4 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

4 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

İFIKRA | Bern yirmincinin ilk yarısını biyat sürmüşlerdir yaffakıyetini kazandığı rihçileri onun hakkında çok defa bi “İmsan ve Üstüninsan,, adlı ev edenler ekseriyette 1âl. ard Shaw Bedil FAİK 'VVELKİ gün İrlandanın küçük bir kasabasında gözlerini ka- payan aksakallı ve aksaçlı ihtiyar, ondokuzuncu asrın sonüyla Kaplıyan ender zekâlardan biriydi. Ede- irine mt fikirler öne e İlk büyük mu- zaman, Shat''yu asrın en parlak edebi de- Fakat bu arada / “Doktorun İSTANBUL İtalyan yeni Büyük Elçisinin beyanatı Tibetin 6 yaşındaki Şefi Dalai Lama memleketini terketti Hindistanın Tibet meselesini Birleşmiş Milletlere getirmesi iİsteniyor. lMinı hususi muhabirimizden Yunan Komünist Partisi ve Piyetro Marki : , İtalya, Türkiye ve Yunanistanı müşterek bir garanti sistemine bağlanmış görmeyi çok arzu eder,, diyor dediğimiz. ahenktar bir dille meydana koyan exerlerini, anlamıyan eksik olmadı. Shav, bir asra kaymet vermiş değildir. lik m “Paranın Kokusu Yoktür” gibi, içtimal nizam düzenin, görülmeyen bozukluklarını buruk münekkidler de Yunan nîdusunun durumu Hükümet, “can çekişen komünizmin son ihtilâçları” olarak tavsif ettiği kaynaşma hareketlerine pek fazla ehemmiyel vermiyor gözüküyor Yeni Delhi, 3 (YİR: ma yanında bazı Hükümet gahsiyet- leri olduğu halde memleketini ter- Ketmiştir. - Şeflerinin « memleketten Kitmesi Üzerine Tibetil müdafilerin — Dalal La- aran uzun hayatında hiçbir zaman tenkide vaffakıyetin. kendisini fırlattığı dar yükseğe çıkmam darı bir aralık Londra dostü. Priestley, kendisi Filhakika bu birbirlerine yaklaşırlar. ancak kabiliyetini koydı Shaw, eserlerine de del Tüşen bir Fransız muhs hediye ettiği eserlerin, keşfedivermişti. iönelemiştir. Bu vadide Tinde hAlA dolaşıyor. nin ona maledildiği de söyletecekler. Surası muhakkaktır Tağmen, süratle işleyen Tamıyor,, diyerek, onlara mukabele etmişt Tüm arizim, demişti, korkuyorum ki, siz de vatandaşını Wilde gihi eserlerinizden çok, paradokslarınızla miyetle alay etmek için eser v di için cemiyetle alay etti. yerdiğine kanidır,, diyerek, Shav'nun parado Jardan biri gözüne ilişen üstad, gülerel seviyeyi dalma münekkidin üstünde görmüş ve “Yazık! Bu ka- ydım, atılan taşlar topuklarıma dahi va- Shat''nun paradoka- sosyetisini © derece İşgale haşlamıştı. ki, âne gönderdiği bir mektupta: “Korkuyo- Oscar var olmiyası- akımdan İki İrlandalı edip, Wilde ile Shavr Fakat hayatına dehasını, eserlerine ise ağunu söylüyen Wilde'a mukabil, Bernard hasını serpiştirmeyi bilmiştir. Wilde, ce- yordu. Fakat Shav, eser yaz- Nitekim Londrada kendisiyle gö George Bernard. Shaw, cemiyete yalamak hakkını e menbarnı kolayca Ti kendisine 6 cemiyeti Bernard Shaw bütün hayatı boyunca en ziyade kadınları savurduğu nükteler bütün dünyanın di- Fakat bu arada kadına dalir her söylene- yârittir ki, bir Londra gazetesinde bun- “Ooht Demiş, bütün ko- hakkındaki fikirlerini hana ir ki, Bernard Shaw, doksan küsür yaşına 'bir kafaya malikti. Henüz neşredilmemiş hra' beş perdelik bir piyesi, bir hafta git Kabul edilecek bir zamanda yazması, oi mükemmel örnektir. Ama ne yazık kI, bu eser doğumu için “ Simdi doktorlar kazançlıdırlar; der. İddiasına rağmen, Shav da Gaha neler verecekt çaklıyanı, artık © sik sik hirpaladığı İnsanların arasında dekil... Bon hastalığı esnasında doktorlara; İyi olursam sizin için fena olacak, Çünkü bir doktorun şöhreti, öldürdüğü hastalarla beraber artar,, demişti. dar yeryüründe yaşıyacak. Fakat ortada büyük bir kayba uğ- rayan İnsanlık var ki, önun acısı kolay gerek.... Çünkü “asrın Shakespeare”i yaşasaydı, kimbilir. ona 'Ölürsem benim için fena, ; göhretlerini mu kayıpta değildir;. ebedi: dtulur cinsten olmasa Milletlerarası Banka limanlarımız için 12.5 milyon 1 dolar veriyor Yapılacak limanlar arasında Samsun, Salıpazarı (İstanbul), Alsancak ve İskenderun limanları da vor Haydarpaşa Limanının tevsiine başlanıyor Ankara 3 (THA) — Limanları. mazın slahi ve teçhizatlandırılması için Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankasiyle yapılan müzakereler ne- ticelenmiş ve bu işe tahsis edilmek üzere 12,5 milyon dolarlık bir tahsi- sat Bayındırlık Bakanlığı emrine ve- Tilmiştir. Yeniden inşasına karar verilen li- manlar şunlardır. Samsun, Haydarpaşa, — Salıpazarı, (Astanbul), Alsancak, (İzmir) ve İs. kenderun. İskenderun limanında yeniden ya- pılacak olan kısım hâlen noksan olan Rububat ve maden nakliyatına ait teçhizat ve tesisattır. İstanbulda u- zun münakaşalardan sonra Haydar. paşada inşasına karar verilen büyük Himanım yapılmasına pek — yakında başlanacaktır. - Haydarpaşada ilk iş olarak mevcut mendireğin Marmara Denizine doğru olan kısmının imti- dadında 500 metre uzunluğunda ye. 'i bir mendirek yapılacak ve bu men. direk zamanla ihtiyaca göre Moda burnundan Kızkülesine kadar uzatı Jacaktır. Hazırlanan projeye göre ihtiyaç arttıkçe liman genişletilecek. tir. Bu arada Kadıköy Koyu da bu ise tahsis edilerek kısmen dolduru- İncaktır. Yeniden inşasına karar verilen 11 manların inşaat vasıtaları ve maki: neleri 12.5 milyon dolarlık krediden temin edilecektir. İnşaat için 78 mil. yön liralık bir iç finansman - temin edilerek buna ait bir kanun — tasa- Fısı hazırlanmıştır. Ereğli, İnebolu, Trabzon, Aması Akçakoca, Çanakkale İimanlariyi Anamur, Taşucu iskelelerinin de in- a devam edilecektir. Diğer taraftan İstanbulda büyük ticaret llmanından başka sanayi li. manlarının inşası da düşünülmekte- dir. Bu iş için Tuzla ile Pendik ara. #ındaki saha Üzerinde bilhassa du. Tulmaktadır. İkinci aanayi limanı olarak Haliç düşünülmekte ise de bu- Tasının ileride ihtiyacı karşılayamı: Yacağı, temizlenmesinin de lüzumlu Büyük su kongresi hazırlıkları bitiyor Su mevzuu üzerinde salâhiyetli kimselerin fikirleri kongreye arzedilecek Ankara 3 (T.H.A.) — Bayındırlık Bakanlığı tarafından tertip edilen büyük su kongresi için hazırlıklar devam etmektedir. Bakanlıkta kuru. İan bir komlayon, bu işde fikir sa. hibi olan zevata ve bütün Bakanlık. Jarla bazı teşekküllere kongrede gö rüşülecek mevzular etrafında fikir. Jerini almak üzere birer mektup gön. dermiştir. Mütalâalarınn — müracant edilen yerlerden gelecek cevaplar bir kitap halinde köngreye — katılacak üyelere dağıtılacaktır. Diğer taraftan hazırlanan — kanun taşarıları da son şeklini almıştır. Bu kanun tasarıları da önümüzdeki Mec. lise sevkedilecektir. olduğu anlaşıldığından üzerinde faz. İn durulmamaktadır. Mütehassısların izahatına göre Halicin temizlenmesi şimdilik imkânsızdır. Sadece hızla dolmasının önüne geçilmesi için KA Şathane deresiyle Alibey deresi civa. Tının ağaçlandırılması İcap - edeceği düşünülüyor. Bu suretle her ıki dere- deki toprakların Halice kayması ön. Tenmiş olacaktır. Tütün ihracatında prim ödenmiyecek Ticaret, Gümrük ve Tekel Bakanlıkları bu hususta müşterek bir tebliğ neşrettiler Ankara 3 (AA.) — Ekonomi ve Ticaret Bakanlığı ile Gümrük ve Te- kel Bakanlığından müştereken tebliğ olunmuştur: Tütün ihracatının, prim verilmek veya ihracatçısına “ithal hakkı ta nınmak süretiyle husust rejime tâbi tutulması yolunda VKİ / müracaat- lar ve bu müracaatların terviç edile- ceği hakkındaki söylentiler Üzerine, bu konuda alâkalıları aydınlatmak ve tereddütleri bertaraf etmek maksa. diyle aşağıdaki hususların açıklan. Ması lüzumlu görülmüştür: 1 — Dünya tütün piyasalarının bu. Künkü durumu muvacehesinde, tüc. Car elindeki tütün stoklarının husu- S1 himayeye ihtiyaç göstermeden sa. Tilablleceği kanaatine — varılmış ve prim verilmesi veya ithal hakkı ta Dınması gibi dış ticaret ve para po. litikamıza uymuyan — hususl bir re. jimin tütün ihracatına tatbikı kabu. le şayan görülmemiştir. 2 — Son günlerde bazı alıcıların aşağı fiyatla tütün — mübayassında bulunmaları hakikf piyasa fiyatları. 'nın bu seviyede takarrlr edeceği mâ. Hasına alınmamalıdır. — Tacirlerimi. zin piyasanın inkişafını ” bekliyebil Meleri için gerekli yardımlar sağlan Kız enstitüleri talebesi liseye imtihansız girecekler Ankara 3 (THA) — Mili Eği. tim Bakanlığı teknik öğretim okul. hariyle liselere agağıdaki tamimi gön dermiştir: 'Kız Enstitüleri ortaokul öğrenci. deri, okullarında mesleki — öğretimle birlikte ortaokul — tahaillerini de ta- mamlamışlardır. Liseye girme hakkı dan lise birinci sınıfa kayıtları yapı: lacaktır.,, Ankara, 3 (ANKA) — Memleketi- mize yeni gelmiş bulunan — İtalyan Büyükelçisi Ekselâns Piyetro Marki Ankara Ajansı şiyasi mühabirine bir demeçte — bulünmüstür. — Büyükelel, dünya emniyeti ile alâkalı muhteli: hâdiseleri gözden geçirdikten - sonra muhabirimizin Suailerini | cevaplan- dirmiş, gunları söylemiştir: “Atlantik Paktı ile ilgili olarak T- talya, Türkiye, Yunanistan andlasma- Sının vücut bulması biraz daha za- Mana ihtiyaç gösterebilir. Fakat İ- falya; Türkiye ve Yunanistanı müş- terek bir garanti sistemine bağlan- mış görmeyi çok arzu eder. Bu sis- tem 'henliz iptidat safhada. bulundu kuna göre, bu garanti sistemi ile iş Birliği bağlarını daha ziyade aıklaş: fırmak için, İtalya dalma Türkiyenin yanında ver alacaktır. Büyükelçi, / Diş Bakanımız. Fuat Köprükünün 'Roma seyahati hakkında demiştir. ki: “Bu gibi toplantılar çok Tüzumlu- dur. Çünkü dünya sulhünün tesisinde İşbirliği yapan bütün memleketlerin müşterek — menfaatlerini ilgilendiren Birinci derecede ehemmiyette me- selelerin müzakeresine Yarayacaktır. Ankara, 3 (ALA.) — Amerikan Deniz Yardım Grupu — Başkanlığına tayin edilmiş bulunan Birleşik Ame- rika Altıncı Filosunun Hava 'Tüme- ni Komutanı Tümamiral Rees, eski Arup başkanı Amiral Ginder ile bir- Hikte bugün Milli Savunma Bakanlı gında Bakanlık adına Deniz Kuvvet- leri Komutanı yaveri Binbası Hay- Ti Bars tarafından karşılanmış, ken- disine “Hoşgeldiniz” denilmiştir. A- miral Rees, Deniz Kuvvetleri Haber Başkanı Albay Ekrem Tetik refakı 'tinde saat 9.30 da Deniz Kuvvetleri Komutanı Tümamiral Sadık Altıncan tarafından kabul edilmiştir. Bu, kabul esnasında - Deniz Kuv vetleri / Komutanlıı Kurmay Baş kanı Tümamiral Kemaleddin Bozkurt Keban ve Polka madenlerini hususi sermayeler işletecek Ankara, 3 (THLA.) — Keban ve Polka madenlerinin — işletilmesi. için Etibankın yapmakta — oluduğu. tet- kikler sona ermiştir. Bu madenlerin — hususl teşebbüse devredilerek işletilmesi daha uygun görülmektedir. Madenlerin işletmeye açılması için, istihsal — başladıktan sonra — hangi tarzda izabe edilmesini tâyin ve ka- Tıık halde bulunan kurşün, gümüş Ve altın madenlerinin daha rasyonel gekilde ayrılmasını tesbit maksadiy le Amerikalı izabe mütehasmısı R.G. Rutherford davet edilmiştir. Marshali — Plâmi teknik yardım programından bugün memleketimize Kelen R.G. Rutherford, Üç dört ay kadar kalacak ve bu. müddet zar- fında etüdlerde bulunacaktır. iz Albayı Wilson şerefine bir ziyafet verildi İngil mzw Eğe pi Hlina başi deji eğitim uzmanı İngiliz — Albayı Bakanliğımiza YAK ilepler Yernde KaT T GN lerli vermiş Kurmay Başkanı 'Tümamiral Kema: leddin Bozkurt, Deniz Kuvvetleri Ha- rekât Dairesi” Başkanı — Tuğamiral Zeki Özak, Heybelinda Harp Okulu ve Köleji komutanı Albay Şevki Gü. Tel, Kirşehir. Milletvekili Emekli A- Miral Rifat — Özdeş, Deniz Kuvvet- leri Haber Başkanı ile Amirallik Ya- veri Binbaşı Hayri Bars hazır bulun- muşlardır. * Bakanlar Kurulu ni kazanmış durumda olan bu öğren. ilerin, liselere devamı için VAki mü: | — Ankara, 8/ (THLA) — Bakanlar Tacaatlarında imtihana tâbi tutulma. | Kurulu bü akşam toplanmış, günde- mindeki işleri görüşerek kararlar al- mıştir, Amerikan Yardımı Deniz Başkanı Türk Büyük bir İtalyan dostu olan Köpril- İ, bu güretle bir kere daha hürriye- te susamış bütün milletlerin bu ga- yelerine varacak yolun bütün iyi ni- Yetli milletler arasında çizilmesine va Tıyan bir hava içinde bulunacaktır. 'Ekselâna Piyetro Marki muhabiri- mizin iki memleket arasındaki sem- patiyi belirtmesi üzerine de şöyle de- miştir: 'İtalya ve Türkiye, 'Türk - İtalyan döstlük — münhedesi — İmzalandıktan sonra karşılıklı olarak kültür müna- Sebetlerini takviye etmek ve arttır. mak hususunda büyük bir arzu his- setmektedirler. Ben şahsan bu mü- Rasebetleri takviye hususunda elim- 'den gelen her şevi yapmaya çalışaca- Şim. Mânadan âri kelimeleri sevmem. Onun içindir ki, memleketlerimiz ara- aındaki dostluk kelimelerinin fiiliyat ta, bu kelimelerin hakikf mânalarını bulmasını İstiyorum. “Türkiyedeki demokrasl gelişmeleri hakkında da Büyükelçi demiştir. ki: “Bu derece mükemmel bir tarzda cereyan eden seçimler Türk Milleti- Bin olgunluğunu ve Atatürk ruhunun her Türkün kalbinde nasıl yaşamak- ta olduğunu /ispat etmiştir. Tümamiral Rees'in Ankarada temasları Deniz Küvvetleri Komutanı ila ile Deniz Harekât Dalresi ”/ Başkanı Tuğamiral Zeki Özak da hazır bulun- muştur Amiral Rees Türk — amiralleriyle tanışmaktan mütevellit büyük mem- nunlağunu izhar etmiştir. Amiral Rees, saat 10 da Deniz Küvvetleri Komutanının da refaka- tiyle Genelkurmay Başkanı Örgene- Tal Nurt Yamut'u, 10.25 te Milli Sa- vunma Bakanı Refik Şevket İnce 10.50 de Kara Kuvvetleri Komutanı Örgeneral Kürtcebe Noyan'ı, 11.25 te Hava Kuvvetleri Komutanı Korgene- ral Muzaffer Göksenin'i ziyaret et miştir. Bu akşam Amliral Ginder Süreyya Paviyonunda — Amiral Reen şerefine bir kokteyi verecektir. İzmit Kâğıt Fabrikası işçileri zam isteğinde ısrar ediyorlar İzmit, 3 (Husust muhabirimiz bil- diriyor) — Şehrimiz Kâğıt Fabrika- #ında çalışan 2 bin işçi ile müensese Arasında birkaç gün evvel çıkan iş intilâfının halli için bugün Vilâyette zulmuştur. Tibetin olan Dalai Lama 6 yaşındadır. Arkeri harekât Bugtin Komünist Çin kuvvetleri Ti- betin başşehrine 150 mil mesafeye kadar gelmişlerdir. -Düşman küvvet- siyasi şahsiyetleri Nehruyu tazyik e- den Tibet küvvetlerinin başında çar- pışan bakanlardan dördü ölmüştür. Bildirildiğine göre otoriter Hint Siyasi şahsiyetleri Nehruya tazyik &- derek, Tibet meselesinin — Birleşmiş Mülletlere — intikal ettirilmesini iste: mektedirler. - Çinin Hint — notasına verdiği sert ve kaba cevap ise iki memleket basını arasında bir düello nun başlamasına sebep olmuştur. Ufacık Tibet ordusunun müdafaa- ya çalıştığı Chamdonun — düşmesi, Memleketin — dürümünü — elddileştir Miştir. Bildirildiğine göre bu kasa- badaki Tibet Aarkerleri geri çekil- mişlerdir. Tibet — başşehrine Komü- 'in kuvvetlerinin pek az bir vemetle / kargılaştıktan — sönre yakın bir tarihte girmeleri beklen- Mektedir. Dünkü eti Asamble Birleşmiş Milletler emrine askeri kuvvet verilecek Flushing Mendows 3 (YİRS) Birleşmiş Milletler Asamblesi bugün Birleşmiş Milletler emrine askeri küvvet verilmesini kabul — etmiştir. Ayrıca Güvenlik Konseyi — çıkmaza Sine harekete geçmek Veren Amerikan takriri 52 lehte, 5 Aleyhte ve 2 müstenkif reyle kabul edilmiştir. Takririn kurulmasını tek- Hf ettiği sulhü müşahede komitesine İki gene müddetle, Çin, Kolombiya, Fransa, — Çekoslovakya, — Hindistan, İrak, İarali, Yeni Zelanda, Pakistan, İsveç, Rusya, İngiltere, Amerika ve Uruguny seçilmişlerdir. 'Âsamble İstilâ hareketini önlemek için plânlar hazırlıyacak olan “Müş. terek Hareket,, komitesine, Avustral. ya, Belçika, Breziiya, Birmanya, Ka- RAda, Misir, Fransa, Meksika, Fili. Pinler, Türkiye, İngiltere, Amerika, Venezilelin ve Yugoslavyayı seçmiş tüür. Porto-Rico Komünist Partisi Lider ve Genel Sekreteri tevkif edildi San Juan (Porto Rico), 8 (AP) — Hükümet dün, Porto Rico Komünist Partisinin Lideri Cecil Andreu İnla- slias ve Parti Genel Sekreteri Juan antos Rivera'nın tevkif edilmiş ol- duklarını. bildirmiştir. Öğrenildiğine göre, 600 kişi tevkif edilecektir. Birleşmiş Milletlere müracaat Flushing Mendowa, 3 ALA. (AFP) Porto Rico Milliyetçi Partisi Bir. çmiş — Milletler. Genel Sekreteri Trygve Lle'den Porto Rico' da cere- yan eden hâdiseler Üzerine Güvenlik Konseyinin dikkat nazarını çekme: ni talep etmiş ve bu hâdiselerin mil- detlerarası barış ve güvenliği tehli- keye sokabileceğini belirtmiştir. “Trygve Lle'nin bu talebe cevap ve- receği sanılmamaktadır. Amerika komünistleri de ml ise, medhâldar Washington, 3 A A. (United Presa) — Kongredeki /Porto Rico temsilci- 51 Antonlo Fernas İsern, Başkan Tru- Mmana karşı girişilen sulkast teşebbil. sünü, Porto Rico'lü mutaassıp mil- Yalinin | başkanlıfında İşçi gendika | iyetçilerle Birleşik Amerika, | hain komünletleri tarafından müştereken toplantı — yapılmıştır. İşçi — sendika | yea aa aa e l olarak vasıflandır. üyeleri bu. toplantıda hayat pa-| — paztır, hahlığı dolayısiyle Ücretlerine eç S0 | —EütUN zam yapılmasını ileri sürmüşlerdir. Fabrika Müdürü - bugünkü şartlarla itçilerin bu arzularının yerine getiril- mesinin mümkün olamıyacağını söy demiştir. Zam isteği Üzerinde ısrarla duran fabrika işçileri durümü telle Çalışma ve İşletmeler Bakanlıkları. na bildirmeğe karar vermişlerdir. İtalyan Hükümeti, Mussolini'nin mallarının bir kısmını karısına iade ediyor. Meclis Komisyonları için tadat cetvelleri hazırlandı Ankara, 3 (T.HA) — Demokrat Parti Meclis Grupu İdare Heyeti bu- gün toplanmıştır. İçtimada — komls- Şonlara ayrılacak — milletvekillerinin Tesbiti için görüşmeler olmuştur. Bi Jindiği gibi komisyon seçimi Meclisin önümüzdeki toplantısında yapılacak- tır. Hazırlanmakta / olan cetvellerin komlsyonlarda fazla bir değişikliğe uğTamIyacağı sanılmaktadır. nkara, 3 (ANKA) — Bügün öğ- uk Fe önt renildiğine göre İtalyan — Hükümeti | — Ankara Hukuk Fakültesinin Kai K Kande Lalmiş ni | kuruluşunun 28incf yılı Osmancıkta zelzele —| PŞT AAA Düi Osmancık 3 (AA.) — Bu gece | nasebetle önümüzdeki pazar günü sa- saat 2,25 te beşer saniye süren orta| at 10,30 da fakülte salonunda büyük Şiddette Iki deprem olmuştur. Hasar Şoktur. Zelzele, Bigadiçte de issedildi Bigadiç 3 (ALA.) — İlçemizde bu. gün Saat 3 ü 18 geçe orta giddette Bir deprem olmuştur. Hasar yoktur. Bir kutlama töreni tertip olunmuş- Sâdâbad Paktının ihyası düşünülüyor Ankara, 3 (ANKA) imzalanmış olan ve bugünkü 1936 yılında şartlar —— altında işleme İmkânını bulamıyan D.P. müfettişleri toplandılar | “Sadübad Paktının yeniden ihyası için gayri resmi temaslar yapıldığı hak- Ankara, 3 (THA.) — Demokrat | kında bir müddetten beri Ankarada Parti bölge müfettişleri bugün Genel | dolaşan söylentiler, Bağdat ve Tah- Merkez binasında toplanmıştır. İçti- | / randa da teyit edilmiştir. Tahranda- Mmada teftiş İşleri. Üzerinde görüşül- | ki solcu gazeteler paktın aleyhinde Müştür. Toplantıya Fevzi Lütfi Kara- | bulunmakta, Bağdat gazeteleri ie, osmanoğlu başkanlık etmiştir. aksi şekilde hüküm yürütmektedirler. Yunan Komünist Partisi 'nin verdiği bir konferans, — Atinnda kargaşalıklar — yarattı. Konferansta 'ön sene mücadele, halk demokrasile- Tinde siyasi mültecilerin meydana ge- tirdikleri meseleler, teşkilât meselesi Kibi noktalar” münakaşa edildikten Sonra “baba” hoca ve lider..” gibi 1â- kaplarla Staline telgraf çekildi. Bu telgraf, Yunan halkının, çetin müca- dele yıllarında kendilerinden kıymet- İ yardımımı esirgemeyen Staline kar- # düydüğü minnet hinlerini ifade et- Mekle beraber yardımın mahiyetini açıklamamaktadır. Hakikatte, Gram- Mon ve Vitside dövüşen komünistler bu telgrafı acı bir İstihza olarak karşılayacaklardır. Zira Moskova, za- fer cephe değiştirmeye başladığı za. man, harekete getirdiği kuklalarının yardımına koşmaktan vazgeçer. Bu 'na rağmen komünist delegeleri “Stu Tinin bulunduğu yerde zafer vardır, demekte sebat ediyorlar; Halbuki 1s- panya, Yunanlstan ve Korede vaziyet hiç de öyle olmadı. Diğer taraftan, K.K.E. nin bildirdi- kine göre Yunanlstan 300.000 ktşilik Bir orduya sahiptir. Tabil, bu ordu. Arnavutluk ve Bulgarlara meydan kumak için kullanılacaktır. Amer Kahlara — gelince, bunlar bir kütür mevzuu teşkil etmektedirler. Maama- fih Amerikalıları tenkid eden yalnız komünistler değildir."- Amerikalılar, Yunanlıları, dalma makinelerin kar- gısına, yem diye çıkarmakla itham e- Giliyorlar. Bu eski bir nakarattır a. ma, Koreye Yunan askeri yollama İş bu dalma tekrarlanan fikre aktüel Bir hava veriyor. 'Yunan Komünist Partisi, asker yollama — mevzuunun ortaya çıkmasını müteakıp - “asker, bahriyeli, tayyarecilerden aldanıp da kasap dükkânına gitmemelerini., tav- rlye eden kin ve gayız dolu nutuklar d etmektedir. Yunanlılar Koreve Asker yollama teklifini kabul etme- Melidirler, Zira memleketleri hür insanlarla dolü dağlarla kaplıdır. Bu mahut dağlarda, Yunanlıların birbir- lerini tekrar boğazlıyacakları gün u- zak değildir. Şu halde, bu kadar uzun Bir seyahat yapmaya ne lüzum var. Dahile gelince, Komlnist Partisi KKE. Rusyanın Avusturya polisine müdahalesi Bu hareket, Avusturya işgal andlaşmasının ihlâli şeklinde vasıflandırılıyor. Washington 3 (AP) — — Birleşik Amerika dün, Sovyet Rusyanın A- Yusturya — polisine — müdahalesini, Avusturya işgal andlaşmasının tüi AhlâlL, olarak vasıflandırmıştır. Dişişleri / Bakanlığı, bir tebliğ ile, devam edegelmekte olan Rus müda. halesinin “Avusturya işgal durumun. da ciddi bozukluklardan başka bir netice veremiyeceğini, Ihtar etmiş. dir. Bakanlık bu. tebliği, — Avusturya Hükümetinin Rus işgal bölgesindeki beş komlünist polis müdürünün işine #on verilmesine dair olan talebinin Ruslar tarafından reddedilmesi üze- rine neşretmiştir. Bu polis / şefleri, Son komlnist ayaklanmasında hükü. Metin emirlerine itant etmemekle It Ham edilmişlerdir. Amerikan Dişişleri Bakanlığı ba- dün, sın gefi Michael MeDermott, Rusların, Avusturyalıların poli kontrollerine mâni olmalarının, “ Jarın artık kontrol işiyle alâkalı ol. madıkları, mAnasına geleceğini kay. detmiştir. MeDermott, işgal anlaşmasının, iş. gal küvvetlerine “yalnız - bir. kaç Mahdut mesele hakkında müdahale İmkânını tanıdığını,, belirtmiştir. Sovyet ajanlarının İsviçrede faaliyeti Cenevre (Husust muhabişimiz. Er- nes Ashwlek bildiriyor). 'Buradaki resmi çevreler Rus ajan. darının memleketi gezerek İsviçre is. tihkâmlarının resimlerini çekmekte olduklarından şüphe — etmektedirler. Bu şahisların Bern'deki sefaret me- Murlarından oldukları ve siyasi do kunulmazlık perdesi arkasında çalış- tıkları tahmin edilmektedir. Bu şüp- helerin dik müspet delili, Basol-Al- manya hudüdündaki küçük — Frick, köyünde vukubulan bir hâdise üzeri. 'ne meydana çıktı. Hadiseye şahit olan köylüler, İkin- ci Dünya Harbinde Rus kamplarında esir olarak kalan, Doğu — Prusyalı Çiftçilerdir. — Bunlar bir. gün, istih- Kâmlar yanındaki tarlalarında — çalı- Şırlarken yanlarına Bern plâkalı İüks Bir otomobilin geldiğini ve içinden Çıkan şahısların da ellerindeki küçü- Gük fotograf makineleriyle istihkâm. Jarin resimlerini çektiklerini ve Rus- Ça "hava hücumlarından ve - topçu Gteşinden,, bahsettiklerini derhal po- Tise haber vermişlerdir. Bu hususu inceleyen İsviçre gaze- telerinden biri, Rusların. Bern'de Rusya ile İsviçre arasında ticarf ve külltürel Mmünasebetler — tesis etmek için 350 kişilik bir grup — bulundu duklarını ve hakikatte bunların vazt feli oldukları işlerle hiç de meşgul bulunmadıklarını açıklanmaktadır 'Gazetede her hafta Rus makamları tarafından müğürlenmiş iki / zarfın Moskovaya göpderilmekte olduğu ve bunların hiç şüphesiz vesikalarIn do- T bulunduğu, Relirtilmektedir. kati talimat veriyor: ihanet edenlere le, satılmışların, sendikalardan çıka- rılması üzerinde duruyor. Fakat bü isin nasıl yapılacağını hiç aydınlatmı. Yor. Mücadeleci komünistler İsyana Mütemayil gösteriler yapmaya teşvik ediliyorlarsa da, bu tavsiyeleri yerie 'ne getirmeye hiç yanaşmıyorlar. İh- tiyatlı davranarak bir kenara çekilip #ürüleri kahramanca hareketlere teş- vik eden şeflerin faaliyetleri Yunan Komtünist kütlesinin tekmiline tesir etmiyecektir. Üstelik beş senelik bir mücadele, stırap, hapis, katllam dev. resinden sonra komünlstler de bütün halk gibi bitaptır. Bu yüzden, K.K.E. 'nin davetine icabet ederek dağlara ftırmanıp Amerikalılara kargı harp açacakları şüphelidir. Üstelik kendi. lerine milliyetçi ordularının yardım. darı vedediliyor, bu da bir çok Münistin şevkini kırmaktadır. Hükümete gelince, bu isyan teş- viklerine çok fazla ehemmiyet ver. miyor gözüyor. Başbakan, bütün bu faaliyetleri “can çekişen Bir canava- rın son ihtilâçları.. diye tasvir ediyor. Ölmek üzere bulünan — komünizmin azm içindeki hareketleri Yunan â- Silerinin — durumlarını Ümitsizleştir. mektedir. Yunan / Hükümeti memle- kette eski nüve ve elemanları tekrar kalkındırmak için Komünlet Partisi- nin çalışmalarını adım adım takip et mektedir. Görülmemiş bir kuyrukluyıldız Gözleri kör edici bir ışık saçarak, arza doğru ilerledi New-York, 3 (AP) — Dün, Kuzey Doğu Amerika ve Kanadanın muh- telif yerlerinden, “gözleri kör edici bir ışık” görülmüş olduğuna dair ha- berler alınmıştır. Bunu görmüş olanların ekserimi, - gığın müteaddit renklerden müteşek- kil ve infilâka benzer bir şey olduğu- nü belirtmişlerdir. New-Yorktaki Sivil Havacılık tda- resinin Albany'deki - memurlarından biri, işıfı "Çok parlak bir merkez arkasından kırmızı kuyruğu olan ve gökten yere doğru süratle ilerliyen Bir kuyrukluyıldıza benzettiğini söye lemiş ve hiç bir vakit böyle bir kuy- ruklüyüdız. görmediğini Hâve — et- miştir. Amerika, İspanyaya uzun müddet büyükelçi gönderemiyecek Wazhington, 3 (AP) — - Baskan 'Truman dün, Birleşik Amerikanın İs- panyaya Büyükelçi göndermesi key- fiyetinin uzun bir zamana vabeste ol- duğunu söylemiştir. Bir basın konferansında — Başkan, Birleşmiş Milletlerin, İspanyaya kar- #i tatbik edilmekte olan diplamatik Boykotun kaldırılması hakkında ver- miş olduğu kararı doğrudan doğrur ya'tefsir etmiyeceğini belirtmiştir. İspanyaya — diplomatik — temsilet gönderilmesine dair sual sorulduğu Zaman Başkan, evvelâ, — söyliyecek bir şey olmadığını ileri sürmüş bir Mmüddet düşündükten sonra kelimelerini itina ile seçerek, bu işin uzun zamana vabeste bulunduğunu açıklamıştır. Londra - Bombay seferini yapan bir Hint uçağının parçalandığı zannediliyor. Grenoble 3 A.A, (Reuter) — İçinde 40 kadar Hintli Yolcu ve 8 mürette. bat ile 4 motörlü bir Hint “Cons- tellatlon,, uçağının Fransız Alplerin. de parçalandığından — korkulmakta. dir, Uçak Londra ile Bombay arasında yaptığı seferlerde 3 saat gecikmiş ve Son olarak Marsilyanın 50 kilometre kuzeydoğusunda görülmüştür. Alçak bulutlar ve fena hava araş- tırmaları güçleştirmektedir. Birleşik Amerikada genel seçimler Müşahitler, iştirakin *(60a varacağını tahmin etmekte Washington 3 (AP) — — Birleşik Amerikanın 7 kasımda yapılacak o- fan genel seçimlerinde — iştirak nise petinin S& 60 olacağını — müşahitler Tahmin etmektedirler. Bu, 42.000.000 Tey demektir ki, Başkan ” seçimleri haricinde bir rekor mânasına gel— mektedir. Bu arada propaganda tekniklerinde farklar müşahede edilmekte ve De. mokratlar adaylarını memleket için. de gezdirerek çok geniş bir faaliyet- 'te Bulunmaktadırlar. Buna mukabil, Cumhuriyetçiler, bu kadar genliş bir. propagandaya- girişemiyeceklerini a. Çıkça İtiraf etmektedirler. Kadın adayların sayısı 42 dir. Bun. darın içinde küçük partilerin nam. zetleri de yer almaktadır. Bunlar arasından 59 yaşında olan Demokrat Ana Frohmlller, Arizona: Devleti Valiliğine namzettir. Kazan. dığı takdirde, Amerikan Federal Dev letlerinin üçüncü kadın başkanı ola- caktır. Yeni İstanbul'un sürprizi: 1.000 SAAT. Tatsilâtını yakında öğreneceksiniz.