7 Ekim 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 4

7 Ekim 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 YENİ - İSTANBUL 7 Ekim 1050 Çiftçinin borçlan Yazan : Jemleketimizin muhtelif bölgelerin. de bir tetkik seyahati - yaparak, giftçinin istihsni durumu Hle krediye olan ihtiyacını inceleyen Zirnat Ban- kası Umum Müdürünün son bir ba- #ın toplantısındaki beyanatından, ge- çen yılda olduğu gibi, bu yilin da kuraklık yüzünden mahsul elde ede- meyen çiftçilere alt — borçların tecil olunacağı — anlaşılmaktadır. — Ziraat Bankasının tecil muamelesine başvı Tup, ziraf borçların — vadelerini bir müddet daha uzatması, esasen mali durumları pek yerinde bulunmayan çiftçilerimizi daha kötü bir vaziyete düşürtmemek içindir. Çünkü — diger memleketlerde olduğu gibi, —memle- ketimizde de çiftçilerin toprağı ıslah edebilmek, işletmelerini canlı ve can- #ız İstihsaj vasıtalariyle donatabilmek için krediye ihtiyaçları vardır. Ziral kredi imkanları mevcut bulunmadık- Ça tiral istihsali de mükemmeller firmek kabil değildir. Bugün Profe Bör Oskar Howald'ın da pek haklı olarak işaret ettiği üzere ziral kredi #iraatin teknik ve ekonomik bakım- Tardan ilerlemesi için bir miyar va- giyetindedir. (1). Çiftçinin / borçinn- mast bir taraftan kendi zati işletme- ini mükemmelleştirirken, diğer ta- Taftan da fert ekonomilerinden mü- Tekkep bulunan millet ekonomizinin Aakişafını temin eder. Bu ititarla zi- Tat kredinin — teşkilâtlandırılması ve, çiftçiye elverişli şartlar altırda borç- Janabilme imkânının verilmesi devle- 'tin esaslı vazifelerindendir. -Ancak bu Borçlanma keyfiyeti, — muayyen hudutları aşıp, çiftçinin borcunu ödi. yemiyecek bir duruma düşmesini asla İntaç etmemelidir. Çiftçinin vâde — sonunda - Borcunu “Gdeyememesi, kendi ödeme kabiliyeti- 'nin çok Üstünde bir borca girmesi, Kuraklık, sel. yangın, zelzele ve la- #ere gibi âfetler yüzünden mahsulü- Düi elde edememesi veyahut elde etti- Zi mahsnlü sürüm noksanlığı, sutış fıkanıklığı hasebiyle Ümit ettiği N yatlarla satamaması hallerinden tleri gelmektedir:Bu takdirde alacaklı için 4i yol bahin mevzuudür: / Çiftçiyi ödemeye tcbar etmek, borcu muay- 'yen bir müddetle tecti etmek. Birinci halde çiftçinin. istihsal vamtalarını, hattâ toprağını — satarak — borcunu ödemek zorunda — kaldığı — görülür. Böyle bir hareket zarar gören çiftçi Kümresinin istikbalini tehlikeye kay- makla beraber, mülit gelirin esaslı bir kaynağı olan ve memleketin iaşe, endüstri ve ihracat politikalarında Ga rol oynayan ziraf istihsail daralt. mak olur. Bu itibarla yapılacak İş, 've gidilecek yol borçların - tecilidir. Netekim 3202 sayılı Türkiye Cumhu.) Tiyeti Ziraat “Bankası " Kanununun 47 nci maddesiyle 2836 sayılı Tarım Kredi — Kooperatifleri " Kanununun 20 nci maddeninde çiftçi borçlarının hangi haller ve şartlar altında tecil olunacağına dair sarahat vardır. An- /Gak tecil meselenin - kökünden hal- H ve yaranın da tam tedavisi değil- Gir. Çünkü tecil — neticesinde çiftçi yine eninde sonunda borcunu ödiye. 'ceği gibi, kredi müessesesinin mail yaziyeti de, tecil olunan — borçlar nispetinde az ve çok daralmış - bülü. macaktır. Bu itibarla vadenin kredi Mmücssesesindeki ehemmiyeti çok bü- yüktür. Borçların vadesinde — öden- Tesi kredinin genişleyip, milll ekono- minin de gelişmesine imkân verdirir. Mesele sadece borcu ödemek değil, zamanında ödeyebilmektir. Aksl hal- Ge kredi mevzuunda Iâübaliliğe gidi. deceği gibi kredi mekanizmasının iş- deyişindeki ayarı da bozmuş oluruz. Bunun için dikkat edilecek — nokta giftçilerimizi mümkün olduğu kadar, “yadesinde — borçlarını ödeyebilecek durumda bulundürmaktır. Bu da zi- Tantimizde alınacak — ekonomik ve teknik mahiyetteki tedbirlerle müm. çiftçi ormanlarının değeri 6/X/1950 Cuma ması karşısında Prof. Dr. Şeref Nuri İikmen Kün olabilir. Gerçekten #tilnma te. gislerinin kurülmasiyle — kuraklığın önüne geçileceği gibi, böcek ve has. talıkların hüsüle getirdiği zararları karşılıyacak tedbirlerin alınması ve Bü hususta gerekli teşkilâtin vücüde getirilmesiyle de çiftçinin mal dı Tumunun zayıflamasına ve ödeme ka- biliyetinin azalmasına — mâni olun. muş olunur. Ayrıca sürüm ve satış imkânlarını çoğaltacak noktalar üze. rinde de durüp, fiyat temevvüçleri nin doğurduğu kötü — vaziyetlerden kurtulmak maksadiyle tek — çeşitli mahsul yetiştirme sisteminden çok Çeşitli. mahsul yetiştirme - sistemine geçilmesi ve aynı zamanda ziraat iş- detmelerinde orman tesisine de önem verilmesi lâzım gelmektedir. Bilindiği üzere çiftçi işletme plan- darını tanzim ederken, — bulunduğu mevklin tablat şartlariyle elronomık dürümünü hesaplıyarak, / buna göre hareket etmek zorundadır. — Tabiat gartları içerisinde ise, işletmenin ana Unsurunu teşkil eden toprağın haiz olduğu vasıflarla gösterdiği hususi. yetlerin ehemmiyeti pek / büyüktür. UÜmumiyetle topraklar tarla ve bah- ge toprağı, bağ, çayır, mera ve or. man toprakları olmak üzere ayirde- dilirler. Ziraat işletme plânları ya- pilirken, bu vaziyet gözönünde bu. Tundurulur. Geniş araziye malık olan ziraat işletmelerinde bir kısım top- raklar çayır ve mer'atara ayrıldığı gibi, bir kısım topraklar da orman yetiştirilmesine tahsis edilebilir. Bu takdirde tesis edilecek ormanın zira. at işletmesi sahibine sağlıyacağı e- konomik faydalar bellibaşlı olarak gunlardır: İ— Çiftiçi yakacak odunu ile yapı- Alet ve edevatına lâzım olan odunu kendi. işletmesinden temli için, bu hususta sarfedeceği paradan tasarruf etmiş olur. 2 — Zirsat işçilerini kış mevsimin. de ormanda çalıştırlmak — süretiyle bunların 'zaman zaman — işletmeden ayrılmalarına mâni olur ve böylece işletmenin iş randımanı ve — verimi yükselir. Çünkü ziraat işletmelerinde devamlı ve müstakar çalışan amele. nin işe olan bağlılığı ve hevesi ge- Çici sürette çalışanlara nazaran ol. Gükça fazladır. 3 — Ziraat mahsülleri fiyatlarının düşmesi halinde, çiftçi ormanından keslm yaparak, elde edeceği mahsu- 10 paraya tahvli eder. Böylece borç almak için kredi mücesesesine baş- vurmaktan vareste kaldığı gibi, va- desi gelmiş çlup da, ödenilememiş borçların öderime imkânı hâsıl olur. Çünkü çiftçi ormanı çiftçi için âdeta Bir tasarruf sandığı ve sigorta fonu mahiyetindedir. 1İşte ziraat işletmelerindeki orman. Jarın çiftçiye — sağladığı bu çeşitli Umkânlar gözönünde bulundurulursa, giftei ormanlarına — ehemmiyet ver: mek de bizim için bir zarüret olur. Ancak bir ziraat işletmesinin bün- yesi içinde orman kurabilmek. için işletme vüsatinin yeter derecede. ol- ması iktiza eder. Halbuki memleke- timizde orta ve büyük işlelmelerin adedi küçüklere nazaran çok mah- düt bulunmaktadır. Bu — bakımdan küçük köylü işletmelerinin - orman. dan muhtelif yönlerden faydalanabil- melerini temin için, bunların kendi aralarında “Orman / yetiştirme ve faydalanma kooperatifleri veya bir- likleri,, kurarak, boş ve çıplak saha. larda tecessümü süratli ve kullanma imkânları da nispeten çeşitli ağaç. lardan mürekkep orman tesis etme. deri doğru olur. Devletin müzahereti sayesinde kurulacak olan bu teşek- küllerin meydana — getirecekleri or- manlar bir taraftan çiftçinin malt Nev.York 6 (Hususi) — Ameri. ka Ticaret Bakanlığından büdirildi. fine göre bakır ihrecatına müsaade Gdilmemektedir. Maksat elde bulunan âz miktardaki bakır stokunu mümkün olduğu kadar dikkatle sarfetmektir. İhracat İlsansi — verilmeyeli beri bakır İhracatında bir haylı azalma görülmüştür. Fakat bu tedbır. mu Vakkat bir zaman için alınmış olup bu aydan itibaren bakır, bakırdan mamdl tunç, bronz ve bunlardan ma- /mül maddeler için yeniden — ihraç miktarları tesbit edilmiş olacaktır. Tesbit edilecek olan yeni ihraç mik- tarlarının bundan evvelkilere naza. ran çok daha az olacağı tahmin edil. mektedir. Bilindiği gibi mevcut nizama gö- re Kanadadan masda bütün memle- ketlere bakır veya bakırdan mamül maddelerin ihracatı lisansa. tabidir. Dünya bakır istihsali kâfi değildir Washington 6 (Hususi) — Dünya DENİZLİ Denizli vilâyetinin en güzel kasa- bamı, Ege hinterlandının en sevimli bir sanat beldesi ve sayfiye yeri olan Buldan kasabası, kendi adımı taşıyan kazasının merkezidir. Denizli - Alı gehir - İzmir şosesi Üzerinde bulunan Kasaba, kurulduğu arazi bakımından eşsizdir. Sırtım Sazan dağlarına ve- rerek yüzünü doğuda uzayıp giden bereketli ve engin Büyük Menderes - Denizli ovasına çevirmiş bulunan kı saba, bölgede Yeşil Buldan — adiyle tanınmıştır. Yeşil kelimesi, Buldana çok yakışır, Çünkü kasabanın sırtını dayadığı yamaçlar yemyeşil çanı ve kestane ormanlariyle meyva bahçele- Ti ve Üzüm bağlariyle örtülüdür. Deniğli - Sarayköy üzerinden Ala- #ehire doğrü uzanan büyük şose ka- sabanın tam eteğinden geçer. Tren hattına dört anat mesafede bulunan kasabanın en yakın İstasyonu Saray- köydür. 700 metreye yaklaşan vasa- t rükimi ile Buldan, — bölgenin bir yayla kasnhası sayılır. Bir çok mey: vaları, çeşit Çeşit tatlı suları, enfcs içmeleri, güzel havası fle Türkiyenin. Hususiyle Ege bölgesinin bir sayfiye yeridir. Sıcak ve boğucu yaz mpvri- minde bir çok alle İzmir ve Demizli gibi sıcak yerlerden Buldan sayfiye için gelirler. Nev'i —şahsına — mün> hasır güzel evler ve üzüm bağların- da küçük ahşap Köşkler mevcuttur. Kazaba her vakit temizdir. Zira bu: Tunduğu arazi kumsal olduğundan ne toz ve ne de çamur tutmaz. Nüfusu on bini aşan Buldan, her gün yeni terakkiler kaydeden, geci- mi yalnız dokümacılığa İnhisar. et miş bulunan bir sanat — merkezidir. Her evde bir kaç tezgâh çalışır. danlı kadın ve erkek / dokumacıdır. Bu küçük ve şirin kasabanın kalbi tezgâhların işlemesine, nabzı mekik- -S manlarının yüklerinin — hafiflemesi 'ne yarıyacağı gibi, diğer taraftan da yurdun yeşillenmesine hizmet etmiş olur. (1 Oskar Howalâ “Binführung in kapasitesinin artmasına, devlet or. Amerika, bakır ihracatına müsaade etmiyor Dünya bakır istihsalâtı, ihtiyaca kâfi gelmiyor mu? Dokumacılık yurdu: Buldan Bir fabrika bacası olmıyan bu küçük sanayi şehri, iktisadi zorluklar içindedir Gle Agrarpolitik,, Zürleh 1848. LEKET bakir istihsali bütün talepleri karşı. liyamıyacak kadar azdır. Bu yüzden istihlâkin azaltılması gerekmektedir. Yedi aylık hesaplara göre dünya ba. kır istihsali 2,385,000 metrik tondur. Buna mükabli istihlâk ise 2.305,000 fakat buna Amerika- 'nın stokları ve müdafaa plânları için gereken 180,000 metrik ton — bakır, dahil değildir. Amerikanın ihtiyacını serbest piyasadan temin etmesi biraz güpheli gibi görünüyor. Amerika dskert kuvvetini / arttı maya ve diğer devletlerin de iktisadı. kalkınmalarını sağlamaya devam et. tiği müddetçe bakır kaynaklariyle istihlâk arasında bir muvazene ku. rulmasına imkân yoktur. Ancak ya- pilacak iş kaynaklardan elde edilecek istifadeyi bir organizasyonunun em- Ti altına almaktır. Bu takdirde sıki tinin kismen bertaraf edilmesi müm- kün olacaktır. MEKTUBU | lerin gidip gelmesine — tabidir. Me- Kikler sustuğu, tezgühlar — durduğu Bün Buldanlı ölmüş sayılır. Kökü Germiyanlılara ve Selçük oğullarına dayanan Buldan dokumacılığının çok eski ve göhretlerle dolu bir tarihi vardır. Çünkü Buldanlı ipekli ve 1p- lik dokumacılığını ince ve - taklitsiz bir el sanatı, milli ve ananevi bir hü- ner haline getirmiştir. En nefls hamam takımları, men- Giller, çeşitli bezler gibi tam yüz elli cins Üzerinden çıkarmakta oldu.. &u mallar memleketimizin her köşe- Sinde satılır. Haftada iki gün doku- ma pazarı kurülür. Bügün — tezgâh sayısı (3000) e yakın ise de harp- ten sonra mal fiyatlarının — sukutu yüzünden mevcut tezgâhların yarısmı durmüştür. Bir taraftan da dokumu cılık fizerine iş yapan büyük sarma: 'yedar ve tacirler İzmir, İstanbul gibi büyük şehirlere göç etmisler, buradı Ki alış veriş bu tacirler adına iş- yapan komlsyoncuların — elinde kal mıştır. Malların düşmesinde bu duru- mun da tesiri vardır. Bittabi kalite- ö de bozukluklar görülüyor. Harp yıllarında bir ve iki numaralı Doku: macılar Kooperatifine bağlanmış bu- Tunan dokumacıların ” çoğu — bugtr, kooperatiften çıktığından, bu müles- geseler de son günlerini yaşamakta- dırlar. Zira kooperatif himaye ve nâ- zım rofünü — oynayamamaktadır. Bu yüzden bir çok dokumacı allesi ge çinebilmek için kasabayı terketmek- te ve başka Iş aramaktadır. İktisadi krizle çok sarsılmış olan bu güzel kasabanın vaziyetini düzel tebilmesi ve müşülüt içinde — bulu. 'nan dokumacılığı himaye etmek ve ona turistik İmkânlarından istifade- ler sağlamak Jâzımdır. Kauçuk fiyatları da yükseldi New.York 6 (YİRS) — Ney-York Borsasında kavçuk fiyatları bugün Hbresi, 51.75 #ent üzerinde muame. le olmuştur. DÜNYA BORSA Kısa Haberler Marshall Plânı memleketleri Bir ayda Amerikaya ne miktar ihracat yaptı ? Washington 6 — (Hususi) — Marshall Plâmı memleketlerin. den Amerikaya temmuz ayın. da yapılan ihracat — 91.200,000 dolardır. Ticaret - Bakanlığının bildirdiğine — göre, — hazıranda 86,000,000 dolarlık mal — ihraç edilmişti. Amerikanın bu. memleketli re olan ihracatı haziran a) 'a 264,100,000 dolar iken tem. muzda 167,500,000 dolarlık ol du, Bunların arasında 69,300,000 dolarlık stratejik - ehemmiyeti olan maddeler de vardır. - Bu maddeleri iki kategoriye ayı ran Bakanlık, nerelere gönde- rildiği hakkında hiç bİr malü. mat vermiyeceğini bildirmiştir. “Birinci hususl — kategorideki askerf gilâhlar,, ve onları tstih. Sal etmiye yarıyan malzemele. rin değeri 57,300,000 - dolardır “İkinci husust kategori,ye da. hil olan uçak petrolü, uçaklar, kamyon tekerleği ve radyo alı- €i verici cihazların ” değeri 12,000,000 dolardır. Uruguaya kaçırlan sermayeler Boenos Atres 6 (Hususi) — New- 'York / Times'in Montevideo'dan bildirdiğine göre Kore harbinin başlamasından beri — Avrupadan Uruguay'a 3001400 milyon dolar. sermayenin muhaceret ettiği bil- dirilmiştir. Bunun büyük olr kıs- mu İsviçreden gelmiştir. Bu ser- maye akını Uruguay . pesosunu vaziyetini kuvvetlendirmiştir. Ser. best piyasada dolar fiyatı 2,80 pesodan 2,40 pesoya düşmüştür. Amerikada devamlı istihlâk maddelerinin fiyatları arttırlıyor New-York 6 (Hususli) — General Electric Kumpanyası buz. dolabı vesalir mutfak eşyası fiyatlarının derhal 96 6 - 18 nispetinde artt Tılmasını talep etmiştir. Kumpan- ya buna sebep olarak yeni iş an. İaşmaları dolayisiyle maliyet fi yatlarının artmış - olduğunu fleri sürmektedir. Otomobil. Fabrikası da 1851 mo- deli otomobillerin fiyatlarının 120 Golar arttırılacağımı / bildirmiştir. Bu Amerikan otomobillerini pacakları fiyat / arttırımına bir başlangıç teşkil etmektedir. Fransada İngiliz lgaraları satışa çıkarılıyor Paris 6 (Hususti) — Pariste 1 ekimden — itibaren 1940 tan beri dlk defa olarak Fransız sigaraları ile beraber İngiliz sigaraları da resmen satışa çıkarılmıştır. Fran. sız tütüncülerinin tahminine göre Tngiliz sigaraları çok satılacaktı Diğer tip İngiliz - sigaraları da Fransız Hükümeti ile — anlaşı imzalandıktan sonra piyasaya st Tülecektir. Tütün ve kibriti inhisar altında tutan Fransiz — Hükümeti iki ay önce Inhisarı gevşetmiş ve iki çe- git Amerikan sigarasının satışına Müsnade etmişti. Resmi İstatistiklere göre, Pransa bu senenin ilk yedi ayında geçen zeneden daha fazla sigara tihlâk etmiştir. Ocak, tem. muz devresinde tütün satışları 78.636,000,000 frangı — buluyordu; halbuki 1949 da 71,404,000,000,000 frank ddi. Kibrit satışları ise gı /çen #ene 2,347,000,000 frank ol Masına — mukabil bu — sene 2,484,000,000 frangı bulmuştur. ve Tarım Satış Kooperatifleri etrafında düşünceler Kooperatifçiler, Ziraat Bankasının idari müdahalesine taraftar değil Tarım Satış Kooperatiflerinin müstakil -olarak çalışması arzu ediliyor Tarım — Satiş — Koöperatiflerinin Ziraat Bankasının mali ve idart kon- trolüna — tâbi olacağı yazılmıştı. 'Tarım Kooperatifleri — hissedarları Ziraat Bankasının yalnız kredi. ba- kımından bü müesseselerle — alâka. dar olmasını faydalı — bulmaktadır. Bu hususta ileriye sürülen düşünce. dere göre, Ziraat Bankasının 'Tarım Kooperatiflerinin ticarf bünyelerine Müdahale etmesi — doğru / görülme- mektedir. Zira Tarım Satış Koope- ratifleri her geyden evvel — piynaa şartlarına bağlı ticarf müesseseler. dir. Bu itibarla Ziraat Bankam gibi malt bir. müessesenin - kontroluna muhtaç değildir. Yurdumuzda muhtelif tarım koo. peratifleri bulunmaktadır ki, en mü. him ihraç maddelerimizin mukadde- ratiyle alâkadardır. İzmirde - Üzüm, İncir, merkezi Giresunda olan Fin: dık, merkezi Adanada olan Çukure-. va Pamuk, yine merkezi — Bursada olan ve çeşitli maddelerle uğraşan Koza Kooperatifleri gibi... Bu koope- ratifler dünya piyasalarını takip ede. zek, diş memleketlere mal #atmak- tadırlar. Ziraat Bankasının bu mü- esteselerin ihracat politikası hakkın. da İsabetli hükümler — verebilmesi İtalyan mensucat piyasası Milano (Husust) — Yün fiyatları yükselmekte devam ediyor. Bu su- retle perakende fiyatları lle yeniden mübayas masrafları arasındaki nis- petsizlik de artıyor. İtalyan tacirle- Ti milletlerarası piyasalara sokulmak istemiyorlar, fakat dahildeki mahdut alış veriş de ancak aşağı kalite yün- lerde oluyor. İlerde mamül madde. lerin kaliteleri düşecektir. Örülmüş, mamül maddelerin 1981 senesi bahar ve yazı için tesbit edi. len fiyat listesi gimdikinden € 35 fazladır. Hattâ bu artış bile ham madde fiyatlarındakt — yükselme ile mükayese edilemiyecek kadar azdır. Son haftalar zarfında İpekli piya- sasında bir canlanma olmuştur. Fi- yatlarda bir yükselme temayülü ol düğü halde, henüz piyasa İstikrarlı bir durumdadır. Sunt ipek iplik işlerinde ilerleme. ler kaydedildiği halde 1950 nin ilk yedi ayı zarfında istihsal 1049 da olduğundan fazla değildir. Fakat İn. giliz ve Amerikan endüstrilerinin te- gebbüsleri sayesinde İtalyada henüiz kullanılmayan veya tam kullanılma- yan kapasiteler de işlenecektir. Avusturya kâğıt sanayil Viyana, 6 / (Husust) — İngiltere ve Fransadan vâki olan — taleplerin artmış olması dolayısiyle Avusturya kâğıt sanaylinde yüksek konjönktür. mevcuttur. Verilen haberlere — göre Avusturya kâğıt sanaylinin bu sene) sonuna kadar istihsal edeceği bü- tün kâğıt satılmış durumdadır. İstatistik sonuçlarına göre bu se. ne nisandan haziran sonuna kadar, geçen Üç aylık — müddet — zarfında, 50600 ton selllloz, 58 bin ton kâğıt dstihsal edilmiştir. Haziranda 9800 tonu bulan ihracat harpten beri en . yüksek miktarı göstermektedir. Tmracatın * 34 0 Almanya, İngiltere ve İtalyaya ya- pılmıştir. PİYASALARI için, ona göre dahtlt bünyesinde teş- KAt yapması lâzımdır. Kooperatif mensuplarının — düşün. celerine göre, bu müesseseleri, Ti- caret Bakanlığının mürakabesinden, geşitli müdahalelerinden kurtarmak- ta büyük faydalar vardır. * Esasen bu cihet, kooperatiflerin umumt he yet toplantılarında zaman — zaman Ortaya atılmıştır. Fakat kooperatif. ler, Ticaret Bakanlığının kontrolun. dan, daha açık bir ifade İle mülda- halelerinden kurtulduktan sonra, Zi- rmat Bankasının müdahalesine tâbi olacaktır. Kooperatif mensupları bu mülesseselerin demokratik — düşünce. lere göre, müstakil olmasını, yukarı. dan aşağı idare edilmesine laraftar. dır. Kalay piyasası New-York ve Londra borsalarında fiyatlar yükselmiştir. Bir müddetten beri — piyasamızda kalay fiyatları durgun bir devre ge- çirmekteydi. Bir iki günden beri €. yatlarda yeni bir yükseliş başgöster- miştir. Evvelce kilosu 875 kuruşa #atılan kalay 900 kuruş olmuştur. Borsa ve piyasa sütununda görül- düğü veçhile, Ney.York Borsasında da ilbresi 102 sent olan kalay, ili günden beri 106 sente kadar yüksel. Miştir. Londra kalay fiyatları Londra 6 (YİRS) — Bu sabah Londra kalay fıyatları yükselmeye devam etmiştir. Sabah piyasasında fiyatlar beher — tonu 828 ilâ 829 aterling arasında oynamış ve bu fi. yatlar üstünden müamele - görmüş- tür. Piyasa açıldığı vakit — alıcılar 828, aatıcılar ise 829 sterling teklif ediyorlardı. Denizlide bir bataklık kurutulacak Kurutulacak olan Ucara bataklığının yerinde bir hayvan üretim çiftliği tesis edilecek Denizli (Husust) — Vilâyetimize bağlı Acıpayam ilçesinin — Karahü- yük - Ucara bataklığı, — asırlardır. bu bölgenin sağlığını tehdit ve binler- cehektarlık araziyi işgal etmekte idi. Bayındırlık ve Ziraat - Bakanlıkları vilâyetin alâkası Üzerine bu dâvayı etüd ettirmişler; netlcede bu muaz. zam bataklığın kurutulmasına karar vermişlerdir. Bu suretle Acıpayam kazasının büyük bir kumı sıtma be. lâsından kurtarılmış olacaktır. Aynı zamanda bataklığın - kurutulmasiyle elde edilen geniş arazide bir hayvan Üretim çiRTİŞİ kurularak — bölgenin hayvan üretim işine büyük — ölçüde yardım edilecektir. Bu çok — hayırlı memleket dâvası, vilâyet makamı tarafından samimi olarak taktp edil. mekte, alâkalı bakanlıklarla gerekli temaslara geçilmiş bulunulmaktadır. İktisadi bakımdan daha çok ziraat ve hayvancılığa bağlı bulunan Acıpayam fiçesi de, vücude getirilecek —olan böyle bir tesisten muhakkak çok ie- tifade görecektir. Borsalarda vaziyet İstanbul : “Ticaret Borsasında ceviz. fiyatları yükselmektedir. Dün de / yazdığımız Bibi fındik piyasası — şimdiki / halde dürgün bir. devre / geçirmektedir Yağlı tohumlardan susam, - ketento- humu Üzerine hararetli“muameleler olmuştur Kambiyo, Esham ve Tahvilât Bor- Hasında mühtelif tertipte Devlet tah- Yilleri bilhassa 96 6 faizli Kalkınma Ve DA& istikras tahvili Üzerine işler o! muştur. Alfın piyasası ise düne naza- Tan fiyat ilerlemesi kaydetmiştir. | | | İzmir : Batıcıların satış hurusunda — müs: tağni davranmaları — Üzerine bir iki tüccar bugün borsada görünerek ufak üi ler halinde mubayaatta bulundu- | | — Nareseon Hi z dar, Müstahsili himaye — maksadiyle ı dempo İle biraz mubayantta bulundu İncirde durum aynıdır. Pamuk piya- aai Bi kuruntanı acılarak 316 kurus. Te tutundu. Vadeli alivreler ediyor. keti de fiyatları tutucu bir devam KAMBİYO 10t İrveç Kir Zürich Borsası Dot Slerlini Pranmır #rar (Serbest) FM ESHAM VE TAHVİLÂT Devlet Tahviller 5 26 'a İstanbul Ticeret Borsat Hurün # 206 Yemlik aokme) dan içuvalı) Kusvemi Mertimek kırmız Mercimek veyir Nonut “antüirel kzabuk N tuhumlar 1 Ayçiceki tohümü ua Kelen tonumu Kendir tobumu Süram Yer fintıı kabuki Ceyinyapı b Suzamyakı (Rar MEMLEKET TİCARET BORSALARI İzmir Ticaret Borsası Pamuk Akaln i(Hinuay) Famuk Akalin (Adana) Pamuk Akala U Pamuk Akala L Pamük veri — ( Pamuk SEri u vınDIK &) ö€ randımanbı Kabuklu tombur ©3 Te ue kanten Adana Ticaret Borsası Trabzon Ticaret Borsası Eskişehir Ticoret Borsası — KX YABANCI BORSALAR Kekslra If ç nal meb <—. bresizdlenti n New-York Borsası