14 Ekim 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

14 Ekim 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

4 Ekim 1050 FIKRA Ulaştırma!.. Bedii FAİK “ÇEN hafta Hataydan evime bir kart attım. Ucak postası ile, HN gelecek.. Eminim ki, tayyare, tayyare olalı hu derece hantallaşmamıştır. Amerikalı Wright Biraderlerin uçağı, yahut Sicllyalı Dedale ile fcare'in balmumlu kanatları olsaydı, - bizlm posta kaytı çoluk çocukun eline çoktaan varırdı. Tnanmıyacaksınız ama, Yedek Subay Okulu imın yazdığı hayram tebrikini daha dün felefonda gazetecilere tanman tenzilâtı koparabilmek için, çalış- tağı gazetenin dalmi kadrosunda olduğunu Basın - Yayın İl Tem- sileiliği Yasıtasiyle tevsik ettiği halde, ne cevap aldı biliyor mu-> * *O makam, sizin orada çalıştığınızı bilemez!,, “Ya kim Garetenin kendisi, Fakat bu defa da, gazeteden aldığı M karşı ne devnler beğenirsiniz: “Bu malümatı İstanbul Basın-Yayın temsilelliğine tasdik ettirmeniz Yâzım. Evvelki gün bana daha garibi geldi çattı: Dört ay evvel k bir telefon borcunu Galatasaray. merkerine yatı Perşembe günü bir posta müvezzli kapıma dayanıyor; istiyoruz. Onun yerine size başka ve Mdaki bir arkada- tarihte aldığınız maki receğiz, Gel de içinden çık. Bir abone, dört a: makbu zaklamağa mecbur mudür? Düşünen kim? Allahtan, san derece mazik bir P.T.T. başmüfettişini hatırladık da, — telefona Sarılıp kurtulduk. On dört mayıstan biraz sonra, bir. vatandaş, Anadolunun hareketli bir. kasahasından (adını yazmıyorum mazur görün) Raşbakana telgraf çekmek İstemiş. Adres şöyle: “Adnan Men- deres, Başbakan - Ankara,, Telgraf memuru kâğıdı alıp çatık kaşlarla şöyle bir süzüşü müteakıp geri uzatır: — Böyle yazılmaz — Nesi var? — Başına bir “Sayın,, kayacaksın. Telgrafı çeken zat da nekre bir ihtiyar. Bittabi haklı olarak sormuş: “Bedava mı?, Gülmeyiniz. Bizlm ulaştırma işlerimizin romanı yazılsa, oku- mak için yürek Tâzımdır. Sadece gülünçlüğü, acıklılığı, espirisi dan değli, bitmek tükenmek bilmez uzunluğu cihetinden Postayı bıraksanız telefon, telefonu atsanız telgraf karşınıza dikilir. Şu minimini bayram tebrikleri bile İki parmaklık — gö- Hüslerinde az faclalar mı saklıyorlar? Meselâ Amerika, vatanda- şın mektübunu açanlara en ağır ceraları — veredursün, biz. bir bayram tebrikinin beş kelimeyi geçin geçmediğini anlamak için, yatandaşın yazılarını posta memurlarına didikletmeyi bir şeref sayıyoruz ki, ana, baba, yavru, bütün yasalar bu hal karşısında füc'eten ölseler yeridir. Fakat işin doğrusu, en salâhiyetlileri bile bir yandan gazete- ellere diploma sorup, diğer yandan İşlerinin h Mmediğini açıkca söyledikten sonra, bu hallere şaşmak yahut kız. mak boşunadır. Çünkü kızmadan evvel, bu defa halli pek müş- Kül bir meseleyi düşünmemiz farz olur: Vatandaşın mektubu, telgrafı, az çok aksamalar yapsa dahi yerine ulaşabilir. Mi anlamıyan zevatı bü İdrak sevi- Diplomasız gazetecllere yirmi üniver- hattâ en az altı doktora yaptırabilirsiniz. de, bu kabil adamlara halk hizmetini anlatamazsınız. En kestirmesi, galiba çe Çünkü bir bakanlığın kapısından kırmızı çizm manevra kasketi sokulmasına karşı, demokrasinin ı pek akla aykırılık olmayabilir ama, aymı takımlarla — birlikte halka omuz silken zihniyet de girdi mi, aynı demokrasinin ağ- im açıp Közünü yumması artık farz olur! Arvupa aom boksör Güstave Peirot Avrupa 9 ça boksör Roland Güllbert 62 kilo Avrupa dömifinal Ayrıca Türk boksorlerri. Fransız ve İspanyol boksörleriyle karşılaşacaklar açi bu gece yapılıyor N Bdi BAR NGi | saböan 7 9 dömü aat - YENİ İSTANBUL — Sayfa 8 Bulgar Dışişleri Bakan Yardımcısının iftiraları Bakan — Yardımcısı, Türk askerlerinin - göçmenlere dipçikle tecavüzde bulunduklarını iddia ediyor Ankara, 13 (ANKA) — Buraya gelen malümata göre, Bulgar Dışiş- Teri Bakan - Yardımcısı Jifko Jifkot yerli ve yabancı basın temsilcilerinin İştirak ettiği bir basın toplantısında Bulgaristandan Türkiyeye tehcir edi- den arkdaşlarımız hakkında bütün ha. kikatleri tahrif eden yeni bir beyanat- ta bulunmuştur. Jifkof, bu arada, Kapiküle hudüt geçidinden Türkiyeye girmek isteyen yüzlerce göçmene karşı Türk asker- lerinin silâh çekip havaya ateş açtık- Jarını ve göçmenlere dipçiklerle teca- vüzde bulunduklarını fddia etmiştir. Bulgar Dişişleri Bakan — Yardımcısı bundan başka, göçmenleri — götüren 200 kadar Bulgar yük vagonunun da Böç İşlerinin güçleştirilmesi maksa- diyle Türk makamları tarafından Bul. garistana lade edilmediğini ileri sür. Mmüştür. Bulgar makamları, hududün kapa- h bulunmasına rağmen Bulgaristan- Amerikan Lejyonunun senelik kpngrısi Kongre, Truman'ın . Dişişleri Bakanlığında değişiklik yapılması talebini kabul etti Los Angeles, 13 ALA. (AFP) — A- Merikan Lejyonunun #enelik kongre- sinde mürahhaslar uzun — müzakere lerden #onra Trumanın Dişişleri. Ba- kanlığında bir nevi değişiklik yap- masını talep eden bir karar sureti ka: bul etmişlerdir. Bu karar süreti Acheson'un isml: ni zikretmemekle beraber, “Dişişleri Bakanını ve komünizmin — dünyada mahküm kaydettiği kavlı ilerleyişi etmektedir. Kongre diğer karar süretlerinde şu kaydettiği ilerleyişi mahküm etmek. tedir. 1 — Tecavüze dair bütün mesele- lerde Veto hakkının kaldırılması süre. tiyle Birleşmiş Milletler Anayasası. 'nin takviyesi, 2 — Sovyet Rusya tarafından giri gilen her türlü tecavüze karşı atom Jombası ile misilleme hareketinde bu tunulması, 3 — İspanya da dahil olmak Üzer, 3atı Avrupaya askerl yardım ve Çin alkçı Cumhüriyetinin tanınması, 4 — Formoza savunmasının idame " Türk kıtaları Koreye varmak üzere “Tökyo, 13 (T.H.A.) — General Mac /rthur karargâhından bugün bildiril- llğine göre Korede milletlerin hürri- yeti için çarpışmak Üzere Türk - Hü kümeti tarafından gönderilen birlik Türk Savaş Birliği hareketine dair filmler Amerikada gösteriliyor New-York 13 A A. (Özel muha birimizden) — Türk Savaş Birliğinin Koreye hareketine dair Basın - Ya: yın ve Türizm Genel Müdürlügü ta. rafından hazırlanıp New-York Ha. berler Bürosu tarafından tevzi edilen film Amerikanın elliden fazla sine: masında gösterilmektedir. Aynı film Colünibia ve Natior bekelerinin programlarında da yer al miş aynı zamanda İngilterede Korede on beş sinemaya Bugünkü maçlar Üçüncü hafta Jik karşılaşmalarına atan: bugün İnönli Stadyomunda bulspor maçlariyle devam. edilecek İlk maç kilde ile Beykoz ai Lâcivertliler. bugtn Tak çıkaracaklardır dik maçlarına iyi bir İKi Ar İkinci ve mühim. karşı- Istanbulspor laşmasını Galatasaray takımları yapacaklardır mızllılar geçen hafta Emniyet karsı- sinda güçlükle berabere / kaldıktan onra hafta içinde elddi iki latasar TLomia Fernandez ise evli olu a lamış bulunan Fernandez ertesi sene profesyonel Tisana almıştır. 1954 ge- yesinde Paris turnuvasında birinciliği an Nakavt Kıralı Fernandez 10 den beri de İapanya gampiyonu: ha dik başlangıcta kazanan . Fer mdiye kadar yaptığı maçlardan be tedir. Boka İhti Vedat ETENSEL dan Türkiyeye hleret edecek olanları kafileler halinde hududa yığmağa de- vam etmektedir. Bugünlerde Bulgar makamları Sofyada bulunan yabancı makamları hudüda göflrüp — onlara göçmenlerin bu dürümunu göstermek ve bundan kendi gayelerine uygun ve Türkiye aleyhinde giriştikleri propa- gandaya yeni bir zemin hazırlamak İstemektedirler. Dr. V Batı Almanyanın Türkiye Umumi Konsolosluğu n Ka Ankara, 13 (Hususl muhabirimiz- den) — Aldığımız bir habere / göre Batı Almanyanın Türkiye — Umuml Konsolosluğuna tayin edilen Dr. von Kamphövener bu ayın 24 ünde An- karada vazifesine başlayacaktır. Dr. von Kamphövener Türkiyede doğmuştur. Babası eskiden Türkiye- de Alman subayı olarak devlet hiz- metinde çalışmıştı. Kendisi meslek- ten diplomat olup 12 Jisana vakıf bu- Tunmaktadır. 1933 ten evvel Milletler Cemiyeti hariciye kısmının idarecisi olarak çalışmıstı, Amerikan VİZesinin kaldırılışı Amerikaya gitmekte olan birçok yolcular da geri çevrildiler Lonüra 13 (YİRS) — Bugün bin- derce kişi Amerikan Hükümetinin ni kararla yabancıların Amerikaya menedişin. girmelerini muvakkaten den dölayi düydükları esef ve İnfinli beyan etmişlerdir. Avrupadaki konao- dözlük ve sefarethanelere vize alabil- mek için bütün gün binlerce müra- Cat olmuştur. Bilindiği gihi Ameri- ka bu karariyle memlekete komlinist idarelerde hizmet etmiş kimselerin veya bu tip — partilerden birine üye bulunanların girmesini ön lemek İstemektedir. Birçok konsolosluklarda vize almak a. vize verecek memurlar da şaşkın bir dürüma düş. müştür. Memleketlerini - Amerikaya İn İçin gitmek üzere terketmiş olan yüzlerce iş adamı ve tüccar şimdi vi ze alamadıklarından dolayı geri dön mek zorunda kalmışlardır Suriye Genelkurmay Başkanıncı suikast yapıldı Beyrut, 13 ALA. (Reuter) dan gelen bir habere göre yanların: n bafif makinelitnfek bulunan dört kişi Süriye — Ordumu / Genelkurmay Başkanı Albay Edip Çiçekli'yi öldür- meye teşabbül etmişlerdir. Aynı habere göre Albay, bu sul kast teşebbilsünden sağ salim kurtul Şam ı Washington hususi muhabirimiz. G. H. Martin bildiriyor Washington, 11 (Hususl muhabiri- miz G. H. Martinden telgrafia) Truman ile Mac Arthür, tipki, müaz: zam imparatorluğun menaflini koru- Mmak için, aralarındaki ihtilâfları ke- nara birakan iki prokonsül gibi, bay: ları dimdik, birbirlerine doğru yürü- yorlar. Truman, Mac Arthür'ü - Wa> Ahington'n davel edebillrdi. Fakat G Reralin, bundan evvel yaptığı — gibi, daveti yeniden reddetmesi muhtemel: d, Mac Arthur, seyahatten — hoşlan: Mmaz, Japonyada bile ender seyahate Çıkar ve evi İle uçak meydanı ara: Sındaki yolda dolaşmakla iktifa eder. Görünüşe göre, Truman, artık A- merikanın büyük Asya politikasını fanzim etmenin zamanı geldikine ka- Haat getirmiştir. Anlaşılan 1645 ten beri günü birliğine takip edilen poli- tikadan vazgeçilecektir. Görüşmenin ehemmiyeti, Cumhurbaşkanına refa: kat eden müşavirlerin şahsiyet — ve miktarından bellidir. 'Trumanla bera- ber giden Avereli Harriman, Avrupa işlerindeki İhtisası sayesinde, Ameri: Kanın Asya politikası ile Avrupa po- Altikası arasındaki ahengin teminine hizmet “edecektir. General - Omar Bradley, askeri meseleler hakkındaki derin vukufu ile faydalı olacaktır. Sa- bik Üniversite — prafesörü Büyükelci Philippe Jessup, cevval ve yaratıcı zekâmı ile telifibeyn hususunda — rol Oynayacaktır. Nihayet, bir kaç ay ön- ce, Dişişleri Bakanlığının Asya su. besini yeniden tanzime memur edilen Dean Rusk da, Asya meselelerindeki vukufunu, ortaya koyacaktır. Görüşme rüznamesinde yer bellibaşlı meseleler şunlardır: 1 — Formoza meselesindeki farkları Mac Arthur, Formozadaki 600:000 Mülliyetçi Çin askerinin, — Mao-Ts Tung'a karşı Damokles'in kılıcı gibi ullanılmalarını ısrarla istemektedir General, Pekin'in Koreye veya Hindi. çini'ye dağrudan doğruya müdahalı Si halinde, Asya kıtasında kullanıla Bilecek bir Çin ordusu teşkil edebil. mesi için Çan-Kay-Şek askeri ve ma- H yardımda bulunulmasını teklit at mektedir. Halbuki, Amerikan Savun- ma Bakanlığı, daha pek kısa zaman ince, Formozaya gönderilmiş olan A- nerikan askeri heyetini bir kaç gün evvel geri almıstı. Bu . değişikliğin, Çan-Kay-Şek'e taraftar olan John- son'un yerina Çin Mareşaline muha- Tf olan Marahali'ın, Savunma — Ba> kanlığına getirilmesiyle alâkalı oldu. gu söylenmektedir. Truman, Mac Ar- Thür'le görüşerek, Formoza- politika- sına Kati bir veçhe verecektir. ? — Japonya sulhu Japon sulhunün akdi, müstacel bir mahiyet almıştır. Kore harbinin de vamına rağmen, Amerikan temsilcisi Foster Dulles'in, Rus temsilcisi Ma- lik ile bu meneleyi, hüsüsi sürette gö rüşmesi, bunun başlıca delilidir. Ma- dik, Moskovadan bu hususta talimat alan Birleşmiş Milletler Asya Eğitim Merkezi açıldı Lahore (Pakistan), 13 ALA. (USİS) — Birleşmiş Milletler Asya/ Eğitim Merkezi 12 ekimde Pakistandaki La- höre şehrinde açılmıştır. Merkezin n- çılışını Pencap Valisi Serdar Abdür- rab Niştar yapmıştır. Bu merkez, Pa. kistan Hükümeti, Birleşmiş Milletler Genel / Sekreterliği, Gıda ve Tarım Teşkilâtı, Asya ve Uzakdoğu İktisat Komisyonu ile Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankasından yardım gör mektedir. 'Asya memleketleri eğitim merkezi- 'nin gayesi, bu teşekküle memleketlerin zirai, Iktisadi ve sair sahalarda meydana getirecekleri kal- kınma profelerinin iyi bir tarzda ha. zırlanmasını temin etmektir. Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankasının Türkiyeye vereceği borç Washington 13 ALA. (United Pros Ünited Press mühahirinin vetkili bir kaynaktan öğrendiğine göre mil. letlerarası banka önümlrdeki Iki v zarfında 'bu arada Türkiyeye borç para verecektir. Borç para alacak diğer memleket ler Güney Afrika, Meksika ve Siyam. dir. Hissesine en fazla ödünç para düşeceği tahmin edilen / memleketin dir. Türkiye ve — Meksikada imar ve kalkınma projelerinde kullanılacak >- dan bu paranın yektinu 10 HA 20 mil yon delar olarak tahmin edilmekte dir. Jarak verilecek para ayrı bir tutmaktadır. Öteyandan trana açılacak & milyon dolarlık kredi hususunda banka hentiz Afrika olmamı beklenmekti Afrikaya borç 'yektn müspet bir karara varmamıstır 75.000 LİRALIK HEDİYE KUR'AMIZ 17 ek meehuriyetinde biraktı. kupanların ecli vz bizi, kur'a zününü de $ gü EKİM SALI GÜNÜ ÇEKİLECEK geciktir. Hediye kur'amız, 17 Ekim Salı günü Şehir Tiyatrosu saat Komedi Kısmında Kur'ada hazır bülünmak İsth vek Tiyatroya girebile kapanacakı k den örür üleriz. 17 de çekilecektir. e şucularımız, bi ine geçmemiş oldukunu bi dedirler. Dü ok muzın endise etmelerine mahal yoktur. Çol 'yekün teşkil eden kur'a numaraları hazırlandıkça peyder makta ddi Bunların son kısmı da dün postalanmıstır. e herkosin elinn gecmiş. ala Truman - Mac Arthur g Bu mülâkat, Amerikanın Asya politikasını tâyin edecektir Cumhurbaşkanı avdetinde, inteyeceğini vadetmiştir. Truman, Ja- Ponlara tamamen itimat edilebilece: Rini ve aüratle silâhlandırılmaları 1 ap ettiğini ısrarla isteyen Mac Ar: thur'ün tesiri altında bulunmaktadır. Washington'un daha. soğukkanlı mı hafili, her şeyden evvel acele edilme- #ini tavsiye etmekte Ve Japon silah- Janmasının, tamamen Amerikan hazi- nesine yüklenecek olan — muazzam Masrafının, şu sıralarda pek de ye- rinde sayılamıyacağını İleri sürmek- fedirler. Nihayet aakeri lisler mesele- #inin de halli lâzımdır. Okinava, he- men tamamen Amerikan kontrolü al- tında kalacaktır. Mac Arthur, ayrıca Japonyada da Ü istemektedir. — Ja- ponları bu hususta ikna edebilmek İçin, sulh muahedesinde harp tehlike: Si Keçer geçmez, karşılıklı anlaşma İle tahliye edilecek muvakkat lsler den bahsedilmek - istenmektedir. 3 — Amerikanın Çin politikar Washington'daki Hint mehafili, Pe- kin Hükümetinin, Moskova ile mü- nasebetlerinden hiç de memnun ol Madığını el altından yaymaktadırlar, Hintlilerin bu hususta hayale kapıl- mış olmaları mümkündür. Herhalde Yeni Delhi 13 (AP) — Hindistan Başbakanı Pandit Nehru bundan böy: le Kongre Partisi İera Komltesinde mıyacağını bildirmiştir. Nehru hemen 30 yıldan beri fasılasız olarak İcra Komitesi Üyesiydi. Bi 'nunla — beraber, Başbakan — Kongre Partisi Başkanı P. D. 'Tandon'a yazdı. &1 bir mektupta, parti faaliyetleriyle işbirliği yapmağı Vait ve İera — Ko- mitesinin dışında - kalmakla partiye aha iyi hizmet edebileceği kanaatini belirtmiştir. 'Nehru ile Tündon arasında diş ” ve iç siyasete dair bazı prensipler hak- kında öteden beri görüş farkları bu- Tundüğu malümdür. Geçenlerde Par tinin Nasik'te yaptığı yıllık kongrede lelegeler Nehru Hükümetinin siyase- Tni ittifakla tasvip etmişlerdi. Parti Başkanı TTandon, Nehru Kabinesinin ç siyasetini denteklemekle beraher bilhassa Pakistanla olan münasebet. İ Avusturyalılar sivil idareye kavuşuyor 16 ekimde tathik edilecek olan bu kararı Truman imzaladı Washington, 13 (vti Truman Avusturyadaki işkal idarenini askeri makamlardan sivil ellere tevdi eden kararı imzalamıştır. Karar 16 ekim- den İtibaren yürürlüğe girecektir. A- merikanın Avusturyadaki yüksek ko- miseri en salâhiyetli Amerikan tem- slcisi olmakta devanı edecektii İsrail virtüozu Salzman geldi İstanbul, 13 — İsrallin meşhur pi yanisti Pnina Salzman, İstanbulda üç ermek Üzere bugün şehrimi- tayyare meydanında İa- n Müsteşarı M. Tuvla Arasi le görüşen - gazetecilere, Pnina Salz- den çok meminun olduğunu işaret et derine devanıla: “Türkiye- de kültür hayatının çok yüksek ve Balzman ilk konserini bu 1n 16 sında verecektir. örüşmesi Birleşmiş Milletler Genel Kurulunda çok mühim bir nutuk verecek bu mehafli, Pekin ile Washington'un arasını bulmağa çalışıyorlar. Amertl- kan Dişişleri Bakanlığı gu sıralarda, Cin piyasasını tekrar Japon sanayii: 'ne açmak için gayret sarfetmeye bas- damıştır. Çindeki Amerikan, İngiliz ve Japon €konomik rekabeti de bazı Mmüşküllere sebep olmaktadır. Avrupa için bir Marstmli Planı tanzim ederek tatbik etmiş olan Amerika, Asya i- çin de böyle bir plân hazırlamağı dü- Şinen Britanya — İmparatorluğunun bu istikametteki gayretlerini alâka - J€ takip etmektedir. Bu meselelerin hiç birisi, Mac Ar- thur İle görüşmeden halledilemez Truman bu mülâkatı yapmakla hiçbir. rizikoya — girmemektedir. Amerikan seçimlerinin arifesinde avdet edecek olan Başkan, birisi San Francisco'da, diğeri de New.York'ta, — Birleşmiş. Milletler Genel Kurulunda olmak - zere, çok mühim iki nutuk Verecek- dir. Truman, bü seyahati / yapmakla, millt menfaatlerin icap ettirdiği ah: valde, Mac Arthur'ün ayağına kadar Kitmekten çekinmeyen, hissi selim sa- Kibi bir devlet başkanının şerefiyle dönecektir. Nehru, kongre partisi icra komitesinden çekildi Buna sebep, Nehru ile Tandon arasındaki görüş ayrılıklarıdır lerde daha sert davranılmasına ta- raftardır. Kongre — çevrelerine göre Nehru Parti Tcra Komitesine bazı milliyetçi Müslümanların alınmasına taraftar o. iup. Tandon bu teklifleri reddetmiştir. Buckingham Sarayında hırsızlık İçinde siyasi vesikalar bulunan bir diplomat çantası çalındı Londra, 13 ALA. (Reuter) — İngi- liz Kıralının ikametgâhi olan / Buc- kingham Sarayından dün siyast vee sikalar çalınmıştır. Bitişik sokakta bir çöp tenekesine 1 bir diplomatik çantanın bulunma- S1 üzerine Scotland Yard'a mensup taharri memurları saraya çağırılmışe dardır. Polis, Buckingham Sarayına girip diplomatik çantayı çaldığından şüphe edilen bir adamı tevkif etmiştir. Kıral Faruk, memleketine dönüyor. San Remo, 13 (YİRS) — Kıral Fa- ruk bügün husüst yatiyle İtalyadan ayrılmıştır. Kıral / hareket etmeden önce İtalyan dostlarına yatında bir ziyafet vermiştir. Bu sırada — Misir donanmasına mensup kruvazörler Kıe Falı İtalya sahillerinden 16 mil açık- ta beklemiştir. Kıral 18 ekimde Mis sıra vâsıl olacaktır. Cripps hasta Verone, 13 ALAL (AFP) — Sir Stafford Cripps, Küçük bir rahatıız- lık geçirmektedir. Maliye Bakamı hâ- len Gard Gölünde Can Virgilio'da ta. tilini geçirmektedir.