19 Temmuz 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa ? | Askerlik bahisleri Askerlik müddetini azaltırken KARA ve hava / ordularımızda kerlik müddetini iki #eneye indi. zen kanun Büyük Millet Meclisinde mühaliflerin de hiç bir itirazına uğ- Tamadân kabul edilmiş - bulunuyor. 1 ekim 1950 tarihinde yürürlüğe gi- Fecek olan kanun, yalnız ordu mev cudunu üçte bir nisbetinde azaltaca- Ai İçin büyük tasarruflar temin et- mekle kalmıyacak, bundan daha mü- him olarak istihsal çağındaki genç- deri bir an evvel bu sahaya atacağı için milit iktisat ve istihsalde de a- kisleri. görülecektir. Akla gelen tek sunl gudür: — Dünyanın karışmaya başladığı bu anda aaker ve ordü. mevcudünü azaltmak bir tehlike — teşkil etmez mi? Vakitsiz terhisten büyük zarar- Jar gördüğümüz Balkan faclası he- nüz unutulmadığı için bu süalin 24 hinlerde yer etmesi pek tabildir. Biz aşağıdaki sebepler dolayısiyle bu endişeye mahal görmüyoruz: 1 — Terhisin yapılacağı ekim ayı harp ihtimallerinin azaldığı bir mev- sime rastlar, 2 — Bu ayda aynı zamanda yeni celp başlar. Doğumları / ferahlık ve #ulh senelerine rastlayan bu senele- Fin kura mevcutları da maşaallah ka- Jabalıktır. Terhislerin büyük bir kıs- mini telâfi eder, 3 — Hepsinden daha mühim olarak orduya giren makine kuvveti her gün biraz daha arttığı gibi bunların kul- danılmaları da her gün biraz daha tekemmlli etmektedir. Ordu ve insan mevcudunun azalmasına — karşılık, harp küdreti datma artmaktadır. 4 — Bazı sakert listelerin iâgvi, ah- mitaker teşkilAtında — islahat, artık yeri ve mânası kalmamış emir erle Tinin yakın olacağını sannettiğimiz. kaldırılması keyfiyeti, azalan insan Mevcudunu telâfi eder kanaatinde yiz. Buna karşılık memleket iktina- diyat ve istihsalâtının artması, yanl daha iyi gida alan, daha İyi giyinen yaşayan insanların artması mem- deketin harp potansiyelini arttıracak- fır. Artık memleket müdafaası yalnız insan mevcudunun fazlalığına bağlı dekildir. Bundan daha mühim olarak ganaylı, ticareti, istihsali — yerinde, İnsanlarının yaşama / standardı yük- '#ek memleketler kendilerini çok daha güzel müdafaa edebileceklerdir. Bu| #ebeple biz askerlik müddetinin nor- mal ve dünyanın bir çok memleket- derinde teamili olan iki seneye indi- Filmesini hattâ iyi bir müdahale ted- biri olarak görürüz. Açıkça ifade — edelim ki, neferin tahsil ve yetiştirme derecesini nazarı Atibara almayan, orta tahsilini bitir- miş bir neferle, okuyup yazması ol- mayan köylü çocuklarının yetişmesi ve gelişmesini aynı müddet içinde mümktn gören tasarıdan tamamen memhun olmamıza — imkân yoktur. Fikrimizce tahsil dereceleri — yüksek zeferlerin bir buçuk — senede bütün. askerlik hizmetini öğrenip terhis o- Tunmaları kabil olduğu halde, ilkokul mezunlarının iki sene ve hiç okuyup yazma bilmiyenlerin Iki sene Üç ay veya iki sene altı ay gibi farklı bir hizmete tAbİ tutularak evvelâ oku- yup yazma — öğrenmeleri, hem milit müdafaa ve hem de kendi şahısları bakımından çok faydalı — olacaktır. Ancak esaslı tetkik ve teşkilât isti yen bü husüsün gü kisa — zamanda, tatbikına imkân olmadığından umumt maahiyetteki — kısaltmadan — gimdilik memnun olmaklığımız lâzımgelir. Millt Savunma Bakanının da bilve ile ifade ettiği gibi askerlik kanun- Jarının tam olarak ele alınıp incele- neceği zaman bu farklı yetiştirme işi- 'nin de tertip ve tanzim olunacağını Ümit etmek İsteriz. Bu çeşit bir ted- birin başka memleketlerde tatbik e- dilmemesi bizim için bir mâna ife de etmez. Zira umüm! askerf hizme te tAbİ Avrupa ve Amerika memle ketlerinin hemen hepsinde orta tal ll tahakkuk etmiş bulunduğuna göre oralarda bu gibi farklı hizmet müdde- 'tine de tablatiyle lüzum yoktur. Fa Kat biz ilk ve orta tahsili taammüm ettirinciye kadar bu çeşit bir tedbire İhtiyaç hissedecekiz. İasandan tasarruf ve azalan as- kerlik müddetini telâfi için bilhassa emir erleri, fazla miktarda karargâh 've kaâro teşkilleri, lüzumundan fazla canlı nakliye meseleleri üzerinde dur. maklığımız Jazımdır. Umumt efki Ga artık fena tesir yapmasına, vi Yeni İstanbul 7a Dinlira dağıtiıyor 21 Temmuz Cuma günü Hediyeleri 8 inci sayfada okuyunuz YENİ YSTANB M. Şevki Yazman hizmeti için / gelmiş / gençlerimizin mutfak ve bulağık işleriyle uğraştı- yılmasının doğru olamıyacağı bütün İnsaflı subay Ve komutanlarımızca da tasdik edilmesine rağmen, biz. Sara- coğlu mahallesindeki apartmanlar ö- hünde dolaşan avare neferlerin ado- dinin azaldığına ahit olmadık. Ümit etmek İstiyoruz. Ki, yeni Milli Sa- vünma Bakanımızla yeni Genelkür- may Başkanımız işlerinin esnsl kın- mini ele aldıktan ve intizamına koy- duktan sonra bu çok mühim teferrü- 'at da el atacaklar, emir eri, seyin, asÇI Mdları altında heder olan bu bir sürü genel asıl vazifeleri olan kıta ve silâh başına göndereceklerdir. Eski tarz seferberlikler, bazı kıta- Jarın ve karargâhların kadro halinde bulunarak harple - beraber doldürül- malarını esas tutardı. Bugünün harp- deri ne böyle bir seferberliğe imkân verir ve ne de birkaç günde doldu. rulacak insanlarla modern bir. kita meydana gelir. Bu itibarla da eski- nin çok karargâhlı, geniş kadrolu or- dusu yerine az adette ve fakat harp küdreti yüksek, modern, makine ve Ayi teçhizatla — küvvetlendirilmiş bir ordu sistemi ikame etmek zorundayız. Bu da insandan tasarruf ettirir. Bu. 'a karşılık fabrikalar, zirat istihmn- Jat bir çok kol küvvetini dahili mem- lekette bırakmak zaruretini doğurur. Buralarda harp için askeri birlik ye- rine, sivfi teşkilât ikamesini icap et- tirir. Diğer bakanlıklar ve teşkilât da bu maksatlar için seferber edilir. Keza canlı nakliye yerine motörlü nakliye ikamesi insandan çok kazan- dınır. Bir mekkâreci ancak 100 kilo Yük taşımaya hizmet ederken bir go- för 4000-5000 kilo yük taşıyanı vam- tayı kullanmaktadır. Hulâsa aakerlik müddetini kısalt- mak ve azalan - ordü mevcudü, öi Ger vamtalarla - telâfi edilmek süre- tiyle ordunun müdafan kuvvetini a- zaltmadan, memleketin harp potan- giyeli yükseltilebilir. Bütün —memle: ketlerin de gidişi bu. İstikamettedir. rosunda şehrimizdeki D.P. lilerin toplantıda hazır bulunacaktır. Bu meseleler mevzuu bahsolacaktır. izahat verilecektir. İki İsviçreli gazeteci şehrimizde Kalkütaya gitmekte olan Ernest Schumaeher ve F. Bosard adında iki İsviçreli gazeteci dün şehrimize gelmişlerdir. Gazeteciler İsviçreden Napoliye bisikletle seyhat etmişler, oradan Ankara vapuruna binmişler. dür. Temsil ettikleri gazetelere ma- kale yazmak ve - dokümanter film çekmek Üzere tertipledikleri bu se- yahatte, İsviçreli gazeteciler gehri. mizde 15 gün kalacaklardır. İspanyanın Millt Bayramı şehrimizde de kutlandı İspanyol Milit Bayrami münasebe. tiyle 18 temmuz salı sabahi İstan- bulda Santa Terra - kilisesinde dini bir Ayin yapılmıştır. 'Törende, Türki- yedeki İspanyol Kolonlei ve Elçilik mensupları hazır. bulunmuştur. Akşam, İspanya Maslahatgtizarı ve Bayan Kantal, / Kireçburnundaki sayfiyelerinde İstanbul Hükümet er- kânını, bu meyanda Vali ve Beledi- ye Başkanını, Papa vekilini, Kor diplomatik ve Konsolosluklar — men- süplariyle “Türk ve yabancı — basın mensuplarını kabul etmişlerdir. Bay 've Bayan Kantal dâvetlilerini — her zamanki — samimiyetleriyle karşıla- mışlar ve geçen yıllarda olduğu Kibi İspanyol Milit Bayramı, tertip edilen büfe etrafında İspanyollara hâs sa- mimt bir hava içerisinde kutlanmı: tır. KÜNES, scak ve bayram. Haydl plâja gidelim. — Nereyef Plâj deyince ilk akla gelen Florya. Saat 10,80 da Birkeciye iniyorum. 10.45 te bir tren var. O saatte Flor- yaya otobüs de kalkıyor. Bunun için dolmuşlar boyhuda çığırtkan bağır- tıyorlar, hem tren, hem otobüs var- ken kim biner? İlk aklıma gelen otobüse binmek oluyor. Daha çabuk diye. Fakat ba- kıyorum, oturacak tek ver kalma- miz. Ayakta gitmektense, trene bi- ker, yahat rahat olururum düşünce- #ivle, otobüsün kalkmasına lâkavt kalıyorum. Biletimi almağa gittiğim zaman, Birkeci Garında — bedevi âyini var zannettim. Gişelerin önünde kuyruk yapmış olan halk, giriş, çıkış yer- lerini hesap ederek top top olmuş- lar, bekliyorlar. Bir kuyruğa takılı- yorum. BSaate bakıyorum. — Trenin kalkmasna daha 18 dakika var. U- ürsuz rakam! İçime bir ateş düşü- 'yor, vargeçmeyi düşünüyorum, am- ma bir defa karar verdim. Biletimi almağa muvaffak oldu. gum saman, aradan sekis dakika Demokrat Parti bu gece gizli bir toplantı yapacak Ses Tiyatrosundaki toplantıya Başbakan ve D.P. Genel Başkanı A. Menderes de iştirak edecek Başbakan Adnan Menderes bu akşam saat 18 de Ses Tiyat- Salona gâzeteciler alınmıyacak fakat LA Si — — ( v ŞEHİR HABERLERİ ) Sergi köşesl : Sümerbank'ın örnekleri Sümerbanlı, teşhir ettiği muh- telif kalitede ve cinate mallar- dan başka onların mamıl ve ne gekilde / kullamlabileceğini —de gösteriyor, birer misal veriyor. Faydalı misaller ve örnekler. İnte bir yatak odam. Yerli mallardan gayet uousa çıkanıl- muş. İşte bir koltul: — parenle kaplanmış, yanıbaşında - daha, onun ilerisinde daha daha Wi kumaşlarla kaplanmış. olanları var. Bu ve buna Denser daha bir çok örmek, Xw kadınlarımız. bunlara bakarak veya üham e- darak, yatak, oturma ve misa- fir odalarımı neşeli birer köşe haline getirebilirler. Hem vow ka, hem yerli sanayki teşvik e derek. Hereke'nin bir. “kabartma” Kalım var. Bu, bislm göblenimiz sayılabilir. Vâdeden, ufuklar, sanatkârlara imkânlar açan bir tara, Bu vesile ile — hatırlatalım. Ressamlarımız son sergilerinde ekseriya halı ve keçe motifleri üzerinde trarla — durmuşlardır. Sümerbank'ın kendileriyle ya- kından alâkadar olman Tâım- dır. Malüm olduğu üzere, güzel aamatlar sanayi ila temas halin- de bulunursa — meydana — mün, orijinal bir sanat çıkar. Amma bunu bilmek KAf değildir. Tat- bikatıma da geçmek icap eder. BİR İSTANBULLU iştirakiyle yapılacak olan büyük toplantıda partiye ait bütün bilâhare kendilerine Küçük Alemdağ ormanı yandı Evvelki gün mahiyeti meçhul bir ateş başlangıcı, Polonezköy civarın. da bulunan Küçük Alemdağ ormanını tamamen yakmıştır. Alevler bir ara- lık köyü tehdit etmişse de köylünün ve Jandarmanın çalışmalariyle ateş büyük bir sahayı kül haline getir. likten sonra söndürülmüştür. Tahki- kat devam etmektedir. BEBEK SERGİSİNDEKİ EN GÜZEL YENİ İSTANBUL HEDİYE TÜRK BEBEKÇİLİĞİNİN ÜSTATLARINDAN : Zehra Müfit'in 3, Nimet Demirbağ'ın 1, Esin Germen'in 3, ve Eleni Potessurir'in 2 şer 1 temmuz tarihinden 31 temmuz tarihine kadar olan nüshalarımızdan 5 tanesinin başlığını, Sergide beğendiği bebek veya bebek paviyonunun numara veya ismiyle bize getiren oku tertipliyeceğimiz kur'ada dağıtacağız. Azize Ayral'ın 1 bebeklerini, En güzel bebeği seçmek ve en güzel bebeği almak için müsabakamıza siz de giriniz. [ Türk talebe temsilcisinin mühim beyanatı | Mükerrem Taşçıoğla dün kendisini Bir seneden beri Belçikada Birleş- miş Milletler. Gençlik Teşktlâtında yazife gören TTürkiye — Milit Talebe Federasyonunun Dünya Gençlik Bir- VB nezdindeki — dalmt delegeri Mü- kerrem Taşçıoğlu dün Ankara vapu- u ile şehrimize gelmiştir. Mükerrem Taşcıoğlu, 9-28 ağun- tosta İstanbulda toplanacak W.A.Y. ikinci konseyi hakkında dün bir ba- sin toplantım tertip etmiştir. Söre W.AY'in gayeleri ile başlı: yan Taşçıoğlu, teşkilâtin bir sene zarfında fazla bir iş görmediğini, an- cak mühim prensipler vazettiğini, bu arada çalışmak istiyen — genç tşçile- rin Avustralyaya gönderilerek ora- a kendilerine tatmin edici bir ücret mukabilinde iş vertleceği vandıni İn- giliz Hükümetinden temin ettiğini ve WA.Yan, ÜNESCO'nun alal danı caği bir kurül halini aldığını bildir. miştir. Bundan sonra Mükerrem "Taşçıoğ- Ju, Belçikada cemiyetleşmenin yayı- Jfını ve bu sayede elde edilen fayda- darı, bir nevi kıskançlıkla müşahede 've Federaayona, bu fikri memlekette yaymak için mühim vazifeler düştt- Rüne işaret etmiştir. Bizde gençlik dâvasının / henüiz esasli olarak ele — alınmadığından bahseden TTaşçiaklu, hâlen 88 mem- lekette mevcut ve aiyasetle hiç bir alâkası olmiyan milli gençlik teşkilâ- 'tının bizde de pek yakında kurulaca- fından bahsetmiştir. Paristeki Türk talebelerinin duru- muna temas eden Taşçıoğlu, manle- zef bunlardan ** 60nin komlnimt ve solcu temaytlillü kimaeler - olduğunu ve talebe müfettişinin bu kabti tale- belerle alâkadar / olmadığını söyle- miştir. Aymea geçen sene Prag'da yapılan toplantıyı komünistlerin sa- bote etmek istediklerini ve bir ihti- 'nbulda yapılacak — konsey toplantısını da aymı şekilde dağıt- eceklerini, fakat buna mi ni olmak için tertibat alındığını bil- dirmiştir. Gazetecilerin, W.AJY. 1n demirper- BEBEKLERİ EDECEK adet fucularımız. arasında de geriri gençilgi e fının dürümünü sormaları — Üzerine Taşçıoğlu, W.A.Y. merkez idare he- yetinin bu mevzun konseyin — arifi sinde İstanbulda yapılacak — büyük basın toplantısında açıklıyacağından bahisle gimdilik ifşaatta bulunmanın doğru olmuyacağını kaydetmiştir. Ba- ın toplantımından sonra tertip komi- tesi ile konuşan arkadaşımız, B. M. M Başkanlık Divanı ile yapılan son temas neticesinde Türkiyede llk d fa olarak Şale Köşkünün gece toplan. filarına tahsisini — sağladıklarını öğ- renmiştir. Dün akşam federasyonun İleri ge- lenleri ve W.A.Y, Tertip — Komltesi Azaları geç vakte kadar süren bir top. Jantı yapmışlar ve gerek Milit Genç- llk Komitesini kurma — imkânlarını, gerekse konseyin teknik teferruatını birlikte gözden geçirmişlerdir. Türkçe öğrenmek için bir İngiliz şehrimize geldi Dün, otomobille Londradan şehri- mize iki fngiliz gelmiştir. Haziranın 23 ünde Londradan ayrılan bu İnş lizler Fransa - İsviçre - İtalya - Tri este - Yugoslavya - Yunanistan yo- ilyle memleketimize vâsıl olmuşlar- dır. Yolculardan Weir, bir turisttir. İs- tanbulu, Bursayı ve Ankarayı geze- cektir. Fakat aml enteresanı, diğer yolcudur. İngiliz ordusunun yüzbaşı- Jarından olan Forbes, bu otomobil se yahatini sırf fatanbulda 6 ay kalmak ve bu müddet zarfında Türkçe öğren- mek için yapmaktadır. Yüzbaşı For- bes, İngiliz Hükümetinin isteği üze- rine TTürkçe öğrenmek için memleke- timize gelmiş bulunuyor. Dün kendi. Başbakan bugün bir toplantı yapıyor Birkaç günden beri şehrimizde bu- Yunan Başbakan ve D. P. Genel Baş- kanı Adnan Menderes, bugün anat 18 e Ses Tiyatrosu salonunda teşkilât Mmensuplariyle bir konuşma yapacak. fır. D. P. mehafilinde bu toplantıya büyük bir ehemmiyet atfedilmekte- dir. Amerikan Kız Koleji talebeleri döndi Ttalyada 18 günlük: bir tetkik se- yahatine çıkmış olan İstanbul — A- Mmerikan Kız Köleji talebeleri — dün Ankara vapuru ile — gehrimize dön- müşlerdir. Ankara vapuru döndü Ankara vapuru, dün Batı Akdeniz seferinden 428 yolcu, 218 ton yük ve $ otomobil ile dönmüştür. Ankara Yapurunun bu seferi 263404 llra har Sehir mektubu: aılat yapmıştır. Bayramda bir plâja gittik geçmisti. Beğirttim, Trende ver yok. Eyvahlar olsun. Niye otobüşe bin- medim. Hiç olmassa daha az vakit ayakta dururdum. - Maamafih vine teselli çaresi buldum. Otobüste ha- vasızlıktan bunalacaktım. Trende, bir vagonun — sahanlığına biNdim, #ırtımı vagona — dayadım. Lâkin tren kalkınca, sahanlıkta 16 klei kadar olmuştuk, Amma yine de poyrası alabiliyorduk. Bu, Yenikap ya kadar devam etti. Orada sanki hava birden lodosa dönmüştü. Ha yır, Samatayaya da gelip kalkınca saydım, Üi vagon arasındaki sahan- hıkta ve merdivenlerde tam 48 kişi vardık ve buram buram terliyörduk. Bu esmada girak, girak diye bir de biletçi peyda olmasın mıf Dirsekle- rimizi Birbirimlein bos böğrüne vuz va vura ceplerimizden — biletlerimizi gıkarttık, sımbalattık. Göz woiyle bir kontrol ettim, eksoriyetin bileti birinci (di ve biletçi onları eımbala- makla vasifesini vaptığına kanid Husust bir girkete ait oldu mu, herhangi bir nakil vamtasına binbir mizam koyuyoruz ve şüphesiz bunda haklıyız. Amma devletin işlettiği va- attalarda buna Tüzum görmüyoruz. Halkın parasını alıyor, sonra, nereye binerse binsin diye kapıp koyuveri- yoruz. Floryadayız. Bu kadar sıkıntıya ranı olup gelenlerin ekseriyeti, deni- ze koşacak verde, ağaç altlarına turup yemeye, içmeye koyuluyorlar. Bir orup, hasır üstüne mezeleri m- ralamış, — ortaya bir binlik şarap koymus. pembe fanilâh, kâküllü bir biçkin “Ada sahilerinde...” diye pes- ten tutturmuş. Yanıbaşındaki ailenin genç kun zenbilden çıkardığı tabak- ta soğan eziyor, salata. hasırlıyor. Halk. Plâjına doğru uzanan yol iki keçeli, seyyar lokantalara tahsir e- dilmiş gibi. İştie açıcı köfte, pir- sola kokuları yükseliyor: “Çekmece- vin kebabi.. Buyurun biyilim!” Plâjlarda ekseriyeti teşkil eden Tatif cina dedil. Yaramaz, huymuz ve bir hayki de müziç bir sürü delikanlı bağırarak konuşmak Musumunda bir- birleriyle yarış ediyorlar. Hemen da- ima Fulan” Ja başlayıp “be” ile bi ten bu Tafların yirmi sekizini bir a. raya getirseniz, tek cümle ve bu cümleden de müna çıkaramazıımız. Yalmız bir takım kaba telmihler ve bazan da sarkıntılıklar. Bu gibi hal- Dolmabahçe Sarayının demirbaşları kontrol edilecek 280.000 parça eşyanın tadadı uzun sürecek Halka açılmasına — karar — verilen Dolmabahçe Barayının durumunu tes- bit için Büyük Millet Meclisi tara: fından vazifelendirilen heyet yaptı: #i tetkiklerin neticesine dair bir ra- Por hazırlamıştır. İkisi Halk Partili olmak üzere ? milletvekilinden müte gekkli Büyük Millet Meclisi Henapla- ı İnceleme Komlsyonu, İstanbuldaki Sarayları ve saraylardaki — eşyaları tesbit etmek için ağustosta İstanbul Milletvekili Salıh Keçecinin Başkan- lığında toplanacaktır. Öğrendiğimize Köre #sadece Dolmabahçe — Sarayında 265.000 parça Ceşya bulunmaktadır. Bunların tasnifi ve kontrolü için sal- tanat devrindeki defterlerin kayitle- Tiyle karşılaştırılacağından tetkik işi. İN uzun müddet süreceği — anlaşıl maktadır. Muhtar ve Belediye seçimleri hazırlıkları Bilndiği gibi, yeni kabül — eâilen mahalle ve köy muhtarı ihtiyar he yetleri seçimleriyle Belediye seçim- leri ağuntor ve eyiâi aylarında ya- pilacaktır. Mahalle köy ve mühtarlariyle ih- tiyar heyetleri ve ihtiyar meclisleri seçimi 6 ağuntos pazar günü yapılı cağından, Vilâyetteki seçim kütükl Tinin hazırlanmasına — başlanmıştır. Bu kütüklerin tanzimi, asılması ve bunlara yapılacak itiraz gekli millet- vekili seçimlerinin ayni olacaktır. Bu hususta, Vilâyet hazırlıklarına muvazi olarak CHP. ve D.P. maha- filinde de hazırlıklara başlanmıştır. siyle konuşan bir arkadaşımıza For- bes, seyahatinin iyi geçtiğini, Yugos- Javyada' Mareşal Tito ile konuştuğu- 'nu, orada vaziyetin sakin bulunduğu- nu, Türkiyedeki yolların Yunanistan- dakilerden daha iyi olduğunu. söyle. miştir. Bayramımızı tebrik edenlere Bayram münasebetiyle oku- yucularımızdan, muhabir, bayi ve bize yakınlık duyan diker zevattan aldığımız tebrik tek graf ve mektuplarının çoklü- Ku, bütün arzumuza — rağmen teker feker cevap . vermemizi Adeta imkânsız . kıldıkından, mukabil. tebrikderimizi. alenen arzetmeyi bir vazife saymak- tayız. Kriminal Polis Konseyine iştirak eden delegemiz geldi - Milletlerarası Kriminal Polis Kon- seyinin on dokuzuncu / toplantısına memleketimizi temsilen iştirak etmiş olan Emniyet Genel Müdürlüğü Be- şinci Şube Müdürü Azmi Yumak dün gehrimize dönmüştür. Kalpazanlığın - önlenmesi mevzu: 'vunda müzakerelerde bulunan konse- yin tam bir anlayış zihniyeti İle çalış. tığını söyliyen Azmi Yumak, kongre- 'nin yegâne propaganda organı olan dergiye dalmi yazı yazmaya davet'e- dümiştir. Azmi Yumak, kongreyi müteakıp gerdiği memleketlerde poliâ teknik teşkilâtını da tetkik etmiştir. derde, etrafları — derhal — boşalıyor. Hatta, buna maruz kalanların giyir nip gittikleri de oluyor. Her geve rüğmen deniz ve kum bir harika. Eğer d âlemle alâkanı- 24 kesebilmek imkünmna sahip iseniz, tablatle başbaşa / kalınca ilâhi bir Belahat içinde — dinlenebiliyorsunuz. Dönüşü de düşünmemek gartiyle, Dönüş nisdeten daha az zahmet- H, İstanyon etrafında “15 kuruş Bir- keci, bir Tira Taksim” diye dolmuş- lar var. En emin ve rahat çare bu. Vakaa trenin iki, üç misli bir ücret amma, kendinizi bir gigede pazoz iç- miş farsediverince olur, biter, hiç olmazsa rahat ve çabuk bir vasıta ile evinize döner, tedbirsiz davranıp güneşte ttakos haline girmemişse- niz, deliksiz ve fatlı bir uykuya vara- bilirsiniz. Bir gart daha var; İstan- bulun dört tarafı deniz — olduğunu, Basit bir plâj safasının asgarl 250 kuruşa mal olduğunu, bir deniz cen> eti haline gelebilecek Floryanın ne datlamarlar, konbinezonlarla bugün- kü acıklı hale getirildiğini de kati- fa ven düsünmivecekeinle. anat hareketleri 10 Temmuz 1080 Polonez köy İstanbul eivarında olonez Köye maruf bir ye . Köy nür münesinin sanki canlı bir misali gi- Bu köyln fevkalâde çalışkan insan ları vardır. Kahvesi bomboştur. Ev. leri çiçekli bahçeler ve muntazam çit ler içindedir. Yolları gok tozludur. a. ma, müntazamdır. - Köyün - etrafını tarlalar ve tarlaların etrafını da cazip ormanlar çevirmiştir. Güneş iüleri, leri başı 'na dağılırken görürüsünüz. Yollarda, bahçelerde, tarlalarda ve orman ke narlarında tavuk, ördek, horoz, Jar bu ahi dekoru Adeta tamamlar. lar. Sofralarından süt, yoğurt, — bal, yağ, reçel, yümlürta Ve envar çeşit Bol yemek hiç eksik olmaz. — Sanki kendinizi Birinci Dünya Harbinden velki her evde bulunan yemek masar darının birinin başında şanırsınız. * Polonez Küyünün çalışkan sâkinle Ti köylerini bu suretle süsleyerek e. rasını tamamen turlstik bir belde har line getirmişlerdir. Her ev muayyen /e makul üÜcretlerle misafir kabul e- der. Misafirler, tertemiz. yataklarda ve zengin sofralarda ağırlamırlar. Tax tillerini, yazlarını, köyde geçiren mü- davimlere, sık sik rastgelinmektedin, Bunların bir kısmı seferlerinin sayısını bile unutmuşlardır. Tanınmış bir ikti. at profesörünü, yedisinden yetmişie 'ne kadar bütün Köylülerin dertleriyle meşgul olürken gördük. Bu profesör Zoşa allesinin dalbudak sarmış eles Manlarının isimlerini, Julinin doğuşu.. Hu, Ferdinand'ın evinin geçirdiği iee tihaleleri, belki köy muhtarından dax ha iyi biliyordu. Hulâsa Polonez Kö yüne hastalık derecesinde Aşık olmuş İnsanlara sık sık tesadüf ediliyordu, Acaba bunun sebebi neydi? Dünyanın bugünkü yorucu hayat şartları içerisinde Polonez Köy ea be deal bir dinlenme yeri idi. Her türlü gürültüden azade, buraya — gelenler, Sadece tablat ile başbaşa kalmak ime kânını buluyorlardı. Temiz bir uyku 've bol bir kahvaltıdan sonra, küçük orman denilen ve ancak — Walt Dis neyin filmlerindeki peri ormanlarına benzeyen yere gitmek, orada iki saat kalmak gözleri ve ruhu yeşile ve gök mavisine doyurmak, yaprakların ae rasından süzülen ışıkları içe sindire mek, kafasını ve vücudunu dinlendir. mek isteyen bir insan için, bulunmaz bir tablat dekorudur. Ökle yemeği ve istirahati müteakıp civar ormanlarda, çitleri atlayarak yapılacak bir yürüyüş de hazım ve tablata doymak bakımından ayrı bir imkândır. Ağüstos böceklerinin tatlı senleri arasında yenilen akşam yemeğini her Kece, köyün başka bir evinde verilen balolar takip eder. Bu / toplantılara Küzel Polonez kızları, milli kayafetle- Tiyle iştirak ederler. Hem kendilerini 've hem de köyün misafirlerini eğlen- dirirler, * Bütün bu güzellikleri ve hareket- leriyle Polonez Köy bir turist yatağı haline gelmiştir. Köyün erkekleri tar. Jalarda çalışırken, kadınları da evlere de misafirleri agırlamak ve alle büt- çesini zenginleştirmekle “meşguldür. r. Bu yüzden Polonez Köy örnek ve in bir seyyah köyü olmuştur. Te bil güzellikleriyle şehir civarında ve memlekette buna benzer yüzlerce köy varken bunların birer Polonez / Köy olmak istidadını göstermemeleri ha- kikaten teessürle kaydedilmeye değer bir hâdisedir. Elele vererek, büyük bir anlayış havası içerisinde, köylünün kendi kön yünü kalkındırmak yolundaki çalışe malarına, bu köy ne güzel bir misal olabilir. Şevket EVLİYAGIK Bir İürk - Eİİerı sanat tezahürü hazırlanıyor Sanat Dostları — Cemiyeti, Jilen Ressamlar Cemiyeti ile temas edereli İstanbul ve Atinada birer resim sere Kisİ açmak husüsünda — anlaşmaş varmışlardır. İki sergi, İstanbul ve Atinada aymı tarihte yapılacak ve önbeş gün müd- detle açık kalacaktır. Sergilerin açı. hçi bir sanat ve dostlük hâdisesi mas hiyetinde ve tezahürlere vesila ola« caktır. İki cemiyet arasında yapılan mu> habere neticesinde sergi tarihleri eye Jâl olarak tesbit edilmiştir. Atinada, gergi için Parnasos salonu tahsis e- Gilmiştir. İstanbulda maalesef bu ge- nişlikte salonlar, merkezi vaziyette olmaktan uzak — bulünüyor. Bu tti- barla henliz kati bir karar verilmiş değildir. Hem merkezt vaziyette hem de geniş bir sergi salonu aranmakta- dir. YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTİSADI MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahtbi : YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürür Kemal H. SARLICA Bu sayıda yazı İşlerini fillen dünre eden ? Neşredilmiyen yazılar dade edilmez. Bamldığı yer 1 YENİ İSTANBUL MATBAACI. LIK LİMİTED ŞİRKETİ MATBAASI B K L/q