28 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 YARIN ; Temmuz Avrupada tahsilde bulunaı; talebenn"z_ Hangi mesleklerde? Maarif vekâleti bu sene Avrupaya | talebe gönderemeyecek Ankara, 27 ( AA ) — Bu gün ecnebi memleketlerinde 330ztalebemiz tahsilde bulun- maktadır. Bunlardan 213 ü Mmaarif vekâleti, 88 u diğer ve- kâletler ve 28i muhtelif — vi- Tâyetler tarafından gönderil- Miştir. Tahsilde buluman talebemiz arasında ana — muallimliği ar- kecoloji bağcılık, ve meyvace Tek balıkcılık, baytarlık ban- kacılık, beden terbiyes! beton- culuk coğrafya, çilçilik, diba- gat kimyası deniz haritacı'ığı dökümcü'ük, elekirik terzilik, €v idarcsi felsefe fizik, kimya Bunun önüne heykeltraşlık, hukuk iktısat in- şaat ,kâğıtcılık, konservecilik kürkçülük, linoğarfya, maden mühendisliği, madeni san'atar, makine müheniliği, marar goz fuk, mobelyacılık, mimaıcilik modelcilik* muhasebe, musiki, neşci ve kimyeyi sanayi, 'or- mancılık, resim, riyaziyat, sıhhi tesisat, demirc'lik, su mühen- dasliği, üp, tabiiyat, tarih, ter- biye ve ruhiyat, tedris usa'ü, tesviyecilik, tezyinı sanat'ar, ticaret, tol ve köprü mühen- disliğ, ziraat tahsil edenler bi » Mâmafib Maarif vekâleti bu sene Avrupaya yeni- den talebe göndermiyecektir. geçilemez mi ? Terkos gider ayak fahiş hesaplar çıkarmakta, su yok!.. 4 Terkos girketi artık son günlerini yaşıyor. Son kabul edilen bir karara mazarın ter. kos muayyen bir. müddet Bütün te'sisatını Belediyeye devredecek. — Fakat şirketin gider Sayakı; “ halktan — faz- la ve yersle — para ai? mağa başladığı hakkında bir çok şikâyetler — alıyoruz, Bilhassa bazı fokantacıların yapmakta oldukları bu şikâ- yetler şu bir- kaç” noktada temerküz ediyor. 1 — Yalnış ve fazla he saplarla pek yüksek su parası almak.. 2 — Yollardan — herbangi Birinde terkos hatlarında ya- Dil encümeni İâ.- zım mı değil mi (Birisci sahifeden devcm) musalalâm, sonra kamusu Törki, sonva Türkçeden Fran- sızcaya ve Franmacadan Türk- çeye İügatların telili bir he- heyete havale olunsaydı zan- etmem ki çok muhterem ve Türk | Barsına etmiş olduğu büyük hizmetten dolayı muhterem alan Şemsettin Sami B. mer- humunun gösterdiği müstemir ve müsmir fşi başarmazdı. Lügatı kim yapacak? Fransız akademisinin halâ Fransızca lügatını ikmal elme. tini, o hisanın işlemesi yapar. Farist Keamin, İtalyancayı tek- vin eden lügat kitabı değildir. Lügat kitabını ksanın tekâmü- lü yapar. Yani lügat kitabı bir mücssir değil bir neticedir, Bence, İran İlisanınn kamusu azamı ve mamusu azamı Firdevsli itusinin şehna- mesidir. Netekim Yunan kadın lisanının da kamusu namusunu Hameria' Udisse ve İlyada sı teşkil eder. Azalar arasında ihtilâf var- ı idi? — Bilmiyorum. ; Mevcat imlâ hakkında mü- taleanız nedir. — Başlıyan hiçbir şey ke- mal arzetmez, — fakat ademi kemal tekamüle hiç mani de- gildir. Ben Etimolojiye rinyet etmek taraftarıyım. Bu iki ce- reyanın yani Etimolojiye rtayet €etmek ve elmemek ceryanının zaman geçtikçe birbirlerine yaklaşacaklarını zanediyorum. Ve o zaman kemale doğ- ru gidilmiş olacaktır. Bazı muharrirlerimiz. kraldan ziya- de kral taraftarı — olusorlar. (Elif) ve ÇAyın) ile başlıyan kelimelere muttasıl (1) harf- ' İlerini de (p) ile " yazıyorlar. pr'an tamirat için o civarda- ki dükkânlardan 20-25 liraya kadar bir para istemek. İye görket bu taraftan buJ işi yapadursun diğer cihetten, su parasının fazla olmakta olduğu hakkındaki vasi müra- caatları derhal kabul ederek tashih etmektedir. Mademki, hesap muntszam ve doğru idi Niçin bilahare tashih edi- Hiyor, mademki doğru değildi. Sabık olmuyan bir. hesapla ni- çin su aboneleri izrar ediliyor. Ve niçin tamirat parası halka yükletilmek isteniyor? Biz bu cihetleri belediye nin nzarı dikkatine arzediyo- roz. Üst tarafı ona ait. Belediye ye ma- şallah , | Sucular teftiş olunuyor Dün Belediye memurları bütün sucu şerbetçi ve em- salini teftiş etmiştir. Nezalete ve Belediye ni- zamalına — riayet etmeyenler hakkında zabıt tutulmuştur, ceca kesilecektir. ——— ——— Meselâ, mucibolan, icabeden kelimelerinde olduğu — gibi. Bundan murad olunan rüz- gârin önüne düşmektir. Hal- buki, rüzgâr bunu istemez' Lâtin barflerinin en eski taraftarlığıni yapanlardanım. Bu baptaki fikirlerimi 311 No.pı ve 15 kânünuevrel 930 tarihli — İçtihat — gazetetinde “alfabemize ait mülâhaza , sernamesi tahtında yazdım. Bu mülâhazaların Türk lisanında muktedir ve muhik bir mütehassıs olün Köse Raif Paşa oğlu Mehmet Fuat Bi, tarafından hemen tamamen tasvip ve 315,317 No.-lı İçtihat gazetelerinde alimane bir su- rette teyit olundu. Ezcümle, (hemze, ayın, hı ve sağır kâf)ı ifade edecek işaretler ve harfler ihdas - ve- Hâse olunursa Lütin harfleri lisanımızın bütün sâvtlarmı ve müanslarını mükemmelen ifa- de ve tebliğ eder. Metselâ : Elinin dokunduğu - taşlar kızıl kar oldu Bu Tüsun ne füsundü, bu el nasıl bir eldi Gönüllerde başladı için için bir yanış : Yüteği alev — dolu karlı dağdan ses geldi Kıtasının birimin — mışra: atdaki senin elintmmi yoksa Cuun elininmi demek murat olduğu anlaşılmaz. /Sağır kâf) olşa elin galbe ait olmadığı ve hitap olunan bir kimseye ait olduğu anlaşılır. | | Vilâyet varidatı Bu sene bütçeden eksiliyor ! Yol vergisi 10 lira iken (4) liraya iniyor. Böylece İ tanbul vilâyetinin yol vergi- sinden senevi varidatı ( L150,00) Tira — iken şim di (400.000) — liraya — inmiş oluyor. Mamafih, idarei husu- siyelerin bu mıktara 2 lira zam yapmak hakları vardır. Şehir meclisi bunu kabul etmiş olduğundan netice iti- Barile varidattan — (700.000) Hira eksilmiş oluyor! Yumurta daveti İki konferans için ofis tüccari davet ediyor — Yumurta konleransının birincisi Romada açılmıştı. İkinciside Bürüksel'de olacak. tır. Bu konferansta yumurta tacirlerimizi şiddetle alâkadar eden meseleler görüşülecektir. İhracat ofisi, ba hususta iza- hat vermek üzere, yumurta tacirlerimizı 3 Ağustos Pazar- tesi gücü dördüncü vakıf han- da Iıılıııııı ofise davet et Tefbşte anlaşıldı Şirketi Hayri; ZEHİR HABERLERİ edeki içtima l 700 bin liraj Imtiyaz isteyecekler! Şirket meclisi otobüs imtiyazı — istemeye karar verdi D?ı girketi hayriyede ya- pılacağını yazdığımız . içtima aktedilmiştir. Bu — içtimada mevzuu — balsoleman — mesail içinde — bilhassa Boğaziçinde şirket nam ve hesabına otobüs içşletmek te — vardır. Taksim ile Büyükdere arasında küşat edilen otobür servisleri şirketin mali vaziyetine — tesir icra etmektedir. Bu vaziyeti gören şirket erkânı, Şirketi hayriyenin de “Bari,, Bühassa | heyetl otobüs işletmesini ve kendile- rine bu hususta imtiyaz ve- rilmesini düşüvüyorlar. Dünkü içtimaa Necmettin Molla Bey riyaset etmiş ve heyeti umumiye tarafından idareye mevzuubahs mesele hakkında salâhiyet veril miştür. Yalaiz,etobüsçüleri siddetle alâkadar eden bu mesele hak- kmda bükümetin ne düşün- düğü henüz belli değildir. sergisine gitmiyoruz Mamafih — tüccarımız iştirak edecek ve tenzilâttan istifade edeceklerdir İtalya'da Bari şehrinde aç» larcak olan beymelmilel pana, yıra biz de davet edilmiştik. Keyfiyet İktisat Vekâletine bildiren ihracat ofisine vekâ. letten gelen cevapta, bu ser- giye resmen işlirak cdemiye ceğimiz bildirilmiştir. Halbuki, — İtalya — ticaret odası ihracat ofisine müracaat etmiştir. Bu müracaatta resmen iş tirak etmemekliğimize rağmen yine teshilâtın bakt olduğu bildirtimiştir. Bu — teshilütta şonlar vardır: 1 — Yer ücretsizdir; 2 — Trende vüzde 74 ten- zilât vardır, 3 — Nakliye ücretlerinde de teshilât mevcuttur vesaire.. İhracat ofisi, tüccarımızın Bir sergisine iştirakini arczu ediyor. Hatta, raportör Adil ve Halil Beyler, bu husus bakkında şöyle demişlerdir: — Tacirlerimizin Bari'deki sergiye istirakleri cidden lâzım- dir. Onları, hararetle teşvik edeceğiz., Tramvay raylarının çoğu Hakikati bir türlü anlatamadım bozuk bir haldeymiş Belediyece yapılan bir tef tişte tramvay raylarının kısmı azâmının bozuk olduğu tespit edilmiş ve bunların| tamiri çir- kete bildirilmiştir. Şirket Beyoğlu cihetindeki rayları tamir etmiş, İstanbul tarafı kalmıştır. Bilhassa Be- yazıt havuzu etrafrndai Havis geniş letilecektir. Vali B. Yalovaya gitti Vali Muhittin Bey, bazı bususat hakkında Gazi Hz. ne arzı. malümat etmek üzere dün Yaluvaya gitmiş ve geç vılııı avdet etmiştir. İzmirde asfalt yol yapılacaktır İzmir, ÇA-A.) — Kordon nb- |otam şirketi altı tamvayların yerine, işleteceği — ölobüsler için asfalt yol yapmağa kazar vermiştir. İnfaata başlamak Özere yapılan tecrübelerin ne- Ücesi beklenmektedir. İspanya ile muahede imzalandı Ankara (Telefon) — İspan ya ile hükümetimiz arasında ticaret müahedesi akti İçin devam eden müzakerat bitmiş, muahedei heyeti murahhara- mız reisi Zekâi Beyle İspanya sefiri imzalamıştır. Sefir, le- panya'ya gitmek için hareket etmiştir. T Li Belediye, halkın bu rağ: KSai ç sinı yapmağa Ey belediye, çocuk bah- 2oılndııı ziııh ehrin Bizden söylemek (Birinci sahifeden davam) kası yoktur. “Hakikati bir. tür lü anlatamadım, diyen Ferit Zihni B. bizzat verdiği izahat ile voziyeti tenvir etmektedir, Kuyumculukta bugün Ha: lep bilezikleri geniş revaç bul- muş yeni bir faaliyet sahası- dir. Bu işte günde İstanbul ve Beyoğlu piyasalarına münha- sır. kalmak üzere iki okka altta izabe edilmektedir. Fakat yine Ferit beyin verdiği iza- hata nazaran Halep xbılııııı. lerinde (18) ayar altın mak- buldur. Halbuki liramız (22) ayardır. (18) e indirmek için ya gümüş veya bakırla tahlit etmek lâzımdır. Bu taktirde mamul bilezik ya beyazlaşır veyabut kırmızılaşır ve itibarmı kaybeder bu lti barla Hra bozmak doğru ola.- maz. Daha fazla altın mamulât izabe edilerek yapılır ve fiyat- ta göyle tespit olunabilir. ( 18 ) ayar altının dirhemi işçiye (345) kuruşa, kuyumcuya, 360 kuruşa mal olur ve piya: saya 380-400 arasında sevk olunur. Bu vaziyete göre altın ka- çakcılığı meselesi içinde ku- yumcuları aramak doğru ola- maz. Altın kaçakçılığı sebepleri- mi bw iş hakkında tetkikatı, yollarını yapmak daha Kışın ıffutın, yazın tozdan — boğulduğumuz yollerin hepsi masrafsız bir çocuk bahçesi ola- bilir. Çocuklar kum bahçe. - sinde nasıl yuvartlanıs yorsa İstanbulf sokakla- rında da büyüklerin aynı akibete maruz — kaldık- larım söyüyelimde sen, İster dinle, - İsler dinleme olduğunu bildiren bir zat di- yorki: “Kaçaçılıkta kısmen İagiliz altınını almak müşkilâtınında dahil bhmduğu söylenebilir. Kimin elile gittiğini bilmi- yoruz' Ama muhak ki piyasadan külliyetli miktarda- altın çekik liyor. Tücar — borcunu altınla ödemektedir. Bu gün piyasada görülen ziyet altınları ve altınlar Ana- do-odan gelmiş — elazladir,. Hudutlarımızda da altın ka- çakılığı olmakta ve altın yerk ne gümüş mecidiye — idhal olunmaktadır. Dahiliye vekâletinin bu ci- het Kakkında tahkikat yaptığı mücevherciler tarafından bil. dirilmektedir. Altın kaçakçılığı hakkında ptyasada umumi kanaat vukur undan fakat hangı ellerle ol duğu bittabi tespit olunama- maktadır. Ferit Zihni Bey Bundan Başka çok cayı dikkat malü- mat vermektedir. Ezcümle pla- tin hakkında diyor ki: “Rusyada çok mebzul pla- tin o'dunu biliyoruz. Dolap kapaklarının Bile platinden ya.- pıldığı söylendi. Bir aralık Ruslar platinde de damp'ng yaptılar ve çok mebzul miktarda piyasaya sev- kettiler. Ve bu yüzden mal birden bire döştü. Sonra elini eteğtnt çektince bittabi yükseldi. Bugünkü pla- tin tereffüünun sebebi budur. ü .. Antrenör Futbolantrenörü geldi Futböl Federasyonunun nü racaati üzerine İngiliz Federas- yonumun tavassutu neticesi ola- rak milli takımı hazırlamak üzere ayda( 35 ) İngilz lirası aylık vebirsene — müddetle mukavele yapılan futbol anüre- nörü MisterFred pegner şehrimize gelmiştir. Federasyon — Retsi | Hamdi Emin Beyle temas et maiştir. Mümaileyh Arsenal, Kardif Siti, L'verpul, Hodefiltav klüp lerinde aynamış 22 senelik bir futbolcüdür. Bu zat millf ta- kımı antrene edecek ve bik, hassa genç unsurlarla takviye sine çnhucı.l(ln. Başvekıl Ve vekiller İstan- bula geliyorlar Ankara, ZT ÇAA —Bap! vekil İsmet paşa ile C- H. Fın kan Umumi Kâtibi Recep, Hariciye vekili Tavlik Rüştü, Adliye vekili Yınuf Kemel Beyler bu akşam ssat 20de hareket eden tremle İstanbula hareket etmişlerdir. Mııhtelit muhakeme az tatili yaptı Mııı. 26 (AA) — Türk- Belçika muhtelit hakem meah kemeleri 1 Temmuzdan itübaren sekiz hafta müddetle yaz te- tili yapmağa Iıırır vermişler dir. İzmirde sıtma mücadelesi İzmir 28 (LAJ — Şehria bazı semtlerinede baş gösleren sıtma hastalığı için mücadeleye başlanmıştar. yumcular baddinden — fazla dır. Bw kadar kuyumcuyu bu piyasa kaldırmayınca bittabi sonradam tame He mesleğe geç miş olanlar pılıyı pirtiyi top: tadır. — Asla buliraa yoktün İmct ve zümrüt piyasatı düşük Çok tabil bir neticedir. İnci “, 16 kaybetmiştik. İyi zümrüt kıymetini kaybet- medi. Fenalar “/, 40 kaybetti. Hur şey büöyledir. Peynirde (120) den (60) e düymüştür. Her şey piyasaya göre tabti bir tenezzül takip ediyor. Faik Zihni Bey çarşı hale kında da diyor ki: “Çarşı hakkında bu olma- yacak güzel tekliflerde bulum duk, bir semere hasıl olmadk. Bir gün başımıza çökmesi çok muhtemeldir. Biz dükkânları teşvik ede rek tamirat yapmak ittedil. Ama bilmem niçin cevap ve Filhakika bugün piyasamızda platin (9) lizadır. Avrapada yine (5 6) liradır. rilmedi., Umumi görüşe ne zaran cevahir piyasasında ça yanı dikkat bir nokta yoktur. Kuyumculuğun makvekleğu Rüsumat müdürü hakkında da diyor “Bu aoın ıııa.; li yumculuk piyasasında anor- mal vaziyet yoktur. Kazanç ağırlaşmış ve ciddi rengini almıştır. Bugün harbi umumi kazançları yoktur. ve bekle- mek te gülünç olur. San'at- tan yetişmiyen kuyumcular kapıyorlar.. Bunda kabahat piyasada deği! kazancı muba- Sonra — İstanbuldaki — ku- ne diyor? Altmı kaçakçılığı hnkıkında İstanbal rusumat başmüdürü Seyfi B.le ğörüşerek hâdise nin doğru aolup olmadığım sorduk. Seşfi Bi böyle birşey ob madiğım kaydederek çımları — “Böyle bir altın kaçale