20 Ocak 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

ilhakını istiyor; Milletler Meclisine 've İngiltereye — müracnat ediyor. Bu hareket Yunanistandaki bir kı Gim halkın milli hislerini çok ok: Suyor, bundan Kıbristaki Türkler Endişeye düverek İnoilterenin adi yi başka bir devlete terketmeme: 4i için harekete geçiyorlar. Kıbris meselesini su sırada orta: ya atanların gevenliğin ve dini ta- Aksubun tesiri altında hareket et de fiklerinden süphe — edilemez AsL müharrikler bunlar olmap dünya çapında bir plânın tahakku: ku uğrunda ve Yunanlıla- rın milli hislerinden çok güzel is- difade etmeyi bilen komünistler ol duği da muhakkaktır. — Bugünkü sirinde Kalarak komünlet plânına bilmeden yardım etmenin, bindiği inlı kesmekten farkı yoktur. Kıb. 6 düvasını tamamen öbjektif olarak Jeopolitik esaslar üzerinden taraftarları. 9i subun tesiri altında kalmış olsay- dim Yunan çetelerinden gördükle- Fi zulüm ve işkenceye dayanamıya. Tak Türkiyeye hicrete mecbur ka: n Garbi Trakya Türklerini vesi. İe İttihar ederek Lozan müahede: #inin ihlâli esasını ele alır ve onun Üzerinde işlerdim. Fakat böyle ha: reket etmis olsaydım. Atatürk'ün TuhUNU tâzip etmis olurdum. 'ek utağı gören bu büyük lider İki millet arasında İstiklâl Harbi ile bir kat gükürü deldurmasını bilmisti. Akıl v rea- tutabilen ve diteyi histen Atamın fikrini Yunan raber atmışlardı 'nan dostluğuna verdiği kıymet ge. Şici dostluklardan uzak olup jeo: KISA HABERLER İNGİLTERENİN MOSKOVA BÜYÜK ELÇİSİNİN RAPORU Londra, 19 AA (AFP) — İngilterenin Moskova Büyük Eiçisi Sir David Keliye 'nin üç batı devleti Temsilcisinin Gromye Ko netdinde Avumturya andlaşmamı hakı kinda yaptıkları müracaata dair raporu Dişileri Bakanlığına gelmiştir. Resmi İngiliz çevreleri raporun ma- Biyeti hakkanda “Dülgi — verilebileceğini ATLANTIK PAKTI SİLAH ANLAŞMASI Newm-York, 19 AA. (AFP) — Atlantik Paktı milletleri aramında silâhların yek Besaklığini temin ha İerde Dulunmak üzere Bir Geralâ Templer bulunmak. MADEN KEŞFEDEN HASSAS AL 'üler radyonktif madenlerin ye: fak Simuşlardır. Ucakta taşınan Âlet bu madenlerin yerini işaret et Se ve bu süretle arayıcıların maden bul: Mak istedikleri bölgelerde yaya olarak Yüzlerce kilometre yürümelerini “önler Mmektedir. 'Bu keşif, hükümete alt bir maden gir- keti olan “El Dorado Viming end Refi: Ring Company'nin başkan ve direktörü olan W. J. Bennette tarafından dün Tn edtimiştir. 'Bennette'e göre yeni Alet “Gelger yıcımı'ndan çok daha hassastır. Alet ge. Çen ay Canada'nın küzerinde yapılan Binlerce kilemetrelik uçuşlar. esnasında tecrübe edilmiştir. Bennette yeni Mletin Tadyoaktif tabakaların keşfini mümkün kildiğı bölgelerde toprağın araştırılması için “Gelger sayıcısı'nin Tüzümlü oldu. Ranu da tasrih etmi AMERİKADA MADENCİLERİN GREVİ DEVAM EDİYOR. Washington. 19 A. A. (United Press) — Rewmi şahsiyetlerin bildirdiklerine gö Te Kömür madenlerindeki grevlerin 80 Btin kadar yasak edilmesi için Başkan Truman'ın federal mahkemeden bir kar Yar Almağa çalışmaı / muhtemeldir. 'Kömür ihtiyatlarının süratle azalmı Başkanı memleketteki Kömür buhranını önlemek için bir kaç güne kadar hare- Kıbrıs meselesi sevkedebilir. Politik esaelara sağlamdı! /düt. bile yoktur. dolu ve Ege adaları muvasalayı kolaylaştıran birer basamak. ta gibidirler. Bu ilmi mevzuları de: Finleştirmeye lürum da yoktur. His- siyatımızı bir tarafa bırakarak dü: Sünecek olursak kendimizi dünya fiyatro sahnesinde baş aktörlerin yanında yardıma muhtaç / İkinci derecede artintler durumunda gör. Mmez miyiz? Kıtrıs meselesini su Sırada ortaya atanlar, Türk - Yür 'nan dostlüğuna kundak koymakla iktifa etmi HLA istırapları bancı yerlere götürülen çocukları için gözyağları döken Yunan an: felerine acımadan komünizme Alet olduklarının farkına - varmıyorlar. Bunu anlamak İçin bir ikinci ve aha vahim bir komünizm felâker F? Kıbria 'demek Gramos dağların. da başlayıp İngiliz ve Amerikalıla: ın yardımı ile ve müskilâtla. hi 'nüz söndürülmüş elan. komünizm Yangınını Gramos — Girit — Kıb: kavsinin öteki ucundan tekrar Kutusturmak için zemin — hazırla: maktır. Kaldı ki bu yangının dü: manları Girit'te ve şurada burada AAA tütmektedir. Buraya kadar olan kümi dâva. 'mın yalnız Yunan cephi rünüşüdür. Bir de Tü Menfaatlerinin “müdafansını - pok Yakından İlgilendiren — cephesi ol düğü gibi, “İngilir ve - Amerikan Menfaatlerini de içine alan dünya Cephesi vardır. Bundan su netice Şıkarılabilir. Ki Kıbris dâvası zan: nedildiği Gibi mevzi dünya liren önemli bir. konudur. İngilizlerin atlanın bu önemli Jeo- Politik dürümünü — herkenten iyi fakdir ettiklerine de süphe yoktur. Bu Kıbris meselesinin ha ünya sulhunun — halli me: inden sonra gelebilir. Hiç yok- fan Türk - Yunan dostluğuna kun: dan keymak hüsnüniyet sahipleri: nin isi olmasa gerektir AMERİKA ÇİNE TAKSİTLE SATTIĞI 52 GEMİYİ GERİ İSTİYOR Wahington, 19 A. A. (Unlted Presay Milliyetçi Çla Hükümetine takattie an: tılmış olan 82 gemiyi geri almak. için Amerikan Hükümeti harekote geçmiğtir. Silliyetçiler mukavele hükümlerine uya- madıkları için Amerikan Hükümeti, U2 Zakdoğudaki temalicilerine, bu Kemiler Gen hiçbirinin sefere çıkmasına müsan- e edilmemesi için mahalli makamları İknn etmeye uğraşmalarını emretmiştir. Resmi teşebblnler bir kaç güne kadar Könderek Amerikan menfaatlerinin -ko- Tanmas İçin Kartıktt BNU kelbinlen Kac) Masını istemiştir. KONGREYE SUNULAN UÇAĞA BİNME KARARI Washington, 19 (A. P.) — Uçak yol- cularının 'ad ve soyadımı, tam süren ve kaza vukuunda malümat verilecek kim- #enin adresini bildirdikten sonra uçaga Binmelerine mütednir bir karar sureti. Thomas Lane tarafından Amerikan köngresine sunulmuştur. İNGİLİZ. MİLLETLER 'TOPLULUĞU BAKANI | KARAŞİ'DE Karaşl, 19 ALA. (United Press) — Co- Jomba'dan 'Londraya dönmekte —olan İnglliz Milletler Topluluğu Bakanı Noel) Baker bugün uçakla Yeni Delhi yolu fle buraya gelmiştir. Nosl Baker Ka de İki gün kalarak resmi şahsiyetler. Te görüşecektir. RUSYANIN ATOM ENERJİSİ KOMİSYONUNDA ROLÜ ddra, 19 (YİRS) — Rusyanın Atom fanda yorümde bulunan BEC'nin Lake Succesn muhabirine göre, Rusyanın bu hareketi, komisyon mensubu diğer. bes devlet tarafından — takbih edilmekte Beraber, bundan sonra artık komisyo. vün işlne devam etmek mânasız olaca: Bi kanaati büküm sürmektedir. Zira bu komisyon 6 devletle çalışmağa mecbur: dür ve Rusya bu komlsyonun mühim bir MOUNTBATTEN KAHİRE' Kahire, 18 A. A. (Retiter) — Akdeniz- de Birinci Kruvazör Filosu Komutanı Amiral Mountbatten ” bugün uçakla Ia: kenderiyeden Kahireye gelmiştir. 'Ökleden sonra Kıral Faruk tarafından kabul edilen Amiral yarına kadar İngi: Tit Büyük Eiçisinin misafiri olacaktır. YENİ İSTANBUL merika-Rusya arasında A ka-R d gizli müzakere yoktur Truman idaresi, edilebilecek dış politika oyunlarına gi New - York 19 (Hususi muhabiri- | miz G. H, Martin'den / telgrafla) — | Amerikan Dişişleri Bakanlığı, Rus- | yaya kazgı şimdilik, “Soğuk harb,, 1 'ne müşkülleştirecek, ne de vahame- te götürebilecek bir politika — takip etmektedir. Bu çekingen ilere de gerginliğin azalmasını temin ede- bilecek mahiyettedir. - Mamafih, he- men katiyetle — iddia — olunabilir. ki, Washington ile — Moskova arasında hâlen gizli hiçbir konuşma yapılma- maktadır. Soğuk harbin — nihayet bulacağı hakkındaki — rivayetler, — Amerikan Dişişleri Bakanlığının yüksek kadro- Jarında son defa yapılan değişiklik- ler dolayısiyle çıkarılmaktadır. - 8o- uk harbin, yalnız Avrupada değil, Asyada da başlıca — mürevvicl olan baş müşavir George Kennan'ın . va- zifesinden uzaklaşması Üzerine, daha mütedil ve bilhasaa daha az doğma» 'tk gahsiyetlerin — mütaldaları işiti. meğe başladı. Ruslarla anlaşma ve- 'ya hiç olmazsa uzlaşma zemini bul. Mak için, bir teşebbüs daha yapıla- bileceği kanaatinde bulunan Dişişle Ti Bakan Yardımcısı Dean Rüsk'in Avrupa politikası bakımından, — git- tikçe daha müessir olmağa başladı. ği söyleniyor. Denn Rusk, Birleşmiş Milletlerde, / Sovyetlerle Yunanistan meselesini görüşmeğe — memur edil. miştir. Bununla beraber, bu konuş- malar netice vermemişti. Dean Rusk, zaman zaman Kennan ile — ihtilâfa düşmüştü. Kennan'ın ayrılması her- halde meydanı yeniden — Rusk'a bi- rakmış olacak. Hâlen — yegöne vakıa, Dişişleri Bakanlığının, Amörikan atom enerji- İngiltere - Almanya arasında dostluk İngiliz Yüksek Komiseri, mazideki — düşmanlığın pahalıya mal olduğunu iylüyor. Bonn, 19 A.A. (LPS) — Almanyı daki İngiliz Yüksek Komiseri Gene- Tal Sir Brian Robertson, İngiltere ile Almanya arasında dostlük imkânları hakkında Hapyiburg Denizaşırı Kulü- bünde verdiği hutukta denilştir'ki: “İngiltere ile Almanya — arasında oldukça uzun bir düşmanlık an'anesi olmuştur.-Halbuki dost olmamız için Çok küvvetli sebepler vardır. Bir ke- re mazideki düşmanlığımız pal Malolmuştur: İki dünya harbinin se- bebiyet verdiği tahribat ortada, İkin- cisi; Bugün her ikimiz de müşterek bir tehlike karşısındayız. Güvenliği- Mizi, hürriyetimizi ve müşterek me- deniyetimizi tehdit eden tehlike çok barizdir ve bu tehlike ile karşılaşan- Jar ihtilâflarını unutmalı ve birleşme- didirler. Üçüncüsü. Modern — keşifler mesafeleri o kadar kısaltmıştır.. ki, illetler şimdi birbirlerine evvelce ol- duğundan çok daha yaklaşmışlardır. Bu, Fransa ile Almanya arasındaki münasebetler için de böyledir., General Robertson, İngilizlerin ta- biatları itibariyle geç dost edindikle. Fini, fakat bir kere dost olduktan sonra da dalma onun yanında bulun- duklarını belirttikten sonra — şunları söylemiştir İşgal devletleri, Petersberg —an- laşmasını akdederlerken Federal Al- man Hükümetine bir “itimat kredi- açmışlardır. İkinci safhaya ula- gılıncaya kadar müttefikler tarafın- dan olduğu kadar Başbakan kiyaset- V idaresi altında Almanlar tarafın. dan da anlaşmaya riayet edildiği tak- dirde, İngilterede Almanyaya karsı 1- timat doğması yolunda en önemli a- sonbahar dim atılmış olacaktır., seçimlerinde istismar mek istemez Si hakkında yeni bir. milletlerarası anlaşma projesi hazırlıklariyle, cid- di surette meşgul bulunmasıdır. Hat- ta, Amerikan Atom Komlsyonü Mü- dürü — David Lillenthal'ın bu millet- lerarası atom programının hazırlan- masında yardım. edebilmek - Üzere, Washington'dan hareketini geciktir. diği söylenmekte İse de, bu söylen- tiler teyid edilmemiştir. Amerika- 'nın, hazırlamak Üzere bulunduğu bu atom programı, Rusya ile yeni bir müzakere zemini temin edebilirse de muhakkak olan şudür ki, — bü daki- kaya kadar alınan haberlere göre, ram henliz bitmemiş ve müzake- re edilmek Üzere Ruslara tevdi edil. memiştir. Diğer taraftan, Moskova- daki Amerika Büyük Elçisi — Ala Kirk'in, orada müzakereler yapmak ta olduğu rivayetlerine de mak icap eder. - Çünkü, son alınan haberlere nazaran, Rusyada büyük bir seyahate çıkmış olan Büyük El hâlen Leningrad'da bulunmaktadır. pro Doğu Almanya basınında yer alan rivayetler, Batı Almanya gazetele- Finde bir aydan beri Fransız kay- naklarına atfen, sık sık tesadüf edi- len müşabih rivayetlerin benzerinden başkası değildir. Karşılıklı bir oyuna girişilmiş olduğu aşikârdır. Birleşik Devletlerde ise, bu rivayetler bir ba- kımdan, hazırlanmakta olan yeni bir. Sövyet sulh taarruzunun öncüleri ve, diğer bir bakımdan da, Avrupa. mil- letlerinin yeni bir. umuml felâkete uğramaktansa — milletlerarası müna- sebetlerdeki gerginliğin — azalmasını görmek gibi tabil bir arzu şeklinde Mmütalâa edilmektedir. Bulgar kabinesinde komünist temizliği Bulgar Politbürosunun en koyu mensuplarından ikisi azledi Londra 20 (YİRS) — Bugün Bul- gar Sobranyası, Vasil Kolarov'un ka- Binesini tasvip etmiştir. B kabiğede göce gerpas dk n him tadilât, İKi Başbakan yardım. cısının Ve 6 Bakanın değiştirilmiş ol Masıdır. Değistirilmircolar. Başbakan yardımcıları: " #koyu' komünletlerden Kimon Georgiyev ve Anton Yugov dür, Bunlara iki Bakanlık tevdi eli mistir. Diğer taraftan azledilen Ba: kanlar arasında, geçen hafta hükü. Tet tarafından şiddetle tenkld ve tek- dir edilen İç Ticaret Bakamı Hristo Debrev vardır. Dobrev bir ay evvel köylülerden mubayaa edilen - buday Mmiktarlarını azalttığı ve hububat ofi. Sinin teşkilâteızlig dan dolayı tenklü edilmişti. Kıbrıs plebisiti İngiltere, bunun hiçbir ameli neticesi olmıyacağını söylüyor. Londra 19 (ALA.) (Basın Yayın) — Londra Radyosunun - bugün 1845 te yaptığı türkçe neşriyat sırasında bir beyanatı okunan İngiliz Milletler Topluluğu Bakanı Noel Baker, Kıbrı: meselesi hakkında şunları bildirmek- tedin: “Bu hafta zarfında Kıbrıstaki Yu- 'nan Ortodoka Kilisesi, diğer muhtelir. teşekküllerle birlikte Kıbrısın Yuna- nistanla birleşmesi mevzuu Üzerinde bir plebisit yapmaktadır. İngilterede bu plebisit çok az alâka uyandırmış- tır. Bu alâkasızlığın birkaç sebebi vardır. Bunlardan birincisi plebisitin sadece bir gönterişten ibaret olması- dir ye hiçbir ameli neticesi olmuya. caklır. Bu mevzu hakkındaki İngil- tere Hükümetinin görüşleri — açıkca ve sik sik izah edilmiştir. Tapulama kanunu önümüzdeki günlerde Mecliste görüşülecek Tapu muamelelerinin vatandaş lehinde ıslahını hedef tutan bu tasarıdan başka, aynı yeni mevzu ile alâkalı iki Ankara 19 (Hususl / muhabirimiz- den) — B. M. Meclisi Adalet Komis- 'yonunda görüşülmekte olan yeni Ta- pulama Kanun tasarısı — önümüzdeki günlerde Meclis — gündemine alına- Caktır. Tapu muamelelerinin vatan- daş lehinde ıslahını hedef tutan bu tasarıdan maada, aynı mevzuyla l gili iki yeni tasarı daha — hazırlan- mıştir. Yeni kanun tasarısı esaslarına gö. Te — gayrimenkul “tahdit — işleri, fapu memurlarından alınarak mah: kemelere verilmektedir. Bu yeni e- sasla sağlanması istenen gaye, hâ- den tapuda yazılı — hudütlara — itiraz edildiğinde kayda göre bir — tahe | diL münmelesi — yapılirken — birçok yanlışlıklara meydan verilmektedir. Bu süretle tapu memurlarınca ya- pilan müameleler, geniş takdir. hak- kına dayandığından birçok vatanda- Şin tapu memür ve daireleri aleyhi- ne şikâyetini — mucip — olmaktadır. Müamele, iyi niyetle yapılsa dahi, tahdit münmelelerine — bitişik - kom: gular itiraz ettiklerinde neticede iş, gene mahkemeye intikal etmektedir. Bu süretle hem itimat — ve hem de zaman kazanmak gayesiyle yeni ka- Seçim Kanunu çalışmaları Dün 66 üncü madde — müzakere ve kabul. edili Ankara 19 (Hususl mühabiri- Seçim Kanınu ta- Sarısını inceliyen komisyon, bu- Kün de çalışmalarına devam et- Miş ve tasarıyı 64 Üneti mad: deye kadar aynen kabul etmiş- tir. 64 Üncüi n addenin müzakere- ai esnasında Nuri Özsan söz a- Jarak ilçe seçim kurulları baş: kanlıklarının hâkimlere veril- Mmesini teklif etmişse de redde- dilmiştir. Gene Nürl Özsan, sandık bas- Jarında bulunması teklif edilen birer parti temsilcisi yerine da- ha fazla adette temsilci bulun. durulmasını teklif etmiş, fakat Şükrü Sökmensller buna itiraz ederek daha fazla sayıda parti temsilcisinin sandık başlarında bulunması güç olacağını, ha va- ziyet karşısında sandık haşları: samkmldan tem. #ilci göndermek zarureti hâsıl olacağını idd'a etmiş, buna kar- ilik Nuri Özsan: “Eğer Halk Partisi sandık başlarına gön- derecek adam bulamıyorsa — bü teessüf edilecek bir hâdisedir. Demokrat Parti, sandıklara iki değil, çok daha fazla niümensil göndermeğe müktedirdir" m kabelesinde bulunmuştur. Neti- cede 64 fincü madde aynen ka- bul edilmiştir General Revers, nihayet azledildi Paris 19 (ALA.) (United Press) — Milli Meclis, dört saat süren hararet- H müzakerelerden sonra, iki Fransız generalinin bir ka, gün evvel Arjan- tine kaçtığı söylenen Peyre adlı bir. sergüzeştçi ile olan münasebetlerine dalr tahkikat yapmakla görevli bir komisyon kurmaya karar vermiştir. Komisyonun başlıca hedefi, Hindi- çinideki Pransız politikamı hakkındı Ki gizli raporun nasıl ifşa edildiğini ve bu İşde Peyrenin rolü ne olduğunu tesbit etmektir. Eski Genelkurmay — Başkanı olan General Georges Revers vazifesinden azledilmiş ve Tunustaki eski / Gene Vali General Charles Mast da aynı se- bepten dolayı tekelide sevkedilmiştir. tasarı daha hazırlandı 'nun tasarısında bütün bu muamele- ler, doğrudan doğruya mahkemelere terkedilmiştir. Ayrıca kâdrolar, dar olan " ve tek memurla idare edilen tapuf daireleri- nin tahdit sebebiyle kapalt bulunma- #1 da bu süretle önlenmiş elacaktır. İkinci tasarı da senetsiz tapu almak | istiyen vatandaşlar lehine — konul- muş hükümleri ihtiva etmektedir. Malüm — olduğu / Üzere, / kanunun yürürlüğünden önce, arazide 10 sene ve binalarda 15 sene tasarrufta bu- Junan ve fakat tapuda namına kayıd bulunmıyan vatandaşlar, müracantia ellerinde bulunan yerleri, gösterilen müddetler dahilinde nizâsız, intilar- Sız ve İyi niyetle tasarruf ettiklerini Aspat ederlerse, tapu memurünün takdiriyle 6 yerin tapusuna — sahip olmaktadırlar, Bu hal birçok ihtilâflar doğurmak- tadır. — Mahzurları — ortadan kaldır- mak için, bu gibi ihtilâfların doğru- dan doğruya mahkemelerde halledil. Mesl kabul ediimiştir. Her iki kanunu faydalı kılabilmek için tasarıda — hüsüsl hir muhakeme üsulü de tesbit edilmiştir. Memleketimizin turizm dâvası New-York'ta açılan turizm konferansında Ahmet Şükrü Esmer, Türkiyenin turizm dâvasını izah etti New-York, 19 (ALA.) — İktisadi İşbirliği devletlerinin — New.York'ta açılan turizm konferansında Türk de- legesi Şükrü Esmer, TTürkiyenin tü Tizm dâvasını izah etmiştir. Bir bu- çuk saat süren izahatında Türkiye ik- tisadiyatının ana hatlarını ve bunları geliştirmek için Marshall yardımın- dan ne yolda faydalanıldığını açıkle yan Şükrü Esmer, tarım ve maden- ler yanında turizmin de üçüncü bir endüstri olarak memleketin - kalkın- Mmasında ehemmiyetli rol oynayabile- cekini, Türkiyenin gerek tabil güzel- likleri, gerek tarihi zenginlikleri ba- kımından buna elverişli olduğunu an- Jatmış ve bu hakikatlere uyanık o- dan hükümetin bu yolda son aylar i- çinde giriştiği teşebbüsleri birer birer izah etmiştir. Konferans için dalgun bir mesal programı hazırlanmış bulunmaktadır. Toplantılar 24 şubata kadar devam edecektir. Valinin yabtiğı_ - dünkü teftişler Vali ve Belediye Başkanı, beraberin- de Belesiye Rela Munvini Necati Çiher, Feh İşleri Müdürü: Belediye Sağlık Mü: dürü ve Şehir Mecllei üyelerinden bazı: farı olduğu Halde dün sabah Şişii Ca: den İanhat aldıktan sonra " Kasımpaşa bucağını teftiş etmiştir. Kasımpaşa bucağının Bedreddin - ve Hacı Hüsrev mahallelerindeki İşci eve Ve Belediye Başkanı halkia hasbihide Bulunmuş ve dllekleri tenbit ederek ilgi- Kasımpaşa, Ortaokulu ile ilkokulunu n ziyaret'eden Dr: Fahreddin Kerim Fak ortaokulda verilen bilgilerin genç. leri hayata, hazırladığını, iyi birer va: tandaş yetişmeleri için özretmenlerinin çalıştıklarını belirtmiş ve Vatana Tayık Bemseri olmak için çok çal n ge de ziyaret eden Vali ve Belediye Başka- M külüpte Küreşçilerin antrenmanlarını Kulübün çalışmaları hak: kında izahat almıştır. Fahreddin Kerim Gökay, ra odun depolarını ve çarşıyı " Kezmiş. iyecek ve Yakacak fiyatlarım kontroi etmiş ve Yüksek fiyatla mai satan bir kasım Cerlafa ihtarda. bulunmuştur. Teknik Üniversite Radyosunun neşriyatı zenginleştiriliyor Teknik Üniversitesi Radyosu yapılar Sden, muhteli ictedir anda 'Teknik Üniver Turlzm Genel Müdürlükünden gerekli Müstüdenin alınmasına çalışılmaktadır. Mühendis mi işi yaratır, iş mi mühendisi ? İstanbul Teknik Üniversitesi Taleba Birliğ “Elektrik ve Makine Fakülteleri Te aat ve Mimarlık Fakülteleri ara dir Taünendir ni igi yar Mmühendisi ?" Munandir Tini Elekirik - Makine grüpi Tei de Tngant karıı SSümarlik grupu müle Prof. Halide Edip Adıvarın “XIX uncu asır ve bugün” adlı konferansı fatanbul Teknik Üniversitesi Birliğinin tertiplediği ser dan Gördüncüsü bugün asat Teknik Üniversite salonunda Prof. Har ilde Eâlp Adıvar tarafından verilecel dir Konferancın mevzuu: 19 uncu Asır Ve bugün'dür. Giriş serbesttir. Yahya Kemalin sağlık durumu Kan zafiyetinden rahatız — bulunan büyük öair Yahya Kemal Beyatlı. U6 günden Deri Cerrahpasa Hastahanesinde Btirahat etmektedir. "Kendinine tatbik. gallen vitamin enleksiyonları ve aai fejim akyesinde hastanın mhhatinde bür. Şün' geçtikçe iyileşmektedir. 'Dün Saklık ve Sonyal Yardım Müdürü hastahaneye giderek Yahya Kemal'i mie imiştir. Çoruh gemisinden iki kişi Amerikada alıkonuldu Çoruh gilepi 8047 long ton bukdayla dün Saat 19 te İstanbula hareket Miştir. Afyon kaçakçılığı lle alâkalı göz Fülen dördüncü makinlet Onman Öztürk Ve gahadetine müraenat edilmek üzere davtt olunan dümenei Hasan Kalyoncu Âmerikan makamları tarafından alıko Bulmuştur. Dış hatlarda çalışan gemiciler için disiplin tedbirleri Diş batlarda sefer yapan gemilerimize de kaçakcılıkr mâni olmak üzere Devlet Denleyolları Tünresi tarafından baz tea: birler alınmak üzeredir. İlci günden beri Bu maksatla Genel Müdür Yardımcısı Behçet Osmanagnoglu'nun — başkanlığı Altında diker yardımcılar ve şube mü: Gürlerinin İştirakiyle toplantılar yapık maktadır. Bu toplantılarda. remi perso Mmadıkça dişarı çıkmalarına müsaade o Tunmması, giriş çıkışın kontrol altına Alnmamı çemilerin mühtelif naktalarına Avdetini mütcakıp son bir toplantı Yapı: Te görüsülen tedbirler Kati şeklini 'a İlkokul binaları tamamlanıyor. Bir müddetten beri Thsaniye ve Kunır mandıra köylerinde inga edilmekte olaz dikokul binaları tamamılanmıştır. Bu iki mekdebin açılış meraslmi yakında yapı: Diğer taraftan İstanbul Mili Eğttim Müdürü dün öğleden sonra Kadıköy cir hetindeki okulları teftiş etmiştir. İmar Müdürlüğüne konan sikâyet kutusu imar Müdürlüğüne Belediye tarafın. dan bir şikâyet Kutumu konulduğunu ve kutunun 'her akgam açılarak İş sahipler rinin içine attığt şikâyet mektuplarının tetkik edilmekte olduğunu yazmıştık. Dört günden beri açılan kutudan kâyet Çıkmamaktadır. Şimdiye — kadar dan Şikâyetlerin de daha ziyade eaki Senelere 'ait İşlerle alâkalı olduğu a gimişüir. İmar İşleri Müdürünün halkı Memnun etmek için son — zamanlarda gösterdiği Kayretler Iyi karşılanmakta dir. Nitekim bir zamanlar ruhsat ale Tühastiyelerini alabilmektedirl -5I- kendi eliyle çapalıyaca; dörük edecekti. Tana sarılışı gibi sarılmıştı. Girllen adrene başvurmus; “İki katlı köşkler kooperatifi, sıni alınca, kendini, / otuz yıldan Gerçi, Muavin Bey, Zira, mukavele şartlarına YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU PANORAMA Böyle de olmasa, gu muhakkaktı ki, vin Niyazi Bey, şimdiye kadar zorlukla ödedi. &i ev kirasını, tekalit maaşiyle hiç ödiyemez. Gi Şu halde iki yıl sonra, emekliye ayrılma &- Cısına bir de daha küçük, daha dar bütün bu uğursuz ihtimaller birdenbire ortadan kalkacak ve muavin Niyazi Bey, umum müdür muavinliğinden mütekalt Niyazi Bey, bahçesini kendi eliyle ekip di keceği iki katlı köşkünde bir ömrün orta yerin. den kırıldığını değli, yeni bir ömrün başladığını İşte, bunun içindir ki, o projeye, batmak Ü- zere olan bir gemideki kimsenin bir can kurta- Zemen ilânda, bil- mükaveleyi imzal İlk taksit olan 1.250 lirayı ödemiş ve eline ortaklık vesiki olarak, bir çocuk sevinci içinde bulmuştu. müstakbel yuvasına, bir. müddet için, yine bir kiracı olarak — girecekti öre her ay koopers tife 50, 60 lira kadar bir taksit verecekti. yil? Niyazi Bey, bu nokta üzerinde durmaya V. Rabbim!, Cusunu ödeyip evinin koçanını eline alacağı gü- de dişe Ankara ennafı n “İki katlı köşkler etmişti. ftan parsellere / ayrılı ni görmeye ömrü ilse — son yıllarını rahat, Çirmiş olacaktı. daha hava- almıştı IZ bir eve taşınmak istirabi. katılacaktı. Fa- Kat, şu “iki katlı köşkler” projesi gerçekleşti ortakların ilk verecekleri taksite Mi yolunu — bekliyen — bütün bu / karanlık, hesaplara göre 1000 lira llğinden. ni biraz beri ilk defa Kaç 251 zum bile görmüyor tan, yüreğini üzmekten kaçınıyordu kendine diyordu. ki: ayı senelerden beri kira evlerine vermiyor mu- yüm? Hem de, ne evler? Ne apartmanlar, ya Bu 50-60 lira taksitlerin en sonun- İşte, muavin Niyazi Bey hülyalarla oyaladığı bir sırada yatırdığı tarihin üstünden üç dört ay ya geçmiş 'ya geçmemişti — kooperatiften şöyle bir mektup son zamanlarda fiyatlarında husule gelen tereffüler do bulandırı doğrüsu kendisinde de uyandırmamıştı. esinde, gerçekten, hissedilir bir yükseliş görüldüğüne kendi a yatmış ve İlkinde olduğu kadar değilse bile, yi- 'ne ona yakın bir hevesl Lâkin, bunun Üstünden birkaç ay daha ge- çip de, toprak tesvi işe başlanmadığını görünce, reğine bir kurt düşer ibi gecikmenin sebebini anlamak için öbür ortakla- Ta sorduğu Suallere verilen cevaplar ise büsbü. tün keğfini kaçırmıştı. Bu ortakların sezdikleri: 'ne veya işittiklerine gö boş yere keyfini kaçırmak- 've kendi “Zaten buna yakın bir pa- vefa etmese, bile — hiç de- “erah bir yerde ge- kendini bu tatlı — 1250 Jirayı beti inşaat malzemesi yziyle, tesbit edilen a ilâve etmeleri 14- Bu tamim, Niyazi Beyin mi- kla / beraber, yük bir telâş ve en: Zira, tanıdı dindeki/ saraşturu yapı malzemi birkaç aları heti N fiyatlarında di yoperafifi,, kalsasına teslim Jeri çoktan yapılmış, çok. da hat Muavin Beyin yü- on defa yapılan he- yetişir. Bi büsbütün. be kilsem mi?, recede fütür getirmişti. dirası ne olacaktı? Şartnameye göre bir ortak dir ki verdiği taahhüt akçı Hatta, Ni kadaşlarından birinin tifindeki hissesini bir başkasınd” 500 Tira kürla İhtiyaten et- Hiç kimse, ama hiç üstüne para vermek göyle dursun ek- #iğine bile bu ahşverişe yanaşmıyordu. O vakit, Muavin B devretmiş olduğunu. hatırlıyordu, afı göyle bir kolaçan etti. bir kimse rıltıları, nirlerini öyle Vakan, kandıncağızın çeke Te etmek kararını vermiş imiş: karşısında, zavallı Niyazi Beyin yüreği ağzına gelmez de ne olur? İşte hayatının gu & nihayet, rağm n içine, 'Benim talihsizliğim; Teke ten eser kalmaz. - Acaba, âya girmeden hu işin Evet, ko ratiften çekilmeyi düşü, azi Bey, böyle bir mur dü. Zi “Bahçeli Evler, kı üfak bir kâr bile umuyo büsbütün telâşa düştü. G girmemeye başladı. Heli zarıltıları, ateşe bir sarstı, öyle bir gerekti bu. dolaşık, Tabil ç saplarda da yanlışlık olduğu görülmüş ve idare heyeti bütün hissedarları umum! bir içtimaa da- | I. vet edip vaziyeti hep birlikte tetkik ve müzake- Pek doğrü bir habere benziyen bu şaylalar dev. uğu saçlarından yakalar gibi ol şans perisi yine ellerinin arasından kaymak üze- Teydi. Bi bu işin başında bulü- 'nanlara karşı herhangi bir itimatsızlık gelmiyor- diyordu. Her geye erer soktum mu orada başım inden çe Akin, çekilirse (2 süretiyle- ni geriye alabilirdi. meleden ken: celeri gt karısının körükle varışları si- Sarstı. ki. akkı da yok değildi. çapraşık işli n lira sermayeli ki ti. Karısı: #in yoktur, Bey! diyordu. ye çıktı mi?,, Piyango? telâkki edilebilir. Halbuki, yamış bir girket, köşkler kooperatifi" - gibi zanmış bir adamın İşte, Muavin Bey, bu günce cereyanı — arasında günlerde idi ki, leyip durdukları roken k memişti. yalı; Ne Sira sira — güvez yakta dürür ve kendi konuşur gördüğü İdare He milyonluk hesaplar arasında kaynayıp gidecek- 'Hem senin de bencileyin hiç bir şan- Kaç defa, bilmez mi- #in, kaç defa Tayyare Piyangosu aldık! Bir kere- cik olsun, ya sana ya bana en ufak bir ikrami- Lâkin piyango kumar gibi geydir ve böyle olduğu için sadece bir şans işi kooperatif bir. gire ket demektir. Arkasını mali mülesseselere da- Hele bu şirket, doğrüdan doğrüya <.. Bankası İdare Meclisi Relsi Servet Beye- fendi çapında, herkesin hürmet ve itimadını ka. gahsl teşebbüsiyle bulmuşsa, artık, onu piyango, loterya ve kumar nevinden oyunlarla bir. tutmak muavin Niyazi Beyin hanımı soyundan tecrü- besiz, bilgisiz bir kadın olmı birbirine zat iki dü- ortakların nice zamandır. bek- Umüml Heyet içtimi Banka binasının, icabında bir gün için veya bir kaç gün için şuna buna kiralanan güvez ma- JAltuklu büyük konferans salonunda tam gününde, santinde gerçekleşiverdi. hiç bu kadar tantanalı bir içtima salonu gör- Ayakları birbirine dolaşarak içeri girdiği zaman bir müddet, uzun bir müddet ne- fesi tıkanmış bir insan gibi arkası duvara da- gözleri yere dikili donakaldı. koltuklardan — birine verecek miydi? Yoksa evvelâ, ta öbür dipte a- aralarında yavaş sesle bilemiyordu. bunlar, gerçekten İdare Heyeti âzası mıydı; de- Kil miydi! Muavin Niyazi Bey, doğrusu pek iyi Fakat, tavırlarından, edalarından, öyle olduklarına hükmetmişti. Ne acayip! Hiç kimse de ondan yana başını çevirip — elâm vermek, Aşinalık etmek göyle dursun — bak- bir di ortaklık? “İki katlı vücüt için — insanın, 1 Tazımgelirdi. bocalayıp dürdüğü zi Niyazi Bey, ahut da, Hemen, bu n 'eti- âzasını, Kidip selâmlamalı maydı? İdare Heyeti Azası? Ama 254 zeyde müsavi Muavin Niyazi Beyin (hemen bütün utan- Kaç ve sıkılgan kimselerde görüldüğü gibi) bir- Genbire tepesi attı ve oldukça mert adımlarla yürüyerek gitti. ön sıralardaki koltuklardan bi- rine geçip kuruldu; bir dikkatle içtima gündemini süzmeye koyul- du. Bu esnada, daha Ön ve daha araka sıralar, yeni gelen ortakların dolmaya başlamıştı. Şim- diden, ön planda nuşmayı birakıp gelenleri gözden geçiriyor; an- ati gelip geçmiş olan müzakereyi aç mak için davetli Âza sayısının gözle bir tahmi nini yapmıya çalışıyordu. Bunlardan biri, elin- den tuttuğu bir kâğıda bakarak ve kurgün Ki deminin üciyle/ bir yavaş ilerledi, daha dipte reislik kürsüsünün ö- 'nünde duran uzun boylu, tazlak kafalı, pembe yanaklı bir zâtın yanına sokuldu. Pek vakarı hattâ biraz da kibirli görünüyordu bu zAt. San- ki, salondakilerden yüzlerce metre üzakta imli kendisiyle salondakiler arasına gi rilmiş bir perdenin ardındaymış de vardı. Kalın ve iri gözlük camlarının arka- sında ise gözlerinin nereye ve kime baktığı hiç belli olmuyordu. miyordu bile. Allah Allah; sanki onun bu #dam- Jdardan farkı neydi? Burada da mi burada da mi leratip' 'barem" vardı? Hani, nerede kal- Hani, hepimiz hakta müsavi ve olacaktık ? gözlüğünü taktı ve büyük duranlardan bir. kaçı ko- şeyler işaret ederek yavaş bi bir hali (Devamı var) 255