12 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

12 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Zafer ON DARKIKA r günü! Büyük zafer gününü tesidi için bir komite toplandı Ankara, 11 (A.A.) — Türk gazetecileri birliğinin teşebbusu ile büyük taarruz ve Zaler günlerinin Ankarada ve Dum- lupınarda layık oldukları şekil- de tas'idi için Dahiliye Müste. şarı Hilmi Beyin riyasetinde bir komite teşekkül etmıştır. 26 Ağustost da Ankarada Ordu büyükleri şerefine Gazi çiftliğinde birziyafet verilecek- itr. Imparatorluk bayragı mensupları bir nümayiş yaptılar Coblence, 10 (A A.) — İm- paratorluk bayrağı mensupla- rından 60,000 kiş! dün Cob- lenc'de Vaymar kanunu esa- sanın yıl dünümünü tesit et mişler ve aynı zamanda cum- huriyete olan merbuüyetlerini Almanyanın Fransa ile itilâfJ yoluna girdiğini görmek ar- zusunu izhar eylemişlerdir. Sebahleyin evvelâ harp maktülleri — batırasıni — tebcil için mezarlıkta iltihak eden harp — maktülleri — salonunda * merasim yapılmiş te biraz soü- ra şehrin şenlikler salonunda müteaddit nutuklar irat edil- Mmiştir. Prusya dahulite nazırı M. Severing, Çelik — miğferliler- le harp propogandasi yapan müfkit Mmilliyetçilerin harekâtı “pişiddetle takbih etmiştir.Mu- maileyh, “İmparatorluk bayra G, teğkilâtı ile bunlar arasın- da bir uçurum olduğunu ıoylı | miş ve Almanyanın en vakur | nasiyesinin Alman milletinin ı *ulh arzasuda mündmiç oldu. gunu kaydederek biz bu arza ve azmi bilhassaburada" garp havalisinde tekiden beyan et meliyiz, demiştir. Bundan s#onra Fransız me- buslarından M. Grunbash, uzun bir nutuk irat etmiştir. Fransız mebusu (milyonlarca Fransız köylü ve amelesinin sulh arzu- sunda olduğunu söylediği za- man şiddetle alkışlanmıştır. Mumaileyh Fransa'nın Al- manya'ya yardımdan başka birşey istemediğini, fakat çelik miğferlilerin Almanya'sına yar- dım edilmiyeceğini söyliyerek demiştir ki: Ancak siyası nok- tal nazarı ve sülhe merbu- liyeti “imparatorluk bayrağı teşkilâtına tarafından temsil edilen Almanyaya yardım edi- lecektir. Bilbao'da cereyan eden hâdiseler Bilbao, 10( AA ) — Gece vakti, müfritlerden mürekkep bir grup bir kahveye girerek traçada olurmakta olanları kendilerine — ilühaka — icbar elmek — istemişlerdir. Oturanlar, bu davete ica- betten imtina etmişlerdir. Bu- nun Özerine müfritler" ruvel- verle ateş etmişler ve kaç- mağa — başlamışlardır. — Polis kendilerini takibe koyulmuş- tur. Hastahaneye nakledilen iki yaralı olmüştür. Bunlardan — birisi, marüf bir komünistir. Şimdiye kadar Muğlada şiddetli sıcaklar Muğla, 11, (A-A) Üç gün denberi şehrimizde — şiddetli sıcaklar vardır. Gölgede 37'dir. Bir şaki : avenesi yakalandı Denizli, 11, (ALA) — Şaki kiriklerli Ömer dün Çal kazası dahilinde meyyiten ve avene- «i diri olarak elde edilmişler: dir. “Mis Cümhuriyet,, seçildi Madrit, 10 (A.A) — Jöri'de evvelcede aktörler . sendikası tarafından “Mis Cümhuriyet,, Hân edilmiş olan — matmazel Pilarnavar “Mis Cümhuriyet,, ilân edilmişti. Geminin enkazı arasında cesetler Saint - Nazaire, 10 (A A.)— Saint Philibert gemisinin yan taraflarında yeni bir ceset bulunmamıştır. Şimdiye kadar bulunan cesetlerin otuz biri geçmemesi muhtemeldir. Do Nev-York, 10 (ALA.) — As. soclataf Pressin Paradan ıstih- zarına nazaran yeni molörü beklemek için orada kılııınıı hepsi de komünis olmak üze- re yedi, kişi tevkif olunmuş- tur. Bunlar meyanında bilhas- sa mutaarrızları sevk ve idare eden Yase İbanez isminde bir “tahrikâtçı vardır. Bu mesele hakkında, vali bu yapılan harekâtın komünist- lerin sosyalistlere karşı besle- mekte oldukları kini gösteren bir takım — barlarlık harekâtı olduğunu —söylemiş ve “Bu vak'aların tekerrürüne mani olmak için her türlü Çareye baş vurmağa hazırım.,, demiştir. n n ’Muğlada Zeytin sine- ği mücadelesi Muğla, 11 (A.A.) Temmuz | ayı zarfında Muğ'a ve Milas kıulırıııı muhtelif köylerin- | de yapılan zeytin sineği müca- delesinde 29 bin 700 ağaca ilâç tatbik edilmiştir. Feci bir kazada 5 kadın kör oldu! Joliette“Ouedez, 10 (A.A) — Eğglenceli bir kır gezintisi açıklı bir akibetle nihayet bul- muştur. Montre'den - gelan 7 seyyah bir kulübenin içinde ağzı kapalı bir kutu bulmuş- lardır. Kutunun içinde ne bulun- duğunu anlamak üzre — kapa- ğanı açmak -İstedikleri sırada ai bir infilâk vuku bulmuştur. İçinde dinamit bulunan bu kutunun birdenbire patlaması neticesi olarak seyyahlardan iki erkek yaralanmış Skadında kör oluuçlıır. Zabıta bu kutu- nun nereden geldiğini anlamak tahkikat yapmaktadır. Yozgatta bir idam kararı! Yozgat, 11 (A.A.) — Genç bir kadınla bir delikanlıyı feci surette öldüren dört şahıs Ağır ceza mahkemesince idama mah- kn- edilmiştir. Bursa - Gemlik yolundakı soygu cuların kimler olduğu anlaşıl Bursa, 11, (A.A.) — Bursa - rin kimler olduğu anlaşılmıştı takıp etmekte ve peyderpey Gemlik yolunda yol kesenle. ur, Zabitemiz bunları şiddetle yakalamaktadır. Halk şikâyetleri Terbiyesiz eşekler! Suadiyede oturan karlimiz- den (C) beyden şu mektubu aldık, gülünç bir ifade ile ya- zılan bu mektup ta deniliyor ki: Muharrir bey,” senelerden- beri Suadiyede Taşlı tarlada Halim ağa mahallesinde otu- ruyorum. Mahallemizin tozun- dan toprağından yollarının bir deve gibi hörgüç teşkil etme- sinden şikâyet edecek değildim. Zaten İstanbulun en mamur yeri bile bu talisizlikten kur- tulamamıştır. Benim size yazmak istedi- gim şikâyet mahalleyi dolduran “eşek,lerdendir. Diyebilirim ki maballenin yarıstında — birer “eşek, var, saat ve dakika bilmeksizin daima anıran bu uzun kulaklı bayvanlar bütün mahallenin huzur ve sükünetini vakıtli vakıtsiz ihlâl ediyorlar. Bir hastam varki sivri sinek sesinden bile mütecasir oluyor. Bizim gibi iş güç, — sahibi ve geç yatup erken kalkmağa mecbur olanlarda bu mahallede ekseriyeti teşkil eder. Ne ya- palım? — nerelere gidelim bu mahlıklardan nasıl kurtulalım, şaşırdık kaldık. YARIN — Muhterem kari- lerimizin hülâsa — ettiğiniz bu mektubuna şikâyet elttiği mer- kepler her halde — o cıvarda oturan köylülere aittir. Bunlara mahalle namına bir ahır bulup hayvanlarını oraya göndermek teklif edilirse her halde kabul ederler sanırız. * Tamiri ehemmiyetle istenen bir yol Bakırköylü Etem Ali Bey- den şu mektubu aldık: *“Bakırköyünün en güzel yeri olan bağlar caddesinin tozlarından muhterem gazete- nize bir çok şikâyetler geldiğini okudum. Nihayet Belediye bu yolu Asfalt olarak inşaya karat ver- mişti.İhalesininde çok yakında yapılacağını öğrenmiştik . Aradan aylar — geçtiği halde ses seda çıkmadı. Evlerinin, ağaçlarının ren- gini kaybeden Bağlar yolu sakinleri namına bir kerre daha rica ediyorum, ve gazeleniz vantasile belediyeden soruyo- rum bu yol ne zaman yapıla- gaktır? Zira tozlar bizi şekil — ve kıyafetimizden çıkardı, hepimiz alçıdan yapılmış birer adam . olduk. YARIN: Bakırköy beledi- yesinin bu —haklı şikâyetler karşısında biraz faaliyete ge- çerek © yolu hiç olmazsa gün- de bir kere olsun sulanacağını zanneder ve tamirata da ne zaman başlanacağını gazetemiz vasitasile Bakırköylülere tepşir edeceğini ümit ederiz. GarreseeseseAsAAAAAARAAAAA Şarlo, Boğa yarışlarında Saint-Sebastien, 70 (A.A.)— Charlle Chaplin, Fransa'nin Baco sabillerinde bulunmak. tadır. Geçenlerde yerli mat- buat cemiyeti tarafından ter- tip edilmiş olan bir boğa güreşinde —hazır — bulunmuş tur. Meşhur tureadorlardan La landa Bienvenida ve Villâla'nın — proğramda isim- leri vardı.llk buğalarını Şarlo- ya ithaf ettiler. o da her birine üzerine ithaf kelimesi yazılı gümüş birer sigara kutusu var- di. Halk, Şarloyu tanıyarak alkışlamıştır. Deniz faciaları Cenevre, TOÇALA) — An- gelia Madra yelkenlisi, per- şembe günü Civita - Vecchia dan hareket etmiş idi. Yalda kazaya uğramıştır. Tayfadan ikt kişi, bir - şalope'ye binmiş lerdir. Bir vapur, bunları Por tofino'da bularak almıştır. Kanun resmi gazetede “Muallimlerin terfi ve tecziyeleri; $ İlk ye orta tedrisat muallimlerinin terfi ve teczi yeleri hakkındaki kanunun muaddel nıaddelen Ka Madde 1 — 1702 numara ve 10 haziran 1930 tarihli kanunun 3 üncü maddesi aşa- ğıdaki şekilde tadil -olunmuş- tur. Orta tedrisat mektepleri muallimlerinden — kıdemlerine göre aldıkları maaşlara muka bil Hse sınıflarında ders oku- tanlar haftada azami on beş, diğer 'orta dereceli sınıf ve mekteplerde ders okutanlar haftada azaml 18 saat ders vermekle mükellef tutulurlar. Ancak bu süretle on beş veya on sekiz fsaat ders deruhde etmiş bir muallim, ihtisası ile alâkadar azami beş - saatlik bir ders gurubu münhal bulun- duğu takdirde, bu gurubu da aşağıda gösterilen tarzda Üc- ret mukabilinde — okutmakla mükellef tutulabilir. Bu ilâve dersten istinkâf etmek — esas yazifeden istifa etmiş sayı- mayı mucip olur. Bu suretle orta tedrisat mekteplerinde ders deruhde eden muallimle- re ve memurlara haftada oku- tacağı her ders saati için ayda dört liradan sekiz liraya ka- dar ücret - verilir. Orta tedrisat muallimliği evsafını haiz olup ta orta ted. risat mekteplerinde muallimlik eden mütekaitlere birinci ve ikinci maddelerde gösterilen mebde maaşı derecesi üzerin- den ve' maaş — tahsisatından ücret verilir. Maarif vekâleti lüzum gördükçe ecnebi lisan muallimlikleri için kadrosunda ayırdığı maaş — mukabilinde ecnebi İisan muallimi dabi kullanabilir. Muallim ve memurlara ve- rilen ücretlerle mütekattlerin alacakları muallimlik maaşları ve ecnebi lisan muallimlerine verilecek maaşlar müktesep hak teşkil etmezler. Uhdelerinde, — müdürlük, muavinlik bulunan; muallimler haftada azami 12 saat ders okutmakla mükellef tutulurlar. Madde 2 — Mezkür - ka- nunun on birinci maddesi şu şekilde tadil olunmuştur: İlk tedrisat muallim ve mu- avinlerinin terfilerine ait mua- melelerin her sene Teşrinievvel sonuna kadar ikmal edilmesi ve terfilerin gelecek. sene Ey- lülünden badlaması lâzımdır. ” Bunun için Maarif müdür leri her sene kendi vilâyetleri dahilinde terfi etmeleri icap €eden muallim ve muallim mu- avinlerinin terfi cetvellerini 161ncı maddedeki esaslar da- hilinde hazırlıyarak valiye ve- rirler. Valiler bu cetvelleri mütalealarile beraber nihayet Eylül sonuna kadar Maarif Vekâ- letine gönderirler. Maarif vekâ letince tasdik olunan terfi cet- veli umumi meclisler tarafın- dan yeni sene bütçesinde naza rı itibare alınır. Umumi mec- Hislerce mali imkân bulunmama. sı sebebile büfçeye icabeden tahsisat konulmadığı takdirde Vali derhal keyfiyeti esbabı mucibeli bir raporla Maarif Vekâletini haberdar eder, Büt- çenin 1561 numaralı kanun ile müteşekkil komisyon tara. fından tetkiki sırasında kâfi kar gılik bulunduğu takdirde mu- allim — terfilerine ait 'tahsisat farkı İcra Vekilleri Heyeti ka- rarile bütçeye re'sen konulur. Her sene terfi eden muallim- lerin sene, ay ve gün hesabile kıdem cetvelleri mahalli gaze- telerde ilân edilir. Madde 3 — Mezkür Ka- nudun 18 inci maddesi şu şe- kilde tadil olunmuştur: İlk ve orla tedrisat mual- limlerinden emsali arasında hususi kiymeti haiz orijinal bir eser meydana getiren muallimler otuz altı ve kırkın- cı maddelerde yazılı meclis ve komisyon mazbatası üze- rine bir sene kıdem zammı alırlar. Ancak bu ezerlerin orijinal ve kıymeti mahsusayı haiz olduğu evvelce Darülfü- nunca veya bir heyeti ilmiye- ce tasdik edilmiş olmak şart- tır. Vazifelerini mutadın fev- kinde yüksek bir. muvaffaki- yetle ifa ettikleri teftiş rapor- ları, talim sicilleri ve maarif ve mektep müdürlerinin bu husustaki mütalealarile sabit olanlar keza 36 1ncı ve 40 ıncı maddelerde zikredilen meclis ve komisyon mazbatası üzerli- ne takdirname verilmek veya bir seneye kadar kıdemlerine zamolunmak suretile taltif edi. lirler. Madde 4 — Mezkür Ka- nunun 19 uncu maddesi şu şekilde tadil edilmiştir. Müdür, başmuallim ve mu- allimlere ve ilk tedrisat mü- fettişlerine işledikleri suçların mahiyetine ve derecesin6 göre aşağıdaki cezalar verilir: 1) İhtar 2) Tevbih ; 3) Ders ücretlerinin kesil> mesi 4) Maaş kesilmesi 5) Kıdem indirilmesi! 6) Derece indirilmesi 7) İstifa etmiş sayılmak 8) Vekâlet emrine alınmak 9) Meslekten çıkarılmak 10) Devlet memurluğundan çıkarılmak. Madde $ — Ayat Kannun Z8 inci maddesi — şu şekilde tadil edilmiştir. Devlet memurluğundan ih- raç ve vekâlet emrine alınmak cezaları memurin kanununun ahkâmına tabidir, Madde 6 — Ayni kanunun 33 üncü maddesi şu şekilde tadil olunmuştur: İhtar cezası aşağıdaki ma- kamlar tarafından res'en verilir: 1) Maarif vekili 2) Vali 3) Maarif müdürü 4) Lise, Oorta mektep ve muallim mekteplari müdürleri. Bn ceza tahriren tebliğ olunur. Tevbih cerasi aştğıdaki tarafından re'sen makamlar verilir: 1) Maarif vekili 2) Vali 3) Maarif müdürü Madde 7 — Mezkür ka- nunun 35 inci maddesi şu şe- kilde değiştirilmiştir: Ders ücretlerinin kesilmesi cezası Maarif vekili, maarif müdürleri ve orta derecede mektep müdürleri tarafından her biri kendi emir ve icra ga: lâhiyeti dairesinde olarak tat- bik edilir. Madde 8 — Aynı kanunun 37 inci maddesi aşağıdaki şe- kilde değiştirilmiştir. Vilâyet maarif inzibat mec- lisleri valinin riyaseti altında aşağıda yazılı zatlardan teşek- kül eder: Vali (İcabında maarif mü: dürünü tevkil edebilir.) 1) Vilâyet Maarif müdürü, 2) Vilâyet daimi encüme- ni azasından (kendi araların- dan seçecekleri) bir zat, 3) Merkezde mevcut mu- allim mektepleri, lise ve orta mektepler müdürlerinden en kıdemlisi, 4) Maarif vekâleti tarafın- dan seçilecek ilk tedrisat mü? fettişi, 5) Merkez ilk mektep mu; allimlerinden (kendi dan iki sene müddetle seçe. cekleri) bir ilk mektep muak Timi,! €) Akşam san'at ve ticaret mekteplerile kurslarına alt ip lerde bu mektep ve kursların müdürleri de mecliste bulunur ve reye iştirak ederler. | 7) Meclisin meşgul olduğu bir meselenin tahkikatımı ya- pan müfettiş ( meclis azası arasında bulunan ilk tedrk sat müfettişi ise bu mesele hakkında verilecek karara ip tirak edemez ve rey veremez.) İlk tedrisat/müfettişleri i1se bu mecliste dahil olan muak limlere alt inzıbati işlerin ik mercit Maarif vekâleti İnzıbat komisyonudu. Madde 9 — Ayni kanunun 38 inci maddesi şu şekilde ta- dil edilmiştir : Vilâyet maarif inzıbat mec- lisleri - kararlarına alâkadar muallimler tebliğ tarihinden Wibaren on beş gün zarfında itiraz ederlerse bu kararlar ikinci derecede olarak Maarif Vekâleti ınzibat Komisyonu ta- rafından tetkik ve bir hükme raptolunur. Madde 10 — Merzkür ka- nunun 39 uncu maddesi aşağı" daki şekilde tadil olunmuştur: Vilâyet maarif inzıbat mec. lisleri, işbu kanunun hüküm ve karar hakkını kendilerine verdiği ceza - işlerinden başka her sene Mayıs ayı içinde top- lanarak - vilâyet ilk — tedrisat muallimlerinin bir senelik umu- mi inzıbat vaziyetini tctkik ve muallimler arasında takdir ve taltife lâyık görülenlerin isim- lerini tesbit etmek ve bu bap- ta tanzim edeceği bir mazba- tayı vesikalarile birlikte Ha- ziran sonuna kadar Maarif Vekâletine göndermekle de mükelleftirler. Madde 11 Bu kanun neşrl- farihinden muteberdir. Madde 12 — Bu kanun hü- kümlerini icraya Dahiliye, Ma- liye ve Maarif Vekilleri me- murudur. Tayyare infilâk etti Sincinnati, 19 (A.A.)—Bir tayyarenin —hareket anında motörü patlamıştır. Altı kişi ölmüştür, bunlardan biri ka- din ikişi de pilottur. Fas sultanı Fransada Parle, 10 (A.A.) — Fas sul. tanı öğle yemeğini İngiliz sefa- rethanesinde yemiştir. Öğleden sonra müstemlekât sergisini gezmiştir. Şehir tiyatrosu SABIK Darülbedayi sanatkârları * 13 Ağustos perşembe akşamı yeni kadro ile Şehzadobaşı Millet tiyatrosunda Çifte Keramet Vodvil 3 perde Yazan: Reşat Nuri B. Beşinci İcra memurluğun- dan : Mahcuz karyola, dolap ve. saire 18:8:931 tarihinde taat 12den itibaren Tarlabaşı Eğ. ri sokak 29 No.lı apartmanın önünde satılacağı ilân olunur. AYAKLARI TERLEYENLERE HiDROL 'TEMİ ve KOKUYU DERKAL KESUR VUCU! TARAR VERMEZ NER ECZANLÖR BULUNÜR