18 Temmuz 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 İSTANBUL YENİ 18 Temmuz 1980 YENİ İSTANBUL'UN BÜYÜK ANKETİ Türkiye hakkında Yakında Türkiyeye gelecek olan Claude Farröre'in cevabı LAUDE Farröre ile konuşmak çe- refine natl olmadan, bir çok kon- feranslarında bulunmuş, bir iki de- fa da telefonda görüşmüştüm. Her defasında Ustadın sesi, — dikkatimi gekti; Gür, tannan, madeni bir ses, 70 yaşına yaklaştığı halde, hayati- yetinden, enerjisinden bir. zerre bi- le kaybetmemiş bir. adamın . sesi, Bir kaç ay evvel / Claüde Farröre, beni evine çağırmak — nezaketinde Bulunmuştü.. Fakat, acı tesadür, o Kün zevcesi çok hasta olduğundan, kabul edememişti. Bugün Üstad, ha- yat arkadaşını kaybetmiş, — evinde yapayalnızdır. Romancıyı apartmanının ta dibin- de, sokak gürültüsünden uzak kü- tüphanesinde buldum. — Sabah saat 10 du. Üstad, beyaz ipekliden bir elbise giymiş, saçı sakalı terütaze, masasının başında oturüyordu. Dür vardakl Japon panolarının tesiriyle mi, bilmem, kendimi birdenbire, her dalının tezyini bir kıymeti olan cüce ağaçlarla çevrili bir Japon bahçe ginde sandım. Üstadın ipekli elbise- Si de, sarı irki andıran biraz çekik Bözleri de bu havayı yaratıyor san- ki. Acaba insanlar, zamanla sevdik- deri — memleketlerinin — insanlarına benzerler mi diye kendi kendime dü- günürken, üstad, düşüncelerimi keş- fediyormuş gibi, — bana bir mektup yuzattı: #ım bir davetiye, Japonyayı da çok geverim, Fakat onunla maceram, bir nevi nişanlılıktan fbaret. Asıl büyük aşkım sizin memleketinize, Türkiye- yedir. Memleketim namına teşekkür et- Tek istedim. Atıldı: — Hem de yakında ona kavuşa- cağım, dedi. Gidiyorum, bir aya ka- dar Marsilyadan hareket edeceğim. “Ankara” gemisi beni, davetlisi ola- Tak İstanbula götürecek. Orada altı hafta kalacağım, hem de Boğazda, Kandillide. Memleketinize son gidi- gim, harpten evveline tesadüf eder, 1938. Ne çok sene geçti. İstanbulu Adeta göreceğim geldi. Tik Türkiye- 'ye gidişim 1902 dedir. Ondan sonra Ga on defa mi, ön İki defa mi ne gittim. O kadar çok ki, hatırlamı- yorum bile, Ben sevgilerime sadık bir insanım, Fakat Türkiye ile be- nim aramda yalnız bir sevgi bağı değil, bir de büyük bir dostça ve- Tilmiş bir söz var...” Bu sözün ne olduğunu biliyordum. Gene de Üstad, gözleri - parlıyarak anlattığı zaman, hikâyeyi ik defa dinler gibi. oldum. — Aralık 1921 senesindeydi, ölü- münden bir sene evvel Plerre Loti Rochefort'daki evinde meflüç yatı- yordu, Bir gün bir mektup aldım. Büyük dostum beni yanına çağırı- yordu. Ankara'nın - ona gönderdiği Sevgi mesajını kabul etmiye hazır- Janirken, benim de yanıbaşımda ol- mamı arzu etmişti. — Mütide Ferit Hanimefendinin elinden, İstiklâl Sa vaşı yetimlerinin kendisi için doku- dukları halıyı alirken, / Plerre Loti omuzuma yaslanarak, büyük bir gay- Fetle afzında dönmiyen dilini zor- İndı ve gu sözleri söyledi: “Ben ya- Kında öleceğim, —artık öldüm. bile Türkiyeye karşı — eserimi tamamla- mak bundan sonra sana düşer. Bu eseri devam ettirecekine yemin et Gözyaşları dökerek, — yemin ettim. Plerre Loti'nin eserini tamamlamak 'benim harcım değildi, fakat elimden geldiği kadar çalıştım. Bir gün ol- #un, yeminimi unutmadım.” Bu hikâyenin bende dalma uyan- Gırdığı heyecandan sülkinmeye çalı- garak. — Üstadım, dedim, — siz bugünkü Türkiyeyi eski Türkiye kadar çok ne düşünüyorlar ? Anketi yapan : — Ayşe Nur Yüzüme baktı, güldü. — Yeni Türkiyeyi — Çok severim, diye cevap verdi. Yeni Türkiyenin kurücusu ATATÖRK'ü llk defa A- dapazarında gördüm. Mustafa Kemal beni büyük bir. nezaketle , kargıladı. Sakaryada döğüşmüş olan bölükleri göstererek; "Türk Ordusu hakkında 'ne düşünüyorsunuz? — giye sordu. Teftiş ettiğimiz sıra sıra Mehmetçi: ğin yüzündeki demir iradeyi gör- müş, mânasını anlamıştım. “Paşam, dedim, bu ördü İzmiri de alır, İstan- bulu da. Onu hiç bir gey dürdüra- maz.” Böyle olduğundan da bir Türk döstü. sifatiyle memnüniyetimi ilâve ettim. Türk Milletine dur. itimadım. sonsuz- Türk. Milleti kendini hiç bir Zaman birakmıyacak, dalma, ileriye doğru yol alacaktır. Hele Anadolü köylüsüne olan 5 gim çok büyüktür. Onun vakarı, ol- Kunluğü, — misafirseverliği - dünyada eşsizdir. Anadolu köylerinde geçir- diğim günleri hiç unutmam. Size ha- yatımın en güzel hatıralarından bi- Tini anlatayım: Anadoluyu gezerken bir köylü evinde Loti ile benim fo- tografımı duvara asılı buldum, çok şaştım. Köylüye bu fotografı neden buraya astığını sordürdüm: “Bu a. dam Loti ile beraber bizim için mü- cadele etti” diye cevap verdi. Üstada, çok sevdiği Anadolu köy- düsünü tanımak ve tanıtmak Üzere Türkiyede ileri hamleler yapıldığını anlattım, Mahmut Makal'ın “Bizim Köy” adlı — eserinden — bahsettim. Ciaude Farröre tecrübe azlığı dola- yisiyle Türk edebiyatına olan alâ- kasının tatmin edilmedifine enef et- ti ve bundan böyle — Türk nesir ve #ilr eserlerinin - tereüme edilmesini diledi. Üstaddan YENİ İSTANBUL için imzalı bir resim istedimse de, ya- ninda almadığı için — vermedi. — Ya- Kında şahsan - görüşmek Üzere İs- tanbul'a sevgi ve selâmlarının gön- dermeye beni memur etti. filme alınıyor. 37 devletin Iştirak ettiği — Enter: nasyonal Bebek Sergisi önlmüzdekt hafta içinde renkli olarak filme alı- nacaktır. Bunun için husumt bir ge- naryo hazırlanmıştır. Pek prijinal bir. gekilde bebekler türkçe olarak fakat ait oldukları memleketlerin givele- Tiyle konuşturulacaktır. Bu İş için memleketimizin tanın- miş taklitçi sanatkârları angaje e. dilmektedir. Belediye Murakabe Teşkilâtı uzak semtlerde kontrolları arttırdı Belediye murakıpları, son haftalar içinde fanliyetlerini — arttırmışlardır. Şimdiye kadar uzak semtlerde bulü- nan ve Jâyikiyle kontrol / görmiyen exnaf ve lokantacılar ant olarak ve gik sik teftişe tabi. tutulmuşlardır. Bilhassa Adalardaki bazı gazinoların ve arabacıların fahiş para istedikleri hakkındaki — neşriyat ve şikâyetler Üzerine murakıplar buralara bir müş- teri gibi giderek fazla para istiyenler hakkında ceza zabıtları tanzim etmiş. derdir. Bu ant baskınların — faydası görülmeye başlamış ve bu gibi yer- lerin fiatlerini belediyenin tesbit et- tiği tarifeye göre ayarlamak mecbu- Tiyetinde kalmışlardır. Fakat bu Ki bi hallerde ve ihtikârın tamamiyle ö- nüne geçilmesi için belediye murakıp- Jarının kontrollerini gevşetmeden ay- 'zu hizla devam etmeleri çok faydalı ŞEHİR HABERLERİ Sörgi köşesi Kaybolan hususiyetler ve semtler Evvelki akşam — Sergide do- Taşırken burnuma drina ve lez- zetli Bir koku geldi: Mimır kor kuzu, Birden çocukluğuma av det ettim, Kâğıthane, Silahtas rağa âlemlerinin yetişebildiğim vaşadım. Göke su'yU katmıyorum, sira orada elân kazanları, kayna- aahlüdir, Jahat Gahettiğlin semtlerde, meşhur Alibey Kö- vü Mmisirlâri artık 'eskidek ol duğu gibi safılamıyor. Koku Sergiye kadar yayılmız. son devirlerini olmasına rağmen Mmısırlar ora- da değildi, dişarıda, Taksim Bahçesine uzanan volun üstün- de, köprünün (ki başında — ve bahçenin içinde — kaynıyan ka- zanlardan, mangallardan geli- yordu. Ve etrafında öbek öbek müşteri. Serginin açıldığı dlk gün, ka- pılara giden yolları seyvar sa- haılar sarmıştı. Brtesi günün- den itibaren kaldırıldılar. Fa- kat şimdi, akşamları misirer> lar orada. Göksu ve Alibey Kö- vü Taksime terfi etti. Semtler kususiyetlerini — başka verlere nakletmekle — onları kaybettü Terinin farkında değiller. Nite- kim, Şehsadebaşı, muhallebici- deri ile İstiklâl Caddesine ge- çince, hem Beyoğlu / ortadan Yokoldu hem de Direkleraram. Yürekler acısmı! BİR İSTANBULLU Pasaport harçları yarıya indirildi Ayrıca müddet de 1 seneden 2 seneye çıkarıldı Yeni değiştirilen - Pasaport Kanu- 'nu şehrimizdeki yabancılar tarafın. dan büyük bir memnüniyetle karşı Janmıştır. Yeni kantma — göre çıkış vizesi mecburiyeti kaldırılmış, pasa: port almiak için ödenen vergi mühim bir nipette indirilmiş, — yabancının geldiği gehrin Emniyet — Amirliğine geliş ve gidişlerini bizrat haber ver. Mesi mükellefiyeti de kaldırılmıştır. Benebileri en çok memnun eden nokta, onların gehir dahilinde dahi yapacakları en ufak bir değiştirmeyi karakola ihbar etmek mükellefiyetin. den kurtulmaları olmuştur. Zira caki kanıma göre meselk Beyoğlundan A< daya gitmek isteyen bir yabanc ev. velâ giderken Beyoğlu — karakoluna gidince ve ayrılırken Adadakine, dö- Bünce yine Beyoğlu karakoluna haber vermek mecburiyetinde tdi. Böylece eenebiler için şehir içinde hareket etmek çok Mmüşkül bir hale gelmiş. Ü. Yeni kanunun türlem. davasında mühim bir adım olduğu şehrimizde- Ki bütün ecnebiler tarafından tasdik edilmektedir. Diğer taraftan — Türk tebaasına verllecek pasaportların müddeti iki seneye çıkarılmıştır. İKi 15 lira, bir sene için 8 lira. & dira, 3 ay için 2 lira pasaport üc- Teti alınacaktır. Memleketteki — yabancılar hartce gittikleri takdirde — buradan — dönüş Sizesi verilebilecektir. Yunanlı öğrenciler şehrimize geldiler Yunan — öğrencilerinden 56 kişilik bir grup şehrimize gelmiş bulunmak- tadır. Çapa Kız. Öğretmen Okülunda misafir edilen öğrenciler, İstanbulda 15 gün kadar kalacaklardır. Tekelin işçi polikliniği tamamlandı Tekel işçilerinin sağlık ve bakımiy- 'e meşgül olmak üÜzere Tekel İdaresi 'nin yanında hazırlanmakta olan po- Tiklinik ikmal edilmiştir. Açılış resmi Beviyor. musunuz? olacaktır. pek yakında yapılacaktır. Bu sene 22 ekim pazar Künü ya- pılacak olan genel nüfus sayımı ha zırlıklarına Hüz verilmiştir. — Bütün Türkiye vilâyetleri 10 bölgeye ayrıl- mıştır. İstatistik — Genel Müdürlüğü uzmanları yakında bu bölgelere hare- ket edeceklerdir. Bazı gehirlerde ve bilhansa kö; 'de zaman zaman tatbikatlar yapıl. Masına devam edilecek, sayım me. murları yetiştirmek için kurslar açı: iacaktır. Bu seneki nüfus sayımı geçen yıl- Jardan çok farklıdır. Sual varakaları daha fazla soruyu ihtiva etmektedir. E.C.A, Teşkilâtı namına Russell Dorr, İstanbulda bir bina kiralıyor Ökrendiğimize göre İktisadi İşbir- Jiği Türkiye İcra Komltesi Relsi Mr. Rüsseli Dorr, Kâzım Taşkent'in A- yazpaşadaki köşkünü kiralıyacaktır. Kösk, E. C. A, idaresinin İstanbula gelen yüksek memurlarının ikâmeti- 'ne tahsis olunacaktır. 500 üncü fetih yılı hazırlıkları İstanbulun 500 tncü fetih yıldönü- Müne pek az bir zaman kaldığından yeni hükümet hazırlıklara bir an ev- vel başlamaya ve önümüzde dar ka- lan vakitten âzami istifade etmeye karar vermiştir. 600 Üncü yildönümüne behemehal yetiştirilecek işlere bu sene zarfında başlanacaktır. Bayramda Bursaya rağbet çok oldu Bayram / dolayisiyle gelirimizden Bursaya Eidenlerin sayımı pek fazla dir. Bu yüzden Bursa otellerinde bir. 'tek kişilik dahi yer kalmamıştır. Bur. YA olan bu rağbet, Denizyolları 1- daresinin arabalı vapur ve diğer se- ferlere yaptığı lâvelerdir. Buren s0- Kaklarında görülen İstanbul - plâkalı etomobillerin sayışı Bursa otomobil- lerinden pek fazladı v HAS) ş “ra Sevinç içinde eli Seker Bayramının ikinel günü de zeçmiştir. Dün Genel nüfus sayımı ekimde yapılacak Şehrimizde de bir komite kuruldu ve bu yoldaki hazırlıklara hız verildi Bayramın 2nci Günü | şehrimizin bazı. ser bayram yerleri, küçük İstanbulluların bir arada le olmuştur. Resimde küçükleri Bilhassa 5000 nüfustan yukarı olan yerler için tertiplenen sualle deki ihtisasa ait İstatistiklerin hazır- lanması sağlanacaktır. Sayım varakalarında tahsil dere- cesi, mereden mezün — olduğu, ne iş Yaptığına dair sualler mevcut bulun. Maktadır. Şehrimizdekt nüfüs sayımı hazır- hıklariyle meşkul olmak Üzere 1936 sayımlarını muvaffakiyetle idare et miş olan hâlen Üsküdar Halk 'Tram. yayları Şirketi Müdürü — Zühtü Çu bukçuoğlunun başkanlığında bir ko- mite kurulmuştur. Hazırlanan sual varakalarının ba z yerlerde yapılan tatbikat neticesi- sinde ihtiyaca uygun olmadığı görtü. derek bunların tadili ve kati sorula. rın tesbiti için bugünlerde Ankarada bir toplantı yapılacaktır. Sayımda çalışacak mütehassıs me murların yetiştirilmesi için yakında şehrimizde de kuralar açılmasına başlanacaktır. Nüfus sayımından bir hafta sonra bütün Türkiyede ziraf sayım yapıla- caktır. Tekelin çay heyeti döndü 'Tekel İdaresi tarafından çay mü- baya etmek üzere Hindistan ve Sey- Jâna gönderilen heyet vazifesini ta- mamlıyarak / İstanbula - dönmüştür. 600 ü Hindistandan, 3300 Ü Seyiân- 'dan olmak Üzere doğrudan doğruya borsalardan 800 ton çay mübayan e- dilmiş, ayrıca buralardaki komisyon- cularla mukaveleler imza — edilerek bundan sonra Tekel hesabına doöğrü-| dan doğrüya İstihsal yerinden mü- bayan imkânları sağlanmıştır. Çemberlitaşın taşları yerinden oynadı Çemberlitaş — taşlarının - yerinden oynadığını iddla eden Arkeoloji Müze. sinin salâhiyetli kimseleri Belediyeye Müracatla tarihi bir eser olan Çem- berlitaş için tedbir. alınmasını iste- mişlerdir. Belediye de ilk ihtiyatt ted- bir olarak Çemberlitaşın etrafını “ta- şın tam dibine yanaşılmasına imkân vermiyecek gürefte” telle çevirtmiş- tir. n lenen yavrular hrimizde ve bütün yurtta neşe için- lerinde " kücükler — için kurulan toplanarak / akşamın geç “küçük Diş piyasalarda sigaralarımız Küveytteki fabrika yakında imalâta başlıyor. Tekel İdaresi 'Türk tütüniyle siga: ra imali için Küveytte bir sigara fab Bu Mükaveleye göre senede 30.000| kilo sigâra İmal ediletek ve tütlnler tamamen Türkiyeden — gönderilecek. tir. Müştereken tesbit edilecek mar. kalara göre hazırlanacak olan bu ai- ra başlanacaktır. Çay heyetiyle bir- dikte Seylâna giden Tekel İdaresinin salâhiyettar bir temsilcisi bâlen sözü geçen fabrika ile çalışma statüsünü hazırlamak Üzere Küveytte — bulun- ve Üzerinde Türk sigarası olduğunu ispat edecek markalarla İmalât yapa- cak olan fabrika bu sigaraları bütün Basra körfezi memleketlerinde satı: 98 arzedecektir. Milletlerarası Bankanın Denizyollarına açacağı kredi 4.250.000 dolar için bugünlerde cevap bekleniyor Devlet Denizyolları İdaresi satın -| Incağı tesis ve malzemeler için Mü- letlerarası İthalât ve İhracat Banka- n 4.250.000 dolarlık kredi iste- mişti. Banka bu kredinin açılmasını Kabul etmiş, fakat ileri sürdüğü şart- dar, Denizyolları Umum Müdürlüğü tarafından biraz ağır bulunarak ha zırlanan mükavele / projesinin tadıli istenmişti. Beynelmilel İthalât ve İh- racat Bankası da bu tadil teklifini in- celiyerek bu ayın 15 ine kadar cevap, vereceğini bildirmişti. Bankanın ce- vabı bügünlerde idareye gelmiş ola- caktır! Bu kredilerle alınacak olan muhte- Jf tesis ve malzemeler arasında bir adet 12800 tonluk yüzer havuz, fab- rika tezgâhları, liman vinçleri, gemi yedek Jevazımı vesaire bulunmakta- dir. Bebek - Sarıyer yolunun tamirine başlandı Bebek - Sarıyer asfalt — şosesinin bazı yerleri borulmuştu. Baltalima-) nında kurülan asfâlt hazırlama ma- kineleri çalışmağa — başlamış ve Be- bekten itibaren yol soğuk asfalt üze- rine püskürtme usulüne göre tamir| edilmektedir. Bu üsüle göre seyrüse- fer aksamamaktadır. Dünya Gençlik Birliği delegemiz bugün memlekete dönüyor Dünya Gençlik Birliti (WAY) Te- a Komltesi Azası ve merkez İdare heyeti üyesi mfatiyle bir seneden be- Ti Belçikada muvaffakıyetle - vazife görmekte bulunan deleçemiz Müker- Tem Taşçioğlu, İstanbul Konseyinin yaklaşması dolayisiyle buzün saat 12 de Ankara Vapüriyle - İstanbula gelecektir. Delegemizi karşılamak 1 çin Türkiye Mit 'Talebe Federasyo- u bir merasim programı bazırlamış- tır. Delegemiz, bugün aat 17 de WAY Konseyi Tertip Komitesi Merkezinde bir basın toplantımı ve - önümüzdeki hafta İstanbul — Radyosunda — Türk gençliğine hitap mevzulu bir konuş- ma yapacaktır. Emniyet Sandığı Müdürlüğüne Halim Umay töyin edildi Amasya Milletvekilliğine — seçilen Hâmit — Koraydan açılan — Emniyet Sandığı Müdürlüğüne yine aynı mü- essesenin sandık baş mürakibi. Ha lim Umay tâyin edilmiştir. Yeni Radyo Müdürünün beyanatı “Programları zenginleştirmek in bütün - sanatkârların yardımını rica ederek, halkın arzusuna cevap vereceğiz” İstanbul — Radyosu — Müdürlüğüne tâyin olunarak işe başlıyan Zahir Törümküney, dün kendisiyle konuşan bir arkadaşımızın süallerine cevaben vu izahati. vermiştir: Basın-Yayın İstarbul Müdür- döRü ile Radyo Müdürlüğü teşkilât- Jarının gayeleri tamamlayıcı olduğu. halde müdürlerinin ayrı bulunmaşı maksatların kaybolmasına vesile 6- düyordu. — Bu mahzür, iki vazifenin Aynı şahsin ühdesinde birleşmeni ile ortadan kalkmış oluyor. İstanbul. Radyosunun — hali hanıre daki programı birdenbire değiştiriler mez. Ancak etüdlerde bulunulduktan icap eden değişikliki yapacı kız. Buglin radyoda tanınmış sanat kârların ekserisinden istifade edil. mektedir. Bu arada istifade edile- miyen - sanatkârlar da — meveuttür. Programlarımızı — zenginleştirmek, halkın arzusuna — cevap verebilmek için bunların da yardımlarını rica e- dip temine çalışacağız. Belli başlı sanatkârları program- Jarında topliyan Küçük Çiftlik Par- kı, Kristal gibi Jokallerden nakiller yapmak, böylece İstanbulun havame ni İstanbulda bulunmayan dinleyiei- lerimize de — ulaştırmak — istiyorum. Futbol maçlarının nakli için de yeni bir teşebbüs yapacağız. Yeni* istidatlar yetiştirmek içim radyo en iyi vasıtadır. İstidatları e- lup da müracaat edenleri Konserran tuar imtihan heyetinden geçirip B yakatli görülenlere yetişme imkânı nin verilmesi düşünülüyordu. Bu, tat. bik edilecektir. — Radyo ile flân yapılmammı dür sünüyor musunuz? — Bu hususta bir karar vermek salâhiyeti merkeze alttir. Maamafih yakında bu yolda bir karar verilmer Si mühtemeldir. Geçenlerde Ankarada toplanmış e- dan Rafyo Danışma Kurulunun vere difi tavsiyelerden kabili tatbik olan Jarın tatbikina en kısa bir zamanda başlanacaktır.., “İstanbul" vapuru dün geldi Denizyolları İdaresinin — tstanbul Vapuru dün Batı Akdeniz seferinden 119 yolcu ile dönmüştür. “Ankara" bugün geliyor Batı Akdenliz postasinı yapmakta olan Ankara vapuru büğün saat 12 de Jimanımıza gelecektir. “İskenderun” vapuru ay sonunda gelecek Ansaldo tezgâhlarına —smarlanan Devlet Denizyolları İdaresinin 7000 tonluk İskenderun Vapurunu tesellü- me giden heyet dün tesellüm muame- lesine başlamıştır. Ayın 80 una doğ- Tu İlmanımıza gelecek olan İskende- run Vapuru şimdilik iç hatlarda son- ra da Güney - Doğu Akdeniz hattın da çalışacaktır. YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTİSADI. MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahlbi 1 YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal HL SARLICA Bu sayıda yam işlerini fihlen idare eden £ Süthat PERİN Neşredilmiyen yanlar dade edilmen. BasldIfı yer 1 YENİ İSTANBUL MATBAAĞL LIK LİMİTED ŞİRKETİ MATBAASI —ĞT ü ai n e parça hırpalamağa mecbur olmuş. 're damat esasta pek haksız 'ne de olsa babaya el kaldırılmazdı. lendikten sonra zavallı Celilenin için merak etmiştim. dokundu. Çıkarıp baktım: İki lira. 'yeni paralardan olduğu için yanlı geyler geçiriyor. diye ve sokağa fırladım. O hizla doğrü REŞAD NURİ GÜNTEKİN Kavak Yelleri Hükümete haber vereceğim” diye bağırmağa kal- kınca delikanlı da gözdağı kabilinden onu yılamazdı. le olunca amca ve kayinbabaya hayda hayda... Bu haberler beni pek alâkadar etmiyordu. A- M mesele kızın nişanlısı ile münasebeti idi, Ger- çi büyüdükten sonra birbirlerini görmemişlerdi. Fakat mektuplaşıyorlarmıydı. acaba? Kızın bu 'nişanlıya karşı duyguları ne merkezde IdiT Ev- muntazaman hesaplarını yazdığı küçük defterini bile bunun * Bir ara mendilimi çıkarmak için elimi cebi- me sokmuştum. Parmaklarıma para gibi bir şey 'reden geliyordu? Yüzünü bile henliz görmediğim ikla kendimin koymuş olmama da imkân yoktu, Bunu söyledi. fim zaman Müftü fazla hayret etmeden: — Hacı Müslim koymuş olacak, dedi. Vizite param.. Ben demedim mi senin için aklından bir Mizacım. hilâfına ağır bir küfür savurdum Müslimin evine çıkacak ve bir yabancı gibi ce- Lâcivert kostümümü bir Bu hale gö- Fakat Babaya böy- ruz? dedi. Burada ufak #ikliği hemen farkedilir. sanı tebrik ederler. Yakır 'Hayrola, Güvey ml giriş meleri Adet olmuştur. yok, #det yerini bulsun lendim. Sabahleyin mahali Bunlar ne- tirmeğe mecbur kaldığım fassal bir yalan uydurdur ladım: — Etendim ilanmış Bit vesnireleri boşaltırker lira. çıktı. yine Hacı | — İhalde bir yerden çalmış Hacı Müslim başını 231 'bime gizli para koymasını protesto edecektim. Fakat ilk yokuşu tırmanıp ikincinin başında s0- duk almak için bir mola verince düşündüm. ve vazgeçtim. Bunu yarına bırakmak lâzımdı. Hem hastayı bir kere daha yoklamış olur, hem de. XXXXV .HACI MÜSLİM BEYİN İKİ LİRASI Emin Hulüsinin leke ilâcını o gece bir kere daha tecrübe ettikten sonra ertesi aabah, İsantinden evvel Dereboyu başındaki eve damlı. yöverdim. Haci Müslim Bey Kina Hacı Müslim i- gin satın ahıp bahçenin bir köşesine depo ettiği eaki gişeleri Ferhat Efendiye saydırmakla mes guldü. Bu işi bitirdikten sonre masasına oturttu ve ellerini oğuşturup gülerek: — Eftendim bu ne şıklık.. Güvey mi giriyo- Hacı Müslim Beyin bu sözleri de hiç şüphe ceresinden, görmemezlikle, üstüme bir leğen su döktüklerini ve tekrar eve dönerek elbise değiş- zırladığım protestoyu, biraz da bu yalana göre Nereden geldiğine hayret ettim, Her u: giyerdim. dir. datre beni bir. bal bir kılık kiyafet deği- Yeni bir elbise için . n dostların böyleleriyle iyoruz?” diye gaka et- içindi. Fakat ben pire- lemizdeki bir evin pen- yolunda mâkul ve mu- m, Sonra zihnimde he değiştirerek dargın ve ciddi bir çehre ile elbisenin cebindeki ka- gü yeni basılmış İki değilim bu liraları... önüne eğerek ve boy- 232 nünü İKi yana, — Belki dün bir hastaya gitmişsinizdir. — Himmetinizle sık sık oluyor amma dün gitmedim. Gülmeler daha gevrekleşti ve sen incel — Hele bir iyi düşünün, Belki gitmişsiniz- Ben Adeta sert: — Hayır efendim. Bilmez miyim ben? Sa- de bana teveccühü bulunduğunu zannettiğim a- ziz bir dostun ziyaretine gittim... O kadar... — Aman efendim.. Dostluk başka, Ti başka değil midir? — Bence değildir beyefendi... Hele ki Insan © dosttan bir çok maddi iyilikler de görmüş bu- dunuran,, Binaenaleyh buyurun rica ederim... yarak ellveli cilveli gülüyor- Parayı Mmasanın Üstüne koymuştum. Ara- mizda - ufak bir kibarlık düellosu oldu. — Aman beyefendi iki llranın ne ehemmi- Yol ma- yeti var?.. Bu hattâ vizite bile değil. aarifiniz. — Bendenizin kundura tabanından başka yol masrafım olmadığını bilirsiniz... Hacı Müslim yine ufak ufak gülüşlerl Aman beyefendi pek hoşsunuz. buyurmayın.., Mahzun olurum... — Bendeniz de rarınızdan mahzun oluyo- Bu gibi yavan yahşi lâkırdılarla münakaşa bir zaman daha devam etti. İkimiz de masanın Üstündeki kAğıt İralara el sürmüyorduk, Fakat '0 esnada bir rüzgâr esiverince Hacı Müsilm Bey felâş etti Ve masanın Üstündeki kalın — sigara | — | DEREBOYUNDAKİ EVE İKİNCİ ÇAĞIRILIŞ | — | fetim de değişti. Her gün traş oluyor, tertemiz tablasını kâğıtların üstüne koydu. O günden İtibaren bende bir değişme oldu | — | fırçalanmış elbiseler, kendi. elimle — ütülenmiş Nihayet son sözümü söyledim: ve bu değişme evvelâ Hükümet caddesindeki be- | — | gömlekler giyiyordum, (Devamı var) 288 254 235 İstan- bulluya söz yetişir mi? Fakat rica ederim red bir hekim değil misiniz? pembeleştirir. gibi oldu. Yi — Peki peki... Anlaştık. yorum, dedi, gey ne kadar ol tat — Yok, İki tane yeter... düm ve biraz utandım. — , piyano Ara sıra evin kapı /#onra geri dönüyordu. Müslim Beye hastanın nasıl Sadece: XXXXVE — Yani bu paraları alamam. ında para almak bizim meslekte yoktur. — Canım © sırf hekimlere mahsustur. — Zatlâliniz de tıp tahsili görmüş Bu söz Hacı Müslim Beyin e gülerek: — Yalnız müsande ederseniz yeni paraları ben alıp yerine eskilerini vereceğim.. Aİnsanın hoşuna gidiyor da.. — Hay hay efendim.. Hay hay efendim., şeniz daha da takdim edeyim. Elimi cebime attım. Fakat ak: llra çıkmadı; yerini bozuk vermeğe mecbur ol- S Kenealir | Konfrerler yüzünü biraz külürlerdi. Paraları geri alı- Tün altında Yeni Bibi İki tek kâr odamdan başladı. Eskiden de derli toplu bir. Ansan değildim, Fakat kasabaya zeldikten sonra. kendimi büşbütün bırakmıştım. Odaya girince ceketimi kapının arkasındaki şenerek yere atardım; ceplerindeki anahtarlar, çakılar, bozuk paralar şangır gungür yerlere dö- Çoraplarım tek tek O masanın, san- dalyelerin üstünde sürünürdü. Çıkacağım zaman boylu boyumca yer mendil yahut gömlek aramak lâzım gelince eli- mi konsolun alt çekmesine sokar, içindeki kar- makarışık çamaşırlar arasında, gibi. hareketlerle ayağımla kapatamadığım zaman olduğu halde birakırdım. Terliklerimi dalma kaybettiğim için odada, çok kere çorapla yahut yalınayak dola- çiviye asmağa - yatarak gapkamı karyola- ir ve hemen dalma bülürdüm. Bir piyango çeker arayacağımı arar, çekmeyi Hacı Müslim Bey bunu birdenbire almadı. Benimle konuşmağa devam ederken parmakları Çalar gibi masanın Üstünde dolaşıyor, 'bazan paraların kenarında trilleler yapıyordu. açılıp kapandıkça yü- reğimde bir heyecan uyanmaktaydı. defasında, elinde bir süprüntü fa: çamaşır sepeti ile Çopur Huriye çıkıyor, kısa bir zaman bahçenin öte tarafında kaybolduktan Gitmek için ayağa kalktıtım zaman Hacı — İyi maşallah. Bu sabah ayağa kalktı. dedi, Masanın Üstündeki paralar kaybolmuştu. Şırdım. Odama bakan nine çorap ve gömlekle- Timdeki delik ve sökükleri görürse ne MA! Gör meyecek olursa, karmakarışık saçlarım ve uza- mış traşım ile avare düşüncelere daldığım za- manlarda, bu delik ve #ökükleri parmaklarımla daha ziyade açıp genişletmeyi kendime âdeta bir eğlence yapardım. Elbise fırçasının vazifesi, 'ara mıra araladığım pencereye desteklik etmek. ten ibaret kalmıştı. Hâsılı pis bekâr denen in: zan tipinin ta kendisi olmuştum. Fakat Celileyi — sevmeğe başladıktan sonra her şey değişiverdi. Evvelden “İyi ki Allah ge- 'ai kadın yaratmamış” diye benimle şakalaşan nine şimdi odamın temizlik Ve intizamı — için gösterdiğim titizliğe şaşıyor, gülerek ve bazan da — garkı göyliyerek kendine yardım - etmeme mâna veremiyordu. Oda ile beraber kılık kıya- Fakat her ği yahut bir olduğunu sordum.