19 Temmuz 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

10 Temmuz 1050 YENİ İSTANBUL Sayfa 8 AMERİKADAN İNTİBALAR YENİ MAC ARTHUR EFSANESİ OMÜNİSTLERİN, Kore Harbine sbebiyet verdiğini lddia ettikleri Wali Street — Borsası, harp başlar başlamaz kâr değil, bilâkis müthiş Amerikan Hüküme- yardım. kararı — dü: borsayı — dehşetli tinin Korelile yulür. düyülmaz Nik sarmış, hisseler baş dön- bir. hizla — düşmüş ve Wall n yıldır. görmediği bir felâ- ke yarak, 8 milyar dolar de- Rerinde esham ve tahvilât zararına 'Derken, Mac Arthur'ün Kore cep- hesine bizzat hareket ettiği haberi gelmiş ve borsadaki panikli yüvar- Tanış sihirli bir. şekilde duruvermiş, yaziyet gene normale dönmüştür. 16 saatlik cephe ziyaretiyle bu mu- cizeyi yaratan General Mac Arthur, ikanın eşsiz. kah- bugün gene Amer ramanıdır. Birleşmiş Mületlerin ten- Sibi ve Truman'ın tâyiniyle, Birleş- miş Miletler Ordusuna başkuman- dan olan ve bu dünya teşekküilünün Soluk mavi ve beyaz bayrağını tes- lim alan General Douglas Mac Arthur, yalnız Amerikalıların değil, — bütün hür milletlerin de — sembolü haline gelmiştir. Tarihin ilk beynelmilel ordusunun flk başkumandanı olan bu Amerikan Generali, Öaskeri dehası ve parlak #ahsiyetiyle zaten çoktandır. dünya- Tun her tarafında kalbleri fethetmiş: u. Geçen öene Time dergisinin tas- viri mücibince; yaşlanmış bir. “Jfön prümiye” ye benziyen bu yakışıklı askerin 70 yıllık hayatı, birbirinden parlak başarılarla dolüdür. Çocük- Tuğunda, memleketi Arizona'da Kızıl Derili akıncıların oklarının kulakla- Tında yızlayışını fütursuzca dinliye- yek büyüyen Mac Arthur, bilâhare Birdiği Askeri Okulda kazandığı bi. Finciliklerle dikkati çekmiş, Birinci Dünya Savaşında “Alâlmisema” bölü. ğüne kumanda ederek — yararlıklar göstermiş, Harp Okulunda öğretmen. lik etmiş, Amerikan Genel Kurmay Başkanlığı mevklini işgal etmiş, 1928 Amerikan Olimpiyat 'Takımının atle. P: zilı — Japon müdafaasına rağmen geri almış ve — Japonya: tarihte pek az fâtihe nasip olan bir Kabiliyetle idare ve demokratize et. Biçimli şapkası, kara gözlükleri, köylü piposu, keskin çenesi, meşin ceketi uzun ve dik — Doyu ile aşıyan — bir Cefsane olan Mae Arthur, — sevgi O kadar — nefret de görmektedir. “Ona — kızanlar, yal- z kızıllar — değildir; Amerikalıla: rın bazıları, Generalin kendi başına büyrük, mağrür ve gösterişçi oldu Bunu ileri sürerek ondan hoşlanmı. 'yorlarsa da, askeri ve Idart dehasını ları bile teslim etmektedir. eral Mac Arthur, siyast akidesi de Cumhuriyetçi / Parti, 'tardır. Belki d harp sonundan beridir ileri sürdüğü plânları Washineton'un — Demokrat Hükümeti sistemli bir gekilde red- meşhur. kararı, bu. ihti. Tal Mac Arthur'un haklı lduğunu spat etmiştir. Mac Arthur, Komünist — Rı hiç bir zaman inanmamış ve kanma- miş olan nadir şahsiyetler arasında olmakla mâruftur. Bu uzak ve sa- lim görüşü sayesindedir ki Japon iş. gali hukukan — Almanya — gibi. bir müttetik sayıldığı — hal de, — daha Rus — dele, gine hiç bir hakkı tanı. mamiş Ve Japonyayı sirf Amerikan idare etmiştir. mesele çıkarma- K iyi bilen erjik olma noktaf nazarından Rus itirazlarına Gini göstermiş ve Kızıl. Mac Arthur, Amerikan Hükümeti- nin Asyadaki mütereddit politikam- A Mühalif olmakla Mmârüftür. K Zılların Uzak Doğuda hemen hemen likeli bulan G Washington'a me jmig. 1048 de Ma vie İefa Gölm Si Hürüük iatarin ce, Harbiye Bakanlığı kati bir “ha- thur, Formozanın der- hal k sını, aksi takdirde Ja- Ponya-Okinavwa. Formoza-Filipin mü- ray hattına gerilemesi gerekecefini Teli Harlciye Bakanlığı Nihayet geçen ay, Harbiye Bakanı 3ohn Genel Kurmay Başkanı General Omar Bradley'in . Tokyo'yu Amerikan Hükümetinin Kore'lilere yardım kararı duyulur duyulmaz, borsayı dehşetli bir panik sarmış, hisseler başdöndürücü bir hızla düşmüş ve Wall Street on yıldır görme- diği bir felâkete uğrayarak 8 milyar değerin- de esham ve tahvilât zararına uğramıştır Yazan: Oğuz Türkkan nin İşgali başlamış, Mac Arthur'ün tavsiyelerini yerine getirmiye vakit kalmamıştır. Fakat hiç olmazsa Har- biye Bakaniyle Genel Kurmay. Baş- kanının dürümü iyi kavramış olma- Jarı sayesinde 'Truman derhal müda- hale kararını verebilmiş ve eski pla- Mi tadil ederek, Formoza'yı himaye altına almıştır. Mac Arthur, her büyük asker gibl, pek emir beklemiyen ve plânlarını kendi yapıp kendi tatbik eden bir kumandandır. Washington Amirleri- 'nin müdahalelerinden dalma kaçın. ması, müteveffa Roosvelt'in sık sık içini çekip: “Bu İşleri Mac Arthur bir kerecik de bana sorsa ne olur! demesine sebep olmuştur. General bu hususta hiç değişme- miştir. Truman ik kararında, sırf Güney Kore'ye giren Kızıl küvvet. derinin — bombalanmasını — emrettiği halde — Mac Arthur'ün - uçaklarına, Küzey Kore Üslerini de bombardı. man etme emrini verdiği anlaşıl tır. Bundan sonradır. Kİ Truman, hudüt farkı gözetilmeden, — Kore'de lüzumlü her yerin bombalanmasını kararlaştırmıştır. Geçen hafta Har- biye Bakanlığı Washington'dan Tok- yo'ya, Generali kızdırmıyacak- tarz- da terbiyeli bir lisanla, şöyle, göyle yapılması hususunda — telkin yollu talimat. vermiye — kalkmış. — Derhal Mac Arthür'den cevap gelmiş: “tef- sir istemez.” Harbiye Bakanlığı bir müddet surat etmiş, sonra başka bir yanaşma yolu denemiş: — “Talimat arzu eder misiniz?” Cevap gayet kasa gelmiş: “Hayır.” Bu yeni harp başliyalı Mac Ar- thur gene zenginleşmiye başlamış. Kore'yi bizzat görmek için Bataan” adlı meşhur uçağına bin- miye hazırlanırken, havanın müsait- #izliği, koruyucu uçakların yokluğu ve inme sahasının tespit edilemiyişi yüzünden yolculuğun tehiri teklif e- dilmiş. Mac Arthuf kısaca: “Wego, gidiyoruz) demiş ve uçağa binmiş Onu, cip otomobili içinde, kirli, ça- murlü, yakası açık haliyle- (Japon İmparatorunu geçen harp sonunda kabul ettiği meşhur. kilıkta) — gö- Üp tanıyan Kore'liler deli gibi se vinerek” haykırmışlar. nteş hattının 1 mil kadar gerisine gide- rek dürümü gözden geçirmiş. Düş. man uçakları hücum edip de herkes bir yere sığinirken Mac Arthur'üin 0- muzunu silkip yürümesine devam et- gesi, dönüşte de, uçağına saldıran 'Yak” uçağını, buruna gidip seyre- dişi, sonra da gelip yolculara güle- 'müdafilmiz — bu herifi kovdu' bugün her Amerikalının di- deyisi, lindedir. İstanbulu da ziyaret etmiş olan, Türklere Ve Atatlrk'e büyük patisiyle — memleketimizde — tanılan General Mac Arthur, bütün milletle- Te karşı canlı bir alâka beslemekte ve bügünkli mücadelenin, — hürriyet ve esaret çarpışması olduğunu iyi Mac Artbur'ün — son resimlerinden; (Kare'yi teftiş etmek Va Devlet Bakanının güzetemize beyanatı Fevzi Lötfi Karaosmanoğ. lunun Marshall Temsil si Russell Dorr'la yaptığı temaslar ve Basın Kanunu hakkındaki izahatı İzmir, 18 (Humusl mühabiri. miz bildiriyor) — gehrimizde bulunan Devlet Bakanı ” Fevzi Lâtf "Karaosmanoklu. telefonla VKİ olan ricama cevap vere Tek yarın Manisa ve Salihliye giderek 'hafta sonunda Ankarar Fa dönecekini, “ühdenine aldığı Macahali Yardımı işlerini bir İa “Türkiyeye yapılan yardımlar Hakkında — müzakereye — Firişti. Hini söylemiş, Ankaraya "dönü: Şünde müzakerelere devam edi dan “Türkiyeye ayrılan hissele Şin Türkiyenin iktisaden ve mik İ müdafar bakımından. Kalkın: d UKAfI olup — olmadığı, kAfI değlise Hükümetin bu Yardımın- Âtlde konuşacak hale geleceğini Ümit ettiğini belirtmiştir. Karaosmanoğlu, millii müda- masraflarımızın bir veya 2 için ” Marshali — Yardımının çeri faslından ödenmesine ter a edilip edilmediği sünline karsı da: “Bunu da yakındace aplandırırım.. demiştir. Devlet Bakanı / yürürlüğe et ren yeni Basın Kanununundan le demiştir: liyle Basın Kanunu- Hükümet ve Meclis her zaman hazırdır. Türkiyede hürriyet ni Zamını temel tutmayı Memel e dinmiş olan Demekrat Parti Hü kümetinin — hürriyet — bal dalma uyanık olacağı ve T eder vazt ye çahşacağı ” tabildir. “Bir t Tekküürde, vicdanda ve hayatta Meyi 'dahi fazla bulan insania: A Muharrir yazarken ancak leket menfaatlerinin Tcaplariyle İngilizlerin son mağlübiyeti etrafında İngiliz milletvekili bakanlığı spor kurulmasını — teklif etti İ Par. verdiği bir demecte, futbol, folg, tenin boks ve krikette İngilizlerin sön — va. manlarda uğradıkları mağlübiyetlerin milleti son derecede üzüp kızdırdığını 'e milletlerarası prestili veniden ihya icin bir #por bakanlığı kurulmasını teklif Basbakan Clement Attlee tara: findan hararetle kargılanmamız — ve Attlee; “Uzmanlar yetistirmeye çalır- daki /tandartlarını yükseltmek daha önemlidir. demiştir. uçağından inişi) VAS L T Yunanistan — hususl muhabirimiz — bildiriyor Bir Sovyet taarruzu karşısında Balkanlar Yugoslavya ve Yunanistanda gözle görülür bir hazırlık var Atina (Hususl mühabirimiz Mare Marcenu bildiriyor) — Balkanlarda- Ki vaziyet hakkında dolaşan haberle- rin hepsi hiç olmazsa bir nokta Üze- rinde birleşmektedirler ki, © da, bir Sovyet tehdidinin gerçekliğidir. Rus taarruzunun hangi tarihte başlayacağı Taejon'un sukutundan evvel Kum Nehrindeki durum neydi? Amerikalılar biraz nefes almak ve Kum Nehrinde düşmanı heklemek üzere mevzilenmek imkânını bulabilmişlerdir Korede Amerikan kuvvetleri ile - Homar Bigart) 16 — Kuzey Korelilerin yandan çe- virme hareketleri hemen Güney Kore kuvvetleri tarafından dur- durulmazsa, bir iki gün içinde cephedeki vaziyet kritik bir hale girecektir. Fakat iyice yorgun o- lan ve düşman tarafından dö- vülen Amerikan kuvvetleri, şim- dilik, Kum Nehri kıyılarında bi- raz nefes alıyorlar. Ben dün geceyi nehrin güney kıyısında geçirdim. Bu sahil di- ğer kıyıdan daha yüksek olduğu için düşman faaliyetlerini göre- medim. Detroit'li teğmen Brian Macauley tarafından sevkedilen bir ileri karakolumuz, sabah erken daha goseye giden köprü yıkılmadan, kuzeye doğru — bir kaç kilometre ilerliyebilmiş ve hiç bir düşman grupu ile temasa geçmemiştir. Nehirde su bele kadar geliyordu. Teğmen Macauley Chochiwon- da motörlü vasıtaların gürültü- sünü duyduğunu bildirmişti. Bu sesler Amerikalılar tarafından tahrip olunan şehrin kuzey kıs- mından düşmanın geçtiğini gös- terir, İleri karakolumuz - şafak sökmeden önce nehri hâdisesiz geçerek Amerikan hatlarına varmıştır. Maatteessüf, — nehir bir kaç gün evvel çok yüksel- miş bir vaziyette olduğu halde gimdi su ancak bele kadar gel- Mektedir, Onun için düşman pi- yadelerinin nehri geçebilmesi Pek kolaydır. Tümgeneral William F. Dean dün akşam nehre gelerek bizzat tahripler için yapılan hazırlık ları teftiş etmiştir. (Tümgeneral Dean Koredeki Amerikan ordu- sunun komutanıdır. Bu Kore or- dusuna USAFİK adı verilmişti Perşembe günü Tokyodan veri- len bir emre göre, şimdiye ka- dar USAFİK'e verilen salâhiyet Moskovanın sulh şartları Kore meselesi, Güvenlik Konseyinde Komünist Çin'in işti- rakiyle görüşülecek Kuzey görüşmelere İştirak Kore edecektir. Lendra, 18 (AP) — Hindhtan Başbakanı Pandit Nehruya gön ve mesuliyetler " bundan böyle Japonyadaki 8 inci " Amerikan ordusuna verilecektir. Ve 8 in- ci ordu kumandanı Korgeneral Walton H, Walker Koredeki ka- ra kuvvetlerinin kumandasını üzerine almıştır.) Amerikan kuvvetlerinin karşılaştığı güçlükler Eğer Amerikalıların kâfi de recede kuvveti olsaydı, bir kaç kızıl tank ve piyadesinin nehri geçmesine müsaade ettikten sonra tahrip hareketlerine baş- lamak çok akıllıca bir hareket olurdu. Böylelikle belki o kuvv ti ele geçirebilirdik. Fakat el mizdeki şartlar dahilinde böyle E Amerikadaki hususi muhabirimiz G. Martin bildiriyor Amerika, bir hareket çok tehlikeli olurdu. Amerikalılar Kum Nehrine çekilmeden önce Korelileri bir kaç oyalama hareketi ile tuta- cağını ümit etmişti. Fakat buna şu sebeplerden dolayı imkân 0- lamamıştır: 1) Komünistler bi- re karşı on sayıca Amerikalılara üstündürler. 2) Bir çok Ameri- kan birlikleri, savaş tecrübeleri az olduğu için, mevzilerini bıra- karak hafif bir topçu ateşi al- tında düşman tankları yaklaş- tıkça kaçmışlardır. 3) Amerikan tankları Kuzey Korelilerin kul- landığı ağır yapılı Rus tankları- na karşı koyacak durumda de- ğildi, Nehru'nun teklifili reddedecek İngiltere ve Fransada aynı görüşe iştirak ediyorlar Kore'de sulh, ancak komünistlerin 38 in: ile teess çekilmeleri Washington, 18 (Husust muhabiri- miz Martin'den telsizle) — Amerikan leri Bakanlığı yüksek şahsiyet. Hindistan Başbakanı Nehru'ya verilecek Amerikan cevabını hazırla- mak üzere dün iki defa toplanmışlar. dır, Evvelâ cevnbi teşkil edecek olan A kaleme almışlarsa da, müza- len sonra bunü kâğıt - sepetine aslardır. Pazartesi bütün öğleden sonra İçtima halinde kalarak daha tafsilâtli bir cevap hazırlamakla meş. gül olmuşlardır. Cevabin metni henüiz kati olarak bilinmiyorsa da, bunun, Amerikanın bügüne kadar takip ettiği — siyasete uygün olacağı ve yapılmış olan tek Üflere karşı Nehru'ya kısaca. “ha: yır” denlleceği anlaşılıyor. Ancak bu. 'nun, Hindistan Başbakanını kızdırmı- rzda çok nazik ve diplomat ça bir Ilsanla aöyleneceği tahmin e- diletilir. Zira Nehrunun, — Birleşmiş Milletler — topluluğu içinde — prestiji nlarda sulh takdir. edil. yüksek olup, aöti “kaz yolundaki/ ga: mektedir, Tetleri de Amerikanın esas prensiplerini ve işüncenini gu şekilde hulâma edebili- Fiz: Koreye karşı çirkin bir tecavüze Kirişİldiği için Rusyayı mükâfatlan. dırmağa İmkân yoktur. Onun için de, Koredeki Kızıl kuvvetlerini geri çek: parak, Komünlet Çinin Birleşmiş Mil- letler Güvenlik Könseyine kabul edi. leceğine dair herhangı ik Rusyaya ve büzün — Rusyaya bazı ikramlar cevabı, bu kadar kat'i ve sert bir ifa- kanı Acheson, Hindistan Başbaka- nından, Kore Ihtilâfını tahdit ve hal- el gifahi / görüşmelerinde — Ache: NMi takdirde vetosunu Kullanmı. Jacaktır. Fakat, bugün için Amerika: İ arz dairesine ir is edebi Amerikanın, Nehruya cevabi dün verildr Washington, 18 — (YİRS) — Kore harbini durdurmak İçin ” Hindistan Başbakanı Pandit Nehrunun yaptığı zlaşma teklifine Amerikanın vereceği Cevap 'bugün Yeni Delhide Hindistan Hükümetine tevdi edilecektir. taları İhtiva ettiki söylenmektedir. 1 e— Amerika, Kore harbini süratle tasfiye etmeye amadedir. 2 Köre harbini dürdürmak - için Tek 38 inel arz'dairesi kuzeyine çekil Ş Komünlet Çin — Hükümetinin Güvenlik Konseyine kabulü meselesi Ancak Kore harbi durdüktan — sonra sörürülebilir. daha evvel dekil. ngiltere, Amerikan görüsünü destekliyor 'Tondra 18 (YİRS) — İngiltere Baz- Ai halletmenin tek çaresi, kamünimtle Fin ateş keserek 28 1 dairesi zakörelerin. İneiitere tarafından va Pilan 'müzakerelerle alâkalı olmadığı arnı gürlüşte Paris, 18 (YİRS) — Resmi mahafil burlün, “Kore meselesinin yeçüne hai Mmeselesinin, — Kore harbini” bitirmek Birleşmiş Milletler Nehrunun teklifini soğuk karşıladı Lake Succens 18 ALA. (United Pren Tryev Penan bilinmemekle beraber — Yunanlılarla Yugoslavlar, yine tehdit altında ka- lan bu yerlerde Moskovanın tecavd. Ze teşebbüs etmek hususundaki az- minin besbelli olduğu kanaatinde bu- dunuyorlar. Bu sebeple Yunanistan 'e Yugoslavyanın mükavemet im kânlarını gözden geçirmek faydasız olmaz zannındayız. “Yugoslavya hiç şüphesiz Balkanla- rin en küvvetli ve elinde hayli mü- him bir ordu bulunduran memleketi olarak görünmektedir. Yugoslav or- düsü, Alman İşgaline karşı pek tesir N surete savaşan çete teşkilâtından doğmuş olup bu itibarla pek tecrü- beli ve Tito'ya tamamiyle sadık kim. selerden mürekkep bir kadroya ma- liktir, ordu efradının pek yüksek o- Jdan maneviyatı - Kominformun her- hangi maneviyat bozucu propagan- dasiyle çözülmek ihtimalini kati su- rette bertaraf eder. Zaten Sövyetleri: Yugoslay ordüsunü — ” ayartmak ” Üzere gİriştiği bütün teşebbüsler hü- kümet tarafından alınan şiddetli ted- birler aayesinde akim kalmıştır. Di- ğer taraftan, Yugoslavya umuml ef- kârı Tito lehindedir. Çünkü dalma 'ehveni ger”i tercih etmesini bilme- H.. Her halde bu görüş eski Sırbis- tanda hâkimdir. Altı ordudan mürekkep olan Yu- gozlav silâhlı kuvvetleri 250.000 ki- gilik bir teşekküldür. Fakat bu mik- farın geçen yıl sonundan beri her hal. de arttırılmış olması gerektir; bu 1 tibarla ordu mevcudu bir milyon ka- dar tahmin edilebilir. Fakat elindeki malzeme İngilizler tarafından para- #ütle indirilmiş parçalardan, İtalyan silâhlarından, Almanlardan — alınmış ganimetlerden ve Rusya - tarafından verilmiş silâhlardan mürekkep olup yeknasak değildir. Gerçekten modern tipte olan birlikler zırhlı birliklerdir. Diğer taraftan Yugoslavyanın stra- tejik mevkli ciddi bir zayıflık arzedi. yor. Hudutları, Avrüpanın bemen her tarafına açık ve bu İtibarla kolay tecavüz edilir hudutlardır. Moskova- nin peykleri Macaristan, Rumanya, Bulgaristan ve Arnavutluk bin beş yüz kilemetre boyunca — Yugoslavya e hemhudüt bulünüyor. Böylelikle, birkaç taraftan vuku bulacak bir ta- arruz memleketin mukavemetini fel üğratabilir. Bu, Titoyu garp devli lerinin — müdahalesini talep etmeğe sevkedebilir; zira çok geçmeden Bos- 'na Hersekteki eski mevzileri içine sı- kıştırlmak ihtimali — mevcuttur; © takdirde Yunanistan yolu açılır ki, bu da en rahat İstilâ yolu sayılır. Yunanistana bu. devlet, toprağının dağlık ve Arızalı olmasın. dan faydalanabilir; gerçekten bu sa- Yunan orduları, sayica gelince, yededir. ki, 'az da olsalar - fakat modern silâh- Jarla mücehhez bulunmak şartiyle - birkaç sıra müdafaa hattında tutun- mak imkânına maliktirler. -Bundan başka Yunan halkının — maneviyatı hayret — verleldir. denebilir; — fakat memleketin askeri kuvveti zamanın icaplarına uygun olup olmadığı baş- ka bir mesele teşkil eyliyor. Herhal- küdreti 1040 azında çetelere karşı girişilen ta- arruz esnasında bulduğu küdretten üstün — değildir. Ağır — malzemeden, tanktan, Zirhli. birliklerden mahrum görünüyor. — Kore tecrübesi, Yunan askeri kudretinin arttırılmasını icap ettirmesi lazımdır. 'de Yunan ordusunun Komünistlerin aftan istifadesi tepki yarattı Bazı affın geri alınması için açlık grevine başladılar İzmir 18 (Husust muhabirimiz bi diriyor) — Bazı komünistlerin diğer mahkümlar meyanında aftan fayda- Janmaları üzetine üniversiteli genç- lerden Mithat Özkan üç günden beri açlık grevine devam etmektedir. kimseler Mithat bu kanun hükmü devam e. dilene Ve komünistler yeniden tevkit edilene kadar greve devam edeceği- MUSABAKA KUPONU 1 aralık büyük Kuramıza, iştirak içi gakıdaki kuponlarda: Ketirerek bir kura nur Tabileceksiniz. Tatallatını her pazar - günkü (YENİ İSTANBUL) da DÜT KUPONU Yeni