali vaziyetteki gerğinliğin daha ziyade artımasın mahal vermemek için tecdit et- mektedirler. Aynı zamanda Nevyork borsasın mahafili Al- Mmanyaya yeni krediler açılmasıa ihtimali hakkında şüpheli ve Mmütereddit görünmektedir. Nevyork bankalarına mensup büyük memunlar bu hususta henüz hiçbir plân derpiş edil- memiş olduğunu söylemektedir- Berlin, 18 - (A.A:) — Kabi- ne gönllülolarak,çalışma usulü kındaki kanun maddesini ka- bul etmiştir. Bu madde nahi- yelere münasip bir. tahsisat mukabilinde gönüllü oalarak çalışan işçilere yiyecek ver. mek ve yatacak yer göster- mek mecburiyetini tahmil et- mektedir. Berlin,18 - (A.B.) —Rayhiş tag, meclisindeki — grupların reislerindan mürekkep komis yon, Rayhiştag meclisinin içti- maa davet edilmesine karar vermiştir. Alman nazırlarının Paris seyahati Paris, 18 ÇA.LA) — (M. La- val, Alman aazırlarının Parts seyahati hakkında Alman #e- firi ile görüşmüştür. — Alman mazırları saat 14- 5 te Parise gelecekler ve trenden indikleri vakit M. Lavel, M. Briand ve M. Poncet tarafından karşıla- nacaktardır. Akşam 'üzeri” Alman Bap vekili M. Brünlag Fransız Baş- vekili M. Levali ve Alman hariciye nazırı M. Fon Curtius Fransız hariciye nazıtı M. Bri. andı ziyaret edeceklerdir. Bu ziyaretlerden sonra Alman ve Fransız nazırları arasında bir içtima yapilacaktır. A'man nazırlarının Paris seyahatı Paris, 17 (A.A) — Alman Başvekili M. Beünink ile ha- riciye nazırı M. Fon Crurti- wvun Parise gelmeleri Fran- wz-Alman — münasebeti — tari- hinde ehemmiyetli bir hâdise teşkil etmektedir. Salâhiyet- tar mahafil, bu ziyareti Fran-! #ız-Alman anlaşması yolunda yeni bir merhale şeklinde tef- gir etmektedir. Yarın yapı- lacak mükâlemelerden kat' meticeler beklemek cüretkâ- rane bir hareket olur ancak, vukubulacak ilk temas muhiti yakınlatmak ve iki milleti bi ribirine daha iyi anlamaları imkânını temin edecek olursa M. Laval'in teşebbüsü boşa gitmiş olmıyacaktır. Fransız hükümetinin hüs- nüniyet sahibi olduğu muhak- kaktır. Alman nazırlrrının da aymı duyğularla mütehassis olduklarından şüphe edilme- mektedir. Bu tarihi mülükatın veslle olacağı helisane ve eküksiz izah ve istihzahların yarın M. Herderson ve M. Grandi'nin de iştiraklerile devam edecek olan mükâlemeler esnasında erasa müteallik bir unlayma husulünü kolaylağtıracak su- rette iki millet efkâri umu- miyesini birbirine yaklaştırma- ga kilayet edip etmeyeceği hbaksnda anlaşılacaktır. Reischbankın vaziyeti Berlin, 17 (A.A.) — Reisch- | j Zihabı hasıl olmakta bankın vaziyetine — nazaran evrakı naktiye ihracatının 5- tın Gdöviz olarak karşılığı 15.7de yüzde 35-8 dir. Ge- çen hafta yüzde 45,6idi. Al- tn ve dövağ ihtiyat miktarı 1,490 milyondur. Yani 302 mil yon noksandır. Mütedavil banka kaimseleri 50 - milyon artımış 4.161,800,/000 € baliğ olmuştur. Meclis toplanacak Londra, 17 (A.A) — Mev- suk malümat alan mahafil; Fransız nazırlarının Londraya muvasalatının Alman-Fransız Hilâfman — vücüda gelmesine vabeste olduğunu ve bundan dolayı muzahhaslar meclisinin in'ikadı şimdilik teehhür ede- ceğini maamafih, pek yakın- da nihal kara ittihazına imkân hasıl olacağını söyle- mektedir. Diğer taraftan Ame- rika mahafili, alâkadar dev- Jetler — ricalinin Pazartesiye Londrada içtma: muhakkak olmadığını dermeyan eyle- mektedir. Almanyaya muavenet Berlin 17, (A.A.) — New- york'un başlıca 11 bankası, Federal Reserv Bank reisine, Almanya'ya yapılmış olan ki- sa vadeli kredilerin geri alın- ması için icap eden teminalı vermişlerdir. Federal Reserv Bank diğer bankalarla da ayni maksat dahilinde mürakerele- rine devam etmektedir. New- york bankalarının bu maksat dahilindeki WlâTlarıdır. Tah- min olanan müşkülâtın vücu- dü ihtimalini — refetmektedir. İngiltere bankası müdürü M. Montagu Nerman'ın Downig Stereet'e olan uzun ziyareti nazari dikkati celbetmiştir. Bu uzun süren riyaret ve mülâkatın sebebi Stok Exc- hange'nin talep eylemiş ol- duğu yardıma matuf — olduğu ve M Montago Norman'ın her tür Kü ihtimalâtı karşılamak - için isap eden tedabirin itlihaz edilmiş olduğu hakkında M. Mac Donalda malümat ver- miş olduğu tahmin — edilmek- tedir. Akşam üzeri bazı mü- essesatı maliyenin — İngiltere bankasının müzabaret ve mu- avenetini talep etmiş — olduk. | Tarına dair şayi olan haber- lerin zuburu kayde şayandır. Mahafili — siyasiye, Paris müzakeratının beklenen ne- tayici hakkinda mutlak — bir ketumiyet muhafaza etmek- tedir. Berlin, 17 (A.A.) — ” Alman sendikaları federasyonu idre komitesi, hükümete müracaat ederek Alman milletinin mena- fiiml nufuz mülâhazalarına fe- da etmemeğe davet etmiştir. Bugün içtimada kâtip emı- mi tarafından verilen izahatta Fransz-Altman mükareneti tü- zamundan ve karanamelerin tadilinden bahsedilmişlirr Hareket ettiler Berlin, 18 (A.A) —"M. Brü ningve M.Curtlusjsaat21 5 0 de Parire bareket etmişlerdir. İsta- siyonda Fransalsefiri tarafndan teşyi edilmişlerdir. Hiç bir hadise olmamıştı M. Bürmag Volif Ajansına beyanatında demiştirki; Seyahtimizin hedefi itimat vezici bir teşriki mesaiye doğ- ru yol açmasını ümit ettiğimiz moktai nazar teatisidir. Ben ve hariciye mazını Madde (Başmakaleden devam) Yeni ceza kanununda zem meselesi sövme ve hakarete tekabül ettirilmiştir. Ceza ka- mununun 480 ninci maddesin- den 488 inci maddesine ka- dar olan ahkâm, münhasıran bu — suçlara ait — bulunu: yor. — Kanunun 480 inci maddesi ile 4821nci maddesinin neşriyata taalluk eden son fıkraları aralarında evvelâ bir anlaşamamazlık vardır. Sonra, 481 inet maddenin üçüncü fıkrası, isnat olunan şeyin ispatı hakkını davacının arzusuna bırakmakla beraber | 482 inci madde, bunu da an- laşılmaz ve manasız bir şekle sokup gitmektedir. “Ya bu maddeler — tanzim * edilirken birbirine karışarak bir. kül halinde — evvelce — meclisten geçmiştir. Yahut açık tena? kuzların farkina — varılmamış olacaktır! Daha sonra, ceza kanunu. bun 161 inci maddesi de ka. rışıktır. Bu maddede - tasrih edilen *İsnat, ların her hangi bir vesile ile 480 ve 482 inci maddelerle ihtilât etmesi varit değil midir? aslı olmaksızın bir kimseye isnat edilen evreki bilerek neşredenlere ceza tayin edi. yor. Bir kimseye aslı olduğu bilinerek yapılan — isnadın, is, patı kabül edilmiş olmıyor mu? zira, maznün gazeteci 161 incj |madde delaletile 480 ve 482 inci maddelere geçildiği zaman: — Bu işin aslı vardır. Aslı olduğunu bilerek neşrettim. İspat bakkımdır! Dediği tak: girde 481 inci maddenin üçün. <ü Çiıkrasmm — manasi va 482 inci maddenin mahiyeti | kalır mı ? İşte yeniMatbuat kanununa şahsi şerefler ve haysiyetler meseleti konulmak istenirken, teza kanununun çok mühim üç maddesi üzerinde dikkat'e durulmak İâzımgelmektedir: 1 — Devlet muameleleri- ne ait her türlü sülüstimaller hakkındaki neşriyatın ispatı hakkı gazetelere verilmelidir. hihi icap eder. 3 — Hususi müesseselerin Türkiye âli menafiini ve am- menin — menfaatlerini xarara uğratan muameleleri, İspat edil- mek şartile neşredilebilmelidir. 4 — Bunlara mukabil neş- riyatın nhhatini - vesnik Hle is- pat edemiyen gazete derhal tatil edilmeli ve suçlular en ağır — cezalara — uğratılmalı- dırlar. “Akal takdirde yeni projenin | kanunlaştığı gün, memlekette suttetimal kapılarının artlarına kadar açılma!larına mesağ ve- rilmiş olacaktır ! Arif Oruç —E——EMML—TE— Parle te İngiltere ve Ameri- kan - nazırlarına da — mülâki olacağımız cihetle mükâleme- ler daha ziyade semereli ola. caktır. Paristen noktai nazar tea- tisine devam etmek üzere | Londraya hareket edeceğiz. | — Bu şahsi temasların vazi. yetin tenvirine hadim olaca- ğim — ve beynelmilel tesanüt için görülür bir delil teşkil edeceklerini ümit eğerim. Bir tebliği Berlin, 17 (A. A.) — Nim resmi Coult Ajansı meşrettiği bir tebliğde Paris içtimal için | Fransa tarafından vuku bulan | davetin pek nazikâne bir su: Hükümetinin Alman mazırlarının dan kendi. misafirleri olma- larınıri ettiği bildirilmektedir. Bu- nunla A anla beraber Nazırları Sefarethaneye ineceklerdir. ci madde- | S kaklar ll a € | tarihçesinden bahsetmiştir. 2 — 161 inci maddenintas- | | rette yazılmış olduğu v Framsa | — Millet meclisinde Bütçe müzakeresi tafından yapılan — tasarrufun kâfi gelmiyeceğini, halkın da bu hustsu göz önünde bulun- durulması ve eğlence için fazla para sarfının önüne geçilmesi icap ettiğini miş, memleket — muvazenesi İçin gümrük himayesinin art- tırılmasını ye — demiryollar nakliyatına rekabet yapmak ta olan kamyonların o İsti- kametlerdesefer yapmalarının menedilmesini — veyahut bu 'nakliyatın vergiye tâbi tutul- Masinı temenni eylemiştir. İsmail Bey (Karahisar) . himayenin artırılmasının doğ- ru olmadığını, memleketimizin &ynı zamanda iptidai mevat ihraç eden bir imemleket ol- mati itibarile gümrük manla- larının artırılması mukabeleyi davet edeceği cihetle binne- tice mazarrat tevlit edebileceğini söylemiş, memleketimizde pa- Muklu mensucat imaline ehem- miyet verilmesini istemiştir. Hacı Mehmet B. (Kutahya), istikraz - imkânmdan bahse- denlere ceyap vererek Osmanlı borçlarının - ve istikrazlarının söyle- İktısat vekili Mustafa Şe- ref Bey gerek bu mütalâalara ve gerek bütçenin heyeti umu- miyesi etrafında söz söylemiş olan hatiplere cevap vererek dünya- buhranı ve memleke- timizdeki — tesiratı. etrafında Azahat vermiş ve memleke- leketimiz iktısadiyatın Kırım muharebesinden beri geçirdiği safhalardan bahseylemiştir, VekilB. beyanatına devam ederek Kırım — muharebesinin Türk iktisadıyatında bir dönüm moktası teşkil eyledini ve bu | tarihten sonra Avrup ile tam ibir — temns heliöe — gelen münasebatımızda Avrupa- min makinalaşımış sanayünin memleketteki küçük el sana- Yilini ezdiğini ve kapitülâs- yonlar karşısında — bunların himayelerine imkân bulunma- dığından ticaret müvazenesi- nin aleyhimizde iakişaf ettiği- | mi kaydetmiş ve Cümhuriyet idaresinin sanayi ve ticareti milMleştirmek yolunda aldığı tedbirlerin müspet neticelerin- den bahsederek Turkiyenin bugun kendi ekmeğini kendi istihsal ettiği buğdayla te- min eylemiş olduğunu — ve ticareti hariciyemizin 1930da 147 milyon lira ithalâta kar g 151 milyon dira ihracat ile lehimize olarak weticelenece- ğini söylemiştir. Vekil Bey bütün dünyada hizsedilen buhranın iddia edil- diği gibi fazla istihsal ve nok- san istihlâk neticesi olmadığı- | ni muatır iktisadiyatın bünye ve uzviyetindeki İaoksandan mütevellit — olduğunu işaret elmiş ve — müstakil jbeb- uslardan Halil Bey (İzmir) in istikraz ve sermaye meseleleri | hakkındaki beyanatına temas Tn tna M Va dabbi datalmaları beğlan | da da demiştirki: | bir kanun meselesidir. Ve öyle edilen ecnebi sermayesinin ve eshabmın Türk vatandaşlarının ve sermeyesinin gördüğü hi mayeden ayni derecede istifade ettiğini ve bımu gören ve takdir eden ecnebi sermâye- darların - maddelerimiz — için 16 milyon, ormanlarımız için, 5 buçuk milyon ve diğer işler için de bund yakın para gelir- miş olduklarını söylemiştir. Mustafa Şeref Bey, istik- yaz bahsinde hükümetimizin Lozanda elde etttiği siyasi vesi- kayi tehlikeye düşürecek bir te- Hikraza taraftar olmiyacağını bihassa kaydetmiş ve Timanları program dabilince hatlarımızın “müntehi 'bulunduğu yerlerde inşa edileceğini, Terk gemici- liğinin kapotajın milletleştiril. mesinden beri gittikçe yüksek mekte ve gittikçe inkişaf eyler mekte bulunduğu — söyliyerek demliştir ki: bu sayede bundan evvel vapur dğramayan İskele- lelere bile vapur işlemeğa baş- lamıştır. İsterdim ki kapotajıj; milli gemiciler başarabilsin ve seyriseferin idaresi de harici ticaretimizi idare etsin, Bu hedefimiz ve gayemizdir., Vekti Bey bnndan sonra milli mücehhezlerin alacakları vapurları karşılık göstermek suretile bir. banka istikrazı yaparak kaputajın temamen bunlar tarafından idare edil- mesi — temenniyatını — izhar etmiş ve — İstanbul limam hakkında sorulan suale karşı da yalnız burasının değil ay- ni süretle idare edilmekte olan llmanlarmıza ait idare- lerin de bir âmme müessesesi haline ifrağına — çalışılmakta olduğunu bir kanun lâyihan hazırlandığınıi ancak kanun tam Ve kâmil olabilmesi için üzerinde tetkikatla' bulundu- ğunu ve teşrinisani . içtimamda meclise jtakdim — edileceğini ümit ettiğini söylemiştir. Vekil Bey çiftçilerin mah- sullerinin yerden kalkmadan sigortasına taraftar /olduğunu, kredi kooperatiflerinin yeni olan hayatlarına rağmen müs- pet ve şayanı iftihar neticeler verdiğini hayvanatın cinsleri- nin ıslahı ve çoğallılması için icap eden tedbirlerin alındığımı we bu maksatla yer yer hara- lar ve istâsyonlar açıldığını beyan etmiştir. Mutahassıslar meselesi etrafında da; Vekil Bey bunlardan geniş bir n rette lâboratuarlarda istas yonlada — isifade — edilmekte ulduğunu vekâletteki makam- Turda istihdamlarına — Tüzum görmediğini, buralara ait ve zelfin idari olması — dolayisile kanunlarımızı ve mahalli (ihti- yaç ve Üzaruretleri daha eyi bilen memurlarımızın bu işleri daha eyi gördüklerini söyle- miştir. İktısat vekili gümrük tark Tesinin kâfi derecede himaye- kâr olduğumu veilk yapılmış bir tarife olmasına rağmen çok canlı bulunduğunu kaydettik- sonra elde edilen tecrübelerle tekemmülüne çalışılacağı ve petrol taharriyalına dair iza- hat vererek, petrol kanununun tadil ve ilahına çalışıldığını ve yeni kanunun bunları işlet- | mnek için gelecek olan ecnebi- leri tatmin edecek —mahiyette olacağını beyan etmişlir. Cenevre alfyon konferansı hakkında da — izahat veren İktısat vekili, ba konferansta istihsal —ve tcarelin serbest bırakıldığını ancak bunun ala: kadar — hükümetlerçe — teşkil edilecek bir büro tarafıudan idare olunacağını söylemiştir. Demiryollarla rekabet eden kamyonların meni veya ver- Bu mesele bir kanun da yoktur. Müzakerenin kilayeti kabul edilmiştir. Mazhar Müfit Bey (Dooıılı) mülli müdafaa bütçesindeki ta- sarrufatın nereden yıpılbjııı ve bu tasarrufun vekâlet büt- çesindeki hidemalı işgal edip etmediğini sormuştur. Müli müdafaa Vekili Zekâi Bey cevap vererek bu tasar- rufan bir aksaklığı mucip olmuyacağını beyan — ederek askekri fabrikalar bütçesi ke- bul edilmiş ve meclis yarm toplanmak Üüzere celseye ni- hayet verilmiştir. Meraklı gençlere veşik Bey. lere müjde; Yeni son moda tskarpin kalıpları getirdik. İs- tediğiniz ayakkapları ancak bayzitte Leblebicilerde Seyfi ustada bulacaksınız... —— stanbul Dördüncü İcra Dairesinden : Dimitri Veledi Kosti Efendinin Ali Efendi- deki alacacının teminl istifası için mahcuz ve furuhtu mu- karrer bulunan Yedikulede Kürkçü Hüseyin ağa mahalle- sinde atik Yedikule cedit İmrahor sokağında 73 - 75 atik 214- 216210 cedit No, lu bir bap dükkân maa arsanın nufı kırk beş gün müddetle mev» kil müzayedeye vaz olunarak 25 lirada talibi uhtesinde olup bedeli müzayede haddi lâye kında görülemediğinden bir ay müddetle tecdiden müza- yedeye vazolunmuştur. Mezkür dükkânın cephesi demir parmaklıklı olup zemin çimentodur. Ahşap merdiven ler yukarıya çıkılır. bir gezin- ti mahalli üzerinde bir oda ve bir helâ mevcuttur- Hudu- du sağ tarafı Doksimanın fırımı arkası Doksimanın mut- fak mahalli 30! tarafı Emine Hanımin firm arsası cephesi tariki âm Hle mahduttur. Mik- tarı mesahası arsa maa ebui- ye dahil olmak üzere yüz on dokuz arşın terbiinde ve 68,78 metro murabbat olup 33 arşın bina — mahallidir. — Mezkür bina —ahşap olup — muh- tacı tamirdir . Mevki inin tramvay İstasyon mahal- lime yakın ve şerefli bulun- masına nazaran beher metro murabbana üç Vira kıymet takdir edilmiştir. Maa dükkân arsanın kıymeti muhammenesi tamamı 542 lira elup talp olanlar kıymeti muhamminesin'n yüzde onu nisbetinde pey akçelerini alarak 927/1273 do ya numarasile 228931 tari- hinde İstabul dördüncü İcra memurluğuna sant on dörtten on altıya kadar müracaat eyle- leri ilân olunur. bul sekizinci icra dai- retinden: bir. deynin temini zamnında mahcuz ve furuktu mukarrer bir adet grtamofon ve bir saat ve bir kilim ve bir konsol ve ayana Boyacı kö yünde 267931 tarihine mü- sadif pazar günü saat 9 dan 11 re kadar furuht edileceği slân olunur. İstanbul Yedinci İcra da- iresinden: — İstanbulda Gedik Paşada camli şerif Sokağtında 27 numaralı hanede mukim muteveffa İstefan veresesinden oğlu Kosti efendi ve kızı Ma- dam Eleniye Madam Ange- likinin muverisiniz. muteveffa İstefan efendi zimmetinde ala- cağı olan malamulu iktar me- baliğin teemini istifası zım- mında medyunu mütevefanın İstanbul Hatap — kapusunda 'Temir taş mabailesinin İpciler caddesinde eski 50 ve yeni 52 numaralı dükkânın nitif his- sesi bilmüz ayede müşterisi a a. caklı uhtesine İhbalei katiye- sinie ifa edildiği. Malümunuz olmak üzere üç gün müddetle tebliğ olunur. Üçüncü İcra Dairesinden : Bir borcun Ödenmesi — için paraya çevrilmesine karar ve- riletiş olan bir — çift Carnik makinesi sosam pişirmek ve tahin imali için bir lokum tozu ve ince şeker imali için “Lesatelies, markah 902 wu- maralı makineler Panoga'tıda ş—d İsmail Efendicin dük- 22- Temmuz - 931 çuı-hı günü aat onda açık arttırmı wsulile paraya talip o'anların