21 Ağustos 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

21 Ağustos 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

Birleşmiş terzilerin ilk defilesi P ARİS modasında büyük bir yenilik yaratan Birleşmiş Ter- zilerin otuz beş modelden ibaret ilk defilesi, bura muhitlerin- de büyük bir ilgi ile karşılandı. Model gösterisine ayrılmış iki büyük salon hıncahınç dolu. Fakât bu kalabalık, birkaç gün önce Christian Dior'un sonbahar koleksiyonunu görmiye ge- len kalabalıktan bir hayli farklı. Seyirciler bu sefer modelleri gö- Tüp ısmarlıyacak kimseler değil, müşteri değil veyahut da bir ba- kıma değil. Çünkü gazetelerden gayrı Birleşmiş Terzilerin taş- rada ve yabancı memleketlerde mümessilliğini yapacak insanlar da var aralarında, Onlar ise müşteri, âma başka neviden bir müş- teri, yani seçmek hakkı olmıyan, 35 modelin hepsini almağı taah- hüt etmiş bir müşteri. Gazetecilere gelince; onlar burayâ modelleri incelemek için değil de, daha çok Birleşmiş Terziler denemesini değerlendirmek için gelmiş tenkidçiler. Yok, modellerin birini be- ğenip talip olsa, almasına imkân yoktur, çünkü bu 35 modelin hiç biri Paris şehrinde satılmıyacaktır. Sörüyorsunuz ya, yeni bir iş, yeni bir. deneme, her şey yeni ve alışılmamış neviden. Gene de manken defilelerinde esen eski hava esiyor burada da. Mankenler favkalâde güzel ve ince kızlar arasından seçilmiş, duvar boyunca sıralanmış koltuklarda oturan seyircilerin önünde kırıtıyor, “Al beni" diye gülümsüyorlar. Man- kenlik geleneğinin icabı bütün jestler, biraz sallanarak yürümeler, elini beline koyarak dönmeler, başını arkaya atarak durmalar, hepsi var. Giydikleri elbisenin kumaşını, biçimini, rengini, en par- lak bir gekilde meydana koymak için güzel kızlar ne çok gayret sarfediyor! gekici, çünkü burada bir terzinin sonsuz imkânlarla yarat- tığı parlak, satafatlı modelleri değil, az imkânla herkesin giyebileceği ucuz ve kolay kopye edilir elbiseleri yaratmak için cehdini görüyorsunuz. Oysa ki, ne Fath, ne Piguet, ne Paguin bu yolda uğraşmağa, kumaş tasarrufu düşünmeğe, modelin ko- lay tatbikını hesaplamağa alışmış olmasalar gerek. Bununla be- raber bu beş terzi Birleşmiş Terziler için yarattıkları modellerde konfeksiyona düşmek tehlikesi ile karşı karşıya bulunuyorlardı. Bu 35 modelin her biri, yaratıcısının etiketini taşıyacağına göre, ona hâs bir havası olması da gerekti. Fath'ın modelini giyecek kadın Birleşmiş Terzilerin değil, Fath'ın damgasını taşıyan bir elbise giydiğini hissederse mesut olur. Yoksa bu modeller, büyük terzilerde dikilen elbiselere göre ne kadar daha ucuz olursa olsun, gene de orta halli bir kadın için pahalıdır. Demek ki, orta halli kadının fedakârlık yaparak Birleşmiş Terzilerden bir model al- Ması, ancak muayyen bir terzinin damgasını taşıyân bir model olmasiyle mümkündür. Daha bir nokta : Büyük terziler yarattık- ları sürü ile model arasında sarışına, esmere, boy boy, yaş yaş kadına yakışacak elbiseler vardır. Halbuki Birleşmiş Terzilere ve- rilen 35 modelin hemen her kadına uyması, yaraşması da şarttır. Bu da ayrı bir mesele, Hasılı meseleler çoktu ve bence Fath, Carven, Paguet Piguet ve Jean Dessös, bu meseleleri #hükemmelce çözdüler. YENİ İSTANBUL için fotografını aldırdığımız aşağıdaki beş modelde de görüyorsunuz ki, zarif olduğu kadar pratik ve güzel modeller yarattılar, B İRLEŞMİŞ Terzilerin defilesi bence öbür defilelerden daha Christlan Dior Eri yünlüden olan bu mantonu yaka ve kol ağızlarına castor koymuştu Ayşe NUR Plâj ve sayfiye modası Bi ay Şenra takvimler, sonbaharın gelditini bildirecekler. Şu halde daha önüümüzde bir ay yaz kaldı. Zaman Itibariyle kimimiz için az, kimimiz için çok. Neden, yazın bu son günlerinden tam mânasiyle isti: tan çekinmesinler. Haf- 'da. mayo ve ceketler Küzel olan bu orijinal geylerin y Birbirli D moda. Bayanlar ekseriya, güneşte, huzlu camları andıran. renki ğ İacguen Fath'ın Üzerinde sa- canlı olanlara tercih ediyorlar. Meseli açık e açık gül ku ; 'ten sutaşından süsleri olan canlılığını kaybetmiş bir yeşili yanyana getirerek zarif bir eli siyah yünlü abiye tayyörü ediyorlar. Yanık tenlere'iyi giden, bakır, altın sarısı, açık portakal veya pembe-sarı renklere de rağbet çok. Fakat mayo ve şortlar için siyah ve İelvert çok kullanılıyor. Bu yıl güneş elbiseleri veya mayoların Üzerine giyilen kaplara e- lince; bunlar mayonun biraz aşağınına inerek vücüdü. örtmekte, kollar ise dirseğe kadar inmektedir. Bu kapların bazılarının önleri açıktır, bazılarının ise “başı rahatça geçirebilen büyük yakaları vardır. Ceketin aşağısı tamamen yarıktır. ol Jarın altında dikiş yoktur. Öyleki bu yeni plâj elbiseleri, ortasında bir de. lik olan büyük bir dalreyi andırmaktadır. Kadınların çok hoşuna giden bu ceketler üzerine her nevi süsü yapmak mümkündür. Bazı terziler ketlerin çeşitli renkli bantlardan müteşekkil olanlarının içine, bantlardan birine uygun astar geçirmektedirler. Dür renkli, kalın ketenden yapılan eeketlerin içine astar konmamaktadır. Kapların çoğu, havlı kumaştan yapılmaktadır. Bu kumaştan aynı zamanda plâj halıları, çantalar, hattâ şapkalar bile Imal ediliyor. Döpiyes mayolarla; düz mayolar arasındaki mücadele gene devam ediyor. Birçok kadınlar, döpiyesin Üstünü emprime, aşağısını da emprl- menin içinde hâkim olan, düz, renkli kumaştan Yapmayı tercih ediyorlar, Zira ürerine emprime bir etek giyerek, güzel bir takım meydana zetirmek mümkündür. Denizde veya dağda, güneşin, Insanı dalma yakmadığımı nazarı iti- bare alarak, sayfiye yerlerine Eiderken yanınıza lâcivert, kırmızı veya siyah yünlü ceketler almağı ihmal etmemeniz lâzım. Bu ceketlerin mayo, Şort ve pantalonunuza uygun olmasına ayrıca dikkat etmelisiniz. Burada, karşımı çorluk daha çıkıyor: Kadınların bazıları uzun patalonu, bazıları da yarım pantalonu geviyorlar. Değişikliklerden hoş: danmıyanların, tablatiyle Sicilyalı balıkçıların pantalanlarını andıran ya- rım pantalonlara fazla temayülleri yok. Yaz meval en beğenilen kumaşı ketendir. Bu yıl en çok beyaz ve karmızı keten Birçok terziler işçileri rak gayet hoş takımlar meydana cetirdiler ya güneş elbiselerinin üst kısmı, günün in Ürerine mayonun üstü veya lçren şeklin kolları sıvanmış spor bir bluz giyilmektedir. * Kadınların çoğu büyük şapkadan vaz geçmediler Oldukça fuhafımıza giden maddelerden yapılan bu şapkalar, bij İçin he kikaten erijinal bir takım teşkil ediyorlar. Plâj şapkalarının hemen he> men hepsi kaba hasırdan yapılmaktadır. Manguln ana — getirilen siyah dantelden tekmil plise olan bir elbise recek v giyiler bu hem küpe, hem de kelye olan resimde gördüğünüz kolyeler, 6 yimlerine çok düşkün olan kadınlı rın bütün dikkatlerini - üzerlerine eldivenlerin yaz ür. Bir. kokteyi el MANGUİN'in bu elbisesinin yeçâne - orijinal Kiyilmek üzere meydana getirilmişlerdir. tarafı korsajın drapesi ile kemerin yeniliğidir