4 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

D SASRRLTAÇAN a AA G ğğn;inülel ticaret Türkiye milli komitesı Bir komite teşkili için müsait. bir cereyan vardır Ankara, 3 (Hususi muha- Birimizden) — İstanbul Tica- vet odası taralfından bildirflen ve İktisat vekâletince tetkik edilen Beynelmilel Ticaret odası Türkiye milli komk- Yesi teşkili hakkında — ta- lep — derdeeti tahkiktir. Neti enin bir kaç güne kadar ka- tiyetle tebeyyün edeceği an- Taşılıyor. İktisat vekâletinde bu tek- Hfin tebinde müsait bir cere yan vardı. Keyfiyetin bu şe- kilde telâkki edilmesinden İstanbal Ticaret odası meha- fili de memnun olacaktırlar. Başmuharririmiz Arif Oruç Beye dünkü tecavüz (Birinci sahifeden detam) isterlerkec muhtelif yerlerden fnen birkaç yumruk ve tokatla susturulmuşlardır. Bu sırada hâdise mahalline polisler getmiş ve müersif bir netiteye meydan ver'imeden Arif bey teskin olunmuş, halk dağıti'miş ve baş muharrirk moiz de gazeteye — çıkmıştır. Badisenin ikincı safhası, mu- tanzların halk tarafımdan fesa halde dövülmüş olmasıdır. Mutarızlardan biri polise: — Tabanca çekti diye töylemek istemişse de halktan ve bizzat vak'aya — vaktile yetişmiş bulanat memur tara- fındani Ha yır böyle şey o'madı sus! diye torslenmiştir. Bittabi böyle üç beş çapulcu ahmağın Arif Beye el — kaldırmalarına imkân yokte. Evvelâ, bunlar pek korkak ve çelimsiz olarak seçilmiş erdir. Arif Beyin yak niz östünün tozlanmasına ve kendilerinin adam akıllı da> yak yemesine sebep o'an va- kanın bu safliası aslâ şayanı ehemmiyet degildir. Politin müdahalesini icap ettimeden kal ediverilecek kadar basit olan bir tecavüz vakamdı mesele etmiyoruz. Ancak çok şayanı esef olan taraflar vardır. Evvelâ, Yunun Nadinin gazetesi olan “Yeni Gün, sanki vakünm eaatını biliyormuş ve sanki ona vakıf- mış gibi makinasını durdura- rak bu haberi vermiş ve Arif B. dövülmediği halde kasten Vakanın “Yeni Gün, e ye- tişecek zamanda Ikar ve bilhaşsa dövülmüş — gibi — emniyetle yazı masti mukaddem bir vu- kufa delâlet etmektedir. Akia — gelebilirmi ki dört serseri, bir halt edemiyecekleri halde hiç alâkalaı mevza etrafında Arif Oruç Beyin barpema emrivaki ha- linde çkıslar ve vak'a için *iradelerime sahip olmayupta kendilerini — kaybettiklerini , iddin etsinler. Bu iddia, onların dağildir, bu otomobilin. tesa- düfü onların değildir, bu hâdise bu dört adamın değildir. Bun- lar zavalir dört — totulmuş adamdır. “Yenigün, eğer bâdiseyi görmüş bulunuyordu ise iki kişi olduklarını iddia etmenin mâ- Bâs nedir? Hayrullah ve Memduh 1e minde dayak yemekten kur- tulamıyan mütamrrız adamın tsbiyeti siyari olan sörlerden başka bir şey sarfetmedikleri de şayanı dikkattır. O aralık bir çok büyük eşhasın isimle- rini sarfetmek terbiyesizliğini de görteren bu adamların ta- atruzlarını samimi bir - fikir bâdisesi olarak görseydik gü- ler geçerdik. Fakat bu taruzun mahiyeti siyasidir. we — düşündürür ki memleketin bugünkü huzur ve €mniyeti üzerinde alçakça bir olmayan bir| veren — memleketin — yegâne dürüst ve halkçı gazetesi iken siyaseti değil talimatı aynen tatbiki beceremiyen birkaç #erserinin gazetemizin şuur ve gartle münkat sözlerle işe te- şebbüs etmeleri ve hiç karpaz satılmıyan bu civarda karpuz almak bahanesile bulunma- larını idıdila etmeleri kanaatle- rimizi teyit eder, mutaarrızlardan birinin halkı toplamak için. — Silâh çekiyor, silâh çe- kiyor, yetişiniz ! Diye bağırmasını da ne fle tevil edebiliriz ? Vak'anın dış yüzü çok kü- çüktür ve bu itiborla Başmu- harririmiz -Arif Oruç Bey bu dört adamdan dava etmek küçüklüğünü göstermiyor. Bun- lar lâyık olduklarını gördü ve buldular. Ancak bu işin mü- şevvik ve müretliplerinin mey- dana çıkmasını istiyoruz. Memleketin şerefi üzerinde mücssir olacak bu edepsizce hareketlere cesaret edenlerin bu işe alışmamaların ve nü- mune olmamalarını temin için barekete geçmek Tâzımdır. İki Çocuk (Başmakaleden devam ) Biri derbal kaçmıştı. Yapacak- ları işin acemisi olan bu çocuk- lar, bu bedbahtlar, neden bu bareketi yapmağa lüzum gör- düler? Oaların işlerini durdu- ran “Yarın, mı Idi? ArifOruç- muidi? Zavalh çocullar, o işler durmaya yüz lulalı seneler * ve seneler oluyor 7“Yarın, du- ran işlere, işlemeyip körlenen tezgâhlara — acıyordu. Onun Bütün — cürmü, bütün gü- nahı sadece budur. Bir gün, o işler durduğu zaman, bize kaldırmak — istediğiniz ellerle kendi saçlarınızı yolup baş'a. rınızı duvarlara çarpacaksınız, Ne faide ? Dünyada tamıdıklarına su Bile iyilik etmek istiyen bir adama — karşı el kaldırmağa çalışan bu betbaht çocuklar için;teessür duymamak mümkün müdür? Onların bu hareket- lerini elemler içinde kaydedi- yoruz, Kendilerine “karşı takk bat yapılmasını arzu etmedik. Bu iki çocuğun, şu hâdise- den sonra Bbiraz civanmert olmayı bilmeleri en samimi arzularımızdan — birini — teşkil ediyor. Arif Oruç Iş kanunu Avrupa amele kanunları tetkik olunuyor Son gekli — tesbit edilmiş olan iş kanunu henüz heyeti vekileden çıkmamıştır. : Amele kanunlarının vazi- yetini tetkik etmek — üzere Avrupaya bir memuru mab- sus gönderilmiştir. Dünkü hararet Derece 30 Bu gün hava açık olacak Kandilli rasat merkezinden verilen malümata nazaran dün dereci hararet azami 30 ve segri 18 olmuştur. Rüzgâr, evvelâ şarktan esmiş ve bila- hara poyraza dönmüştür, Ve poyraz istikmetinden oldukça türatini artırarak saniyede 10 metre süratle esmiştir. Bu gün rüzgar mütehavvil vehava açık olacaktır. Tediye emri gelmedi Tütün inhisar memurlarına maaş tevzli için henüz tediye emri he Başvekil — Yalovadan geliyor Yalovada bahman Başve: kil İsmet Pş. Perşembe günü- | şehrimize gelerek bir ay ka- dar Heybeliadadaki köşkünde istirahat edecektir. Ahşap - evler Hepsinin tamiri mene- dilmiş değildir Bir Ağustostan — itibaren ahşap evlerin hiç bir suretle tamir olmayacağı hakkındaki haberler üzerine — tetkikattâ bulunduk. Esasen ahşap evleri mü- him tamire ihtiyaç gösteren lerinin tamiri memnu bulun- makta ve bu gibiler yıkık maktadır. Yalnız, kısmen tamiri icab eden ahşap evlerin tamiri . men'idilmiş değildir. Eczacı ve dışçı Darülfünün emini bu mektepler hakkında ne diyor! — * Eczacı mektebi ile Tıp far költestnin birleşmesi ve dişçi mektebinin müstakil bir ene- 11t0 hâlinde idaresi hakkında Darülfünun ne zaman karar vereceği hakkında dün Da« rölfünun emini Muammer Ra- şit Bey demiştir kt: * — Bu hususta tetkikat henöz daha tamamlanmadı. Tıp fakültesi ben Pariste iken bir karar vermiş.Fakat bu ka- rara ait rapor henüz bana gelmedi Senel dersiye bida. yetine kadar her halde her iki mektep hakkında kat'i bir karar vermiş olacaktır. Bir gazete iktisat fakültesi teşekkülünden hahsetmiş, bun- dan haberim yoktur. Adil Bey geldi Alman bankası müdürü ziyarot etti Ankaradan avdet — etmiş olan maliye heyeti - teftişiye reisi ve Borsa komiseri Âdıl Bey, dün makamına gelmiş ve meşğul olmuştur. Âdil Beyi, Dayçe Oryent bank Direktörü Her Posta düade ziyaret, ve banka hakkında Izahat vermiştir. Bizden Arif Oruç Bey dört sokak kahramanının kah- ece bir toarruzune uğradı. Bu adamlar, Yerin Baş- muharririnin yezdığı ya- zılardan mütcessir - ol- muşlarmış da, onun için bu hödiseyi yapmışlar. Efkârıumumiye hissiyatı milliye ve gençlik heye- canı gibi temiz kalkanlar Teşhir salonu yok! " Tıbbı Adli de cenaze teşhiri için * a Bazı ölüm vakalarımın teş- his ve teşhiri için morgta teşbir. salonu bulunmadığın- dan Tıbbı adli şimdiye kadar cesetleri göstermek — ve tep hir edememekte idi. Bu yöz- den bir çok Şlülerin hakikt höviyetlerinla — tespiti kabil olamamıştı. Morg tesisat itibarile olduk- ça mütekâmil bir vaziyettedir. Laboratuarı, kimyahanesi, otopsi — salonları — mevcuttur. Ancak tbbı adli müessesinin teşhiri emvat salonu ile soğuk hava mahzeni pek Tüzumlu bir salon yapılacak olmasına rağmen — maalesef mevcut değildir. Bu teşhir Tlüzumuna za- rüret basil olduğunddan - iki kişilik cenaze teşhiri için bir salon — yapılmasi — hak- kında Tıbbiadli teşebbüsatta bulunmaktadır. Bu rada ce nazeler, taaffün etmeden bir hafta kadar kala bilecektir. Morga nakledilen cenaze- ler tabutlara vazedilerek soğuk havalı mahzene - indirilecek. müracaat edenlere - gösteril- mek üzere on beş gün burada kalacaktır. Fransız tayyarecileri telgrafla hararetle teşekkür ediyorlar Şehrimizden memleketle- rine avdet eden Fransız tay- yarecilerinden tayyare cemi- yetine — teşekkür telgrafları gelmiştir. Yalovada Tayyare Cemiyeti reisi umumisi Fuat Beye çekilen telgrafın süreti: Türk toprağım terkeder. ken, memleketin mubhtelif ma- kamatının hakkımızda göster- dikleri, bizi pek mütehassis eden büyük ve hararetli hüs- nü kabul ve misafirperlikten dolayı derin teşekküratımızı arzetmekle pek mesudüz. Asil Türk milletinin — ssadeti ve Türk tayyareciliğin muvafla- kiyatı için en har temenmiya- tımızı kabul buyurmanızı rica ederiz.. Jeneral Dögoys Tayyare cemiyeti İstanbul gubesi riyasetine çekilen teb graf süretk * Hakkımızda yapılan ha- raretli resmi kabul ve büyük misafirperverlikten dolayı çok teşekkür ederiz. İstanbuldan unudulmaz hatıralarla ayrılk yoruz. , Jeneral Dögoys İzmir belediye reisi meğerse diktatörlük ilân etmiş! Belediye azası neler söylüyor? İzmir de “Hizmet, yazıyor: Belediye encümeni azala- rımdan bazılarile belediye relsi Sezal Bey arasına giren - bü- rudet devam etmektedir. Bazı azalar bu yüzden — içtimalara devam etmekten sarfı nazar etmektedir. Dün içtimna de- vamdamdan istinkâf eden bir encümen azatile görüştük. Bi- ze şunları söyledi : — Sezal Bey her İşin ten- kitsiz, sadece kendi arzu ve isteği dahilinde kabul edilme- sini istiyor. Belediye relsi be- yin teklif ve arzularını aynen yerine getirecek olduktan son- Patrik Meletyos Romaya gidiyor Tunus, 3 (ALA)— İikende- riye ve Ortodoks pat- rikt yakında Romaya gidecek- tir. Manisada ilk üzüm mahsulü satıldı Manisa, 3 (A.A) — Bu senenin i!k üzüm mahsulü bur gün okkası G0 kuruştan satıl- miştir. Mahsulün sahibi her sene ilk kuru özümü borsaya getireb mantsalı Rüstem çe- vüştur. Bu vesile ile meraslım yapılmış ve borsa idaresi ta- rafından merasimde bulunan Tar izaz edilmiştir. söylemek sokak serserisi, ne garip- tir ki yine bu üç manevl kuvvetin yumrukları altın: geldikleri yere gittiler, buhal ve vaziyet karşı. sında artık s#en gel de Yeni Lun gazetesinin efkârıumumiyeye dediğini İster dinle, |—tresına gizlenen bu döre | İster dinleme | | ra vücudumuza hiç bir lüzum kalmaz. Şu muhakkak ki İzmir Be: lediyesi içinden çıkılmaz ba- direye sürüklenmiştir. Biz iç- timalarda bunu açıkça izhar ettiğimiz içindir ki onu, bunu kendimize düşman yaptık. Belediyeyi bugünkü çık. mazdan kurtaracak ancak pa- radır. Halbuki belediyenin va- ridat membaları her gün bir az daha azalmaktadir. Tahsi- lât muntazam bir surette ya- pılmamaktadır. Belediya işi, şehir işi, nibayet ıımılılıu işidir. Bunu halletmek zaruret haline girmiştir. Yumurta konferansı (Birisci sahifeden devam) kında bazı mukarrerat ittihaz edilecektir. Ofis raportörleri tacirleri- mize lâzım gelen izahatı ver- mişler ve aymı zamanda B- rükseldeki konferansa gidip gitmemeği de mevzuu bahset- mişlerdir. Tacirlerimizln — Öfisten al- dıkları izahattan — memnun göründüklerini şöylemişlerdir. Bunlardan biri, muharrtrt- rimice şöyle demiştir: — Brükselde açılacak olan ikiaci — yumurta — konferansı yumurtacılık için faldeli ola: caktır. Biz, bülhassa benekli yur murta satışından müştekiyir. Bu menedilmelidir. Ümit ediyoruz ki keyfiyet, konleransta görülmüş olacak kararlar ittihaz olu. aacaktır. Siyasi Takvim Kavga Baş mubarririmize sorduk: — — Cüzdanın yerinde mi? Güldü gülüştük, çünkü, bu dört adam kavga atmek veya dövmek içinse buna lüyik de- giller yok karmanyola! Işe bu- na da yerj ve zaman müsait değil, yankesicilikse Arifin ces bi Yunus Nadinin cebi deği lki, O halde bu nedir biliyormu. sunuz? Dış yüzü gülünç Iç yüzü çok müstehrek ve acı bir muz- hike, Bir fıkradan sonra istedkk ğimizi söyleyiniz. Bir adam bit adama — gelmiş ve bir şey sörmek İçin. — A be dayı! Demiş Nükteperdaz olduğunu zanneden adam da cevak ver- miş. — Ne var ayıl Adam bunü unutmamiş gel zaman git zaman alay eden adam dayi diyene ugra- mış ve. — Merhaha ahbap demiş Hemen taşı geldiğine koymak isteyen zavallı cevap vermiş. — Ne var eşek? Öteki gülmüş: — Bu uymadı demiş ceva. bini almış. — Uysada eşek uyılını da eşek ! Biz kalemle bir hüviyeti Hân ettik ve oyunlar tertip ettik ve (200) Hrâcığa sahte vesikalar sattık. Acabâ bu hareket uysa da mukabele uymasada mukabe- le midir? A a (Yeni Gün)de haber (Yeni Gün) denilen bacak- sız dün nerede ise ikinci tabt yapacaktı. Hazırlanmış, hazır- lanmış amma istedikleri olma- yınca — vak'ayı bildiği gibi yazmış ve gazelesine bu haberi koymuş: Arif dayak yemiş. - İki kişi irnişler, Herifler Babıâliden karpuz alâcaklarmış. İradelerine sahip olama- mışlar. Arif — Hınm diye Mus tafayı çağırmış. Arif tabanca çekmiş ve nihayet bu dört vatanperver(/) gencin milli hissiyatı kabarmış. İşte (yeni gün)ün yazdık- larının metni. Arif dayak ye- medi, atmak isteyenlere na- siboldu. z İi seçilmiş amma onlar korkup dört olmuşlardı. Babıalide Yarın gaztesi kar- gısında karpuz filân satılmaz. Kırmızı konakta kabak. denseydi belki. Mustafa ile beraber indiği halde onu çağırmada eş mana? Arif ayağa kalkınca ta- banca çekecek adam — kalma- mış ki.. Gençlerin . hissiyatı - milli- vesi (!) Yeni günün ve kendisinin hissiyatı celilesi halinde tecelli etti. Budalalar bindikleri, dalı kesiyorlar. Allab insanı şaşırt- masın — böyle maskara, olmaktır. Bankaların kararı Bale, 2 (A.A.) Merkez ban. kaları müdürleri beynelmilel tediyat bankasında yaptıkları bir içtimada mutahaısıslar ko. milesinin içtimaa davetini ban- ka idaresine teklif etmeğe ka- var vermişlerdir. Bu komte, B Ağustosta saat 16 da ilk iç- timaınıl yapacaktır. ; FÜ