2 Nisan 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

2 Misan 1959 — Pazar Bayı 193 — 10 Kuruş ar İ İ I y © D, ) vi ,i | | N f r< İ o B | N İ B —- - | | ((| İ j 'yoğlu - Müellif Caddesi 6 - 8 Aboner Türkiya icin MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Tlanları ci sahifede santimet- Telefon: 44756-44757 Santral sta Kutusu 2100 Beyoğlu Harle” memleketler KI misiidir. Terik eden: HABİB EDİB TÖREHAN Bi mer'üliyek kabul' edilmez. Telgraf Adresi: Hetlo. İstanbul İÇ ve DIŞ POLiTiKA 1/V/1950 erikadaki mücadele kında: MERİKA'da şu esnada zi- yadesiyle garip bir müca- dele cereyan etmektedir. Müca- dele, Truman İdaresi ve bunun en yüksek mümessilleri ile Cumhuriyetçi Partinin ileri ge- len - şahsiyetleri — arasındadır. lücadelenin mevzuu, Amerikan dış politikası, yahut daha doğ- ru bir tâbir ile, Amerikanın dünya politikasıdır. Mücadele- nin aldığı istikamete gelince, bu, son günlerde, her iki tarafın bir- birini komünizme yataklik et- mekle itham etmesi - şeklini al- mış bulunmaktadır, 'Komünizme yataklık etmek,, tâbirini, tabiatiyle “hatalı hare- ket etmek yüzünden Sovyet po- litikasını kolaylaştırmış olmak, mânasına almak lâzımdır. Yok- sa, “Amerikan Hariciye Neza- retinde komünist ajanları var,, diyecek kadar ileri giden sena- törler de dahil olmak üzer Devlet Reisi Truman yahut o- nun Hariciye Nazırı Acheson yahut bunun muavinlerinden Jessup gibi şahsiyetlerin Sovyet nın hizmetine girmiyecek insanlar olduğunu Amerikada ve dünyada herkes bilmektedir. Buna rağmen, Acheson'a hü- cum eden âyan âzası Mac Carthy'ye, bizzat Truman, “Sov- S yardım e- denler, sizin gibi, soğuk harpten kaçanlar yahut soğuk harbi altalıyanlardır,, şeklinde hitap debilmekte; âyan âzasından Taft ise, Çin işinin bu hale ge- irilmesi ile, S al Devlet Reis Truman'ın ardım etmiş bulunduğunu ile- sürmektedir” Görülüyor ikabil ithamlar an çıkmıştır kat biz, sebebe gelelim: İki fa ait olmak üzere hulâsa- n kaydettiğimiz cümlelerden anlaşılacağı üzere, bazı Cum- uriyetçiler, Truman'ın dış po- ithamlar ve bir hayli çığ- tikasını Çin'deki diplomatik | nağlübiyeti istismar ederek ten- id etmekte; buna mukabil, Truman, karşı tarafı, ” soğuk arbe aleyhtarlık ile itham et- mektedi, Truman'ı Çin işinde itham et- mekle, Çin geriye gelmez. Fa- kat soğuk harpten kaçmak, da- ha başka mağlübiyetlere de se- bep olabilir. 'Truman İdaresine karşı bir takım isnatlarda bu- lunanların — iddiaları, - Sovy Rusyaya, fena bir politika yü ünden, dolayısiyle - yardım e- ilmiş olduğudur. Acaba bugün, ynı Sovyet Rusyaya en büyük hizmet, soğuk harbin gevşeme- ini istemek değil midir? Şu halde bu gibilerin neden soğuk harp aleyhtarlığı yaptığı rulmalıdır. Taft başta olmak üzere, bu zevat, soğuk harbi (ki Marshall Yardım Plânı, At- lantik Paktı yardımları, IV. madde yardımları, Truman Plânı v.s. bunlara dahildir) pa- halı bulmaktadır. Bu zevat, a- ğır vergi ve bütçe yolundan, lemekte, — hattâ, Wall Street Journal'ın bundan bir kaç ay önce neğrettiği dik- ate şayan bir makaleye bakı- ırsa, bir takım açları ve zuafa 1 beslemekten ise, Sovyetler le doğrudan doğruya anlaşma- 1 tercih etmektedir 3undan başka, bu senenin nlarına doğru, Amerikada se- n Geçen Devlet Baş- ığı seçimlerini kaybeden it Cumhuriyetçiler, şimdi, ut idareye karşı amerikan- ir hücum tâbiyesine giri- geçen seferki kayıplarını n telâfi etmek istiyorlar, r nisabının Üçte birini yecek bu . seçimlerin, lteredekiler gibi, be- icelenmesini isti: Truman, bu manevrayı sezdi- için, mütedil Cumhuriyetçi nahı diş politikaya yeniden iş- rak ettirmiş bulunmakta ve, 'una dayanarak, ipsiz sapsız if. ndini ve arka, kabil taarruza an şiddetle müc lemektedir Müstakbel harbi kalât tesislerini hu Uçağı, trüktörle meyı nün XB çakı, dir. Bu uçak dü n sanayi ve müna- tratejik — Bombardıman 36 tipi 'N manevrası yaparken görülmektedir. Atlantik Paktına dahil 12 devlet savunma bakanları toplandı Hedet: Mütecavizi yıldırmak, müdafaa etmek ve nihayet düşmanı yenmek... La Haye 1 A.A. (Afp) — Atlantik Paktı Askeri Konferansının son dev- | Tesi bu sabah anlaşmaya dahil olan 12 devletin Savunma Bakanlarının kon. eransı ile açılmıştır. Bu sonuncu konferans Genelkurmay Başkanları tarafından hazırlanan savunmâ paktını tasvip edecek Ve tahakkukuna imkân verecek hususl me- todları tesbit edecektir. Konferans La Haye yakınındaki Hi Surıyede yhni bir ihtilâl teşebbüsü daha bastırıldı Aralarında Allah ve Peygam- ber olduklarını iddia eden kimselerin bulunduğu tarikat mensupları, ihtilâle hazırlanırken yakalandılar!, Adana, 1 (Hususi muhabirimizden) Şamdan bugün teleforla verilen bir habere göre, 15 kişi tarafından idare edilen yeni bir ihtilâl teşebbüsü, hü- kümet küvvetleri tarafından bastırıl. maştır. Peygamberlik ve halifelik 14 asında olan bu adamlar, aralarına dıkları Şeyh Mühiddini de Allah seçmişlerdir. Bu' garip tarikat taraf- arları şu parolayı tâmim etmişlerdir. Suriye Hükümeti zayıftır ve bir ihti- J4 saati yaklaşmıştır. Böyle bir ihti. Jâlde de ahali, bu teşkilâtın emrettiği yoldan ayrılmıyacaktır. İnda Genelkurmay — karargâhında Oturuma başkanlık eden Amerika Savunma Bakanı Louis Johnson, otu- Tumu açarken şunları söylemiştir: 'Savunma çalışmamızın azimli bir surette fakat hiçbir tehdit ve kendi- ni övme mevcut olmadan ilerlediğini teyid ederim. Biz, savunmasını hazırlamak gibi her insanın hakkı olan — hakkımızı kullanıyoruz. Kuzey Atlantik Paktının gayeleri çok basittir. Önce mütecavizin cesa- Tetini kırmak İstiyoruz, sonra kendi mizi müdafaa etmek ve nihayet bize karşı harp açarsa mütecavizi mağ- lüp etmek istiyoruz. “Estreti kirmak ” müdafaa etmek ve yenmek, kısaca varmak istediği- miz: hedefler. bunlardır. Savunma Bakanları ilk — defa 5 e- kim 1940da Washingtonda toplandı- lar. İkinelkonferansı 1949 aralığında Pariste yaptık. 6 aydan az bir za- mandan beri mevcuduz. La Haye 1 A.A. (United Press) — Atlantik Paktı memleketleri Savun- ma Bakanları Amerika Genelkurmay Başkanı General Omar — Bradley'in başkanlığı altında — toplanan * Genel- kurmay Başkanlarının hazırlamış ol- dukları başlıca müşterek — savunma plânını ittifakla bugün tasvip etmiş- lerdir. Bu, bakanların bütün gün sü- ren gizli toplantıları sonunda neşre- dilen tebliğde bildirilmiştir Dişişleri Bakanımız İtalyan Cumhür- başkanı ile görüşüyor Türkiye - İtalya Andlaşması Washington 1 (AP) — İyi haber a- lan kaynaklardan dün - bildirildiğine göre, Birleşik Amerika, — İtalyanın Türkiye İle bir dostluk andlaşması imza etmesi keyfiyetini protesto ede- cek olan herhangi bir Rus notasını reddedecektir. Yetkili çevreler, İtalyan barış and- laşmasında, bu devletin, herhangi di- ğer bir devletle dostluk andlaşmaları imzalamasına mâni hüküm 'bulunma- Stockholm'da — yapılan Greko- Romen dünya şampiyonasında |- kinelliği kazanan Türk güreşçi- leri dün sabah yurda döndüler ve merasimle kar- yalık bir otomobil ettiği güreşçile- n Terbiyesi Bölge bina- rimiz Bex Ssında bir müddet istirahat ettik- dakıldılar. Resimlerde, Yeşliköy Hava Meyda- mına indikten sonra ve kilosunda Muhar- z tarafın: dan hediye eği olmayan çalar kol verilişi görülmektedir. edilen ve Türkiyede saatinin Güreşçilerimiz, dün yurda döndü Diğer Spor haberlerimiz 4 üncü ve 8 inci sayfalardadır dığını tebarüiz ettirmektedirler. Adanada siyasi faaliyet arttı Cumhurbaşkanı bugün Adanada konuşacak. İl kongresi için şehirde bulunan Millet Partisi sözcüleri bu nutka cevap verecekler Adana, 1 (Husust muhabirimizden) İç politika bakımından Adana, i- ki gündür siyast bir mihrak haline geldi. M P. Genel Sekreteri Ahmet Tahtakılıcın dün burada yaptığı ve Sayın İsmet İnönüyü istihdaf eden konuşmasından sonra, yarın Hikmet Bayur ve Osman Bölükbaşının ya- pacakları konuşmaların merakla:bek- lendiği müşahede edilmektedir. — Mil- let Partisinin yarınkl Adana 1 kon- gresine Prof, Vasfi Raşit Sevigin de katılacağı bildirilmektedir, Diğer taraftan yarın Devlet Baş- kanı İsmet İnönü de Adanada — ko- nuşacaktır, İnönünün konuşması öğe leden evvel, Bayurunki öğleden sonra olacaktır. Bu bakımdan İnönünün yı mnki konuşmasına, aynı gün Ba; Bölükbaşı ve Sevigin mukabele ede- cekleri tahmin olunuyor. Hâlen Ada- nada bulunan ve bir taraftan İnönü için yapılacak karşılama programiy- le meşgul olan, diğer taraftan C. H. P. lilerle temaslarına devam eden Diplomatik mahfillere gorğ Hilmi Urana, Ankaradan — Adanaya kadar ilimiz valisi Zühtü Durukan da refakat etmiştir. Valinin bu hareketi Adanada muhalif çevreler tarafından tenkid edilmektedir, Başka bir habe- re göre Hilmi Uran, bugün Sinan Te kelloğlu ile husüsi bir görüşme yap- mıştır. Bağımsız olarak adaylığını i- Jdân eden Sinan Tekelioğlunu, “Bay Uranın ikga edemediği anlaşılmakta- dır. Sinan Tekelioğlu, bilhassa Toros- lar çevresinde mühim miktarda rey alacağından ve seçimi mutlak suret- 'te kazanacağından emin bulunmakta- dır. Adana bilhassa yarın büyük e- hemmiyet taşıyan siyasi hâdiselere Sahne olacaktır. Hikmet Bayur — ve arkadaşlarının Adanaya gelişleri, ya- Tınki Millet Partisi kongresiyle kalı görülmekte ise de, bunun daha ziyade İsmet İnönünün yapacağı ko- nuşmayı ve karşılama merasimini ta- kip edecek vatandaşların alâkasını engellemek maksadiyle tertip edildi- #i de söylenmektedir. Türk-Bulgar münasebatı yakında kesilecek Hâdi eye, bir müddet evvel hakaretâmiz kelimelerle dolu olup hükümetimizce reddedilen Bulgar notası sebep olmuştur Ankara, 1 (Husust muhabirimiz | bildiriyor) — Diplomatik çevrelerde dolaşan bir şaylaya göre Türk-Bul. gar münasebatı yakında kesllecek. tir. Bu çevreler, Türkiyenin — Sofya Bişie —Şeftaki İstinyelinin iki ayı mütecaviz bir Zamandan beri vazi- fesi başından ayrılmış bülunmasını ve Bulgar Elçisi Çobanof'un dün ânl hareket edişini bu işle alâkalı görmektedirler. Kordiplomatiğe mensup itimat e- Gilebilir bazı zevatın mütaleasına gö- te Bulgaristanın ”/ geçenlerde - Sofya Ekçiliğimize verdiği ve hakaretâmiz cümleler taşıdığı için reddedilen no- ta iki devlet arasında esasen gergin olan münasebatı hâd bir. safhaya sokmuş bulunmaktadır. Bu şayia Üzerine kendileriyle - te- tü ettiğimiz Dışişleri Bakanlığı ile- Fi gelenlerinden bir zat; iki memle- ket arasındaki münasebatın normal bir seyir takip etmediğini, fakat i- lerdeki vaziyetin gimdiden kestirile- miyeceğini söylemiş, esasen bu mev- Zuda asıl söz sahibi olan Dişişleri Bakanı Necmeddin Sadak'ın Avru- pada bulunduğunu hatırlatmakla ikti- fa etmiştir. Amerikan Elçisinin ihtarından sonra, Yunanistanda durum Partisinin itimat reyini alan Venizelos, Yunan Kalkınma Programının tatbik edileceğini elçiye bildirdi Atina, 1 Çuususi / muhabirimizden telgrafla) — Amerikan Büyük Elçi- #inin, Başbakan Venizelos'a gönder- diği mektup Atinada büyük bir tesir uyandırmıştır. Hükümet mehafili, W Hükümetin kurulmuş olmasının anayasanın tarafsız şekilde tatbikına delilet ettiğini, 2) Hükümetin, kati seçim neticele- rinin bir an evvelstesbit ve neşredil. mesi hususunda kati emir verildiğini, 3) Hükümetin kendisini, umum! ef- kür karşısında mesul sayarak, parlâ- mentodan itimat reyi isteyeceğini ve hükümet mukadderatının münhasıran bu itimat Teyi ile taayyün — edeceği hakkında mesul makamların - geçen gün yaptıkları beyanatı hatırlatmak- fa ve hükümetin adalet ve iktisat &: halarında hemen teşebbüsü ele ala- rak bütün vali ve kaymakamlara ge- rekli emirleri verdiğine işaret etmek- tedirler, Venizelos'un tomli Atina, 1 (YİRS) — Yunan Liberal deri, partilerinin lideri ve Başbakan Venizelos'un takip ettiği — politikayı YENİ - TEFRİKAMIZ ASYA HİKÂYELERİ zel eserinden “BÜYÜK Si- okuyucularımız ü rağbet, haki- .at eserlerine karşı dalma lâka ve sevginin - bir “YENİ İSTANBU “BÜYÜK SIHİR “Asya Hikâye, İr parçası olan İhtiva eden ve nefis "KIZ ALİ” hikâyesini aynı sütunlarda bu: ayfalar İacaklardın. bugün resmen tasvip etmiştir. Ameri- kan Büyükelçisinin mektubuna cevap veren Başbakan, hükümetinin tan- zim edilmiş olan kalkınma programı- ma tahakkuk ettirmek için Tüzumlu bütün tedbirleri alacağını temin et- GAZETEMİZ bugün 8 SAYFADIR Bulgar köylüleri, ekin ekmeye — Ekmeyelim, nasıl ol aç biçecek! İKİNCİ Seçim hazırlıkları ve çözül- mesi gereken dâvalarımız M. Nermi ÜÇÜNCÜ İntikam ve Ceza Fazıl Ahmet Aykaç Almanyanın Rus işgali al- tındaki bölgesinde iktisadi teşkilât DÖRDÜNCÜ Dünkü Milli Eğitim maç- ları Kaza (Hikâye) BEŞİNCİ Toprak Kanunu Namık Zeki Aral SEKİZİNCİ Güreşçiler yurda dör. süler Bayarın D. P. Kongresindeki konuşması hakkında C.H.P. Müfettişi ne düşünüyor T P. Başkanının yeni seçim kanununa olan güvenini ifade etmesini memnunlukla * — karşıladık,, Ecini Bayarın Demokrat Parti Kon gçesindekl konuşması bakkında ne dü- #ündüğü sorular CELP, Müfettişi Prof. Dr. Sadi Irmak bir arkadaşımıza gun: darı söylemiştler Sayın Bayarın demecinde yezi Seçim Kaninlme'ğlan gürenlli Yade samesini memnnlkğ karşıladık. Yalnıs . bu Kanun sedede muhaleleün bi mkela geleceği 1da Diz 'i Kaçinı abman çlan Yatanperverlikiyle - meydana gtlmiştir. Çönkü demokrasinin “bütün Asil gekii ve gelenekleriyle yerleşmesini arti dâvalarının üstünde bir memleket Teseleri Saymaktayız. Sayın Bayart mesken meselesinden ve işçilerimizin mtiyaçlarından bahset- Mişlerdir. Fakat, her İki mevzuda da rakamlarla, müspet Ve yapıcı tekliflere dayanmak yolunu tutmamışlardır. Biz Mesken Ve İşçi davasında her güçlüğü * Yendiğimiz Malasında değiliz. — Fakat parti programımıza sarih hükümler koye Muş ve bunün gerçekleşmesi yolunda kimsenin . gözünden kaçmıyan adımlar Atmışızdır. Mesken keedisinin faizlerinin RBe indirilmesi; fahirler için meccani arsa verilmesi, gecekonduların 1slahma Yol açılması, 19 Kasunu tadili, — Taci Bigortalarının Bemen bütün kollariyle kurulmuş ve iyi işler bir hald olmamı, İş tavassutunun meccanl bir. kamu hiz: Teti haline getirilmesi, Sendikalar ku: Tulmazı şimdiden gerçekleşmiş olan Zoktalardır. İktidarda kalırsak sayın Bayarın bah settiği Ücretli “hafta tatili kanunu daha başka tedbirlerle bu eseri tamar Tamaya çalışacağız. Yalnız sayın Bi yarın rey avcılığı diyd bir mefhumu hiç Telktfuz ” etmemesini — terçih ederdik Çünkü, işçinin meseleleriyle ilellenme: MİZ şadece onların hangi partiye men Sup olurlarsa olsunlar Türk vatandamı Olduklarındandır. Türkün Türke sadece fey hatırı İçin izmet edebileceğini ne kendimiz için e de mühalefet için düşünmek bile istemeyiz. SADIK ALDOĞAN HAKKINDA. aat sorülan CELP, Büyük Milet Meclisi bir kaza müles- seseel değildir. Bu itibarin sayın Sadık idoğan hakkında bir mahkümiyet ka: inda da mütal stanbul Müfettişi Tarı verilmiş değildir. “Meclia, #adece, hüdisenin adalet eliyle tötkikine ve ay dınlanmasına Tüzüm görmüztür. Türk Mülletveklileri tenklâ Ve mürakabe hu karette “Dulunmaya — gamil — değildir lli Slacaktır. — etaln. tenklâ ve “mürakabe kara Bunun, yanaşmıyorlar, — — (Gazeteler)