10 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

10 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Diyetin F Prusya hükümetinin becenksıılı reyi kaybettirecek Berlin 8 (A.A) — Mareşal Hinderborgun Prusya hükü: metinin beyannamesi karşısında #tihaz etmiş olduğu hattı ha- reketi müşarünileyhin referan- domun muvallakiyetini temen- ni etmekte bulunduğu mana- sında tefsir etmek doğru de- gildir. Filvaki,fbu mesele hak- kında kendişile temas hem- fikir bBulunan M. |Brüningin müteaddit defalar — söylediği weçhile, M. Hindenborg reye iştirak etmiyecektir. Çünkü uhdesinde ali vazifenin ken- disini fırkaların fevkinde tut- makta olduğu ve pazar gün- kü gibi temamen siyası mahi- yette intihaplara iştirak et- mesine mani bulunduğu mü- teleasındadır. Diğer taraftan her ne ka- dar tahmin hududunu geç mekte isede bazı alâlm, M. Hindenburg'un en ziyade soğuk kanlılğa muhtaç olduğu bir zamanda milleti birbirine ka- tacak ve ecnebi memleketlerde derin ve tehlikeli akisler hasil Tedebilecek bir intihabı müsait “bienazarla görmemekte oldi ğuna — delâlet — eylemektedir. Mareşal Hindenborg'un Prusya hükümetinin salâhiyetini İsti- malden ibaret te'âkki eylediği hbareketine ve 1717 — senesi emirnamesinin ÂAlman İmperatorluk — hükümeti ile Yugoslavya ile Yzqnanistan, Hoo- ver plânımı imzalayacaklar mı ? Londra, 8 (A.A.) — Salı #abahı protokolun imzasından evvel mutahessslar komitesi #zasının bir heyeti umumiye içtimaı aktedmek üzere avdet edecekleri ümit edilmektedir. Mutehassısların, hakkında mu ayyen bir hal sureti teklif ve telkin etniedikleri mevzu, Al- manyanın tediy-t tehir etmesi yüzünden bütçelerinin muva- zenesi bozulen devletlere ve bilhassa bu hususda en ziyade miüteessir olan Yugoslavya He — Yunanistana — yapı'acak tevizat meselesidir. Yugaslavyaile Yunanista- mın kredi açılacağı hakkında teminat alınadıkça Hoover plânını — iniza - etmiyecekleri zannolunmaktadır. & c u Türk - Bulgar dostluğu hakkında Sofya 8 (A. A.) — Dok- tor ıstrogof Sofyada — intişar eden Minoviç gazetesinde Yük. sek mahafilden mülhem ola- rak Türk - Bulgar — dostluğu hakkında neşrettiği bir. ma kalede Türklüğe karşı heraretli bir Hsan kullanarak diyor ki : Bir tayyare mecburi surette indi Londra, 8 (A.A) — Londra Paris seferini yapan bir hava gemisi bu sabah 18 yolcu ala- rak Parise gitmek üzere Croy- don tayyere kararkâhından ha- reket etmiş fakat henüz öğ- renilmeyen bir sebepten dola- yı Tombridge Reut civarında tarlalar arasında yere inmeğe mecbur olmuştur, Sefere de vam etmek için başka Bir tay. yare gönderilmaiştir. * Spor havadisleri Mıdııı. 8 (A. A.) — Fran. sız motosikletçilerinden — Ber- nard, dün sabah Paristen ha. reket ederek Madrite gecerl iüelmiş ve bu mesaleyi 24 saatten az bir zuman zarfın- da katetmiştir. Feshi! diğer alman hükümetlerine bahşeylemiş olduğu hukukun tesçil ve tevsiine karşı protesto etmek istemiş olduğu zanne- dilmektedir. Hakikat hal böyle değilse bile sol cenah matbu- atı Reisicömhurun hareketini bu suretle tefsir eylemektedir. Geçenlerde hükümetle açı! mış ve resmi bir. tashihname neşretmek meburiyetinde kal- mış olan güzeet de Moss, reisi cümhurnu bu hareketinin siya- sİ sansür mühim bir darbe en- dirmiş olmasından dolayı mem- muniyet izhar etmektedir. Liberal, gazeteler, bu ha- reketi hemen hemen ayni su- getle tefsir etmekte ve Prusya hükümetinin — girişmiş olduğu yteşebbüsün meş'um olduğunu yazmaktadırlar. Muhalif hazetelere gelince, gürültülü neşriyatta bulunarak meserretlerini ilân etmektedir. Nasyonalisler, mareşal Hinden- borurg'un açıktan açığa Prusya hükümeti aleyhinde bulundu- ğunu ilân ve Prusya milletinin artık sosyalist Braun hükümeti hakkında kat'i bir karar ittihaz ettiği görmek arzusunu izhar ettiğini iddia atmektedirler. Komünist gazeteler, Prusya hükümetinin beceriksizliğinin Landtag'ın feshi taraftarlarına iki milyon rey kazandıracağını söylemekte tereddüt etmiyorlar. B Mutahastışların hattı hare- ketine gelince, bunlarin bey-, Beynelmilel tamirat bankası ile merkezi bankanın Yuna- nistan ve Yugoslavya milli Bankalarına kredi açmak » vetile bu devletlere yardım etmekte fayda melhuz olduğu Mmütaleasını serdetmiş olduk- ları söylenmektedir. Maamafih bu telâkkinin, raporunun yalnız mukaddimesin- de zikredilmiş olduğu kayit ve işaret edilmektedir. Binaenaley bu telkin bir tavsiye mahiyetinde olmayıp yıp alelade bir. mütalendan ibörettir. Binnetice, Londranın şark muhafilinde mutahassıs- lar komitesinde mümessilleri bulunan devletlerin mukarre- ratına alâka ile inti- Te ve endişe “Türkler ve bulgarlar men- faatleri müşterek Bisiko'ojileri Müşterek iki kardeş millettir. Heriki millette yekdiğerini aramakta ve hâdisatın zarureti ile nihayet birbirlerine yaklaş- mak çaresini bulacaklardır. Fragene şirketi de iflâs etti Roma , 7(A.A.) — Fragene şirketinin - miyonlarca borca girerk iflâs ettiği ” bildirilmiş. tir. Şirketin idare azasımdan üç kişi tevkif edilmiştir Cramerin — seferi Tkorsbaved, Ferce adası) 8 (A.LA.) — Tayyareci Grame rin tayyaresi İzlanda ile Ferce adası arasında hasara uğra- mıştır. Mamafih yoluna de- vam edebileceğini ümit etmek- tedir. Lim.iherg Paint Barra- namda Point Barron, (Alaska) 8 ÇALA.) — Lindberg — ile zevce- *ti Aklavik'ten buraya gelerek karaya inmişlerdir, YARIN — M"Eıat" Kanunü (Birinci sayfadan devam) yat sahip ve bu kanunla il- ga edilmekte olan 16 Temmuz [ 1324 tarihli Matbuat kanunu ile tayin edilmiş mes'ul mü- dürlerin mesuliyeti altında de vam edilebilir.., Bu maddeye göre on beş gün zarfında bütün gazeteler kanun mevaddı evveliyesinde zikredilen beyannamelerini vi- Tâyelte — vermiş bulünacaktır umum neşriyatı idare edecek f zatı tayin edecektir. Kanunda töminat akçesi | meselesi bulunmadığı - cihetle, gezetelerin evveiki kanuna na- zaran yatırdıkları teminat akçe- lerinin de iadesi icap edecek. tir. Vilâyet henüz kanunu tebel: lüğ dtmemiş bulundtığu için | Idari cihetlerile ancak yarıfldan itibaren başlayacaktır. î Adliye kanunu neşri tarihin- ! den itibaen faaliyete geçmiş bulunmaktadır. Yeni matbuat kanunu, bil- hassa dâha fazla adliyeyi ala. | kadar etmekte Bunun için müd- dei umumilikte, birde gazete- | leri tetkik bürosu teşkil edilılı bulunmaktadır. Bu büroda müddelvumumi Mmuavinlerinden ikisl / bir de muavinlerden Meliha hanım bulunmaktadırlar. Ayrıca kalemden de dosya memurları alınmıştır. b Bu büroda. bütün matba: alar. risalelerin tetkikine baş- Tamıştır. Ekmek 20 - kuruş” Namrudan bildiriliyor: Namrün yaylalarında ekmöğle okkası 15-20 kuzuştur. —— — | Cadııl divani harbi - Cadix, B(A.A.) — Cordet kaptamı Juan — Benaventenia riyasetindeki harp divanı, bik rinci celsesini akdetmiştir. Müstemlekât sergisinde Paris, 8 (A.A)— Nincennes müstemlekât sergisinde yenk den yapılan Felemenk pavyonu 18 Ağustosta açılacaktır. Fas” sultanı Fransada Paris, 8, (ALA) — Fas 'tul- ni müstemlekât sergisini 'bil. hazsa Fı'ı pavyonunu geimiş müstemlekât vazırıle Mareşal Eyautey farafından luı.ılııı. mıştır. Fas- Sultamı müstemlekâr sergisinden çıktıktan sonra Pa ris camiini ziyarat etmiştir. Bir karar Vaşlogton, 8 (A.A) — Ziraat nezareti Almanyanın pamuk lifini kabul bildirmiştir. 4 Şu kadarki bu bususta yapılmakta olan — müzakreler kesilmemiştir. M. Brüning İtalyan Baş- vekilini Almanyaya davet etti Roma, 8 (A.A) — M. Brü: ning Başvekil M. Musolihiyi Berline davet — etmiştir. M. Musolini bu daveti kabul ve teşekkür etmiştir. Başvekil Almanyaya vâpa- cağı seyyahatin tarihini bilâ. here tösbit edecektir. edememiyeceğini matrah ve nisbeti-verginin tahakkuku - ŞEREEŞEYİR T ÇAA KMT — Sahife $ — Mecliste kabul edılen Muamelever- gisi kanununu aynen neşrediyoruz Verginin mevzuu - istisnalar - mükellef ve teklif mahalli - verginin İtiraz oerguıın tahsili - müteferrik hükümler Verginin mevzuu Madde 1 — Türkiye dahi- linde: A - Kuvvel muharrike kuk lanan sınai müesseselerin se- nevi ön bin liralık ciro- fev- kindeki muamelâtı ; B - Ecnebi memlekdtlerde imal olunup Türkiyeye 1ithal olunan maddeler ; C- Bilâmum sigorta şir- ketlerinin, bankaların, yapmış oldukları muameleler dolayısile prim, kumüsyon, faiz, iskonto ve aciyo gibi her ne nam ile olursa olsun aldıkları meb- lağlar ; Bu kanun mucibince mua- “mele vergisine tabidir. İstisnalar Madde 2 — Aşağıda yazılı maddeler ve muameleler mu- amele vergisiaden müstesna- * İmal, ithal, alım ve satı- mı veya ihracı ve yahut bun- lardan yalnız birisi Devlet inhisarı altında bulanan mad- deler (imal; ithal, alım ve satım dösyasile) ; B — Metre murabbaı 25 Hiradan yokarı kıymetteki şark halıları (ithal dolayısile) — C€ Şeker (tmal ve tthal dolayısile); D — Türkiye mahsulatımı faleyen tasirhaneler, tâsir fab- rikalari ve pirina fabrikaları; E — Maddei ıptidaiye ne olursa olsun bilümüum ip ve iplik fabrikaları (imal dolâyı» sile; F — Kuru yemişleri ve hububatı ve diğer nebati ve hayvani mahsulâu - kabuk ve Ççüplerinden ve pamuğu çekir- değinden ayıran ve temizle yen ve tasnif eden müessese- ler (bu işlerinden dolayıj; G — Gümrük — ithalât Tarife kanunu ile veya sair kanunlarla gümrük resminden muaf olan maddeler (ithal dolayısile - Gümrük — İthalât Tarife Kanunu ve diğer h- susi kanunlar mucibince, hu- susi muamelelere, tâbi tutuk mak itibarile gümrük resmi teminata raptedilen, madde- lere ait muamele vergileri eli | hakkında aynı muamele tat- | bik olunur.) R- mamulâtı; İ — Sefarethanelerle siya- « memurlara ve sair zevata ait olup Gümrük Tarife Ka- nunu ile veya salr kanunlarla Alelümum matbaa satın âlmak hususundaki tek. | AR NĞ Ve KSd kabul edilen eşya (ithal dola- yınile ve mütekabiliyet şartile) J — Demir sanayline men- sup bilümum imal ve tamir mücesseseleri (imalât dolayı- sile): K — Türkiye dahilinde imal olunup ecnebi memleketlere ihraç olunan bilâmum madde- ler (imal dolayısile - yedinci .maddedeki şerait dairesinde); 1 — Eleksiz un fabrikaları ile etmek tuğla, kiremit ve hizar fabrikaları; — İthalât Tarif Kanunu veya diğer hususl kanunlarla memlekete — gümrük ithalât resminden muafen girmesine müsaade olunan bilümum em- Spor sayesinde dostluk — * Napoli' 8 (ALA) — Napoli futbel kulübü takımında , oy- nuyacak “olan — Arjantin fut bolcularından Valanti, bura- ya gelmiştir. Mumaileyh, ha. Ha ve mevaddın memleket dahilinde imal edilen mümasil ve muadilleri (imal dolayısile); N — Mükerrer — sigorta muameleleri; O— Hayat sigorta primleri; P — Her nevi maden cev. | herlerile yıkanmış veya yıkan- mamış maden kömürleri ve kok ve briket (lstihraç, tathir, izabe ve tasfiye ve ya #mal dolayısile); R — Trikotaj, mücevherat, itriyat ve sun'l veya tabil ipek mensucat ve çorap fabrikaları hariç olmak üzre en az beş beygire kadar ( beşdahil) kuv» vel Muharrikesi olan küçük sanayi ve hirfet müesseseleri. Mükellef ve teklif mahalli Madde 3 — Sınai mües- seseler, sigorta şirketleri, ban- kalar, bankerler ile Türkiye- ye ithalâtta bulunanlar mua- mele vergisini vermekle mü- kelleftirler. Madde 4 — Sınai müc. seselerin, sigorla şirketlerinin bankaların ve bankerlerin mu- amele vergisi imal ve muame- lenin yapıldığı kaza varidat idaresince, ithalât muamele vergisi de vergiye tabi mad- delerin ithal edildiği gümrük idaresinin bulunduğu kaza va- ridat idaresince tahakkuk et- Yrülir. | Verginin matrah ve nisbeti Madde 5 — Muamele ver: gisinin matrah ve nisbeti : A - Sınal müesseselerde ver- giye tâbi her nevi mamulâtın satış kaymetinden aşağıda ya- zıh tenzilât yapıldıktan sonra kalan miktar vergiye matrah addedilir. Vergi nisbeti bu su- retle bulunacak kıymetin yüz- de altısıdır. Maliye ve İktısat vekâletle- rince müştereken her san'at şu- besi için mamul maddeler içe- risinde bulunan iplidai madde- lertn nisbetlerini ihtiva eder bir <cetvel tanzim ve icrâa vekilleri Heyetince tasdik olunur. 1931 mali senesinde yapı- lacak olan tenzilât bu cetvek de yazılı iptidal maddeler kıy- metlerinin ipekli ve debagat muamelâtında yüzde yirmisi ve diğerlerinde yüzde kırkıdır. Cetvelde maddei iptidatye nisbeti gösterilmiyen muame- lâtla un fabrikaları muamelâ- timin kiymetinden ancak , yirmisi tenzil olunur. 1932 ve müteakıp seneler için maddel iptidaiye tenzilât nisbetleri her senenin bütçe kanunu ile tayin olunur. B — İthalât mevaddı için bunların — orijinal faturadaki kıymetlerine nakliye #sigorta ve gümrükten ihraçlarına ka- dar ihtiyar olunan bilümum masarif ve resimler ilâve olun- mak suretile elde edilen kıy- metin yüzde altısıdır. C — Sigorta — şirketleri, bankalar ve bankerler için birinci maddenin (C) fıkrası mucibince aldıkları bilümum mebaliğin yüzde iki buçuğudur. Verginin tshakkuku Madde 6 — Sınai mücsse- seler imâl ettikleri mevattan her ay içinde peşin veya veresiye suretile sattıklarının ve satılk mak üzere komisyoncuya veya kendi şubelerine gönderdikle- rinin nevi ve miktar ve satış fiatlarını £ve beşinci madde mucibince bu laymetlerden tenzili lâzım gelen miktarlar bildiren bir beyannameyi er tesi ayın nihayet on beşinci günü akşamına kadar mensup oldukları varidat idaresine ver. meğe mecburdurlar. Bu mamulâttan, stınal mü- essesenin deposuna gönderil- miş olanların beyannameye ithali mecburi olmakla bera- ber bunların — satılmadıkça vergileri tahakkuk ettirilmez. Madde 7 — Mamulâlını munhasıran. harice — çıkaran mücsseseler için muamele ver- gisi tahakkuk ettirilmez. Mumelâtını memleket da- hiltnde satıp bir kısmnını gerek bizzat ve gerek ihracat tacir- leri vasıtasile ihraç eden mü- esseselerin ikinci maddenin K fıkrasında mezkür istismadan tstifade edebilmeleri (için alâ. kadar — varidat idaresinden, ihraç edecekleri mamulâtın nevini, miktarını, kaplarının pevini ve adedini, markalarını ve hangi gümrükten ihraç edi- leceğini gösterir bir nakliye tezkeresi almaları ve bu tez- kere tarihinden itibaren altı ay zarfında bu mamulâtın tamamen ihraç edildiğini gör teren gümrük (idaresi vesika- sını varidat dairesine ibraz etmeleri mecburidir. Bu mecburiyete riayet et miyenlerden mamulâtın fabri- kadan çıkarıldığı zaman tahak- kuk ettirilmiş olan vergisi defaten tahsil olunur. Madde 8 — İthalât ashabı veya bunlar namına hareke- te mezun vekilleri veya ko- misyoncuları, ithalât madde- leri gümrük ambarındaa ve- ya antrepodan çıkarılmazdan evvel alâkadarlar varidat Ida- resine bir beyanname vermeğe * mecburdurlar. Bu beyannamede eşyanın nev'i, mahiyeti, evsafı, orljik nal faturalarındaki kıymeti ile eşyanın gümrükten çıka- rılmasına kadar ihtiyar olunan bilâmum masarif ve resimler ve bunların yekünuna göre tahakkuk etmesi icap eden vergi miktarı — gösterilir. ve gümrük idaresine verilen it- halât beyannamesile orijinal faturanın gümrükten musad- dak bir sureti beyannameye raptolunur. Madde 9 — Sigorta şirket- leri ile bankalar ve bankerler bir ay zarfında yapmış olduk ları muameleler dolayısile ak dıkları mebaliği ve bunlara ait vergi miktarını ertesi ayın nihayet onuncu günü akşame na kadar mensup - oldukları varidat idaresine bir beyan- name ile bildirmek mccburk yetindedirler. Sigorta prket ve idarelerinin, sigorta mut- melelerinden aldıkları ıehı- Hiğe ait beyannameler, taallâük ettiği ay zarfında her nevi #sigorta muamelelerine mahsus musaddak (kayıt) defterlerine geçirilmiş —olan prim — ile sigortacıların kendi lehlerine aldıkları diğer meblâğlar ye- künundan yine o ay içinde mu-« saddak (fesih ve iptal) defter- lerine — geçirilmiş meblâğlar mecmuu indirilmek suretile ve sigorla muameleleri haricin- deki muamelâttan aldıkları mebaliğe ait beyannameler de muhasebe kayıtlarından alına- rak tanzim olunur. ktiraz Madde 10 — Sanayi mü- esseseleri mamulâtına ve itha- lât mevaddına ait olup 6 10ci ve Binci maddelerde yazılı beyanname ve faturalarda münderiç kıymet ve miktarla- rın doğruluğuna varidat me- murluğunca kanaat hasıl ol. madığı sanayi mua- melâtının ve ithal edilmek istenilen mevadın vergisi hak- kında 12 ve 14 üncü maddeler mucibince muamele ifa olun- makla beraber ihtilâflh — olan kıymet ve miktar farkına isa- het eden vergi yalnız ithalât mevaddı için mücssese veya (Devamı var)