10 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

B ğ ö küvvet istiyormuşuz K — .ı_ııolıq! - ” —ii ğ OA N — Yeni mersin gazetesi Mer- Sain Maarifi hâkkında çok şe- /“yanı dikkat malümat vermek- tedir. Geçen sene Mersinin ilk z mekteplerinden 82, Tarsustan — 130 bu sene Mersinde 70, - Tarsustan 100 Mersin köyle- — rinden 4 Tarsus - köylerin- den 22 talebe şahadetname almıştır, Mezunların (yüzde 60) şı “Oorta tahsili takip etmektedir. - Orta tahsili takip etmek mec- burt olmadığından dolayı mü: ' - tebaki (yüzde 40)1 hakkında hiç bir muameleye tevenül edilmemektedir. Bunlarda ha- yata atılıyorlar. Liseye şiddetle ihtiyaç var dir. Adana İlisesi Çukurova halkının lise ihtiyacını temin edemiyor. Civarımızda bulu- nan Silifke. Antalya vilâyet- leri mekteplerinden —mezun çocuklar ile adalarda bulunan arkadaşlarımızın — tahsillerini tamamlayabilmesi için behe- mehal Mersinde lise açılması şarttır. - Talebelerin içtimai ve iktısadi seviyesine göre tasnif yapılırsa, Mersin şehrinde en çok talebe çıkan sınıf sırasile esnaf, işçi, memur, tüccar çiftçi ve serbest meslek eshabıdır. Bu sıra Tar- B İzmir şoför cemiyeti feshedildi İzmir Şoförler cemiyeti aza- > Tarı evvelki gün Halk - fırka- sında bir içtima aktetmişlerdir. — Butoplantıda cemiyeti alâka- dar eden bazı husust müza- kere ve münakaşa edilmiş ve meticede cemiyet feshedilmiştir. Sırrı Bey hissesini sattı Yeni matbuat kanunu mu- cibince kendisine gazetecilik yaptırılmıyacağı rivayet olu- man İzmirdeki (Halkın sesi) — gahibi Mehmet Sırrı Bey, Lö- “İövan gazetesindeki üçte bir — < hissesini mezkür gazete sahip — vemüharririnden Behzat Arif Beye devrettiğini İzmir vilâyeti- ne bildirmiştir. Ş " Avcılar bayramı! Ağustosun yedinci günü, Balıkesirde avcılar bayramı yapılacaktır. Avcılar, bayramın gümullü ve güzel olubilmesi için tertibat almışlardır, Bayram, Çengeloğlu çiftli. #inde yapılacak ve Balıkesir- deki bütün cemiyetler davetli bulunacaktır. ü ENVER PAŞA Ş Almanyadan 4000 liralık ders malzemesi sipariş edildi! susta bir dereceye kadar de- ğişir. Esnaf, çiftçi, işçi ve bü- yük bir fark ile tüccar, me- mur ve serbest meslekler ge- lir. Köylerde bittabi ekseri- yet büyük bir farkla çiftçi- lerin elindedir. sonra işçiler ve esnaf — gelir.. Maamafl bütün tahsil çağındaki çocuk- ların içtimal ve iktısadi sınıf- ları tetkik edilecek olursa bunda gyri faal sımıfın ehem- miyetli bir nisbette olacağı aşikârdır. Mersinde birde Maarif ve- kâletinin himayesinde ve Mer- sin Belediyesi ve Ticaret oda- sının müzaheratile idare olu- nan “ Halk ticaret mektebi , wardır. Coğrafi ve etinoğrafı vaziyeti — itibarile — iktisaden ehemmiyeti fevkalâdeyi haiz olan Mersin de bir akşam tica. ret kursu değil daha ziyade bir orta ticaret mektebi lezim- dır. Bu sene ilk mekteplerin vesaiti dersiye ihtiyacı temin edilmek üzere Almanyaya 4 bin liralık ders malzemesi sipariş edilmiştir. Muallimle- rin mesleği cihetinden takvi- yesi için birisi Mersinde ve diğeri Tarsusta ikt muallim kütüphanesi açılmak üzeredir. Kitaplar getirilmiştir. Kıbrıs Türkiyeden mu- allim istiyor Kıbrıs lisesinde tedrisatta buluamak üzere üç Türk mu- allim istenildiği maarif vekâ« maarif müdürlüğüne “telgrafla bildirilmiştir. Kıbrıs lisesi müdürlüğü bu muallim- lere senevi 240 ar isterlin ve- recektir. Bu muallimlerin da- rülfünun Mezunu olması uzun müddet muallimlik mesleğinde bulunmuş olması şarttır. Maa- rif müdürlüğü bu hususu ta- mim etmiştir. İzmirde komünistler İzmirde maznun ve mev- kuf bulunan — komünistlerin faticvabına dün başlanmıştır. Şimdiye kadar yakalanan komünistlerin adedi dokuzdur. Bunlardan bir kısmı dün isticvap edilmişlerdir. Bugün öğleden — sonrada dördü — isticvap — edilecektir. İsticvap edilenler, — suçlarını takâr etmeğe çalışıyorlarsada elde edilen mühim delâil karşısında itirafa mecbur kal. maktadırlar. Bir istifa Tarsus (Huhusi) — Tarsus Ticaret Odası Relsi Fevzi Ya- kup Bey istifa etti. Turan İmparatoru Hatıratını yazan: ./ ,L Bu sesler, Enver devrinin — akıllarını başlarına getirmemiş- 'ti, zahir! Halbuki, Peştedeki talebele- rin fikti pek fena İdi, Bir uyu:h:_ ’_...:’t" ; 1 berha — Yenlerimiz Nh'v'ııdı. T Hayat, ne acı bir — — göslermişti. Bir tarihin bi K .ıı:*.u.u. bütün Tür-| bir Türklülük ruhu yaratmış yıkan bir zihniyetten 'da habe: yttt Müanih'e gelir gelmez, Enver Paşa Ba- veyera krelını, veliahdını, eski cene- ralları aramağa başlamıştı Cümdi Vaşington sefiri )e | Eğer öyle olmasaydı umu- mi harbe girerken bu heykelin ortadan kaldırılması da şart konulur ve kalkardı. Bugün, Avrupanın ortasında — böyle facia kalmazdı. Belki, birgün gelecek bu Teş'um heykel yıkılacaktı. Anlamıyordum. — Peştede bir Turan cemiyeti vardı. Bu cemiyet, resmi Macaristanda tı. Fakat, ruhu idare eöden zihniyette ameli eserler gö- Yünmüyordu. — Talebelik za- | manlarında Pastinski Bir adam l'ramuay altında kaldı Tarlabaşında oturan döşe- meci Nikola Efendi dün, Şişli Tünel haitına işleyen vatman Faik efendinin idaresindeki 598 numaralı — tramvaya bin- miştir. Altın bakkal noktası civa- rında atlamış, arabanın altına giderek sağ ayağının parmak: ları kesilmiştir. Nikola Efendi hastahaneye kaldırılmış, vatman hakkındada tahkikata başlamıştır. Yangın Ortaköyde Mecidiye ma- hallesi Gözlüklü tokağında oturan Hayim Efendinin ha- nesinden yangın zuhur etmiş, sirayete meydan verilmeden söndürülmüştür. İftira etmiş Galâte'da kemer altında kahveci basri Efendi serhoş olarak tütüncü Riza Efendinin dükkânına taarruz etmiş, nok- ta memurü Hayri Efendiye Müfteriyatta bulunmuştur. Hakkında tahkikata baş- lanmıştır. Merdivenden düşmüşler Elektirik şirketi amelele- rinden 82 numaralı Necmi Efendi ile 120 numaralı Vah dettin Efendi dün, Bakir köy istasyon köprüsü karşısındaki saneeekaneeneemeneeeenmere aa ae İstanbulda: Tarife Elektrik ;crau ten- zil edilecek mi? Elektrik şirketinin istihlâk vergisinin tenzil edilmiş olma- sı dolayısıle elektrik Hiatlar- mın da kilavat başına 30 para tenzil edileceği söyleniyordu henüz bu haber teeyyüt etme- miş bulunmakla beraber ala- kadarlar, bunun — Teşrievvel bidayetinde kuvveden file çıkacağını beyan etmektedir. Kilovat başındaki tenezzül mıktarı 35 para olacaktır. ——— ——— direği tamir etmekte iken merdivenden düşerek yaralar mışlardır. a Kaçarken yakalnmış Sabıkaklı hırsız evviki ke- ce Arap camlinde odalar çık- mazı sokağında otura Fatma Hanımın hanesine girmiş, eş- ayaları - toplayıp kaçacağı bir slrada bekçi Halil ağa tara- fiından yakalanmıştır. Bastonla dövmüş Küçük ayasofya'da 42 nu- maralı hanede oturan 95 yaş- larında Mahmut Efendi dün 70 yaşlarında bulunan kun- gduracı Koçoyu dövmüş, bar- tonla başını yarmıştır.. Mesle yok! Bursa ve Mudanya arasında ki soyguncu çetesi hakkında şehrimiz polisince vaziyet edil- miş bir mesle yoktur. Meclisteki istizah takriri Celse zabıtları BZ SÜ n Meclisteki son matbuat münakaşalarının zabıtlarını aynen neşrediyoruz (Birinci sahifeden devam) Hepinize sor o zamanlar-, da “bu ne=€dm ve bu diyarlara gittiğiniz vakit ora- da terennüm eden, neşe süren refah ve saadet içinde yaşıyan Türklerin kaçına tesadüf eder- diniz? O zaman Türkün nasibi. yetiştirdiği çocukların hepsini Yemen çöllerinde, Arnavutluk ta veyahut Makedonya mezba- halarında kurban vermek, şe- hit vermekti. Bu memlektte dolaştığımız zamanlarda ya beli bükülmüş ak sakallı ah ve enin içinde vaktini geçiren yahut nafakasını tam almamış sıska ve zaif bir Türk çocuğu- na tesadüf ederdiniz. Genç ve dinç çehre ile biraz kan taşı- yan bir Türke tesadüf etme- nin İmkânı var mı idi., Arkadaşlar muhalif matbua- tın arasıra bahsettiği bir işsizlik meselesi vardır. ve ara sra, muhakeme - kabiliyetini ken- disinde tam bulundurmıyan, bu gibi meseleleri tetkik ve tefahhus ve muhakeme etmek ve ondan tonra karar vermek kabiliyetinde bulunmıyan her yanuş isminde bir hocamız vardı. Bu heykel mesolesi için diyordu ki: — Bu, eski zamanın işidir. Belki bir zaman gelir, macar- | lar da bu heykelin faidesizli- #ini anlarlar harp zamanı, bu ilk ve son zamandı. Fakat bu gibi milli guürurlarını hisseden insanların idaresinde değildik! Bu heykele bir kaç defa götürerek uzaklaştım. — şimdi bizde ihtilâle karışmış gibiy- Parka doğru yürürken ko- münist fırkasının tabancalı nü- mayişçilerin seslerini Işitiyor- duk - şimdi, tehlike başlamıştı. Bilhassa, bizim gibi Alman zabitlerine karşı amansız ha- hapği bir vatandaşı nihayetsiz tasibata — sevkedebilecek — bir Hisanla yazılan intihar hâdise- ” lerinin işsizlikten Mmütevellit, milletimizin - maruz — kaldığı vaziyetin izah ve tefsirini o yazılarda okumak her halde, arzettiğim gibi düşünebilmek kabiliyetinden mahrum olan- lar için çok feci ve çok elim bir vaziyet gösterir. Arkadaşlar, bittabi memle- kette bugün işsizlik — vardır, memlekette bugün iİş bulamı- yan vatandaşlar vardır ve bü- tün dünyada da vardır. Fakat bötün —dünyadaki — işsizlikle bizim iştizliğimiz arasındaki ana hattı, ana sebebi, küvvtli sebebi herhalde bulmak, ayni zamanda millete göstermek. Arkadaşlar, eğer Türkiye cum- huriyeti, askerliği bir buçuk seneye indirmiş İse ve eğer Türk gençleri askerliği bir dü- ğün yapar gibi yaparak kaş ile göz arası yuvasına dönüyorsa, Türkiye cümhuriyeti milletin yetiştirdiği gençleri manasız ve Nılnıııf::kıdı. harplerde şehit etmiyor. harcamıyorsa, onları sağ ve salim memle- Herhalde Peşteden — uzaklaş- mak Jâzımdı. Fakat balâ ta- mirat bitmemişti. — Nihayet gece yarısı her şey tamami dı, Tam ihtilâl koparken tay- yarelerimiz de Peşteyi terke- diyor, Viyana — istikametine doğru son süratle yol alıyordu. Ayni ihtilâl, Viyanadada kopmuştu. Fakat, Viyanada sosyalistlik şeklinden ileri git- memiş, şehrin asayişini ihlâl eylememişti. Belki, tehlike vardır, fikrile Viyanayada uğramadık, Şimali Avusturya- dan Bavira arazisine girdik ! Şimdi ber şeyden emindik. Enver, eski zamanları ha- Çüurliıyarak — Bavlera — kıralını, veliahtını, cenerallarını an- Eakat, hepsinin yerlerinde yeller esiyordu. Alman mille ti Sosyal demokrat fırkasının emrile harekete gelmiş, eski devrin hükümdarlarını — orta dan kaldırmıştı. (Devamı var) Amücssesatı ile milli müessese. »müzayede | Tade edilecek emval İT Ha aran 1 930 tarı'lılı'—mulıavelenameyı göre iadesi lâzım gelen emval hakkın- daki kanunu aynen neşrediyoruz Madde 1 — Türkiye Cüm. huriyetile Yunan hükümeli arasında mübadelei ahaliye dair Lozan —muahedenamesi ve Atina itilâfnamesinin tat- bikatından mütevellit mesal- lin süreti kat'iyede halli hak- kındaki 10 haziran 1930 ta- rihli mukavelename hükümle- rine tevfikan sahiplerine ia- desi lâzimgelen gayri menkul mallar hakkında aşağıda ya- zıldığı veçhile muamele olu- nur, 1 — Bu gayri menkul mal- lardan elyevm — Hükümetin, Idarei mahalliyelerin ve bele- diyelerin emrinde veya işgalin- de bulunanlarla hükümet ta- rafından bilâ bedel Devlet lere terk veya tahsis edilmiş olanlar bilâ kaydüşart tahliye ettirilir. Takdiri bedelle verilmiş olanlar da bedelleri iade edil- mek süretile tahliye — ettirilir. 2 — Bu gayti menkuller- den herhangi bir suretle füzu- len işgal edilipte — şagillerine tapu verilmiş olanları mah- keme kararına hacet kalmak- #ızın idareten tahliye ettirilir. Bu suretle tahliyeye mecbur tutulan — şagillerin tahliyeden sonra mahkemeye müracaat hakları mahfuzdur. 3 — Bu gayri menküller- den teffiz va tahsis suretile temlik ve tapuya raptedilmiş olanlari iptidadan teffiz veya tahsise esas ittihaz edilen kıymet — üzerinden —mecburi istimlâke tâbi tutulur. 4 —Bu gayri menkullerden süretile — satılmış | veya Borçlanma kanununa tevfikan temlik edilmiş olan- ları| tapuya raptedilmiş olsun olmasın şimdiye kâadar istifa edilmiş olan bedellerile ihale- den Mmütevellit masrafları ye- künu üzerinden mecburi isş- timlâke tâbi tutulur. 5 — Mülkiyeli - herhangi bir sebep ve suretle mahke- me kararile ahali uhdesinde takarrör etmiş olan gayri menkul mallar hakkında mah- keme hükümleri caridir. Madde 2 — 3 ve düncü fik- ralarda yazılı gayri menkul yorsa bu bir cürümmü- dür? (Asla asla sesleri). Fakat arkadaşlar Avrupa- da hüküm süren işsizlik böy- le degildir. Bir dakika sonra kete teslim ediyor ve bırakı: | edecek olan Türkiye Cümhu: mallardan tefriki kabil olmu yan İnşaat, tamirat, tesisat gibi sevalt ve ilâvelerin sa- hipleri, bunların bedellerini mal kendisine iade olunan kimseden dava edebilirler. Madde 3 —Bu suretle tah- liye ettirilen veya istimlâk edi len gayri menkul mallar Muhi telit mübadele komisyonu bitaraf azasının irae edeceği sahiplerine teslim olunur. Muh telit mübadele komisyon Türk heyeti murahhasasınca iadeti İstanbul — vilâyetinden talep edilecek gayri - menkuüllerin tahliyeşi âzam! onbeş gün mühlet verilerek inkızasında tahliye edilmediği takdirde vilâyetçe idareten tahiliye ve mezkür heyetin gösterdiği sa- hiplerine teslim olunut. Madde 4 — Maliye vekâleti yukarıki maddelerde — 'yazılı istimlâk bedelleri mukabilinde bir buçuk milyon liraya kadat yüzde beş faizli hazine bonosu ihracına mezundur. İstimlâk bedelleri bu bo: nolarla tesviye olunur. Bu suretle ihraç olunecalı bonolar müzayede ve müna- kasalarda teminat mukabilinde ve bu kanunun neşrinden <onra satılacak milli emlâk bedelle rine Mmukabil nakit olarak kabul edilir ve en nihayet 1933 mali senesi nihayetine kadar tamamen itfa edilir. Madde 5 — İadesi takar? rür eden bu gayri menkul, lerde ikamet eden ve kabu- nen iskân hakkını haiz olan muhacir, mülteci ve harikze- delere ellerinden alınan gay- ri menkul mukat ilinde İstan- bul ve İzmir haricinde iskâ> ni adi derecesinde emval, meccanen temlik ve harç alınmaksızın tapuya raptedilir. Madde 6 Bu gayri menkuller, — müteveffizinden başka bir şahis uhdesine geç- tiği ve bu şahsn istimlâk: mukabili verilen bono bede- linden, fazla — mutalebesi — ol- duğu takdirde daki fark için müteselsilen lâzum gelen- lere rücu hakkı mahfuzdur. Madde 7 — Bu kanun 'neşri tarihinden muteberdir. Madde 8 — Bu kanunun hükümlerini icraya İcra ve- killeri heyeti memurdur. riyetinin ve onun bânisi olan büyük dahinin ve fırkasının bugünkü vaziyeti için ne eli bir hakiakattir” K Muhterem arkadaşlar,mem: cihan buhranına temas ettiğim | leketimizin , iktisadi vaziyeti, vakitte göreceksiniz ki oradaki işsizlik marazidir, tehlikelidir. Avrupayı felâkete götüren bir işsizliktir, Bizim memleketin işsizliği. yani Cümhuriyetin Türk gençliğine Avrupa ko- müsyonculuğu, ticaret, san'at gmendiferleri bütün sahilleri eksplovata etmek, vesaiti naklı- yenin kâffesini kendi ellerinde kendi zekâları ve kendi ma- mulatlarile idare etmek imkâ- nni vermek ve nihayetsiz mesal sahalari hazırlamak ol- duğu için milletin veludiyeti: nin itlâf, ve israf edilmemesi yüzünden nufusun artması bi- zim için korku verecek bir udı:llıı. :ıeııldıı. 8 bizim —göğsümüzü kabartan, bize ati için daha sağlam Üümit verebilecek bir vaziyettir. Bu hakikat iken hiç bir vakitte hiç bir ge- zetede, hiç bir yerde buna da- ir bir noktaya tesadüf edeme- mek, bizim için, bütün dünya- nın ve hatta bütün milletlerin tarihi hayatlarında ebedi ve ezeli müstesna bir mevki işgal bilhassa bir senedenberi bütün cihanda hüküm sürmeğe baş: layan buhrandan sonra baş- lar, Ve herhangi bir matbuat veya herhangi bir gazetde bu- na dair bir malâümat ve fikir edinmek arzusunu — göstermiş isem onlara uymak icap etseyi di, büyük bir dalâlete sapmak. tan başka bir neticeye var- mak benim için kabil olamaz: dı. Arkadaşlar; son bir asır zarfında beşeriyetin yaşadığı” '€en mühim ve en bariz 8 kadar buhran vardır. İi senedenberi başlıyan ne vakit venerede biteceği hiç bir iktısatçı tarafından söylenile- miyen bugünkü buhranın esas- ları orijinleri, sebepleri bu B buhranın herhangi birinin se: bebile, orijini ile alâkadar de- ğildir. Başlıyan bu inkılâbın izahı için, tevzihi için, tetkiki Açin birçok iktısat âlimleri meş- gul olmuştur. ( Devamı var )