13 Şubat 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

13 Şubat 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

13 ŞUBAT 1941 3 üncü Yıl- No. 1000 İngilterenin harp hedefleri hakkında Almanlar, İngiltere galip gelmiyecektir, diyebilirler ve bu iddiayı müdafaa etmeleri de tabii ve zaruridir. Fakat Ingiltere — kendi galebesine kondisi de emin değildir. di- yemezler. Çünkü vukuat önlür rın sözlerini tokzip ediyor. Yazan: Hüseyin Cahid YALÇIN iman kaynakları İngil- terenin harp hedefle- ri hakkındaki havadislere pek mânalı bir surette ve çok yakın- dan alâkadar oluyorlar. Ayni zamanda, sulh hareketine ait havadisleri gazetelerden ve rad- yolardan hiç eksik - etmiyi bu gayretlerden, il, sulh olduğu hakikatidir. Bu münasebetle, Amerikanın İn- giltereye yardım etmesi - tekli - finin aleyhinde bulunan tayya- reci Lindberg'in bir sulhu yapılmasını - tavsiye et mekte olmasını da hatırlama - mak kabil değildir. Alman kaynakları İngiltere - Hin sulh hedeflerine taallük &- den meseleyi şu tarzda görü - yorlar: Birleşik Amerikanın eski Londra sefiri Kennedy İn- gilterenin harp — hedeflerinin neçhul olduğunu ve İngilterenin bunları bildirmesi lâzım geldiği- ni söylemişti. Bir İngiliz nazırr ise iptida harbi kazanalım, he- deflerimizi sonra tayin ederiz, demiş. Alman matbuatı bu be- yyanattan İngilterenin harbi ka- Zanacağına emin olmadığı mâ- nasını çıkarıyor ve hedefleri ta- iyinden bunun için çekindiğine hükmediyor. Biz bu muhakeme ve istidlâlin isabetine kani değiliz. Bir hükü- kazanacağına emin olmıyabilir. Fakat biç bir za- met harbi man bu kanaati ne açıktan açı- ğa, ne dolayısiyle belli etmez . Harbi — kazanamıyacağını mu- hakkak bile de gene yüksekten atıp tutar ve harp bedeflerini lar. Açıktan açığa değilse de, bütün bilvasıta bir mâna çıkıyor ki o da şu dakika- n şeflerinin en çok dü- şey İngiliz Adalarına ğı söylenen taarruz de-| uzlaşma Cenovaya hücum nasıl oldu ? Malaya harp gemi- sinde bulunan bir ga- zetecinin heyecanlı müşahedeleri Malaya zırlısı, 12 (a.a.) — Reuterin hususi muhabiri bil- | Güriyor: | Ttalyaya ağır bir darbe vur- duktan ve pazar sabahı Cenova limanında ve civarındaki aske- ri hedefleri tahrip eden ve her tarafa dehşet saçan bombardi- manı yaptıktan sonra şimdi üs- sümüze dönüyoruz. Muhasamatın - başlangıcın- | dan beri ilk defa olarak asıl İtalyan sahilleri denizden bom- bardıman edilmiş bulunmakta- dır. Havuzlar, ticaret gemileri, fabrikalar, antrepolar ve elek- trik santralleri arasında 300 tondan fazla infilâk maddesi patlamıştır. İtalyanları tamamile gafil av hyan bu hücum, Vis - Amiral Somerville'in bandırasını taşı- yan Renown saffı harp kruva- zörü, Malaya zırhlısı, Shetfield kruvazörü ve Ark Royal tayya- re gemisi tarafından yapılmış- flân eder, hattâ harp hedeflerini| tır. flân etmek daha ziyade netice- den pek emin olmamak mânasi- na bile gelebilir. Harp hedeflerini ilân eden bir devlet bu beyanatı etrafında ef- kârı umumiyenin büyük bir kıs- | mını toplayabilmek ve kendisi- ne hattâ muharip memleketler- de bile taraftar kazanmak eme- lini besler. Harp hedefleri sulhu kolaylaştırmak Vve — karşıdaki düşmanlarda harbe devamın mânasız bir şey olduğu kanaati- ni doğurmak - için ilân olunur. Harp hedefleri ilân edilirken, düşmanlarımızın kökünü kazı- memleketlerinin — bü: ağız, yük bir kısmını ellerinden alaca- Çünkü o zaman #alar nevmidane bir harbe sevk ipz denilmez. Hüseyin Cahid YALÇIN (Sonu sayfa 5 sü 1 de) | zHekimbaşı » K Abdülhak Mollanın hatıra defteri Yazan: Reşat Eksem Koça Şairi âzam Abdülhak Hâ- mit merhumun dedesi Abdül- hak Mollanın İkinci Mahmut devrine ait ve gimdiye kadar gizli kalmış pek meraklı bir tarih safhasını — aydınlatan bu şayanı dikkat makale se- risini yarından itibaren “YE- Ni SABAH, sütunlarında ta- kip edeceksiniz. Cenova körfezine İlerlemeğe (Sonu sayfa 5 sü 4 te) Yeni Sab GÖNLÜK SİYASI HALK Cenovayı bormbardıman eden gemilerden Malaya Hür Fransız kuvvetleri Cenubi Trablus- garpten 800 kilo- metre içeri girdilar Dü Harekât müsait şekilde inkişafa devam ediyor Kahire, 12 (a.a.) — İngiliz u- mumi karargâhının tebliği: Libyada kayda değer bir şey yoktur. Eritrede, şimalden ilerliyen kuvvetlerimiz El - Gena'yı işgal etmiş, esir ve ganimet almış- lardır. İleri hareketi devam et- mektedir. Keren civarındaki harekât iyi inkişaf etmektedir. Daha ce- nupta faaliyette bulunan kolu- muz düşman Aarazisinde daha ilerilere nüfuz etmiştir. Bu cephede şimdiye kadar 80 top rapt ve tahrip edilmiştir. Diğer cephelerde: Vaziyette hiç bir değişiklik olmamıştır. Bingazide hayat Kahire, 12 (aa.) — Reuter ajansının Bingazi hususi mu- habiri bildiriyor: Bingazinin başlıca otellerin - den birine indim. İtalyan garson- lar galiplerine hüsnükabul gös- termekten Adeta sevinç duyu- yorlar. İngilizlere müstesna bir hüsnükabul — gösterilmektedir. Bonu sayfa 5 sütum 5 de) Büyük Bahar— müsabakamız | “Yeni Sabah,, sevgili oku- yucuları için çok zengin ve güzel bir müsabaka tertip etmeğe karar vermiştir Müsabakamızın en büyük hususi- yeti, tevzi edilecek olan hediyele- rin her eve lâzım havayici zaruriye- den müteşekkil olmasıdır. Bu suret- le “YENİ SABAH,, okuyucularına hayat pahalılığına karşı ufak bir hizmette bulunmuş olacaktır Pek yakında başlıyacağımız bu müsabaka hakkında yarın mufassal malümat vereceğiz GAZETESİT İdare Yeri Nuruosmaniye, No. 84 İstanbul Telgraf: YENİ SABAH İstanbul TELEFON: 20195 Her yerde 5 kuruş GĞI. Franico Mussolini ile görüştü Hitler Cebelüttarık ile Çanakkaleye ayni zamanda hücum ta- savvurunda imiş Zurich, 12 (aa.) — Reuter: İsviçre ajansına Vichyden ge Jlen haberlere göre, dün gece general Franco, İtayaya gidip Mussolini ile görüşmek üzere Fransız hududunu geçtiği vakit hariciye” nanart 93. Sunüner de kendisine refakat etmekte idi. “Gazette de Lausanne,, in Vichy muhabiri diyor ki: “İspanya devlet reisi Musso- lini ve Papa ile görüşecektir. Loubetdeki malikânesine giden mareşal Petain do Franco ile yyarın İtalya dönüşünde görü- gecektir.,, Berfinde bir mütalca Berlin, 12 (a.a.) — Bir husu- &i muhabir bildiriyor: Aldığımız malümata göre, ge- neral Franko, bugün San - Re- mo şehrinde B. Mussolini ile buluşacak ve yarın tekrar hare- ket edecektir. Alman mahfilleri bu haberler hakkında kat'i bir malümat vermemektedir. General Frankonun Vichyye gitmesi ve mareşal Petain İle de buluşması muhtemeldir. 1spanyol devlet ve hükümet reisinin B. Mussolini İle görüş- mesinde Afrikadaki vaziyeti ba his mevzuu edeceği sanılmak- tadır. General Frankonun Fran ga ile İtalya arasında bir uzlaş- ma zemini bulmağa calışması kuvvetle mümkündür. Bu uzlaş- (Sonu sayfa 5 sü 8 te) VAZiYETİi sarsılan cephe gerileridir ni yırtıyor. Dün, hu luk cephelerde idi. Şimdi, mu: harip — memleketler Jândında y kika gözlerini aya dik mektedirler. Tek uçak da “Alârm!,, 1 davet ediyor. Mil- || letler, tam manasile, harp ha- yatı geçiriyorlar ve sığınak, artık, beşer kütlelerini barın (Sonu sayfa 4 sütun 6 da) $| N Bulgarista - na 1000 Al- man tayya- resi gelmiş Bulgar matbuatı hü- kümetin bitaraflıktan ayrılmıyıcağını yazıyor Belgrat, 12 (aa:) — Reüter muhabiri bildiriyor: Sureti umumiyede emniyet &— (Sonu sayfa 5 su 2 de) Romanın tekzibi Bulgar askerlerinden bir kısım Yunanlılar Avlonya İtalyanın müşkül İngiliz tayyarelerinin D. N. B. Ajansı İtal- yanın mütareke tale- bini yalanlıyor Roma, 12 (aa.) — D.N.B. ajansı bildiriyor: İtalya ile İngiltere arasında bir mütarekenin yakın olduğu ve hattâ bu mütarekenin bu- gün imza edileceği hakkında bir Amerika ajansı tarafından yayılan şayialar İtalyan resmi mahfillerinde gülünç telâkki edilmektedir. Bu mahfiller, bahis mevzuu olan şayiaların yabancı memleketlerin bir kıs- mında İtalya ve siyaseti hak- kında hüküm süren idrâk eksikliğine yeni bir delil oldu- ğunu bildiriyorlar. RODOSA HÜCUM —u— yeni akınları Kahire, 12 (a) — İngiliz hava kuvvetleri karargâhının tebliği: 10 - 11 şubat gecesi Rados a- dası bomba tayyareleri tarafın- dan tekrar şiddetle bombardı - man edilmiştir. Taarruzlar al- çaktan yapılmıştır. Maritzada bombalar hangarların ve idare binalarının arasına düşmüştür” Calatoda bombalar iniş mey - danında yerde duran üç İtalyan tayyaresine ateş vermiştir. Baş- | ka yangılar da çıkarılmış ve tayyarelerimizden ikisi hedefi mitralyöz ateşine — tutmuştur . Kataviada uçuş meydanında, tayyarelerin ve binaların arası- na bombalar atılmış ve şiddet- li bir infilâk ile müteaddit yan- ginlar olmuştar. Bu hedef de keza mitralyöz ateşine tutulmuştur. Arnavutlukta, askeri anbar - lar ve diğer depolar taarruzlara HARP— Bu günkü harpte “- —eYARİN— ve tam isabetler kayd- ur. abeşistanda, - Adisababada .yyare meydanı dün tayyarele- rimiz tarafından bombardıman edilen hedefler arasında — bulu- nuyordu. Tayyare meydani üzerinde bir çok bomba atılmış ve binala- ra, hangarlara tam isabetler ol- YAZAN: | li Ge E'"':(' '“;A"""l Eritrede Keren - Asmara mın 1 B e | || takasına da müteaddit akınlar Havalarda : | yapılmıştır. İki şehir arasındaki Harbin, muharebesiz geçen || *toMobil nakliye kolları siddet- günlerinde de, daimi bir mo- || !9 bombalanmış ve mitralyöz a- tör gürültüsü sükün hav | (Sonu sayfa 5 sü. 2de) KaT AD UN N SA 4 | Atatürkün hayatından | -|| yazılmamış hatıralar | Cevat Abbas alâka celbedecek bir yazısı Gürer'in büyük | S vARaraERerEAm aERREMrN e yolunda llk hatlar şehre 11 kilometre yaklaştılar Nevyork, 12 (aaa.) — Üni- ted Press ajansına gelen bir telb- graf, Arnavutlukta sahil mınta- kasında ilerleyen Yunan — kuv- vetlerinin Avlonyaya 11 kilo - metre — mesafede — olduklarını bildirmektedir. Diğer taraftan Tepedelen - Avlonya istikametinde ilerleyen | 'Yunan cüzütamları Avlonyaya 24 kilometre mesafededirler. Yunan ordusuna İltifat Londra, 12 (aa.) — Müsta- kil Fransız ajansının Atinadaki muhabiri bildiriyor: (Sonu sayfa 5 sil. 6 da) vaziyeti Memleket büyük bir iktisadi sıkıntı içinde Ankara Radyo Gazetesi İtalyanın Almanya ile müm ferit bir sulh teşebbüsünde bu» lunacağı havadisleri ısrarla do laşmaktadır. Bunun en büyül sebebi İtalyanın bulunduğu müşkül iktısadi vaziyettir. Bu hususta neşredilen bir rapor İtalyada mevcudu kalmıyan yar hut fevkalâde azalan maddele- rin bilhassa hububat, yağlı maddeler, her nevi ham mad deler, kauçuk, deri ve petrol - den mürekkep olduğunu kaydet. mektedir. Bu maddeler evvelce “Sonu sayfa & sütun 1 de) Tramvay biletle- rine on para zam Dahiliye Vekâleti bir kanun KA lâyihası İstanbul Şehir Meclisinin Teş- rinsani devresi içtimalarında gehir meclisine 50 âzanın imza- giyle verilmiş olan bir takrirde Türk Hava Kurumuna şehri- mizden yardım temin edilmek maksadiyle, tramvay biletlerine 10 para zam yapılması teklif o- Tunmuş ve teklif şehir meclisi hazırladı tarafından kabul olunmuştu. Tramvay biletlerine her m şekilde olursa olsun yapılacak zamlar kanun meselesi olduğun. dan Şehir meclisinin bu kararı Dahiliye Vekâletine gönderilmiş, tir. Öğrendiğimize göre Dahili. (Sonu sayfa 5 sü 7 de) SABAHTAN SABAHA Bulgarlar Bir daha mı aldanmak istilâlar hep böyle haberlerle istiyorlar ? | başlamıştı! Rut olan demiryollarını, yolunu takip ederek £ lâniğe anyadan Bulgaristana geçen — ve Rumanya hududundan ve bir kısmı demir Bulgaristanda — mevcut kadar mesafeyi gösterir harita gösterir harita Bulgaristanda —Alman as keri var mı, yok mu? - İngili Başvekili bu hususta çok kat göyledi: Bulgar hava üsleri Al- | manların elindedir. — Burada binlerce müstahdim vardır. Bulgarlar tekzip - ediyorlar (Sonu sayfa 4 sü 4 te)