2 Nisan 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 İTETKİKLER | Seçim hazırlıkları ve çözülmesi gereken dâvalarımız UNDAN önceki bir yazımızdau seçimlerin yalnız milli iradeyi belirtmek maksadiyle yapılma- dığımı ve her iradenin bir fikir ve 1- man sistemini mutlaka dile getirmesi cap ettiğini söylemiştik. Seçim ha- zarlıklarının en büyük ehemmiyeti de buradadır. Bütün demokrasilerde bu hazırlık en başta gelen hayat dâva- darının uluorta münakaşası şeklinde göze çarpar: Her memleketin iktisa- il coğrafyası, istihsal İmkânları, ya- yatma kudreti kendine göre olduğu için seçimlerin karakterini veren dâ- yrı özellikler göster- mesi pek tabildir. Bu bakımdan Bir leşik Amerika'nın, İngiltere'nin, Fran- Sa'nın, flh, seçim propagandalarında büyük bir rol oynayan — dâvaların, memleketimizde, hiç bir değeri olmu- yabilir ve biz, onun için, demokrasi- Jen ayrılmaz sayılamayız. Aymı gö- Yüş, başka memleketler için de vudi Seçinilerde doğrudan doğruya Il- gili dâvalarımızı başlıca Iki geniş bö- iüme ayırmak mümkündür: Kültür dâvalarımız, ekonomik dâvalarımız. Bunlardan dki Kurtuluş Savaşı'mızı zaferle bitirdikten sonra, çağdaş bir 'Türk cemiyeti kurabilmek İçin ister istemez giriştiğimiz. geniş devrimci faaliyetle doğrudan doğruya ilgilidir. Yepyeni bir hayat düzeni - kurmal yüzyılların bıraktığı manevi yıkılış- Jardan silkinmek hiç de kolay bir şey değildir. Bunu hepimiz biliyoruz. Öy le olduğu halde kısa bir zamanda yapntış olduğumuz seyler başarısız sayılamaz. Kültür politikamızı daha sağlam bir surette inceleyebilmek i- çin bir çok yılların geçmesi lâzım- dır. Bize kültür dünyasında çok se- vefii bir yer veren / Türk Devrimi, kültür dâvalârımızın baştanbaşa çö- zülmesiyle sımsıkı ilgilidir. - Yeryü- zünde yaşamak İsteyen bir millet, artık bütün diriliğini kaybetmiş bir Gevre dönemez. Onun için seçim pro- pagandasına viren her Türk partisi, 'Türk Devrimini tam bir bütün olarak kabul etmelidir. Devrimimizin yüksek ideallerini daha çabuk gerçekleştir. mek için elbette yeni imkânlar ara: farabiliriz ve bu da her Türk vatan- daşının hakkıdır. 'Türk Devrimi, tarihin her devrimi gibi, eski hayat nizamına bağlı bir 'takım menfaat zümrelerini dağıtmı; 'tar. Arkasında tasfiye edilmiş bir ha- yat nizamı bırakan her cemiyet, ken- Gi mantığına sadık kalmakla bu züm- relerin direniş kudretini yenmesini ve idesllerinin yolunu açmasını. bil- miştir. Devrimlerin karşılaştıkları en ciddi tehlike herhalde bu değildir. Bi- iyoruz ki, / devrimler, öteden beri, cemiyet içinde beliren refaha, yaşayış standardlarına, buhranlara göre de- #erlendirilmişlerdir. Temposu boyuna artan bir istihsâl hayatı devrim için nasıl bir destek olmuşsa, apansız be- diren ekonomik buhranlar da öylece menfi propagandalara yol açmıştır. Halbuki, — devrimlerin — mantıklarını yaratan kültür idealleriyle ekonomik Zelişmeler arasında çok büyük fark- lar ve ayrılıklar vardır. Seçim pro- pagandamna girişilmişken de temelli farkların, geniş halk yığınlarına mut- daka anlatılması Jazımdır. Çünkü, M. Nermi bizim yaşayış standardımızın erimesi kültür idenllerimizle değii, doğrudan doğrüya ekonomik - buhranlarımızla Hlgilidir. Sıkıntılarımızın nereden gel- diğini bilemezsek davalarımızın çö zülmesine nasıl başlayacağımızı el- bette kestiremeyiz. Yazan : Biliyorsunuz. ki, biz, devrim ideal- leriyle münasebeti olmadığı halde e- konomik dâvaları da devrim sistemi- 'ne almışızdır. Bunu yapmakla eko- nomik düzensizlikten doğan buhran- ların aymı zamanda kültür ideoloji- mizle de bir münasebeti olması ge- | rektiği zannının uyanmasına imkân- lar verlimiştir. Bunun ne kadar isa- betsiz bir şey olduğunu burada ayrı- Ca incelemeye lüzüm yoktür. Yalnız güNü söylemek İsteriz ki, kültür ide- allerimiz sosyal gelişmemizin canlı | direktifleri olduğu halde ekonomik dâvalarımız dünyanın — genel İstika- metlenişiyle geniş bir ölçüde kaynaş- tığı için daha ziyade milletlerarası bir mahiyet göstermekte ve bu yüz- den çağımızın imkânlarına göre bo- yuna ayarlanmak zorunda kalmakta- dir. Halbüki, biz, zaman / olmuştur, ekonomik düvalarımızı büsbütün yer- Ni bir zihniyetle düşünmüşüzdür. Sı- rası gelmiştir, böyle bir. anlayışın yanlış olduğunu — sezerek ekonomik GAvalarımızı milletlerarası bir anla- yışla çözmeye çalışmışızdır. Bu ka- yarsızlıktan iktisat hayatımızın bü- yük zararlar gördüğünü söylemeye bile Jüzum yoktur. Milletler arasın. daki iktisat münasebetlerinin hangi imkânlar çerçevesi içinde geliştiğini hesaba katmıyarak biz, bir taraftan müdahale politikası yaparak anormal fiat teşekküllerine meydan verirken, öte taraftan, tıkanan İçpazarı kımıl- datmak maksadiyle elearing (kli- rİng), takas, ve gereken en basit ted- birlere başvurmaksızın Türk parasını düşürmek gibi birbirinden — tehlik-li 've zararlı üsüllerle iş görmeye çalı- #ıyoruz. Bugünkü dünya iktisadı he- 'nüz kapalı pazar sisteminden çıkmak Üzere iken bir takım faydalar sağla- miş olan / müdahalecilik politikası, milletlerarası iktisat münasebetleri giriftleştikten sonra yalnız buhran yaratan bir vasıta haline gelmiştir. Halbuki, biz yaptığımız tecrübeleri unutarak bunu hâlâ bir politika ted- biri gibi düşünmekteyiz. Ekonomlk dâvalarımızın şöyle böyle çözüleme- miş olmasında kararsızlığımızın çok büyük bir. payı vardır. Şimdi bizim mutlaka. bilmek istediğimiz bir yey 'varsa © da milli ekonomimizin geliş- mesi için partilerimizin —ne düşün. düklerini pürüzsüz anlamaktır. Şim- Giye değin basınımızda çıkan yazıla- ra ve söylenen sözlere bakılırsa, bi- zim bu dâvalara henüz yanaşmak istemediğimizi görürüz. Fakat bunlar, seçimlerin asıl konusunu teşkil etme- Si gereken dâvalardır. Dâvalar, bili- yoruz ki, öğütlerle, müjdelerle, vait- derle çözülmemiştir. ve çözülemiyecek- tir de . Tecrübelerimiz eski iktisat anlayışlarımızdaki — asrarların fayda- sızlığını apaçık göstermiştir. Demek oluyor ki, kendimize başka bir yol 've bu yol için de realist bir kılavuz aramak zorundayız. Bize göre, seçim hazırlıkları yapılırken, partilerimizin 'en ehemmiyetli vazifesi de budur. Arap Birliğiyle anlaşmak için Ürdün Kırallığının ileri sürdüğü şartlar nedir ? Amman, 1 (AP) — Bugün bildiril- diğine göre, Ürdün Kırallığı, İsrail ile ayrı bir sulh müzakeresi yapma- mak ve bir anlaşma imzalamamayı kabul etmek süretiyle, Arap Birliği Barvch'un beyanatı Soğuk harp nasıl kazanılahilecek ? New-York, 1 (YİRS) Amerikan, Deniz Harp Okulunda bir nutuk veren, devlet adamlarından Bernard Baruch, gu hususları ehem- miyetle tebarliz ettirmiştir: 'Soğuk harbi — kazanabilmek içir bir (sulh kurmayı) kurmalı ve bas 'na General Marshali âyarında birisi- ni getirmeliyiz. Amerika, bütün te- gebblsü hasmına kaptırmış, buhran- dan buhrana bocalamaktadır. Harp tehlikesini önliyebilmek için Sovyet- derle olan münasebetlerimizde — daha Talinasip bir politika takip etmeliyiz. Hiçbir partiye mensup olmayan — ve 've soğuk harp zaferle neticelenince- ye kadar başında kalacak adamlar- Aan müteyekkil bir sevk ve idare kad- rosuna mühtacız. Uzakşarka Amerikan yardımı Washington, 1 (AP) — Başkan Truman'ın dün, üç Güneydoğu Asya devletine, komünizm karşısında bun- ları kuvvetlendirmek maksadiyle, as- keri yardım yapılmasını / tasvip et- g olduğu bildirilmektedir. İyi haber alan çevrelerden verilen. bilgiye göre, Hindiçini 15 milyon do- Jar, Tayland 10 müyon dolar ve En- dönezya 5 milyon dolarlık silâh yar- dımına mazhar olacaklardır. ile işbirliği yapmayı kabul etmiştir. Bu haber resmi bir mahiyeti haiz olmamakla beraber, dün, Ürdünün Misir Elçisi Bahaeddin Tukan'ın da katılmış olduğu bir Bakanlar Kuru- Ju toplantısından sonra bu karar ve- rilmiştir. Amman, 1 (AP) — Dün öğrenildi. Kine göre, Birleşmiş Milletler tara- fından teşkil edilmiş olan Filistin Uz- daştırma Komisyonu, Arap ve Yahu- diler arasında devamlı bir barışın te- essüsü için yeniden esaslı gayretler göstermeye karar vermiştir. 1048 senesinde tesis edilmiş olan bu komisyon bundan evvelki teşeb- büslerinde hep çıkmaza saplanmıştır. Bu gayretler, bilhassa Lausanne" da yapılan sekiz aylık müzakereler esnasında Azami haddini bulmuş bu- 'nunla beraber, komisyon Arap — ve Yahudi mümesaillerinin bir arada o- turup müzakere etmelerini dahi te- mine muvaffak olamamıştır. Bildirildiğine göre, Komlayon çar- şamba günü, İsrall ve Arap devlet- derine (Mısır, Ürdün, Süriye ve Lüb- nan) yeni bir anlaşma teklif etmiş- tir. Bu devletlerin her birinin, İara- il ile teker teker imzalanmış bir mü- tareke anlaşmaları vardır. Bu yeni teklifde müşahhas bir plânın, Arap ve İsrall temsilcileri tarafından mü- zakere edilmesi ileri sürülmektedir. Kahire, 1 A.A. (United Press) — Kıral Abdullah ile görüşmelerde bu- dunduktan sonra Kahire, den Ürdünün Kahire Ortaelçisi haddin Tukan, Ürdünün Arap Birliği toplantısına murahhas göndermiyece- Bini söylemiştir. Bahaddin — Tukan, Ürdünün hareket hattı hakkında hiç- bir demeçte bulunmamış, yalnız mem. leketinin resmi temailcisi sıfatiyle A- rep Birliği toplantılarına iştirake de- vam edeceğini bildirmiştir. YENİ İSTANBUL , Washington hususi muhabirimiz G. H. Martin, telgrafla bildiriyor I Washingtan, 1* (Hususl muhabiri- miz G H. Martin'den telgrafla — Başkan Trumafı, aöri zantanlarda 0- toritesi sarsılmış olan Dişişleri. Ba- ni Acheson'un prestijini kurtarmak için geniş ölçüde bir psikolojik hü- cuma girişmiştir. Acheson'un — şahal vaziyetini sağ- Jamlaştırmak üzere yapılan bü Trü- man taarruzu, dikı bir şekilde, ma- yısta Londrada: toplanacak olan Üç bakanlar - konferansının — başarısına veya muvaffakiyetsizliğine — bağlıdır. Amerikanın Londradaki — diplumatik teşebbüslerinin müspet neticeye var- ması da; doğrudan doğrüya - Avrupa Dişişleri Bakanlarının Acheson'a iti- ada cesaret edip , etmiyeceklerini bilmekje kabil olacaktır. Bunun içlı Truman'ın şimdiden Acheson'un pres tijini fadeye çalışması zarureti var- dır, Diğer taraftan Truman'ın — Av» Yupalılara sunu da İspat etmosi — lü- zımdır, Amerika Hükümeti, Ruayaya karşı şiddet politikasının — elebaşılı. #anı yaparken ve soğuk harbi müh- telif gekillerde idare ederken, kendi dış politikasının arkasında Amerikan halkının müzaheretini' bulmakta ve umumi efkâra uygun olarak hareket etmektedir Hakikaten, Walter Lippman ve di- Ger tefsircilerin — kaydettikleri/ gibi, Amerika Kongresinin geniş - parlâ- mento mühitlerinde yapılan cüretli ve sert hücumlar, Acheson tarafından temsil edilen milletlerarası politikaya karşı olduğu kadar, Dişişler! Baka- 'nının şahsını da hedef tutmaktadır. Eğer mühalifler 'Truman'ı, Dişişleri Bakanını azletmeye mecbur birakır Jarsa bu, hakikatte, Amerikanın ha- H hazırdaki dış siyasetini Kongrenin SVip etmediği mânasına gel Bazı komünist elemanların, hükü- metin idare mekanizması — içine s0- kuldukları hakkındaki iddialar. ister gayla ister hakikat olmun, — nispeten ikinci derecede ehemmiyeti haizdir. Washington, 1 (YİRS) — Avrupa Konseyi Bakanlar Kurulu üç günden beri devam eden toplantısına bugün öğleyin son vermiştir. Neşredilen nihal bir tebliğde, kon- feransın çalışmaları — belirtilmiştir. Varılar kararlar, üç madde ile hulâsa edilebilir: 1 — Batı Almanya ve Saar'ın Av- rupa Konseyine davet edilmeleri. 2 — Avrupa Konseyi ve Bakanlar Kurulu Komitesinin münasebetlerini ahenkleştirecek bir komitenin kurul- ması, t 3 — Avrupa İktisadi — İşbirliğinin gelişmesi için bir tetkik grupunun te- #ekkülü, Türkiyenin Paris Sefiri, bu Brupun başkanı olacaktır. Bakanlar Kurulu, gelecek toplan- tısını mayıs ayında ve Londrada ya- pacaktır. Strasboürg, 1 A.A. (Özel muhabi- rimizden) — Bakanlar Kömitesi son toplantısında, Fransa ve İngiliz tem- silcilerinden müteşekkli olmak / üze- re, Türkiyenin Paris Büyükelçisi Nu- man Menemencloğlunun başkanlığın- da tâli bir komitenin teşkiline karar verilmiştir. Yeni kurulan bu tâli ko- mite, Avrupa İktisadi İşbirliği Teş- Grand Guignol tiyatrosunda yeni bir hâdise Paris, 1 (Nafen) — Grand Gulg- ol tiyatrosunda esrarengiz - bazı hâdiselerin cereyan etmekte oldu ğu zannedilmektedir. Dün artist- lerden birinin esrarengiz bir şekil de kaybolduğu ve izinin buluna- madığı bildirilmişti. Bugün de ge ne tanınmış artistlerden — Jean Marc'ın ânide hastalanıp — hasta. haneye kaldırıldığı ve orada — ze: hirlenmiş olduğunun farkına — va- rıldığı bildirilmektedir. Batı Birliği Kara ordularının manevrası Londra, 1 A.A. (AFP) — Batı Birliği kara ordularının havadan desteklenmesi tatbikatında bu haf- 'ta, Mareşal Montgomery ve Gene ral de Lettre de Tasslgny de ha- zır bulunmuşlardır. Batı Birligine mensup beş devletin kara ve hava ordularının yüz. kadar generali (Old Sarum)da toplanmışlar - ve Uzun Müzakerelerle modern — Ba- vaşta hava ve kara ordularının iş. birliği hakkında kanaatlerini kar şılaşırmışlardır. Tatbikat progra- mında bilhassa kara hedeflerine İngiltere hava kuvvetleri tarafın: dan yapılan hakiki hücumlar bu. lunmakta idi. Buna benzer bir tat- bikat daha önce Orleans'da yapıl- mıştı. Kısa haberler Bu, Truman tarafından hazırlanan ve Sirasiyle dört Dip Bakanı Stettinlus, Byrna, Marshall ve Acheson destek- Tomesi neticesinde tatbik edilen vm mi diş politikayı gözden düşürmek için bulünmüş bir bahanedir. Dişiş- leri Bakanlığına karşı halkta görü- den memnüniyetsizliğin asıl - sebebi, #on zamanlarda Truman Hükümeti- nin milletlerarası meselelerde açık- ça, teşebbüsü elden' kaçırmış bulun ması - ve siyasi muvaffakiyetsizlite uğramış olmasıdır. Üç, dört sene ev- vel Amerika, itiraz kabul etmez ge- kilde teşebbüsü elinde bulundurmak- taydı. Bu yüzden Amerika halkı, me- sülleri aramaktadır. Truman da, umu- m' efkârın suçluları aradığını ve hal- kın öfkesini teskin etmek için bazı kimseleri feda etmek lâzım geldiğini anlamış bulunuyor. Tabiatiyle Tru- man, bir Kurban olafak, en büyük Ha- kibi senatör MvCarthy'yi vermeyi ter- .cih ediyor. MeCarthy, fazla milltyetçi veya infirat taraftarı mühimce bir genatör “ve, Milletvekili — grupunun yardımiyle, Acheson'a karşı yapılan hücumları idare eden adamdır.' Truü- man son defa Key West'te yaptığı basın toplantısında, şiddetli bir li sanla, bugünkü aksiliklerin - hakikt Suçlusu olarak senatör MeCarthy'yi göstermiştir. Başkan; “Soğuk harp Politikasının en büyük — sabotajcı MeCarthy'dir,, demiş ve onunla be- raber parlâmentodaki taraftarlarını, bugün Dişişleri Bakanlığının — içinde bocaladığı güçlüklerin gerçek mem ü olmakla itham etmiştir. 'Truman Kısaca şunları ilâve etmiştir: “Stalin, milli menfaatimize ihanet eden bazı senatörlerin muzir yardımlarına gü- vendiği müddetçe, sağlam bir Ameri- kan diş siyaseti gütmeye İmkân yoktur. Bu karşıliklı acı sözler düellosu daha devam edecek gibi görünüyor. Sonunda Truman'ın zaferi kazanmı #i hem Acheson'u, hem de kendi po- Avrupa Konseyi Bakanlar kurulu toplantısı bitti İçinde Sehumsan, Bevin ve Spaak'ın da bulunduğu 9 kişilik bir he- yet Avrupa Konseyinin münasebetlerini Menemencioğlu İktisadi Tetkik Geupunun Başkanlığına — getirildi. tâyin edecek, Numan Kilâtı ile İstişarede bulunarak — iki teşkilât arasında haber teatisi geliş- mesinin ortaya çıkardığı mühim ve muğlak meseleyi tetkik edeceklerdir. Bonn, 1 AA (LPS) — Lideri A- denaver olan Hıristiyan — Demokrat Partisi dün neşrettiği bir - tebliğde Avrupa Konseyine girmesi için Al- manyaya yapılan daveti herhangi bir dostça hareketin takip etmemiş ol- Masından esef duyduğunu belirtmişe tir, Parti, karar almaları icap eden Al- man devlet adamlarının bu nazik ar da bütün sağ duyularını kullanacak- Jarını Ümit etmektedir. Strasboürg, 1 A.A. (LPS) — Pran- sa Dişişleri Bakanı Schuman'ın dün akşam bildirdiğine göre, — Bakanlar Komitesi ve Avrupa Konseyinin mü- nasebetlerini tâyin edecek 9 kişilik bir komite kurulmuştur. Sehuman, Bevin ve Spaak'ın da da- hil oldukları bu komite dün akşam toplanmıştır. Raporunu bugün — Ba- kanlar Komitesine sunacaktır. Londra, 1 (YİRS) — Türk Dişişleri Bakan dün akşam — Strasbourg'dan Parise gelmiştir. Mussolini ile Churehill'in muhaberatına ait ipucu bulundu. Roma, 1 ALA. (Reuter) — İtal- yan gazeteleri - bugün 27 yaşında eeki bir S.S. subayı olan - Paul Steiner'in elinde 1640 dan 1944 e kadar Mussolini ile Churchili ara- #sında teati edilmiş ve aleyhlerinde Vesika teşkil edebilecek mektup- lar bulunduğunu yazmaktadırlar 'Gazetelere göre İtalyan Tirol'ü- 'nün almanca konuşulan bölgesinde doğmuş olan Steiner bu vesikaları İtalyan leyhtarı Volks Partisi - 'dma muhafaza etmektedir. Gazeteler Volks Partisinin, al- manca konuşulan. Alto Adice'nin İtalyadan ayrılıp Almanyaya il- hak edilmesini desteklemesi — için İngiliz Muhafazakâr Partisi — ile bu mektuplar hususunda bir an- Jaşmaya varacaklarını Ümit ettiği- ni Hâve etmektedirler. Radyo konferansı Floransada toplandı Floransa, 1 ALA, (Reuter) Bugün Floransada dalga uzunluk- Jarının taksimini müzakere etmek Üzere açılacak olan radyo konfe- ransına 49 millet iştirak edecektir Polonya, Çekoslovakya, Maca. ristan Ve Yugoslavyanın demirper Te arkasından idare edilen radyo harbine rağmen bu konferansa de lege göndermeleri dir. beklenmekte- Amerika, soğuk harbi ciddiyetle ele alacak Truman, Amerikanın dış siyasette kaybettiği prestiji kurtarmaya çalışırken, Acheson'a hücum eden senatör milli menfaatin sabotajcıları olmakla ve milletvekillerini, itham ediyor ditikasını — kurtarması — mühtameldir Zira Başkan, psikolojik taarruzuna, parlâmentonun — mütedil gruplarının Müzaheretini kazanmaya mâtuf ba- a esaslı tedbirleri de ilâve etmiş bu- dünüyor: Evvelâ, Londra Konferan- gında Acheson'un siyasl müşaviri - larak, muhafazakâr bir cumhuriyet- Çi olan eski #enatör Cooper'i tâyin etmiştir. İkincisi; Dişişleri. Bakanlı- fında Uzakdoğu İşleri Şefi Butter- Worthy'yi azletmiş, yerine, Kongre- nin parlâmento çevrelerinde fevkalâ- de bir şöhrete sahip olan — Dişişleri Bakanlığı — yardımcılarından — Dean Rusk'1 getirmiştir. Üçüneüsü; Dışiş- leri Bakanlığı, müstakbel dış siyaset hakkında bir projeler serisi hazırla- mıştir ki, bünü göyle hulâsa cdebili- TiZ: Amerika, vaziyetini / düzeltmek ve istikrar kazanmak istiyorsa, e- saslı — ilâve ler - sarfetmelidir. Bundan böyle soğuk harp, hakiki bir harp kadar ciddiye alınacak ve o şe- kilde mütalea edilecektir. Ancak şunu da bilmek lâzındır ki; Truman'ın istediği bu ilâve gayret. leri göstermeye Amerika umumt ef- ba razı olacak midir? Hindisiahda Başbakanlar görüşmesi Londra, 1 (YİRS) — Hindistan Başbakani Pandit Nehru ve Pakis- 'tan Başbakani Liyâkat Ali Han ara- Sında yarın Yeni Delhide başlıyacak olan konferans için yapılan hazırlık- Jar sona eriniştir Batı ve Doğu Bengal hâdiseleri yü- zünden bu toplantırın yapılması, iki memleket arasında bir çok ihtilâflı meselelerin halline doğru atılmış bir adım telâkki edilmektedir. Milletlerarası. polis kuvveti- Take-Success, 1 ALA. (Reuter) — Birleşmiş Milletler" Genel Sekreteri Trygve Lie, barışa karşı yapılacak mahalli kıyamları bastırmak Üzere küçük çapta bir milletlerarası ordu kurulmasını teklif etmiştir. Bu hu- susta açıklamada bulunan — Trygve Lie, Birleşmiş Milletler Anayasası gereğince milletlerarası bir ordu ku- rTuluncaya kadar, teklifinin mutavas- Sit bir vesika teşkil edeceğini bildir- talepleri tetkik ediliyor Frankturt, 1 (AP) — Birleşik A- merika Yüksek Komlsyonu dün, Nu: Tenberg mahkemesi tarafından yanhı küm edilmiş olan Alman harp Suç: Jularının af taleplerini tetkik etmek üzere üç kişilik bir komdayon- teşkli edilmiş olduğunu belirtmiştir. Amerikada solcu bir profesör intihar etti Boston, 1 AA (United Press) — Harvard Üniversitesinin solcu — pro- fesörlerinden biri dünyadaki karışık durumdan yelse kapılarak Boston ote- dinin 12 nci katındaki odasından bu Sabah kendini aşağı atmış ve ölmüş- tür. Amerikan edebiyatının fleri gelen bir siması ve tanınmış bir sosyalist olduğu. — bildirilen — Francis — Otto Mathiss'in odasında polisin - bulduğu mektupta, “Dünyada aylardan / beri süren şartlardan yelse düştüm! Ben bir sosyalistim ve milletlerarası sulha candan inanıyorum” diye yazılıdır. İtalyada bir fabrika iştial etti Verona, 1 ALA, (AFP) — Bir seri halinde şiddetli infilâkler Ve- Tona halkını heyecana düşürmüş ve banliyönün bazı yerlerinde kor- kan halk kırlara kaçmıştır. 'Bölgelerde maden — damarların- dan metan gazı istihsal eden ma: halli fabrikalarda depoya Konan 400 damacana infilâk etmiştir. infilâkler neticesinde çı- ayet etme- 'den söndürmüştür. Yaralı yoktur. Hasar çok büyüktür. Amerikan Meclisi yanlış bir kararı düzeltti Washington, 1 (ÂP) — Mümes- #üler Meclisi dün akşam, yabancı Memleketlere yardım kanunundan. Tngiltereye, İrlandanın tefriki de: vam ettiği müddetçe yardım - ya- pilmaması — hakkındaki — hükmü Tağvetmiştir. İspanyada meydana çıkan yeni bir suikast Madrit, 1 ALA, (AFP) —Milli zaferin Ti inci yıldönümü münase- betiyle tertiplenen askeri — geçit Tesminden bir saat önce bir tribü. nün altında patlayıcı bir. madde Bulunmuştur Bunu boşaltmak isteyen bir as- ker ve iki polis yaralanmıştır İzmir Belediye| Başkanlığı Dün avukat Hulüsi Selek seçildi İzmir 1 (Hususl muhabirimiz bil- Giriyor) — Tahilal eden İzmir Beledi.. ye Başkanlığına C. H. P. Meclis gı Pu Avukat Hulüsi Selek'i seçmiştir. Belediye Meclisi de pazartesi günü) toplanarak resmi formaliteyi ikmal edecektir. Behçet Uz, milletvekilliğinden isti- fa etmek süretiyle Belediye Başkan- Jığını Üzerine alması için & bin lira- lik bir tazminat istemiştir. - Behçet Ur'un bu talebine karşılık grup ken- disini — yeni — belediye seçimlerinde seçmek Üzere şimdilik bu teklifi talik etmiştir. Meriyete giren yeni Pasaport Kanunu Dış memleketlerde - sempati karşılanan bu kanunun tatbikına başlanır başlanmaz geniş ölçüde turist akını bekleniyor Ankara, 1 (Hususl - mühabirimiz bildiriyor) — Dişişleri Bakanlığı ile Sıkı teması olan mahfillerden öğren” diğimize göre Pasaport Kanununda yapılan son değişiklik dıp memleket- lerde sempati ile karşılanmıştır. Bu haberi — verenlerin - İlâve ettiklerine Böre, memleketimize gelmek istiyen eski vatandaşlarımızdan pek çoğu Fransa ve civar yerlerdeki Konsolos- luklarımıza müracaat etmektedirler. Bunların daha ziyade İstanbulda do- &up büyüyen ve burada akrabası bu. Tunan “Rum Ve ermenilerden oldukla- ri anlaşılmaktadır. 8519 sayılı Pa- saport Kanununun 1 inci maddesine eklenen ve bugünkü Resmi Gazete- de neşredilerek meriyete giren 5654 yılı kanun ile "Her ne süretle ölür- Sa olsun / vatandaşlık sifatı. sakıt olmuş bulunüp da - turist — olarak gelmek İstiyenlerden mahzur. gö- rülmiyenlerin — turist — sıfatiyle yı- da en çok dört ay kalabil mek Üüzede Türkiyeye gelmelerine Mmüsaade edilebileceği için, — Kpnso- Josluklarımıza yapılan bu nevi mü:- racaatlerin müsbet olarak neticelen- dirilmesi mümkün olacak ve şu gün lerde bir turist akını başlıyacaktır. *”Bizim Köy” ün müellifi tevkif edildi Ankara, 1 (Hususi“ muhabirimiz bildiriyor) — “Bizim Köy,, isimli e- #erin muhabiri Konyanın Aksaray ilçesi Çardak köyü öğretmeni Mah- mut Makal'ın - tevkif edildiği - dün burada şayi olmuştur. Bugün de ısrarla devam eden bu şayia Üzerine keyfiyeti Milli Eğitim Bakanlığında tahkik ettik. İlgili zat böyle bir hâdiseden henüz resmen haberdar olmadığını, bu kabil ha- berlerin Bakanlığa gifre ile verilme- Si dolayisiyle gecikmiş olabileceğini bildirdi. Bilindiği gibi Mahmut Makal Bizim. Köy adlı eseriyle şöhret kazanmış ve matbuatta çıkan bir kaç yazı ile bu arada evvelki gün gazetemizde çıkan bir makale ile takdir topla- miştir. V. Unesco konferansı Floransada Pilti şatosunda 22 mayıs - 16 haziran tarihleri ara- sında toplanacak Ankara, 1 (Husüst ” mühabirimiz bildiriyor) — UNESCO Teşkilâtına dahil devletler temsilcilerinin iştira- kiyle akdedilmekte olan / konferans- lardan . beşincisi İtalyanın Floransı gehrinde - toplanacaktır. 22 mayısla 16 haziran tarihleri arasında devam edecek olan bu konferans, 15 inci yüzyılda inşa edilmiş bulunan — Pilti #atosunda, çalışacaktır. Cumhurbaşkanı — Maraşta Maraş, 1 ALA. (Özel muhabirimiz- den) — Cumhurbaşkanı İsmet İnönü beraberlerinde Devlet Bakanı Cemil Sait Barlas, Gazlantep milletvekille- ri ve Gaziantep Valisi olduğu halde t 16 da gehrimize gelmişlerdir. Ankarada muhtarlar yarın - toplanıyor. Ankara 1 (Hususl mühabirimiz, bildiriyor) — — Şehrimizdeki — bütün mahalle muhtarları yarın sabah saat 10 da Ankara Halkevinde toplanarak seçim işleri, kütük ve defterler Üze- rinde görüşmeler yapacaklardır. HAVA RAPORU Devlet Meteoroloji İşleri G M den bildirildiğine göre, , sön 24 sant içinde yurdumuzda Kava, Trakyanın bati kir Banlı, diker bölgelerde Dulutlu geç Tir. Yağışlar yağmur şeklinde olmuşt ' metrekarede Bdi Kar kalınlıkları Er En düşük 18 sıfırin altında Karakö: kadar hatit yağmurlu — geçeceği, Tüz: Kârların kuzey ve kuzey doğutlan orta kuvvette eseceği, 'hava, aıcaklığının ce- 2 Nitan 1980 Domokrat Parti kongresi- bitti Yeni il idare kurulu teşek'-il edecek mesaisine başlacdı Celhi “Bayar buzün ssat 100 da Ka- kondular bölgesinde, 16 d Eyüpte üç & eplantıda " Refik, Korallan, Adaan Senderen ve Fuat Küprülü de mühter Ti meseleler etrafında, partilerinin gö Tüşlerini b derdir. D. P. İl Kongresinin ilk tooplantı Demokrat Parti yeni Ji İdare Kurulu dün Celâl Bayar ve bazı Genel Kurul Üyelerinin istirakiyle toplanarak — Proe fesür Doktor Nihat Reşat Belger'i le> danbul Başkanlığına gelirmiştir. . Aye Firuzan Tekii'e Yazmanlık, gükrü Kerimzadeye de muhasiplik vazifesi ven “Toplantıyı takiben yeni Ti fünre Kus ulu Başkanı Bakin mensuplarına güne Demokrat Parti Tatanbul halkır 'nın teveccüh ve sevgisinden emin olar Tak önümüzdeki “seçim — mücadelesine Bazırlanmaktadır. “İönre Heyetimiz. ae Çimin tam sükün ve #erbetti içinde ce fTeyan edeceğini ümit ederek emniyetle Mesalsine devam etmektedin,, *”Tarsus” gemisinin seyir tecrübesi dün yapıldı 8 aydan beri tamir eğil Tarsus vapurunun. tecrüber det Denizyalları erkânından bazıları gazeteciler de bulunduğu halde Marm! n yapılmıştır. nat Y1 de, İstinye fabrikalarının ö- nünden hareket 'eden gemi, eivardaki gemilerin düdükleriyle Selâmlanmş. ve Marmaraya doğru açılmıştır. Amerike da yapılan Tüks salonların yanında üünye fabrikalarının ” vücuda — getirdiği ikinci mevki salonu ve turist Kiâs tere Ybatındaki İşçilik arasında en küçük bir fark bile göze çarpmıyordu. “ Ökle yemeki yenirken yapılan basbıhal sira- Sinda bu geminin alınışındaki | dediko: dülü neşriyatı - yapan " gazetecller bil b hakikati teslim etmişlerdir. 'Geminin suvarisi Salt Özee Türk ge- milerinin Akdenizde gördüğü rakbete Bayrağımızın biraktığı. iyi intihan katıra anlatmış, nihayet ah TaSnü'nün ve Churehili 'Dün makinelerinin yeni olması dol: Siyle 155 mil yapan 18 mil süratlr 9000 Tonluk “Tarsus gemisinin deniz. ticaret flomuüza Tühakiyle Akdenisde — Türk bayrağını hakkiyle dalgalandıracak te- Miz ve güzel bir gemi daha kazanm Oluyoruz. 180 birinci, 66 ikinci, 168 © Fistik klâs mevklini “htiva eden vapur, Anlonları, barları, çocak ödamı ve sine Miz bulunmaktadır. Ayrıca radar. n emniyet tertibatı: 'a kadar modern ületlerle de teçhiz e- dülmiştir. Tik seferine S nlsanda çıkacak olan Tarsur'un, ticaret filamuza hayırlı ve SRUrlu olmasını temenni- edi Bir deniz kazası Boğazdan tam yolla inen Taraua var purunun dalgaları Ortaköy camisi &- Ründe balık avlamakta olan bir sandalı karaya çarparak parçalamıştır. Balık- Çılara bir gey olmamıştır. C. H. P. toplantıları CP İstanbul teşkilatının muhtelt kademeleri dün şehrin mühtelif yerler Finde siyasi toplantılar tertip etmişle dir. Bu arada Yalova ilçesinde de Yük bir açık hava toplantımı yapılmış ve İstanbuldan gelen partililer bando mu- zika İle karşılanarak Pazar meydanına Kötürülmüşlerdir. - Meydanda — konuşan atipler partilerini muhtelif cephelerden öven nutuklar. vermişlerdir. 'ÖHP. toplantılarına bugün de devam edecektir. Bu arada Kadıköy. Halke- Yindeki toplanlıya ayrı bir. ehemmiyet Yerilmektedir. Millet Partisinin Mitingi Aüllet Partini fatanbul teşki aat 10'da Taksim Meydanioda Gener Takk” Alloganın . teşri masüniyet Kaldırımanı Ctrafında bir toplantı ya pacaktır. Dünya Muallimler kongresine - iştirak ediyoruz 'Dün Profesör Mustafa Sekip Tuncun Başkanlığında toplanan Muallimler Bir- TİRİ daare Heyeti, âza dernek mümes. illerinin de iştirakiyle Dünya Muallim ler Birliği İcra Kömitesinden vaki b düveti müzakere etmistir. Danimarkac toplanacak doküzr Münllimler Birliği Kongresin: Münilimler Birliği; Halis Özgü Ergin, Hüviyet Bekir, Nüretti Verlimiş ve keyfiyet “İcra Kom Bildirümiştir. 'Bu kongrede Birinci ve İkinci T Harplerinde çocuk terbiyesinin Zi gelişmeler tetkik edilecektir imler Birliği Terbiye Encümeni poru hazırlamak için önümü Toplanacaktır. Selim Sırrı Tarcan Önümüzdeki pazartesi künü saat de Selim Sirri Tarcan İstanbul Radı Sunda bir konferans verecektir TEŞEKKÜR Kıymetli ilim adamı, örnek ola- cak derecede çalışkan ve değerli Prof. FEYYAZ GÜRSAN'IN naze merasimine bizsat iştirak 'çelenk günderen, ve Telefon vastasiyle” başaağığı İstanbel Teknik Üniversitesi Talebo Birliği izmivecefi tahmin edimektedir.