4 Mayıs 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

4 Mayıs 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

4 Mayıs 1080 İngilterede koalisyon hükümeti kurma fikri ortaya atıldı Lordlar Kamarası, şimdilik müsa Londra $ AA (Reuter) — Lord- lar Karamasındaki Hükümet ve mu- halefet İlderleri — İngilterede — milli bir koalisyon hükümeti — kurulması fikrini dün gece hoş karşılamamış- lardır. Müstakli Lord Eiton iktisadi sa- hada mevcut şiddetli ihtiyaçları kar- gılamak Üzere alınacak tedbirler ve Bunları tatbik edecek mllli bir hükü. met kurulması hususunda üç parti liderlerinin de bir anlaşmaya verma- 'ya febar edilmelerini teklif etmiştir. Hükümet Lideri Lord Addison bu - teklifi karşılamıyor teklif edilen siyasetin şimdilik pra- tik bir siyaset olmiyacağını ve bir buhran mevcut oldukça tedricen bu- 'nu önliyeceklerini söylemiştir. Muhafazakâr Ldder Lord Salisbury bir konlisyon hükümetinin — iktisadi sahada mevcut giddetli — ihtiyaçları karşılamak hususunda büyük fayda- ar temin edeceğini kabul — etmekle beraber, koalisyon hükümetini ideal bir hükümet gekli olarak telâkki et menin yanlış bir fikir olduğuna şah- san inandığını bildirmiştiir. İngiltere İlim ve Teknoloji Kolejinde yıllık fizik / sergisi açılmıştır. Resimde uranyum ve radyoaktif enerjisini ölçen bir âlet görülmekte di Kanserin tedavisinde yeni bir adım Kanserin bir nev'i olan hoçkins hastalığını tamamen iyi eden yeni bir ilâç hulundu Atlantie City 3 ALA. (Afp) — Bir- leşik Amerika Doktorları Birliğinde yaptığı bir beyanatta Kanser ve Kan Serli hastalıklar merkezi - direktörü Dr. Rhoada, bir nevi lenfa guddeleri kanseri olan Hodekins — hastalığına müptelâ birçok hastayı — trlethylene melanle veya “t e. m., adında yeni İlâcı kaşe halinde vererek iyi ettiği- ni söydemiştir. Dr. Rhoade, müzmin — Leucemle'ye Mmüptelâ başka hastalar / Üzerinde yaptığı tecrübeler neticesinde hasta- ların dürümünün — düzeldiğini söyle. Tni ve Almanya'da yapılan bu yeni ilâcın ağız tarikiyle küçük — dozlar halinde alınabileceğini ve bu Hlâcın gene Hodgkins hastalığında kullanı- dan azotlu hardalın yaptığı gibi hiç- bir fena tesir bırakmadığını - belirt- miştir. Bununla beraber Dr. 'Thonda &, €. m. in kanseri iyi etmediğini ve bu neviler' üzerinde henüz yeter de- recede tecrübeler yapmadığımı belirt miştir. Minyatür bir uçak gemisi Çnsaslönı Hni “kikdi sevk merkerinde, — Amerikan uçak gemisi Entreprise'in. tıpa fıp aynı olmak üzere 14 metre azunlakta bir. maketi — yapık mıştır. Hler gün pek çok me Taklı — tarafından ” hayranlıkla seyredilen bu makette, uçak ge misinin bütün teferruatı ve bü. ün teninatı aynen taklit edilmiş bulünüyor. / Ziyaretçiler — oyun: cak geminin üstüne çıkıp her farafını gezebilmekted manı yerine talk - pudrası püs kürtülüyor. Zaten oyuncak e mide — hakikisine — benze fek şey de; bu pudra düma! dilâno Hayvı onra beraberinde / getridiki 19 seneye mahküm olan Graziani, | sene 2 ay hapis yatacak Roma, 3 - ALA. (AFP) — Roma Askeri Mahkemesi eski Müreşal Gra- Zlani'yi 19 sene hapse mahküm etmiş ve hükmünde sanığın, 801043 ta- rihli İtalyan mütarekesinden sonra Almanlarla işbirliği yapmaktan suç- lu olduğunu belirtmiştir. Fakat eski Mareşalin, çekmiş bu: lunduğu mevküfiyet seneleri ve af kanunu ile düşen 13 sene 8 aylık müddetten sonra Grazlani'nin ancak bir sene iki ay cezası kalmıştır. Grazlani'nin avukatı Askeri Tem- yiz Mahkemesine müracaat etmeğe karar vermiştir. Bir Amerikan Cumhuriyetçi mebusa göre: “Demirperde arkasında bir lâl çıkmazsa, harp kaçınılmaz hale gelecektir” VWashington, $ - ALA. (AFP) Ohlo eyaleti Cumhüriyeti saylavla- rından John Vorya, Amerikan Ti- caret odasında yaptığı demeçte de- miştir ki “Burada veya demirperde arkasın da bir ihtilal çıkmadığı takdirde harp gayri kabili içtinaptır. Sovyetler Bir- ğinde bir ihtilâlle değişiklik olma- Kını istiyoruz. Bunu elde etmek için harpte olduğu “gibi sulh zamanında da kayıtsız gartsız teslim talebinde bulunmak hatasını bir daha - tekrar etmemeliyiz. Bir taraftan yumruğu 'nu gösterirken öbür taraftan dostluk elini uzatmak — zordur, fakat böyle hareket etmeği öğrenmeliyiz.,, İranın eski Şahının nâşı Tahran yolunda Kahire, 8 ALA. (AF) İranın eski Şahı Rıza Pehlevinin nâşı bu sabah Kahire hava alanına — götürülerek 'Tahrana nakledilmek üzere — uçağa tevdi edilmiştir. Mısır ordusuna men sup bir ihtiram kıtası eski İran Şa- hının nâşını selâmlamış ve bütün res- ml dairede bayraklar yarıya indiril. miştir. İran hanedanına mensup Üç prens- 'ten müteşekkil İran heyetiyle - nâşı 'Tahrana götürmeğe ve cenaze töre- nine iştirake memur Misir heyeti aye 'a uçakta yer almışlardır. görülmektedir. Kanguru sahibesini tanımışa Sivil Amerikan Savıumın ası Zzayıf a larak ara n vi üi Bir Mısır tayyarecisinin yaptığı rekor Londradan Hartum'a kadar hiç dur- Avusturya ordu fazlası uçaklarından 19 tanesl sivil havacılığa terkedilmiştir. bir tanesi indiği hava meydanında kontrolü gördüğünüz Bu kaza sonunda uçağın içinde bulunan 4 kişinin burnu bile kanamamıştır. Bunlar sü İçmek İstiyormuş gibi v Amerikalılar, 95 milyon mark yardım edecek Harriman, Avrupa sanayiinin harpteri evvelkine nazaran yüzde 121 arttığını söyledi Berlin 8 AA. (Afp) — Marshall Plânı Fevkalâde Büyükelçisi Averell Harriman, Avrupa İktisadi İşbirliği Mahalli İstişare — Komitesinde dün verdiği beyanatta ezcümle demiştir ke: 'Doğudan gelen barbar — tazyika Berlinlilerin mukavemet etme karar- larını çok takdir ediyorum.,, Büyük- elçi, Batı Avrupa sanaylinin harpten evvelki seviyesinin — yüzde 121 ine eriştiği için duyduğu — memnüniyeti belirtmi ve Marshali Plânı idaresin- den Berline uzun vâdeli bir yardım Finlândiyada grevler Komünist usülü grevden bu defa Rusya zarar görecek Helsinki, 3 - ALA. (AFP) — Fin demiryollarına mensup 4500 lokomo- tf makinisti, — tekatdiyelerine zam yaptırmak için Hükümetle girişmiş oldukları müzakerelerin müvaffakı: yetsizlikle neticelenmesi üzerine bu gece yarısı işlerini - bırakacaklardır. Bu grev neticesi, Rusyaya tazminat olarak verilen malların sevkiyatından başka, Fin topraklarında bütün de- ti düracaktır. Hükü- metin alacağı karşı tedbirler henüz bildirilmemiştir. Mamafih Hükümetin bunlar hakkında takibata girişeceği sanılmaktadır. 6.H.P., Seyhanda seçim propagandasına devam ediyor Adana 3 (Husust muhabirimiz bil- üriyor) — CHLEP. Adanada bugün kincl açık hava toplantımı yaptı. Ya- ın da Halkevinde kadınlar arasında capalı salon toplantısı yapılacaktır. Bu C.HEP. toplantılarında eski ve ye- ni bakanların, umum — müdürlerin meydanlarda kürsülere çıkıp halka karşı nutuk vermeleri, yapmak arzu. nda oldukları yeni — hizmetlerden sahsederek — gerek kendilerini gerek CHEP. ni halkın emrine âmede gös- termeleri bilhassa — muhalif / vatan: daşların hoşuna gitmektedir. Cumhuriyetin tlânından bu yıla ka- dar ik defa görülen bu demokratik seçim sistemi elde edilen muvaffa- kiyetlerden biri addediliyor. CHEP. bugün Maraş ve Gazlantep- 'e de birer açık hava toplantısı yap- hiş, hatipler seçimi büyük farklarla endilerinin — kazanacaklarını. söyle. üşlerdir. Adana bölgesinde seçimi azanma şansı küvvetli olan CEHLP. ıdaylarından Cavit Oral ve - Kasım iülek hâlen burada propaganda nu- ukları vermektedirler. D.P. nin bu. fünkü açık hava toplantısında Adana /daylarından Profesör Remzi - Oğuz mık, Profesör Doktor Cezmi Türk, air Arif Nihat Asya, ve milletvektii sinan Tekelloğlunun samimi olmadı. Zını tebarüiz - ettirmiştir. C. H. P. 'nin yeni Adana adaylarından, — bir grup bügün Saimbeyli ilçesinin Mo- .ecce bucağında halkla görüşürlerken .endilerine çay ikram edilmiştir. Çay- arın Biri taze demlenmiş, diğeri de bayat olduğundan adaylara hangisin. den içmek istedikleri — sorulmuştur. >HP adayları: “Elbette taze dem- kaybederek, sanki 'kilde deniz kenarını boylamıştır. Batı Berline programı için 95 milyon marklık bir tahsis yapılacağını bildirmiştir. Doğu ile Batı arasmnda ticaret mü- badelesinin gelişme imkânı hakkın. 'da sorulan Suale cevaben Harriman büyük bir engelle kargılaşıldığını söylemiş ve bu engelin doğu memle- ketlerinin, muhtemel Batı — Avrupa ihracatına karşılık sağlamaktaki ki- fayetsizlikten ibaret olduğunu belirt. miştir. Harriman, bu barışçı reka- 'bette Batının kazanacağına emin ol. duğunü söylemiş ve sosyal mesele- deri halletmek için Batının bir fikir seferberliği yapması zaruretine işa- ret etmiştir. Harriman daha sonra derhal Tempelhof üçak alanına git- miş ve Parise hareket etmiştir. Grocker'in yerine Sir Robertson, Ortadoğu İngiliz Kuvvetleri Komutanı olacak Amman, 3 . ALA. (AFP) — Orta- doğudaki İngiliz Kuvvetleri Başko- mutanı General Sir John — Crocker Süveye Kanalı bölgesindeki Fayed'e dönmek Üzere Amman'dan ayrılmış- Ortadoğudaki İngiliz — Kuvvetleri Başkomutanlığı vazifesinden ayrıla- cak olan General'in yerini Sir. Ro- bertson alacaktır. Amerikadan intıbalar| Türk propagandası için teme “Bir köpek, Ahmet adında birisini ısırmış”, “Ahmet adında bir adam, bir köpeği ısırmış' Neşriyat Müdürü yerinden fırlar : “İşte bu havadistir” “BİR köpek Ahmet adında birin! dinda bir adam bir kö peği isrmiş. Amerikan Neşriyat Müdürü, yerin: den fırlar: “İşte bu, havadistir” der. Bizim Amerikadaki 'Türk Haberler Ofisi de, — Türkiyeyi tanıtmak için yaptığı gayretlerde, Amerikan bası- 'Dının bu ana prensipin iyice belle- mek fırsatını bulmuş: Türkiyeye, bir Amerikan opera artisti gitmiş (adı kirk bilmem neymiş) ve Ankarada bir opera gösterisine iştirak etmiş. Bizim Haberler Ofisi, — bu. havadisı —dlğerleri meyanında— New-York Times gazetesine bildirmiş, Bu meş- hur gazete, bu havadisi basmış. Bir kaç hafta sonra, daha mühim bir ha- vadis alınmış: Meşhur Amerikan pi- yanisti Tturbi, Türkiyede, zelzele fe- İâketzedeleri menfaatine bir konser vermiş ve bizzat kendi — konserina. 2.000 liralık bir bilet satın alarak gir- miş. New-York Ofisimiz bu enteresar havadisi New-York Times gazetesine telefonla bildirmiş. Neşriyat Müdürüü alâkadar olmamış. Bizirakiler hay- retle, daha önceki opera havadisini bastıklarını, halbuki o opera tenoru- zun, vaktiyle Metropoliten Operasın. da çalışmış, 2 nci derece bir artlat olduğunu. hatırlatmış, Tturbi havadi- #inin ise daha alâka göreceğini san- diklarını ilâve etmişler. — New-York Times'in müdürü göyle cevap vermiş. — Birinci havadisinizi bastık, çün- Kü onda, bilmediğimiz bir şey vardı: Türkiyede öpera olduğundan haberi- miz yoktu; bu havadis bunu öğreti. yordu. İkinci havadisiniz enteresan değil, çünkü Terubi gibi meşhur bir piyanist her sene turneye çıkar ve kemen her memlekette konser verir. Bu sefer de Türkiyeye gitmiş. Ki 'ne? Teberruda bulunmuş. — Bu gibi gahsiyetler sık sık teberruda bulunur. Yeni bir şey değil ki. Ttrubinin beda, va reklâmını yapmak da bize düş. İşte size, olanca Amerikan dobra Göbralığı ile, işin hakikatı. 'Türk Haberler Servisi, Türkiyeden bahsettirmek için, Life mecmuasını da bir denemiş. Milyonlarca tirajı olan bu derginin malüm olduğu üze- re, her nüshasında “davetlerde" sa- hifesi vardır. Life fotografçım kâh bir evlenmeye, —kâh bir toplantıya, kâh bir baloya yollanır, o hâdisenin resimleri kısa yazıl neşredilir Bizimkiler de şöyle bir telkinde bu. dunmuşlar: “New-York'ta bir. sürü ecnebi haberler servisi var; niçin ot Jardan birine —meselâ Türk Haber- | prensip 7 an 'Yazan Oğuz TÜRKKAN ler Ofisine— bir fotografçı gönder- miyorsunuz?* Life'çi sormuş: — Akşam, namaz vakti - gelince, memurlarınız işlerini bırakıp, oracilk- ta namaz kılarlar mı? Bizlmki, hayretle: — Hayır, cevabını vermi — Şu halde, demiş Lite" gelerek fotografçımız enteresan ne bulsun ki! Her yerde görüldüğü gibi, daktilo başında yazı yazan kızlar, masa başında çalışan memurlar, dos- 'ya dolapları filân. Bunu okuyucu ne yapsın?” Evet, “Ahmet efendi köpeği unrdı” tarzında bir havadis verebiliyor mu- yuz Türkiye hakkında? O zaman L. fe fotoğrafçısı da koşar, New-Yörk 'Times muhabiri de. —Aksi takdırda kimsenin, dünyada TTürkiye diye bir 'yer da varmış, diyeceği yoktur. Zaman zaman kızar, zaman zaman merak ederiz: niçin Türkiye hakkın- da, bindebir yazı yazan ecnebiler, hep igin acayip taraflarını araştırıyor, ea- Ki ve köhnenin fotograflarını çeki- yor, yeni ve modern gelişmelerimizi Börmemiş gibi davranıyorlar. Yahut da niçin Nerin Gun gibi serseriler, Türkiyeyi Amerikalıların komik bir taklitcisi, garip bir memleket tarmın- da gösteriyorlar? Cevap aşikârdır: Çünkü — bu çeşit yazılar ve fotograflar Amerikan ©- kuyucusunu — ilgilendirir de ondan. Doğru dürüst, düpedüz hakikat, A- merikan tabirince “exciting” (heye- can verici) olmaktan uzaktır. Şu halde, Türkiye ve Türkler hak- kında hakikati anlatmaktan ve dur yurmaktan ümidi keselim mi? Hayır. Sadece bir hakikati takdim geklini değiştirelim. Zaviyenin âyarını değiş- tirelim. Son çeyrek asırdır Amerika, Yoman ve hikâye olmuyan, ciddi mev. zuların Üslübunda çok mühim deği- giklikler yapmıştır. Roman ve hikâye tekniğinin en enteresan — tarafları, makaleciliğe tatbik edilmiştir. En a #ar ilmi mevzular bile bugün “çuko- Jataya bulanıp” öyle yutturulmakta- dir. Mevzua yanaşış, mesleyi — ele alış Ve anlatış. Üslüp, hergey, herşey değiştirilmiştir. Ve bu yeni teknik hakkında kitaplar yazılmıştır. Bun- Jar bellenmedikçe, Amerikadaki Ha berler Ofisimizin samimi gayretleri, bülten basıp sağa sola göndermekten öteye varamıyacaktır. Ve bu. bülten: or, “bir köpek bir insanı uırmış” hax isi gibi okunacak, yani okunmuya, caktır. Marifet, her havadise, “insan Köpeki isirdi” zaviyesini verdirebil- mektir. MEMLEKET HABERLERİ Sanayi kanun tasarısının tetkikı bitirilmek üzere Ankara 3 (Hususl muhabirimiz bil- üriyor) — Yurdumuzda gerek devlet liyle işletilen ve gerekse şalıs veya opluluklara ait olan iktisadi teşeb- süslerin gaye Ve maksada elverişli şekilde çalıştırılmalarını temin ve in- <işafını plânlaştırmak — maksadiyle daha önce hazırlanmış bulunan Sa- yayi Kanun tasarısının yeni baştan etkiki bitirilmek Üzeredir. Bilindiği gibi, 2 yıl kadar önce ha- zırlanan tasarı Mecliste ilgili komis- yona gelmişse de, tasarı hükümlerinin Yüksek Secim Kurulunun kararı Ha Özyörük D.P. bağımsız adayı olarak kaldı İzmir 8 (Hüsüsl muhabirimiz bi tiriyor) — Yargıtay Başkanı — Halil İzyörük'ün — bağımsız aday / olarak DEP. listesine ithal edilmesi gerektiği Yüksek Seçim Kurulundan İzmir se- şim kurulü başkanlığına tebliğ edil- di Seçim kurulu bu hususu yarın çı- kacak gazetelerde ilân edecektir. lenmiş çaydan içeriz.” deyince, köy- üler de: “Şu halde bize bir şey de- neğe hakkınz yoktur. Siz de artık yayatladınız. Biz yenilere rey vere: veğiz.” demişlerdir. Adanada yarın yapılan toplantılardan birinde de Mil let Partisi sözcüleri konuşacaklardır. günün ihtiyaçlarını ki yeter mahiyette olmadığı ileri sürülerek 1- ade edilmişti. İktisadi hareketlerin kesif olduğubir zamanda kısa - bir tetkiki müteakıp hazırlanan tasarı- 'min © zaman görülen eksikliklerini ihtiyaçlara cevap verebilecek şekilde yeni baştan hazırlamakta olan komls- yon çalışmalarını bitirmek. Üzeredir. Yeni Meclisin açılacağı günlerde tu mamlanarak llk fırsatta tetkikine su. nulacak bu tasarı bir boşluğu doldu- racaktır. Pakistan Basın Ataşesinin kokteyli Ankara 8 (Hususi muhabirimiz bil- dlriyor) — Pakistan Elçiliği Basın Ataşesi, Mister Dadaşi bugün basın mensuplarına bir. kokteyi vermiştir. Kokteylde ses — sanatkarlarımızdan Zehra Bilir bir konser vermiştir. Ve ilen malümata göre Elçilik Zehra dliri Pakistana davet etmiştir. Pakistan Büyük Elçisi, Ankara Hukuk Fakültesinde Ankara 3 (Hususi muhabirimiz bil tiriyor) — Ankara Hukuk Fakültesi >rofesör ve öğrenellerinden mürekkep ir grup Pakistan Büyük Elçisi Ek- Jâna Mian Beşir Ahmedi ziyaret © Tek kendilerini fakülteye davet et dişlerdir. Ekselâns Pakültede 2 saat alarak profesör Ve talebelerle hu 'uki mevzular üzerinde görüşme yap- saştır. Şair Nâzım Hikmet açlık grevine başladı “Müdahalelerden korunamıyacak derecede zayıf - düştüğüm zaman — cebren beslenirsem, kendime gelir gelmez tekrar greve devam edeceğim” Ankara 3 (Husust muhabirimiz bil- diriyor) — Şalr Nâzım Hikmetin a- vukatı İrfan Emin bugün gazetecilere aşağıdaki izahatta bulunmuştur: 30 nisan pazar günü Üsküdar Cezaevine Nâzım Hikmeti ziyarete Eiderek şalrin bana göndermek için kaleme aldığı mektubu kendi elin- den aldım. Bu süretle Nâzımın 2 ma- yıstan itibaren yeniden açlık grevine başlıyacağını öğrendim. Nâzım Hik- met bu mektubunda hakkını aramak yolunda elinde başka bir imkân kal- madığından bahsediyor, 2 mayıs ta- ihinden itabaren açlık grevine devam deceğini yazıyordu. Mektubun son kısmında aynen göye le denmektedir. Açlık grevinin seyri — esnasında müdahalelerden korunamıyacak ka> dar zayıf düştüğüm ve kendimi kı bettiğim zaman, cebren beslenirsem kendime gelir gelmez grevime devam zdeceğimi, ölümüme yahut herhangi bir kanun yolundan tahliyeme kadar nn böylece sürüp gideceğini ay- 1ca. bildirdim. Nâzım Hikmete hiç olmazsa yapa- 'ağım teşebbüslerim. neticesine kar Jar olsun beklemesini wrarla söyle. iimse de kabul etmedi. Ben de der. hal Ankaraya hareket etmek zorunda Ankarada bazı yüksek ma- amlarla temasa geçtim. Bilhassa A- dalet Bakarıı Puad Sirmenle görüşe- 'ek 13 seneden beri ümitsiz bir hava içerisinde insan gücünün yetemiyece- d bir buhranla mânen yıpranan şa- rüh hastalıkları müte- Mmürekkep bir heyet marifetiyle muayenesini talep ettim. Terviç edilen talebim Üzerine sundu. kum dilekçe derhal muameleye kon. Aldığım son haberlere göre müek- kilim 2 mayısta başladığı greve de- vam etmektedir. Esasen Cerrahpaşa hastahanesince — verilen raporlarla hasta olduğu tesbit edilen müekkili. nin hayatı bu veni dürüm sivaceher sinde büsbütün vehamet kesbetmiş