13 Şubat 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

13 Şubat 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

13. ŞUBAT 1M0 iıgilterenin harp hedefleri hakkında (Başmakaleden devam) we teşvik edilmiş olur. —Ayni zamanda bu insafsızca sözlerle başka memleketlerde de - itiraz hisleri uyandırılır. Harp eden devletler haris ve insafsız tasav- vurlarını gizliyerek makul ve yumuşak hedefler tayin etmeyi faydalı görürler. “Avrupa ni- zamı”, “hak ve adalete müste- nit sulh”, “bir dilim ekmek ek-| de etmek,, gibi Mihver Devlet- lerinin ağzından eksik olmuyan | harp hedefleri işte bu maksatla ortaya atılmıştır. Fakat, galebe bir kere temin edildikten sonra, insafsızlık -o zaman başlar. Hak ve adalet na- mına en ağır şartlar mağlüba yüklenilir. Binaenaleyh, İngil- terenin harp hedeflerini ilândan çekinmesini harbi kazanamıya- cağına emin bulunduğuna bir delil diye kabul etmekten ise bil- âkis nihaf zaferden hiç şüphesi olmadığının bir nişanesi şek - Tinde kabul etmeğe biz daha zi- yade meyyaliz. Dikkate şayandır ki İngilte- re tâ başlangıçtan beri nihaf za- fere kat'i bir iman beslemiştir. Galebe edeceğine emin olmasay- dı iptidadan hiç harbe girmez- di, Yanlış bir hesap üzerine harp ilân etmiş olsaydı bir iki hafta sonra Lehistan harbi neticelen- diği zaman Hitlerin sulh teklifi- ni kabul ederdi. İngiltere, Fran- sanın inhilâlini mütakip en va- him ve buhranlı bir vaziyet içine zaman bile şüphe ve tereddüt duymadı; Hitlerin sulh teklifini gene reddetti. Bunlar herkesin gözü önünde duran hakikatlerdir. Muzaffer olacağı- a emin olmıyan bir devlet zu- hur eden bu fırsatları kaçırmı- yarak aşağı yukarı bir uzlaşma Sulhu yapmağa bakar, T Almanlar, İngiltere galip gel- Tiyecektir, diyebilirler ve bu iddiayı müdafaa etmeleri de ta- bil ve zaruridir. Fakat İngilte- te kendi galebesine kendisi de amin değildir diyemezler. Çün- kü vukuat onların sözlerini tek- Rip ediyor. — Başlangıctanberi, ters bir adım atmış olduğunu hissederek işin içinden sıyrıl-| mak mesleğini takip eden bir devlet varsa o da Almanyadır | işgal edilmiştir. | Bulgar matbuatının neşriyatı —— Telgraf, Telefon ve Telsiz Haberleri — Bulgaristana gelen tayyareler dilir telâkki edilen membalara göre, pazartesi günü, binden fazla Alman tayyaresi Bulga- ristana gelmiş bulunuyordu. Ekser Bulgar tayyare mey - danları, yerde hizmet gören Al- man müstahdimler tarafından Rumanyadan sivil giyinmiş binlerce Alman askerinin, bir nok noktadan Tu- nayı geçerek şubatın ilk haftası içinde Bulgaristana girmiş ol duğu söylenmektedir. 'Tuna yolu ile tankların da getirildiği ve Bulgaristana çıkarıldığı sanıl - maktadır. Sofya, 12 (a.a,) — D.N. B. Hükümet organı olan Dnes ga- zetesi Bulgaristanın dış siyase- ti hakkında şunları yazmakta- dir: “Bu siyaset, mazide kendisi- ne büyük bir haksızlık yapılan ve bu haksızlığın telâfisi ve adaletin tekrar teessüsü için her zaman ısrar eden ve her zaman hayati menfaatlerini mü dafaaya hazır bulunan bir mil- letin siyasetidir.,, Ütro gazetesinde bir makale yazan eski nazırlardan B. Smi- of diyor ki “Bulgar milletinin salim dü-| min edecektir. Binaenaleyh Bul- garistan atiye endişesiz. baka- bilir. Bulgaristanda sükünet Sofya, 12 (a.a.) — Havas: Amerika radyosuna nazaran, Bulgaristanda Balkan buhranı- nin müsait bir surette istihale etmekte olduğu zannedilmekte- dir. B. Churchill'in beyanatı tek- zip edildiğinden Sofyada hava sarih bir salâh göstermiştir. Londrada tahminler Londra, 12 (a.a.) — Times gazetesinin diplomatik muhar- Tİri yazıyor: Almanyahın Yunanistant taz- yik etmek için Balkanlarda şid- detli bir askeri nümayiş yapa- cağına dair bir çok alâmetler vardır. Bazılarına göre Alman- ya Sofya dahil olmak üzere Yunan hududuna kadar Bulga- ristanın bir kısmını işgal ede- ee ÜB mnlatanömn aa yae bazi tavizlerde bulunmasını ve bilâhare ayni şekilde bir tazy ki Türkiye üzerine yapmak ve başlangıçtan beri artık şu nazilik ve faşistlik davasını kat'i bir tasfiyeye tâbi tutmak — ve dünyayı tahakküm - ve istipdat- | tan kurtarmak emeline hizmet | eden de İngilteredir. | İngiltere ise bu hedefini birçok defalar, sarih surette ilân etmiş- |- Fakat Almanyanın öğrenmek istediği bu değildir. Mağlüp olun ©a başına ne geleceğini teferrüat e tafsilâtiyle anlamak ve İn- Biltereye söyletmek istiyor. Nas- yonal sosyalist reğiminin ezilme- Hi ve ortadan kalkması kelime- | | hayet midile Yunanistanın harbe ni- vermesini istiyecektir.| Bu kabil bir harekete intizaren İngilterenin Bükreşteki elçisini çektiğine şüphe etmemelidir. | Rumanyadaki İngiliz elçiliğinin | orada bırakılmasına imkân yok-| tu. Çünkü Rumanya hükümeti, | Rumanyanın Almanlar tarafın-| dan harekât üssü olarak kulla- nılmasını kabul etmiştir. Daily Exprees gazetesi bü - Yük bir başlık altında neşretti- Zi bir partide binlerce Alman askerinin sivil olarak Ruman- yadan geçerek Bulgaristana gir- diğini teyit ediyor. Daily Expressin Alman hu - dudunda bulunan muhabiri İn- leri ile ifade edilen maksadın fi- Hiyatta nasıl tatbik edileceğini | bilmek hakikaten alâkaya pek İdeğerli bir mesele teşkil eder.| İşte bütün Nazi Almanyanın giddetli bir helecan içinde kendi | kendisine irat ettiği sual budur. Muttasıl bu suale cevap arıyor | ve İngilterenin ağzını yokluyor. | İngiliz diplomatlarının kolay jkolay bosboğazlık etmiyecekleri süpbesiz olduğu için Naziler başlarına geleceği ancak ,Masası başında tafsilâtiyle Yeneceklerdir, zannederiz. | Hüseyin Cahit YALÇIN Etalyamn Mmüş- kül vaziyeti (Baş tarafı 1 inci sayfada) | Jtalyaya haricten ve deniz ta- Tikile ithal edilmekte idi. Şimdi âne yolu Almanya iledir ve tün bu maddeleri bu tarikle celbe mecburdur. Esasen İtalya da bu zâfını biliyor ve harbe iştirakten içti- 'Dap ediyordu. Fakat Fransanın Şıkılığı Üzerine harbin artık Çok kısa süreceğini zannetmiş Ye Muharebeye İştirak — etmiş- sulh | sulh giliz - Rumen münasebetlerinin kesilmesi üzerinden bir kaç saat geçtikten sonra dün lerce sivil giymis ve erini hâmil bu trenler Ruman; y akın etmişlerdir. Bunların kaç gün evvel Berlindeki gar elçil: gece bir Bul- inden kendilerini güm rolundan muaf tutan| aportlar — verildiği edir. ily Mail dün Sofyada yayı- | lan bir haberden bahsetmekte- dir. Bu habere İngiltere Alman askeri Bulgar hududı gectiği takdirde Bulgar kale yollarının bombardı | dileceğini şimdiden Bul * kümetine bildirmiştir. | müna- | Rodosa hilcum % | — (Baş tarafı 1 inci sayfada) teşine tutulmuştur. Kerenin mali garbisinde muhtelif depo- lara da taarruz edilmiştir. Ce- nubi Afrika hava kuvvetlerine mensup avcılar 10 şubatta As- mara üzerinde Cr. 42 tipinde | karşılaştıkları beş düşman tay- yaresinden 2 sini alevler içinde | düşürmüşlerdir. | | — İtalyan Somalisinde, cenubt | Afrika hava kuvvetleri, şimdiye | şünceleri memleketin atisini te-|- | yahati ENLRANAT Gİ. Franco Musso-I lini ile görüştü (Baş tarafı 1 İnci sayfada) manın esası şu olabilecektir. İspanyol diktatörü, mareşal Petainden general Weygand or- dusunun katiyen bir taarruza kalkmamasını istiyecek, buna mukabil İtalya da bazı istekle- rinden vaz geçecektir. Londrada tahminler Londra, 12 (a.a.) — General Franconun İtalya seyahati hak kında türlü türlü tahminler | vardır. İtalya ile İngiltere arasında akdi mutasavver bir mütareke| projesinden bahsedildiği gibi mihver devletlerinin Cebelütta-! rıka taarruzları projesinden de bahsolunmaktadır. | Radio Colombianın Vichy mu habiri bu akşam mareşal Pe- tainin tavassutile bir mütareke imza edileceğini ve mareşal ile generalin İngiliz ve İtalyan mu- rahhasları ile Fransaniın cenu- bunda görüşmüş olduklarını id- dia etmektedir. New - York gazetesi ise ge- neral Franco ile Mussolini, rupa harbinde tavassut için vazedilmiş olan şartlar hakkın- | da görüşeceklerini haber ver-| mektedir. | | | Bu gazete muhabirinin tel- grafında şöyle denilmektedir: Sulh taarruzuna o Buretle gi- rişilmiştir ki, bundan ya mu -. hasamatın umumi olarak tatili veyahut hiç değilse Akdenizde | muhasamatın bırakılması neti- cesi çıkacaktır.,, Londrada Amerikadan gelen bu haberleri teyit edecek - bir| güna malümat yoktur ve hayali | olan bu haberlerin ihtiyatla te-| lâkki edilmesi lâzım olduğu söy lenmektedir. Bir rivayet daha Londra, 12 (a.a.) — Müsta- kil Fransız ajansı bildiriyor: Daily Express gazetesinin| kaydettiği bir şayiaya göre de| Hitler Cebelüttarıka hücum için | Franconun müzaheretini temi-| ne çalışmaktadır. Maresal Pe-| tain Almanların İspanyaya iş-| gal altında bulunmıvan Fransa kısmlı * üzerindem geçirilmesini kabule davet edilmiştir. | Berlindeki — bitaraf muhabir-. lerin fikrini kaydeden ayni ga-| zete şu satırları yazıyor: Hitlerin ilk baharda Cebe -| lüttarıka ve Çanakkaleye ayni| zamanda hücum ve bu sırada | İngiltereye de kütle halinde ha-| va baskınlarına tevessiil tasav- vurunda olduğu zannedilmekte- | dir. | Mülâkat hakkında tahminler Lonâra, 12 (a.a.) — Müsta-| kil Fransız ajansı bildiriyo: Mareşal Petain'e, B. Musso- liniye ve gsöylendiğine göre bel- ki de B. Hitlere mülâki olacak bu olan general Franconun Balkan Avru batı Avrupasının karşısındaki â tam bir müsavat tesis etmektedir. Politik ve diplomatik mahfil- ler Balkanlarda kopan fırtına ile batıdaki esrarengiz fikir mü badeleleri ar bir müna- "ebet tesisine çalışıyorlar Oldukça müttehit bir fikre göre hâdi K terek bağ, paratorluk kuvvetlerinin ve Eritrede kazandıkları him zaferlerden mütevell iklik ve Hitlerin İtalyayı tek uyun üstüne çıkarmak ve ayni zamanda mihverin pres- tijini kurtarmak için dikkatini muvakkaten istilâ projelerinden ayırmak mecburi ledir Fakat bir taraftan Balkan Yarda vaziyet oldukça —manalı bir şekil alırken diş da Franconun ge lü tahminlere yol maktan hâ: mazdı ve kalmamıştır da. | Salâhiyetli İngiliz mahfille- rinde general Franconun yapa- görüşmelerin bi ta- men meçhul olmakla — bera- ber, bu mahfiller Francomın tandaki Afrikasındaki ordusunun - tahliy gerekse İngiltere ile | sında diğer herhangi mü: ler için hakem vazifesi ; ği faraziyesini dütsüz — ve kat'i surette reddetmektedirler kadar yaptıkları en müthiş ha va taarruzunu 10 şubatta radaki askert hedeflere pike u çuşu ile yapmışlardır. Bu taar- ruz 'a bir çok bomba tayyarele ri iştirak etmiştir Müteaddit tam isabetler kaydedilmiştir OA | Bir kaç saniye sonra, cevabımı- | madan fabrikaları bombalıyor | gönderiyor. | bata: rine, Cenovaya | hücum nasıl oldu ? Malaya harp gemisinde bulunan bir gazetecinin heyecanlı müşahedeleri başladığımız zaman, ne herhan- gi bir karakol gemisine ne her | hangi bir tayyareye rastladık. Ne de meşhur - torpidolara Eğer bunlar Cenovada mevcut- sa, limanı terkettiler. Gök yüzü aydınlanmağa bas- lıyordu. Henüz belirmiyen düş- man sahil hattı üzerinde İtal-| yan hava dafi bataryalarının attığı güllelerin ışıkları gözük- | meğe başladı. Bu suretle Sword Fish bömbardıman tayyareleri- nin Livorno ve Pisa'ya hücuma kalkmakta olduğunu öğrendik. Birdenbire, Cenovanın arkasın: daki karla örtülü Gdağlar gö- züktü. Malayanın — tayyaresi, Sheffield ve Ark Ooyal'in tay- yarelerile beraber, kegif için havalandılar. Bizim Cenova a-| çıklarında bulunduğumuzun sa- hilden bilindiğini gösteren hiç | bir emare mevcut değildi. Re- nown, muharebe vaziyeti aldı. Bizim gemimiz ve Sheffielde | sükün içinde vaziyetimizi aldık. Grandi direklerine muharebe | bayrakları çekildi. Düşman, bombardımandan | ancak bir kaç dakika evvel bizi | görebildi. Beyaz ve yeşil ışıklar hüviyetimizi sormağa — başladı. zı verdik. Renown'un gövdesin- den büyük kızıl bir ateş çıktı. Şiddetli tarrakalarla 15 pusluk obüslerin ilk salvosu uzaktaki hedeflere fırladı. Sheffield'in 12 pusluk topları da mühim elektrik fabrikalarını ve An- saldo tezgâhlarını bombardı- mana başladı. Gemimizin ön taretinin iki topu ilk salvoyu at- tığı zaman, Malayanın muazzam gövdesi baştan kıça kadar sarsıldı. Sheffield'in topları dur ve bu geminin bordası mütema- | diyen ateş Gkarıyordu. Şimdi | bizim toplarımız -da — muntaza- | man ateş ediyor ve bizimle bir- likte dahili limandaki hedefleri | bombalıyan Ronown da ayni ıt-| taratla salvolarını atıvordu. Ayni | zamanda yanyana ilerliyoruz. İ- iyan hava Gdafi b_ımv"yalıırır; ateşinden ustalıkla sıyrılan tayyarelerimiz, toplarımı- ini tanzim için müte -| madiyen gemilerimize haberler kil müddet, İtalyan ları bombardımanımı cevap vermediler. Sonra, şeh- rin cenubunda sahilde bir kızı! ktü ve gemilerimi: 15 d sütunu yükseldi. Sa- ha başka obüsler de atıldı. Fakat düşman ateşi ©o kadar fena tanzim edilmiş bu - lunuyordu ki sun'i bulut per- ağa başlıyan v yerleri bu işlerini ya rıda bıraktılar. İtalyan cevabı si küçük papta olmak ü azami 20 obüse inhisar etti Bu obüslerden hiç birisi gemi lerimizin 500 metreden daha yade yakınına düşmedi. Hede vdet eden tayyare bombardımanın muvaf fak olduğunu bildirdiler. Bütün hızımızla geri dön » başladık. Hava dafi batar rımız, — İtalyan 1 ayyarelerine kar mak için hazır vaziyette bulu nuyor ve Ark Royal'in avcı ta yareleri havada etrafımızda do- | ordu. Bir nra bir düş- | tayyaresi düşürüldü. Avcı iz gündüz. bombardıman yaresi teşekküllerini 'a muvaffak oldular, F 1 öğleden sonra iki düşman tay-| yaresi avcılarımızdan — kurtula bildiler. Bunları, şiddetli - bir baraj ateşi karşıladı. Bu tayya r yalnız üç bomba atabildi-| ler. Bu bombalar, her halde Ark Royal'i istihdaf ediyordu. TFa-| kat bombaların hepsi bizim sarı cağımızdan 500 metre ileriy Ark Royal'in de ayni mesaf iskele cihetine düştü. Bilâh bi are daha düşürüldü zim, bütün harekât esna yegâne kayıbımız, - bir ifish tayyaresidir. Bu de- niz tayyaremiz, şafak vakti ya pılan hücumdan geri dönmemiş- tir Akşama doğru, - tayyareleri miz, bombardımanımızın - çok muvaffak olduğu raporunu ver- di. Güllelerimiz, ticaret petrol depolarına Cenubi Trablusgarp- | nina teksif eden İngiliz hava | Tülmektedir. | Bingazide ikamet eden yaşlı bir | mıntakasında büyük Hür Fransız kuvvetleri ten 800 kilometre içeri girdiler (Baş tarafı 1 inci sayfada) Şehrin her tarafında halk İn- gilizleri selâmlıyarak alkışla - maktadır. Bingazi, şiddetini li- man ile Benani tayyare meyda- kuvetlerinin bombardımanından az müteessir olmuştur. Limanda tam isabetlerle ba- tırılan dört vapurun ve iki tor- pito muhribinin direkleri gö - Maamafih halk aylardanberi şehrin her tarafın- da büyük bir ihtimamla inşa e- dilen sığınaklarda — yatmıştır. Mağazaların, büroların ve otelle- rin pencereleri kiremitlerle ör- tülüdür. Umumi bahçelerin hep-! sinde derin sığınaklar kazılmış- tır. İngiliz kadını bana dedi ki: Muhasara müthişti. Kıtlık ol- du. 5.000 kadar sivil otomobil ve otobüslerle Trablusa gittiler. Tayyare de kiralayanlar oldu. Bu muzafferiyet üzerine İn- gilizler şimali Afrikanın en gü- zel liman ve şehirlerinden birini ellerine gecirmişlerdir. Bingazi ! de iki güzel liman vardır. Şehir- de güzel mağazalar ve mükem- mel otostratlar, bol su ihtiyatı ve hasara uğramamış bir bira - hane vardır. Halen para meselesi görüşül- mektedir. Şimdilik İtalyan li- reti geçmektedir. Haftalardanberi çamur — ve toz içinde yattıktan sonra Şima di otelimin konforlu odasında bu telgrafı yazarken sivil İtal- | yanların bizi şayanı hayret bir | bir şekilde karşılamalarının hâlâ | tesiri altındayım. Dağlar arasın- | da yaptığımız seyahat esnasın- da civarda mütemadiyen beyaz bayrak sallıyan ve oralarda yer- | leşmiş bulunan İtalyanlara rast ladik ve onlar taralfından çok dostane karşılandık. Bingazinin zaptı İngiliz ha-| va ordusuna ve donanmasına üs teşkil etmesi itibariyle büyük imkânlar — arzetmektedir. Mareşal Graziani - Romaya — | gelmiş | Nevyork, 12 ( york Post,, gazetesine Kahire- den gelen bir habere göre, ma- reşal Graziani şimali Afrikadan gitmiştir. sız kuvvetleri umumi karargühı- nın tebliği: Hattı üstüva Fransasından hareket eden motörlü bir Fran- sız kolu cerubi Trablusa girerek 600 kilometre yürüdükten son- ra Kurfa mıntakasında bir. çok | vahaları işgal etmiştir. | Hür Fransız hava kuvvetleri- ne ait mühim bir bombardıman teşekkülü Kurfa mıntakasında- ki Ktalyan mevzilcrini ve bilhas- sa Kurfa —tayyare meydanını bombardıman etmiştir. Bu me- yanda bir çok İtalyan tayyaresi hrip olunmuş ve pek — büyük | hasarlar yapılmıştır. Düşman ağır zayiata ar, Harekât memnuniyet ve- | mışt rici bir tarzda devam etmekte | dir. | garlarına, esas elektrik santra- line, İtalyan filosunun en bü- yük gemilerini istiap edebile - cek büyüklükteki havuz da da- hil olmak üzere Cenova havuz-| larına ve Ansaldo fabrikaları isabet etmiştir. Bütün hedef yangınlar hüküm sürmekte idi. Ark Roya- lin bombardıman - tayvareleri Livernodaki tasfiyehanelere' bi yük infilâk kudretinde bomba - lar ve bütün endüstri mıntaka- sına da yangın bombaları at- mışlardır. Bombardıman tayy relerimiz, ayni zamanda P tayyare meydanını ve demiryo- lu iltisak noktalarını da bom - balamışlardır. isa | barüz a.) — “New-| Y Yunanlılar Avlonya yolunda (Baş tarafı 1 inci sayfada) Vradini gazetesi, general Wa- velin Yunan ordusunu takdir ve tâzimle yâdeden bir beyanatını neşretmiştir. General ezcümle diyor ki: — Kahraman — müttefikimiz Yunanlıların — Arnavutluktaki el muzafferiyetleriyle — İtal- yaya ilk müthiç darbeyi indir - Miş olduklarını memnuniyetle teslim etmekteyiz. Yunan mu- vaffakıyetleri harbin neticesi| üzerinde müessir olmaktadır. Selânikte eski bir cami tahrip edildi Atina, 12 (a-a.) — Selânik metropolidi Gendios Yunan ki-| lisesi Sensinot meclisine heye-| canlı bir telgraf çekerek Selâ- nikteki Ayasofya katedralının | barbarca bombardımanını pro-| testo etmekte ve bu protesto- nun bütün medeni âleme bildi- rilmesini ruhani meclisten rica | etmektedir. | Diğer taraftan Atina ve Se- lânik üniversiteleri profesörle- ri de Arkeoloji cemiyeti ile zans eserleri araştırma cemiye- ti namına bü memleketler- deki ilmi cemiyetlere ve mede- ni âleme hitaben şiddetli bir protestoda bulunarak — kendi memleketi dahilinde bulunan Bizans eserleri ile iftihar etti- ğini söyliyen ve bu eserleri tu- ristik gayelerle istismar eden bir milletin tayyarecileri tara- fından yapılan — tahripkârlığı tel'in etmişlerdir. | Bu ilim ve marifet barbarları | bir çok kiliseleri yıktıktan ve| Bizans şaheserlerinden biri 0- lan Kastoryadaki Kumjelidiki kilisesini bombardıman ettikten sonra geçen pazar günü asırla- rın tahrip edemediği Selünikte- ki Ayasofya kilisesini bomba - lamışlardır. Profesörler protestolarında, 18Ö4 senesinde Çikan yangından sonra Türklerin o zaman cami olan bu kiliseyi tamir ettirmek hususunda gösterdikleri ihti- mamı hatırlatmakta ve gerek | Osmanlı imparatorluğu rejimin | de gerek Atatürkün ve İnönü- nün cümhuriyetci - rejimlerinde Türk topraklarında bulunan Bi zans kiliselerinde bulunan mo- zayikleri muhafaza etmek hu- susunda gösterilen alâkayı te- ettirmektedirler. — Ayni| profesörler, Türklerin harista - yan olmadıkları halde sırf yük | sek bir medeniyete sahip olma- ları dolayısiyle tarihi eserlere | hürmet ettiklerini kaydederek yeni Roma barbarlarının hiris- olmalarına rağmen' bu hasleti göstermediklerini beyan etmektedirler. Yeni tayinler | Ankara 12 (Hususi) — Mülki- ye müfettişi Hulüsi Reyhaniye | kaymakamlığına, Kilis kayma - kamı Turgut, Bor kaymakam -| ” lğına Bor kaymakamı Eşref.| Kilis kaymakamlığına tayin dildiler. | İstanbul ticaret mahkemesi â- zalığına eski“Emirdağ müddeiu- | mumisi Fethi, tapu ve kadastro müdettişliğine Kadıköy kadası *6ö'müdürü Sıtkı tayin edildile Husust daire ve beledi- yelerin veznedarlık | işleri | Anka i | hiliyece hazırlana hususi idare ve belediye- veznedarlık işleri İş Ban- kası olan yerlerde muhakkak Bankasınca, olmı yerlerde | Ziraat Bankasınca o da )ul—:sa; Maliyece yapılacaktır anameye | göre lerir 'an vergilere zam vayaW tadilât yapılacak mı? Ankara, 12 (Hususi) — Bazı lere zam veya tadilât yapı- | lacağına dair bazı | çıkan haberler etrafında alâka- dar makamlarca ademi malümat gazetelerde | beyan edilmektedir. l | sini | komis Şimdilik bu kadar! Bu etaletten ne vakit kurtulacağız (Baş tarafı 8 üncü sa Baatlerde talebeye mi şekilde — öğretilebilir. Talimlei yapılır, Kız talebeye de ufak ter fek hizmetlerden başka bir yar ralıya bakmak, hasta bakıcılıli Ve bu yapılmalıdır. / Beden terbiyesi muallimleti de mecburi ders saatleri hari « cindeki vakitlerinin ufak bir kas Tamnı olsun bu işe tahsis ederler, bir kaç tavla partisini feda eder! lerse bu iş mükemmel suretla başarılabilir. Kızlarımız da haf- tada bir kaç saat sinemaya git- mektense bir hastahaneye gide- rek staj görebilirler. Elimde salâhiyet olsa, bu ders senesi riyaziyeden imtihan ve- remeyen talebeyi sınıfta bıraktı- ğım gibi, meselâ pasif korunma işini nazari ve ameli iyi bilmi < yen, hastahanelerde staj yapa” rak bir kurşun yarasını tedavi etmesini beceremeyen talebeye de not vermem. Bu işi sür'atle tatbik mevkik ne koymanın — zamanı çoktan gelmiş ve geçmiştir. bile. Bul nu Maarif Vekiline bir defa da- ha hatırlatmayı bir borç bili- Tim., İ MURAD SERTOĞLU — BASKIN —iğğüli Harpte muhtelif şekilde baskınlar. Baskından kurtulmanın çaresi (Baş tarafı 3 üncü sayfada) değil, istihdam tarzının Fransız larca bilinmemesinde ve defi ve tard tedbirleri ittihaz cdli. memesinde idi. Bu usulle, tat: bik edildikten sonra, istinsas & dildi ve artık baskın yapmalı imkânları da azaldı. Alman miknatıslı mayni d bir baskın mahiyetinde idi. İn: giliz fen erbabı, bunun tesir çei çevesini az zamanda daralttı. Bugün o nesneden eser yök gi- bidir. Wavel, Libya kalelerinde is. tilâcı İtalyanlara, tam manasi- le, baskın yaptı. İlk baharın sürprizler doğura- cağı salâhiyetli ağızlar bağırı< yor. Parisin 120 kilometre u- zaktan dövülmesi, efkâri bir müddet için hayret ve heyeca- na düşürmüştü. Şimdi, İngiliz- Fransız kıyılarının ateşler teati etmeleri tabii bir haldir. Bir baskın da ifade edemiyor. Mukarrer baskın, tesir daire- Britanya kıyılarına ve Hinterlandına kadar uzatacak mı? Yüzen tanklar uçan ordu- lar, yapıştığı köprü başını ge- nişleterek, bir iki hamlede, Bri- tanya imparatorluğu kalbgâhı- nı sarsan kuvvetler, bütün bun- lar, baskına — hazırlamaktadır- lar. Fak: Britanya müstah- kemdir. Kıyılar ateşler fışkırı- yorlar, “Manş,, da, Nelson ço. cuklarının “nâmağlüp,, armada- ları tarafından açılacak ateş barajlarile bir cehennem yara- tılmak mümkündür. Britanya- ya teveccüh, gerçek, cihanın görmediği bir baskındır. Ancak, akamete Uuğraması da, bütün milletlerin mukadderatında te- siri haiz, “mukabil bir baskın- dır: Baskından kurtulmanın ça vesi, baskın yapmaktır ve 3 mil- yonluk anavatan ordusu o gü- ne muntazırdır! Tramvay biletle- rine on para zam (Baş tarafı 1 inci sayfada) ye Vekâleti bu zam talebini mu- vafık görerek kabul etmiştir. Vekâlet bu hususta Büyük Mil- let Meclisine yakında bir kamun lâyihası ektir. Lüyihanın esasları kararlaştırılmıştır. , Tek ve aktarma bilet meselesi Pazar günü İstanbul beledi- yesi Tramvay, Elektrik ve nel İdareleri Umum Müdürü Mustafa Hulki Eren ve şirketler ri Mustafa Arif Anka> raya gideceklerdir. Bu ziyaret esnasında İstanbul tramvay şe- in tek ve aktarma bilet 1 projesine dair Nafıa letine izahat verilecektir. Diğer taraftan İstanbul tram- yaylarına malzeme temini mese- lesi için de alâkadar vekület» lerle temaslar yapılacaktır,