9 Nisan 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 YENİ İSTANBUL 9 isan 1080 Serbest sütun Seçimler ve milli eğemenlik meselesi BİZ memlekette birkaç parti kun Tup da politika hayatı başladı mı, irili ufaklı önderler, şefler ,son za- manlarda nedense böl bol kullanma- ya alıştığımız ingilizce bir sözle lea- der — Çilder) ler, — kendiliklerinden, meydana çıkarlar. Onlar, temsil et- tikleri politika cereyanlarının sözcü- leridir. Halk yığınları önderlerde bir takım vasıflar ararlar. Biz, bu yazı- mızda onlarda neler aradığımızı in- celemek fikrinde değiliz. Çünkü; baş- hibaşına bir konudur. bu. Bizim bu. yada tahlil etmek — istediğimiz şey önderlerin seçimler dolayısiyle giriş- tikleri propaganda faliyetinden iba- rettir. Onun için dâvamız daha zi- yade ameli bir çerçeve içinde düşü- nülmelidir. Önderler iddin ettikleri gibi halk yığınlarının, gerçekten sözcüleri mi- dirler? Buna verilecek cevap, dâ- vanın öne sürülüş şekline göre de- işir. Her önder, teori bakımından, kendisini halk adına — konuşan bir şahsiyet olarak düşünür ve bu kana- atinin derecesine göre sözlerini, fi kirlerini ayarlar. Önderin böyle ha- Teket etmesi az çok doğrudur da. Çünküş demokrasilerde genel politi- Kanın yarattığı şahsiyetler, çeşit çe- Şit halk yığınları arasında münevi destekler bulmakta ve yetkilerini bu- radan almaktadırlar. Demek oluyor ki; önderlerle halk arasında, mahiye- ti ne olursa olsun, dalbudak salmış bir takım münasebetler vardır. Ön. derin değeri, onun için, bu münase- betleri seziş, işleyiş ve harekete ge- tiriş kudretiyle ölçülür. Parti politi. kasında taktik adını verdiğimiz hü. 'ner de budur işte. Taktik, çağdaş demokrasilerde, iç Politikanın — ruhudur. Bir gemi için Pusula neyse bir parti için de taktik odur. Fakat taktik, biraz önce söy- dediğimiz gibi, nihayet, bir politika hünerinden başka bir şey değildir. Halbuki; her irili ufaklı önder, bu hünere geniş ölçüde sahip olmadığı için bilhassa seçim zamanlarında bu yüzden ehemmiyetli ihtilaflar doğ- maktadır. Bunu önlemek maksadi le, seçim propagandalarına Eirişilir- ken, her parti tutulacak yolu, güdü- decek faaliyeti, taktiği, genel hazır- lığı gözden geçirdikten sonra kendine Eöre bir program hazırlar ve teşki- JAt adına söz söyliyecek, yazı yaza- cak olanlara bu çerçeve içinde di- rektifler verir. Bu suretle partinin Ş EMHİÜ K Otomobil kazaları devâm ediyor Dün, Üsküdarda feci bir kamyon kazası oldu. Kamyonun sahibi ezilerek öldü 'Dün sabah saat 8 de kaçak kereste tağıyan bir kamyon orman muhafaza memurlarının ihtarına rağmen — baş döndürücü bir süratle kaçmak iste- miş ve bir virajda devrilerek iki ilk mektep talebesi ile bir P.T.T, memu- runun ağır surette yaralanmasına ve kamyon sahibinin ezilerek ölmesine sebep olmuştur. ÜUsküdarda heyecan ve teesslir u- yandıran kazanın tahkikatına devam edilmektedir. 'Ertuğrul” yatı ve "Ankara' motöründeki Atatürk'e ait eşyalar, Deniz Müzesine teslim edildi Rahmetli Atatirk tarafından kul- anılmış olan Ertuğrul yatında bulu- 'nan 79 parça eşya ile Ankara mo- töründe bulunan fincan, tabak vesa- ire Deniz Müzesine teslim edilmiştir. Bu eşyaların Deniz Müzesinde aç cak hususl bir salonda teşhirine ya- kında başlanacaktır. Bir İsviçreli prafesörün Tıp talebesi hakkındaki fikri İstanbul Üniversitesi Tıp Fakülte- Jinin dâvetiyle konferanslar vermek üzere davet edilen İsviçrenin Bâle Ü. diversitesi Tıp Fakültesi profesörle- Tinden Luscher iki günden beri gehri- mizde bulunmaktadır. 'Dünyaca tanınmış bir kulak, boğaz, burun mütehassısı olan profesör, ken- disiyle görüşen bir arkadaşımıza altı. 51 faktilteler, dördü de kliniklerde ol- mak Üzere 10 konferans - vereceğini söyledikten sonra: — İlk konferansımda Türk tale- belerinin modern tıp bilgileriyle mü- cehhez ve sahalarında iyi çalışmış ol- duklarını müşahede ettim,, demiştir. Fırınlardaki izdihamın sebebi Dün Vali ve Belediye Relsi, kay- nakamlar ve iktisat mürakıpları ta- rafından fırınlarda sıkı teftişler ya- pılmiştir. Fatih, Aksaray, — Beyazıt, » Bultanahmet ve Sirkeci / fırınlarında görülen izdihamın tekerrür etmemesi için tedbirler alınmıştır. Bu fırınlarda görülen izdihamın ve aksaklığın iş kanununun tatbikine ait bir intikal devresinden ileri gelmekte olduğu iddla edilmektedir. Şehrimize gelen bakanlar Müli Savunma Bakanı Hüsnü Ça- İçır ve Tekel Bakuyı Fazil Şerafeddin Bürge dün şehrimize gelmişlerdin. 've önderlerinin tam'bir birlik halin. de hareketleri temin — edilmiş olur, Bundan d anlaşıliyor. ki, / seçim teorileri ne olursa olsun, küçük / bir parti - zümresinin hazırladığı faali- yet plânı yalnız birkaç kişinin eseri- dir Ve halk yığınlarının bundan ha- beri bile yoktur. Halk, dünyanın her yerinde, seçim propagandası başla. yınca, ancak © zaman, bunu anlı mak fırsatını bulur. Bu da gösteri- yor ki; halk yığınlariyle karşı kare ya kalan her önder, ilkönce, yalnız kendi. fikirlerini — söylemektedir. Bu fikirler, halk tarafından kabul edil- medikçe, şahat fikirler gibi düşünül. mek lâzımdır. Şahsi fikir ve mutalâalar teşkilâtla halkın fikri haline - geldikten sonra yine teşkilâta baska bir sözle, par- tiye geçer ve parti yetkisi - şeklinde belirir. Demokrasilerde — seçimlerin gayesi — bu yetkinin — verilmesinden başka bir gey değildir. Şimdi hu yet- kinin nasıl geliştiğine kısaca bir göz gezdirelim: Seçimler bitmiştir. oylar paylaşıl- muştır. Yeni parlâmento — toplanmı: fır. Biliyorsunuz ki; her partinin bir parti disiplini. vardır. Bu disiplin #özünden anladığımız mâna da şu- dur: Teşkilâtla seçilen her mebus, bü- tün demokrasilerde — böyledir. parti disiplinine karşı saygı göstermek zo- rundadır. Bu disiplinin — dışına çıktı cek bir seçimde, teşkilâtının yardımından mahrum olmayı göze almalıdır. Bundan da anlaşılıyor ki; çağdaş demokrasilerde, parti disiplini. ni bozmadıkça, her mebus parlâmen- toda istediğini söyliyebilir. Demek o- düyor ki; / teori bakımından — hüdüt- auz bir hürriyete sahip olduğunu san- dığımız mebus, Mecliste, her şeyden önce, parti disiplinine bağlıdır. İşte bizim - demokrasi hayatımızda — bir türlü anlaşılamayan nokta da budur. 've bu yüzden birçok anlaşamamaz- lıklar doğmaktadır. Biz buna, seçim propagandasının başlaması Üzerine, halka dağıtılan yazılarda rastgeliyo- Yüz. Hattâ / tanınmış bir önder, gu gözleri — söylemekten — çekinmiyor: Müli hâkimiyetin fiilen tecellisi, an cak bu hâkimiyeti kayıtaız, şartsız kullanan — milletvekilleri ile olacağı malümdur. Parlâmento hayatında — teori baş- ka, gerçeklik de yine başkadır. Seçim propagandasına girişen bir. önderin bunu herhalde bilmesi lâzımdır. Her Yazan : M. NERMİ teskilât gibi partiler de ancak sağ- lam bir disiplinle ayakta durabilir. ler. Bunun başka bir yolunu çağdar demokrasilerin hiç biri heniz bula- Mamıştır. Seçimler, artık, Aristote les'in gehir-devletinde — olduğu. gibi yapılamadıkları için milli eğemen- lik prensipinin de başka türlü anla- sılması Jazımdır. Zaten her çağ, gü: dücü fikirlerini “kendi — özelliklerine göre tefsir etmiştir ve edecektir de Biz bugtün seçimlere çeşit çesit par- 't teşkilâtiyle giriyoruz. Demek olu- yor ki; bu sistemi halk ve millet ola- rak de facto (fillen) kubul ediyo- ruz. Bunu kabul etmekle, aynı za: manda parti disiplinini ve bu disip- linden doğan kontrolü de kabul et- miş oluyoruz. Bu kabul, Üstelik, se- çim yolu ile mülll tasvipten de geç- mİŞ oluyor. Böyle bir durüm karşi sında hâkimiyeti — kayıtsıs, gartsiz kullanan milletvekilleri tezini anla. mak oldukça güçleşir. — Bunu daha ziyade güçleştiren bir yey de millet- vekilinin parti disiplinine olduğu ka- dar halka karşı da sorumlu olması 've sözlerini ona göre ayarlamak zo- runda kalmasıdır. Seçimler; aydın, sınırları belli, pü- rüzsÜZ fikirler ister, gerçekliği dile getiren, Tüzümsüz taşkınlıkları ya- tıştıran fikirler.. - Parlâmento, — bu- Bünkü insan cemiyetinin imkânları Çerçevesi içerisinde bir halk iradesi Mmüessesesidir. ve bunu yalnız böyle anlamalıdır. Biz bu iradeyi parti tes- Kilâtı yolu ile temsil edenlerin, nğ- zına geleni savuran ve sözüm ona bu Süretle kayıtsız, şartsie milli hâki- miyeti (7) kullanan insanlar olma- dığını bilenlerdeniz. — Bütün çağdas demokrasilerin, parti disiplinine ver- dikleri büyük ehemmiyet, kanaati- mizin sağlamlığına bir delil olarak gösterilebilir. — Parti — disiplininden Mahrum / bir parlâmento ise yapısı milli iradeden çok başka bir şeydir. Cemiyet hayatında, artık bu çok ba- Sit gerçekliği — bilmeliyiz, — kayıtsız, gartsız hiçbir gey yoktur. Eğer ka- yılsız, gartsıs yapılması gereken bir işimiz varsa o da Türk vatanının bü- tün hayat dâvaları karşısında duy- mamız gereken büyük — sorumluluk ve vazife duygusudur. Bizim, tarihi- mizde olduğu — gibi, gimdi de, henüz #ezemediğimiz tükenmez gelecekler- de de aldatmayan kılavuzümuz bu olmalıdır. Amerikan Yollar İdaresinin Türkiye Başkanı diyor ki * “Türkiye, iktisadi kalkınmasını yollar sayesinde sağlıyacaktır,, Biz sadece tavsiyelerde bulunuyoruz. Türk personeli bunu muvaffakiyetle başarıyor Ocak ayı sonlarında — Amerikaya gitmiş olan Amerikan Yollar İdaresi- nin Türkiye Başkahı Mr. — Willlams 'dün sabah uçakla şehrimize dönmüs ve akşam ekspresi ile Ankaraya git- miştir. Ankaraya hareketinden evvel kendisi ile görüşen bir arkadaşımıza Mr. Willams demiştir ki: '— Washingtonda — “Public Road Administration,ın müdürü Mr. Hiltz ile Türkiyedeki yol inşaatının ilerle- mesi için icap eden yeni malzemenin temini hususunda — görüştüm Bu yıl için Türkiyeye Marshali Plâ- Yü fonundan yol inşaati için 5 milyon dolar ayrıldı. Bu para ile in- at için lâzım olan traktör, taşkırıcı, silindir v.s. alacağız, Biz bir taraftan bu malzemeyi temin için meşgul o- dürken, Türk Hükümeti de çalışma programını tesbit etmiştir. Amerika- da iken Ankaradaki büromuz ile da- imi temas halinde idim. Kademeli yol İnşaatının iyi bir şekilde devam - et- mekte olduğunu memnuniyetle öğren- dim. Bu arada " Büyük Millet Mecli- sinden çıkan yeni yollar kanununun işlerimizi daha ziyade kolaylaştı. racağını ve yolların süratle inkişafını temin edeceğini umuyorum. İki sene sonra nihayete erecek Marshall Plânından sonra Türkiyede yapılacak yollar için maddi yardıma devam edilip edilemiyeceği hususı İngiliz Profesörü da gimdiden birgey söyliyemem. Fa- kat Türk Hükümetinin yol dâvasında dalma çalışacağını zannediyorum. Zi- YA Türkiye, iktisadi — kalkınmasını yollar sayesinde sağlıyacaktır. Şunu 'da belirtmek isterim ki, bugüne ka- dar devam eden çalışmalarda biz B dece tavsiyelerde bulunduk, — İcraat tamamen Türk personell tarafından yapılmıştır. 9 senelik yol plânının - tahakkuku #onunda 23.000 Kmlik kara yolu iş- letmeye açılacaktır. Bu 23.000 Km/lik 'yoldan başka ikinci derecede yollar da vardır. Ayrıca yapılacak olan köy yolları bu 9 senelik plâna dahil de Bildir., Bundan sonra Türk person! linin çalışmasına temas eden Mr. Wil- İlams demiştir ki: — Yol işlerinde çalışan uzman ve işçiler modern makineleri kullanma- Sını süratle ve kolaylıkla öğreniyor- lar. Bakım işi arzu edilen şekilde ya- Pılmaktadır. Kurulan 4 büyük tamir atelyesi çalışmaktadır. Küçük ate şyelerin de açılması düşünülmektedir İKi seneden beri yol işlerine 15 milyon dolar sarfediimiştir Ankara - İstanbul arasında — yeni bir yok yapılmasının mevzuu olduğunu bilmiyorum. Ancak haliha- Zarda 10-12 saatte katedilmekte olan bu yol düzeltildiği takdirde 7-8 saatte Bidilebilecektir. R. Hichs'in sözleri “Memleketinizde hayat çokpahalı,, 'ürkiyenin iktisadi bir reforma ihtiyacı var. Bütün mukadderatınızı, geçici bir yardıma istinat ettirmişsiniz.” Birkaç günden beri gehrimizde bu- lunan Oxford Üniversitesi profesör- derinden J. R. Hicha ile eşi gerefine dün saat 18 de Ticaret Odası tarafın- dan bir kokteyi verilmiştir. Bu münasebetle Profesör — Hichs kendisiyle konuşan bir muharririmi- ze gunları söylemiştir: “tstanbulu her bakımdan güzel ve cazlp gördüm. Bununla beraber mem. Jeketinizde hayat çok pahalı. 6 - T ay içinde İngiltere hariç Amerika, Av- Yupa, Hindistan ve Suriyeyi gezdim. Fakat hiçbir memlekette fiyatlar si- zin memleketinizde — olduğu. kadar yüksek değildir. Memleketinizin ikti- sadi bir reforma Mtiyacı vardır. Bü- tün iktisadi mukadderatınızı Marahall Plânı gibi geçici bir yardıma istinad ettirmiş bulunuyorsunuz. Bununla be- raber Marshall Yardımının çok lü- zumlu olduğuna da kaniim. Memleketinizde hayatın ucuzlama- S1 için ihracata Jüzumundan — fazla önem vermeniz lâzımdır Türkiye Enerji Kongresi, salı günü Ankarada toplanıyor. BSalı günü Ankarada başlayacak o- lan Türkiye — Enerji - Kongresinde Devlet / Denizyollarını temsii ede- cek olan İstinye Havuzlar ” Baş; mühendisi Şekip Özgüner ve Y mühendls Dr. Fethi Eralp yarın An: karaya hareket edeceklerdir. Gelecek ay içinde Londrada toplanacak olan Beynelmilel Enerji Kongresinde Tür- kiyenin temeli edeceği mevzuların se- çimi de bu kongrede yapılacaktır. —- ——— “MEMLEKET HABERLERİ Diyanet İşleri Başkanının demeci Din ündı çalışanlardan kimler zam görecek ? Ankara 8 (Hususi muhabiri- mizden) — Diyanet — İşlerine Galr çıkan yeni kanun 28 ni- sanda meriyete girecektir. Ye ni kanun, eskiden Vakıflar Ge- nel Müdürlüğü emrinde bulu- nan imam, — hatip, — müezzin, kayyum ve diğer hademel hay- ratın idaresini Diyanet İşleri- 'ne devretmiş - bulunmaktadır. Diyanet İşlerinde çalışanların terfihine dair Diyanet — İşleri Başkanı Ahmet Hamdi Akseki dün gazetemize gu İzahatı ver miştir: “— Vakıflar Genel Müdürlü- Künden bize devredilmiş olan hademel hayrat idare tarzları, Abidelerdeki temizlik ve diğer hususat için bir tamim hazır. hiyoruz, Yeni teşkilât — kanunu mücibince müftüler, valzler ve diğer bazı memurların mas Jlarına zam yapılacaktır. Şim- di burada bir heyet bu mev. Zuu incelemektedir. Memurla- mmızın ekseriyeti bu yeni ka- nundan istifade edecektir. Ye. ni zamlar 29 nisandan itibaern yapılacaktır.,, Şehirlerarası seyrüsefer kon! rol ediliyor Ankara, 8 (A. A.) — Karayolları Genel Müdürlüğü, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Ko- Mutanlığı uzmanlarından müteşekkil iki ekip şehirlerarası #eyrüseferi kon- trol etmek üzere Ankara - Bolu ve Ankara - Eskişehir-Bursa-Balıkesir- İzmir istikametlerinde bu sabah yo- Ja çıkmıştır. HO A IB JE İ L JE I8 Üİ Dün Ahmet Mithatın hâtırası anıldı Türk irfanına değerli hizmetler ifa eden büyük adamın meziyetleri belirtildi 'Dün saat 15 te Beykoz Halkevinde büyük “Türk muharriri Ahmet Mit hat'ın hâtırasını anmak makaadiyle bir tören yapılmış, merhumun - hey- keltraş Ratip Doğu tarafından Halke, vine armağan edilen büstü açılmıştır. Bu münascbetle yaptığı bir konuş. mada Vali Fahreddin Kerim Gökay demiştir ki; *— Halk adamı, Türk fikir dünya- #sının eşsiz Velüt yazarı büyük - edip Ahmet Mithat hakkında Beykozlula- Ti göstermiş olduğu içten vefakârlı. 1 bu memlekette ilim ve fikir saha. sında çalışanlar için bir mükâfat ade dediyorum. Ahmet — Mithat — halkın düygüsünü, düşünüşünü — eserlerinde en selis olarak ifade eden büyük bir fikir adamımızdı. Memlekette daha bir çok Ahmet Mithat'lar yetişmesi- ni temenni ederim.., Bundan sonra Ahmet Mithat'ın to- runlarından Musilim Naci'nin kızı Ni- gür Ulusoy ve Dr. Aydın konuşmuş- far, dedelerinin hayatını, hususiyet- lerini anlatmışlardır. Müteakıben Reşat Ekrem — Koçu, Halit Fahri Ozansoy, heykeltraş Ra- tip Doğu büyük müharririn sanatını, hizmetlerini belirtmişlerdir. Törende Ahmet Mithat merhumun bir piyesi oynanmış, bestelediği mü- zik parçaları çalınmıştır. Mareşalin sağlık durumu Teşvikiye Sağlık Yurdunda — yat- makta olan Mareşal Fevzi Çakmağa dün yeni bir. konsültasyon — yapıl- mıştır. Teessürle öğrendiğimize göre, yın Mareşal'ın sağlık durümu. hametini muhafaza etmektedir. Ateş 39 buçuk, nabiz. düşüktür. Nâözım Hikmetin affı etrafındaki akisler Nâzım Hikmetin affı icin son gün- lerde sarfedilmekte ol — gayretler dolayısiyle, Milli 'Türk <alebe Birli &i neşrettiği bir beyanname ile Türk Kültür Ocağı ve TTürk Gençlik Teşki- Jâtı, Cumhurbaşkan, Başbakan ve B. M. Meclisi başkanlarına çektikleri bir telgrafla, bu talebe iştirak etmedik- lerini bildirmişlerdir Diğer taraftan İstanbul — Yüksek 'Tahsil Gençlik Derneği Cumhurbaş- kanı ile Bursa Cumhuriyet Savcısına birer telgraf çekerek Nâzım Hikn tin affını istemiştir. Sirkeci - Kadıköy araba vapuru seferleri Sirkeci - Kadıköy arasında araba yapurları seferlerine yarından itiba- ren başlanacaktır. 40-50 dakika ara. mında bir yapılacak seferler 7210 da Başlayacak ve 2045 te nihayet bular caktır. Fiyatlarda hiçbir. değişiklik yoktur. İngiliz Elçisi radyoda - konuşmasını MP. bey Ankara'da neşretti Beyannamede, ”Hükümet Partisi ile anlaşanlar” müstesna, bütün muhaliflerle işbirliği yapılacağı bildirilirken, Partinin tutacağı yol da belirtiliyor Ankara” 8 (Husüsi — muhabirimiz bildiriyor) — — Millet - Partisi çim beyannamesini — Fahri / Bi Mareşal Çakmak'ın imzasiyle öteki partilere takaddüm ederek neşretmiş bulunuyor. Dokuz daktilo sayfası — tutan be- yannamenin normal seçim beyanna: Mesine girebilecek olan / kısımlarını 1da hulâsa etmiş ve diğer noki Jarı bilâhare baş yazımızda tahlil et- mek Üzere bahis hartci bırakmış bu- Jünüyoruz: 1 — Son 4 gene içinde C. H. P. kendisinin iktidarda kalmasını sağ- hyacak, baskıya müstenit kanunla Betirmiştir. 2 — Millete zarar veren fena ida- re, Halk Partisi kazanırsa bundan #onra da devam edecektir. Hattâ İnö- nünün son nutukları baskıyı devam ettirmek, kanunlaştırmak Üzere da- ha da mesafe alınacağını / göster- mektedir. Çünkü Anayasa ahkâmı- 'mın kendi salâhiyetlerini takviye et- mek yolunda değiştirilmesindeki e ye budür. 3 — Müllet Partisi de Anayliğanın değişmesine taraftardır. - Fakat iki değişme arasında, yahut — bunların esbabı mücibe ve gayeleri arasında büyük farklar mevcuttur. 4 — Millet Partisi, — demokratik hürriyetlere, insan haklarının masu- niyetine inanan ve programını buna göre kaleme almış bulunan bir par- tidir. Bunları yerine getirmek — mil- detler arasındakl itibarımızı tesis ve takviye edecektir ö — Muhalif görünüp iktidarla el YAZ SAATİ 15 nisanı 16 ya bağlayan gece, saatler birer saat ileri alınacak Atkara, 8 (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — 15 nisan'1950 cümartesi gününü pi hiyan gece yarısı aat ileri alınarak yaz santinin tatbikına başlanacaktır. Bu husustaki Bakanlar Ku- rulu kararı önümüzdeki hatta içinde neşredilecektir. Dün sabah şehri 32 Yunanlı talebe daha geldi Selânik Muallim — İhtısas Mektebi öğrencilerinden aralarında 4 de öğret- men bulunan 32 kişilik bir — talebe Brupu dün sabah Semplon ekspresiyle dehrimize gelmişlerdir. Şehrimizde 15 gün kalacak — olan öğrenciler Çapa Muallim Mektebinde misafir edileceklerdir. Valiyi ziyaretler Belçika Sefiri Ekselâns S. Halot, Ankara Tıp Fakültesi stajyer talebe- lerinden bir grup ve şehrimize hus Si yatlariyle gelen — Amerikalı iş damlarından Mr. Ludvig ile Mr. Jo- 'nes dün Vali ve Belediye Başkanını ziyaret etmişlerdir. 23 Nisanda fakir ve ayeye muhtaç çocuklar sevindirilecek Çocuk Esirgeme Kurumunun şube ve kol başkanları dün kurumun Cağaloğlundaki merkezinde — Zühtü Çubukçuoğlunun. başkanlığında — bir toplantı yapmışlardır. Toplantıda, 25 Nisan Çocuk Haftasında kurumun f kir ve himayeye muhtaç - çocuklara yapacağı yardımlar için gerekli Ki rarlar alınmıştır “Çoruh”, Pakistandan memleketimize - 8.500 ton buğday getirdi Karaşiden 8500 ton buğday ile yola ikan Çoruh Vapuru İzmire varmış. tır. Hamulesinin bir kısmını buray'a boşalttıktan sonra diğer kumını da İstanbula boşaltacaktır. altından anlaşanlar samimi muhalif sayılamaz. Bunlar hariç, Millet Par- tisi bilâmum muhaliflerle — beraber çalışmaya âmadedir, 6 — Millet Partisinin beyanneme- de ifade ettiği kanaate göre mem- leketi en iyi idare edecek kendi par- tisidir. Buna mukabil önümüzdeki se- çimlerde yine Halk Partisinin kazan- ması, baskı ve istibdat rejiminin de- vamı demek olacak. Beyannamede, Millet Partisi ikti- dara geldiği takdirde tatbik edeceği Programın, Meclisçe takip — edeceği hattı hareketin programında — yazılı olduğu zikredildikten sonra, ezcümle deniliyor. ki: — Biz Millet Partililer, insanlar için hürriyet ve saadetin bir hak ol- duğüna inaniyoruz. — Bu - bakımdan her şeyden önce yurdumuzda hürri- yet havası estirmeye, vicdanları ezen ve ruhları baskı altında tutan hükü- met ve zabıta korkusunun yarattığı havayı dağıtmaya ehemmiyet vere- cekiz. Bugün bizdeki tehlike; — fertlerin taşkınlıkları ihtimalinden değil, ikti- darın fortleri baskı altında tutarak keyfi hareketlerini mümkün kılabil- mesinden ileri gelmektedir. Bu. be kamdan baskıcılığı önlemek, memle- ketimizde tam ve güvenilir bir hu- zur ve emniyetin yerleşmesinin tek yoludur. Biz, bütün hürriyetleri biz- den esirsemek sayesinde — iktidarda kalmaya yeltenenlerden kurtulabil- mek hürriyetini istiyoruz. Yani hür ve namuslu seçim istiyoruz. Devletin sonsuz ve beceriksiz mü- dahaleciliğinden ve devlet sermaye- ciliğinden kurtulmak, yani çalışma hürriyetini istiyoruz. Keza — işçinin, daha iyi yaşama şartları elde edebil- mek için grev yapmak hürriyetine sahip olmasını da düşünüyoruz. Memleketimizin en büyük ihtiyaç- larından biri maddi ve mânevi gü- vendir. Halkımız, bir iş tutacağı sıra” da mevcut kanunların daha ne ka- dar zaman yürürlükte kalacakların- dan, hükümlerinin beklenilmeden bir tesirle altüst edilip — edilmiyeceğin- den, hattâ herhangi bir kanunla mal ve mülkünün elinden alınıp alınmı- yacağından bir türlü emin — olama- maktadır. Beyannamenin sonunda, vatandaş- Jara hitap edilerek oy hakkını kul- lanması ve yargıçlara hitap edilerek ndaşlar tarafından verilmiş olan oylara iyice nigehban olmaları iste- nilmektedir Günaltay 've Ğirsel, seyahate çıkıyorlar Ankara, 8 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Başbakan Şemseddin Günaltay ve İşletmeler Bakamı Münir Birsel yarın Çankırı, Kastamonu ve Zonguldak istikametinde seyahate çı- kacaklardır. Seyahat 5-6 gün kadar devam e- decektir. Adanada bir genç, komünist propagandasından tevkif edildi Adana, 8 (Hususi muhabirimiz bil- diriyor) — Adananın Kadirli - ilçe- zinde Kemal Sadık Gövceli adında bir gencin komünlet propagandası yaptığı ihbar edilmiş ve evinde yapı- lan araştırmadan sonra tevkif edil. miştir. Giresun Akşam Kız Sanat Okulunun defilesi Giresun, 8 (A. A.) — Akşam Kız Sanat Okulü öğrencileri bir yıllık çalışmalarını gösteren bir defile ter- tip etmişlerdir. Kalabalık düvetlile- rin huzurunda yapılan bu defile çok takdir olunmuştur. Radyo ile İngilizce S LN A konuşma yaptılar Ankara, 8 (A. A.) — İngiliz k ür heyeti tarafından Ankar unda tertip edilen in aat 1945 de başlamıştır. Bu 'nasebetle Milli Eğitim Bakanı Tahsin Banguoğlu ve İngiltere Büyü- elçisi Sir Noel Charles birer konuş- ma yapmışlardır. Mülli Eğitim Bakanı Tahsin Ban- Kuoğlu demiştir. ki: İngiliz kültür heyeti - tarafından hazırlanmış olan “radyo ila ingilizce, derslerini açıyorum. — Radyo. vamıta- #iyle öğretim imkânlarını arttırmaya çalıştığımız şu sırada İngiliz kültür etinin bu teşebbüsü - teşekkürle karşılanmıştır. Radyo yolu ile öğre- time yarıyan hususl bir ingilizce ki- tabi yayınlanmış ve deralerin fayda- h olması için gerekli tedbirler alın lizceyi öğrenmek istiyen ve okullarda bu dili öğ- Tenen öğrencilerimizin derslerden is- tifade edecekleri kanaatindeyim.,, Mülli Eğitim Bakanından sonra İn- Biltere Büyükelçisi Sir Noel Charles Yü beyenatta bulunmuştur! “Radyo ile ingilizce derslerinin a» çılmasında bulunmaktan büyük bir zevk duymaktayım. Bu deralerin h- dası, milletlerimiz için faydah neti- celer sağlamak hususunda Türk ve İngiliz teşkilâtları tarafından girişi- len işbirliğinin sayısız örneklerinden biridir. Radyo ile ingilizes dersleri, dünyanın bir çok kısımlarında fagi- lizce öğretmek için başarılı bir usul olduğunu ispat etmiştir. ve eminim Ki Türkiyede de bu usul mevcub öğe retmenlerin mesaisini tamamlıyacak ve milletlerimiz arasında gittikçe ar tan bir anlaşma sağlıyacaktın,, Radyo- ilizce dersler Bu programın tertibinde oynadığı rol dolayısiyle İngiliz kültür heyetini tebrik ederim ve ayrıca bu programın tahakkuku büyük bi ristek ve şevkle mümkün kılmış olan Türk makamla» Tına teşekkürlerimi sunmak isterim. Bihassa teşekkür etmek İistedik- rim arasında sayın — Millf Eğitim Bakanı, Basın, Yayın ve Turizm Ge- 'nel Müdürü ve Ankara Radrosu Mü- dürü vardır. Hepsi, büyük teşvik ve yardımlarda bulunmuşlardır. - Bütün bu makamların personellerine de bu münasebetle katlandıkları zahmetler dolayısiyle teşekkür ederim. Büyükelçi konuşmasını” t ik söylediği gu cümle ile b 'Bu ingilizce kurslarının pel dali olacağından eminim. De kip edecek olanlara en iy! t lerimi bildirir, kendilerine v başarı dilerim., C.H.P., seçim beyannamesi yayınlamıyacak Ankara, 8 (Husust muhabirimiz. bildiriyor) — Millet Partisi seçim beyannamesini yayınlamıştır. C.H.P. nin seçim münasebetiyle bir beyan- name neşredip etmemesi henliş - bir karara - bağlanmış değildir. Devlet Başkaninın son seyahatlerinde söy- lemiş olduğu nutuklarda önümüzde- Ki 4 sene zarfında ele alınacak me- selelerden bazılarına temas edilmiş bulunması, buna sebep gösterilmek- tedir. Başbakanın ve diğer bakanla- yın yapacakları seyahatlar münase- betiyle söyliyecekleri seçim nutukla- rında önümüzdeki 4 sene içinde CHEP. tarafından yapılması düşünü- len işler hakkında geniş ölçüde malâ- mat / verilmesi — kararlaştırılmıştır. Bu itibarla C.H.P. nin ayrıca bir se- çim beyannamesi neşretmesine lüzum Börmiyeceği tahmin olunmaktadır. D. P. nin seçim beyannamesi ha- zırlanmaktadır. Bu , beyannamenin parti Milletvekili adaylarının tlân dildiği günlerde yayınlanacağı söy- lenmektedir. HAVA RAPORU Son 24 saat içinde yurdumuzda hava: Ege, İç Anadolu, Doğu ve Gü- neyduğu bölgeleriyle Akdeniz ve radeniz kıyılarında çok bulutlu yer yer yağışlı, diğer bölgelerde az bulutlu geçmiştir. Yağışlar Doğu Anadolunun — bi kısımlarında kar, diğer — bölgelerd yağmur şeklinde olmuştur. Son 24 saat içinde yurdumuz gen yağış mıktarları * metrekar Kütahyada 28, Kastamonu ve Ka: kösede 22, Afyonda 14, Kırşehirde Bolu ve Osmaniyede 10, Silrtte 9, 7 lecikte 8, Manisa, Burdurda 6, Z: guldak, Sinop, Urlada 5, Sam: 4, Çorüm, Yozgat, Uşak, — Akşehir Erzurum, İsparta ve Antalyada — 3, Mardin, Kars, Iğdırda 2, — Giremin, Niğde, Çankırı, Bodrum, — Ulukışla, Urfa, İskenderun ve Antalyada 1 ki logramdır. En düşük sıcaklık, Erzurumda ve BSivasta sıfırın üstünde 2, en yüksek aıcaklık Urfada sıfırın Üstünde 22 de- recedir. Bugün şehrimizde havanın umur miyetle bulutlu ve hafif yağışlı geç- Mesi, rüzgârların kuzeydoğudan orta lddette esmesi, bava sıcaklık derece- sinin bugüne nazaran azalması muhr temeldin.