3 Temmuz 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

& Temmür 1050 —YENİ İSTANBUL — Sayfa 8 Yeni bir orman rejiminde muhafaza ormanı Yazan : - Prof, Dr. Şeref Nuri İlkmen Fmancılığımıza yeni bir. veçhe ve yeni bir. İstikamet / verdirilmek maksadiyle, Tarım Bakanının — baş- kanlığında yapılmış olan toplantıda çeşitli meselelere temas edilmiş ve Bu meyanda hazırlanacak yeni bir orman kanunu projesinin — milletve- killerinden, profesörlerden — ve pra- tsiyenlerden mürekkpe bir komisyon tarafından ele alınıp tanzim edilme- mesi hususunda karar verilmiş bulu- nulmaktadır. Memleketin kalkınma- Sını en kısa zamanda ve en az mı raf ve fedakârlıklarla temine çalışa- cak olan hükümetlerin, alacağı ted- birlerde salâhiyetli kimselerin görüş. lerine yer vermesinde, hiç şüphe-yok Ki büyük bir fayda vardır. Çünkü ilim ve ihtisas adamlarının uzün tecrübeler ve araştırmalar neticesin- de bulup ortaya koyduğu esaslara ehemmiyet vermemek hakikate yüz Çevirmek ve kaypak bir zemin üze- Tinde yürümek demektir. Biz yakın- da toplanacak olan bu heyetin vara- cağı neticeleri kati olarak bilmemek. de beraber, ormanlarımızın tâbi ola- cağı bir rejimde her şeyden önce mu. hafaza ormanlarına büyük bir önem verilmesi lâzım — geleceğine — işaret edeceğiz Bilindiği “—üzere — orman mahsul veren bir kaynak — olmayıp, aynı zamanda memleket — ikliminin düzelmesine, yurdun yeşillenip güzel- Jeşmesine ve yeraltı sularının zengin- deşmesini temin ederek, ziral tstih- anlin artmasına hizmet eden bir ik- tisadi varlıktır. Buna göre ormanla- z Ön plânda mahsul teminine yarı. yan ormanlarla muhafaza ormanları gruplarına ayırıp, her bir grupu da, kendi fonksiyonu dahilinde ve millet ekonomisine sağladığı fayda ve hiz- metleri ihlâl etmiyecek surette bir idare ve işletme tarzına bağlamak Yeap eder, Eğer ormanların mevküi, dürümü've muühitine sağladığı çeşit- M faydalar gözününde tutulup, — ona göre bir işletme plânı tanzim edil- mezse, yanlış bir yola sapılmış olur. Netekim Fransa'nın 1827, Avustur- ya'nın 1852, İtalya'nın 1877, Maca- Tistan'ın 1879, Rusya'nın 1888, Tsviç. re'nin 1902, Yugoslavya'nın 1930 ta- Tihli orman kanunları bir ormanın hangi şartlar altında muhafaza or- manı kategorisine gireceğini açıkça gösterdiği gibi, bu ormanların han- gi metodlar ve esaslara göre idare edileceğini de tâyin etmiş bulunmak- fadırlar. 3116 saylı — kanunumuzda 'a muhafaza ormanlarına ait bir hü- küm bulunmakta ise de, bu. hüküm tatbik edilmediğinden, bugün mem- deketimiz ormanlarından hangilerinin muhafaza ormanı - olduğunu ve bu- 'nun umum orman yekünu içerisinde 'ne nispette bir yer İşgal ettiğini bi- dememekteyiz. Halbuki memleket or. manları işletmeye açılirken, bu or. manların millet iktisadına — sağlı- yacakları faydalar peşinen — malüm olmalıdır. Gerçekten mahsul - temin '€eden ormanlar kadar, millet iktisadı- 'ma dolayısiyle faydalı olan muhafaza ormanlarının da ehemmiyeti büyük- tür. Hattâ bu İki grupa — giren or. manlardan hangisinin ön plânda gel- diğini mücerret olarak tâyin etmeye de imkân yoktur. Bu doğrudan doğ- Tuya memleketin morfolojik vaziye tine, ormanların — bulundukları ma- hallere ve dağılışlariyle sahaya olan ispetlerine Ve nihayet memlekette odun yerine yakacak ve kullanılacak başka maddelerin — bulunup — bulun. Tamasına- göre değişir. Buna — göre 'de bazan muhafaza ormanları ve ba- Zzan da kâr beklenen işletme orman. Jarı birinci plânda-yer alahilir. Me sadece deketimizin morfolojik — vaziyeti ile iklim gartları gözönünde tutulur ve ormanların bulundukları — sahalarla dürümları hesaba katılacak - olursa, Türkiyede de muhafaza ormanları- 'min ön afta ehemmiyet arzettiğini tereddütsüz — söyliyebiliriz. O halde Türkiyede tatbik olunacak bir orman rejiminde muhafaza ormanlarına ay- ni önemi / verdirtmek ve bunu ka- nunda ifadelendirmek ormancılık po- Jltikasının en önde gelen bir vazife- sidir. Bu itibarla yeni bir orman re- Şiminin tesisini istihdaf edecek olan orman kanunu projesi hazırlanırken, bu. kategoriye ithali — zarurt / olan ağaçlıklı sahaların şunlardan ibaret olacağını zannediyoruz: 1) Taşların, / toprakların ve — kar kütlelerinin yuvarlanmalarına, — top rakların kaymalarına ve yıkanmala- Fına, sel ve seylâpların vukuuna mâ- ni olan dağ tepelerinde, sırtlarında 've malllerindeki ağaçlıklı - sahalar; 2) Deli suların toplandıkları ma- hallerde, nehirlerin kaynaklarında ve mecraları boyunca bulunan ve su taş. Malarına ve nehirlerin sahillerinde. Ki toprakların kaymasına engel olan ve su kaynaklarının muhafaza edil- Mesine ve suların iyi bir şekilde tev ziine hizmet eden ağaçlıklı sahalar, ) Kumlu arazide bulunan ve kum- Jarın tesbitine hizmet eden ağaçlıklı sahalarla, ziraat arazisini Tüzgârla- Tin zararlarından koruyan — ağaçlıklı sahalar; 4) Büyük şehirlerin civarında, sa natoryumlarda, banyo — mahallerinde ve tebdilihavaya mahsus yerlerdeki ağaçlıklı sahalar; 5) Bataklık mıntakalardaki ağaç- hik sahalar; €) Tâbiye ve sevkülceyş bakımın- dan mühim olan noktalardaki ağaç- fiklı sahalar; 7) Orman hudutları dahilinde olup da, kendi kendisine tekrardan yetiş mesi güç olan yerlerdeki — ağaçlıklı ahalar; 8) Orman nispetinin ç. 20 den aşağı olan yerlerdeki ağaçlıklı saha- dar, Bütün bu ağaçlıklı sahaların mu- hafaza ormanı olarak kanünen ka- bul edilmesi ve buralarda yapılacak her türlü kesim İşlerinin — sıkı bir nizama bağlanmasında, katiyatın ve hayvan otlatma hususlarının mene- dilmesinde ve buna mukabil açılmış olan sahaların süratle ağaçlandırı. masında katl bir zarüret vardır. Ak- Si takdirde bü esas Üzerinde yürü. meyen bir ormancılık politikası or. mancılığımızı daima yanlış bir yola ve daima tehlikeli bir mecraya sü- rüklemiş olur. Netekim ovaların bek. çisi ve zirantin koruyucusu olan dağ Maillerindekt ormanlar sıkı bir in- Zabat altına alınıp, bunlara birer mu- hafaza ormanı damgası vurulmadığı için sej ve seylâpların önüne bir tür- Jü geçilememiştir. Oduna karşı olan ihtiyacımız çoktur, fakat — ağaçların gelişi güzel devrilerek odun — haline getirilmesiyle doğacak felâketler de büyüktür. Gerçekt mahsul temin eden bir varlk olarak görmek hatalıdır. Hele Türkiye gibi ları perişan olmuş ve yeniden ağaçlandırma zorlaşmış lan bir memlekette hâlâ cibal-i mu- baha zihniyetini yaşattırmak büsbü. tün tehlikelidir. Hiç şüphe yok ki, dâ. va, hem ihtiyaçları gidermek ve hem de ormansızlığın doğurduğu ve doğu: racağı-kötü akıbetlere mâni olmaktır. Bunu ancak ormanların — memleket- teki hakik' fonksiyonlarını tanıyıp, bunları ona göre işletmek ve idare etmekle temin edebiliriz. “Eğer bir 1 İktisadi haberler İsviçre'nin 1949 da dış ticareti — İhracatın azalması, son senelerin başlıca hâdisesidir Lozan (Hususi) — Bilindiği üzere İsviçrenin — iktisadi Hayatı — bihassa İhracata tevcih edilmiştir. " Memleke: Tn diş Ücareti 1049 yılında da mühim Bir rol oynamış, yalnla, #at ihracalı İsviçrenin dış memleketlere gönderdi.. Ki mallarnı yüzde 20 sini teskil etmis: tir. 40000 kisi kullanan bu sanayt, is. Tihsalinin yüzde 95 ini inraç eder. Dokuma sanayil de az çok aynı va: Ziyettedir. Tahminlere göre İsviçrenin diş ticareti 600000 Teviçreli Keçindir mektedir Ki bu miktar, umum “faal, Büfusün yüzde Y0 u kadardır. Bu şartlar içinde, mahreç meselesl İsvicrenin mühim dâvalarından. biri. dir. Zira iç piyasası İstihsal hacmine göre dardır. 'Diğer taraftan memleket Barbin. felâketlerine uğramamış — oL Mak sayesinde parasının sağlamlıkını Muhafaza edebildi. - İsviçre — frankı küvvetli, dövizlerden sayılır: Kam- biyo Serbestliği de memleketi Avr: panın mali merkezi haline getirdi. Di- ker bir nokta da, İsvicre frankının Kolay elde edilmemesi, mahreçleri da- Faltmak gibi bir tehiike doğuruyor. Bu sebeple, hem mahreclerink hem di Müenit bir hracat seviyesini “muha- faza edebilmek için Teviçrenin. vük. kçe'bir ithalât seviyesi dahi tutma: İsviçrenin / Üücaret müvazenesi öte den Beri açık vermekte ve bu açık dir memleketlerdeki plasmanlar ira Ör've içerlde türist akınları ile- Ka Panmaktadır. 1948 den berl bu acık azalmakta ve . e küvvetlenmi Gür, Meselk 1948 ithalâtı 4999 mülyon İsviçre frankı ve Ihracatı 3435 milyon tütmüşken 1949 da İthalât dekeri 3781 Milyona düşmüs ve ihracat 34456 mih. Yon raddesinde kalmıştır. Diğer taraftan son vaziyet, İsviç renin âdeta bir sermaye fazlalıkından Tahatsız olduğunu. belirtmektedir. İe- Viçre maliyecileri her yerde para ya. Üirmak fırsatımı aramaktadırlar. Teviçrenin coğrafi vaziyeti onu, ti caretini hem batı, hem doğu memlı kelleriyle gütmek' zorunda — bulundu: Fayor. 'Doğu memleketleri “arasında n dyi müşterileri - Çekoslovakya lle Polonyadır. Bu İki memleketin teçhl- Zat ve ince Mletler alanındaki ihtiyaç: Tarı daviçreye devamlı mahreçler te min etmektedir. İsviçrenin dış memleketler mahsul- deri husunundaki talebi 1949 da hayli Azaldı. “Ham madde ihtiyacı daha Mahdüttura bundan. başka harp Za- Mmanında tükenen stoklar şimdi yeni: den teşkli edilmiş bulunuyorlar. — Bu Sedepledir Ki ithalâtın bilhassa - ham madde faslı ve mamul esya faslı da ralmıştır. Turacata gelince, 1048 de SABA mall. yon Tevicre frankı iken 1640 da 345 Milyona çikmi 'olup. #on. zamanlar eğlei e “Teviçre frankı ” bulunduramıyan Fransa, “ Felemenk, İsveç, / Arjantin. Gekoslövakya, - Güney Afrika Birliği Şibi memleketlere yapılan İhracat a. Salmıştır. 1849 scnesinin mühim bir. hüdisesi de Almanya pazarlarının fsviçre mah. #üllerine açılması oldu. İsviçrenin Al- Manvaya “hracatı 1948 de 60 milyon İken 18ab, dn 813 milyon Teviçre fran- kına yükseldi. Fakat, bu memleket Kücearları, vaziyetin bu gekilde inki- Şaf etmesini pek müsalt bir gözle görmüyorlar. Zira Almanyanın © te Viçreye mühim Mmiktarda borcu olup Kimanya Kaynaklı ithalât da Teviçre hissedilir nin Almanyaya ihracatını Üerecede. kargılamaktadır. ki, bu, İe: Viçreli alacaklıların pek işine gelme- mektedir. şon olarak, Taviçrenin 1948 ve 1949 gehelerinde ihraç Ve İthal ettiki baş ha maddelerin 'ne oldukuna bir ba kalımı Tthalât faslında en” başta ge Ten ububatlır IBi de 303 mülyon İ Tigre frankı 1910 da 384 milyon). 88 Mürge Mmahsulleri, “meyva e söbse, Hayani müddeler' de mühim bir yer bülar, Demir üNt e Gikiate d ler Dir nispette azalmıştır.. İnracata Etlince en'önce Makine Gisto'da Tz Mlliyon) “Ye Santi6 müyom “kelin DoK Kimyevi. mahauller, ” boya, tabbi Müslahzarat ve âletler Çibi. kalemler Kısa Haberler *& Prankfürt — (Hususi) — 16 hazi- randa Batı Alman “Federal Cum- hüriyeti. târafindan bildirilen “ya- bancı envestismanlarının - serbest bırakılacağı haberi Maliye dığı tarafından çok İyi lanmış ve istikbalde her türlü tah- didatın kalkmasına doğru atılan hayırlı bir adım olduğu kabul e- dilmiştir. Maamafih, bazı aalâhi- yetli makamlar gimdi servet dağı- mak olduğu için bu yeni karar yü- zünden bir fayda göremiyeceğini bildirmişlerdir. Bu paraların hu: Susi endiüstri işlerinde veya bor. sada kullanılmıyacağı — aşikârdır. Şimdilik — envestisman, — meselâ, sermaye teşkil eden mallar, ham maddeler ve yarı mamul eşyalar, yabancıların ilgili olduğu sahalare da kullanılacaktır. Mmuhafaza ormanını sadece — mahstii veren bir kaynak mahiyetinde görür ve bunu kâr beklenen bir işletme or- manı gibi idare etmeye — kalkarsak, ormanın fonksiyonuna aykırı ve öle ÇÜSÜZ gekilde hareket etmiş ve bu. 'nun neticesinde de ziral randımanın azalmasına, milit gelir — seviyesinin düşmesine ve bu vatanın yaşanılmaz bir hale getirilmesine — sebep olmuş oluruz. Avustralya ve çay vesikası a Canberra (Husust) — Eylâl ba- gında federal bütçe palâmentoya Verildiği zaman Avustralyada cay vesikasının kaldırılacağı - beklen- mektedir. Bazı çevrelerde ise ve- sikaların daha önce kaldırılacağı 'tahmin edilmektedir. Bildirildiğine göre, şimdi Avus- tralyada bol miktarda çay vardır ve ilerde kıtlık olacağı / mevzuu bahls değildir. Gelecek ay sona eren kuponlar için yeni bir kupon basılmamıştır. İngilterenin pamuklu ve suni! ipek kumaş İstihsali * Manchester (Hususi) — 27 ma- 'yısta sona eren dört haftalık müd. det zarfında İngiliz — fabrikaları 940.000 — yardası — pamuklu, 250.000 yardası sun! ipek — ve karışık olmak Üzere — 230.190.000 yarda kumaş dokumuştur Bu rakama göre, haftalık vasati 57.550.000 yardadır. Harp sonra- S1 en yüksek vasatisi, 1 nisan 1050 'de sona eren dört hafta için 55 mülyon 390 bin yarda idi. 29 nisan 1950 de sona eren dört hafta müd- detince 51.810 ve 28 mayıs 1040 /a sona eren dürt hafta içinde ise 53.080.000 miktarında bir haftalık vasati elde edilmiştir. İngiliz dokuma fabrikalarında iş- €i adedi 4.000 artmış ve 150, 140 olmuştur. Bu miktar 31 aralık Beri Kore savaşlarının piyasamızdaki tesirleri Catçımı olduğu İçin, yalnız ihra. Cat bakımından Yün mevzuu ile Alâkadar. bulunmaktadır. — e sen ” Kore savaslarından evvel e piyasamızda yapakı ve Üf- Tik fiyatları hararetli bir devre. ye girmişti. Köre savaşlarının devamı ve- ihtimalleri, bir emniyetsizlik yarattığı ma> Tümdür. / Nitekim ” dünkü sayı: mızda İngiltere - ve Amerikada kalay ve kauçuk #toklarına ne kadar ehemmiyet " verildiği ya zılmıştı. Son haftalar içinde — piyasa- mizda kalay. İthalktındaki” zor. Tukdardan. Bahsederken, İngilte- Tahdil. ettizini, jaşılmaktadır. kadar - tacirler, gibİ. maddeler oklar. Vücuda tiyaç görmektedi Memleketimizde kaucük işli- 'yen fabrikaların temsileileri de, Tügünlerde Bölge kinde Mevzu etrafında görüşmeler ya pacakları anlaşılmaktadır. Piyı hükümetin bi Üzerinde - mili çetirmesine ih. Piyasada takas cereyanları Piyasamızda takasla ihracata mü- saade edileceği Yolunda / söylentil. Vardır. Yeni Hükümetin İzmir, Tanbul gibi tcaret gehirlerinde takas cereyanlarına — kargı 'ne düşündüğü hakkında henüz bir bilgi meveut de- Elldir. - Buradaki düşüncelere — göre, fakas bir zarüret olarak İfade 'edii. Mekte, diker düşüncelere göre de, ha: yat pahalılığını " arttırmaktan baska bir işe yaramadığı İleri” sürülmekte- dir. İncir ihracatımızın son durumu İzmir (Hususl) — İncir aatış mev- siminin kapandığı evvelce yazılmı Mevsim Başından şimdiye kadar di memleketlere 64873 ton miktarında İncir sevkedilmletir. Bu miktarın kiy- meti 4036271 Jirayı bulmuştur. Avustralya yün fiyatları Brisbane, 2 (Hususi) — Geçen ha ki satışlara göre, aşakıdaki tahmi- 'ni rakamlar verilmiştir. (Avustralya Yağlı Merinos taranmış Merinos en iyi taranmış ve yarı ta. Tanmış 70 Uk 187 peni Merinos en yi taranmış ve yarı ta- ranmış 64 lü 179 peni Merinds en iyi taranmış ve yarı ta- Tanmış 64 dük 175 peni Merinde en iyi Ve yarı taranmış 0 lik 183 peni Merinos en iyi yarı taranmış - 6tlük 110 peni rinoS iyi taranmış 70 lik 184 peni 176 per 1949 da 146.870 Wdi. Bükme fabri- kalayında 10 haziran 1950 tari- hinde işçi adedi 118410 idi. Bu miktar 31 aralık 1949 da 117110 döl. Almanya - Venezuella tHiearet konuşmaları * Frankfurt, — (Hususi) — — Alma İktisat — Bakanlığının diş ticaret kısmının Güney Amerika — kolu Başkanı Dr. Karl, Panhorst — ve Her Bruno Schubert Venezuellaya ticaret görüşmeleri için — gitmiş: lerdir. 4 Tük/70 dik Mersin Bahçeciler Çift 'neğinin ga: mektul emi Don felâketine karşı ne gibi tedbirler almak lâzımdır ? Bahçe sahipleri, Tarım Bakanlığından yardım bekliyor Cenup bölgesinde, portakal ve li- mon bahçelerinin donlardan — büyük zararlara uğradığı malümdur. Mer- ginde, Bahçeciler ve Çiftçiler Derne- ği tarafından gazetemize gönderilen bir mektupta, don felâketine karşı, milyonlarca gelir getiren bu mahsu- Jün korunması için çareler aranma- a Jüzumundan. bahsedilmektedir. Bu mektubun en ehemmiyetli kı- amlarını aşağıya alıyoruz. Tçel narenciye bahçeleri 350 - 400 milyon lira İle ifade edilebilecek mü- him bir millt servet yatağıdır. Ge- çen kıp içinde büyük bir Afete maruz kaldık. Görülmemiş — soğukların bu llli servette 50 . 60 milyon liralık bir rahne açtığı tahmin ediliyor. Na- yenciye — işine — yatırılmış — paranın ehemmiyetinden ve soğukların yaptı. #h zararlardan kimsenin haberi yok gibi... İane beklemiyoruz. Fakat, teknik hususlarda Tarım Bakanlığı teşki- Jâtının ve Ziraat Fakültesinin alâ- kasını ve rehberliğini, bazı hususla. fın temini için Hükümetin yardımı- hu ve Ziraat Bankasının imar ve kal- kınmaya bihakkın yarayacak kredi glamasını istiyoruz. Narenciyeciliğimiz. yenldir. Yetiş- tirme ve bakım usüllerimiz görene- &e dayanmaktadır, eskidir, fertlerin Aayrı ayrı müşahede ve İstidiâl kabi. lyetlerine göre başka başkadır, sis- temsizdir. Kendi husust gartlarımı- zın etüdlerini havi ufak bir broşür bertaraf, narenciyecilikte bizden ileri olan memleketlerdeki üsüller hakkın- a halkı tenvir edecek bir eser dahi meydana — konulmamıştır. - Halbuki, Yüksek Ziraat Enstitümüz ve Antal.- ya Narenciye İstasyonumuz kurulalı epey bir zaman oldu. 1942 de bir don felâketi daha olmuştu. Bu, kimseyi intibaha dâvet etmedi. Geçen ocak ve Şübat aylarında, — eskisinden — daha müthiş donlar oldu. Yine tedbirsiz yakalandık. Ne 1942, ne de 1950 âfe- Ui bir etld mevzuu oldu. Hatırımıza gelen tedbirler gunlardır: 1 — Ziraat Bankasının açacağı krediler imar ve kalkınmayı hakkiy- le karşılamalıdır, Aksi takdirde, bah- çecilere hiçbir fayda — getirmiyecek krediler başka ihtiyaçlara aarfedile- cek, kredi sahibi borcundan kurtula- miyacak, Banka parasını bir - türlü tahsil edemiyecektir. 2 — Narenciye — yetiştirilmesi, hastalıklarla, haşerelerle — mücadele üsüllerini de havi olmak Üzere 20. Kuklara karşı tedbir olarak, gübrele- me, sulama ve salr ameliyelerin na- mıl ve ne zamanlar yapılması lâzım- geldiği, soğuklardan sonra — bakım Gsülleri hakkında muhtasar ve mürlâ bir el kitabına ihtiyaç vardır. Sene- derden beri, millete yüz binlerce li raya mal olmuş teşkilâtımızdan, asıl gayeyi tazammun eden, bu İşi başar- mak Üzere, birkaç bin lira tahsisa- tın esirgenmemesi icap ettiği kanaa- tindeyiz. 3 — Donlar dolayisiyle dan İhtiyacımızın nasıl temin edile- ceği hususunun hemen nazarı, itiba- ra alınmaı gerektir gi ve fi- 4 — Narenciyecileri soğuklara kar- gi mücadelede teçhiz etmek imkân: Jarının temini için bir n evvel tet- Kikata girişilmesi ve neticeye göre esbabına tevesslli edilmesi Tazımdıı (Polatlı mektubu | Polatlıda, Örnek Tarım İstihsal Kooperatifi kuruldu Polatlı (Hususl) — Poltalı, Orta Anadolunun zahire anbarıdır. Burası yalnız tiftik ve yapağı bölgesi olmak- Ja beraber, aynı zamanda birinet de- recede buğday merkezidir. Buğday- Jarı kalite itibariyle Kanada buğday- Jarı ayarında bulunmaktadır. Ekilen cinsler kırmızı başak, köse beyaz ve sert buğdaydır. Burada zi- aat tarzı ve tekniği gittikçe ilerle- mektedir. On beş sene / kadar evvel tamamiyle öküzle ziraat yapılırdı. Bugün öküz azalmış, atla ve traktör. de ziraat — ilerlemiştir. — İlçede 120 traktör vardır ve bu miktar gittikçe artacaktır. Evvelce 400,000 dekar olan ziraat hası bugün 1.150.000 dekar radde- sindedir. Dört sene evveline kadar çeltik zirsati bulunmayan ilçede bus gün 4800 dekarlık çeltik,1800 dekarlık pancar ekilmiştir. Yonca ziraati de Bittikçe artıyor. Hayvan bakımı hu- susunda burada çiftçi pek hasmas ve dikkatlidir. Polatlı bölgesinde tohum ıslah ise tasyonları kurmuş, bu suretle ekilen hububat — cinslerini islah / etmiştir. Buğdaylara musallat olan Kör hasta- hi da tamamiyle önlenmiştir. Geçen sene bir de Çiftçiler Birliği kurulmuştur. Beş yüze yakın âzası bulunan birlik bir (Örnek Tarım İs- tihsal Kooperatifi) kurmuştur. Koo- peratif bu sene faaliyete geçecektir. 30 çiftçiden ibaret kuruculardan her biri beş bin lira ve 500 çiftçi olan diğer Azadan her biri de bep yüz lira #ermaye koymuştur. Hayvancılıkta da ilçe hayli ileri bir durumdadır. Boz irk, montofon ve yarım kan cinsleri burada hâkim du- Tumdadır. Tiçe çiftçisinin geçen seneki kurak. hık sebebiyle Ziraat Bankasına 3 mil yon 150.000 lira borcu vardır. Başka ilçelerde görülemiyen bu miktar borç, tohum, donatım, hayvan, yem bedeli mukabilldir. Bu sene mahsul iyi ol- duğundan çiftçiler bu borcun tama- miyle ödeneceğine emin bulunuyor: dar. Bu kadar yüksek bir borcun ban- ka tarafından köylüye verilmiş olma- /#1 da gösteriyor ki, Polatlıda çifçilik dürümü her bakımdan — küvvetlidir. İlçede altı büyük çiftlik vardır. Bu çiftliklerde makineli ziraat yapılmak. fa ve arazinin bir kısmı da köylüye icar edilmektedir. — Makineli ziraat sistemi geniş arazi istediğinden me- ralar bü sebeple daralmıştır Seneden seneye genişleyen Poltalı kasabasında Çiftçiler Birliğinin çok Büzel bir lokali var. Darısı öteki il- gelerin başına., Polatlı çiftçisinin bugün bir takım önemli Ahtiyaçları da mevcuttur. Bunlardan en önemlisi bir ziraat ore ta okulu, bir de mükemmel bir tamir atölyesidir. Tapu işlerinin yoluna gire mesi, meslekl öğretime kuvvet veril- mesi gibi bütün memleketi ilgilendi. ren mevzuların da bir an evvel hale dini beklemektedirler. Hububat zira- ati ve hayvancılık hakkında etütler yapmak istiyenlerin Poltalıyı ihmal etmemelerini tavsiye ederim. İhracat mevsimine girileceği bir sırada, tüccarın zihnini n dır. Bunlardan hangi şartlar altında Vakaa bundan evvelki Hü- Yakas, tarihe mal olmuştur. ve tal Fakat bu kati ifadeden sonra, in, takası icap ettirdiği de çok görülmüştür. gul eden birçok meseleler v tin dış ticaretimizde, taka; mallara yer ayıracağı — meselesidir. kümetin Ticaret Bakanı dönülmiyecektir" demişti. tisadi zaruretle Atibarlk takas usulünü, “tarihe karışmıştır” diye Kati bir sürette Teddetmek de elimizde değildir. Adnan Menderes. Hükümetinin — olan takas hakkındaki düşüncesi nedir? İhracat mevsimi başlamadan u ciheti tücearın bilmesine çok ihtiyaç Bir çok defalar bahsedildiği gibi, İkinci bir mesele de şudur: 19 memlek; #erbest mübadele rejimi ticaret rejimi hakkındaki Tüzü n görmekteyiz İstanbul : Geçen hafta tçinde asamı hararetli durumunu muh başında olmamıza, rağmen, müamele görmüştür. Yapafıya K Ahracatının alacağı şekli malları maktadır Hafta içinde fındık pyasasında bir duraklama olmuştur. Hal- buki geçen haftanın sonunda alivre satışlar yüzünden eyifi t fındık fiyatının 205 kuruşa kadar çıktığı malümdur. vâdettikleri malı teslim edip mütereddit davranmışlardır. Bu tereddüdü icap ettiren sebeplerin geçen seneye nazaran yüzde hakkındaki haberlerin tesiri olduğuna güphe yoktur. limi iç kat satıcılar, kırk nisp görülen noksanlık, şen hafta içinde yağlı tohuml yak grupunda ümümiyet itibari etmektedir. Fakat bu seneki zi minlere bile girişmek mümkün değildir. Ge, bazı istihsal merkezlerinde sıcakların umumiyet itibariyle zey 4 arasındaki serbest ticaret rejimi Ve iştirak etmek için, Ekonomi ve Tet Bakanlığının yeniden tüccarı tenvir etmesine ihtiyaç Şimdiye kadar ileriye sürülen fikirlere göre hazıran sonunda dış kararnamenin Bu kararnameyi geciktiren sebeplerin de tüccara izah edilmesine Ticaret Borsasında tiftik ve yapağı pi- faza etmiştir fiyatlar en muştur. Oğlak mallar 480 kuruşa, keçi kı lince, yerli fabrikalar yapağı gözönünde almakta acele etmektedirler. diğer dokuma fabrikalarının Trakyadan mal topladıkları anlaşıl- Bu yüzden Sümerbank ve t, ortalama bir nizpettir. Bazı istihsal bölgelerinde mah: Sülün geçen seneye nazaran yüzde 30 nisbetinde az olduğu! bahsedilmektedir. Tündi Netice itibariyle anlaşılıyor. ki, /mmiyetli bir tahavvül görülmemiştir. biri, yeni Hüküme- ve ne gibi vardır Çünkü Bu Tica: mevzuudür neşredi mesi Jâzımdı. rın ancak oyalayıcı mahiyette malümdur. İzmir : İzmir, 2 (Husust muhabirimizden telgrafla) — Hafta içinde İzmir Ticaret Borsasında muamelelerin merkezi sıkletini pamuk İstanbul ve İzmirde haftalık piyasa vaziyeti tin mahsulüne zarar verdiği söylenmektedir. da nisbeti hakkında ciddi bir bilgiye malik değiliz. Böyle olmak- ü — Ja beraber, çok kere rekoltelerden evvel, bu fiyat düşüklüş müstahsil ve tüccara tatlı bir Ümit verdiğini de kabul et- mek Jazımdır. tenildiği kadar da bir tesir yapmadığını gözönünde tutmalıyız. Fakat bu haberlerin piyasanın rekolteler vaziyet anlaşılmadan evvel mahsulü teşkil etmiş ve bu meyanda stokları azalmış ol deksiz kuru im mahsulü Üzerinde de bazı dil Jar olmuştur. Henüz mevsim yükşek seviyesini bul: ise 380 kuruşa kadar Fa. edememek husunda 40 nispetinde az ouluşu Bu yüzde dan fındık mahsu- Vakan cenup bölgelerin. tüketmek üzere vermelerine rağmen stokların sevketmiyecek kadar azalması Üzerine Hükümetin takasa müsa- ade etmiyeceği anlaşılmıştır. İngilizlere Mısır ve Merkezi Avrupa pazarlarına ufak partiler halinde bazı aatışların yapıldığı ve haftalık ihracatın 750 tonu bulduğu an- laşılmıştır. İncir kalmadığı için hafta içinde tek kiloluk muam ye kadar 10.068.378 li olarak gön Haj tığlar o Manisadan Ankaraya giden D.P. heyetinin, takasa müsaade edilmesi hakkında yaptığı mü- Ekonomi ve Ticaret Bakanlığı erkân müstahsi yapılan . üzüm teslimatından başka ihracat da yapılmamıştır. Mev: gire a içinde pamukyağı üzerine büyük v mamasına ağmen çekirdek satı ve tüccari Üzüntüye 'a kiymetinde 13.512 ton incir ve 1.4: lira kiymetinde 4.220.140 kilo incir ihraç edilmiştir. memnunulukla gunü belirtmek İsteriz ki, siminde ufak bir parti çekirdeksiz incir borsada munmele göre- cek ve bu incirler, yetiştirici tarafından incir alıcılarımıza hediye rilecektir. Bilhassa İngiltere ile Kanda'nın çekirdek- siz incire büyük ilgi gösterecekleri gimdiye kadar alınan rapor. Fakat Yü zararın gibi haberlerin pi- künden — müteensir leri üzerinden seyri Üzerinde is- tadır. piyasadaki / şayia. ileri gidemediği de Adana : Adana, 2 (Husust muhabirimizden telgrafla) — daki yeşil kurt ile mücadelede çalışmak Üzere Mücadele İstaayonu Asistanlarından Kahraman Nizamlı ve Mu zaffer Çakıllı, Adanaya gelmişlerdir. karşı helikopterle de mücadeleye başlanmış, İkizel çiftliğinde yapılmıştır. Helikopterle yapılan ilâçlama çok Tehlike şimdilik azalmış, Çukurovada çekiir kkate çarpan satış. ümit verteidir. Üzüm atoklarını — lenmiştir. sonra hafta içinde — mi nin tesir ve e olma: sim başında şimdi. 615 Büyük bir ceğimiz incir mev- İzmir Tarım atışların sahasını tahdit etmiştir. — Jardan anlaşılmaktadır. yol açmıştır. bati yağların durumun- Hafta içinde borsada yapılan pamuk satışları hazır mallar — ken aynı günlerde Bilindiği gibi nebati — üzerine 1. Akala 204-220 kuruş, 2. Akala 170-190 kuruş, 3. Akala — amele göremekteydi. le fiyatların gerilemesi devam — 160-175 kuruş arasında değişmiş ve bu meyanda — avanalı ve — masrafı olan tin mahsulü hakkında ilk tah- 7 pamuk satışları da geniş ölçüde devam etmiştir piyasalarında 'e dikkati çeken aa lâka veriei bir tem- tahminler Alivre satışlara önem verildiği görülmekle beraber, İiminin Hân edilmemiş olmasından ihracatçıların Müspet ve inandırıcı deplerde bulunmuşlardır. po içinde geçmiştir. Bundan sonra bütün alâka yeni mahsul Üze- rinde toplanmaktadır. Üzüm, incir, pamuk ve zeytinyağı rekolte- mahsüller. Üzerine diş tienret re- 'alıcı piyasalara çarpmak- yapılmakta ve bu teklifler yapamadıkları nazara ilk tetkiklerine devam eden mühtemeldir. Pamuklar- Erenköy Diğer taraftan yeşil kurda deneme kurtların sirayeti ön. Tarım. Bakanı Eğribozun, Atatürk Çiftiiginin 30 bin dönüm arazisiyle Yaramış ve Karaçerçi bölgelerindeki Devlete ait 28 bin dönüm arazinin top- raksız vatandaşlara tevzlini emretmiş olması bütün Çukurovada müsbet ve geniş akisler uyandırmış rece sevindirmiştir. Bakan Eğriboz, Helikopterle yapılan ilâçli eticeleri Üzerinde de meşgul olduktan sonra ya- Tn otomobille Ankaraya dönmel Haziranın son haftası zarfında bilhassa Fransa pamuk taleplerini arttırmıştır. 'topraksız köylüleri son de. Adanadan Bu talepler daha ziyade Hatay pamukları üzerindedir. İtalya ve bir miktar da İngiltere aynı ta- atay, Keçen yıla nazaran ekim sahasını bu yıl bir misli arttırmış ve 17 bin dönüme vardırmıştır. Hatay malına Avrupa teslimi 213-220, Çukurova malına da keza Avrupa 00-205 kuruş verimektedir. le açığa satışlara burada da başlanmış, yetler hafta zarfında oldukça hararetli geçmiştir. Diğer taraftan Satış Kooperatifleri Birliğinin Fransaya 222 ruştan satiğ yapması burada oldukça geniş ve çesitil tetsirlere Bu fiyatlar ezrinden daki fanli- Mt 190-105 kuruşu geçemiyeceği kanaati vardır. Bu yilın ekim sax haları da gayet geniş olduğundan fiyatların düşmesine tabif bir nazarla bakılmaktadır. Ege bölgesi bu yıl tA Fethiyeye kadar pamuk ekmiştir. Hat- Hatay ve İçel dahil atçi Mersindi muk fiyatlarını yüzde 30- Jarının bütün dünya piya kuvetlenmektedir. Öte yandan ge Zire bügtün yerek stoklarını hâlâ mul alarak ihraç etmişlerdi. rak tesbit edilmiştir. balya ihraç edilmiştir Fiyat, araba. Üstünde üsüliyle külliyetli kenderunda fob 4: retlidir. Ave Kü 22 kuruştan Fransaya açığa satışlar yapar- — ruz. Bu yüzden pamuk, İzmir borsasında da 222 kuruşa mu- Otisin buğday Halbuki 222 kuruşa satılan malın 8 kuruş da — tona varmıştır. Ofia, Veyaiye, 0 kurüş tutmaktadır. Adana, Hatay ve Mersin — de mubayaa ekipleri Na verilen mâna yeni mahsul kampanyası açı- — bügünlerde bir mubayan e hrken pamük fiyatlarının düşeceği merkezindedir. Nitekim Ada- — hutubat getii züda da pamuğun yeni kampanya içinde (tabil birinci akala) aza- — tedir. 4 bir kısım tütün müstahsili pamuğa dönmüştür. 5 milyon dönüm arazi pamuk ekilidir. Bir, iki gün evvel bölgemizde tetkikler yapan Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankası heyetine mensup Amerikalı bir zira- hracatçılarla ya 3 nisbetinde düşürecek olursa ne yapa> caksınız? Tedbirleriniz nelerdir? ci bir cevap verilememiştir t — eski mallar Üzerindeki pamuk satı; derinde küllüiyetli miktarda stok Kayri resmi firmalar fiyatların düşeceği ihtimalini varid gürmür Azinç Çukureva Pamuk Tarım ton, Vitalis Eskinazi de Zirant Bankasından bir Adana Borsasının yaptığı en son İstatistiğe göre, Çukurova pamuk rekoltesi, Hatay 'Bu miktardan bugüne kadar ancak 11647 Yeni mahsul keten tohumu dahili piyasada hâlen 35-36 kuruştur tohumu Üzerine yeni teklifler yapmıştır. miktarda keten tohumu sevkedilmektedir. kuruştan 2 İzmirin, Adanadan yaptığı keten to Fasülye Üzerine olan muameleler durgun, kenderun depoları ağzına kadar fasülye doludür far da büyüktür. Adanada keza fasülyenin takasa bırakıldığı ha- ber verilmekte ise de henüz hiç bir ihracat yapıln sülyeler çürümek tehlikesine maruzdur. düşüklüğü ve rekabet karşısında fi kabil tedbirler alamadığımızdan, fasulyenin durümü çok kötü ve mübayfatı ise teşkil etmiştir. ldiğinden, Ofis ekipleri Çukurovada ılan bir toplantıda: "Amerika pa- diye sorduğu zaman ikna edi- pamuk fiyate ihtimali Bu da gösteriyor. ki, larında bir miktar düşmesi . Adana Borsasında gerek Borsa haricinde Ti da devam etmektedir. El- bulunduran resmi müesseselerle, de Kadri Yafaza etmektedirler. Hafta içi Kooperatifleri Birliğinden 120 miktar pamuk 1949 yihi 'e İçel dahil 301685 balya ola- isteksizdir. tekiz keten Suriyeye de deblokaf İa- satılmıştır. ı da hara, Lübnan ve P )0 ton Keten tohumu umu araştırmal hattâ ölüdür. İs- Mersindeki stok- amıştır. Fa- Diş piyasalardaki fiyat at ayarlaması yaparak mu- ihracat imkânlarını kaybediyo. karanlıktır. mfır, Çukurovada günde 1800 Misis ve Yumurtalık bölgelerinde İçelin Taşucu bölgesinde de fanliyete geçecektir. Gayet fazla mek- İ gayret sarfeti