14 Mayıs 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Bayfa ? Yabancı gazetecilerin gözü ile Türkiyede seçim kampanyası Seçim kampanyası sırasında, münakaşaların bir an bile çirkinliğe ve şahsiyata inı ilmemiş olmasiyle Türk Milleti ne kadar iftihar etse azdır (vIma” ken, diker den yazılarını evvelki gün zıyı neşrediyorur. SECİM düvam, Yeni Türküyenin bir galibiyetini teşkli eder. Demokrat yolunda ilk adımları atan bir memle- kette yapılan seçimleri takip maksa- diyle gelen yabancı müşahit mucibi memnüniyet ve — hayret verici bir manzara ile karşılaşır. İşbu manzara, hür insanın en mukaddes vazifesini ifaya elddiyet ve olgunlukla giden bir milletin manzarasıdır. Dost mem- leketin 25 sene — zarfında katettiği merhaleleri herkesten ziyade takdir. edebilmek vaziyetinde bulunan Yu- 'nanli ziyaretçi için işbu — manzara fevkalide memnun edieidir. Bundan bir sene evvel Atina (Vima) gaze- tesinde yazdığım makalelerde, Türki- yeden İntibalarımı ve müşahede et- tiğim şayanı hayret terakkiyatı kay- detmiştim. Her sahada — hayranlığı Mücip terakkiyat... Harf İnkilâ- bindan tutün da, kadının yükseltil- mesine kadar.. — Bahusus / zihniyet değiştirlmesi hususundaki/ terakki. Garp olan şarkın manzarası... Şark ki, garp olmakla beraber / kendine Has fazileti, efendiliği, ananelerini hiç e kaybetmez... Bugün Türk milletinin siyasi ol- gunluğunu dahi müşahede etmek fır- tini elde etmiş bulunuyorum. İs- tanbula vardığım gün Cumhurbaş- kanı İsmet İnönü, Cumhuriyet” Halk Partisi Başkanı sifatiyle — Taksim Meydanında malüm nutkunu irat et- tiler. Geniş meydanda toplanan halk kltlesinin intizam ve terbiyesi me- deniyet ve olgunluklariyle tanınmış bir çok memleketleri dahi imrendire- 'cek mahiyette idi. Seçim mitinglerin- de sik sik görülen taşkınlık ve çir kinliklerinden en ufak izi bile yok.. Büyüklerinden birini lâyık olduğu Gikkatle, dinleyen bir mülletin gayet tabil manzaram... Fakat parti. relsleri dahi ayni terbiye ve — itidali — göstermizlerdir. Dost bir memleketten dahi gelen bir 19 Mayıs Gençlik Bayramı Gazetemiz bir yandan kendi hab hi olayın ehemmiyetii. lan memleketimize v yabancı gazelelerin mühabirlerinden istifadeyi faydalı bulmustur. Bu Yazan: P. Paleologos Yunan gözetesinin muhabiri, llarını kendi gazetelerini leri bizi yakından alâkadar ettizin. yabancı, kendisini misafir eden mem- leketteki alyasi partiler — hakkında fikirler izhar etmek hakkını haiz de- ildir. Bununla beraber seçim kam- Panyasının bütün şiddetine ragmen Siyasl lderlerin bir an bile terbiyenin hadlerini aşırmadıkları herkesçe ma- lüm ve müsellem bir hakikattır. çim kampanyası çok hararetli olmuş- fur, Partiler birbirlerini tenkid et- mişmişler, ithamlarda — bulunmuşlar. dir ki, demokrasi - rejiminde ya- gıyan bir millet için, bu pek, tabil- Gir. Pakat münakaşalar bir an bile çirkinliğe ve şahsiyata indirilmemlş. fir. Bunünla, — Türk — milleti ne kadar iftihar etse yeridir. Ve böylece seçim gününe yaklaştık. Seçimin hür bir memlekete lâyık bir surette cere- yan edeceği muhakkak görülmekte- dir. Reylerin sayılmasına nezaret ede- cek heyetlerin teşkilini temin eden muaddel Seçim Kanunu, 'Türk Mille- 'tinin kararına hiçbir süretle müdaha. de edilemiyeceğine dair küvvetli bir teminat teşkil eder. Beçim neticesi hakkında tahmin- derde bulunmak tabil eniz değildir. Yeni — Tyrkiyenin — dostları / yalnız günü temenni — edebilirler Ki rey sandıklarından — ileri gelecek hü. Kümet / küvvetli, demokratik - ide- allerle —meşbu. ve Türk - İnkilâbi. 'nan muazzam eserini idame ve itmam edebilecek kudrette olsun. Yunanlıla- a gelince: Bunlar, iki büyük şahsiye- 'tin yanl Venizelos ve Atatürkün te- mellerini attıkları Türk-Yunan dost. duğunun yeni Türk Hükümeti tara- /fından dahi şefkatle himaye edilme- Sini temenni ederler. — Türk-Yunan dostluğu henüz köklerini çok derinle Te atamadığı genç bir mgaca benzer, her iki tarafın gefkatine muhtaçtır. Yeni Türk Hükümetinin gefkatını e- sirgemiyeceğine kanliz. Işbu ümitle 'Türk Mülletine lâyık olduğu hüküme- 'te kavuşmasını temenni ederiz. büyük törenle kutlanacak İnönü ve Fenerbahçe Stadlarında yapılacak olan törenin tafsilâtını veriyoruz Ebedi Şef Atatürkün Samsuna a-| yak bastığının yıldönümü olan 19) Mayıs Gençlik ve Spor bayramı, İnö-) Nü ve Fenerbahçe statlarında yapı- Jacaktır. Türenlere sant tam 10 da başla- macak, İnönü atadındaki gösterilere kız ve erkek okulları, deniz ve kara askeri — İlseleri ve Beden Terbiyesi “Teşkiltına bağlı klüplerin #porcuları iştirak edecekler, — Fenerbahçe sta- dındaki törene de sivil liselerle as- keri liseler ve #porcular katılacak- tır. İnönü stadındaki törende Vali ve) Belediye Başkanı beraberinde İstan- bul Komutanı olduğu halde hazır bü- Junan sporcuları teftiş ettikten son- ra tribündeki mevkiini alacak, müte- akıben bütün sporcular bir ağızdan hir. bandosunun refakatiyle İstik- Jai marşını söyliyecekler ve bu esna- da stadyomun bayrak direğine okul- Jardan ve gençlik klüplerinden aynı- Jacak dört sporcu tarafından Türk bayrağı çekilecek, aynı şekilde tertip edilen bir. Cumhuriyet Abidesine çelenk koya- gaktır. 'Daha sonra Vali ve Belediye Baş- Kanı ile okullar adına bir öğrenci 19 Mayıs gününün tarihi kaymetini ve 'beden terbiyesinin Önemini belirten göylevler. vereceklerdir. Söylevlerden sonra bütün gençlik ve halk, 'Türk ulusu ve Cumhurbaş- kanı için üç defa (sağol) çağırışı ile geref gösterisi yapacak ve (Dağ ba- şini düman almış) margı söylenecek- tir. Marştan sonra stadyoma giriş rasına göre tören geçişisine başlana- caktır. Fenerbahçe stadırdaki törende Ka- diköy ilçe başkanı, bir askert komu- 'tan ve Mülli Eğitim Müdür muavini hazır bulunacaklardır. Gençlik ve Spor. bayramı dolayı- siyle vilâyet, ordu / belediye, beden terbiyesi, Milli Eğitim Müdürlüğü ve #iyasl partiler adına gehitlikler ziya- zet edilecektir. 19 mayış günü ve akşamı resmi ve husüsi dairelerle gençlik klüpleri bayraklarla donatılacaktır. — YENİ 18TANBUL - 14 Mayıs 1050 ŞEHİR HABERLERİ | İstanbul Gençlik KonseyineDevietin para yardımı Ağustos ayında toplanccak olan (WAY) Konseyine önem veriliyor. Dünye — Gençlik Birliği (WAY ikinci Konseyinin 1950 ağustos ayın- G İstanbulda yapılmamı dölayisiyie, Türkiye Mülli Talöbe Federasyonunun Könsey TTürk Tertip Kömitesi, — bu mevzuda devletin yâpacağı para yar- dımi için tasarı hazırlamıştır. Hükü- mete #unulan bu tasarı prensip ola- yak kabul edilmiş ve 4ik plânda Mil- W Eğitim Bakanlığı bütçesinden Fe- derasyona 3 bin lira para yardımı ya- pilmiştir. Para yardımının mütebaki kısmı için yeni Meclisten / kanunla fevkalâde ödenek çıkarılacaktır. Ay: rıca, Könsey hazırlıkları için İstan- bul Vali ve Belediye Başkanı sayın Ora. Prof Dr. Gökay, İstanbul şeh- Ti adına gereken her türlü-maddi ve mânevi müzahereti göstermeyi vâ- detmiştir. Misafir delegeler, İstanbulda Emir- gün korusundaki/ köşklerde, — Malta köşkünde, Yüksek Denizcilik Okulu ve Teknik Üniversita 'Talebe Yürtla- rında kalacaklardır. Mülli Eğitim Ba- kanlığı Denizcilik Okulu ve Teknik Üniversite Talebe Yurtlarında, ecne- bi delegeleri misafir edebilmek için gerekli konforun ve mükemmeliitin temini için tahsisat ayırmış ve hemen faaliyete geçmiştir. Yanan Norveç gemisinin durumu Sahibi ve sigorta - şirketi tarafından - tamamen terkedildi Bir kaç hafta evvel / Haydarpasa dimanı önlerinde yanan Norveç ban: dıralı Bosphorus gemisi Onlo'dan ge- den mütehassısların yaptığı tetkikat sonunda kaybedilmiş neticesine varıl dığından gerek acente ve gerekse si- gorta girketi tarafından tamamiyle Terkedilmiştir. Yalnız İsveç. Arma: törler Birliğinin İastanbulda bulunan Avukatı, kurtarlmasından Ümit kesi- len gemiyi bir 'Türk armatörüne sat- mak Üzere çalışmaktadır. 200 bin İngiliz liralık sigorta pri- mi geminin sahibine ödenmistir. Bu yaziyette geminin Türkiyede kalaca- & anlaşılmıştır. Suriye Elçisi Ankaraya dönüyor Bir müddetten beri şehrimizde bu: dunan Süriye'nin Ankara Elçisi Emir Kali Arslan, bu akşamki ekspresle Ankaraya avdet edecektir. Marshall - Plânı afiş müsabakasını kazanan Kenan Temizan, Parise gitti Marahali/ Plâni İktisadi — Yardım Heyeti tarafından Türkiyede açılan afiş müsabakasında birinciliği kaza- 'Han gazetemizin —sanat — müşaviri Prof. Kenan Temizan, Marahali Plânı İdaresinin misafiri olarak bir. harta kalmak Üüzere Ankara — vapüriyle Parise hareket etmiştir. Amerikan — muhripleri dün gitti Üç günden beri ilmanımızda mise fir Bulunan 42 ci mührip filotiilası kumutanı Komodor. Kaplan komu tasındaki Birleşik Amerikanın Akde- 'niz donanmasına mensup “Vogelcer sang” we Ellon” mühripleri bus Bah aat 6,80 a Akdenize müteve ihen Ilmanımızdan ayrılmışlardır. Adliye Sarayı inşaatı Sultanahmetle Belediye arasına ya- pilacak olan Adliye Sarayı inşaatı: Bin toprak - tesviyesi için Vilayete 250 bin lira ödenek gelmiştir. İstanbul (l Seçim Kurulu Bugün memleketin her tarafında mülletvekili seçimi yapılacaktır. / Ka nunun 49 uncu maddesine göre oy vermeğe bu sabah saat 8 de başlı nacak ve bu, akşam saat 17 ye ka- dar devam edecektir. Saat 17 ye gel diği halde sandık başlarında oylarını vermek Üzere bekliyen seçimenler de oylarını kullanacaklardır. Selçm Kanununun 7 nci maddesi 'ne göre siyasi haklarını kullanmak- tan menedilmiş bulunmayan ve 22 yağını bitiren her vatandaş oy vere- ir. 9 uncu maddeye göre emni- 'yet müdürleri, emniyet âmirleri, ko- miser, komiser muavini ve polisler askeri okul öğrencileri ve erler di hil bütün askeri şahıslar oy veremez- der, Bugün saat & den 17 ye kadar u- mümi içkili yerlerle umumi mahal- derde her çeşit alkollü içki verilmesi ve datılması yasaktır. Ayrıca gene 'oy verme müddetince - bütün umumt eğlence yerleri ve sinemalar kapalı- dır. Oy verme müddetince ordu ve zabita mensuplarından başka — hiç kimse ilâh taşıyamaz Oy vermek için sandık başına den geçmenler sıraya dizilir. Sandık kurulunun önüne alınan kimse san- dik başkanına seçmen kartını verir. Başkan, seçmenin kütük. listesinde adını bulur ve masa Üstünde duran zarflardan birini verip kapalı oy ver- me yerine giderek oy pusulasını ha- zırlayıp zarflamasını söyler. Ayrıca oy Pusulasını zarfa koyduktan son- ra güzelce kapamadan çıkmamasını tenbih eder. Oy pusuülası ve zarf Kapalı oy verme yerinde beyaz kağıtlar bulunacaktır. Seçmen ister bu beyaz kâğıda istediği adayların ismini yazar, isterse siyasl partilerin veya bağımsız adayların seçmenlere dağıttığı matbu öy pusulalarını zarfa koyar, Seçim Kanununun 80 uncu mad- desine göre seçmen dilediği adayları yazarak oy pusulası doldurmakta ta- mamiyiğ serbesttir. Bu — suretle ha- zırlanacak oy pusulası, zarfa konu- k iyice kapatılır. Bu zarflar tek biçim ve renkte olur ve içindeki oy pusulası farkedilmiyecek surette hü- kümetçe hazırlatılır. “Kapalı öy verme yerl Kanunun 91 inci maddesine — göre oy pusulasının kapalı öy verme ye- rinde zarfa konulup kapatılması mec- burldir. Kapalı oy verme yeri, dişa- 'ıdan gözetlenmiyecek ve seçmenin, oy pusulasını dilediği gibi hazırlaya- cak şekil ve vasıta olur Aday listele- Tinin levhalar halinde yazılıp basıl- miğ metni kapalı oy verme yerinde anılı durür. Kapalı öy verme yerinde masa ve Üstünde yazı yazılacak aa- bit bir râhle ve kalem bulundurulma. a1 mecburldir. Kapalı oy verme yerinde dilediği ©y Pusulasını zarfa koyup kapattık- 'tan gonra seçmen buradan çıkar ve hazırladığı zarfı sandığa bizzat atar, Körler ve meflüçlar bir. seçmenin yardimiyle oylarını kullanabilirler Kanunun 99 uncu maddesine göre hiç bir seçmene sandık başında mü- dahale, telkin veya tavaiyede bulu. nulamaz ve hiç bir seçmen - oyunu kullandıktan sonra sandık — başında, kalamaz. İi Seçim Kurulundan tebliğ olunmuştur: 1 — Her ne kadar milletvekilleri seçimi hakkındaki kanunun 77 ve 80 incl maddelerinde, zabıta memurla- ranin sandık kurulü başkanının dave- © olmadan sandık yerine giremiye. ve Vilâyet, dün tebliğler neşrettiler Seyfettin Uğur, dün Radyoda cekleri yazılı bulunmakta ise de nü- fus kesafeti ve mevkiin durumu iti- riyle bazı mahallelerde sandıkların a caddede 100 metre — me /daha aZ mesafeye konması zaruı hâsil olduğu, Beyoğlu ilçe seçim ku- rulü başkanlığından alınan gifahi i- imıştar. seçim günü umu- geçmeyi ve şeh. Fin genel hayatını durdurmak olma dığına göre umuml caddelerden ni Kil vasıtalarının ve halkın — sandık yakınlarında bir toplanma olmamak gartiyle gelip geçmeleri gerekeceği Cihetle bu arada şehrin sükün ve ası Yişini muhafaza vazifesini alan zâbı 'ta mensuplarının da bu kabll umuml yollardan, sandığın bulunduğu mal lere yakın yerlerde tevakkuf etmi k kayıt ve gartlariyle gelip geç- melerinde kanunun maksadını İhlâl 'eden bir hal olmadığı neticesine va- rılarak bu hususta ilçe seçim kurulu başkanlıklarına ve ilgilllere tebligat Masına mezkür kanunun 66/1 İnci maddesi gereğince, 2 — Basın ve Yayın Umum Mü- dürlüğü veya valilikçe tasdikli ga- zeteci cüzdanını hâmil olan gazete cilerin de sarı kart hâmlli güzeteci- ler gibi seçimi takip edebilmelerin: 3 — Demokrat Parti İi İdare Ku- rulundan alınan 12-5-1950 tarih ve 4271 sayılı yazıda seçim emniyetini Ahlâl etmek emeliyle gizli — tertipler hazırlayan bazı kötü ruhlu kimsele- rin şimdiye kadar duyulanlardan baş- Ka aşağıda yazılı teşebbüslere de gi- rişmek kararında oldukları haber a- lınmıştır. & — Oy verme sırasında kendi a- damlarının hücrelere mevdu parti day üstelerini alıp imha etmek, b — Bu hücrelerdeki aday liste- lerini yine kendi adamları vasıtasiy- le boya İle kirletmek, €© — Beçim zarflarına benzer tak- dit zarflar hazırlattırılarak sandık çılırken bu zarfları el çabukluğu ile ©y zarflarına karıştırmak, 4 — Halki oy pusulalarını imzaya Keşvik etmek, denilmektedir. Bu husus hakkında sandık başkan- Jarının ehemmiyetle — dikkat nazar- darı çekilmek Üzere dürümün — İlçe Seçim Kurulu Başkanlıklarına tami- mine, İ Seçim Kurulunun 12-3-1950 ta- rihli toplantısında karar verilmiştir. İstanbul İl Seçim Kurulu Baş-) kanlığından tebliğ olunmuştur. 'Aday lüztesinin bağımsızlar sütu- munda yazılı olan ve parti listelerin. Vatandaşlar oylarını nasıl kullanacaklar ? Oy verme işi, sabah saat 8 den akşam, saat 17 ye kadar devam edecek İl Seçim Kurulu Başkanı konuşma yaptı da tutülacak — üstelerden ne tarzda yapılması Jâzım geleceği hakkında tereddüt edildiği anlaşılmıştır. 1 — Bağımsız olup partilerce des- teklenen adayların aldıkları oy mik- tarı bahis mevzuu olduğundan t nİF sırasında bunların bir defa ya- zılması ve hizalarına gerek parti lia- telerinden ve gerekse bağımsız. ola- rak aldıkları oyların yazılması icap etmektedir. 2 — Türk 8on) tüsi ilstesinde lami/ bulunan Tayyar ile bağımı alan Cafer Tayyar aynı dir. 3 — Toprak, Emlâk ve Serbent Te- gebbüs Partisi llsteninde bağımıız o- İarak ismi bulunan Y. Fehmi Eren, bağımsızlar llstesinde yazılı / Fehmi Eren aymı gahıstiır. İstanbul Valiliğinden tebliğ olunmuştur Milletvekilleri Seçimi - Kanununun 93 Üncü maddesinin 2 nci fıkrası, oy verme günü oy verme müddetince tekmil eğlence yerlerinin kapalı bu- dundurulmasını Amirdir. Bazı ilçelerde — sinemaların bu madde şümülüne dahil olup olmadı fında tereddüde düşüldüğü anlaşık- İ Demokrat Par- Cater Sinemalar Belediye Gelirleri - Ka- 'nunu gereğince eğlence resmine tabi olduğu gibi Polis Vazife ve Salâhiyet Kanunu da sinemaları sarahaten eğ- lence yerleri arasında tâdad etmek- tedir, Bu sebeple sinemalar da oy ver- me günü oy verme müddetince yani 8 den 17 ye kadar kapalı kalacaklar- dır, Tebliğ olunur. Hi Seçim Kurulu Başkanının radyo konuşması N Seçim Kurülü Başkanı — Yargıç Seyteddin Uğur dün gece aaat 2145 te İstanbul Radyosunda yaptığı - bir konuşmada, seçimin- mukaddes. -bir vazife olduğunu vatandaşlara — izah ederek ecdad ve ahfadlarına karşı o- lan mesuliyetlerini belirtmiştir. Bundan sonra, yolda — veya uzak yerlerde — bulunmalarda zamanında Tisteleri tetkik Ve itiraz edemiyen bazı vatandaşların seçim hakkını ka- zanmak için nasıl Adliyeye gelerek titiz bir şekilde uğraştıklarını mem- nüniyetle müşahede ve vatandaşın bu vazifesine verdiği büyük ehemmiyı işaret eden hatip: “Kanun içinde zaml hürriyet kenun dışında hic Bir gey” diye oy verme geklini izah ve de bağımsız olarak yer almış bülü- nan bazı adayların sandık başların. Edirneden — gelen ve 19 mayısta Ankarada bulunacak olan sınır top- Tağı, dün saat 10 da Silivrinin Çan- 'ta köyüne kadar Çorlu bisikletçileri tarafından getirilmiş ve burada Çor- u Kaymakamı, sınir toprağını Beden Terbiyesi / İstanbul Bölge - Başkanı Dr. Fahreddin Kerim Gökay adına hazır bulunan Bölge Müdürü Vahyi Oktay'a teslim etmiştir. Müteakıben toprağı devralan İstan- bul bisikletçileri derhal yola çıkmış. Jar ve şehre kadar yol boyunca sıra- ndaşları tarihi vazifelerine davet etmiştir. Sınır toprağı dün törenle şehrimize getirildi TOPRAK, YARIN SABAH PENDİKTE, KOCAELİ ATLETLERİNE EMANET EDİLECEK Janan halkın tezahürleri ile uğurlan- mışlardır. Saat 14 te şehre Topkapıdan giren bisikletçiler ana caddeyi takiben top- rağı Şişlideki İnkılâp Müzesine getir- mişlerdir. Toprak pazartesi sabahına kadar müzede kalacak — ve pazartesi günü yine şehrimiz sporcuları / tarafından Pendiğe götürülerek “vilâyet — hudu- dünda Kocaeli atletlerine tevdi edile- cektir. Seânik Ünversitesi talebeseri valiye bir mektup ğ gönderdier Türk öğrencilerinin de bu ziyareti iade etmele isteniyor Selânik Teknik Üniversitesinden bir müddet evvel gehrimizi ziyaret e- den heyet Vali ve Belediye Başkanı. 'na aşağıdaki mektubu göndermişler. dir. 'Güzel — şehrinizde - bulunduğumuz müddet zarfında mektebimizin öğren. cilerine karşı — görtermiş olduğunuz kabulden pek çok mütehasals oldum. Nezaketli ve nurlü irşadınız, öğren: cilerimizin yüreklerinde derin izler bırakmakla kalmadı, bizlerin kalble- Fini de t hir etti. Öğrenellerimizi inde barındırmak Jatfunda — olan yapa Lisesinde göstürilen dikkat ve klina necip Türk misafirperverliğinin hususl bir örnefini teşkil etmektedir. Türk öğrencilerinin şehrimize gelerek bu ziyareti iade süretiyle eşsiz misa- firperverliğinize mukabele etmek fir- Satını bize vermenizi rica - ederim. Milli Eğitim Bakaniyle yüksek şah: siyetinize ve Çapa Lisesi idarecileri. 'ne teşekkürlerimizi sunarken Türkiye Cumhuriyetinin taalisi için ” büyük 'Türk dostu olan bizlerin halis temen- Rilerimizin lötfen kabulünü rica eden, saygılarımızı sunarız. Selânik Teknik Üniversitesi Dekanı Beynelmilel Sağlık Teşkilâtının dispanseri yarın açılacak Beynelmilel Sağlık Teşkilkti tara fından Yakınşark memleketleri için Sultanahmet Verem Dispanseri bina ginda kurülmüş. bulunan dispanser yarın aht 15 te açılacaktır. Kâzım İsmail Gürkan, Fransız Cerrahi Akademisine âza oldu Franmız Cerrahi Akademisi 3 ma- yıs 1960 tarihli celseninde, İstanbul Üniversitesi Profesörlerinden dokter operatör Kâzım İsmail Gürkanı ee nebi Azalığa seçmiştir. Kendisi ey iülde Akademinin yapacağı bir tope Jantıya gidecektir. HAVA RAPORU Son 24 maat içinde yurdumuzda hava Doğu Karadeniz. Doğu Anadolu ve Gü- neydoğu Anadoluda çok bulutlu ve yer yer yağışlı geçmiştir. Yağışlar yağmur Seklinde olmuştur. ' aat içinde yurdumuza düşen ya- B miktarları metre karede " Tarsusta HL Kangalda 19. Sürtte 14 Mersinde 16 Seyhanda 15, Takenderunda &. Giresun, Kirgehir, Hopa ve Şarkışinda T. Rizede & Van, Braurum ve Sarışamışta 5, Kars, Yolda 3 Yozgat Malatya ve Antakyad Bt düşük w Bolu ve Kütahyada ©, 28 derecedir. de Bulutlu geçmesi ve rüzgürların genel Giarak kuzeydoğudan orta küvvetle e- eai havaacaklık derecesinin - düne Hazaran biraz daha düşmesi mühtemel SİYASİ İKTİSADI YENİ İSTANBUL MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Banibi: YENİ İSTANBUL NESRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ MÜDÜRÜ: FARUK A. SÖNTER Bu sayıda yazı işlerini Gazetemize gönderilecek bi- dümum — yazıların — doğrudan doğruya yazı işleri müdürlüğür »e gönderilmesi Tazvmdır. YENİ İSTANBUL MATBAAOL 'LIK LİMİTED ŞİRKETİ MATBAASI Sahnenin Dışındakiler -- Ermeni tereiman önümde bir gibi gerilmiş konuşuyor. — Kepten cenapları, sizin - böyle — sarhoş herkesin evinin önünde oturmanızın — yasak ol. düğünü söylüyor. Siz muhakkak — sarhoşsunuüz! Bizimle gelin. aksangrav 'Ne ben sarhoşum, ne de önümdeki — çavus Üniformalı adam kepten! Hattâ İngiliz bile de- KiL. Fakat neye yarar? Cebimden birkaç — para Çıkarıp uzatıyorum. Paylaşın, benim çok işim vari. Ve ben Nâsır Paşalara doğrü — koşuyorum. Beni yemeğe bekliyorlar. Nâsır Paşaların kapısıni çalarken içimde, »o- nunA doğrü tahammül edilmiyecek bir kudretle düydüğüm bügünü artık bitmiş ümit ediyordum. Şüphesiz tek başıma lâlettayin bir yemek yeme- yı, Kadıköy Vapurundaki sabahtan beri cebimde beyhüde yere gezdirdiğim gazetelere göz atmı yı ve derhal yatağa girip uyumayı, bu yemeğe Tercih ederdim. Fakat ne olâa yine, beklenmiyen geylerin her an taarruzundan kurtulmuş oluyor- düm. Şimdi dost insanlar arasında güzel bir ye- 381 mek yiyebilecektim. Benl uzaktan, bir camdaki parıltı gibi alâkadar eden konuşmalar dinliye- cektim. Sonra evime gidip yatacaktım. İçeriye Adım atar atmaz bu hayalin beyhüdeliğini gör- düm, Niçin, gün dediğimiz gey, bazan tahammll edemiyeceğimiz kadar uzar? Şüphesiz bunun se- beplerini etrafımızda geçen şeylerden ziyade ken- di içimizde aramamız icap eder. Bununla bera- ber, bazan da bizde hususi bir çehresi olmayan saf halinde vaka ile karşılaştığımız olür. Bürada ar- 'tak gu veya bu şekilde duyuşumuz, o günkü uya- Bik tarmımızla, gece gördüğümüz rüya ile, insan- darı ve hayatı alış tarzımızdaki hüsüsiyetle alâ- kalı değildir. Beni uzun zaman beklemişler ve nihayet gel- miyeceğimi sanarak sofraya oturmuşlardı. Nâsır Paşanın sinizli halini ilkönce buna atfettim ve nütat şakamla özür diledim. Paşam, elimden ne gelir, ben aantin lcndindan evvel doğmüş olan. Jardanım. Fakat Nâsır Paşa, hör zaman olduğu gibi 1 üfeme gülmedi. Dalgın, hareketlerini idare ede- miyecek kadar sinirli İdi. Birkaç defa elinden çatalını düşürdü. Bir iki defa da, ev sahipliği va> zifelerini çekilmez bir hale getiren karısına hid- detle baktı. Evine, bir padişah yatağından aktar. ma olan bü kadına, bu tarzda müamelesini hiç gör- memiştim. Fakat paşa, daha imkânmız geyi yap- H Bize Pransit şaraplarını bile medhetmeden Akram etti. Halbüki o — Bir parmak. Diye kadehimize dökülecek kıymetli. iksiri teklif ederken yanıbaşında behemehal şaraba, Yapçılığa, Prantız mutfağına dair bir yığın sey anlatırdı. Ben Rezzanla, Leylânın arasında otürmüş- 382 tum, Karşımızda —daha geniş bir mekân içinde Kudret Beyin bir türlü, bu şaraplarla dahi ker disini en forme bulmaya - kendi tâbiriyle söylü- yörum, « Kudret Beyin neşesi ve Sakine Hanımın bir bungu gibi etrafı delen bakışları vardı. O, her zamanki süküneti ve kibarlığı içinde idi. Kudret Bey ise, burnunun ucünda © geceye ait bütün ümitlerinin iflâsını Hân eden bir memnüniyetalz. dik, ihtiyar bir ağaçkakan kuşuna benziyordu. — Babamın nesi var? Rezzan Hanımın suali bana idi: Pakat cevabi Leylk vendi. — Bu suali kâtip bey için de sorabilirsin. Bu iki kızın bana kâtip bey demelerine y Vaş yavaş kızıyordum. Etraftaki ağırlıfı gideri- Yim Ümidiyle onlara — mühakemenin — tafsilâtır belki de kendimden bahsetmek ihtiyaciyle bu v iyle ile yazdığım yazıdan da bahsederek anlat m. Şurasını da söyliyeyim ki, bu yazıyı artık matbandan çıktığım andaki kadar beğenmiyor. düm. Onu bana Mühlik Beyin dikte ettiğini aa. Siyordum. “Şüphesiz katil de, sandığım İnsan de- gı Onu da bana Mühlis Bey üham etmişti. Ni- Lekim biraz sonra pağa da bana Aynı şeyleri Böy- ledi. Nüsır Paşa, bütün dikkatiyle hikâyemi dinle- di. Garip yey, ben söyledikçe yüzü sararıyordu. Bununla beraber paşayı o zamana kadar - böyle bir sarahat içinde görmemiştim. Kendisine anle tağım geylerin bir kelimesini kaçırmıyor, üstünte #üllar söruyordu. Muhlik Beye tesadüfümü söyle- yinct bütün Könuşmayı ayniyle istedi. Yazdığım yazıyı ise bana hemen hemen cümle cümle ezber- den okuttu. — Tevfik Bey, Tevfik Bey ne dedi?. 288 — Size selâmları var.. Bazı mahrem şeyler de söyledi. Sonra anlatırım. Nâsır Paşa hemen yemek biter bitmez bizim kahvelerimizi çalışma — odasına / göndermelerini göyledi. Yukarıya çıktık. Akrabamın dediklerini Ona anlattım. Başını sallayarak — Hakkı var, dedi. Sonra sunlini bir daha tekrarladı. Aynen bunları söyledi değil mi? bir müddet düşündü. Yazıhanesinin başına kadar git ti. Usun bir tereddütten sonra orada oturdu. O zaman yazı masasının Üstündeki çok ince, mm- balı cep defterlerinden koparılmış kâğıtlar Üze- Tinde bir takım hesaplar yapmış olduğunu gör düm. Ayrıca — Sabihanın fotoğrafı da masanın üstünde idi. — Bunü ister misiniz? diye bana bu fotogit. f gösterdi. Size hediye edeyim. Mademki © kac dostsunuz. Yüzüm bir kan dalgası içinde, teşekkür et Fakat ben dâha kelimeleri bulmadan o rak büyükçe bir cüzdan tim. zhanenin gözlerini aç uzattı: — Bunlar da İhsan Beye bahsettiğim. vesi Kalardır, dedi. Aralarında size okuduklarımdan Kayri bir çok not vardır. Hattâ bazıları, günü gününe alınmış şeylerdir. İhsan Bey, istediği Man neşreder. Fakat ben buradan kidince.. Ve büyük bir. kurtuluş hissiyle sözünü tamamladı: — Sizlerin tstediğinizi yapıyorum, demektir. Yal- 'nız ben gidene kadar bekliyeceksiniz... Sonna, yi- 'bana tek kelime söylemek imkânını vermeden Mmasanın üstündeki küçük kağıtları da/ göstererek: “Bunları da alıni dedi. Yarın, yahut öbür gün evveli Hasan Beye gidersiniz, onunla konuşur: Sünüz, sönra da sarrafıma.. Para/ meselelerimi Zannediyorum Ki, büsbütün aç kal- a Yorülmüş gibi başını sandalyesinin / arkasına, dayadı, tavana baktı. Ancak © zaman kendisine sorabildim. — Siz nereye gidiyorsunuz? — İtalyaya.. dedi. İtalyaya. -Dün Saraydan izin istedim. Bir müddet istirahate ihtiyacım var. Doğrusunu isterseniz artık biktim. Siz 6 makale- yi yazmıyacaktınız? Muhlis Bey size fikirlerini dikte etmiş. Hesaplarını tam bilmediğim adamlı Tn içinde yaşamaktan ben bilktim. Bir gün siz de bikarsınız! Ama, belki siz de © cinstensiniz! Ben bıktim, artık İhtiyarladım da... Öbür taraf bu notlar bir hizmet ederse çok memnün olurum. Bir. hizmetim dokunmasını İsterim. Ben daha başka türlüsünü umuyordum. Pakat vermediler, vermiyecekler... Lüzumlu görürse İhsan Bey la- tediği gibi kullansın. O kadar yıkılmış görünüyordu ki, ne söyl yeceğimi şaşırmış, sadece dinliyordum. Bir müd- et karşı karşıya sustuk. Sonra odanın ucundaki yuvarlak mâsaya gitti. Beni çağırarak: — Yemekte hiç bir şey. içmediniz. Bari gu fine'den için dedi. Allah Kismet ederse ben de bir ay #otra © kokulu İtalyan şaraplarından içe- ceğii Ama rakı içemiyeceksiniz? Paşanın sofra Adabi dişinda rakıyı çök Beve diğini biliyordum. Birkaç dera İhsanla, bir dera de Mühlia Beyle beraber bize bu yazıhanede raki Akram etmişti. Mühlis Bey bir defasında evden çıkıncı Senin paşa hazretlerinin yanında rakı, kuş #ütü oluyor, demişti. Paşa gülümsedi. Ben havanın değiş- indan cesaret alarak; (Devamı var) 385 KEN NNN RSR e İ DG Ü